Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Prijs van een LP 30 jaar geleden

2,601 views
Skip to first unread message

J.B.

unread,
Jun 8, 2006, 5:56:40 AM6/8/06
to
Voor een stuk schrijven hierover zoek ik wat gegevens.
Kan iemand mij wat winkelprijzen noemen van albums,
elpees (vinyl), zoals die waren in NL in 1976 ?

Ik noem een ABBA Arrival maar even als voorbeeld. Heb 'm
hier in de kast staan (in bewaring gekregen van mijn zus),
en er staat "fl. 14,95" op. Mij staat echter ook bij
dat "fl. 12,95" normaal was in die tijd. Klopt dat ?

Alvast dank!

pleerol

unread,
Jun 8, 2006, 7:43:08 AM6/8/06
to
J.B. schreef:

Vroeger heb ik bij Polydor gewerkt (1970) en daar heb ik elpees gekocht
tegen "inkoopprijs" voor fl. 5.60. De winstmarge was iets van 30%, dus de
verkoopprijs zou dan rond de fl. 7.50 liggen, maar dat was dus in 1970 ;-)

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

frans

unread,
Jun 8, 2006, 8:40:38 AM6/8/06
to
"J.B." schreef

Ik heb in 1965 fl 18,50 betaald voor Rubber Soul van The Beatles. Ik kan me
uit de jaren daarna prijzen herinneren van fl 9,95 voor bepaalde series wat
vrij goedkoop was. Standaardprijzen volgens mij tegen de fl 20,00 aan.
Dubbellp's heb ik wel eens gezien voor fl 24,00
Daarnaast kocht ik vrij veel tijdens de zogenaamde uitverkopen, waarbij de
prijzen zelfs zakten tot een gulden of 3. Ook de grijze import (lp's met een
hoekje eruit) was goedkoop, maar niet maatgevend voor de gemiddelde lp-prijs
natuurlijk.

Frans

cp: Misunderstood - Goldstar

--
"Ze bloes en nozzing but ze bloes"


Henk Dolleman

unread,
Jun 8, 2006, 8:49:55 AM6/8/06
to
On Thu, 08 Jun 2006 13:43:08 +0200, pleerol <ple...@hotmail.com>
wrote:

>J.B. schreef:
>> Voor een stuk schrijven hierover zoek ik wat gegevens.
>> Kan iemand mij wat winkelprijzen noemen van albums,
>> elpees (vinyl), zoals die waren in NL in 1976 ?
>>
>> Ik noem een ABBA Arrival maar even als voorbeeld. Heb 'm
>> hier in de kast staan (in bewaring gekregen van mijn zus),
>> en er staat "fl. 14,95" op. Mij staat echter ook bij
>> dat "fl. 12,95" normaal was in die tijd. Klopt dat ?
>>
>> Alvast dank!
>
>Vroeger heb ik bij Polydor gewerkt (1970) en daar heb ik elpees gekocht
>tegen "inkoopprijs" voor fl. 5.60. De winstmarge was iets van 30%, dus de
>verkoopprijs zou dan rond de fl. 7.50 liggen, maar dat was dus in 1970 ;-)

In 1970 waren de meeste lp's 19,90.

h

J.B.

unread,
Jun 8, 2006, 9:26:50 AM6/8/06
to
Henk Dolleman wrote:

> >Vroeger heb ik bij Polydor gewerkt (1970) en daar heb ik elpees gekocht
> >tegen "inkoopprijs" voor fl. 5.60. De winstmarge was iets van 30%, dus de
> >verkoopprijs zou dan rond de fl. 7.50 liggen, maar dat was dus in 1970 ;-)
>
> In 1970 waren de meeste lp's 19,90.

OK, maar die ABBA Arrival die ik hier heb is gekocht in 1976,
was nieuw, een grote hit (zoals bekend), en koste fl 14,95
Wil dat dan zeggen dat de prijzen daalden na 1970 ?

DrBukkake

unread,
Jun 8, 2006, 9:29:14 AM6/8/06
to
J.B. schreef:
lp's kosten 19,95 in 1978 en 24,95 in 1982

dus ga maar uit van 18 gulden in 19876

Chris Laarman

unread,
Jun 8, 2006, 10:11:41 AM6/8/06
to
frans (fhc.sm...@hccnet.nl) in
44881ac8$0$14505$892e...@authen.yellow.readfreenews.net:

1) Was dat hoekje (of ander knipje) niet "cut-out", aanduiding voor platen
die met een inmiddels ietwat versleten matrijs werden geperst?

