Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Reinigen fretboard?

259 views
Skip to first unread message

JP

unread,
Mar 11, 2001, 9:00:20 AM3/11/01
to
Hallo.

Ik weet dat het al eerder aan de orde is geweest, maar momenteel heb ik mijn
gitaar gedeeltelijk gedemonteerd, en heb dus mooi de gelegenheid om de hals
tussen de fretten te reinigen.
Ik heb het hout tussen de fretten al schoongemaakt met Martin guitar polish,
en dat doet inderdaad z'n werk, want het pallisander ziet er nu een beetje
"droog" uit. Het is een ongelakte uitvoering, dus ik dacht zo dat er een of
andere olie op zou moeten, ik heb meen ik wel eens iets over citroen-olie
gelezen (?). Ik heb nog wel een fles meubel-olie staan van Peli, of zoiets.
"Voor donker hout, extra voedend" staat er zelfs op. Kun je dat ook
gebruiken, of vallen dan over een week de fretten op de grond :-)?

Groeten, Jan.


Mike Verdonk

unread,
Mar 11, 2001, 9:39:47 AM3/11/01
to
op Sun, 11 Mar 2001 15:00:20 +0100, schreef JP <jp...@tref.nl> in deze ng,

Ik heb een keer meubelwas voor donker hout gebruikt voor mijn hals,
gekocht in de supermarkt.
Geloof dat het van peli was maar ben dus niet helemaal zeker , zo'n
blikken verpakking met een bruine print erop.
Is alweer 4 jaar gelden dat ik het gebruikte, de frets zitten er nog op
en het hout is nog in perfecte staat.
In de muziekwinkel is ook, voor ongeveer een tientje, een speciaal middel
te koop om de hals te reinigen .Maar die was werkte bij mij prima.

groeten,
Mike

--
'It's not that life is short, it's that you're dead so long'

icq 51142500

Brat

unread,
Mar 11, 2001, 11:26:20 AM3/11/01
to
Daar is die martinpolish niet voor bedoeld. Dat is alleen voor gelakte
delen. Je kunt een toets prima schoonmaken met een klein beetje wasbenzine.
Werkt perfect. Daarna citroen- of lijnolie erin wrijven, 15 wachten,
overtollig erafvegen en klaar is kees.
NOOIT boenwas of teakolie. Veel en veel te vet. Citroen en lijnolie worden
in 24 uur hard. met name teakolie wordt bij een beetje warmte al weer
vloeibaar. Krijg je vuile poten van.


greetz


"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht
news:98g0cq$370h6$1...@reader02.wxs.nl...

jan kosters

unread,
Mar 11, 2001, 11:41:57 AM3/11/01
to

Brat wrote:

> Daar is die martinpolish niet voor bedoeld. Dat is alleen voor gelakte
> delen. Je kunt een toets prima schoonmaken met een klein beetje wasbenzine.
> Werkt perfect. Daarna citroen- of lijnolie erin wrijven, 15 wachten,
> overtollig erafvegen en klaar is kees.
> NOOIT boenwas of teakolie. Veel en veel te vet. Citroen en lijnolie worden
> in 24 uur hard. met name teakolie wordt bij een beetje warmte al weer
> vloeibaar. Krijg je vuile poten van.

In alt.guitar zeiden ze dat ook al. Vooral citroenolie kwam het er het beste van
af. Ik heb alleen geen idee wat nou citroenolie is en waar je het kan krijgen.

gr.jan

JP

unread,
Mar 11, 2001, 3:14:57 PM3/11/01
to
> In alt.guitar zeiden ze dat ook al. Vooral citroenolie kwam het er het
beste van
> af. Ik heb alleen geen idee wat nou citroenolie is en waar je het kan
krijgen.

Bij de groenteman??

Jos Verschuren

unread,
Mar 11, 2001, 3:34:19 PM3/11/01
to
Hoi,

weten jullie dat er in deze nieuwsgroep af en toe leukere reacties te lezen
zijn dan in de nieuwsgroep nl.humor !

Groetjes,

J.V.


"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht

news:98gmb6$33v9c$1...@reader01.wxs.nl...

