Zijn alle jongeren gek?

Weer een artikel in de krant dat jongeren weer allemaal
grammofoonplaten aanschaffen. ik vind dat zo'n hopeloos primitieve
verouderde techniek: een naald in de groeven van zo'n plaat.
Ik snap niet dat er mensen zijn die dat nog willen.
Spotify vind ik te duur met 10 euro per maand. Ik haal mijn CD's wel
bij de bibliotheek: kost slechts 5 euro per CD. Gaat via een centrale
discotheek muziekweb in Rotterdam.

Jan van den Broek

2022-06-13, P <noe...@noemail.com> schrieb:
> Weer een artikel in de krant dat jongeren weer allemaal
> grammofoonplaten aanschaffen. ik vind dat zo'n hopeloos primitieve
> verouderde techniek: een naald in de groeven van zo'n plaat.

[Schnipp]

Staat in de artikel ook dat _alle_ jongeren grammafoonplaten aanschaffen?
Anders is je vraagstelling onjuist.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

On Mon, 13 Jun 2022 17:58:46 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Staat in de artikel ook dat _alle_ jongeren grammafoonplaten aanschaffen?

Nee, maar wel veel blijkbaar. grammofoonplaten schijnen meer verkocht
te worden dan CD's.

Jan van den Broek

2022-06-15, P <noe...@noemail.com> schrieb:

> Nee

Dan heb je je antwoord. (Aannemende dat het kopen van vinyl bepaalt of
iemand gek is.)

[Schnipp]

On Wed, 15 Jun 2022 11:02:25 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Dan heb je je antwoord. (Aannemende dat het kopen van vinyl bepaalt of
>iemand gek is.)

In mijn ogen wel. Heb jij ook een paar plaatjes? ;-)

Jan van den Broek

Sinds tweeduizend niet meer, maar ik hang geen waardeoordeel aan het
wel of niet willen bezitten ervan.

Klerengannef

Op 13-6-2022 om 11:00 schreef P:
Groeven? Per kant zit er maar 1 groef in. Anders moet je wel heel veel
lopen naar je grammofoon.

--
Klerengannef
-----

Rink

Op 16-6-2022 om 17:43 schreef Klerengannef:

> Groeven? Per kant zit er maar 1 groef in. Anders moet je wel heel veel
> lopen naar je grammofoon.

Er zijn platen met 2 groeven per kant.
Altijd een verrassing welk liedje je te horen krijgt ....

Zijn wel uitzonderingen....

On Wed, 15 Jun 2022 19:10:39 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Sinds tweeduizend niet meer, maar ik hang geen waardeoordeel aan het
>wel of niet willen bezitten ervan.

Ik vind grammofoonplaten nu eenmaal erg primitief. Als je naar de film
first man kijkt gebruiken ze daar ook een platenspeler. Ze waren toen
in staat om naar de maan te reizen maar hadden aan de andere kant die
hopeloos primitieve platentechniek.

Jan van den Broek

Ik kan mij discussies van zo'n veertig jaar terug herinneren over buizen
vs. transistors. Muziek is meer dan techniek alleen, het is vooral
emotie.

En wat primitief betreft, weet jij hoelang er al vorken en messen
gebruikt worden?

Izak van Langevelde

On 21/06/2022 13:00, Jan van den Broek wrote:
> En wat primitief betreft, weet jij hoelang er al vorken en messen
> gebruikt worden?

Al van voor Windows 3.11?

--
Grinnikend door het leven...

Jan van den Broek

2022-06-21, Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> schrieb:

> Al van voor Windows 3.11?

Vorken in ieder geval:

"In the original design of the VMS operating system (1977), a copy
operation with subsequent mutation of the content of a few specific
addresses for the new process as in forking was considered risky."

https://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(system_call)

Windows 3.11 is van ergens na '79.

Izak van Langevelde

On 21/06/2022 14:27, Jan van den Broek wrote:

> [...]
> operation with subsequent mutation of the content of a few specific
> addresses for the new process as in forking was considered risky."

Volgens mij is die fork al ouder, als in unix. Alle grapjes over
kinderen vorken, pijpen en wachten tot ze dood zijn, hebben een baard...

Jan van den Broek

> Volgens mij is die fork al ouder, als in unix. Alle grapjes over
> kinderen vorken, pijpen en wachten tot ze dood zijn, hebben een baard...

