Explosief Amstelveen

Askatasuna

Hieronder een artikel uit het Parool van vandaag over de explosieven die
bij de eigenaar van een gekraakt pand in Amstelveen werd gevonden. Rene P.
is Rene Pützfeld (1956). Begin jaren negentig was hij de eigenaar van
het bedrijfje Delta Force Holland Special Merchandisetrading Agency. Dat
was een omstreden postorderbedrijfje dat ook het boek 'Mein Kampf' van
Hitler verkocht en handelde in boeken over explosieven. Het bedrijfje werd
eind 1994 opgeheven en handelde volgens de KvK verder onder meer in
chemische producten. Vanaf 1997 is Pützfeld voorzitter van de Nederlandse
Pyrotechnische Vereniging Barbara. Een vuurwerkclubje dat experimenteert
met explosieve stoffen en volgens onbevestigde berichten nogal racistisch
zou zijn. Onder het Parool artikel staat nog een krantenartikel uit 1993
over Delta Force Holland.

Het Parool 8 september 2003
Pakhuis van gif en bommen bij gekke buurman

ROB ROMBOUTS

AMSTELVEEN - Het was de bewoners van de Amsterdamseweg in Amstelveen al
opgevallen dat het vuurwerk dat hun zonderlinge buurman met oudjaar ontstak
enorm knalde. Zo erg dat zijn oude moeder die op bezoek was, hem tot de
orde riep. Maar wie had gedacht dat Rene P. (47) een vuurwapenarsenaal
bezat en zijn ouderlijk huis had volgestouwd met chemicaliën?

Agenten troffen vrijdag van kelder tot nok giftig spul aan. Jerrycans en
met plakband gedichte potjes en blikjes. Medewerkers van de Explosieven
Opruimingscommando, het Nederlands Forensisch Instituut en
milieudeskundigen hopen vandaag, na drie dagen, het huis leeg te hebben
gehaald.

De brede straat - met bomen, fraaie huizen met grote tuinen waar frequent
een vliegtuig overdavert - was afgelopen weekeinde afgesloten. Bewoners van
vijftien panden mochten tussen 's morgens acht en 's avonds zes hun huis
niet in. Zij kregen vrijdagavond de loco-burgemeester van Amstelveen over
de vloer die hun een taart beloofde voor de overlast maar ook de boodschap
dat bij een explosie 'de hele wijk de lucht in zou gaan'.

Een zonderlinge alleenstaande schuwe man, een type Willy Wortel - zo
omschrijven buurtbewoners Rene P. De gemeente Amstelveen spreekt van een
verleden als scheikundeleraar maar de buurt heeft hem nooit betrapt met een
schooltas en stapels huiswerk. Hij is fors, heeft rossig haar en loopt wat
waggelend, meestal met de ogen op straat gericht. Van mensen moest hij
weinig hebben. In gedagzeggen had hij geen trek. '''Hij stond niet vast op
zijn benen. Maar of dat met zijn drankgebruik, te maken had? Ik weet het
niet,'' zegt buurman Gerard Wijfjes.

Wijfjes, voormalig melkboer, tegenwoordig concierge bij een school, woont
33 jaar aan de Amsterdamseweg. Zijn vrouw Wil weet nog uit hun
zuivelperiode dat de moeder van Rene na sluitingstijd wel eens aanklopte.
''Dan zei mijn dochter: 'Daar is mevrouw sherry'. Ze kwam meestal voor tien
eieren en een fles sherry.''

Rene P. (47) werd vrijdag aangehouden nadat krakers in een pand aan de
Bovenkerkerweg in Amstelveen vier geweren, vijf handvuurwapens, granaten,
mijnen en duizenden stuks munitie vonden. Het pand, bezit van de familie P.
was al langer gekraakt maar pas vorige week braken de krakers een
afgesloten ruimte open. Volgens de politie die de mogelijkheid van
wapenhandel niet uitsluit, gaat het niet om 'antieke wapens voor de
verzamelaar'.

Buurtgenoten hebben Rene in zijn half lange, lichte regenjas van ouderwetse
snit nooit met potjes of flessen zien lopen. Twijfelachtig bezoek is ook
nooit gesignaleerd. ''Er kwam sowieso niemand bij hem over de vloer. Hij
was schuw,'' zegt Petra Vosters. Ze is geschrokken.

Terwijl agenten een Donald Duck lezen, houdt Herman Huizinga op zijn grijze
Batavus met fietstassen halt bij de afzetting. Via de duivensport kende hij
de vader van René. ''Je hebt kans dat achter in de tuin nog overwoekerde
duivenhokken staan.''

Vader P. was directeur van een plasticfabriek die ooit in de Jordaan was
gevestigd maar inmiddels is verhuisd naar Noord. Hun kinderen speelden met
elkaar. René is tussen een broer en zus het middelste kind. Huizinga
verloor René jaren uit het oog. ''Een tijd geleden kwam ik langs en sprak
ik met hem. Hij zei dat zijn ouders allang waren gescheiden. Zijn vader
woonde in Antwerpen, zijn moeder verderop in een tehuis. Hij zei alleen in
het huis te wonen. Hij had een rood autootje.''

De familie bezat het huis aan de Bovenkerkerweg waar de wapens werden
gevonden, al tientallen jaren. ''Ze deden er niets mee. Vroeger kwamen er
al mensen langs met de vraag of ze het konden kopen.'' En als iemand vroeg
op welk nummer aan de Amsterdamseweg hij woonde, antwoordde vader P.
''Nummer 220. Van de voltage.''

Was de vreemde bezigheid van René dan niemand opgevallen? Johma Veltman
kijkt in haar witte jurk en kleurige poncho wat schuldbewust. ''Een
buurjongetje van een jaar of acht is een keer over de heg in zijn tuin
geklommen. 'Mama, tante Johma, er ligt allemaal vuurwerk in zijn schuur,'
zei hij. Dat was jaren geleden. Ik dacht nog: ik moet de politie bellen.
Maar ik heb het niet gedaan. Dat neem ik mezelf kwalijk. Wij barbecuen in
de tuin, maken een vuurtje. René ook. Eén vonk had genoeg kunnen zijn.''

Meer dan dertig jaar woont kunstenares Veltman aan de Amsterdamseweg.
''René was een intelligent type. Maar hij had allerlei kwalen. Had suiker
en zat onder de medicijnen. Mensen vond hij verschrikkelijk. Als ik hem
tegenkwam zei ik: hallo René. Maar hij zei nooit iets terug.''

Een keer kwam ze hem in de stromende regen tegen. Terwijl ze onder een
paraplu liep, droeg hij zijn regenscherm omgekeerd. ''Er zat een kikkertje
in. Wat een fijngevoeligheid. Misschien is het allemaal wel gekomen door de
liefde die hij nooit van zijn vader heeft gekregen. Dat was een harde man.''

Veltman zegt weleens schoten te hebben gehoord. Ze dacht aan fazantenjacht
in het park dat achter het rijtje huizen ligt, ''Nu denk ik: het zou René
geweest kunnen zijn op zijn balkon. Ik heb wel gekeken maar zag hem niet.
Ach ja, iedereen moet wel eens een knalletje laten. Hij had een bommetje in
zijn kop.''

De bewoners mochten afgelopen weekeinde en ook vandaag overdag tussen acht
en zes uur niet in hun woning zijn, al was er een uitzondering voor een
oudere vrouw die thuiszorg krijgt. De naaste buren die ook 's nachts niet
thuis werden toegelaten, werden in een hotel ondergebracht. Zolang de
chemicaliën ongemoeid blijven, is er geen gevaar van ontploffing. Die
bestaat wel bij beweging of menging.

Alle chemicaliën verdwijnen in een speciaal daarvoor vervaardigde container
die vrijdagavond met een hoogwerker over het huis in de achtertuin werd
gezet. De werkzaamheden werden uit veiligheidsoverwegingen alleen bij
daglicht uitgevoerd. 's Nachts is de woning bewaakt door agenten.

Voormalig melkboer Wijfjes is te spreken over de aanpak. ''Ze hebben ons
vrijdagavond eerst goed ingelicht en de zaak voorbereid. We hoefden niet
meteen hals over kop het huis uit, maar pas zaterdagmorgen.'' Hij kan het
nog amper geloven. ''Je spoort toch niet. Een vonkje of een blikseminslag.
Hij sliep er zelf tussen en wist wat het was.''

