Den Haag: CDA verwijt PvdA "vriendjespolitiek"

Cees Camphuis

May 7, 2009, 2:44:02 AM5/7/09
DEN HAAG, donderdag
De PvdA-wethouder Henk Kool heeft tot grote woede van het CDA
geprobeerd om Constant Martini, voorzitter van de Haagse PvdA-fractie en
oud-wethouder van Den Haag, een lucratieve opdracht te gunnen voor een
onderzoek naar de toekomst van gesubsidieerde arbeid.
Martini zou voor de klus, die ruim een maand zou duren, een
vergoeding uit de gemeentekas krijgen van 1250 euro per dag.
Kool heeft uiteindelijk onder druk van zijn collega-wethouders en
partijgenoten die de opdracht vonden rieken naar belangenverstrengeling, van
zijn plan afgezien. Daarmee is voor de PvdA de kous af.
Maar oppositiepartij CDA ziet in het Martini-incident een hardnekkig
PvdA-probleem. "Er zijn veel meer gevallen waar PvdA'ers werk en priv� niet
goed lijken te kunnen scheiden", zegt de christendemocratische voorman
Karsten Klein.

Opheldering
"Vorige maand hebben wij het gemeentebestuur al om opheldering
gevraagd over het voorzitterschap van Martini voor de Burgerschapsprijs. Die
jury oordeelt over een prijs van 25.000 euro. Dat gaat naar ons idee niet
samen met zijn voorzittersfunctie van een politieke partij.''
En daar blijft het niet bij. Zo wijst het CDA ook op
vicevoorzitter van de Haagse PvdA, Surrendra Santhoki.
Klein: "Hij is als senior manager burgerschap actief binnen de
gemeente. En binnen de Haagse PvdA-fractie is hij betrokken bij de werkgroep
burgerschap en bewonersparticipatie die nadenkt over het PvdA-beleid ten
aanzien van dit onderwerp. Bovendien is het in strijd met de beroepscode
voor ambtenaren om ook actief te zijn in de politiek."

Santokhi zelf meent overigens dat hem niets te verwijten valt. "Ik heb
toestemming van de gemeente om als vrijwilliger binnen de PvdA actief te
zijn", zegt hij. "Maar je moet natuurlijk wel altijd heel secuur zijn."
Een ander stuitend voorbeeld zien Klein en de zijnen in
PvdA-bestuurslid Susan Baart, de levenspartner van voormalig PvdA-wethouder
Peter Nordanus.
"Zij is behalve bestuurslid van de PvdA ook bestuurslid van Theater
Korzo dat van PvdA-wethouder Marieke Bolle n�t extra subsidie heeft gekregen
voor nieuwbouw", zegt Klein. "Daarmee zeggen wij niet dat het allemaal niet
deugt, maar het wekt op z'n minst de schijn van belangenverstrengeling."

Is het CDA zelf wel zo schoon?

Message has been deleted

Henry

May 7, 2009, 6:13:50 PM5/7/09

http://www.google.nl/search?q=kool+teringfascist

> "Er zijn veel meer gevallen waar PvdA'ers werk en privé

> niet goed lijken te kunnen scheiden", zegt de christendemocratische
> voorman Karsten Klein.

Zij werken vrijwillig door in hun vrije tijd..