ING bank staakt.

R.Phillips

https://www.ad.nl/binnenland/staking-bij-ing-op-30-maart-bank-wil-overlast-voor-klanten-zoveel-mogelijk-beperken~a7751acc/

Ze doen net alsof ze zulke geweldige dienstverlening er op na houden en
willen dat te gelde maken. Nou mooi niet.

Maar wat anders:
Wat doen ze aan analfabeten of laaggeletterden , mensen die niks kunnen
met een smartphone of PC en diegenen die het geld er niet voor hebben?

Eigenlijk is het voor die mensen een vorm van oplichterij omdat ze hun
geld niet volledig vrijuit kunnen gebruiken. De Autoriteit Consument en
Markt doet niks met laaggeletterden en zal dan ook geen boete opleggen.

Manok62

Op 22-3-2023 om 10:31 schreef R.Phillips:
> [...]
> Wat doen ze aan analfabeten of laaggeletterden , mensen die niks kunnen
> met een smartphone of PC en diegenen die het geld er niet voor hebben?

Dat wordt dan voor jou een groot probleem opoeh groosmoul...

--
<<<Semper Fi>>>

Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Ned Nieuw Guinea 030162-301062
www.mariniersnieuwguinea61-62.nl

Manok62

Op 22-3-2023 om 10:38 schreef Manok62:

> Dat wordt dan voor jou een groot probleem opoeh groosmoul...

O wacht effe je vrouw...

R.Phillips

Op woensdag 22 maart 2023 om 10:38:15 UTC+1 schreef Manok62:

> Dat wordt dan voor jou een groot probleem opoeh groosmoul...

Dacht het niet. Maar heb eens in beeld hoe mensen gemangeld
kunnen worden als ze nooit in door ondernemingsplanners
bedachte winstalgoritmes passen.

R.Phillips

Op woensdag 22 maart 2023 om 10:39:22 UTC+1 schreef Manok62:

> O wacht effe je vrouw...

Die probeert me in te halen.

Manok62

Op 22-3-2023 om 10:46 schreef R.Phillips:
Is dat op z'n negers? probeer het nu eens op z'n Nederlands...

KPGH

"R.Phillips" <ruu...@gmail.com> wrote on Wed 22 Mar 2023 10:31:03a:

> [...]
> geld niet volledig vrijuit kunnen gebruiken. De Autoriteit Consument
> en Markt doet niks met laaggeletterden en zal dan ook geen boete

In duitsland biedt ing kennelijk gratis checking accounts aan waarvoor
het in NL nu tegen EUR 3 per maand rekent. Vanuit NL een account in D.
openen, wordt kennelijk geweigerd. Dit alhoewel europese regelgeving dat
niet in de weg staat en de bedoeling naar ik me herinner ooit was de
integratie van (ook) de financiële consumentenmarkt aan te moedigen.

Wellicht is een probleem met dat ING dat het naar ik me herinner ooit
'de postbank' (destijds kennelijk een soort 'sociale' gratis checking
account voor onbemiddelde klassen) overnam, en daarmee in NL de bankier
voor problematische (dure) rekeninghouders werd?

Naar ik begrijp betalen armen in NL inmiddels meer dan 1% van het n
vaste lasten vrij besteedbaar inkomen voor een (de facto verplichte)
betaalrekening.

Wellicht wordt het weer tijd voor een eenvoudige gratis faciliteit voor
op financiële markten oninteressante rekeninghouders?

R.Phillips

Op woensdag 22 maart 2023 om 10:55:41 UTC+1 schreef Manok62:

> Is dat op z'n negers? probeer het nu eens op z'n Nederlands...

Semper Fi

Pleur op met je rotbui.

Baron LXXXII

Op 22-3-2023 om 14:10 schreef KPGH:
<Q>

Met de overgang van Postbank naar de ING was er een compromis dat het
bankieren gratis zou blijven.
Privatiseren van staatsbedrijven was het hete hangijzer van de VVD.

Baron
--
“Jammer dat er zo veel schapen zijn,
wat je niet verwacht van mensen”

*Baron*

Omnibus

Op 22/03/2023 om 14:56 schreef Baron LXXXII:
We zijn de bolknakheren nog steeds dankbaar, NOT.

--
All animals are equal. But some animals are more equal than others.

