Grupos de Google ya no admite nuevas publicaciones ni suscripciones de Usenet. El contenido anterior sigue siendo visible.

De wereldkaart volgens China

Visto 11 veces
Saltar al primer mensaje no leído

Pandora

no leída,
7 abr 2022, 6:40:437/4/22
Voor wie 't heeft gemist, interessante aflevering van VPRO Tegenlicht:
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2022-2023/de-wereldkaart-volgens-china.html#

Aan 't woord komt o.a. Kishore Mahbubani, wiens recente boek "The
Asian 21st Century" ook zeker de moeite waard is voor wie geopolitiek
verder kijkt dan de grenzen van NL en Europa. Het boek is open access:
https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-16-6811-1

Hoe zal de 21ste eeuw anders zijn?
"First, we will see the end of the era of Western domination of world
history."

Omnibus

no leída,
7 abr 2022, 7:19:157/4/22
Op 07/04/2022 om 12:40 schreef Pandora:
Het soort kretologie waaruit je direct kunt zien uit welke hoek de wind
waait.
Zonde van je tijd dus.

--
Busje komt zo, busje komt zo

Pandora

no leída,
7 abr 2022, 7:38:087/4/22
Uit welke hoek dan?

>Zonde van je tijd dus.

Voor zover het een waarschuwing is zou je er goed aan doen om die niet
achteloos in de wind te slaan.
Voor zover het een rationele prognose is vraagt dat om bezinning en
adaptatie.

Frans Balkon

no leída,
7 abr 2022, 7:43:317/4/22
Op 7-4-2022 om 12:40 schreef Pandora:
What's new, bijna alles wat ik in huis heb komt uit China.

Het varken van Breslau

no leída,
7 abr 2022, 7:55:247/4/22
Waar halen Omnibus en de anderen van zijn niveau toch het idee vandaan
dat de wereld zoals zij hem kennen onveranderlijk en tijdloos is?

--
"What a strange and unfamiliar world if everyone were treated
according to his deserts! (Jack Vance)"

Hein de onbegrepene

no leída,
7 abr 2022, 7:59:167/4/22
Op 7-4-2022 om 13:55 schreef Het varken van Breslau:
zijn angistigen personen die een "vaderfiguur"missen om hen op hun
levenspad te begeleiden in hun verdere leven

--
Als je beter wilt worden, wees dan tevreden met dwaas en dom gevonden te
worden. (Epictetus)

Eduard

no leída,
7 abr 2022, 9:31:557/4/22
Onzin. Door het 1 kind beleid en het huidige erg lage geboortecijfer
zal china waarschijnlijk half zo groot zijn in 2050.
Ieder persoon zal dan 2 ouders en 4 grootouders hebben om voor te
zorgen.

--
Thorium kerncentrales zijn de toekomst.
http://www.technologyreview.com/news/542526/china-details-next-gen-nuclear-reactor-program/

https://www.avg.com

Omnibus

no leída,
7 abr 2022, 9:32:527/4/22
Op 07/04/2022 om 13:55 schreef Het varken van Breslau:
Wat geeft jou de arrogantie om de denken dat jij altijd maar meer die
zelfde aanmatigende toon aan kunt slaan tegen mensen die wél nadenken?
En daardoor tot andere conclusies komen dan jij?

Het varken van Breslau

no leída,
7 abr 2022, 9:35:457/4/22
Arrogant? Misschien. Maar wel met reden. Effe serieus: waar haal jij
toch het idee vandaan dat de wereld zoals jij hem kent onveranderlijk en
tijdloos is

Omnibus

no leída,
7 abr 2022, 9:36:547/4/22
Op 07/04/2022 om 13:59 schreef Hein de onbegrepene:
Neem je nu je zelf als maatstaf?!
Zou ik niet doen als ik jou was..

Omnibus

no leída,
7 abr 2022, 9:40:497/4/22
Op 07/04/2022 om 15:35 schreef Het varken van Breslau:
Weet jij waarom dit een uiterst stupide veronderstelling is?

Het varken van Breslau

no leída,
7 abr 2022, 9:45:547/4/22
Panta rei, Omnibusje, panta rei.