El Drecko

unread,
Mar 11, 2001, 4:49:29 PM3/11/01
to
JP thought for a while, contemplated, weighed every option, and STILL
came up with the following staggering comment:

Ik heb een flesje 'Kyser - Dr. Stringfellow Lem-oil', zogeheten ' Fret
Board Conditioner' dat ik gebruik. Daar zit zeker citroen in (lees: Lem-
oil en ruik de geur) en dat werkt goed. Ooit gewoon bij een muziekwinkel
gekocht.

--
El Drecko
p.dreckmeier at chello.nl
ICQ 70034473

'My vessel runs on Shag Power, and consequently I,
the human battery of the vessel, require Good Head
before I can Blast Off. Could you possibly oblige?'
- Dominic Green, 'Something Chronic'

Mike Verdonk

unread,
Mar 11, 2001, 4:52:52 PM3/11/01
to
op Sun, 11 Mar 2001 15:00:20 +0100, schreef JP <jp...@tref.nl> in deze ng,

kijk eens op
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/Tips/body_tips.html

x.studio

unread,
Mar 11, 2001, 10:32:03 PM3/11/01
to
> af. Ik heb alleen geen idee wat nou citroenolie is en waar je het kan
>krijgen.

Volgens mij gewoon bij de grotere supermarkten, of anders de drogist ofzo

grt Pieter

Ge Someone

unread,
Mar 12, 2001, 5:12:48 AM3/12/01
to
Brat wrote:
> Je kunt een toets prima schoonmaken met een klein beetje wasbenzine.
> Werkt perfect. Daarna citroen- of lijnolie erin wrijven, 15 wachten,
> overtollig erafvegen en klaar is kees.
> NOOIT boenwas of teakolie. Veel en veel te vet.

Maakt het (voor het gebruik van die olie) nog verschil of je een rosewood of
een maple toets hebt?

Ge

Brat

unread,
Mar 12, 2001, 5:45:19 AM3/12/01
to
gewoon bij de plaatselijke gitaarboer. Als die een beetje gesorteerd is dan.
Bij diverse reformwinkels is het ook te vinden.


"jan kosters" <j...@euronet.nl> schreef in bericht
news:3AABAAD4...@euronet.nl...

Richard

unread,
Mar 12, 2001, 8:51:57 AM3/12/01
to
User-Agent: MacSOUP/2.4.6

Ge Someone <geknSp...@hotmail.com> wrote:

Maple toetsen zijn in principe gelakt, dus die hoef je niet te olien.
Als je een ongelakte maple toets olied dan kan je hem daarna nooit meer
lakken.

--
Groeten/Regards, Richard

"It never hurts to help" - Eek

Pierre

unread,
Mar 12, 2001, 9:24:26 PM3/12/01
to
Het beste is inderdaad "lemon oil", daar gaat je hout niet vol mee zitten,
want dat wil je niet.
Waar je het kan kopen weet ik ook niet zo gauw, want ik heb eens de hele
voorraad in Nederland opgekocht en heb alleen nog voor eigen gebruik over.
Kijk eens in Amerika, want daar is het een tamelijk alledaags spulletje. Ik
weet alleen niet of het per vliegtuig opgestuurd kan worden. Het is trouwens
geen geperste citroen of zo. Het ruikt alleen wat citroenachtig.

Om vet, vuil en andere troep te verwijderen kan je het beste "naphta"
gebruiken (Zippo aansteker benzine). Tenminste... als je dus niet wilt dat
je de lak beschadigt, want anders kan je natuurlijk ook (was)benzine of
andere chemische troep gebruiken. Ik stel voor dat je dan het best een
verfafbijtmiddel gebruikt. :-)

De aanstekerbenzine, wat dus geen benzine is, vervliegt heel snel en kruipt
dus ook niet in het open hout, waardoor het droog blijft. (Hou er geen
sigarettenpeuk bij, want dan krijg je net zo'n show als Jimmy Hendrix ooit
opvoerde).
Bovendien is het veilig voor alle lakken, dus kan je ook de gelakte delen
(voor gitaren met een nitrocellulose lak, zoals Gibsons en Martins, b,v,
heel belangrijk) en metalen onderdelen er mee schoonmaken.
Ook goed om die rottige stickerlijm van prijsstickers op die CD hoesjes enzo
te verwijderen.

groetjes,
The Axpert
http://www.myfirst.net/axpert


"JP" <jp...@tref.nl> wrote in message news:98g0cq$370h6$1...@reader02.wxs.nl...