Die baard was ook een vereiste voor Unix[1]

[1] Net als voor Jan, Pier, Joris en Corneel (om het voor nl.muziek
on-topic te houden)

Izak van Langevelde

On 21/06/2022 16:39, Jan van den Broek wrote:

> Die baard was ook een vereiste voor Unix[1]

Klopt. Ik werd tijdens mijn studie wel de jongen met de binaire baard
genoemd...

> [1] Net als voor Jan, Pier, Joris en Corneel (om het voor nl.muziek
> on-topic te houden)

Tjores.

Jan van den Broek

2022-06-21, Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> schrieb:
> On 21/06/2022 16:39, Jan van den Broek wrote:

[Baarden-Schnipp]

> Tjores.

Zou kunnen, ik heb de zangbundel hier niet bij de hand.

On Tue, 21 Jun 2022 11:00:47 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>En wat primitief betreft, weet jij hoelang er al vorken en messen
>gebruikt worden?

Dat kun je niet vergelijken uiteraard: daar zijn geen nieuwe
ontwikkelingen meer voor mogelijk.

On Tue, 21 Jun 2022 14:01:56 +0200, Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

>Al van voor Windows 3.11?

Windows 3.11 dat heb ik ook nog een tijdje gehad...

Jan van den Broek

Ander voorbeeld dan, jij luistert niet naar vioolspel omdat dat door
de electrische gitaar achterhaald is, of niet naar pianospel vanwege
de synthesizer?

On Thu, 23 Jun 2022 09:06:04 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Ander voorbeeld dan, jij luistert niet naar vioolspel omdat dat door
>de electrische gitaar achterhaald is, of niet naar pianospel vanwege
>de synthesizer?

Vind ik ook niet te vergelijken...
Maar goed: als iemand naar plaatjes wil luisteren gaat hij zijn gang
maar.

Rink

Op 21-6-2022 om 14:27 schreef Jan van den Broek:
1993 volgens
https://winworldpc.com/product/windows-3/311
Wow, je kan ze hier ook nog downloaden....
De "filesize" is echt lachen....
Wie wordt de eerste die daar de "Dutch" version downloadt?

Ergens in de 90's had ik ook wel gedacht, want mijn eerste computer
kocht ik in 1988 of zo en die had nog geen harde schijf.
Die waren er wel, maar die was 1000 gulden duurder.
Mijne had MS-DOS met 3,5 inch diskettes.
Een diskette voor MS-DOS, een 2e voor WordPerfect en een 3e voor de
tekstfiles.

Rink

Rink

Op 21-6-2022 om 16:39 schreef Jan van den Broek:
die gingen toch varen?

On Sat, 25 Jun 2022 17:54:36 +0200, Rink
<rink.haal...@invalid.com> wrote:

> [...]
>Mijne had MS-DOS met 3,5 inch diskettes.
>Een diskette voor MS-DOS, een 2e voor WordPerfect en een 3e voor de

Wat waren die eerste PC's toch primitief. Ik heb er veel weg kunnen
gooien iedere keer vanwege veroudering.

Wouter Valentijn

Er wordt gezegd dat vinyl een vollere, warmere, klank heeft. Ik ben er
zelf niet zo mee bekend. Ik was meer van de audiocassette voordat ik
overschakelde op CD.

> Groeven? Per kant zit er maar 1 groef in. Anders moet je wel heel veel
> lopen naar je grammofoon.

Vroeger had je ook nog 'op losse groeven'. :-)

--
Wouter Valentijn

Kirk: "No beach to walk on..."
Star Trek (s01e07): The Naked Time

http://www.nksf.nl/

liam=mail

On Fri, 29 Jul 2022 23:16:39 +0200, Wouter Valentijn
<li...@valentijn.nu> wrote:

> Ik was meer van de audiocassette voordat ik
>overschakelde op CD.

Die techniek was in mijn ogen ook minder primitief.

Wouter Valentijn

Op 31-7-2022 om 14:20 schreef P:
Een andere factor die de klassieke plaat ook aantrekkelijker maakt is
wellicht ook de hoes.

Ik weet nog dat een neef van me een LP had van ELO. Een prachtig groot
kunstwerk!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ef/All_Over_the_World_ELO_cover.jpg

Of deze bijvoorbeeld:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/32/IronMaiden_NumberOfBeast.jpg

Voor wat verdere bespiegelingen:

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/to-vinyl-or-not-to-vinyl/

Jan van den Broek

2022-08-01, Wouter Valentijn <li...@valentijn.nu> schrieb:

> Een andere factor die de klassieke plaat ook aantrekkelijker maakt is
> wellicht ook de hoes.

Dat lijkt mij een valide argument.