KPGH

Baron LXXXII <B.A...@ziggo.de> wrote on Wed 22 Mar 2023 02:56:42p:

> <Q>
>
> Met de overgang van Postbank naar de ING was er een compromis dat het
> bankieren gratis zou blijven.
> Privatiseren van staatsbedrijven was het hete hangijzer van de VVD.

Meestal zijn dat soort deals dacht ik in de tijd beperkt en/of
afhankelijk van voor buitenstaanders ondoorzichtige of geheime
constructies. Het graaien kan dan beginnen nadat het publiek de kwestie
weer is vergeten -- hetgeen zeker in NL zonder serieuze massa-media
meestal niet lang duurt. :-)

O.a. ING speculeerde naar ik begreep tot rond 2008/9 kennelijk zelf
naar de maatstaven van US en UK investment-banking op ongekende schaal,
en moest vervolgens worden gered door de balans grotendeels over te
hevelen naar de UK -- Bank of Scotland of zoiets? Daarna had kennelijk
niemand het meer over de tot dan toe afgeroomde winsten in wat wellicht
zou kunnen worden geďnterpreteerd als een geďnstitutionaliseerde ponzi
scheme?

Baron LXXXII

Op 22-3-2023 om 15:46 schreef Omnibus:
<Q>

ING

OranjePakket € 3,15
Tweede rekeninghouder bij En/of Betaalrekening
(incl. 2e Betaalpas) € 1,10

ca.8 miljoen particuliere klanten.

Jaarlijks 8000000 X 4,25 = 34.000.000

Feiten en cijfers

Feiten en cijfers van ING Nederland peildatum 1 januari 2022.

<https://nieuws.ing.nl/nl-NL/about/>

R.Phillips

Op woensdag 22 maart 2023 om 14:56:44 UTC+1 schreef Baron LXXXII:
Het gaat me om service waarvoor betaald is waarin geknepen wordt.

KPGH

Helaas is het niet erg relevant waar het jou om gaat.

Blijkbaar gaat mastercard stoppen met de meastrocard -- Kennelijk
tegenwoordig vooral nog een uitgeklede versie van de debit-mastercard
als opvolger van 'pin' voor betalingen in detetailhandel.

Ben benieuwd hoeveel banken nu geruisloos overgaan op v-pay e.d. i.p.v.
debit-mastercard.

Een probleem voor lagere klassen was overal (en vooral jongeren) dat ze
vaak een creditcard wordt geweigerd. Hierdoor kunnen ze geen reord van
het verantwoord gebruik daarvan opbouwen, waarvan ze dan later last
kunnen krijgen.

Een kennelijk nooit besproken aspect van ('idiot-proof'?) debit-cards
als meastro, is naar mijn indruk dat men daarmee, nog minder dan al het
geval is zonder toegang tot krediet, geen record van verantwoord
gebruik kan opbouwen.

'Heel soms' had ik de indruk dat dit wellicht iets had te maken met dat
vooral met kroontjes versierde regenten-bedrijven in NL zich kennelijk
lange tijd leken te verzetten tegen het gebruik van andere dan de
opvolgers van 'pin-kaarten' door het 'gewone volk'? :-)

Het verhaal als reden voor het vermijden van bijvoorbeeld mastercard is
kennelijk dat deze voor de detailhandel aanzienlijk duurder is dan
meastrocard/vpay/pin. Dat is naar ik begrijp echter gebaseerd op het
gelijkstellen van de kosten verbonden met transacties gebaseerd op
debit- en creditcards.

Die kosten zijn naar ik begrijp echter verschillend.

Probleem lijkt meer dat o.a. debit-mastercards door NL banken kennlijk
(bijna) niet worden uitgegeven, en mastercard daarom door veel
detaillisten integraal wordt geweigerd.

Hierdoor wordt dan de indruk in stand gehouden dat 'mastercard' (bedoeld
wordt 'creditcard') onnodig duur is en dus alleen voor 'de rijken'.
Dat terwijl 'de armen' hierdoor potentieel meer betalen omdat ze in hun
(vooral internationale) on-line betalingen worden beperkt, en ze nog
minder in staat zijn (zonder directe toegang tot krediet) een record op
te bouwen rond verantwoord financieel gedrag?

