Naar het eerste ongelezen bericht

Crispijn Oomes

ongelezen,
1 nov. 1999 03:00:0001-11-1999
aan
Een nieuwe discussielijst over traditionele muziek uit Europa. Je kunt je op
de volgende manier inschrijven. stuur een mailtje naar spee...@tebenet.nl
en vermeld in het subject SUBSCRIBE EURO FOLK LIST.

Graag reacties op een van de volgende stellingen:

1. Volksmuziek heeft afgedaan, is uit voorbije tijden. De 21e-eeuwse mens
heeft geen boodschap meer aan deze aandoenlijke volksvlijt uit het verleden.

2. Volksmuziek en volksdans horen bij de AJC, bij natuurvrienden, bij een
padvinderskampvuur en bij geitenwollen sokken.

3. Voor liefhebbers van wereldmuziek is Europa absoluut niet meer
interessant. Echte traditionele muziek vind je alleen nog buiten Europa.

4. Authentieke traditionele muziek vind je bijna nergens meer in Europa.
Bijvoorbeeld: in Zweden maken de volksmuzikanten voortdurend nieuwe muziek
en nieuwe teksten.

5. Wij kunnen nu wel gek zijn op de authentieke traditionele volksmuziek uit
Bulgarije, de Bulgaren denken daar anders over. Die willen vernieuwing in de
muziek, moderne instrumenten, moderne volksmuziek, moderne akkoorden,
virtuositeit en modulaties. Dat geldt ook voor Macedonië.

6. Nederland kent geen levende volksmuziek meer.

7. Musette is geen volksmuziek. Het is gecomponeerde muziek. (Dat geldt
trouwens ook voor tango)

8. Het belangrijkste kenmerk van volksmuziek was, dat er geen toeschouwers
waren, alleen deelnemers. Volksmuziek speelde zich dus niet op het podium
af, kende geen beroemde professionals of componisten.

9. Je bereikt een hoog niveau in de volksmuziek, niet door een
beroepsopleiding, maar door opgegroeid te zijn in een gemeenschap waar de
volksmuziek nog leeft. Een belangrijke voorwaarde is: tijd. Wanneer de
mensen voldoende tijd hebben in een haastloze maatschappij, kunnen ze zich
bekwamen (bijv. tijdens de lange winteravonden) in het zingen of het
bespelen van een instrument.

10. Nederlanders zullen NOOIT Griekse muziek net zo goed kunnen spelen als
geboren Grieken.

11. Een beroepsopleiding voor volksmuziek is eigenlijk een contradictio in
terminis: als je dit ambacht gaat professionaliseren op een moderne manier
(via een conservatorium bijv.) gaat er iets belangrijks verloren: de muziek
verliest haar ziel.

12. Het is belangrijker om te bevorderen dat gewone Nederlanders (amateurs
dus) zich erin bekwamen om traditionele Europese volksmuziek te spelen, dan
beroepsmusici zover te krijgen.

13. Op basisscholen en in het voortgezet onderwijs moet veel meer aandacht
geschonken worden aan traditionele muziek uit Europa.

Reacties graag naar EURO FOLK LIST spee...@tebenet.nl

Met vriendelijke groeten,

Crispijn Oomes

Hier volgt een reactie van de laatste week:

De Stichting Volksmuziek Nederland houdt zich al jaren bezig met het
bevorderen van traditionele volksmuziek uit Nederland en andere Europese
landen.
Hiervoor worden workshops gehouden, Cd's in eigen beheer geproduceerd en
uitgaven verzorgd van bladmuziek en folkadressengidsen.
Ook zijn er projecten die er toe bijdragen dit doel te bereiken.
Nieuw is het project voor 2000 "Kadervorming voor docenten" die verbonden
zijn aan muziekscholen. De Stichting gaat kaderdagen houden om te vertellen
en te laten horen aan de docenten dat volksmuziek leuk is om te doen, een
lage instap heeft en traditionele waarde heeft. Wij hopen hiermee meer
(jeugdige) muzikanten te bereiken die volksmuziek willen gaan spelen.
Materiaal en professionele begeleiding is reeds aanwezig alleen kunnen we
nog wat aanvulling gebruiken bij de organisatie ervan dus:
VINDT U VOLKSMUZIEK LEUK OM TE SPELEN EN BELANGRIJK OM DAT AAN ANDERE OVER
TE DRAGEN EN BESCHIK U NOG OVER WAT VRIJE TIJD, GEEFT U ZICH DAN OP VOOR DIT
PROJECT!
Voor meer informatie over alle activiteiten van de Stichting Volksmuziek
Nederland en het project "Kadervorming Docenten":
Jos Maas diggel...@inter.NL.ne of
Arnold Klein a.j....@wxs.nl

ernie

ongelezen,
1 nov. 1999 03:00:0001-11-1999
aan
Crispijn Oomes wrote:

> [...]