2) Ik heb destijds (onvolledig) aantekening gehouden van welke plaat ik
wanneer waar (binnen Amsterdam) kocht, tegen welke prijs. Dat geeft geen
algemeen beeld, want ik kocht vooral op prijs. Anderzijds was ik bepaalde
artiesten aan het verzamelen.
Bijvoorbeeld de Beach Boys: "Smiley smile" voor NLG 18,90 bij een zaak die
hem vermoedelijk zelf ingevoerd had, "Live in London", "Little deuce coupe"
en "Pet sounds" voor elk NLG 15,90 bij Elpee (in mijn ogen de opvolger van
Aktie '71, en de voorloper van de Free Record Shop, maar klopt dat?). Hun
dubbel-album "Spirit of America" kocht ik elders voor NLG 10,00. "Wow! Great
concert" bij V&D NLG 4,95 (label Pickwick), "Surfin' safari" bij Kroonenberg
voor NLG 8,90 (Capitol her-uitgave). De uitvoering van "Wild honey" en
"20/20" kocht ik bij Boudisque. Volgens mij eigen invoer, prijs in mijn
herinnering NLG 24,95 of NLG 27,95.

3) De tweede helft van 1976 was ik zeeman. Ik kocht dus geen platen, maar
voorbespeelde cassettes. In Chester (UK). Het pond was toen vrij steil
gezakt naar waarden rond de NLG 3,40, ongeveer de huidige verhouding van
grofweg 1 GBP = EUR 1,5.
Ik zie Pink Floyd: "Ummagumma" voor GBP 4,99, "Dark side of the moon" voor
GBP 3,00. "Rock and roll music" (verzamel-cassette met dubbele speelduur,
van de Beatles) vergde GBP 4,39.
Mooi vergelijkingsmateriaal: John Denver. GBP 2,75, elders GBP 2,99. Een
paar weken later kocht ik in Amsterdam datzelfde werk op LP voor NLG 9,95,
NLG 9,90 en NLG 13,90.

--
Chris Laarman


J.B.

unread,
Jun 8, 2006, 11:31:17 AM6/8/06
to
Chris Laarman wrote:

> 2) Ik heb destijds (onvolledig) aantekening gehouden van welke plaat ik
> wanneer waar (binnen Amsterdam) kocht, tegen welke prijs. Dat geeft geen
> algemeen beeld, want ik kocht vooral op prijs. Anderzijds was ik bepaalde
> artiesten aan het verzamelen.
> Bijvoorbeeld de Beach Boys: "Smiley smile" voor NLG 18,90 bij een zaak die
> hem vermoedelijk zelf ingevoerd had, "Live in London", "Little deuce coupe"
> en "Pet sounds" voor elk NLG 15,90 bij Elpee (in mijn ogen de opvolger van
> Aktie '71, en de voorloper van de Free Record Shop, maar klopt dat?). Hun
> dubbel-album "Spirit of America" kocht ik elders voor NLG 10,00. "Wow! Great
> concert" bij V&D NLG 4,95 (label Pickwick), "Surfin' safari" bij Kroonenberg
> voor NLG 8,90 (Capitol her-uitgave). De uitvoering van "Wild honey" en
> "20/20" kocht ik bij Boudisque. Volgens mij eigen invoer, prijs in mijn
> herinnering NLG 24,95 of NLG 27,95.
>
> 3) De tweede helft van 1976 was ik zeeman. Ik kocht dus geen platen, maar
> voorbespeelde cassettes. In Chester (UK). Het pond was toen vrij steil
> gezakt naar waarden rond de NLG 3,40, ongeveer de huidige verhouding van
> grofweg 1 GBP = EUR 1,5.
> Ik zie Pink Floyd: "Ummagumma" voor GBP 4,99, "Dark side of the moon" voor
> GBP 3,00. "Rock and roll music" (verzamel-cassette met dubbele speelduur,
> van de Beatles) vergde GBP 4,39.
> Mooi vergelijkingsmateriaal: John Denver. GBP 2,75, elders GBP 2,99. Een
> paar weken later kocht ik in Amsterdam datzelfde werk op LP voor NLG 9,95,
> NLG 9,90 en NLG 13,90.