Rafaelo

unread,
Mar 14, 2001, 9:03:03 AM3/14/01
to

> met name teakolie wordt bij een beetje warmte al weer
> vloeibaar. Krijg je vuile poten van.
>
>

Ik reinig m'n guitar al 10 jaar met teakolie ... nog nooit vuile poten van
gekregen. Maar je moet em er natuurlijk niet in verzuipen he !!


JP

unread,
Mar 14, 2001, 1:20:45 PM3/14/01
to
> Het beste is inderdaad "lemon oil", daar gaat je hout niet vol mee zitten,
> want dat wil je niet.
> Waar je het kan kopen weet ik ook niet zo gauw, want ik heb eens de hele
> voorraad in Nederland opgekocht en heb alleen nog voor eigen gebruik over.
> Kijk eens in Amerika, want daar is het een tamelijk alledaags spulletje.
Ik
> weet alleen niet of het per vliegtuig opgestuurd kan worden. Het is
trouwens
> geen geperste citroen of zo. Het ruikt alleen wat citroenachtig.

Hallo.

Bij deze even een tipje voor wat betreft de verkrijgbaarheid van die
citroen-olie. Ik las er al rare dingen over in andere postings, en toen ik
zelf een paar muziekzaken belde was het antwoord steeds iets in de trand van
"lemmon-oil, ja dat hebben we normaal wel, maar momenteel is het op, kan nog
wel een maand of wat duren voor het weer binnenkomt". Welnu, om een lang
verhaal kort te maken; als je toevallig citroen-olie nodig hebt voor je
fretboard, en je woont in de buurt van Nijmegen, in Beek-Ubbergen zit
Stockenhof muziek, en die had vanmiddag nog een fles of tien staan. Made in
de USA, 59 ml. voor f.12,50

Groeten, Jan.


Erwin van der Ven

unread,
Mar 16, 2001, 11:46:35 AM3/16/01
to

>(houtbescherming)bedoeld is. Als je denkt dat je "lemon oil" letterlijk kan
>vertalen naar "citroen olie", en dus is het geperste citroenschil, dan zit
>je er dus naast. Citroen olie = citroen olie, dat is waar, maar lemon oil =
>GEEN citroen olie.
>Ik heb nu alles gezegd, wat ik erover kwijt wil.


Een citroen is zo'n geel zuur ding met een puntje en een lemoen of limoen is
groen en kleiner dacht ik toch? Wordt wel geserveerd bij coctails. Als je
Lemmon vertaalt kom je volgens mij bij lemoen/limoen.....?!? Wat ik maar wil
zeggen het is een ander soort vrucht dan een citroen. Misschien is er een
groenteman nieuwsgroep?

Mzzl, Erwin.


Sebastiaan

unread,
Mar 16, 2001, 2:26:49 PM3/16/01
to
Ik ben geen groenteboer.. maar een SPA drinker... Lemmon is Citroen...
Jammer dat ze er kaktis doorheen hebben gegooit... nu vind ik het niet meer
lekker :-)

Sebastiaan

Erwin van der Ven <evd...@wanadoo.nl> wrote in message
news:3ab24395$0$14138@reader2...

JP

unread,
Mar 16, 2001, 3:20:35 PM3/16/01
to
> Ja, Brat, JIJ had het over de reformwinkel en ^..^ had het over de
> HOMEOPATHISCHE shop en daar was mijn laatste reactie op.
> Lees dus eerst even wat er geschreven is.
> Het spul van de homeopathishe zowel als van de reformwinkel is bedoeld om
> inwendig in te nemen.
> Dat moet je echt niet doen met "lemon oil" zoals dat in dit geval

Hallo.

