Welk dier zit er bij ons op zolder?

Yvonne Schepers

Hallo groepsleden natuur,
Weet iemand iets meer over het volgende dier?
Er is een gat gevreten door het plafond van de zolder van onze garage. Daar
vallen steeds kersepitten uit die aan 1 kant zijn
opengeknaagd/gevreten/gepikt of hoe dan ook en uitgehold. Allemaal op exact
dezelfde manier.
Verder resten van soorten notendoppen, wal en hazelnoten konden we
herkennen. Walnoten hebben we in de buurt, maar hazelnoten niet.
De garage staat altijd open, wordt intensief gebruikt en grenst aan ons
huis.
Onze vraag: Welk dier neemt pitten en noten mee naar "zijn/haar huis" en
gaat die daar lekker op zitten peuzelen? Hij moet een mogelijkheid hebben
om ze mee te nemen en naar een hoge zolder te brengen. Er zitten geen andere
afvalresten bij, alleen noten en kersepitten.
De muis? We hebben genoeg muizen maar nog nooit een muis met een walnoot in
de bek gezien. Ratten? Nog nooit een gezien, ook geen rattekeutels.
Een eekhoorntje? Maar ook die is nooit ergens in de omtrek gesignaleerd.
Vorig jaar wel bunzings gezien, maar komen die ook zo dicht bij mensen?
Zou iemand ons iets kunnen vertellen over dit diertje?

Zeer benieuwd wat het kan zijn.
met dank voor eventuele inlichtingen.
Yvonne

Martin Kramer

Het zou een of andere slaapmuis kunnen zijn
(Relmuis, Hazelmuis, Eikelmuis)
Of toch een eekhoorn, maar ik vraag me af
of die in huizen komen.
Waar woon je overigens?

Martin Kramer

mkr...@wxs.nl
http://home.wxs.nl/~mkramer/

Yvonne Schepers

Hoi Martin,
laat ik nou nooit van slaapmuizen gehoord hebben? Kunnen die een walnoot
tientallen meters meenemen om ze in de garage op zolder op te eten? Ons huis
is wel omgeven door erfbeplanting maar de walnoten staan toch vrij ver van
huis. We wonen vlak bij de Slangenburg, een groot natuurgebied bij
Doetinchem, maar de autobaan loopt er tussen dus voor eekhoorns lijkt me dat
ook een grote barrière, plus dat ik er nog nooit een gezien heb bij huis. Ik
ben nogal vogelgek, dus struin regelmatig in de erfbeplanting rond. Nu
opperde iemand dat het een marterachtige moest zijn. Vorig jaar zat hier een
nest bunzings achter de hooimijt. Vreselijke enge beesten als je te dicht
bij komt. We hebben ze laten weghalen door de boswachter. Zo agressief!!!
Het nest lag zo dicht bij het hooi voor de paarden dat het vooral 's avonds
gevaarlijk werd als moeder bunzing in de buurt was. Maar een bunzing op de
zolder van de garage vind ik helemaal geen prettig idee! Zou zoiets kunnen?
En waar moet ik dan op letten om die te herkennen? Op zolder kunnen we zo
niet komen of we moeten het open breken. Indien nodig, prima, maar misschien
kan het zonder??
Yvonne

"Martin Kramer" <mkr...@wxs.nl> schreef in bericht

HaPe

Dag Yvonne,

Een marter of een bunzing, een wezel of hermelijn, die zijn het allemaal
niet.
Dat zijn rovers en vleeseters. Als je geen kippen houdt, hoef je die
bunzingen
niet weg je halen want die pakken ook ratten. Blijven twee mogelijkheden
over,
van dieren die tegen de muur omhoog kunnen klimmen, die door kleine gaten
kunnen kruipen en knagen en die 1.noten/vruchten eten of 2.alleseters zijn.
Dat is de eekhoorn, maar meer waarschijnlijker is de rat. Ik denk dat je dit
pas
is opgevallen. Als het pas is, dan kan er een nest ratten zitten. Ratten
komen
wel steeds terug, ook als je er iets aan doet. Die hebben een geurspoor. Als
het over een heel jaar al zo is, moet je ook in de sneeuw sporen kunnen
zien.
Ik ken dat gebied goed, ben er deze week nog geweest. Alle boven genoemde
dieren komen daar voor. Hou het maar op ratten. Laat je horen wat het was?
Hartelijke groeten,
Wim Overkamp.

"Yvonne Schepers" <em...@yschepers.myweb.nl> schreef in bericht

Karlos Callens

Op Fri, 4 Aug 2000 17:28:10 +0200, in nl.natuur schreef "Yvonne
> [...]

>om ze mee te nemen en naar een hoge zolder te brengen. Er zitten geen andere
>afvalresten bij, alleen noten en kersepitten.