OK, dank! Dit zekert mijn herinnering van de +- 13/14 gulden uit die tijd.
Ik werd in 1976 tien, maar ik kocht al een enkel singeltje van zakgeld,
die waren toen 5 piek, meen ik. Waren vaak import persingen, trouwens,
zelfs voor dingen die in de hitparade te vinden waren. Gewoon omdat
men de vraag hier niet kon bijbenen, geloof ik.
Mijn eerste gekochte singeltje was - meen ik - I Wish van Stevie Wonder,
voor bij mijn eerste - overigens 2e hands - pickupje van Dual ;-)

Henk Dolleman

unread,
Jun 8, 2006, 12:00:07 PM6/8/06
to

Ja. Een paar jaar later begon de parallelle import grotere vormen aan
te nemen en waren veel lp's te krijgen voor 14,90 of 15,90.

h

Henk Dolleman

unread,
Jun 8, 2006, 6:10:46 PM6/8/06
to

Als je het echt zeker wilt weten zou ik wat jaargangen van bladen als
Muziekkrant Oor, Muziek Expres of Muziek Parade doorploegen. Ik neem
aan dat het Popinstituut ze wel heeft.

h

Chris Laarman

unread,
Jun 9, 2006, 8:47:27 AM6/9/06
to
J.B. (Thy...@de.modem) in s6gg82tt664n8irn4...@2600.nl:

> OK, dank! Dit zekert mijn herinnering van de +- 13/14 gulden uit die
> tijd. Ik werd in 1976 tien, maar ik kocht al een enkel singeltje van
> zakgeld, die waren toen 5 piek, meen ik. Waren vaak import persingen,
> trouwens, zelfs voor dingen die in de hitparade te vinden waren.
> Gewoon omdat
> men de vraag hier niet kon bijbenen, geloof ik.
> Mijn eerste gekochte singeltje was - meen ik - I Wish van Stevie
> Wonder, voor bij mijn eerste - overigens 2e hands - pickupje van Dual
> ;-)

De eerste single die ik kocht was "El condor pasa" van los Incas (dus zonder
de zang van Simon & Garfunkel). Mijn aantekeningen laten me hier in de
steek, maar beide stonden toen in de Veronica Top-40 (zomer 1969 of 1970).
Prijs was NLG 4,50 of 4,95.
En ik had de oude Dual met ingebouwde versterker van mijn vader... (Werd in
1972 mijn eerste gitaarversterker!)

Ik "gebruik" nog steeds de Dual draaitafel die ik in 1974 zelf kocht.


Hm, vraagje
Vóór de 33 toeren hadden we de 45, dáárvoor de 78. Hoe snel zouden de
grammofoonplaten van de Flintstones hebben gedraaid, en hoe zouden ze dat
gefikst hebben? ;-)
(Gokje: dinootje in een tredmolen, met geweldige stenen tandwielkast)

--
Chris Laarman


Gijs Rietveld

unread,
Jun 9, 2006, 3:43:32 PM6/9/06
to

"Henk Dolleman" <hen...@yahoo.com> schreef in bericht
news:q48h8216ac8rbeatf...@4ax.com...
Een elpee van b.v. Dire straits, 10 CC , Bad Company etc. kostte toen
standaard fl 19,90, single fl 4,25.
Groeten, Gijs


Murkha

unread,
Jun 9, 2006, 3:57:12 PM6/9/06
to
Zo rond 21:43:32 zei Gijs Rietveld in
<4489d17d$0$28345$e4fe...@dreader11.news.xs4all.nl> ondermeer het
volgende:

Dire Straits in 1976?

(Ja, muggenzifterij. Allemaal de schuld van Koning Voetbal! ;-) )

--
Valère
Browser: iemand die drank levert in een cybercafé.


Henk Dolleman

unread,
Jun 9, 2006, 4:58:49 PM6/9/06
to
On Fri, 9 Jun 2006 21:43:32 +0200, "Gijs Rietveld" <gig...@xs4all.nl>
wrote:

Als je in 1976 nog 19,90 voor een lp betaalde was je een grote oen.

h

Chris Laarman

unread,
Jun 9, 2006, 9:29:25 PM6/9/06
to
Murkha (ma...@mesnews.beInvalide) in mn.4d257d6614b42f54.39761@i-love-lucy:

> Dire Straits in 1976?