Jongens, ik vind dat er hier wat proeven gedaan moeten worden om de zaak
duidelijk te krijgen. Iemand moet zich dus als vrijwilliger melden om
lemmon-oil (dus het spul dat gebruikt wordt om het fretbord mee te lijf te
gaan) in te nemen, dan gaan wij er met z'n allen omheen zitten om te kijken
wat de uitwerking is. Gebeurt er niets aparts, dan is het dus hetzelfde spul
dat je in de reformwinkel koopt, en worden wij als gitaristen al tijden
belazerd met veel te dure prijzen. Blijkt echter dat de proefpersoon
terstond aan de diarhee komt, en krijgt hij een tong als palisander of
ebbenhout, dan weten we tenminste dat er verschil is tussen citroen-olie en
lemmon-oil.
(Ik zou me graag als vrijwilliger beschikbaar stellen, maar ik moet morgen
naar de vintagebeurs in Veenendaal).

Groeten, Jan.


Brat

unread,
Mar 17, 2001, 7:04:27 PM3/17/01
to
Wie ben ik om de ex(ax)pert tegen te spreken. Wat ik al zei, kan het gewoon
hier krijgen bij de reformkeizer (heet citroenolie en heeft geen ene flikker
met jouw schillen te maken) en is hetzelfde goedje. Niks geen welles/niets


Greetz


jan kosters

unread,
Mar 15, 2001, 7:50:37 AM3/15/01
to

JP wrote:

Nuttige tip Jan bedankt,

andere Jan


^..^

unread,
Mar 15, 2001, 8:14:01 AM3/15/01
to
Citroenolie is the way to go man. En 12.50 voor 59ml is een koopje. Bij de
Tuinen heb ik 15ml gekocht voor een tientje. Bij de homeopatische shop
betaal je snel 25 piek voor die hoeveelheid (15ml)

^..^

"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht news:98ocpk$sqn0$1...@reader03.wxs.nl...

The Axpert

unread,
Mar 15, 2001, 1:57:48 PM3/15/01
to
De "lemmon oil" van de homeopatische shop is geperste ciroenschil en geen
lemmon oil zoals dat hier bedoeld wordt.
Lemmon oil voor hout is een chemisch goedje wat een beetje naar citroen
ruikt.

Groetjes
The Axpert
http://www.myfirst.net/axpert

"^..^" <klikhierop@enjekrijgtjeeigenmailterug> wrote in message
news:3ab0bf46$0$23916@reader4...

JP

unread,
Mar 15, 2001, 3:10:28 PM3/15/01
to

> De "lemmon oil" van de homeopatische shop is geperste ciroenschil en geen
> lemmon oil zoals dat hier bedoeld wordt.
> Lemmon oil voor hout is een chemisch goedje wat een beetje naar citroen
> ruikt.

Hallo.

Ik heb vanmorgen eerst mijn fretbord (nog eens) schoongemaakt met
wasbenzine, en daarna die fameuze lemmon oil gebruikt. En inderdaad, het
doet z'n werk goed. Alleen, met die 59 ml. kan ik ongeveer 250 jaar vooruit,
en dan kan ik het denk ik nog per testament aan een andere gitarist
vermaken, zo weinig heb je ervan nodig.

Groeten, Jan.


Brat

unread,
Mar 15, 2001, 4:39:59 PM3/15/01
to
Kijk, is mijn tip goed gebruikt

greetz

"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht

news:98r7ji$3emhf$1...@reader02.wxs.nl...

Brat

unread,
Mar 15, 2001, 4:42:02 PM3/15/01
to
homeopatisch? Ik had het over reform. En citroenolie IS citroenolie. Kan het
bij de plaatselijke reformboer per hectoliter krijgen en is dan hetzelfde
goedje als het geweldige Kyser Lemonoil.

greetz


"The Axpert" <axp...@myfirst.net> schreef in bericht
news:Uf8s6.26298$fa5.3...@news.soneraplaza.nl...

