Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Methode Begrijpend lezen

2 views
Skip to first unread message

Peter Polling

unread,
Sep 5, 2000, 9:59:43 AM9/5/00
to
Hallo allemaal,

Eerst even uitleg: Ik ben *belangstellend ouder* op de basisschool van onze
kinderen. Dat is een kleine school (84 lln, 4 combinatieklassen). Van
Internet hebben ze nog weinig kaas gegeten, laat staan van usenet. Geen van
de leerkrachten heeft privé een internet-aansluiting, en ook op school is er
nog geen. Vandaar dat aan mij is gevraagd te informeren naar een nieuwe
methode begrijpend lezen. Welke methodes bestaan er? Wat zijn de voor- en
nadelen van de methodes? Is er onafhankelijke informatie over de methodes?

Ik heb mij bereid verklaard in deze ng. te vragen naar informatie. Ik zal
de, liefst beknopte maar duidelijke, reacties uitprinten en aan de
schoolleiding geven.

Wie oh wie?

Mede namens de school bij voorbaat hartelijk bedankt!


--
log trippelen.
http://home.hetnet.nl/~pollpm3

Martin dn Hn

unread,
Sep 5, 2000, 1:00:23 PM9/5/00
to
Beste Peter,

Onze school (Rotterdam, 99% allochtoon) maakt gebruik van de methode "Ik
Weet Wat Ik Lees". Wij vinden deze methode zeer slecht!!!

Redenen:
- Geen differentatie naar snelheid, etc. Wel hebben ze duidelijkere vragen
voor allochtonen (beweren ze...), maar in de praktijk werkt dit niet.
- Het bijgeleverde materiaal is incompleet (Er wordt verwezen naar materiaal
buiten de methode, wat niet direct voor handen is).
- De lessen duren te lang en leveren te weinig op.
- De leerlijn van groep 4 t/m 8 is niet duidelijk.
- Er zijn onvoldoende toetsmomenten en er is geen extra oefenstof voor
uitvallers.
- De methode hanteert andere termen dan, en bereidt niet voor op de CITO in
groep 8.
- De methode voldoet niet voor adaptief onderwijs (onderwijs op maat)
- Voor jouw school: Het is zeker niet geschikt voor combinatie-klassen !!

(Ik hoop dat ik zo negatief genoeg ben geweest over de methode)
Via de schoolbegeleidingsdienst hebben we vier methoden onder de loep
genomen om een nieuwe methode voor begrijpend lezen te keizen:

1. Leesplus
2. Wie dit leest (heel uitgebreid met technisch-, begrijpend- en vrij lezen
en informatieverwerking en leesbevordering.... kost zeer veel tijd (te veel,
volgens een kennis)).
3. Goed gelezen
4. Tekstverwerken

Er zijn natuurlijk meer methoden, maar deze vier waren volgens de
schoolbegeleidingsdienst op dit moment de beste.

Wij hebben de methoden op zicht gevraagd en proeflessen gegeven. Alle vier
hadden hun plussen en minnen. Voor ons zat de perfecte methode er niet bij,
maar dat komt vooral door onze populatie (Er is helaas geen goede methode
voor zeer taalzwakke allochtonen). Ik kan niet zeggen welke methode voor
jouw school de beste is. Het beste kan de directie de methoden op zicht
bestellen en met het team een keuze maken. De schoolbegeleidingsdienst in
Rotterdam (de CED) heeft complete analyses van deze methoden, maar ik denk
niet dat zij die zullen geven (centenkwestie: betalen voor ondersteuning).

Veel succes,

Martin den Haan
mden...@euronet.nl
__________________________________________________________

"Peter Polling" <geen...@tref.nl> schreef in bericht
news:u0dnEd0FAHA.231@net025s...

Vogel

unread,
Sep 5, 2000, 2:22:27 PM9/5/00
to
Hallo,

Als wij een nieuwe methode zoeken,laten we een aantal zichtzendingen komen
via een schoolleverancier.Eventueel met behulp van de
Schoolbegeleidingsdienst kun je de methodes vergelijken en
proberen uit te vinden welke bij jullie wensen het beste past

Groeten,Vogel


Klaas

unread,
Sep 5, 2000, 3:50:20 PM9/5/00
to
Dag Peter.
Op onze school, ook met combinatieklassen, werken we ook met "Ik weet wat ik
lees".
Met tegenzin, want dat wat Martin schrijft klopt helemaal!!
Groeten, Klaas.


Marc Stevens

unread,
Sep 5, 2000, 4:43:31 PM9/5/00
to
In Vlaanderen wordt meestal een totaalmethode gebruikt waar het lezen
ingebakken zit. Toch gebruiken we ook hier enkele Nederlandse methodes die
hun diensten al wel bewezen hebben. Dat zijn:

Wie dit leest (Werkgroep Aarnoutse), een omvangrijke methode, waarin ook
aandacht uitgaat naar technisch lezen en leesplezier.

en

Lees je wijzer (Werkgroep Bol), een minder uitgebreide methode, waarin wel
zeer motiverende oefeningen zitten en eerder bezig met zakelijk
tekstmateriaal (minder verhalen).

Echt differentiëren doen deze methodes niet. Een leerkracht moet daarvoor
zelf nog aan het werk slaan (bv. door zelf van teksten een makkelijkere
versie aan te bieden), iets waar we overigens in Brussel met het
Nascholingscentrum Brussel proberen werk van te maken.

Marc Stevens


Peter Polling <geen...@tref.nl> wrote in message
news:u0dnEd0FAHA.231@net025s...

Frans

unread,
Sep 6, 2000, 10:52:53 AM9/6/00
to
Onze school gebruikt Goed Gelezen (van Malmberg).
Eerst een zichtzending aangevraagd bij de uitgever, vervolgens
bestuderen en uitproberen in de groepen.

Vorig jaar besteld, bevalt tot op heden prima

Frans

Rob van Ham

unread,
Sep 7, 2000, 12:53:55 PM9/7/00
to
Ik heb vorig schooljaar ook een oproep (informatie over begrijpend
leesmethodes) in deze nieuwsgroep geplaatst.
Ik kreeg toen verschillende positieve reacties over Goed Gelezen. We hebben
deze aangeschaft en ik werk er pas enkele weken mee, dus ik kan nog moeilijk
een oordeel geven. De eerste indrukken zijn in ieder geval positief!!

Succes met de te maken keuze.


0 new messages