[Schnipp]

Izak van Langevelde

On 01/08/2022 11:25, Wouter Valentijn wrote:

> Een andere factor die de klassieke plaat ook aantrekkelijker maakt is
> wellicht ook de hoes.

En daar zat nog wel 'ns een velletje in met teksten en
wetenswaardigheden, de uitvoering van cds is in de regel minimaal...

Wouter Valentijn

Op 1-8-2022 om 12:04 schreef Izak van Langevelde:
En priegelig.

Rink

Op 1-8-2022 om 11:25 schreef Wouter Valentijn:

> [...]
> wellicht ook de hoes.
>
> Ik weet nog dat een neef van me een LP had van ELO. Een prachtig groot

Die heeft overduidelijk gelegen naast de dubbel-LP Out of the Blue !

<https://images.alphacoders.com/488/488508.jpg>

de echte LP hoes:

<https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/32520aa3-6da4-4bb3-b46a-e1f4c1ad7bd0/d7bk9at-72ed0eb1-4e7b-4d87-8233-48dbfdd80f7f.jpg/v1/fill/w_960,h_484,q_75,strp/elo__out_of_the_blue_album_front_and_back_cover_by_darkzadar_zero_d7bk9at-fullview.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7ImhlaWdodCI6Ijw9NDg0IiwicGF0aCI6IlwvZlwvMzI1MjBhYTMtNmRhNC00YmIzLWI0NmEtZTFmNGMxYWQ3YmQwXC9kN2JrOWF0LTcyZWQwZWIxLTRlN2ItNGQ4Ny04MjMzLTQ4ZGJmZGQ4MGY3Zi5qcGciLCJ3aWR0aCI6Ijw9OTYwIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmltYWdlLm9wZXJhdGlvbnMiXX0.A6MDHuH2RzGk0MjadXn7fPNDrtBtZvh8XG8FqHEhfvc>

(sorry kon geen kortere link vinden)

Geweldige hoes, ooit gestolen door mijn zoon die 'm aan de wand heeft
gehangen.
Gelukkig had ik er nog één....

Geweldige muziek ook, trouwens.

<https://www.youtube.com/watch?v=Tgw3n-IbqBo&list=PL8Lpw39GxwbP5otoyylCRmKCRlgwmhsbJ>
Pracht artikel.
Dank je wel.

Rink

Wouter Valentijn

Op 7-8-2022 om 12:33 schreef Rink:

> [...]
>
> <https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/32520aa3-6da4-4bb3-b46a-e1f4c1ad7bd0/d7bk9at-72ed0eb1-4e7b-4d87-8233-48dbfdd80f7f.jpg/v1/fill/w_960,h_484,q_75,strp/elo__out_of_the_blue_album_front_and_back_cover_by_darkzadar_zero_d7bk9at-fullview.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7ImhlaWdodCI6Ijw9NDg0IiwicGF0aCI6IlwvZlwvMzI1MjBhYTMtNmRhNC00YmIzLWI0NmEtZTFmNGMxYWQ3YmQwXC9kN2JrOWF0LTcyZWQwZWIxLTRlN2ItNGQ4Ny04MjMzLTQ4ZGJmZGQ4MGY3Zi5qcGciLCJ3aWR0aCI6Ijw9OTYwIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmltYWdlLm9wZXJhdGlvbnMiXX0.A6MDHuH2RzGk0MjadXn7fPNDrtBtZvh8XG8FqHEhfvc>

Ken je dit?

https://tinyurl.com/app

Dan kun je zo'n lange veranderen in:

https://tinyurl.com/2pmmwxcb

> Geweldige hoes, ooit gestolen door mijn zoon die 'm aan de wand heeft
> [...]

Absoluut!

> Pracht artikel.
> Dank je wel.

Graag gedaan!

On Mon, 1 Aug 2022 09:54:28 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Dat lijkt mij een valide argument.

Mij niet: de hoes interesseert mij niet. Alleen het geluid.

Rink

Op 7-8-2022 om 13:46 schreef Wouter Valentijn:

> Ken je dit?
>
> https://tinyurl.com/app
>
> Dan kun je zo'n lange veranderen in:
>

> https://tinyurl.com/2pmmwxcb

Ik zie die linkjes wel eens.
Maar ik klik er nooit op, want je kunt met zo'n link ook meteen een
virus binnenhalen.

Rink

Wouter Valentijn

Op 12-9-2022 om 23:34 schreef Rink:
Alle links kunnen link zijn. Het is maar of je de afzender kunt vertrouwen.

