mijn motor houdt niet van vorst

Tom Jansen

Mijn Honda Goldwing houdt niet van temperaturen beneden nul.
Als ik 'm 'smorgens wil starten en het is -4 ofzo dan laat de accu
me in de steek.
Heeft het zin om een auto accu in een van mijn zijkoffers in te
bouwen en deze parallel te schakelen met mijn gewone accu?
Mijn motoraccu is 7 maanden oud.
graag advies

Tom Jansen
Honda Goldwing GL 1100 Aspencade met ECT zijspan.

Sylvia Stuurman

Tom Jansen wrote:

> [...]
> Heeft het zin om een auto accu in een van mijn zijkoffers in te
> bouwen en deze parallel te schakelen met mijn gewone accu?

Misschien is het niet afdoende hoor, maar ik heb net van
Bonzo geleerd hoe je bij een accu die het nauwelijks trekt
het beste kunt starten:

-choke helemaal uit (is een omhoge brug open of dicht? je
moet de choke dus gebruiken).
-starten *zonder* gas geven.
-als hij pakt (hopelijk dus wel) *heel* langzaam gas ietsje
opvoeren, en pas dan de starterknop loslaten.
-gas nog verder heel langzaam opvoeren, tot plm 2000 toeren.

Het idee is, dat als je meteen bij het starten gas geeft,
die motor meer toeren gaat maken, zodat de accu meer te doen
heeft. OP deze manier belast je de accu zo min mogelijk.

Sylvia
(BMW R11GS Pink Panther, begint het al te leren)
(BMW R11GS BB, tijdelijk uit de running vanwege sportief in
de poeier gereden)
(XT500 tijdelijk uit de running vanwege d'r moet ook altijd
wat aan zo'n XT gebeuren)

--
http://sepc.twi.tudelft.nl/~sylvia
http://www.sylvia.demon.nl

Jean Pierre

Tom Jansen heeft geschreven in bericht <34d570f7...@news.xs4all.nl>...

>Mijn Honda Goldwing houdt niet van temperaturen beneden nul.
>Als ik 'm 'smorgens wil starten en het is -4 ofzo dan laat de accu
>me in de steek.

Start ie goed bij positieve temperaturen? Heb je dan voldoende reserve of is
het maar zozo?

Indien ja, dan even niet gelachen.
Laat voor de start je accu een beetje voorwarmen. Dat doe je door het
grootlicht aan te steken. Een aantal minuten is voldoende. De stroom
geleverd door de accu zal deze een beetje opwarmen. Eens op een hogere
bedrijfstemperatuur zal de accu terug z'n volle capaciteit leveren.

Indien de accu zelfs bij normale temperatuur aan de zwakke kant is, is er
maar 1 oplossing: vervangen door eentje van betere kwaliteit en misschien
wat meer capaciteit.

>Heeft het zin om een auto accu in een van mijn zijkoffers in te
>bouwen en deze parallel te schakelen met mijn gewone accu?
>Mijn motoraccu is 7 maanden oud.
>graag advies

Zo'n loodzware autoaccu meezeulen zou kunnen (je rijdt met zijspan, dus veel
last van onbelans zul je wel niet merken). Let wel dat die autoaccu niet te
veel laadstroom gaat vragen van je alternator. De spanning zou dan beneden
normaal kunnen dalen en storingen veroorzaken in het ontstekingssysteem.

Groetjes,

Jean Pierre

Teun Meulendijks

>Het idee is, dat als je meteen bij het starten gas geeft,
>die motor meer toeren gaat maken, zodat de accu meer te doen
>heeft. OP deze manier belast je de accu zo min mogelijk.

Als ik het verhaal goed begrijp, is het onzin.
Hoe minder toeren de (start)motor maakt, hoe meer stroom ie zal trekken,
tot max. stroom bij volledig blokkeren. Nooit een elektromotortje
tegengehouden? Dus: hoe meer toeren je je motorblok kunt (?) laten maken
tijdens het starten, hoe minder je accu belast zal worden.

Teun Meulendijks

Yamaha XJ 900 (onder constructie)

Steffie

Teun Meulendijks <A.A.Meu...@lr.tudelft.nl> wrote:

wat jij zegt klopt ook niet!!

Er is energie voor nodig om em rond te laten draaien.
Hoe harder rond, hoe meer energie nodig is.
(Wet van behoud van ellende enz..)

Dus als je sneller laat ronddraaien moet er meer energie geleverd
worden door de accu.

Al is het alleen maar omdat ie per seconde meer lucht moet comprimeren
enz...

CO2
CO2 o_ Steffen
CO2 __// \*
die boompjes en plantjes kunnen niet zonder mijn co2 hé ....!?!

Erik van Mourik

On 4 Feb 1998 00:43:00 GMT, moor...@dds.nl (Steffie) wrote:

[ over een startmotor ]

> [...]
>Hoe harder rond, hoe meer energie nodig is.
>(Wet van behoud van ellende enz..)
>
>Dus als je sneller laat ronddraaien moet er meer energie geleverd

Niet helemaal juist. Het ging erom wat meer stroom trok uit een accu:
- een zwaar belaste startmotor die langzaam draait.
- een licht belaste startmotor die snel draait.

Bij een elektromotor wordt de kracht geleverd door twee magneetvelden
die zich tegen elkaar afzetten. Tenminste één van deze magneetvelden
wordt door een spoel geleverd (hangt ervan af of je een motor met
permanente magneet of met veldspoel hebt).

Nu beweegt er dus een spoel door een magneetveld, en dat wekt ook weer
een spanning op. Dit noemt men de tegen-EMK, want deze spanning heeft
precies een omgekeerde polariteit tov. de aangelegde spoelspanning.

Bij een licht belaste motor loopt het toerental op totdat de tegen-EMK
vrijwel gelijk is aan de aangelegde spanning. Omdat er netto maar heel
weinig spanning over de spoel staat is de stroom dan laag. Deze stroom
bepaalt de sterkte van het magneetveld waardoor de rotor wordt
aangedreven.

Bij een zwaar belaste motor neemt het toerental af. Daardoor neemt ook
de tegen-EMK af en neemt de opgenomen stroom toe. Hierdoor komt er een
sterker magneetveld beschikbaar, dus de motor levert meer kracht
naarmate je 'm verder afremt.