Voor-intekening... ;-)

--
Chris Laarman


frans

unread,
Jun 10, 2006, 7:19:04 AM6/10/06
to
"Chris Laarman" schreef
> frans

>
>> Ook de grijze
>> import (lp's met een hoekje eruit) was goedkoop, maar niet maatgevend
>> voor de gemiddelde lp-prijs natuurlijk.
>
> 1) Was dat hoekje (of ander knipje) niet "cut-out", aanduiding voor
> platen die met een inmiddels ietwat versleten matrijs werden geperst?

Even googlen leverde het volgende op:

In the recording industry, a cut-out refers to a deeply-discounted or
remaindered copy of an LP, cassette tape, Compact Disc, or other item. When
LPs were the primary medium for distribution or recording, manufacturers
would physically cut the corner or add a notch to the sleeve of unsold
records returned from retailers; these "cut-outs" might then be re-sold to
record retailers or other sales outlets for sale at a discounted price. A
special section of a record store devoted to such items was known as the
cut-out bin or bargain bin. As tapes and CDs supplanted LPs, the mechanisms
for indicating a cut-out changed -- often a hole or mark was burned or
melted through the case of the item and its printed insert -- but the
terminology remained in place.

Het vreemde is dat alle lp's met een cut out die ik heb, Amerikaanse
persingen zijn en dus import, want ik heb ze hier gekocht. Ik kan me wel
voorstellen dat handige jongens hier goedkope cut out partijen opkochten in
de States.
Btw.. ik heb er inderdaad ook met een gat erin.


Frans

cp: Mississippi Heat - Glad you're mine

frans

unread,
Jun 10, 2006, 7:24:01 AM6/10/06
to
"Chris Laarman" schreef
> J.B.

>> Mijn eerste gekochte singeltje was - meen ik - I Wish van Stevie
>> Wonder, voor bij mijn eerste - overigens 2e hands - pickupje van Dual
>> ;-)
>
> De eerste single die ik kocht was "El condor pasa" van los Incas (dus
> zonder de zang van Simon & Garfunkel). Mijn aantekeningen laten me hier in
> de steek, maar beide stonden toen in de Veronica Top-40 (zomer 1969 of
> 1970). Prijs was NLG 4,50 of 4,95.

Mijn eerste was Dave Berry's Strange effect in 1965 voor 3,95

> Hm, vraagje
> Vóór de 33 toeren hadden we de 45, dáárvoor de 78. Hoe snel zouden de
> grammofoonplaten van de Flintstones hebben gedraaid, en hoe zouden ze dat
> gefikst hebben? ;-)

Voor de 78 toeren natuurlijk 123 en daarvoor 201, maar ik weet niet hoeveel
stappen er tussen nu en de Flintstones zitten :-)

> (Gokje: dinootje in een tredmolen, met geweldige stenen tandwielkast)
>

Met platen uit een marmergroeve?? :-)

Frans

cp: Mississippi Heat - Glad you're mine

--

frans

unread,
Jun 10, 2006, 7:25:37 AM6/10/06
to
"Henk Dolleman" schreef

Ik heb er nog een stel, maar die zijn uit de jaren 60 en dus niet
representatief voor 1978, maar daar staan inderdaad de nodige advertenties
in. Meestal wel adviesprijzen, dus die zullen in de winkel zelf vaak wel wat
minder zijn.

frans

unread,
Jun 10, 2006, 7:28:20 AM6/10/06
to
"Henk Dolleman" schreef

"Gijs Rietveld" wrote:
>
>>Een elpee van b.v. Dire straits, 10 CC , Bad Company etc. kostte toen
>>standaard fl 19,90, single fl 4,25.
>
> Als je in 1976 nog 19,90 voor een lp betaalde was je een grote oen.

Ja, maar standaardprijs voor die tijd lijkt me toch wel aannemelijk. Er
staat toch niet dat Gijs er dat inderdaad voor betaalde?

Henk Dolleman

unread,
Jun 10, 2006, 7:43:32 AM6/10/06
to
On Sat, 10 Jun 2006 13:28:20 +0200, "frans" <fhc.sm...@hccnet.nl>
wrote:

>"Henk Dolleman" schreef
> "Gijs Rietveld" wrote:
>>
>>>Een elpee van b.v. Dire straits, 10 CC , Bad Company etc. kostte toen
>>>standaard fl 19,90, single fl 4,25.
>>
>> Als je in 1976 nog 19,90 voor een lp betaalde was je een grote oen.
>
>Ja, maar standaardprijs voor die tijd lijkt me toch wel aannemelijk.