On Mon, 13 Jun 2022 11:00:57 +0200, P <noe...@noemail.com> wrote:

> [...]
>Spotify vind ik te duur met 10 euro per maand. Ik haal mijn CD's wel
>bij de bibliotheek: kost slechts 5 euro per CD. Gaat via een centrale

Na de grammofoonplaat schijnt nu ook de analoge fotografie weer terug
te komen. Volgens alweer een artikel in de krant. Waarom gaan we niet
terug naar de steentijd?

Jan van den Broek

["Followup-To:" header set to nl.muziek.]
2022-09-29, P <noe...@noemail.com> schrieb:

[Schnipp]

> Na de grammofoonplaat schijnt nu ook de analoge fotografie weer terug
> te komen. Volgens alweer een artikel in de krant. Waarom gaan we niet
> terug naar de steentijd?

Ik zie het probleem niet, jij hoeft toch niet mee te doen?

On Thu, 29 Sep 2022 10:48:28 -0000 (UTC), Jan van den Broek
<balg...@dds.nl> wrote:

>Ik zie het probleem niet, jij hoeft toch niet mee te doen?

Gelukkig niet :-)

Izak van Langevelde

Met een beetje geluk en wat kerngeweld gaan we dat nog meemaken...

Rink

Op 29-9-2022 om 19:01 schreef Izak van Langevelde:
Weinig te grinniken, ook als je dan nog leeft...

Izak van Langevelde

Dan ken je me niet...

Adri Verhoef

Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Wouter Valentijn <li...@valentijn.nu>:

Je hoeft er niet op te klikken, je kunt de link ook ophalen (downloaden):
$ wget https://tinyurl.com/2pmmwxcb
2022-10-03 11:05:44 (755 KB/s) - ‘2pmmwxcb’ saved [78704/78704]

$ file 2pmmwxcb
2pmmwxcb: JPEG image data, Exif standard: [TIFF image data, little-endian, direntries=6, orientation=upper-left, xresolution=86, yresolution=94, resolutionunit=2], progressive, precision 8, 960x484, components 3

Dus het blijkt een afbeelding die je gewoon kunt bekijken.
Echter als je zo'n link in een spammailtje ziet, dan zou ik daar vanaf blijven.

Well offtopic, dit.

Rink

Op 3-10-2022 om 11:15 schreef Adri Verhoef:
Ik volg nl.misc niet, dit zou mijns inziens ook bij nl.internet.algemeen
kunnen horen.

Adri,

Ik snap het niet, ben geen programmeur en geen internet deskundige.
Ik ben maar gewoon gebruiker, net als in mijn auto.

Moet ik het volgende in de browser adreslijn tikken?
$ wget https://tinyurl.com/2pmmwxcb

en krijg ik dan wat onder de 3 puntjes staat?

Rink

On Thu, 29 Sep 2022 19:01:28 +0200, Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

>Met een beetje geluk en wat kerngeweld gaan we dat nog meemaken...

Ach ja, wat kan mij het ook schelen wat Poetin nog gaat doen.

Adri Verhoef

Rink <rink.haal...@invalid.com>:

>Ik volg nl.misc niet, dit zou mijns inziens ook bij nl.internet.algemeen
>kunnen horen.

Daar had ik eveneens aan gedacht; ik besloot niet te dwingend te zijn en
een 'neutrale' plek te kiezen - nl.misc.

> [...]
>Ik ben maar gewoon gebruiker, net als in mijn auto.
>
>Moet ik het volgende in de browser adreslijn tikken?

De dollar aan het begin van de regel duidt op een shellcommando dat wordt
gegeven. Het programma dat hier wordt aangeroepen is 'wget'. Op de
commandoregel wordt dus gebruikgemaakt van het programma 'wget'.

>en krijg ik dan wat onder de 3 puntjes staat?

Precies! Dat was het belangrijkste deel van de output van het commando 'wget',
wat je daar zag (met argument https://tinyurl.com/2pmmwxcb), voor dit doel.
Je ziet daar dat het bestand is gedownload ("‘2pmmwxcb’ saved").

Het 'file'-commando dat ik daarna gaf, geeft informatie over de inhoud van het
gedownloade bestand "2pmmwxcb".
(Het programma 'file' probeert het bestandstype te raden, dat wil zeggen,
het programma vertelt in woorden welk soort data in het bestand is te vinden.
De meeste grafische programma's vertrouwen erop dat de extensie (bv. .JPEG)
van de bestandsnaam precies aangeeft wat de inhoud van een bestand is, maar
zoals je weet, kun je daar niet blind op vertrouwen. Je kunt meer vertrouwen
op een afzonderlijk programma zoals 'file' dat de inhoud van bestanden leest.)