Als de motor helemaal stilstaat is de tegen-EMK ook nul. Het
magneetveld is nu maximaal. De stroom wordt dan uitsluitend beperkt
door de inwendige weerstand van de spanningsbron en de wikkelingen; de
kans dat de motor verbrandt is levensgroot.

Het bovenstaande verhaal geldt in principe voor alle
gelijkstroommotoren. Voor wisselstroommotoren (vooral
synchroon-motoren of motoren met kortsluitanker) werkt dit net ietsje
anders, omdat daar ook de frequentie van de wisselspanning gaat
meespelen.

Ik dacht te weten dat de relatie tussen toerental en geleverde kracht
vooral bij lage toerentallen niet meer linear is. Misschien iets met
zelfinductie van de wikkelingen en frequentie van de stroomwisselingen
(via de koolborstels)?

Erik

rheijden

wat een verhaal erik je zou een boek moeten schrijven
de groeten van heijdie
xlv 750 '85

Irma en Marko van Houdt

Voor de zoveelste keer zag ik een posting van rheijden.
Wat stond er eigenlijk?

>wat een verhaal erik je zou een boek moeten schrijven

En jij zou moeten leren knippen. Scheelt mij weer telefoonkosten.
Of wil jij die rekening?

MarKo.
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \
- - - Marko en Irma - - - BMW F650 - - - Mickey Mouse - - -
/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /
http://www.xs4all.nl/~irmarko mailto:irm...@xs4all.nl

Teun Meulendijks

Helaas, dāt klopt niet! Je gaat er van uit dat "benodigde vermogen om
motorblok rond te draaien" gelijk is aan "vermogen uit de accu gehaald".

De ontbrekende schakel is hier het rendement van de elektromotor.
In extrema: dit rendement daalt tot nul als het toerental nul wordt,
immers:
rendement=(geleverd vermogen)/(opgenomen vermogen), waarbij
geleverd vermogen= (moment v/d elektromotor) x (toerental) wordt dus
nul als toerental=0 en
opgenomen vermogen= (stroom uit de accu) x (spanning accu) wordt dus
maximaal bij toerental=0 (zie verhaal Erik van Mourik)

Overigens: als je door gas geven tijdens het starten het starttoerental
kunt verhogen, wordt een gedeelte van het benodigde vermogen geleverd
door het blok zelf, wat alleen maar leidt tot een nog lager energie
verbruik.

"I rest my case"

Met vriendelijke groet,

Teun Meulendijks

Mostly Harmless

On Wed, 4 Feb 1998 12:45:54, a million monkeys sat at
emo...@casema.net (Erik van Mourik)'s keyboard and produced:

}On 4 Feb 1998 00:43:00 GMT, moor...@dds.nl (Steffie) wrote:
}
}[ over een startmotor ]
}
}>Er is energie voor nodig om em rond te laten draaien.
}>Hoe harder rond, hoe meer energie nodig is.
}>(Wet van behoud van ellende enz..)
}>
}>Dus als je sneller laat ronddraaien moet er meer energie geleverd
}>worden door de accu.

[zwip]

[...]

Bij een gelijkstroommotor is het koppel evenredig met de stroom, maal
de cosinus van de hoek tussen de velden van stator en rotor. De
minimale waarde die de cosinus aan kan nemen is afhankelijk van het
aantal polen, dus dat zal per motor verschillen.

Als je het verder door gaat rekenen is het gemiddelde koppel grofweg
evenredig met (1-{tegen-EMK}) == (1-{RPM}), en het vermogen
(==koppel*RPM) dus {RPM}*(1-{RPM}). Die kurve heeft een keurig maximum
voor {RPM}=1/2 (van het maximum toerental dus).

--
// Rik Steenwinkel '85 R80ST Skippy Bike
// Enschede, Netherlands '91 R100GS/PD The Great Unwashed

Tom Jansen

On 4 Feb 1998 12:45:54 GMT, emo...@casema.net (Erik van Mourik)
wrote:

>On 4 Feb 1998 00:43:00 GMT, moor...@dds.nl (Steffie) wrote:
>
>[ over een startmotor ]

(knip mooi verhaal van Erik)
Help , Ik kan een lampje vervangen en mijn band oppompen maar veel
verder gaat mijn kennis niet. ;-)
Misschien helemaal fout maar het is niet anders.
Mijn vraag ging erom of het aan mijn accu lag of aan mijn
startmotor. En of het beter is een tweede accu erbij te zetten
( parallel schakelen )

Erik van Mourik

On Sat, 07 Feb 1998 08:31:30 GMT, tja...@xs4all.nl (Tom Jansen)
wrote:

> [...]
>Mijn vraag ging erom of het aan mijn accu lag of aan mijn
>startmotor. En of het beter is een tweede accu erbij te zetten

Tom,

Het bijschakelen van een extra accu is een hele goeie manier om te
bepalen of het aan je accu of aan je startmotor ligt. Gebruik wel
dikke kabels om ze aan elkaar te knopen.

In een eerdere reactie gaf iemand aan dat een extra accu je dynamo
extra kon belasten, maar ik vermoed dat dat wel meevalt. De laadstroom
wordt nl. begrensd door de inwendige weerstand van de dynamo. Wel is
bekend dat de dynamo van een Wing nogal krap bemeten is en zo nu en
dan doorbrandt (bij de GL1500 schijnt dat verbeterd te zijn).

Als na het bijschakelen van een extra accu het starten nog steeds
moeilijk gaat hoeft de oorzaak trouwens niet persé in je startmotor te
liggen. Het komt nl. ook regelmatig voor dat de verbindingen tussen
accu en startmotor niet helemaal 100% zijn. Ook kunnen de contacten
van het startrelais wat zijn ingebrand.

De beste oplossing is dan het gebruik van een voltmeter: schakel die
parallel aan de startmotor en kijk welke spanning je overhoudt tijdens
het starten:

- 10 volt of meer: accu en verbindingen zijn OK. Het blok zou nu vlot
rond moeten draaien.

- Minder dan 10 volt: de startmotor krijgt niet genoeg spanning, en
het blok zal moeizaam rondkomen. Je kunt nu de spanningsval over de
bedrading naar de startmotor meten om uit te vinden waar het probleem
zit.