Omnibus

Op 22/03/2023 om 18:30 schreef KPGH:
En dit geloof je allemaal zelf? Volgens mij heeft de bankenwereld de
creditcard hier afgeremd zo lang ze konden omdat ze de creditcard
maatschappijen de winst er van niet gunden. In hoeveel winkels kun je
nog steeds niet met creditcard betalen in dit land? Terwijl het al
tientallen jaren in het buitenland de standaard betaalwijze was, zelfs
in de kleinste winkel en horecagelegenheid..
Nog steeds loopt vrijwel alle betalingsverkeer in de winkels in
Nederland via het pinpasje oftewel de debitcard.

Cees Camphuis

Klopt. En bevalt prima, ik verblijf momenteel op Tenerife met uitzicht op
het eiland van Hauta en betaal alles met mijn normale bankpas, de
creditcard nog niet nodig gehad. Maar als KPGH zegt dat retailers liever
geen creditcard accepteren heeft ie wel ‘n punt. Logisch ook, een
pintransactie kost enkele centen, een creditcardtransactie kost enkele
procenten.
Op bijvoorbeeld een transactie van 500 euro scheelt dat zomaar 15 euro. Op
een omzet van 1 miljoen is dat 30000 euro, serieus geld dus.

Manok62

Op 22-3-2023 om 14:18 schreef R.Phillips:
Foei R ik ben altijd goed geluimd

Omnibus

Op 22/03/2023 om 19:34 schreef Cees Camphuis:
Is een keuze, samenhangend met alle factoren die er bij horen. B.v. de
garantie dat een betaling gedekt is, de hoogte van het bedrag dat je er
mee kunt betalen, mogelijke extra garantie voor de klant, die ook de
verkoper van nut is als verkoopstimulator.
Het feit dat bij betalingen alleen de waarde wordt geteld zonder
belasting voor het aan de cc maatschappij verschuldigde bedrag, maakt
b.v. dat benzinepompen met groot genoegen en zelfs liever cc's zien dan
dc's... Zeker als het om de onbemande gaat: men pikt even tijdelijk een
garantiebedrag van de cc voor de pomp start, zodat de dekking voor de
getankte brandstof tevoren binnen is, ook als de klant er ineens besluit
vandoor te piepen zonder te betalen. Dat trucje gaat dus niet op met een
debietkaart...
Ja, er spelen dus vele factoren mee..

Voor bepaalde betalingen prefereer ik eigen kaarten van aanbieders, b.v.
van brandstoffen. De terminals bij pompen worden nog wel eens gekraakt
en dan loop je risico je cc of dc kwijt te spelen of dat je gegevens
geskimd worden. Daar prefereer ik dan dus een eigen tankkaart van de
maatschappij, waarmee ik dat risico niet loop.. Je betaalt dan later op
rekening met factuur.
Persoonlijk heb ik altijd minimaal enkele debiet- en kredietkaarten bij
me. Zeker in het buitenland kan het je zo maar gebeuren dat een bepaalde
kaart ergens niet wordt geaccepteerd of om andere reden niet werkt.
Misschien krijgen we vrijdag met de staking bij ING er wel mee te maken.
Nou, dan heb ik altijd nog een extra betaalkaart van een andere bank en
ook een cc die niet (ook niet half!) van ING is..
En als alle techniek faalt is ook een bepaald bedrag aan contant geld op
zak nooit weg..

Overigens: have fun Cees, ik ben daar nooit geweest, wel vaker in
Spanje, maar dan op een plek waar ik met de auto kan komen. Dat laatste
is voor mij een essentiële voorwaarde voor welke bestemming dan ook..
Ooit zelfs een keer de complete Pyreneeën doorgetrokken, inclusief Andorra.
Ben trouwens ook wel benieuwd of en hoe men de schade van de laatste
vulkaanuitbarsting daar heeft aangepakt. Daar zullen de sporen vast nog
wel behoorlijk van te zien zijn, neem ik aan.

KPGH

Omnibus <zoz...@fakeadressnomail.be> wrote on Wed 22 Mar 2023 07:20:34p:

Pin bestaat al lang niet meer, en werd vervangen door Maestrocard. Het
moederbedrijf daarvan is Mastercard en brengt voor transacties kosten in
rekening als voor de verschillende versies van mastercard.

Een verschil is dat Mastercard in een credit, debit- en prepaid versie
bestaat waarvoor voor zover mij bekend (zoek maar op) verschillende
tarieven in rekening worden gebacht, en maestrocard alleen in de debit
versie.

Een ander verschil is kennelijk dat direct online betalen met
maestrocard (meestal) niet mogelijk is, en voor ad-ons als Ideal extra
kosten in rekening worden gebracht -- waardoor o.a. on-line transacties
wellicht duurder zijn dan bij mastercard.

