Gemiddelde grootte van scholen

Andre van Delft

Melkert ondervroeg Fortuyn over de gemiddelde grootte van scholen,
Hij verbeterde Fortuyn en noemde lagere cijfers:
160 leerlingen voor basisscholen, en 320 voor middelbare scholen. Die
cijfers lijken mij veel te laag.

Vragen naar de gemiddelde grootte van scholen is vragen om
statistisch bedrog. Het gaat in de discussie over de massaliteit van
de scholen, gezien vanuit de leerlingen. Een belangrijke grootheid is
daarom het gemiddelde aantal medeleerlingen plus 1 dat een leerling
heeft. Dat is gelijk aan het gewogen gemiddelde aantal
leerlingen per school, waarbij de weegfactor voor een school
gelijk is aan het aantal leerlingen. Zonder zo'n weegfactor
is een gemiddelde schoolgrootte een betekenisloos getal,
althans in de discussie over de kwaliteit van het onderwijs.

Een extreem voorbeeld voor het verschil tussen ongewogen
en gewogen gemiddelde.

Stel er is 1 school met 1000 leerlingen, en er zijn 999 scholen met 0
leerlingen. Dan:
het ongewogen gemiddelde = 1
het gewogen gemiddelde = 1000
verschilfactor = 1000

Scholen met 0 leerlingen zullen wel niet bestaan, daarom nog
een voorbeeld:
1 school met 1000 leerlingen
10 scholen met 100 leerlingen
Dan:
Ongewogen gemiddelde = 182
Gewogen gemiddelde = 550
verschilfactor = 3

Melkert's cijfers leken mij zeer ongeloofwaardig; ik vermoed dat hij
de verkeerde gemiddelden heeft genomen. Of per schoolgebouw
heeft geteld in plaats van per school. Of beide.
Wie kan daar uitsluitsel over geven?

De Joker

Andre van Delft wrote:

> Vragen naar de gemiddelde grootte van scholen is vragen om
> statistisch bedrog.

Dat is waar (en ik heb dat al uitgelegd in "is Pim wel slim?")

Maar in een debat mag men vragen wat men wil! En Pim was gewoon
niet paraat met een goed antwoord. In principe kan hij dit ook
weer in zijn voordeel ombuigen. Maar dat moet dan zeker niet met
een beroep op ingewikkelde statistiek! Laat hij het maar
duidelijk uitleggen, als hij kan. Ik ben benieuwd!

NB: Hij heeft dus gelijk, maar snapt hij het zelf?

(J)

Michael Kritschgau

"Andre van Delft" <de...@nospam-delftware.nl> wrote in message

Heel simpel, Melkert deed weer eens waar hij goed in is, met een stalen
smoelwerk liegen tegenover de hele Nederlandse bevolking.........by the way,
Pim had het met zijn schatting van 1000 leerlingen op een gemiddeld openbaar
Onderwijs WEL GOED..........:-)))

De Joker

Michael Kritschgau wrote:

> [...]
> bevolking.........by the way, Pim had het met zijn schatting
> van 1000 leerlingen op een gemiddeld openbaar Onderwijs WEL

Het is mooi dat enkele mensen hier dit doorzien (ik geloof
warempel dat deze NG toch een intellectuele elite heeft!)

Maar wat heeft Pim aan zijn gelijk? In het debat deed hij
er niets mee, wat dus gezichtsverlies betekende! Als hij er
alsnog in slaagt het "juiste" antwoord uit onverdachte kring
te laten bevestigen, dan kan hij er nog wel mee scoren, maar
voorlopig was dit toch wel een afgang voor Pim!

(J)

Diederik

> Vragen naar de gemiddelde grootte van scholen is vragen om
> statistisch bedrog. Het gaat in de discussie over de massaliteit van
> de scholen, gezien vanuit de leerlingen.

knip

> Melkert's cijfers leken mij zeer ongeloofwaardig; ik vermoed dat hij
> de verkeerde gemiddelden heeft genomen. Of per schoolgebouw
> heeft geteld in plaats van per school. Of beide.
> Wie kan daar uitsluitsel over geven?