Als er zevenslapers bij jullie voorkomen is dat een kandidaat
(=relmuis=Glis glis). Dit is een lawaaierige nachteekhoorn die je
zeker zou moeten horen (soort niezend geluid).
Maar wellicht zijn het ratjes.
--
Vriendelijke groeten
Karlos Callens

Marc

Goeiedag die yvonne

(...)

Succes ermee

Marc

Jan Bosma

Het is in ieder geval geen bunzing,het heeft er misschien wel mee te maken
dat je dat nest hebt laten verwijderen.
Ik denk dus ook aan ratten,een bunzing is inderdaad een vleeseter.Die onder
andere ratten op zijn menukaart heeft staan,en zeker geen gat kan knagen.

> [...]
andere
> afvalresten bij, alleen noten en kersepitten.

Yvonne Schepers

"Marc" <kos...@rendo.dekooi.nl> schreef in bericht

Goedenavond Marc (?) en andere welwillende meedenkers,

Om even terug te komen op onze nieuwsgierig makende diertjes:
Ik heb alle reakties naast elkaar gelegd en onderzocht maar:
We horen niets ongewoons. De vogel- en muizengeluiden zijn ons bekend, die
horen er gewoon bij als je paarden, honden en kippen hebt. We zien nergens
rattenkeutels, ratten zou ik echt vies vinden, ook onze honden maken geen
melding van ongedierte. Ze zitten meestal vooraan als er iets te
achtervolgen is, ook muizen, maar in de garage is het niet interessant.
Dus???
Na een stukje plafond te hebben verwijderd geen nest of iets dergelijks
gevonden. We zien het dus nog een poosje aan. Om de hele zolder nu open te
breken voor mijn nieuwsgierigheid gaat ons iets te ver. Mochten ze meer
gaten in het plafond bijten dan veranderen we van gedachte.

Onze hartelijke dank voor jullie reakties, mochten we meer te weten komen
dan zal ik verslag doen. Nieuwsgierig blijf ik wel, zeker na me
gerealiseerd te hebben dat er alleen bij de buren, ca 300 meter verderop een
wilde kersenboom staat. Ik begon toen respect voor de beestjes te krijgen
omdat ze bereid zijn om voor een pitje zo'n eind te sjouwen. Binnenkort
vallen er massa's walnoten vlak voor hun voeten op de grond, hebben die
beestjes ook even feest.
Het blijft dus actueel.
Met vriendelijk groeten,
Yvonne

HaPe

> [...]
>
> Goedenavond Marc (?) en andere welwillende meedenkers,
>
> Om even terug te komen op onze nieuwsgierig makende diertjes:

Er is nog een andere mogelijkheid, een soort 'tussentransport'.
Ik ontdekte in centrum van mijn stad, een 'zitstok' van tortelduif,
in de boom tegenover het stadhuis.Daaronder 'bergen' kersenpitten
en roodgekleurde uitwerpselen. In de omgeving geen kersenbomen.
Dit kan bij jou, Yvvonne, ook het geval zijn. Een turkse-tortel die
in de buurt van jouw garage de pitten dumpt en één van de eerder
genoemde kleinere diertjes die ze openknaagt en leeg eet. Heb
je een poes als huisdier? Ik weet dat daar kerkuilen voorkomen.
Misschien zijn jouw knagertjes al 'braakballetjes' geworden. Heb
je nu geen last meer. Het zal aardig zijn om te weten wat het was.
m.h.gr. Wim.

annet planten

"HaPe" <Ha...@gelrevision.nl> schreef:

< >
>Daar vallen steeds kersepitten uit die aan 1 kant zijn
>exact dezelfde manier.

Woelmuis ? Ik heb de familie Woelmuis al jaar&dag in en om mijn
tuinhuisje wonen. Vanaf de herfst vind ik systematisch
opengeknaagde noten en pitten.. ;s Winters bewaar ik er ook niets
meer, omdat de dames en heren er niet tegenop zagen door de vloer
te knagen om -notabene lekker OP de bank- appels te eten.
Ze kunnen goed klimmen.

Dag, Annet

Naar de FAQ van nl.tuinen?
http://huizen.dds.nl/~yoli/tuinen.htm
Naar de Tuinkrant? http://www.tuinkrant.com

bernie.v...@gmail.com

Misschien kan deze folder helpen: http://www.zoogdierenwerkgroep.be/sites/default/files/zwg/folder_gebolder.pdf

Hier had ik gelijkaardigs, met over het hele huis meerdere voorraadplekjes verstopt. Bleek bij vangst een (supermooi) hamstertje met hele grote oren, vermoedelijk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosmuis of https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_bosmuis