Dus als iemand veronderstelt dat bijvoorbeeld 'het Westen' zijn
dominantie verliest is het bijzonder dom om daarop alleen te antwoorden
"Het soort kretologie waaruit je direct kunt zien uit welke hoek de wind
waait." Het minste wat je zou kunnen doen is erbij zeggen uit welek hoek
dan wel.
Maar omdat het recht uit je onderbuik komt, heb je zelfs daar geen
helder idee bij. Daarom vind ik jou weer dom en aanmatigend, maar nu
geef ik er een reden bij.

Snap je?

R.Phillips

no leída,
7 abr 2022, 10:00:497/4/22
Op donderdag 7 april 2022 om 13:38:08 UTC+2 schreef Pandora:
Tip: Er komt een multipolaire wereld aan waarbij de taken verdeeld worden.
Het tekent zich met globalisering nu al af. Ontwikkelingen hebben hun
tijd nodig. Azie was ooit een geweldige emerging market, daarna kwam
Zuid-America en het begin van de Subsaharaanse landen is een tien
jaar geleden begonnen.

Pandora

no leída,
7 abr 2022, 10:28:227/4/22
Worldmapper heeft van die mooie kaarten, gedeformeerd m.b.t. een
bepaalde parameter, waarmee je in één oogopslag kunt zien hoe de
verhoudingen in de wereld zijn.
Hier heb je GDP 2018:
https://worldmapper.org/maps/gdp-2018/

En hier groei GDP 2017-2018:
https://worldmapper.org/maps/gdp-growth-2017to2018/

Omnibus

no leída,
7 abr 2022, 14:58:167/4/22
Op 07/04/2022 om 15:45 schreef Het varken van Breslau:
Incoherent gereutel, gelardeerd met beledigingen. Herhaling van zetten.
Reactie zinloos.

Pandora

no leída,
8 abr 2022, 6:00:238/4/22
Een generatie van na '45 die niets anders heeft gekend dan de Pax
Americana.

Edmund

no leída,
8 abr 2022, 6:30:248/4/22
Hmmm jij zal het vast zelf gelezen en begrepen hebben ( grapje ).
Leg eens uit, wat ze bedoelen, gaan ze de geschiedenis herschrijven, of
bedoelen ze dat de klimaatwappies de westerse wereld naar het stenen
tijdperk chanteren waarna china conform het parijse akkoord de CO2
uitstoot lekker blijft verhogen en wereldleider wordt?

Edmund

--
“The further a society drift from the truth,
the more it will hate those who speak it”

George Orwell

Pandora

no leída,
8 abr 2022, 10:41:198/4/22
On Fri, 8 Apr 2022 12:30:22 +0200, Edmund <nom...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tijdperk chanteren waarna china conform het parijse akkoord de CO2
>uitstoot lekker blijft verhogen en wereldleider wordt?

Als we allemaal op een zinkend schip zitten maakt het dan nog uit op
welk dek?

Henk

no leída,
8 abr 2022, 11:46:238/4/22
In de film Titanic leek het bovenste dek wel het beste.
Meeste reddingssloepen en je kunt open water bereiken na het zinken, wat
niet gaat lukken op een lager gelegen dek...

--
Stop de massa-immigratie

Het varken van Breslau

no leída,
8 abr 2022, 11:47:428/4/22
Vooral niet omdat de landverhuizers/emigranten/gelukszoekers daar waren
opgesloten.

Edmund

no leída,
8 abr 2022, 11:54:598/4/22
On 4/8/22 16:41, Pandora wrote:
Dat is niet een antwoord op m'n vraag.

Henk

no leída,
8 abr 2022, 11:59:218/4/22
Dus toen waren al die 'vluchtelingen' ook al zo populair...

--
Stop de massa-immigratie

Frans Balkon

no leída,
8 abr 2022, 13:21:598/4/22
Op 8-4-2022 om 17:59 schreef Henk:
Ze hadden geen enkele garantie dat ze zonder problemen voorbij Ellis
Island konden komen.

Henk

no leída,
8 abr 2022, 13:56:318/4/22
Klopt.
Heden ten dage weten die 'vluchtelingen', dat ze makkelijk door de
screening van de IND zullen komen en opgewekt op weg kunnen naar een
huis met voorrang toegewezen, een uitkering aangevuld met allerlei
toeslagen, een auto en natuurlijk op vakantie naar het thuisland !

--
Stop de massa-immigratie

Het varken van Breslau

no leída,