Het gaat in de discussie inderdaad om de massaliteit die die leerlingen
ervaren. Fortuyn gebruikt zelf vaak de term 'terug naar de menselijke maat'.
Het juiste cijfers voor om die massaliteit weer te geven is het aantal
leerlingen per 'locatie'. Veel scholen zijn immers op bestuursniveau
gefuseerd, maar door het in stand houden van verschillende locaties, blijft
de massaliteit voor de leerlingen beperkt. Dit verschijnsel zie je zowel bij
basisscholen, maar ook bij middelbare scholen waar '1 'grote
scholengemeenschap' op locaties verspreid door een gehele stad zit. Vooral
de laatste 10 jaar beseffen scholen dat ze de voordelen van grote
bestuurseenheden (relatief minder overhead, veel slagkracht, meer middelen
om veiligheid etc, aan te pakken) moeten combineren met de voordelen van
kleine herkenbare omgeving van leerlingen; vandaar de tendens naar
gescheiden locaties. Het is nog niet voldoende, maar het gaat de goede kant
op.

De cijfers voor het gemiddeld aantal leerlingen per locatie zijn:

Basisscholen: 167
Voortgezet onderwijs: 320

groet,

Diederik

--
Diederik Samsom
Kandidaat Kamerlid PvdA

tout...@xsfourall.nl

"Diederik" <died...@samsom.demon.nl> wrote in

> De cijfers voor het gemiddeld aantal leerlingen per locatie zijn:
>
> Basisscholen: 167
> Voortgezet onderwijs: 320

Bron ? Ik kon er niets over vinden op de CBS site. (kan ook zijn dat ik
verkeerd gekeken heb).

Dazzle

> Melkert's cijfers leken mij zeer ongeloofwaardig; ik vermoed dat hij
> de verkeerde gemiddelden heeft genomen. Of per schoolgebouw
> heeft geteld in plaats van per school. Of beide.
> Wie kan daar uitsluitsel over geven?

Melkerts cijfers zijn zeer geloofwaardig en die van Fortyn zeker niet.
Fortyn komt met een voorbeeld en denkt dat hij daarmee de regel kan
bevestigen. En zo werkt het natuurlijk niet.

Andre van Delft

On Fri, 12 Apr 2002 23:46:29 +0200, "Diederik"
<died...@samsom.demon.nl> wrote:

> [...]
>ervaren.

>De cijfers voor het gemiddeld aantal leerlingen per locatie zijn:

- zijn dat gewogen gemidddelden of ongewogen gemiddelden?
(zie mijn eerdere post)
- wat is de bron van deze cijfers

theo1610

de...@nospam-delftware.nl (Andre van Delft) wrote:

>Melkert ondervroeg Fortuyn over de gemiddelde grootte van scholen,
>Hij verbeterde Fortuyn

Dat zat er dik in.
Geeft dat rund nog antwoord ook.... :)))

>en noemde lagere cijfers:
>160 leerlingen voor basisscholen, en 320 voor middelbare scholen. Die
>cijfers lijken mij veel te laag.

Typisch die achterbakse Melkert om de boel weer op zo'n slinkse wijze
te bedotten. Het gaat natuurlijk juist niet om de gemiddelden maar om
de scholen die ver boven het gemiddelde zitten. En ik heb begrepen
dat die in grote gemeentes nogal eens willen voorkomen.

--
Onze miljarden over de balk smijtende Kok:
Gewetensvol terugkijken, naar eer en geweten...

theo1610

Dus Melkert zat de zaak te bedotten ?