> Bijvoorbeeld: in Zweden maken de volksmuzikanten voortdurend nieuwe muziek

Hedningarna! ;)

Ernie.

B.t.w. Sessiemuzikanten zijn welkom op 25 november in Cafe de Cactus te
Hengelo (dan speelt Fiddle Head Iers). 074-2426259.

Digibilly

ongelezen,
1 nov. 1999 03:00:0001-11-1999
aan

Crispijn Oomes <spee...@tebenet.nl> schreef in berichtnieuws
7vjkov$cvp$1...@porthos.nl.uu.net...

> [...]
> Bijvoorbeeld: in Zweden maken de volksmuzikanten voortdurend nieuwe muziek

Wat te denken van de fado, Flamenco etc?
En wat een onzin dat volksmuziek niet gecomponeerd zou zijn. Komt zeker uit
de hemel vallen
Groet, Digibilly

Peer Mankpoot

ongelezen,
1 nov. 1999 03:00:0001-11-1999
aan
Op Mon, 1 Nov 1999 14:09:07 +0100 schreef "Digibilly"
<ph....@hccnet.nl> in nl.muziek (Message-Id
<7vk3fq$ah2$1...@news.hccnet.nl>):

(...)

Leer quoten! http://www.xs4all.nl/~hensema/quote/index.html

Hans Kamp

> [...]

> 1. Volksmuziek heeft afgedaan, is uit voorbije tijden. De 21e-eeuwse mens
> heeft geen boodschap meer aan deze aandoenlijke volksvlijt uit het

Beslist mee oneens. Volksmuziek zal altijd blijven. Mijn muzikale werk wordt
ook enigszins beinvloed door Oost-Europese muziek (vreemde maatsoorten als
7/8, 5/4, 5/8, etc.)

> 2. Volksmuziek en volksdans horen bij de AJC, bij natuurvrienden, bij een
> padvinderskampvuur en bij geitenwollen sokken.

Mee oneens. Interesse voor welke soort muziek dan ook zie ik los van andere
interesses, los van hobby's, los van politieke denkwijze, etc.

> 3. Voor liefhebbers van wereldmuziek is Europa absoluut niet meer
> interessant. Echte traditionele muziek vind je alleen nog buiten Europa.

Mee oneens. Traditionele muziek is ook te vinden *binnen* Europa.

> [...]
> muziek, moderne instrumenten, moderne volksmuziek, moderne akkoorden,

> virtuositeit en modulaties. Dat geldt ook voor Macedoniė.

Een mengvorm van traditionele en moderne muziek zie ik wel zitten. Ikzelf
probeer ook schot in de zaak te krijgen!

> 6. Nederland kent geen levende volksmuziek meer.

Nou...?

> 7. Musette is geen volksmuziek. Het is gecomponeerde muziek. (Dat geldt
> trouwens ook voor tango)

Hahaha! Welke muziek is NIET gecomponeerd? Door wie is volksmuziek dan
gemaakt? Muziek ontstaat niet, het wordt GEMAAKT!

> 8. Het belangrijkste kenmerk van volksmuziek was, dat er geen toeschouwers
> waren, alleen deelnemers.

Absolute onzin! Er was altijd zin om muziek te maken voor vermaak. Wat de
aan- of afwezigheid van toeschouwers betreft is er voor mij geen verschil
tussen volks- en hedendaagse muziek.

> Volksmuziek speelde zich dus niet op het podium
> af, kende geen beroemde professionals of componisten.

O nee? Nooit gehoord van Internationale Folkloreades? Hahaha! Die vind ik
goed! In Enschede - waar ik woon - is het in de stad tjok- en tjokvol als er
iets van folklore te beluisteren valt!

> 9. Je bereikt een hoog niveau in de volksmuziek, niet door een
> beroepsopleiding, maar door opgegroeid te zijn in een gemeenschap waar de
> volksmuziek nog leeft.

Daar kan ik geen oordeel over doen. Ik probeer in mijn werk volksmuziek te
imiteren, met name Oost-Europese en Amerikaanse volksmuziek (met fiddles en
banjo's, e.d.).

> [...]
> mensen voldoende tijd hebben in een haastloze maatschappij, kunnen ze zich
> bekwamen (bijv. tijdens de lange winteravonden) in het zingen of het

Inderdaad.

> 10. Nederlanders zullen NOOIT Griekse muziek net zo goed kunnen spelen als
> geboren Grieken.

Dat weet ik niet. Ze kunnen zich wel enigszins verdiepen in de kenmerken
van - in dit voorbeeld - Griekse muziek.

> [...]
> terminis: als je dit ambacht gaat professionaliseren op een moderne manier
> (via een conservatorium bijv.) gaat er iets belangrijks verloren: de

Ik kan hierover geen uitspraak doen. Ik zou graag de mening willen horen van
professionele componisten (ikzelf ben een amateur-componist).