Yep. Dat zal wel kloppen. 19,90 is lang de standaardprijs geweest. Op
een gegeven moment ging ie naar 21,-. Ik kwam nooit in zaken waar ze
dat soort prijzen rekenden. Hadden meestal toch ook niet wat ik zocht.

>Er
>staat toch niet dat Gijs er dat inderdaad voor betaalde?

Er waren een boel oenen in die tijd. :-)

h

Chris Laarman

unread,
Jun 10, 2006, 8:07:14 AM6/10/06
to
frans (fhc.sm...@hccnet.nl) in
448aaaab$0$16300$892e...@authen.yellow.readfreenews.net:

Daarentegen was Japanse import juist voor de happy few. Ik zie nog een
prijskaartje voor me van NLG 39,90 - maar ik weet niet, uit welk jaar.

--
Chris Laarman


"There's a hole in my record, dear Liza, dear Liza..."


Erik Stoffer

unread,
Jun 11, 2006, 2:49:34 AM6/11/06
to

>>Ja, maar standaardprijs voor die tijd lijkt me toch wel aannemelijk.
>
> Yep. Dat zal wel kloppen. 19,90 is lang de standaardprijs geweest. Op
> een gegeven moment ging ie naar 21,-. Ik kwam nooit in zaken waar ze
> dat soort prijzen rekenden. Hadden meestal toch ook niet wat ik zocht.
>

!970 of daar in de buurt kostte een LP 21 gulden.
Ik heb b.v. 42 gulden betaald voor een dubbelalbum (4Way Street van
C.S.N.&Y)
Daarna werd de prijs 19,90 en later zelfs 16,90 en 15,90 Dit alles onder de
invloed van winkelketens zoals
het Engelse Sims die een prijzenoorlog begon. (Bij ons bijna alle albums
voor 11,90).

Erik (die met weemoed terugdenkt aan zijn eerste singletje van Roy Orbinson,
voor 3,25 gulden)


Chris Laarman

unread,
Jun 11, 2006, 5:03:33 AM6/11/06
to
Erik Stoffer (estoffer...@home.nl) in
e6gect$2ll$1...@news2.zwoll1.ov.home.nl:

> Daarna werd de prijs 19,90 en later zelfs 16,90 en 15,90 Dit alles
> onder de invloed van winkelketens zoals
> het Engelse Sims die een prijzenoorlog begon. (Bij ons bijna alle
> albums voor 11,90).

Ik vraag me opeens af, of dit deels een valuta-zaak is. Ik herinner me een
betrekkelijk geleidelijke daling van de USD (dollar) en begin jaren '70 een
vrij steile val van het GBP (pond).

> Erik (die met weemoed terugdenkt aan zijn eerste singletje van Roy
> Orbinson, voor 3,25 gulden)

It's over!

Wie weet iets meer over de achternaam van Roy. Ik heb zelf ook altijd
gedacht "OrbiNson", maar zijn "official site" schrijft "Orbison". Die site
staat bovenaan de lijst met 46200 vindplaatsen van beide spellingen:
http://tinyurl.com/p3nwb.

Is het een eigen keuze, zoals Keith Richard(s), of is het ontstaan uit een
spelfout, zoals de titel van een bekend oud jazznummer, "Milenburg joys",
verwijst naar Milneburg. Zie http://tinyurl.com/r8rww. (Wie riep daar om
Winnie the Pooh?)

PS: Deze draad kan nu drie nieuwe kanten op. Pas het onderwerp aan bij je
reactie. :-)

--
Chris Laarman


Erik Stoffer

unread,
Jun 11, 2006, 5:54:20 AM6/11/06
to

"Chris Laarman" <larie...@chello.nl> schreef in bericht
news:448bdc6e$0$74075$dbd4...@news.wanadoo.nl...

> Erik Stoffer (estoffer...@home.nl) in
> e6gect$2ll$1...@news2.zwoll1.ov.home.nl:
>
>> Daarna werd de prijs 19,90 en later zelfs 16,90 en 15,90 Dit alles
>> onder de invloed van winkelketens zoals
>> het Engelse Sims die een prijzenoorlog begon. (Bij ons bijna alle
>> albums voor 11,90).
>
> Ik vraag me opeens af, of dit deels een valuta-zaak is. Ik herinner me een
> betrekkelijk geleidelijke daling van de USD (dollar) en begin jaren '70
> een vrij steile val van het GBP (pond).