Kunstenares Veltman ontbeet zaterdag in Egmond aan Zee en trok gisteren
langs de IJsselmeerkust naar Hoorn. ''Je doet dingen die je anders nooit
doet.'' En het schept een band, zo blijkt gisteravond als om zes uur
bewoners zich bij de bus van de mobiele eenheid melden om naar huis te
gaan. ''Heeft er iemand nog klein chemisch afval? Dat kan nu mooi worden
ingeleverd.''

© Het Parool

-------------------------------
Algemeen Dagblad 18 december 1993

Boekenclub voor moordenaars en terroristen

Met een zekere regelmaat duiken ze op in Nederland. Gidsen van het
postorderbedrijf 'Loompanics Unlimited'. Dit Amerikaanse bedrijf geeft naar
eigen zeggen 'de beste boekencatalogus ter wereld' uit. Maar een
inventarisatie van de te bestellen boeken met titels als 'Mensenjacht', 'De
snelle dood', of het uit drie delen bestaande standaardwerk op het gebied
van 'Plastic explosieven', doet al snel de vraag rijzen of hier niet sprake
is van het eerste postorderbedrijf voor terroristen en psychopaten. Sinds
enkele jaren kent ook Nederland een verkooppunt waar dit soort boeken
besteld kan worden.

door ERIK KOUWENHOVEN

AMSTELVEEN - 'Okee, je hebt iemand vermoord. Natuurlijk was het
zelfverdediging, maar helaas kun je voor je daad door een corrupt,
incompetent en misleidend justitieel apparaat worden veroordeeld. Je
besluit dus om niet de politie te bellen. Maar wat doe je met het lijk?'.
Aldus luidt, vrij vertaald, de beschrijving van het macabere boekwerk
'Begravenisondernemer', met als ondertitel 'Waar laat je een lijk?'
Bovenstaande is een voorbeeld van een boek dat voor tien dollar -exclusief
verzendkosten - besteld kan worden bij het Amerikaanse postorderbedrijf
Loompanics Unlimited. Behalve dit boek staan onder de kop 'Moord en
Marteling' nog vijfentwintig andere boeken vermeld met titels als: 'Hoe te
doden; het zesdelige verzamelwerk nu in één boek'. Na een korte
beschrijving van de inhoud volgt de zin: 'Ontdek zelf waarom deze serie van
alle boeken het meest controversieel wordt genoemd'. In kleine lettertjes
daaronder: 'Dit boek mag alleen worden gebruikt voor informatieve en
academische doeleinden'.

Alleen volwassenen
Het postorderbedrijf is niet zuinig met alibi's om verkoop van de boeken
goed te praten. Op de tweede bladzijde staat de eerste waarschuwing. 'Dit
boek is alleen voor volwassenen. Wanneer lezers een project beginnen dat in
een van de door ons verkochte boeken wordt beschreven, neem dan eerst
contact op met de plaatselijke autoriteiten voor toestemming. Wij zijn niet
verantwoordelijk voor schade als resultaat van deze projekten. Evenmin zijn
wij verantwoordelijk voor inbeslagname van boeken door overheidsorganen.
Het gevaar van inbeslagname geldt vooral in Canada en voor gedetineerden'.
De waarschuwing aan deze laatste groep is niet geheel vreemd, gezien het
grote aantal boeken dat thema's als ontsnappingen, deurontsluitingen en
brandkastkraken behandelt.

'Our men want books', staat vermeId op de achterkant van de basiscatalogus
voor het jaar 1993. 'Geen geheimen, geen excuses, geen grenzen'. In de 290
pagina's tellende catalogus, gedrukt op milieuvriendelijk kringlooppapier,
passeren een kleine 750 boeken de revue. De lezer kan volgens de
introductie bij het bedrijf boeken bestellen die in geen enkele bibliotheek
verkrijgbaar zijn, boeken die zo controversieel zijn, dat geen enkel
tijdschrift aan Loompanics Unlimited toestemming geeft om reclame te maken.
'Tijdschriften weigeren boeken van deze lijst te bespreken, distributeurs
weigeren ze te distribueren. Ze worden doodgezwegen, maar dat maakt ons
niet uit.

Het bedrijf noemt zichzelf de 'krankzinnige randgroepering van de
vrijheidsgezinde beweging'. In de introductie staat verder: 'We geloven
niet in grenzen, wetten en regelgeving. We verachten censuur,
geheimzinnigheid en dogmatiek. We geloven alleen in plezier hebben en in
het recht om alle dingen te weten te komen die je wilt weten.'