Succes,

Erik

P.S. Een kennis heeft ook een Wing die slecht rondkomt als 'ie warm
is, misschien is het een familiekwaaltje?

Chocoboy

Tom Jansen wrote:

> [...]
> Mijn vraag ging erom of het aan mijn accu lag of aan mijn
> startmotor. En of het beter is een tweede accu erbij te zetten

dacht dat ik dit al eens gepost had maar kon 't niet vinden.

2e accu erbij is nooit verkeerd, makkelijker -en veiliger voor je accu-
is gewoon een *veel* grotere accu plaatsen. heb bij de motor van mijn
'broer' (eml bmw R100RT) een 60Ah accu (standaard 30 Ah)in de
(koffer)bak
geplaatst. In mijn kawa zit een 30Ah accu (standaard 14 Ah).
Als je een accu in je zijspan plaatst moet je wel de accukabels
vervangen
(min. 25 mm2), maar die zijn dan toch te kort.
geen van beide motoren heeft hier last van mbt laden.
scheelt gigantisch met de koude start.

--
Chocoboy mag#1343
'87 fzr1000

Bonzo dB

Chocoboy had weer 's iets te vertellen:

[...]

Vaak is er voor jouw accu ook een High Density exemplaar, met dezelfde buitenmaten, maar
meer platen per cel, en dus een hogere capaciteit. Meestal is het maar twee of drie Ah
maar da's vaak net genoeg.

--

Bonzo Desi Bell
(het buitenechtelijk broertje van Pietje)

__
Bo...@xt500.demon.nl

Voor neuspetuerfetishisten...
http://www.xt500.demon.nl
"Just try to Push me !"

Stelling van de maand:

If I were a bear,
And a big bear too,
I shouldn't much care
If it froze or snew;
I shouldn't much mind
If it snowed or friz-
I'd be all furr-lined

(Pooh)
With a coat like his!

Tom Jansen

On Sat, 07 Feb 1998 16:23:30 GMT, emo...@casema.net (Erik van
Mourik) wrote:

<knip>

>Succes,
>
>Erik
>
>P.S. Een kennis heeft ook een Wing die slecht rondkomt als 'ie warm
>is, misschien is het een familiekwaaltje?

Nee, als de motor warm is, hoef ik maar naar het startknopje te
kijken en hij/zij loopt als een trein.

Gaat de sleuteldag op de 21ste nu nog door???

Groetjes
Tom Jansen

Gentle Giant

On Mon, 09 Feb 1998 06:59:26 GMT, tja...@xs4all.nl (Tom Jansen)
wrote:

|On Sat, 07 Feb 1998 16:23:30 GMT, emo...@casema.net (Erik van

Een aantal personen gaat de 21ste Bonzo live bewondern (?) op vehikel
en daarna ergens eten.

Of er iemand naar het sleutelen gaat is onduidelijk. Ook blijkt de
initiafiefnemer niet op Email te reageren.

---

gtx,

Marc

Email prive : Marc van Beek <dav...@plant.nl>
o Homepage : http://davinci.go4it.net
_/-`\
..... 0=># 0

Lynch's Law:
When the going gets tough...everyone leaves.

Sergio van Tiel

In article <34e06549...@news.nl.net>,
dav...@plant.nl (Gentle Giant) wrote:

>Een aantal personen gaat de 21ste Bonzo live bewondern (?) op vehikel
>en daarna ergens eten.
>
>Of er iemand naar het sleutelen gaat is onduidelijk. Ook blijkt de
>initiafiefnemer niet op Email te reageren.

Overkill.

--
Sergio van Tiel (van...@euronet.nl) VTF - Financial Consultants
Het is een bloem

Sergio van Tiel

In article <34DFDE...@wxs.nl>,
Chocoboy <choc...@wxs.nl> wrote:

>da's van Mot=F6rhead.

en van Men at Work.

en nu ook van Marc (at work?).

Chocoboy

Sergio van Tiel wrote:

> Overkill.

da's van Motörhead.

Sergio van Tiel

In article <34df8319...@news.xs4all.nl>,
we...@xs4all.nl (Harry Wever) wrote:

>Is ook een band (overkill) ; - )

En Metzeler ook.

Harry Wever

>da's van Motörhead.

Is ook een band (overkill) ; - )

Harry Wever
(k1200rs) we...@xs4all.nl

Chocoboy

Sergio van Tiel wrote:

knnnippp

> En Metzeler ook.

trapped under ice (of erboven)

Hans Oostendorp

Op Mon, 09 Feb 1998 21:24:33 GMT, was dav...@plant.nl (Gentle Giant)
weer niet aan het rijden en schreef:

>Een aantal personen gaat de 21ste Bonzo live bewondern (?) op vehikel
>en daarna ergens eten.
>
>Of er iemand naar het sleutelen gaat is onduidelijk. Ook blijkt de
>initiafiefnemer niet op Email te reageren.

Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er nu Zaterdag ?

while not sigfilter do
begin
Hans MagnaBagger;
ha...@oostendorp.xs4all.nl ;
Honda Magna VF 700 C 1985;
http://www.xs4all.nl/~magna ;
KartSchuiven !;
http://www.xs4all.nl/~magna/Karten/Karten.html ;
end;

Gentle Giant

On 9 Feb 1998 22:02:21 GMT, van...@euronet.nl (Sergio van Tiel)
wrote:

|en van Men at Work.
|
|en nu ook van Marc (at work?).

om 22:25?

Mooi niet.

MAAR als ik het goed begrijp vind jij on-topic info verstrekken
overkill.
--
gtx,

Marc
o STOC #530
_/-`\ Email : Marc van Beek <dav...@plant.nl>
0=># 0 Homepage: http://davinci.go4it.net

No matter how much you do, you'll never do enough.

Gentle Giant

On Tue, 10 Feb 1998 08:29:47 GMT, ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans

|Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er nu Zaterdag ?

Maakt mij niks uit. Een vrij-vrijdag komt me wel goed uit. Als het te
combineren valt met een sleuteldag op de 21ste. Nog beter.
Ik ga voor vrijdag de 20ste.

Ik mag de Pan, wanwege het lage vehikel gehalte, zowiezo niet op het
terein parkeren.