Adri

Sjoerd

Adri Verhoef:
> [...]
> bestand is, maar zoals je weet, kun je daar niet blind op vertrouwen.
> Je kunt meer vertrouwen op een afzonderlijk programma zoals 'file' dat

Maar ho eens even, Rink heeft Windows en weet niets van 'wget' en 'file'.
Voor een Windowsgebruiker geldt: gewoon https://tinyurl.com/2pmmwxcb in de
adresbalk van de browser tikken. Je ziet dan een afbeelding, die je kunt
opslaan. (Rechtsklikken > Save Image As... of zo.)

Rink

Op 13-10-2022 om 20:10 schreef Adri Verhoef:
Sorry Adri, ik ben al weer afgehaakt.
shellcommando? (wat is dat?)
wget? (geen idee of ik dit op de PC heb staan)

> [...]
> wat je daar zag (met argument https://tinyurl.com/2pmmwxcb), voor dit doel.
> Je ziet daar dat het bestand is gedownload ("‘2pmmwxcb’ saved").

Dus niet.
Die hele regel in firefox op de regel geplakt waar normaal het www adres
staat, neemt duckduckgo het over en komt met voorstellen naar andere
internet pagina's zoals
https://www.hostinger.com/tutorials/wget-command-examples/
en
https://gnuwin32.sourceforge.net/packages/wget.htm (software uit 2008)

De eerste site beschrijft wget duidelijk, maar niet voor Windows.

Op die laatste site haak ik al af op regel 2.
Iets gaat door in the background als je al hebt uitgelogd?
Als ik heb uitgelogd is mijn PC uit. Hij doet dan niks meer.
Op de rest van die pagina begrijp ik ook een heleboel niet.
Uitleg van sommige software schijn je alleen te kunnen begrijpen als je
het al begrijpt.

> [...]
> op een afzonderlijk programma zoals 'file' dat de inhoud van bestanden leest.)

Maar als ik jou goed begrijp (en ook dat zinnetje van die wget pagina),
dan ben je dus eigenlijk het onbekende bestand aan het downloaden.
Dus als het een virus is, haal je dat virus naar je PC.
Vind ik geen fijn idee.

Rink

Rink

Op 13-10-2022 om 22:54 schreef Sjoerd:
Dat klopt, Sjoerd, maar in het stuk dat jij hebt weggeknipt, zeg ik dat
ik dat juist niet wil doen, omdat je ook een virus kan binnenhalen met
zo'n verkorte link.
't is maar hoe eerlijk de maker van die link is....

Die van Wouter vertrouw ik wel:-)

Rink

We zijn bij nl.muziek inmiddels wel heel erg off topic.
Verder gaan op nl.internet.algemeen?

Wouter Valentijn

Op 1-10-2022 om 14:27 schreef Izak van Langevelde:
Izak blijft grinniken, daar heb ik een absoluut vertrouwen in.

Adri Verhoef

Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Rink <rink.haal...@invalid.com>:

[even wat geknipt]

>Maar als ik jou goed begrijp (en ook dat zinnetje van die wget pagina),
>dan ben je dus eigenlijk het onbekende bestand aan het downloaden.

Klopt. Met het downloaden van een bestand is niets mis. Als je een file
downloadt, gebeurt er verder nog niets. En dat is wat 'wget' doet:
Downloaden, meer niet.
Dat is iets anders dan via je een browser een bestand aanklikken, want je
browser wil er iets mee gaan doen. Wget niet.

Dat is wat ik je probeer uit te leggen, er is een verschil tussen het puur
downloaden van een bestand en het ophalen van een bestand via je browser.

>Dus als het een virus is, haal je dat virus naar je PC.

Maar dat is niet het hele verhaal. Alles wat je downloadt, is een bestand
of komt in een bestand terecht. Zolang je niets met een gedownload bestand
doet, neemt het alleen ruimte in. En dat is wat 'wget' doet:
Downloaden, meer niet.

Als je een bestand downloadt met 'wget', staat het bestand even later op je
pc, en dat was dat. Ongevaarlijk. Vooral als je het daarna weer verwijdert.
Niets aan de hand.

Als je een bestand ophaalt via je browser, probeert je browser na het
voltooien ervan er een programma aan te koppelen, 'want je wilt er toch
iets mee?' Dat kan gevaar opleveren.

Dat is het verschil.