groenlinksleden moesten elkaar tongzoenen

Hein Zwetser

Sep 23, 2021, 10:01:02 AMSep 23
GRONINGEN - Een feestje voor nieuwe leden van DWARS, de
jongerenorganisatie van GL in Groningen, is geëindigd in drankspelletjes
waarbij nieuwe leden met elkaar moesten (tong)zoenen als ze die
spelletjes verloren. Dat meldt stadsblog Sikkom.

Volgens advocaat Jasper Gevers van De Haan Advocaten lijkt hier sprake
te zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag. „Er was sprake van
groepsdruk en een scheve machtsverhouding tussen bestuursleden en nieuwe
leden die willen toetreden tot de vereniging. Zoenen is niet iets dat je
zomaar met iemand doet, maar onder deze druk is het toch gebeurd. Dan is
er sprake van seksueel grensoverschrijdend gedrag.”

Mensen tussen de 14 en 28 jaar kunnen lid worden van de
jongerenorganisatie van GroenLinks. Op maandag 13 september vond de
ledenfuif plaats in een café in Groningen. Toen deze kroeg om
middernacht sloot, verplaatste het feestje zich naar het partijpand van
GL aan de Coehoornsingel.

Daar ontstond ’een intieme sfeer waar niet alle leden zich prettig bij
voelden’. Onder hen waren oudere leden, leden van het bestuur en
kersverse, pas ingeschreven leden. Het gezelschap bestond uit ongeveer
tien mensen.

’Geen normale gang van zaken’
Sophie Middelhuis, voorzitter van DWARS, noemt het spelen van spelletjes
waarbij er vervolgens gezoend moet worden, geen normale gang van zaken
binnen DWARS.

In een formele reactie stelt DWARS dat herhaling van het incident wordt
voorkomen: „Er is een spel gedaan op een naborrel na de afloop van een
DWARS-activiteit waarop er vrijblijvend een kus op de mond of wang werd
gegeven. Hier is het bij gebleven. Wij vinden het heel vervelend dat
iemand dit als onprettig heeft ervaren, want dit is niet waar wij voor
staan. Wij gaan intern aan de slag om hiervan te leren, zodat we ervoor
kunnen zorgen dat zoiets in het gevolg niet meer zal gebeuren.”

--
Beste Joodse organisaties,
De Oorlog is niet van jullie maar van ons allemaal

God

Sep 23, 2021, 10:29:03 AMSep 23
Hein Zwetser wrote:

> GRONINGEN - Een feestje voor nieuwe leden van DWARS, de
> jongerenorganisatie van GL in Groningen, is geëindigd in
> drankspelletjes waarbij nieuwe leden met elkaar moesten
> (tong)zoenen

Wat is het bestaan op aarde toch kwetsbaar en onveilig :(

Cees Camphuis

Sep 23, 2021, 11:42:11 AMSep 23
Op 23-9-2021 om 16:00 schreef Hein Zwetser:
> [...]
> jongerenorganisatie van GL in Groningen, is geëindigd in drankspelletjes
> waarbij nieuwe leden met elkaar moesten (tong)zoenen als ze die

Machtsmisbruik, typisch linx dus.

Jos Bergervoet

Sep 23, 2021, 2:46:02 PMSep 23
On 21/09/23 4:00 PM, Hein Zwetser wrote:
> GRONINGEN - Een feestje voor nieuwe leden van DWARS, de
> kersverse, pas ingeschreven leden. Het gezelschap bestond uit ongeveer
> tien mensen.

Dat valt gelukkig dan nog mee! (maar goed, elk nieuw GL-lid is er eentje
teveel, natuurlijk..)

> ’Geen normale gang van zaken’

De burgemeester zal nu die hele club wel verbieden, neem ik aan! Dat
gebeurt bij studentenverenigingen immers ook altijd na zo'n ontgroening.
(Tenzij de rijke ouders wat steekpenningen betalen, we moeten wel
redelijk blijven natuurlijk..)

--
Jos

O.U. de Man

Sep 24, 2021, 4:24:03 AMSep 24
Op 23/09/2021 om 16:00 schreef Hein Zwetser:
Zum kotzen.