Chocoboy

Gentle Giant wrote:

> [...]
>
> Maakt mij niks uit. Een vrij-vrijdag komt me wel goed uit. Als het te
> combineren valt met een sleuteldag op de 21ste. Nog beter.

ik ga vrijdag 'sjoppen' en zaterdag sleutelen.

Hans Oostendorp

Op 10 Feb 1998 16:17:49 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet

aan het rijden en schreef:

>ik ga vrijdag 'sjoppen' en zaterdag sleutelen.

======================

De Magna reed klote, dat wisten jullie al, ik ben naar de dealer (KNS
in Tegelen) gereden, die zij, carb's smerig, schoonmaken !
Ik braaf 2 carb's schoongespoten met lucht. De andere 2 kan ik niet
goed bij, dus heb ik ook wat benzine door de carbs laten lopen om de
rotzooi eruit te krijgen.
De Magna rijd nu beter ! maar nog niet goed. Ik dus terug, en krijg
het advies om de carbs er af te halen en helemaal schoon te maken. Het
kon nergens anders aan liggen.
Maar dat is een hele klus, alles wat met lucht-filter te maken heeft
moet eraf, en wie weet wat nog meer,

Ideaal voor de sleuteldag ! maar ik wil er wel wat mensen bij hebben
die er verstand van hebben zodat ik geen dommem dingen doe. Ik neem
kersen vlaai mee voor iedereen die helpt ;-)

MAAR: ik wil ook naar vehicel, en vrijdag kan ik echt niet !

Ik heb geen ervaring met alle 4 de carbs er uit halen en weet dus niet
hoeveel tijd er in gaat zitten. Het mooiste zou zijn als ik effe naar
vehicel kon (s'ochtens) en daarna doortuffen naar de sleuteldag en de
Magna gaat dan helemaal uit elkaar.

Wie gaan er mee ? wie wil helpen ?

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

knnnippp

> [...]

> hoeveel tijd er in gaat zitten. Het mooiste zou zijn als ik effe naar
> vehicel kon (s'ochtens) en daarna doortuffen naar de sleuteldag en de

ik kom en ja,wil wel helpen (zie boven).
probeer in de tussentijd dit eens:
"wynn's Essence" in een paars plastic flesje met een raar model.
tank vol, flesje erin, leegrijden.
werkt echt, heb het zelf al paar keer gebruikt bij jouw probleem.
kost ~f14. suc6.

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he Hans Oostendorp...
;-)Op 10 Feb 1998 16:17:49 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet
;-)aan het rijden en schreef:
;-)
;-)>Gentle Giant wrote:
;-)>>
;-)>> On Tue, 10 Feb 1998 08:29:47 GMT, ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans
;-)>> |>|Gaat de sleuteldag op de 21ste nu nog door???
;-)>> |>
[...]
;-)>> |
[...]
;-)>
;-)>ik ga vrijdag 'sjoppen' en zaterdag sleutelen.
;-)
;-)======================
;-)
[...]

Helpen wil ik een week later wel, maar ik denk dat ik de Kuilenburg
beledigd heb, dus word het weer Horst ben ik bang ;-)
--
Met de onvergefelijke groeten ;-)

;-) If I were a bear,
;-) And a big bear too,
;-) I shouldn't much care
;-) If it froze or snew;
;-) I shouldn't much mind
;-) If it snowed or friz-
;-) I'd be all furr-lined
;-) With a coat like his!
;-)
;-) (Pooh)
;-)
;-) Http://www.xt500.demon.nl

Hans Oostendorp

Op 10 Feb 1998 21:40:06 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet

aan het rijden en schreef:

> [...]

>tank vol, flesje erin, leegrijden.
>werkt echt, heb het zelf al paar keer gebruikt bij jouw probleem.

Tof, ik ga ook eens op zoek naar die "wynn's essence".
Hoelaat bij de sleuteldag ?

Hans Oostendorp

Op Tue, 10 Feb 1998 22:55:29 +0100, was Gra...@xt500.demon.nl (Bonzo
dB) weer niet aan het rijden en schreef:

Als de Magna dan nog niet loopt, of hij ligt nog in stukjes in een
doos, dan kom ik naar Horst toe.

Gentle Giant

On 10 Feb 1998 16:17:49 GMT, Chocoboy <choc...@wxs.nl> wrote:

> [...]

|> |

|ik ga vrijdag 'sjoppen' en zaterdag sleutelen.

Zo te lezen gaan de meesten op vrijdag. Om 11 uur ben ik bij de douane
dus.

--
gtx,

Marc
o STOC #530
_/-`\ Email : Marc van Beek <dav...@plant.nl>
0=># 0 Homepage: http://davinci.go4it.net

If it's good, they discontinued it.

Stan Tempelman

On Tue, 10 Feb 1998 18:12:44 GMT, ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans
Oostendorp) wrote:

<knip>

> [...]

>Ik braaf 2 carb's schoongespoten met lucht. De andere 2 kan ik niet

>goed bij, dus heb ik ook wat benzine door de carbs laten lopen om de

Je kan eens een reinigingsmiddel proberen van Wynn's. Dat giet je in
je benzinetank en dan maar rijden. Verkrijgbaar bij de meeste
motorzaken dacht ik.

Ik heb ooit eens een spuitbus gekocht met speciale
carburateurreiniger. Kan je van een afstand de boel schoonmaken (via
luchtfilter???).

Kijk met beiden goed uit! Spul wat goed schoonmaakt is meestal
agressief (voor lak en longen).

Ik kan je op de sleuteldag overigens niet helpen, ik kan dan niet.

Groet: Stan

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

knnnippp

> Tof, ik ga ook eens op zoek naar die "wynn's essence".
> Hoelaat bij de sleuteldag ?

hangt van de lokatie af. Culemborg of Horst?

Sergio van Tiel

In article <34e45161...@news.uci.kun.nl>,
dav...@plant.nl (Gentle Giant) wrote:

>Zo te lezen gaan de meesten op vrijdag. Om 11 uur ben ik bij de douane
>dus.

Leuk. Dus Hans Oost, Klaartje met/zonder Ar, Marcus de Beekum,
Chocotoff en ikzelf. Overigen effe melden svp, dan kunnen we de
douane ophouden ivm de laatkomers en op z'n goed Hollands
ruziemaken over quantumkorting op de entreeprijzen.

Trouwens, HE BONZO KUN JE OM 11UUR EEN TIENTAL VRIJKAARTJES BIJ
DE DOUANE BEZORGEN?

Steffie

> [...]

>hoeveel tijd er in gaat zitten. Het mooiste zou zijn als ik effe naar

>vehicel kon (s'ochtens) en daarna doortuffen naar de sleuteldag en de

Probeer eerst eens bij de autohandel carbcleaner.
Ik ken een aantal mensen die het geprobeerd hebben met goede
resultaten.

Steffie

Gra...@xt500.demon.nl (Bonzo dB) wrote:

>Helpen wil ik een week later wel, maar ik denk dat ik de Kuilenburg
>beledigd heb, dus word het weer Horst ben ik bang ;-)

In Horst Altijd welkom!!!

ar.en...@pi.net

Sergio van Tiel wrote:

> Leuk. Dus Hans Oost, Klaartje met/zonder Ar, Marcus de Beekum,
> Chocotoff en ikzelf.

Zonder Arjen inderdaad, hij zou wel willen maar hij moet werken om de
kosten van de reparaties aan z'n GSX (R!) bij mekaar te verdienen.

CU vrijdag

Klaartje

Hans Oostendorp

Op 11 Feb 1998 11:31:14 GMT, was moor...@dds.nl (Steffie) weer niet

aan het rijden en schreef:

>Probeer eerst eens bij de autohandel carbcleaner.
>Ik ken een aantal mensen die het geprobeerd hebben met goede
>resultaten.

Ik heb al 3 berichten gelezen over die schoonmaakspullen. Maar dan
lost de troep toch op en komt in de cylinders terecht ? dat is toch
niet goed ?

Hans Oostendorp

> [...]

>Helpen wil ik een week later wel, maar ik denk dat ik de Kuilenburg
>beledigd heb, dus word het weer Horst ben ik bang ;-)

Wat heb je nu weer gezegd ?

c...@casema.net

>Ik heb al 3 berichten gelezen over die schoonmaakspullen. Maar dan
>lost de troep toch op en komt in de cylinders terecht ? dat is toch
>niet goed ?

Waar denk de dat de kreet "vuilspuiterij" vandaan komt ?

Vr.gr.

Kees

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

<over carburateurreinigers>

> Ik heb al 3 berichten gelezen over die schoonmaakspullen. Maar dan
> lost de troep toch op en komt in de cylinders terecht ? dat is toch
> niet goed ?

kwak: 2 maal gedaan (1e maal kort na algehele revisie)-> geen probleem
fzr: heeeel recent gedaan -> niets geen problemo
hans' magna-> moet ook geen prblemen geven.

schijnt een soort oplosmiddel/reiniger te wezen.
wordt gewoon in de cilinders verbrandt

FONZIE

Bonzo dB heeft geschreven in bericht ...

> [...]

>;-)>> Ik ga voor vrijdag de 20ste.
>;-)>
>;-)>ik ga vrijdag 'sjoppen' en zaterdag sleutelen.

Manne en vrouwe,

Die sleuteldag gaat natuurlijk gewoon door, enkelen hebben me laten weten
dat ze komen, dus de schuur staat open die dag, net als het koffiekraantje
denk ik.

Fonzie

Chocoboy

FONZIE wrote:

knnnippp

> [...]
> dat ze komen, dus de schuur staat open die dag, net als het koffiekraantje

eh HELP! moet ik mijn eigen t meenemen of is dat ook aanwezig?

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

knnnippp
> Ik ben net bij KNS geweest in Tegelen. Ik kreeg dit keer een andere
> vent te spreken, dat spul kreeg hij morgen weer en als de motor weer
> goed liep dan hoefde hij niet eens meer uit elkaar !
> Ik ben benieuwd,.

dat geld toch niet op de sleuteldag he? dan gingie toch helemaal uit
elkaar, toch?

Hans Oostendorp

aan het rijden en schreef:

> [...]

vent te spreken, dat spul kreeg hij morgen weer en als de motor weer
goed liep dan hoefde hij niet eens meer uit elkaar !

Mostly Harmless

On Wed, 11 Feb 1998 17:25:04, a million monkeys sat at
ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans Oostendorp)'s keyboard and produced:

}aan het rijden en schreef:
}

[...]
}>>
}>

[...]

Wat gebeurt er in de cylinders? Benzine + lucht + vonk =

--
// Rik Steenwinkel '85 R80ST Skippy Bike
// Enschede '91 R100GS/PD The Great Unwashed

Mostly Harmless

On Wed, 11 Feb 1998 08:20:01, a million monkeys sat at
tem...@euronet.nl (Stan Tempelman)'s keyboard and produced:

}On Tue, 10 Feb 1998 18:12:44 GMT, ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans
}Oostendorp) wrote:
}
}<knip>
}
[...]

Ik heb het volgens mij zelfs bij de Halfrots gezien.

Hans Oostendorp

Op 11 Feb 1998 17:45:56 GMT, was c...@casema.net weer niet aan het
rijden en schreef:

>Waar denk de dat de kreet "vuilspuiterij" vandaan komt ?
>
>Vr.gr.
>
>Kees

Vanaf je banden als je slipt ;-)

Hans Oostendorp

Op 11 Feb 1998 18:36:05 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet

aan het rijden en schreef:

> [...]

>fzr: heeeel recent gedaan -> niets geen problemo
>hans' magna-> moet ook geen prblemen geven.
>
>schijnt een soort oplosmiddel/reiniger te wezen.

Morgen ga ik het proberen.

Sergio van Tiel

In article <34E1C6...@pi.net>,
ar.en...@pi.net wrote:

Looking forward to meeting you.

Bonzo dB

[...]

Ik heb hem vriendelijk per E-mail gevraagd of het een weekje verschoven
kon worden, want gezien het feit dat de zweigende meerderheid weinig
antwoord geeft op sleutelvragen, denk ik toch dat het van Stan en
Lulletje Rozenwater moet komen, en die kunnen de 21ste niet ;-(

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he ar.en...@pi.net...
;-)Zonder Arjen inderdaad, hij zou wel willen maar hij moet werken om de
;-)kosten van de reparaties aan z'n GSX (R!) bij mekaar te verdienen.

Remt ie ook zo hard af voor bochtjes dan ?!?

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he c...@casema.net...
;-)
[...]

nl.motorfiets bestaat pas twee jaar hoor...

Pepijn van der Spek

Hans Oostendorp wrote in message <34e00b5...@news.xs4all.nl>...
> [...]

|>|

|>|

|Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er nu Zaterdag ?
|

| Hans MagnaBagger;

Ja !

Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er Zaterdag ?!

En wie gaat er waar en wanneer sleuteldag houden ?!

Pepijn.

Pvd...@WorldAccess.nl

FZR 400RR (still under construction ;-( but he's home again ! ;-))
CB 400N (was temporary salvation, goodbye and farewell ! ;-)

Sergio van Tiel

In article <MPG.f4c59069...@news.demon.nl>,
Gra...@xt500.demon.nl (Bonzo dB) wrote:

>Lulletje Rozenwater

Gaat de Nieuwe Spelling ook op voor bestaande eigennamen?

Gentle Giant

On 12 Feb 1998 04:20:11 GMT, "Pepijn van der Spek"
<Pvd...@WorldAccess.nl> wrote:

|Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er Zaterdag ?!

Een klein groepje heeft afgesproken voor vrijdag. Voor zaterdag heb ik
nog nix gezien als losse eenlingen.

|En wie gaat er waar en wanneer sleuteldag houden ?!

Ik heb contact gehad met Alfonds Baakman uit Culemborg. De sleuteldag
gaat gewoon door op de 21ste. Komende week zet hij nog een berichtje
in nl.motorfiets.

--
gtx,

Marc
o STOC #530
_/-`\ Email : Marc van Beek <dav...@plant.nl>
0=># 0 Homepage: http://davinci.go4it.net

Hershiser's First Rule:
Anything NEW and/or IMPROVED, isnt.

Hans Oostendorp

Op 11 Feb 1998 19:32:53 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet

aan het rijden en schreef:

>Hans Oostendorp wrote:
>>
>knnnippp

>dat geld toch niet op de sleuteldag he? dan gingie toch helemaal uit
>elkaar, toch?

Op de sleuteldag ging hij helemaal uit elkaar als de carb's nog steeds
vies waren, maar als ze met zo'n middeltje ook schoon worden hoeft dat
natuurlijk niet meer.

Hans Oostendorp

Op Thu, 12 Feb 1998 01:04:43 +0100, was Gra...@xt500.demon.nl (Bonzo
> [...]

>antwoord geeft op sleutelvragen, denk ik toch dat het van Stan en
>Lulletje Rozenwater moet komen, en die kunnen de 21ste niet ;-(

Heeft hij daar nog steeds geen antwoord op gegeven ?

Hans Oostendorp

Op 11 Feb 1998 19:36:46 GMT, was rst...@xs4all.nl (Mostly Harmless)

> [...]

>}niet goed ?
>
>Wat gebeurt er in de cylinders? Benzine + lucht + vonk =

kaboooooem !

Bonzo dB

[This followup was posted to nl.motorfiets and a copy was sent to the
cited author.]

En weer kon je het niet laten, he FONZIE...
;-)Manne en vrouwe,
;-)
;-)Die sleuteldag gaat natuurlijk gewoon door, enkelen hebben me laten weten
;-)dat ze komen, dus de schuur staat open die dag, net als het koffiekraantje
;-)denk ik.

Okee, jammer...
Maar waarom mail je me nou niet effe dat je in de 28ste geen zin hebt,
zoveel moeite is dat toch niet ?

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he Sergio van Tiel...

[...]

Wat gaan jullie voor lekkers maken, voor arme standvulling ?
Ik lust geen kaas ;-)

Sylvia
_
/__\ R11GS, the Bumble Bee
| o | XT500, the Springgeit
([[[[| (O) ]]]]) R11GS, the Pink Panther
\__/

Home Page: http://sepc.twi.tudelft.nl/~sylvia
Personal Home Page: http://www.sylvia.demon.nl

Sylvia Stuurman

Pepijn van der Spek wrote:

> Wie gaan er nu Vrijdag en wie gaan er Zaterdag ?!
>

> En wie gaat er waar en wanneer sleuteldag houden ?!

Ik ga in ieder geval vrijdag naar Vehikel ('s middags pas).
En zaterdag kan ik helaas niet naar de sleutreldag;
misschien wel naar vehikel, als ik die kinderen zo gek kan
krijgen om mee te gaan; eten lukt ook, maar helaas kan ik ze
niet meenemen naar TAI, dus dat zit er niet in ...

Sylvia

Sergio van Tiel

In article <MPG.f4cd06ff...@news.demon.nl>,
> [...]

>;-)
>;-)Looking forward to meeting you.
>
>Wat gaan jullie voor lekkers maken, voor arme standvulling ?

Koken is nog niet ingecalculeerd.

Sylvia Stuurman

Bonzo dB wrote:

> Wat gaan jullie voor lekkers maken, voor arme standvulling ?
> Ik lust geen kaas ;-)

<knip sig van Sylvia *en* sig van Bonzo>

IK LUST WEL KAAS!!!!!!!!!!!

Bonzo dB

[...]

Ja nou wil ik dat lekkere zoete broodje dat jullie virtueel gebakken
hebben wel eens in het echt proeven ;-)

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he Sylvia Stuurman...
[...]

Zelfs niet naar de Sexy JazzDance Night ?

Sergio van Tiel

In article <34E2C124...@twi.tudelft.nl>,
Sylvia Stuurman <S.Stu...@twi.tudelft.nl> wrote:

><knip sig van Sylvia *en* sig van Bonzo>
>
>IK LUST WEL KAAS!!!!!!!!!!!

We weten het, we weten het.

Sergio van Tiel

In article <MPG.f4ce305a...@news.euronet.nl>,
Bon...@xt500.demon.nl (Bonzo dB) wrote:

> [...]
>;-)
>;-)Koken is nog niet ingecalculeerd.
>
>Ja nou wil ik dat lekkere zoete broodje dat jullie virtueel gebakken

Klaar, jij de gluten? Doe ik de Farina di Grano Duro (jaja,
Marcus, U hoort het goed).

Sylvia Stuurman

Bonzo dB wrote:

> ;-) maar helaas kan ik ze

> ;-)niet meenemen naar TAI, dus dat zit er niet in ...
>
> Zelfs niet naar de Sexy JazzDance Night ?

Is er hier iemand die misschien even wil oefenen in het
houden van kinderen?

Het zijn er 4: drie van mij en een Grieks neefje. Hij
spreekt wel Nederlands, maar dat maakt niks uit want
luisteren doet hij toch niet.
1 nachtje maar.
Het gemakkelijkste werkt waarschijnlijk een video met een
flinke voorraad moord-met-veel-bloed video's op een
slaapkamer zetten, kinderen d'r bijzetten en de deur op
slot.

Sylvia

PS het is wel het beste om een ouwe video en een ouwe tv te
nemen, waarvan het niet erg is als ze het onderspit delven
bij het naspelen van de video's.

Bonzo dB

En weer kon je het niet laten, he Sergio van Tiel...
;-)Klaar, jij de gluten? Doe ik de Farina di Grano Duro (jaja,
;-)Marcus, U hoort het goed).

Hmm. e lardo di Parma

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

> Op de sleuteldag ging hij helemaal uit elkaar als de carb's nog steeds
> vies waren, maar als ze met zo'n middeltje ook schoon worden hoeft dat
> natuurlijk niet meer.

shit, weer geen anatomielessen

--
Chocoboy mag#1343
'87 fzr1000
'81 kz1000 chopped
cb 750 hardtail (in construction)

Chocoboy

Sylvia Stuurman wrote:

knnnippp

> [...]
> krijgen om mee te gaan; eten lukt ook, maar helaas kan ik ze

> niet meenemen naar TAI, dus dat zit er niet in ...

wat is het probleem? ben zelf ook een kind en ga 's avonds gewoon naar
Tai hoor..

Chocoboy

Sylvia Stuurman wrote:

> <knip sig van Sylvia *en* sig van Bonzo>
>
> IK LUST WEL KAAS!!!!!!!!!!!

je lust er wel kaas van?
Bonzo heeft er zo te horen geen kaas van gegeten (maarja hij lustte het
ook niet)

Steffie

Sylvia Stuurman <S.Stu...@twi.tudelft.nl> wrote:

>Is er hier iemand die misschien even wil oefenen in het
>houden van kinderen?

kan nooit moeilijk zijn..
Die zijn toch zelf entertaining ?
Gewoon wat voer geven. (liefst ijs:)
en dan een hoop spelletjes en een TV toch ?

> [...]
>flinke voorraad moord-met-veel-bloed video's op een
>slaapkamer zetten, kinderen d'r bijzetten en de deur op

Ah zie je toch mijn vermoeden bevestigd. zo moet het inderdaad:)

Pepijn van der Spek

On 12 Feb 1998 09:57:02 GMT, van...@euronet.nl (Sergio van Tiel)
wrote:

>Klaar, jij de gluten? Doe ik de Farina di Grano Duro (jaja,

>Marcus, U hoort het goed).
>

>Sergio van Tiel (van...@euronet.nl) VTF - Financial Consultants

Hoe hard zijn die harde granen in dat meel Sergio ?
Wit poeier met stenen ?

Pepijn.

Pvd...@WorldAccess.nl
Pepijn.

Pvd...@WorldAccess.nl

FZR 400RR (still under construction ;-(

CB 400N (temporary salvation)

Steffie

> [...]

>krijgen om mee te gaan; eten lukt ook, maar helaas kan ik ze

>niet meenemen naar TAI, dus dat zit er niet in ...

Hmmm ik moet vrijdag tot 17:30 werken :(

Tot hoe laat was vehikel open ?
naja dit jaar maar geen vehikel, heb de week erna ook al tentamens.
bah.

Sergio van Tiel

In article <MPG.f4cf9aa9...@news.euronet.nl>,
> [...]

>En weer kon je het niet laten, he Sergio van Tiel...

>;-)Klaar, jij de gluten? Doe ik de Farina di Grano Duro (jaja,

No, grazie. Preferisco prosciutto. Lardo č troppo grasso.

--

Sergio van Tiel (van...@euronet.nl) VTF - Financial Consultants

Sergio van Tiel

In article <34e2e534...@dutcvmt.ct.tudelft.nl>,

Pvd...@WorldAccess.nl (Pepijn van der Spek) wrote:

>Hoe hard zijn die harde granen in dat meel Sergio ?
>Wit poeier met stenen ?

't is gelig en melig.

Sylvia Stuurman

Chocoboy wrote:

> je lust er wel kaas van?
> Bonzo heeft er zo te horen geen kaas van gegeten (maarja hij lustte het
> ook niet)

kaas en lentegevoelens.
Ik kan er geen taart van bakken.

Sylvia

Sylvia Stuurman

Steffie wrote:

> kan nooit moeilijk zijn..
> Die zijn toch zelf entertaining ?
> Gewoon wat voer geven. (liefst ijs:)
> en dan een hoop spelletjes en een TV toch ?

In principe heb je het helemaal in de gaten.
Maar het Griekse neefje (tm) is wel een geval apart. Zeg
maar een soort Bonzo in het klein en dik, en dan tot de
tiende macht of zo.

Misschien komt hij pas zondag. Dan zou ik zaterdag wel
meekunnen naar TAI.

Sylvia Stuurman

Chocoboy wrote:

> wat is het probleem? ben zelf ook een kind en ga 's avonds gewoon naar
> Tai hoor..

Dan schamen ze zich voor mij natuurlijk ;-)

Steffie

> [...]

>Ik heb al 3 berichten gelezen over die schoonmaakspullen. Maar dan
>lost de troep toch op en komt in de cylinders terecht ? dat is toch

Verbrand daar gewoon..
En als het niet goed is??
So what, het is maar een tank, en je hele brandstofsysteem is wel weer
schoon...

Steffie

Sylvia Stuurman <S.Stu...@twi.tudelft.nl> wrote:

>kaas en lentegevoelens.
>Ik kan er geen taart van bakken.

Vlaai of cake is ook prima!!
Hij is vanavond af ?

Steffie

> [...]

>tiende macht of zo.
>
>Misschien komt hij pas zondag. Dan zou ik zaterdag wel

JA ik heb het wel door, je hebt gewoon geen zin om op te passen..

