Een land vol wappies

God

'In Suriname voltrekt zich een inktzwart scenario'

De druk van coronapatiënten op de Surinaamse gezondheidszorg is
nu zo groot dat patiënten die zich bij een ziekenhuis melden
naar huis worden gestuurd en daar sterven. "Ik kan dat niet
ontkennen", zei arts-microbioloog en epidemioloog Marc Sprenger
in Nieuws en Co. Hij is namens het Nederlandse ministerie van
VWS speciaal gezant voor covidzorg in Suriname. Sprenger beaamt
dat er sprake is van een inktzwart en "heel verdrietig"
scenario.

"Veel verpleegkundigen en artsen zijn ook ziek", zei Sprenger.
Daarnaast zijn veel artsen en verpleegkundigen uit Suriname
vertrokken omdat ze elders beter betaald konden krijgen. De
mensen die bleven, zijn aan het eind van hun krachten.

Een ander probleem is de lage vaccinatiegraad. "Vanwege
fakenieuws, vanwege kerken die rare theorieën verkondigen en
mensen van vaccineren afhouden en mensen uitstoten die zich
laten vaccineren. Ook omdat mensen in traditionele
geneesmiddelen geloven, drankjes, dat helpt niet echt." Er wordt
wel geprobeerd om de vaccinatiegraad te verhogen, "maar dat is
best lastig".

De opmars van de deltavariant speelt ook een rol. "Wat je ziet,
is dat veel mensen bij elkaar wonen, in grotere gemeenschappen.
Begrafenissen worden door veel mensen bezocht. Dus er is heel
veel contact onderling. Een lockdown is een lastig besluit en
ook heel lastig om te handhaven."

Edmund

On 9/22/21 8:24 PM, God wrote:
> 'In Suriname voltrekt zich een inktzwart scenario'

Tjee het lijkt Urk wel, oh wacht nee in Urk hebben ze bijna geen zieken.....

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Jos Bergervoet

> [...]
> VWS speciaal gezant voor covidzorg in Suriname. Sprenger beaamt
> dat er sprake is van een inktzwart en "heel verdrietig"

Suriname staat met 141 doden per 100000 inwoners helemaal niet
hoog op de lijst:
<https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country#Table_of_death_rates>

Belgie, Frankrijk, the UK, staan allemaal hoger. Dus waar klagen
ze eigenlijk over?

--
Jos

Jip

Klagen bij die mensen is een verdienmodel.
Verder is er op het gebied van orde en verantwoordelijkheidsgevoel bij
deze bevolking geen eer te behalen.

R.Phillips

Op woensdag 22 september 2021 om 22:54:02 UTC+2 schreef Jos Bergervoet:
https://ourworldindata.org/coronavirus

Dat hun case fatalityrate een stuk hoger ligt dan bij ons.

Jos Bergervoet

Wat boeit dat?! Het gaat om hoeveel er in totaal aan doodgaan!
Blijkbaar tellen ze daar niet alle onbeduidende cases mee, zoals
hier met onze test-hysterie.

--
Jos

R.Phillips

Op donderdag 23 september 2021 om 18:36:02 UTC+2 schreef Jos Bergervoet:
Nee daar gaat het niet om als je het over beleid en gedrag
van een land wil hebben.

Jos Bergervoet

Goed, wellicht is het beleid en gedrag van Suriname wel erg slecht,
dat wil ik niet uitsluiten! Maar dat toont eens temeer aan dat
het beleid er niet veel toe doet. (We zagen dat ook bij Brazilie
vergeleken met Belgie, een laat maar waaien beleid tegen een vrij
streng regime, op COVId gebied, en toch heeft Brazilie slechts
25% meer slachtoffers per 100000 inwoners. Erg veel invloed heeft
al dat beleid dus niet, R.)

--
Jos