Zou maar zo kunnen.

>
>> Erik (die met weemoed terugdenkt aan zijn eerste singletje van Roy
>> Orbinson, voor 3,25 gulden)
>
> It's over!

Pretty woman

>
> Wie weet iets meer over de achternaam van Roy. Ik heb zelf ook altijd
> gedacht "OrbiNson", maar zijn "official site" schrijft "Orbison". Die site
> staat bovenaan de lijst met 46200 vindplaatsen van beide spellingen:
> http://tinyurl.com/p3nwb.
>
> Is het een eigen keuze, zoals Keith Richard(s), of is het ontstaan uit een
> spelfout, zoals de titel van een bekend oud jazznummer, "Milenburg joys",
> verwijst naar Milneburg. Zie http://tinyurl.com/r8rww. (Wie riep daar om
> Winnie the Pooh?)

geen idee was gewoon een typfoutje

Chris Laarman

unread,
Jun 11, 2006, 6:01:37 AM6/11/06
to
Erik Stoffer (estoffer...@home.nl) in
e6gp7c$pui$1...@news6.zwoll1.ov.home.nl:

>>> Erik (die met weemoed terugdenkt aan zijn eerste singletje van Roy
>>> Orbinson, voor 3,25 gulden)

>> It's over!

> Pretty woman

Het is evengoed over met Roy. ;-)

--
Chris Laarman


Henk Dolleman

unread,
Jun 11, 2006, 4:19:23 PM6/11/06
to
On Sun, 11 Jun 2006 08:49:34 +0200, "Erik Stoffer"
<estoffer...@home.nl> wrote:

>
>>>Ja, maar standaardprijs voor die tijd lijkt me toch wel aannemelijk.
>>
>> Yep. Dat zal wel kloppen. 19,90 is lang de standaardprijs geweest. Op
>> een gegeven moment ging ie naar 21,-. Ik kwam nooit in zaken waar ze
>> dat soort prijzen rekenden. Hadden meestal toch ook niet wat ik zocht.
>>
>
>!970 of daar in de buurt kostte een LP 21 gulden.
>Ik heb b.v. 42 gulden betaald voor een dubbelalbum (4Way Street van
>C.S.N.&Y)

Yep. Dat herinner ik me ook nog. Hmz. Haal ik dan toch de volgorde
door elkaar?

>Daarna werd de prijs 19,90 en later zelfs 16,90 en 15,90 Dit alles onder de
>invloed van winkelketens zoals
> het Engelse Sims die een prijzenoorlog begon. (Bij ons bijna alle albums
>voor 11,90).

Sims? Never heard of. Wa's da? Ik ken alleen de witte winkeltjes en
aanverwanten die ver onder de adviesprijs doken met lp's voor 14,90 en
15,90.

h

Chris Laarman

unread,
Jun 11, 2006, 8:59:33 PM6/11/06
to
Henk Dolleman (hen...@yahoo.com) in
7fuo82ttehs9349u8...@4ax.com:

>> Daarna werd de prijs 19,90 en later zelfs 16,90 en 15,90 Dit alles
>> onder de invloed van winkelketens zoals
>> het Engelse Sims die een prijzenoorlog begon. (Bij ons bijna alle
>> albums voor 11,90).

> Sims? Never heard of. Wa's da? Ik ken alleen de witte winkeltjes en
> aanverwanten die ver onder de adviesprijs doken met lp's voor 14,90 en
> 15,90.

Als ik het mij goed herinner, dan zat Sims in Amsterdam na Van Embden en
voor Fame in dat pand met kelder aan het begin van de Kalverstraat.

--
Chris Laarman


Erik Stoffer

unread,
Jun 12, 2006, 3:29:13 AM6/12/06
to

"Henk Dolleman" <hen...@yahoo.com> schreef in bericht
news:7fuo82ttehs9349u8...@4ax.com...

Grote winkels van twee of meer verdiepingen met boeken tijdschriften en lp's
Hebben in korte tijd een stuk of 10 vestigingen in Nederland geopend en
gingen een paar jaar later failliet.
In Engeland bestaan ze nog steeds.(ik dacht onder een andere naam)

Erik


0 new messages