Sergio van Tiel

In article <34E2EC07...@twi.tudelft.nl>,
Sylvia Stuurman <S.Stu...@twi.tudelft.nl> wrote:

>kaas en lentegevoelens.
>Ik kan er geen taart van bakken.

en je lust er pap van.

FONZIE

Chocoboy heeft geschreven in bericht <34E272...@wxs.nl>...
>FONZIE wrote:
>>
>knnnippp

>eh HELP! moet ik mijn eigen t meenemen of is dat ook aanwezig?

t is er wel, en wit(te suiker) ook, haha, gereedschap is er wellicht niet
voldoende.

Mike van der Hulst

Hans Oostendorp wrote:

> Als de Magna dan nog niet loopt, of hij ligt nog in stukjes in een
> [...]

De carbs eraf halen is niet zo'n gigantische klus hoor. Gewoon luchtfilter en
bovenkant luchtfilterhuis eraf. Termostaathuis los van lf-huis. vier klemmen op
carbs los. (dus die op cilinderkoppen laten zitten) carbs eruit frutsellen (het
gaat maar op een manier en met veel geduld) Volgends mij met twee man makelijker,
hoef je niet de hele tijd op en neer te lopen om te kijken of het goed gaat. Als
carbs eruit zijn de gaskabels en shoke losmaken, en alles komt goed. Dan de hele
shit uit elkaar draaien en onderdeeltje voor onderdeeltje weer schoonmaken en
terugzetten. En geen onderdelen van carbs. verwisselen, want de voorste en
achterste schijnen niet exact hetzelfde te zijn. Voor het terugzetten heb je NOG
meer geduld nodig, maar het gaat!!. Pas op dat er nix in inlaat valt.

Kom op, je kan het wel...........

O O Mike van der Hulst
__\ /__ E-mail : mike...@cuci.nl
\__OO__/
(__)
=|[__]|=
_/||\_
(o)||||(o) Honda Magna V65
______\||/________________________________________

Hans Oostendorp

Op Thu, 12 Feb 1998 18:37:14 +0100, was Mike van der Hulst
<mike...@cuci.nl> weer niet aan het rijden en schreef:

> [...]
>meer geduld nodig, maar het gaat!!. Pas op dat er nix in inlaat valt.

Dank je wel voor de hart onder de riem, ik kan er weer helemaal tegen
!

Hans Oostendorp

Op 12 Feb 1998 11:38:36 GMT, was Chocoboy <choc...@wxs.nl> weer niet

aan het rijden en schreef:

>shit, weer geen anatomielessen

Helaas, het wondermiddeltje heeft geen zier geholpen ! De motor hoest
en proest nog als vanouds. Dat wordt dus toch sleutelen !

Hans Oostendorp

Op 12 Feb 1998 12:06:41 GMT, was moor...@dds.nl (Steffie) weer niet

aan het rijden en schreef:

>Hmmm ik moet vrijdag tot 17:30 werken :(
>
>Tot hoe laat was vehikel open ?
>naja dit jaar maar geen vehikel, heb de week erna ook al tentamens.
>bah.

Heb je wel tijd om te sleutelen ?

Hans Oostendorp

Op 12 Feb 1998 12:54:07 GMT, was moor...@dds.nl (Steffie) weer niet

aan het rijden en schreef:

>Verbrand daar gewoon..
>En als het niet goed is??
>So what, het is maar een tank, en je hele brandstofsysteem is wel weer
>schoon...

Nee dus, of het ligt niet aan het brandstof systeem, maar rijden doet
de Magna nog steeds slecht :-(

Stan Tempelman

On 11 Feb 1998 19:36:56 GMT, rst...@xs4all.nl (Mostly Harmless)
wrote:

<knip>

> [...]
>}motorzaken dacht ik.
>
>Ik heb het volgens mij zelfs bij de Halfrots gezien.

Kijk, zo simpel kan het dus zijn!

Alleen, als ik daar boodschappen ga doen dan ga ik incognito.
Willikniewetenvoormijnvrienden ;-)

Groet: Stan

ar.en...@pi.net

Sergio van Tiel wrote:

> Klaar, jij de gluten? Doe ik de Farina di Grano Duro (jaja,
> Marcus, U hoort het goed).

(sigknip)
Valt over te praten. Nootjes erin of appel en kaneel?
Klaartje

Sergio van Tiel

In article <34E366...@pi.net>,
ar.en...@pi.net wrote:

Geen van allen. Gatverdamme. Sorry, Klaartje, Oudhollandsch
heeft nooit een plekje in mijn hartje kunnen krijgen.

ar.en...@pi.net

Bonzo dB wrote:

> [...]
> ;-)kosten van de reparaties aan z'n GSX (R!) bij mekaar te verdienen.
>
> Remt ie ook zo hard af voor bochtjes dan ?!?

Nee, als je het echt weten wilt, een maatje van ons (geen voelermaatje)
heeft het ding laten duvelen en dus: kuipschade!

Klaartje

Chocoboy

Hans Oostendorp wrote:

> Helaas, het wondermiddeltje heeft geen zier geholpen ! De motor hoest
> en proest nog als vanouds. Dat wordt dus toch sleutelen !

je komt nou toch nog vrijdag?
help zaterdag wel met slopen/monteren.

Steffie

ha...@oostendorp.xs4all.nl (Hans Oostendorp) wrote:

>Heb je wel tijd om te sleutelen ?

Hoezo ?

Kan iemand effe een duidelijke idiotproof nl.motorfiets kalender
maken?

Ik kan door de motorfietsen de mensen niet meer zien verdomme
wanneer is wie nu waar en wie is waar wat van plan???

Dus Hans wat ga je waar wanneer doen ?

Steffie

Chocoboy <choc...@wxs.nl> wrote:

>je komt nou toch nog vrijdag?
>help zaterdag wel met slopen/monteren.

Ja wanneer is nou wat....
en wie
en waar
en hoe
en
en
en

Chocoboy

Steffie wrote:

[slecht lopende magna]

> Dat wordt dus toch sleutelen !

> Ja wanneer is nou wat....
> en wie
> en waar
> en hoe
> en
> en
> en

vrijdag 20 feb. 11.00h bij de douane van de Jaarbeurs.
zaterdag naar Culemborg, tijd niet belangrijk/bekend.

It is loading more messages.