The Axpert

unread,
Mar 16, 2001, 8:03:15 AM3/16/01
to
Ja, Brat, JIJ had het over de reformwinkel en ^..^ had het over de
HOMEOPATHISCHE shop en daar was mijn laatste reactie op.
Lees dus eerst even wat er geschreven is.
Het spul van de homeopathishe zowel als van de reformwinkel is bedoeld om
inwendig in te nemen.
Dat moet je echt niet doen met "lemon oil" zoals dat in dit geval
(houtbescherming)bedoeld is. Als je denkt dat je "lemon oil" letterlijk kan
vertalen naar "citroen olie", en dus is het geperste citroenschil, dan zit
je er dus naast. Citroen olie = citroen olie, dat is waar, maar lemon oil =
GEEN citroen olie.
Ik heb nu alles gezegd, wat ik erover kwijt wil.
Wat zijn Nederlanders trouwens toch graag anoniem he?

The Axpert
http://www.myfirst.net/axpert

"Brat" <east...@hotmail.com> wrote in message
news:3ab1385f$0$11130@reader5...

^..^

unread,
Mar 16, 2001, 3:40:45 PM3/16/01
to

"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht
news:98tsik$3h2ai$1...@reader02.wxs.nl...

Kan je zondag dan? :-)

Ik neem nu zeker geen risico meer en neem Conny Breukhoven in de arm om mijn
gitaar te onderwerpen aan een polymelkzuurbehandeling ;-)

^..^


JP

unread,
Mar 18, 2001, 9:08:52 AM3/18/01
to
Hallo die Brat.

Trek je er niks van aan jongen, gewoon erop smeren die handel!!!

Succes, Jan.

Brat

unread,
Mar 18, 2001, 11:50:43 AM3/18/01
to
weet ik wel, maar ja, het is net zo'n grote wijsneus als ik. Grappige is dat
het een collega is.


grtz


"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht

news:992fhu$3iqgc$1...@reader02.wxs.nl...

jan kosters

unread,
Mar 19, 2001, 4:44:53 AM3/19/01
to

Citroen = Lemon (met 1 m)
Limoen = Lime

En die stukjes lemon and lime gooien ze (letterlijk) in Amerika in je drankje
als je een margharita besteld, je weet wel met zo'n randje zout en een hoop
tequila erin. Je fretboard regelmatig reinigen is dus een prachtsmoes om veel
margharita's te drinken :-)) want ze zijn heerlijk !!

gr.jan

Erwin van der Ven

unread,
Mar 20, 2001, 2:58:48 AM3/20/01
to

jan kosters heeft geschreven in bericht <3AB5D515...@euronet.nl>...

>
>
>Erwin van der Ven wrote:
>
>> >(houtbescherming)bedoeld is. Als je denkt dat je "lemon oil" letterlijk
kan
>> >vertalen naar "citroen olie", en dus is het geperste citroenschil, dan
zit
>> >je er dus naast. Citroen olie = citroen olie, dat is waar, maar lemon
oil =
>> >GEEN citroen olie.
>> >Ik heb nu alles gezegd, wat ik erover kwijt wil.
>>
>> Een citroen is zo'n geel zuur ding met een puntje en een lemoen of limoen
is
>> groen en kleiner dacht ik toch? Wordt wel geserveerd bij coctails. Als je
>> Lemmon vertaalt kom je volgens mij bij lemoen/limoen.....?!? Wat ik maar
wil
>> zeggen het is een ander soort vrucht dan een citroen. Misschien is er een
>> groenteman nieuwsgroep?
>
>Citroen = Lemon (met 1 m)
>Limoen = Lime


Aha, (dat ik toch beter had moeten opletten op school)


>
>En die stukjes lemon and lime gooien ze (letterlijk) in Amerika in je
drankje
>als je een margharita besteld, je weet wel met zo'n randje zout en een hoop
>tequila erin. Je fretboard regelmatig reinigen is dus een prachtsmoes om
veel
>margharita's te drinken :-)) want ze zijn heerlijk !!
>
>gr.jan

Sorry, maar doe mij maar een biertje. (sommige zijn trouwens ook lekker met
lemon)

Mzzl, Erwin.


0 new messages