Lezers die de boeken snel in huis willen hebben, kunnen ook in Nederland
terecht. Het in Amstelveen gevestigde bedrijf 'Delta Force Holland' geeft
jaarlijks een vijftig bladzijden tellende gids uit, waarin een selectie is
opgenomen uit de Amerikaanse Loompanics catalogus. Het bedrijf heeft een
groot deel van de te koop aangeboden boeken in voorraad. Enkele thema's die
worden behandeld: Wapens, munitie, scherpschutters, mesvechten,
geluiddempers, geïmproviseerde explosieven, vergif, guerrilla-acties,
spionage, anarchisme, survival-terrorisme, zelfverdediging en nog een
aantal op zijn minst 'twijfelachtig' te noemen verzamelnamen. Al met al
ongeveer 450 titels. 'Alleen voor studiedoeleinden' staat achterin de gids
vermeld. De boeken zijn geschreven in de Engelse taal, met uitzondenng van
boeken als 'Mein Kampf' van Adolf HitIer, 'Het marihuana groeiboek' en de
tweedelige serie 'Maak uw eigen vuurwerk', die in het Nederlands
verkrijgbaar zijn.

Achter de naam Delta Force Holland gaat een eenmanszaak schuil, die zich
volgens de Kamer van Koophandel bezighoudt met im- en export van produkten
als huishoudelijke, technische en
electrotechnische artikelen, half-fabrikaten, speelgoed, chemische
produkten, boeken en toebehoren. De eenmanszaak is mede postorderbedrijf en
beschikt over een postbusnummer in Amsterdam. Delta Force Holland is
telefonisch niet bereikbaar. Eigenaar en bedrijf beschikken over een geheim
telefoonnummer. Het bedrijf is gevestigd in een vrijstaande woning ver
buiten de bebouwde kom van Amstelveen. Volgens buurtbewoners staat het al
twee jaar leeg. De eigenaar zien ze slechts af en toe.

Twee brievenbussen staan voor een met prikkeldraad omgeven hek. Stickers
met het opschrift 'verboden toegang' en 'pas op voor de hond' sieren de
afgesloten poort. De eigenaar was dus niet bereikbaar voor commentaar. De
politie van Amstelveen zegt al enige tijd te weten van het bestaan van dit
postorderbedrijf binnen de gemeentegrenzen. Een woordvoerder zegt het te
betreuren dat dit bedrijf niet kan worden aangepakt, omdat de lectuur valt
onder de noemer 'persvrijheid'.
De Amsterdamse officier van justitie zegt desgevraagd contact op te zullen
nemen met het politiekorps van Amstelveen om de mogelijke strafbaarstelling
verder te onderzoeken. Hij vindt het echter te vroeg om nu al een oordeel
te vellen over de activiteiten van het bedrijf.
Dat er een afzetmarkt bestaat voor de omstreden boeken is duidelijk, gezien
de achter in de gids afgedrukte top 10 van meest verkochte boeken in
Nederland. Op de eerste plaats staat het boek 'De chemie van kruit en
explosieven', gevolgd door onder andere 'Geïmproviseerde brandbommen' en
het boek 'Boobytraps en andere trucs voor sabotage'.
De verspreiding van de gids geschiedt voornamelijk via mond tot
mond-reclame. Op het bestelformuller is een plaats ingeruimd voor adressen
van 'familie, vrienden, kennissen of collega's van de aspirant-koper.
Wanneer deze geinteresseerd zijn in wapens en munitie, leger en politie
adviseert het postorderbedrijfje aspirant-kopers hun naam te noteren, zodat
ook zij de gids krijgen thuisgestuurd.

Goed leesbaar
Na invulling van de bestellijst worden de bestelde boeken vrij snel
verstuurd. De lectuur is duidelijk, gezien de inhoud van het boek
'Zelfgemaakte wapens en munitie'. Het staat op de zesde plaats van de best
verkochte boeken en is gebaseerd op een groot aantal werken op wapengebied.
Het 182 bladzijden tellende boek bevat een bibliografie van vier
bladzijden, Toch is het goed leesbaar. Het bevat tekeningen, foto's,
berekeningen en recepten voor het maken van kruit. Te koop voor f 39,-
exclusief verzendkosten. Misschien iets voor onder de kerstboom?