Diederik

<tout...@xsFOURall.nl> wrote in message

Het document 'school op maat' dat november 2001 door het ministerie van OCW
naar de kamer werd gestuurd. http://www.minocw.nl/brief2k/2001/46135a.doc

theo1610

de...@nospam-delftware.nl (Andre van Delft) wrote:

Met alle respect, maakt dat allemaal iets uit...?
Voor zover mij bekend zijn er een hele hoop scholen
met meer dan 600 leerlingen. En de problemen die
die grote scholen creeren zijn mi algemeen bekend.

tout...@xsfourall.nl

> Het document 'school op maat' dat november 2001 door het ministerie
> van OCW naar de kamer werd gestuurd.
> http://www.minocw.nl/brief2k/2001/46135a.doc

Vreemd, ik lees in het NRC hele andere cijfers:

Onder regie van de overheid is het onderwijs steeds grootschaliger
geworden. De afgelopen tien jaar is het gemiddeld aantal leerlingen per
basisschool toegenomen van 167 naar 220 leerlingen. Spectaculairder was de
schaalvergroting in het voortgezet onderwijs. Begin jaren negentig liepen
op een middelbare school gemiddeld 602 leerlingen rond, nu zijn dat er
1427.

http://docenten.nrc.nl/artikelen/2001/50groot.html

d.e. dirkse

Diederik <died...@samsom.demon.nl> schreef

> [...]
> basisscholen, maar ook bij middelbare scholen waar '1 'grote
> scholengemeenschap' op locaties verspreid door een gehele stad zit
knip...
die verschillende lokaties zijn , in de mij bekende gevallen, ingevoerd uit
concurrentie overwegingen en dat vaak na grote druk van docenten op de
managers.
Ouders kiezen nl. liever een HAVO/VWO locatie voor hun grut. Scholen die op
dezelfde lokatie een ook MAVO / VBO herbergden, liepen dus leerlingen mis.
Bij brede scholen gemeenschappen liep de HAVO/VWO afdeling dus leeg als in
de buurt een HAVO/VWO school stond.

vr.gr.
David

piet

"Diederik" <died...@samsom.demon.nl> schreef in bericht

> [...]
blijft
> de massaliteit voor de leerlingen beperkt.

In mijn omgeving zie ik echter dat na de verloop van tijd de verschillende
locaties worden ondergebracht in 1 nieuw groot schoolgebouw.

d.e. dirkse

Andre van Delft <de...@nospam-delftware.nl> schreef in berichtnieuws
> [...]

> statistisch bedrog. Het gaat in de discussie over de massaliteit van
> de scholen, gezien vanuit de leerlingen.

rest knip....

mee eens.
Uitgaande van de leerling en de ouders geldt het kwadratisch , gewogen,
gemiddelde.
Door de bril van de bestuurder geldt het gewone gemiddelde , dat altijd
lager uitkomt.
Het welzijn van de leerling is dus bij LPF in betere handen. Melkert geeft
dat impliciet toe, aangezien hij aan kleinere scholen ook de voorkeur geeft.

a scholen van x en b scholen van y leerlingen:

vanuit bestuurder : Gem. = (ax + by) / (a + b)

vanuit leerling : Gem. = (ax^2 + by^2) / (ax + by)

vr.gr.
David

Willem-Jan Markerink

In article <3cb73ba9....@news.cablewanadoo.nl>,

de...@nospam-delftware.nl (Andre van Delft) wrote:

Melkert's dochter(s?) zitten op een prive-school.
Een prive BASIS school.
Nuf said.

Een griezeligere hypocriet dan hij moet echt nog geboren worden....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

In article <ubeldsr...@corp.supernews.com>,

Maar als dat allemaal zo goed is, waarom stuurt Adje zijn dochter(s?) dan
naar een prive-school? Een prive BASIS school nota bene....

Willem-Jan Markerink

In article <3cb75cf2...@news.demon.nl>,

Onderbouwen bij de PvdA betekent luchtkastelen bouwen.

Winjo

> [...]

> Hij verbeterde Fortuyn en noemde lagere cijfers:
> 160 leerlingen voor basisscholen, en 320 voor middelbare scholen. Die

Appels en peren oftewel organisaties ( scholengemeenschappen ) en (
school-) gebouwen.