Het (koninglijke o.a. AH?) verhaal dat de tarieven van mastercard
aanzienlijk duurder zijn dan die van Maestro, heb ik nooit in detail
uitgezocht, maar vermoedelijk gaat het naar ik me voorstel om een
(valselijke) vergelijking van een (Maestro) debit met een (master)
credit card.

Dat aan dit klaarblijkelijk sedert lang achterhaalde verhaal door de
propaganda in NL wordt vastgehouden, heeft vermoedelijk weinig tot niets
met kosten te maken.

In hoeveel winkels kun je
> nog steeds niet met creditcard betalen in dit land? Terwijl het al
> tientallen jaren in het buitenland de standaard betaalwijze was, zelfs
> in de kleinste winkel en horecagelegenheid..

Dat is precies het punt. Nederlandse banken geven mastercard alleen als
credit-card uit, en veel retail-discouters willen de extra kosten van
daarvan vermoedelijk vermijden en vermijden dan mastercard.

Een rationele oplossing wat betreft onnodige kosten (voor alle partijen)
zouden wellicht regels zijn dat aan een creditcard verplicht een debit-
faciliteit wordt verbonden. En klanten bij gebruik de optie krijgen
tussen beide varianten. Credit card zijn tegenwoordig voornamelijk nuttig
op plaatsen zonder telecommunicatie en bij het huren van auto's en
reserveren van hotelkamers e.d.

Bij de laatste luxe versie van visa wordt die optie meen ik ook zonder
verplichting al geboden.

Naast (niet- of nauwelijks bestaande?) 'hogere transactiekosten', kunnen
voor kleinere detaillisten overigens wellicht ook extra kosten ontstaan
door technische aanpassingen i.v.m. het gebruik van mastercard e.d. En
die wil men dan vermoedelijk graag vermijden.

Maar voor bijvoorbeeld een outfit als AH zal dat geen probleem zijn. In
het centrum van
Amsterdam (ivm toeristen en ex-pats e.d.) werkt mastercard bij AH
kennelijk wel,
maar bij vestigingen daarbuiten gaat het vaak mis.

Bij discouters als lidl, aldi en dirk vd broek (meestal goedkoper dan
AH) werkt mastercard voor zover mij bekend wel overal.

> Nog steeds loopt vrijwel alle betalingsverkeer in de winkels in
> Nederland via het pinpasje oftewel de debitcard.

pin bestaat zoals al opgemerkt niet meer.

Omnibus

Op 23/03/2023 om 00:19 schreef KPGH:
Ik weet niet wat je met die laatste opmerking bedoelt. Zowel credit als
debit cards vereisen een pincode. Althans bij betalen via een standaard
terminal in een winkel. Geen idee of de ouderwetste manier van betalen
met zetten van een handtekening met cc nog zo kan. Ik vermoed van wel,
maar heb dat al heel lang niet meer gedaan (in het buitenland). Ik
gebruik cc op dit moment alleen in Nederland en dan alleen bij tanken
bij stations waar ik geen tankkaart van heb en bestellen via internet.

KPGH

Omnibus <zoz...@fakeadressnomail.be> wrote on Thu 23 Mar 2023 12:56:21a:

> [...]
> buitenland). Ik gebruik cc op dit moment alleen in Nederland en dan
> alleen bij tanken bij stations waar ik geen tankkaart van heb en

PIN was een merknaam verbonden met een (inmiddels verouderde) techniek.

https://en.wikipedia.org/wiki/PIN_(debit_card)

Niet te verwarren met het 'Personal Identification Number' (PIN) c.q. 4-6
cijfers + 3x proberen en dan blockade. Die 'pin' wordt nog steeds
gebruikt bij veel moderne systemen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identification_number

Wellicht was de merknaam PIN daarop gebaseerd?

Hautacuperche

On 22/03/2023 20:15, Omnibus wrote:

> [...]
> vulkaanuitbarsting daar heeft aangepakt. Daar zullen de sporen vast nog
> wel behoorlijk van te zien zijn, neem ik aan.

Die vulkaanuitbarsting was op La Palma, niet op Tenerife.
Zit zo'n 125 kilometer tussen, en niet met de auto te bereizen ;-)

Auto's kan je hier overigens wel overal huren, is relatief goedkoop en
bij de meeste maatschappijen is eilandhoppen gewoon toegestaan.