Supergonzo

On Mon, 08 Sep 2003 16:36:48 +0200, Askatasuna <ana...@herejezus.nl>
wrote:

> [...]
>zou zijn. Onder het Parool artikel staat nog een krantenartikel uit 1993

[knip]

Het lijkt mij zo een vriend van Siebelt!

theo1610 ''Hooggevoelig''

Askatasuna <ana...@herejezus.nl> wrote:

>Hieronder een artikel uit het Parool

''Ik word gek van dit zwakzinnige zooitje''
(Rudi Voller)
-
Hebben zij die de zorg voor uw veiligheid
is toevertrouwd baat bij meer veiligheid?
--
Btw, stop de war on drugs!
"Lievebeheersbeestjes"

René Peters

"Askatasuna" <ana...@herejezus.nl> schreef in bericht

> Hieronder een artikel uit het Parool van vandaag over de explosieven die
> bij de eigenaar van een gekraakt pand in Amstelveen werd gevonden. Rene P.
> is Rene Pützfeld (1956).

Ik was het dus niet....

Willem-Jan Markerink

Supergonzo <super...@herejezus.nl> wrote in

Ja, dat kikkertje, dat deed het hem he?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Askatasuna

René Peters (rkcp...@chello.nl) wrote:

Precies. Dat wou ik maar even duidelijk hebben :-)

Askatasuna

Willem-Jan Markerink (w.j.ma...@a1.nl) wrote:

> Supergonzo <super...@herejezus.nl> wrote in

> Ja, dat kikkertje, dat deed het hem he?

Siebelt lijkt me anders meer het tiep dat kikkertjes opblaast...

DemoCrates

wondering whence the lambs and piglets bleated and squealed, wrote:

> [...]
>het bedrijfje Delta Force Holland Special Merchandisetrading Agency. Dat
>was een omstreden postorderbedrijfje dat ook het boek 'Mein Kampf' van

Da's een halsmisdaad ! Meteen op de elektrische stoel!

Overigens verkopen sommige bedrijfjes het boekje genaamd "Das Kapital".
En dat, terwijl de daarin beschreven heilsleer geleid heeft tot de grootste
holocaust van de vorige eeuw....

Wat moeten we daaraan doen ?

D.

=================================
Nederland Bananenland
Erfenis van Links
http://www.democrates.net
=================================

Supergonzo

On Mon, 8 Sep 2003 17:39:57 +0200, "René Peters" <rkcp...@chello.nl>
wrote:

Dat was al duidelijk. Jij dacht dat Amstelveen rondom Schiphol gebouwd
was. :-)

Askatasuna

DemoCrates (zie_w...@democrates.net) wrote:

> Da's een halsmisdaad ! Meteen op de elektrische stoel!

Beter lezen, Dictatorates. Daar gaat het helemaal niet over.

Het punt is dat deze man genoeg explosieven in huis heeft liggen om half
Nederland mee op te blazen. En dan ga je je toch afvragen wat de
achterliggende motivatie kan zijn...

Grappig overigens om te zien dat jij telkens weer zo'n Pavlovreaktie
vertoont zodra de naam van Hitler wordt genoemd :-)

theo1610 ''Hooggevoelig''

Askatasuna <ana...@herejezus.nl> wrote:

>Beter lezen, Dictatorates. Daar gaat het helemaal niet over.
>
>Het punt is dat deze man genoeg explosieven in huis heeft liggen om half
>Nederland mee op te blazen.

Je moet niet alles geloven wat ze zeggen, jongen.

>En dan ga je je toch afvragen wat de
>achterliggende motivatie kan zijn...

Van die zwakzinnige lulkoek?
Vast een zg democratische (...) politiestaat.

''Pluk ze''

-
Ik word gek van dit zwakzinnige zooitje.
(Rudi Voller)

B55

Goed boek trouwens.

Supergonzo

On Tue, 09 Sep 2003 17:34:40 +0200, B55 <B...@revolutie.nl> wrote:

>Goed boek trouwens.

Moest nu die hele lap tekst meegenomen in je reply van 3 woorden?

www.leerquoten.nl

René Peters

"Supergonzo" <super...@herejezus.nl> schreef in bericht

Misschien kan dat niet op B55's Linux mailprogramma.

Supergonzo

On Tue, 9 Sep 2003 19:42:05 +0200, "René Peters" <rkcp...@chello.nl>
wrote:

Met Mozilla op een Windows-bakje moet toch lukken.
Het ligt meer aan zijn luiheid.