> [...]
> dus) zich erin bekwamen om traditionele Europese volksmuziek te spelen,

Dat zou ik niet weten. Ervoor zorgen dat beroepsmusici hiertoe in staat
zijn, lijkt mij echter haalbaarder.

> 13. Op basisscholen en in het voortgezet onderwijs moet veel meer aandacht
> geschonken worden aan traditionele muziek uit Europa.

Mee eens. Het valt mij al op dat leerlingen meer interessante dingen leren
dan pakweg 15 jaar geleden.

--

Hans Kamp

Ton Maas

ongelezen,
5 nov. 1999 03:00:0005-11-1999
aan
In article <7vjkov$cvp$1...@porthos.nl.uu.net>,
"Crispijn Oomes" <spee...@tebenet.nl> wrote:

>Graag reacties op een van de volgende stellingen:
>
>1. Volksmuziek heeft afgedaan, is uit voorbije tijden. De 21e-eeuwse mens
>heeft geen boodschap meer aan deze aandoenlijke volksvlijt uit het verleden.

Welaan, meteen al de eerste stelling, zonder zelfs maar de moeite te nemen
om een definitie aan te reiken. Wordt met "volksmuziek" gedoeld op het
"museale" verschijnsel of op "levende" tradities? De verschillen tussen die
twee definities hebben al meteen werelden van verschil tot gevolg :-)

> [...]
>

>3. Voor liefhebbers van wereldmuziek is Europa absoluut niet meer
>interessant. Echte traditionele muziek vind je alleen nog buiten Europa.

Haha, dit is echt grappig. De bedenker van deze stellingen woont blijkbaar
zelf niet in Europa, want welke Europeaan kan nog zijn/haar ogen en oren
sluiten voor de onstuitbare opleving van streektaal, dialect, regionale
folklore en traditie en ga zo maar door? It looks like the vernacular has a
bright future indeed!

>4. Authentieke traditionele muziek vind je bijna nergens meer in Europa.
>Bijvoorbeeld: in Zweden maken de volksmuzikanten voortdurend nieuwe muziek
>en nieuwe teksten.

Aha, dus de levende traditie is geen echte volksmuziek?

> [...]
>muziek, moderne instrumenten, moderne volksmuziek, moderne akkoorden,

>virtuositeit en modulaties. Dat geldt ook voor Macedonië.

En gelijk hebben ze, zou ik zo zeggen. Wie wil er nou in een
(openlucht)museum wonen?

>6. Nederland kent geen levende volksmuziek meer.

Maar zodra het om ons eigen kikkerlandje gaat, duikt plotseling dat
vermaledijde woord "levend" op - als een duveltje uit een doosje. Ra ra,
waarom?

>7. Musette is geen volksmuziek. Het is gecomponeerde muziek. (Dat geldt
>trouwens ook voor tango)

Pardon?! Toen Astor Piazzolla in de jaren vijftig de euvele moed had om de
tango tot onderwerp van echte "composities" te maken, werd hij in eigen
land vooral verfoeid. Zijn historische gelijk wordt volgens mij door
niemand nog serieus betwist.

>8. Het belangrijkste kenmerk van volksmuziek was, dat er geen toeschouwers

>waren, alleen deelnemers. Volksmuziek speelde zich dus niet op het podium

>af, kende geen beroemde professionals of componisten.

Maar dan zijn de media dus de hoofdschuldige, want die hebben "ons allen"
tot "toeschouwers" gemaakt. Of zou het zo zijn dat het vlammetje van de
levende muziek ondanks alle tegenweer nog steeds niet is uitgedoofd? Is het
glas van de folk nu eigenlijk half vol of half leeg?

> [...]

>mensen voldoende tijd hebben in een haastloze maatschappij, kunnen ze zich
>bekwamen (bijv. tijdens de lange winteravonden) in het zingen of het

Dus klassieke musici komen nog het dichtst bij dit romantische ideaal ;-)

>10. Nederlanders zullen NOOIT Griekse muziek net zo goed kunnen spelen als
>geboren Grieken.

Of misschien wel beter! Betsuni Nanmo Klezmer uit Tokyo doet m.i. in geen
enkel opzicht onder voor "echte" joodse klezmorim.

> [...]
>(via een conservatorium bijv.) gaat er iets belangrijks verloren: de muziek

Een tegen-stelling dan maar: gespeeld door bezielde muzikanten zal muziek
nooit haar ziel kunnen verliezen. "Het conservatorium" is gewoon een
moderne variant van de obstakels die elke bezieling altijd in de weg hebben
gestaan.

> [...]
>

>13. Op basisscholen en in het voortgezet onderwijs moet veel meer aandacht
>geschonken worden aan traditionele muziek uit Europa.

Maar waarom dan? Alle voorgaande stellingen zijn in feite argumenten voor
het tegengestelde.

Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen