Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Wie kent Robbie, Tobbie en de Frawatuut (van rond 1980)

280 views
Skip to first unread message

R.vand...@inter.nl.net

unread,
Nov 26, 1997, 3:00:00 AM11/26/97
to

In mijn jeugd heb ik als klein ventje een film gezien, maar niemand
schijnt dit te kennen, dus ik ga na jaren toch wel erg aan mezelf
twijfelen. Wie helpt??

De feiten (denk ik):

Film op de nederlandse tv
Kleur
Marionette poppen in de hoofdrollen
(nederlands gesproken)
Titel: Robbie, Tobbie en de Frawatuut

De Frawatuut was volgens mij een soort ruimteschip......

Onwijs bedankt!

Izak van Langevelde

unread,
Nov 26, 1997, 3:00:00 AM11/26/97
to

In article <347c33cd...@news5.inter.nl.net>,
R.vand...@inter.nl.net wrote:

Wat ik me er nog van kan herinneren:
1. Het was 'Robbie, Tobbie en het Frawatuig'
2. Een aflevering ging over 'Plumpudding Castle'
3. Robbie was een robot

--
Grinnikend door het leven...

j.b.a.van.dalen

unread,
Nov 26, 1997, 3:00:00 AM11/26/97
to

Ja,dat is een tijd geleden!
Robbie was een jongen (pop) die met een helikopter allerlei avonturen
beleefde.
DE serie is uigezonden op de WDR en ZDF.
Op nederland zijn er maar een paar afleveringen geweest volgens mij.
--
Jan van Dalen
j.b.a.v...@universal.nl
Heselbergherweg 46
6821JS Arnhem
026-4437749 mob.0651421060


Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> schreef in artikel
<eezacque-261...@ztm03-11.dial.xs4all.nl>...

Michael-Dennis Biemans

unread,
Nov 26, 1997, 3:00:00 AM11/26/97
to

R.vand...@inter.nl.net wrote:
: In mijn jeugd heb ik als klein ventje een film gezien, maar niemand
: schijnt dit te kennen, dus ik ga na jaren toch wel erg aan mezelf
: twijfelen. Wie helpt??

: De feiten (denk ik):

: Film op de nederlandse tv
: Kleur
: Marionette poppen in de hoofdrollen
: (nederlands gesproken)
: Titel: Robbie, Tobbie en de Frawatuut

: De Frawatuut was volgens mij een soort ruimteschip......

Ah, jeugdsentiment :) Ik weet precies wat je bedoelt, het was een Duitse
serie (denk ik), met een robot met een telescooparm, een ventje en een
helicopter. Dit jaar is ie volgens mij nog op de Duitse TV geweest...

MD

Rinus Luijmes

unread,
Nov 28, 1997, 3:00:00 AM11/28/97
to

On Wed, 26 Nov 1997 14:39:26 GMT, R.vand...@inter.nl.net wrote:

>In mijn jeugd heb ik als klein ventje een film gezien, maar niemand
>schijnt dit te kennen, dus ik ga na jaren toch wel erg aan mezelf
>twijfelen. Wie helpt??
>
>De feiten (denk ik):
>
>Film op de nederlandse tv
>Kleur
>Marionette poppen in de hoofdrollen
>(nederlands gesproken)
>Titel: Robbie, Tobbie en de Frawatuut
>
>De Frawatuut was volgens mij een soort ruimteschip......
>

>Onwijs bedankt!

Ja, erg lang geleden op de Duitse WDR gezien. Vond ik ook leuk, zouden
ze moeten herhalen. Het was volgens mij een hele vervolgserie. Volgens
mij is de originele titel: "Robbi, Tobbi und das Fliewaatuut". Het
"Fliewaatuut" was een helikopter dacht ik. Informeer eens bij de WDR
(www.wdr.de), of bij ARD/ZDF, misschien weten zij meer. Laat het mij
even weten...

--
Rinus.
These words came to you all the way from 51d56'59"N, 06d24'40"E

Dhr. H. Vosgezang

unread,
Nov 28, 1997, 3:00:00 AM11/28/97
to

R.vand...@inter.nl.net brabbelde:

>In mijn jeugd heb ik als klein ventje een film gezien, maar niemand
>schijnt dit te kennen, dus ik ga na jaren toch wel erg aan mezelf
>twijfelen. Wie helpt??

>De feiten (denk ik):

>Film op de nederlandse tv
>Kleur
>Marionette poppen in de hoofdrollen
>(nederlands gesproken)
>Titel: Robbie, Tobbie en de Frawatuut

>De Frawatuut was volgens mij een soort ruimteschip......

>Onwijs bedankt!

Volgens mij ben je in de war met Rikkie en Slingertje, dat Clowntje en
dat aapje.

|||
Verveel je je? Niets te schrijven? Niets te doen?
Kijk dan eens op "http://www.euronet.nl/~foxsong" !
Vriendelijke groeten van Dhr. H. Vosgezang
|||


Ward de Jager

unread,
Nov 29, 1997, 3:00:00 AM11/29/97
to

In article <01bcfaad$6b98e640$4a08...@j.b.a.van.dalen>,

j.b.a.van.dalen <j.b.a.v...@universal.nl> wrote:
>Ja,dat is een tijd geleden!
>Robbie was een jongen (pop) die met een helikopter allerlei avonturen
>beleefde.
Dat was geen helikopter maar *het* frawatuig! Dat het op een helikopter leek
was omdat het omgebouwd was, zodanig dat het op FRAmbozensap liep en op WAter
kon landen. Vandaar de naam.

Ward


Ward de Jager

unread,
Nov 29, 1997, 3:00:00 AM11/29/97
to

In article <01bcfaad$6b98e640$4a08...@j.b.a.van.dalen>,
j.b.a.van.dalen <j.b.a.v...@universal.nl> wrote:
>Op nederland zijn er maar een paar afleveringen geweest volgens mij.
In nerderland is de serie twee keer helemaal uitgezonden. Er zat wel een
jaartje tussen of zo. Ook toen al hadden ze herhalingen.

Ward


DANCE-FM

unread,
Nov 30, 1997, 3:00:00 AM11/30/97
to

Hallo,

>Robbie was een jongen (pop) die met een helikopter allerlei avonturen
>beleefde.

WdJ> Dat was geen helikopter maar *het* frawatuig! Dat het op een
WdJ> helikopter leek was omdat het omgebouwd was, zodanig dat het op
WdJ> FRAmbozensap liep en op WAter kon landen. Vandaar de naam.

Jajaja, dat wisten we allemaal nog wel, maar hoe heette dat kasteel
ook al weer waar Robbie naar op zoek was? Overigens, waren er (volgens
mij) twee series. De laatste eindigde (meende ik) in een vuurtoren...

Tjonge, dit is nog eens leuk herinneringen ophalen :-))

En nu we het toch over oude series hebben...
Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...
Enne, wat had Lange Pier een groot zwaard he?
En die belachelijke dikke soldaat, die altijd alleen aan vreten
(pardon... bourgondisch eten) dacht...
En weten jullie nog wat de "Koperen Ploert" voor iets was? ;)

Wordt het niet eens tijd voor een speciale editie van Trivial Persuit
"Klassieke Nederlandse Series"? :-))

Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van
het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",
"De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?

In die tijd waren mij Ouders helemaal gek van "Peyton Place" en later
"Onedin Line" (nu weer op TV10) en een zeer sterke Nederlandse serie
"De Kleine Waarheid" (met oa Willeke Alberti). Ook toe al werden zeer
populaire buitenlandse series nagemaakt in het Nederlands. Zo herinner
ik mij de Engelse versie van "Stiefbeen en Zoon" (in Amerika heette
dit "Sanford And Son" (maar de Engelse versie was het orgineel).

En was het niet altijd lachen met "Het Schaap Met De Vijf Poten"?
Overigens, wat werd er precies bedoeld met deze titel? ;)

Zo, eens kijken wie met mij mee wil mijmeren over deze zaken....


Groet'n oet Ass'n \\|// Dirk-Jan Donkers
+-----------------oOO-(O-O)-OOo-----------------+
| DANCE-FM 106:111/100 (_) F1-NET 606:3175/104 |
| HUNZE +31-(0)592-318921 FIDO 2:2802/216 |
| E-mail: Dirk-Jan...@hunze.iwg.nl |
`-----------------------------------------------'

... *** DANCE-FM: Inet @ http://www.amazed.nl/dance-fm ***

Erwin Sterk

unread,
Nov 30, 1997, 3:00:00 AM11/30/97
to

DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Wordt het niet eens tijd voor een speciale editie van Trivial Persuit
> "Klassieke Nederlandse Series"? :-))
>
> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van
> het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",
> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?
>

Die serie met Rob De Nijs,heette die niet "De Weg Naar Hamelen" of
zoiets?

See Ya,

"The Pc and tv addict"

Izak van Langevelde

unread,
Nov 30, 1997, 3:00:00 AM11/30/97
to

In article <323_971...@iwg.nl>, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van
> het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters",

Mja, je hebt er weinig aan, maar ik kan de tune zo fluiten.
Ik kan me nog een aflevering herinneren waar De Vrijbuiters in een buis
werden opgesloten die aan weerskanten door een bulldozer met sneeuw werd
afgedicht.
Ik zie het zo voor me, maar dit is ook alles wat ik van de serie kan herinneren.

> "Catweazle",

Prachtig; sindsdien nog regelmatig herhaald, pas nog op TV10.

> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?

De Vloek van Woestewolf. Erg griezelig, met Henk Molenberg als een van de
hoofdrolspelers tegen een getruukt getekend decor, hetgeen een onwerkelijk
sfeertje opriep (dat decor, dus).

Thierry La Fronde (Thierry de Slingeraar voor de intimi (Thierry de
Slingeraap, voor de ongelovigen)).

Dirk van Haveskerke (Vlaams ridderdrama, uit de tijd van de Gulden
Sporenslag (Clauwaerts en Lelieaarts, wat Waals is, vals is, SLA DOOD, en
zo))

De Schat van Silverskrona (Zweeds en griezelig)

Kapitein Zeppos (alleen de naam is blijven hangen)

Polly (Serie over een witte pony)

Orimoa. Naar deze serie heb ik in deze groep al vaker geinformeerd, zonder
resultaat. Ik begon al stevig aan mezelf te twijfelen, tot de naam Orimoa
genoemd werd in een interview met de hoofdrolspelers uit Q&Q (nog zo'n
gouwe ouwe). Herinneringen:
- Tune: "Door het land van lucht en water rijdt Orimoa..."
- Sfeer: griezelig
- Een lange tandem

Tita Tovenaar (Aardbezieen in kamelen)

Serial # 0

unread,
Dec 1, 1997, 3:00:00 AM12/1/97
to

>Ja, erg lang geleden op de Duitse WDR gezien. Vond ik ook leuk, zouden
>ze moeten herhalen. Het was volgens mij een hele vervolgserie. Volgens
>mij is de originele titel: "Robbi, Tobbi und das Fliewaatuut". Het
>"Fliewaatuut" was een helikopter dacht ik. Informeer eens bij de WDR
>(www.wdr.de), of bij ARD/ZDF, misschien weten zij meer. Laat het mij
>even weten...

Ik heb ze geschreven, ik ben benieuwd!

DANCE-FM

unread,
Dec 1, 1997, 3:00:00 AM12/1/97
to

> Dirk-Jan Donkers schreef:


> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van

> het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",


> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?

> Erwin Sterk schreef:


> Die serie met Rob De Nijs,heette die niet "De Weg Naar Hamelen" of
> zoiets?

Dit was zeker een serie met een lange titel:
"Kunt U mij de weg naar Hameln vertellen, meneer?"

Als ik het mij goed herinner werd deze serie uitgezonden op zaterdag
bij de KRO...maar zeker weten doe ik dit niet. Kwam deze serie niet
altijd in het programma "Oebele" aan bod en is het daarna een eigen
leven gaan leiden?
Overigens was Rob de Nijs de 'gastheer' van dit kinderprogramma.

DANCE-FM

unread,
Dec 1, 1997, 3:00:00 AM12/1/97
to

Hoi allemaal,

Ik kom nog even terug op "Robbie, Tobbie en het Frawatuig".
Afgelopen nacht schoot mij de naam van het kasteel te binnen waar deze
dromer naar op zoek was: Plumpudding Castle :-)

>Dirk-Jan Donkers schreef:
> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van
> het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters",

> Izak van Langevelde schreef:
IvL> Mja, je hebt er weinig aan, maar ik kan de tune zo fluiten.
IvL> Ik kan me nog een aflevering herinneren waar De Vrijbuiters in een
IvL> buis werden opgesloten die aan weerskanten door een bulldozer met
IvL> sneeuw werd afgedicht.
IvL> Ik zie het zo voor me, maar dit is ook alles wat ik van de serie kan
IvL> herinneren.

Van deze serie herinner in mij nog een aflevering over het vervalsen van
schilderijen, maar dan houdt het ook op.


> "Catweazle",
IvL> Prachtig; sindsdien nog regelmatig herhaald, pas nog op TV10.

Ook een favoriet van mij! Jammer dat er maar twee seizoenen zijn gemaakt.
De schrijvers waren volgens mij snel aan het eind van hun latijn ;)


> "De Weerwolf" (toch?)...
IvL> De Vloek van Woestewolf. Erg griezelig, met Henk Molenberg als een van
IvL> de hoofdrolspelers tegen een getruukt getekend decor, hetgeen een
IvL> onwerkelijk sfeertje opriep (dat decor, dus).

Inderdaad, die serie bedoelde ik. Naast Henk Molenberg speelde ook nu ene
? van Ulsen een belangrijke rol (volgens mij was dat de slechterik)...


IvL> Thierry La Fronde (Thierry de Slingeraar voor de intimi (Thierry de
IvL> Slingeraap, voor de ongelovigen)).

Ik ken de naam van deze serie nog wel, maar kan me er eigenlijk weinig
of niets meer bij voorstellen...


IvL> Dirk van Haveskerke (Vlaams ridderdrama, uit de tijd van de Gulden
IvL> Sporenslag (Clauwaerts en Lelieaarts, wat Waals is, vals is, SLA DOOD,
IvL> en zo))
Zegt me zo niet, mogelijk dat ik het geen leuke serie vond.

IvL> De Schat van Silverskrona (Zweeds en griezelig)
Ook deze naam komt me in de verte wel bekend voor. Overigens zijn er best
wel veel leuke kinderseries uit Scandinavie gekomen. Denk aan Pippi,
Nilsson, Emil enz... Leuk eigenlijk dat het altijd een serie betrof rond
het leven van 1 kind-))


IvL> Kapitein Zeppos (alleen de naam is blijven hangen)
Het zegt mij helemaal niets...


IvL> Polly (Serie over een witte pony)
Was dat niet die serie over een circuspaard (speelde zich volgens mij
af in Spanje) en haal ik nu weer wat door elkaar?


IvL> Orimoa. Naar deze serie heb ik in deze groep al vaker geinformeerd,
IvL> zonder resultaat. Ik begon al stevig aan mezelf te twijfelen, tot de
IvL> naam Orimoa genoemd werd in een interview met de hoofdrolspelers uit
IvL> Q&Q (nog zo'n gouwe ouwe). Herinneringen:
IvL> - Tune: "Door het land van lucht en water rijdt Orimoa..."
IvL> - Sfeer: griezelig
IvL> - Een lange tandem
Helaas kan ik je hier ook niet verder helpen. Het moet toch mogelijk
zijn dit soort dingen via de reguliere omroepen te achterhalen?

IvL> Tita Tovenaar (Aardbezieen in kamelen)
Tja, wie kent deze klassieker niet!-) Toch is het een verschil met de
eerder genoemde series. Tita Tovenaar kwam volgens mij in de plaats
voor de Fabeltjeskrant, welke op z'n einde liep. Die twee harige poppen
kan ik me nog herinneren en die ongelovige paniekzaaier, een vrouw van
stand, een veldwachter en nog een 'boze' heks...

Eerder noemde je Q&Q, dat was toch ook een goede serie met veel leuke
spannende momenten. Het bleek in ieder geval succesvol genoeg voor
een tweede serie.

Als je zo even terugkijkt is Nederland er wat eigen produkties betreft
er niet eens zo slecht af gekomen. Andere klassieker zijn Swiebertje,
Pipo de Clown (Piiiipooo Koeiiieee en Sapperdeflap)-))

Dan had je nog 't perfecte AVRO-programma "Stuif 'es in" met Ria Bremer.
Daarvoor bleef je op zaterdagmiddag gewoon thuis. Ijzersterk!!!
En weet je nog dat Hans vam Wilgenberg het programma KLassewerk deed?
Het meest vervelende vond ik altijd die Tonny Eyk met zijn eeuwige
grijns...
Ook het VARA-programma "De Film van Ome Willem" mag in dit rijtje niet
ontbreken, hoewel dat toch al wat later was...
Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

Over Dick gesproken! Hoewel geen echt kinderprogramma toch jarenlang een
succes op de buis "Zeskamp", dat was toch altijd weer lachen he?

Rinus Luijmes

unread,
Dec 2, 1997, 3:00:00 AM12/2/97
to

Leuke thread wordt dit zeg....

Hoe heette die Amerikaanse serie met de (detective?) in de rolstoel
ook al weer? Laaang geleden...

Je had ook Beertje Colargol en Bolke de Beer nog. Waren dit trouwens
in Nederland gemaakte series?

De Familie Knots! Need I say more? Dat was lachen...

De Man van Zes Miljoen met Lee Majors daar bleef je voor thuis. Majors
deed trouwens later nog een leuke serie "The Fall Guy" als stuntman
annex premiejager, heb ik helemaal op de ZDF gezien. Is deze serie als
eens in Nederland uitgezonden? (KRO?)

DANCE-FM

unread,
Dec 3, 1997, 3:00:00 AM12/3/97
to

> Rinus Luijmes schreef:
RL> Leuke thread wordt dit zeg....

Dat vond ik nu ook al, alleen was het tijd van subject te veranderen ;)

RL> Hoe heette die Amerikaanse serie met de (detective?) in de rolstoel
RL> ook al weer? Laaang geleden...

O, die was ook leuk... Je bedoelt Ironside, die met een heel team (net
als Mission Impossible overigens) een misdaad moest oplossen. Ook die
serie heb ik veel gekeken. Volgens mij stamt deze al uit de jaren 60?


RL> Je had ook Beertje Colargol en Bolke de Beer nog. Waren dit trouwens
RL> in Nederland gemaakte series?

Eigenlijk weet ik dat niet zo. Bolke zou best eens van Nederlandse
makelij geweest kunnen zijn, maar Beertje Colargol werd toch gemaakt in
1 van de (toemalige) Oostbloklanden?


RL> De Familie Knots! Need I say more? Dat was lachen...
Huh?, dat zegt me helemaal niets, heb ik weer wat gemist???


RL> De Man van Zes Miljoen met Lee Majors daar bleef je voor thuis. Majors
RL> deed trouwens later nog een leuke serie "The Fall Guy" als stuntman
RL> annex premiejager, heb ik helemaal op de ZDF gezien. Is deze serie als
RL> eens in Nederland uitgezonden? (KRO?)

Jaja, en dan altijd die geluidseffecten en bij het hardlopen dat speciale
muziekje-)) Toch eigenlijk best wel een gave serie. Alleen die zes miljoen
was volgens mij toch wat laag ingeschat-))
Daarna kwam ook nog eens De Vrouw Van Zes Miljoen, gespeeld door Lindsey
Wagner (die is toch ook nog met Majors getrouwd geweest?)

The Fall Guy was inderdaad vrijwel helemaal te zien op ZDF (altijd zo
rond zes uur 's avonds). Volgens mij is deze serie nooit in Nederland
uitgezonden. Ik herinner mij ook nog dat NADAT The Fall Guy van ZDF was
verdwenen deze werd vervangen door een team (amateur)-detectives met
daarbij zo'n 'wizkid'. Dat was ook best een leuke serie, waarvan ook wel
wat afleveringen te zien zijn geweest bij de (toen nog) publieke Veronica
op woensdag-avond...

Frank Troost

unread,
Dec 3, 1997, 3:00:00 AM12/3/97
to

Hallo Rinus,

RL> Hoe heette die Amerikaanse serie met de (detective?) in de rolstoel
RL> ook al weer? Laaang geleden...

Je bedoelt de detective met hulpje (uncle Mike) in een rolstoel? Dat was
Wiseguy.


Frank!

--
ExoNet E-mail Gateway.


Erwin Sterk

unread,
Dec 4, 1997, 3:00:00 AM12/4/97
to

rin...@tref.nl (Rinus Luijmes) wrote:

>Leuke thread wordt dit zeg....
>

>Hoe heette die Amerikaanse serie met de (detective?) in de rolstoel

>ook al weer? Laaang geleden...
>

Was dat niet "Ironside"?

Erwin Sterk

unread,
Dec 4, 1997, 3:00:00 AM12/4/97
to

DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Ook deze naam komt me in de verte wel bekend voor. Overigens zijn er best
> wel veel leuke kinderseries uit Scandinavie gekomen. Denk aan Pippi,
> Nilsson, Emil enz... Leuk eigenlijk dat het altijd een serie betrof rond
> het leven van 1 kind-))

En die serie met die Sint-Bernard hond,"Bootsman",ook Zweeds geloof
ik.

> IvL> Kapitein Zeppos (alleen de naam is blijven hangen)
> Het zegt mij helemaal niets...
>

Dat was die detective met zijn amfibievoertuig.Een Vlaamse serie.
En iemand ooit "De Kat" gezien?
Een soort van Greenpeace-achtige held die het altijd opnam tegen een
fabrieksdirecteur.


> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

"Ren je rot"?

Alex

unread,
Dec 5, 1997, 3:00:00 AM12/5/97
to

ind...@club.innet.be (Erwin Sterk) wrote:


>> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
>> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
>> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
>

>"Ren je rot"?
>See Ya,
>
>"The Pc and tv addict"

Nee, was dacht ik Klassewerk....

Alex
BubbleGum TV
Alex
Amsterdam - The Netherlands

cybe...@hanz.demon.nl

unread,
Dec 6, 1997, 3:00:00 AM12/6/97
to

In <34884a40...@news.demon.nl>, al...@bubblegum.demon.nl (Alex) writes:

>ind...@club.innet.be (Erwin Sterk) wrote:
>
>
>>> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
>>> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
>>> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
>>
>>"Ren je rot"?
>>See Ya,
>>
>>"The Pc and tv addict"
>Nee, was dacht ik Klassewerk....
>

echt niet klassewerk was van de kro met hans van willegenburg

DANCE-FM

unread,
Dec 6, 1997, 3:00:00 AM12/6/97
to


-=> Erwin Sterk wrote on 04 Dec 97 19:19:27 a message to All <=-

ES> En die serie met die Sint-Bernard hond,"Bootsman",ook Zweeds geloof ik.

Hmm, ik ken nog een andere serie over een jochie met een St. Bernard.
Dit was een Franse serie getiteld "Belle et Sebastian"...
Dat o, zo treurige liedjes is zelfs nog een hit(je) geweest...


> IvL> Kapitein Zeppos (alleen de naam is blijven hangen)

ES> Dat was die detective met zijn amfibievoertuig.Een Vlaamse serie.

Deze heb ik dus echt nooit gezien.

ES> En iemand ooit "De Kat" gezien?
ES> Een soort van Greenpeace-achtige held die het altijd opnam tegen een
ES> fabrieksdirecteur.
Is dat ook een Vlaamse serie?
Kennen jullie trouwens "The Green Hornet" nog? Hoofdrolspeler in deze
serie was Bruce Lee, nog voordat hij bekend werd met aktie-films...

> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

ES> "Ren je rot"?

Nope, die was van Martin Brozius en werd uitgezonden door de TROS...

Alex

unread,
Dec 6, 1997, 3:00:00 AM12/6/97
to

cybe...@hanz.demon.nl wrote:


>>>> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
>>>> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
>>>> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
>>>

>>>"Ren je rot"?

>>Nee, was dacht ik Klassewerk....

>echt niet klassewerk was van de kro met hans van willegenburg

You're right, het was Tweekamp, midden jaren zeventig.
Dick Passchier en Judith Bosch waren de spelleiders.
Bestond trouwens al in 1968, met Kick Stokhuyzen als spelleider!

Alex
Bubblegum TV

DANCE-FM

unread,
Dec 7, 1997, 3:00:00 AM12/7/97
to

-=> cybe...@hanz.demon.nl wrote on 06 Dec 97 05:15:29 a message to All <=-

>DANCE-FM schreef:


> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

>"Ren je rot"?
>Nee, was dacht ik Klassewerk....

cy> echt niet klassewerk was van de kro met hans van willegenburg

KLassewerk was inderdaad van de KRO met Hans van Wilgenburg. Dit
programma kwam toch altijd NA "Stuif 'es In?
Het programma wat werkelijk wordt bedoeld werd volgens mij uitgezonden
op een doordeweekse dag. Er waren een aantal ronden waarin vijf of zes
leerlingen van twee verschillende scholen werden bestookt met vragen.
Als 1 der leerlingen het antwoordt wist drukte men op de zoemer en kon
(nadat eerst zijn/haar naam en school werd genoemd door een voice-over)
het antwoord spuien...

Er komt ineens de titel "Scholenslag" naar boven, maar twijfel of het
programma inderdaad zo heette. Is er nou echt niemand, die de titel van
dit programma nog weet?

Erwin Sterk

unread,
Dec 7, 1997, 3:00:00 AM12/7/97
to

DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> ES> En iemand ooit "De Kat" gezien?
> ES> Een soort van Greenpeace-achtige held die het altijd opnam tegen een
> ES> fabrieksdirecteur.
> Is dat ook een Vlaamse serie?

Ja


> Kennen jullie trouwens "The Green Hornet" nog? Hoofdrolspeler in deze
> serie was Bruce Lee, nog voordat hij bekend werd met aktie-films...

Nooit gezien.


> > Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> > middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> > Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

> ES> "Ren je rot"?
>
> Nope, die was van Martin Brozius en werd uitgezonden door de TROS...

Je hebt gelijk,ik zat volledig mis.
Nu dat ik de naam weer lees komt alles weer terug :-)

aart verbree

unread,
Dec 7, 1997, 3:00:00 AM12/7/97
to

In article <24d_971...@iwg.nl>, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> -=> cybe...@hanz.demon.nl wrote on 06 Dec 97 05:15:29 a message to All <=-
>
> >DANCE-FM schreef:

> > Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> > middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> > Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
>

> >"Ren je rot"?
> >Nee, was dacht ik Klassewerk....
> cy> echt niet klassewerk was van de kro met hans van willegenburg
>
> KLassewerk was inderdaad van de KRO met Hans van Wilgenburg. Dit
> programma kwam toch altijd NA "Stuif 'es In?
> Het programma wat werkelijk wordt bedoeld werd volgens mij uitgezonden
> op een doordeweekse dag. Er waren een aantal ronden waarin vijf of zes
> leerlingen van twee verschillende scholen werden bestookt met vragen.
> Als 1 der leerlingen het antwoordt wist drukte men op de zoemer en kon
> (nadat eerst zijn/haar naam en school werd genoemd door een voice-over)
> het antwoord spuien...
>
> Er komt ineens de titel "Scholenslag" naar boven, maar twijfel of het
> programma inderdaad zo heette. Is er nou echt niemand, die de titel van
> dit programma nog weet?
>

*Tweekamp*, met de tune van de serie 'Please Sir'.

Groet,
Aart.

--
engineering is the art of compromise

Michel Couzijn

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

On 06 Dec 97 00:45:36 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Hmm, ik ken nog een andere serie over een jochie met een St. Bernard.
> Dit was een Franse serie getiteld "Belle et Sebastian"...

Ik dacht alleen maar 'Sebastien'. Braaf jongetje met zwarte coltrui
(relict van het Franse existentialisme?), witte broek in zwarte hoge
laarzen (relict van het Franse Vichy-regime?). Was Belle nu dat mooie
meisje met de lange zwarte vlecht, of was het nu zijn hond
(schapendoes? bobtail?)

> Dat o, zo treurige liedjes is zelfs nog een hit(je) geweest...

En is door Brigitte Kaandorp op onvergetelijke wijze vereeuwigd.

Michel Couzijn
Amsterdam, The Netherlands


Michel Couzijn

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

On Sun, 07 Dec 1997 15:56:50 +0100, aa...@kabelfoon.nl (aart verbree)
wrote:

> *Tweekamp*, met de tune van de serie 'Please Sir'.

Klopt. Dat iemand zich dat nog herinnert! Is het overigens juist dat
ik deze tune (inclusief schoolbel) vorig jaar vaak op de radio hoorde?
Is er een nieuwe versie/hit/houseverkrachting van gebakken?

(lala lala la laa laa
lala lala la laa-la-la
lala lala la laa laa
(dingding dingding dingding ding)

... als u begrijpt wat ik bedoel ...

Michel Couzijn

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

On 30 Nov 97 07:26:44 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...

Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het
fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van
een Sindala-serie gehoord te hebben.
De acteur die Sindala 'deed' heette trouwens Jos nogiets.

> Enne, wat had Lange Pier een groot zwaard he?

Ja, dat was toen nog niet politiek incorrect.

> En weten jullie nog wat de "Koperen Ploert" voor iets was? ;)

Nou, dat is een algemene benaming voor de zon. Maar weet jij
nog wat de Byzantijnse beker was? En welke beroemde schilder een
hoofdrol had in de serie? En welk kasteel model stond voor Oldenstein?
En waarom Sindala zo lekker in slaap viel in het brandende stro? En of
Floris nou wel of niet zijn hand verwondde in het toernooi? En wat er
nu erger was: een witte bal trekken of een zwarte bal? En wie ook
alweer gravin Ada van Holland was? En hoe je een leprozenhand kunt
imiteren?
Kortom, herhalen maar weer eens he?

> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon

Met pyjama op de bank.

>Nadat Floris van het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",


> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?

Polly. Iets flauws met een pony en een kermis.

En nog een heel enge: "Het geheim van de schat van het kasteel zonder
naam". Werd aan het eind een kruisiging nagedaan. Echt wel eng, man.

Michel Couzijn

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

On Sun, 30 Nov 1997 22:44:31 +0200, eeza...@xs4all.nl (Izak van
Langevelde) wrote:

>Mja, je hebt er weinig aan, maar ik kan de tune zo fluiten.

Maak er even een .WAV-file van......

>Ik zie het zo voor me, maar dit is ook alles wat ik van de serie kan herinneren.

Ik herinner me nog de naam 'Mister Barraclough' omdat je dat zo mooi
Engels hoorde uitspreken.

Verder werd er in die jaren door Jamin een wekelijks blaadje
uitgegeven (eerst voor een kwartje, later voor dertig cent te koop)
met stripversies van televisieseries: De Dubbeldekkers, Please Sir, en
ook De Vrijbuiters.
Heb de hele serie nog thuis liggen (26 nummers).

>De Schat van Silverskrona (Zweeds en griezelig)

Die zou ik nog wel eens willen zien.

Net als die Zweedse zondagmiddagjeugdseries. Iets met een witte steen.

>Orimoa. Naar deze serie heb ik in deze groep al vaker geinformeerd, zonder
>resultaat.

Weet ik nog hoor. Uit de Oebele-tijd. Ik was net iets te jong voor
beide series (geboren 1964) maar ik herinner me Orimoa nog als een
serie die ik wel graag wilde kunnen begrijpen. Was het niet iets van
een speurtocht?

Michel Couzijn

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

On Tue, 02 Dec 1997 20:03:34 GMT, rin...@tref.nl (Rinus Luijmes)
wrote:

>Je had ook Beertje Colargol en Bolke de Beer nog. Waren dit trouwens

>in Nederland gemaakte series?

Bolke de Beer kwam uit Nederland.

Beertje Colargol kwam uit Polen.

(Mijn Poolse echtgenote en ik hebben dus voor een deel hetzelfde
referentiekader. Tijdens de afwas kunnen we gezellig de Colargol-tune
zingen).

Arthur van Kruining

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

<couzijn@[remove> wrote:

[Floris]

> Maar weet jij
> nog wat de Byzantijnse beker was? En welke beroemde schilder een
> hoofdrol had in de serie?

Hieronymus Bosch. (Wat een beetje vreemd is, omdat hij leefde in de
tweede helft van de 15e eeuw, toen de middeleeuwen nagenoeg voorbij
waren. Terwijl de serie zich ogenschijnlijk in de 12e eeuw afspeelt. En
als ik me niet vergis speelde ook Maarten van Rossem, niet de
Amerika-kenner maar de historische hertog van Gelre, een rol in
_Floris_. In werkelijkheid begon hij pas in het begin van de 16e eeuw
met zijn barbaarse praktijken.)

> En welk kasteel model stond voor Oldenstein?

Loevesteyn?

> En waarom Sindala zo lekker in slaap viel in het brandende stro?

Omdat die middeleeuwse hippie apestoned was.

> Kortom, herhalen maar weer eens he?

Van mij mag het. Lekker anachronismen tellen.

Proost,
Arthur.

Arjan Bokx

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

In article <348de333...@news0.xs4all.nl>, <URL:mailto:couzijn@[remove>
wrote:

> On 30 Nov 97 07:26:44 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:
>
> > Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
> > serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
> > zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...
>
> Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het
> fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van
> een Sindala-serie gehoord te hebben.
> De acteur die Sindala 'deed' heette trouwens Jos nogiets.


Jos Bergman.
De laatste keer dat de serie herhaald werd (opa vertelt) stond in de
Mikro-gids dat van JB sindsdien nooit meer iets (in films) gezien is. Ook
IMDB kan verder niets vinden.


>
> [knip Floris-kwis]


>
>
> Kortom, herhalen maar weer eens he?


Bij Blokker verschijnen af en toe videos met Floris. Op de eerste band staan
de drie eerste afleveringen. Ik weet niet wanneer de volgende uitkomt,
Blokker weet het ook niet.


>
>
> [knip]
>


Arjan Bokx
--
(vervang underscore door minstreepje voor antwoord per epost. Spam... grr)


Arjan Bokx

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

In article <cb4_971...@iwg.nl>, schreef DANCE-FM
<URL:mailto:DANC...@hunze.iwg.nl>:

>
>
> -=> Erwin Sterk wrote on 04 Dec 97 19:19:27 a message to All <=-
>
> ES> En die serie met die Sint-Bernard hond,"Bootsman",ook Zweeds geloof ik.


Is pas nog op BRT 2 herhaald. Vakantie op het kraaieneiland ofzo.


>
> ES> En iemand ooit "De Kat" gezien?
> ES> Een soort van Greenpeace-achtige held die het altijd opnam tegen een
> ES> fabrieksdirecteur.
> Is dat ook een Vlaamse serie?


Ja. Hij zat strak in het pak (zoals dat hoort bij superhelden) en in de
leader dook hij altijd van een hoge duikplank. Zijn verdere heldendaden
staan me niet meer scherp voor de geest.

Arjan Bokx
--
(vervang underscore door minstreepje voor antwoord per epost. Spam... grrr)


Arjan Bokx

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

In article <348ee544...@news0.xs4all.nl>, <URL:mailto:couzijn@[remove>
wrote:

> On Sun, 30 Nov 1997 22:44:31 +0200, eeza...@xs4all.nl (Izak van
> Langevelde) wrote:
>
> >Mja, je hebt er weinig aan, maar ik kan de tune zo fluiten.
>
> Maak er even een .WAV-file van......
>
> >Ik zie het zo voor me, maar dit is ook alles wat ik van de serie kan herinneren.
>
> Ik herinner me nog de naam 'Mister Barraclough' omdat je dat zo mooi
> Engels hoorde uitspreken.


Bedoel je 'porridge'? (In de gevangenis) Daar was een bewaker die zo heette.


>
> Verder werd er in die jaren door Jamin een wekelijks blaadje
> uitgegeven (eerst voor een kwartje, later voor dertig cent te koop)
> met stripversies van televisieseries: De Dubbeldekkers, Please Sir, en
> ook De Vrijbuiters.
> Heb de hele serie nog thuis liggen (26 nummers).
>
> >De Schat van Silverskrona (Zweeds en griezelig)
>
> Die zou ik nog wel eens willen zien.
>
> Net als die Zweedse zondagmiddagjeugdseries. Iets met een witte steen.


De witte steen, ja. Is herhaald. Jongetje & meisje (Hampus & Fia) delen een
witte steen. Om hem van de ander te krijgen moeten ze telkens een opdracht
uitvoeren. (Dat was 'm toch?)


>
> >Orimoa. Naar deze serie heb ik in deze groep al vaker geinformeerd, zonder
> >resultaat.
>
> Weet ik nog hoor. Uit de Oebele-tijd. Ik was net iets te jong voor
> beide series (geboren 1964) maar ik herinner me Orimoa nog als een
> serie die ik wel graag wilde kunnen begrijpen. Was het niet iets van
> een speurtocht?


'Op de stoep voor de deur... staat een kabouter.' (kabouter kijkt even
opzij)

Toen de troupe eenmaal dat huis was binnengegaan, bloedde het verhaal een
beetje dood. De kabouter speelde ook geen enkele rol verder.


>
> Michel Couzijn
> Amsterdam, The Netherlands
>
>
>
>


Arjan Bokx
--
(vervang underscore door minstreepje voor antwoord per epost. Spam... grr)


Alex

unread,
Dec 8, 1997, 3:00:00 AM12/8/97
to

couzijn@[remove this]ilo.uva.nl (Michel Couzijn) wrote:

>> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
>> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
>> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...

>Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het
>fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van
>een Sindala-serie gehoord te hebben.

Nee, ik denk dat hier bedoeld wordt 'Sandokan'......Geen Sindala serie is ooit
gemaakt.

>De acteur die Sindala 'deed' heette trouwens Jos nogiets.

Jos Bergman


>> Enne, wat had Lange Pier een groot zwaard he?

Nou, hč....

>> En weten jullie nog wat de "Koperen Ploert" voor iets was? ;)

Wel de Koperen Hond, dat was een soort superkanon in de serie....

>Nou, dat is een algemene benaming voor de zon. Maar weet jij
>nog wat .......


>Kortom, herhalen maar weer eens he?

De serie is op video verschenen bij Blokker, eerste twee banden met zes
afleveringen zijn uit, F 14,95 p.st.!

>>Nadat Floris van het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",
>> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?

De Vloek Van De Woestewolf, met Henk van Ulsen en Henk Molenberg, prachtig, met
die getekende achtergrond.

Wat dacht je van 'Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?
Of Q & Q !!!!

Alex
BubbleGum TV
Zie na 1 januari op www.bubblegum.demon.nl voor al deze (en veel meer) series!!

Ruud van de Kruisweg

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

On Mon, 08 Dec 1997 12:22:54 GMT, couzijn@[remove this]ilo.uva.nl (Michel
Couzijn) wrote:

>Beertje Colargol kwam uit Polen.
>
>(Mijn Poolse echtgenote en ik hebben dus voor een deel hetzelfde
>referentiekader. Tijdens de afwas kunnen we gezellig de Colargol-tune
>zingen).

"Ik ben beertje Colargol,
't beertje dat kan zingen"?

Ruud
==
The Terratec EWS64XL Mailing List: http://www.flatearth.demon.nl/ews64xl.htm
Holland SF - SF in the low countries: http://www.bwot.tmf.hva.nl/~ncsf/
Ruud van de Kruisweg - The Flat Earth Company - krui...@flatearth.demon.nl
[My email-address has been SPAM-proofed. Remove _NOSPAM_ from my address.]

Michel Couzijn

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

On Mon, 08 Dec 1997 23:15:43 +0100 (GMT), Arjan Bokx
<arjan@a_bokx.demon.nl> wrote:
>Is pas nog op BRT 2 herhaald. Vakantie op het kraaieneiland ofzo.

Samen op het eiland Zeekraai? Astrid Lindgren?

Jan van Loenen

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

On Sun, 30 Nov 1997 20:15:43 GMT, ind...@club.innet.be (Erwin Sterk)
wrote:

>DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:
>
>> Wordt het niet eens tijd voor een speciale editie van Trivial Persuit
>> "Klassieke Nederlandse Series"? :-))


>>
>> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat

>> Studio Sport begon (of heette dat toen nog anders). Nadat Floris van


>> het scherm verdween kreeg je series als "De Vrijbuiters", "Catweazle",
>> "De Weerwolf" (toch?)... Wie weet er nog een paar?
>>

>Die serie met Rob De Nijs,heette die niet "De Weg Naar Hamelen" of
>zoiets?

Gewoon "Hamelen" dacht ik, met als ondertitel "kunt u mij de weg naar
Hamelen vertellen?".

DANCE-FM

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

>Dirk-Jan Donkers (DANCE-FM) schreef:

> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...

th> Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het
th> fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van
th> een Sindala-serie gehoord te hebben.

Toch is het echt zo. Het zou best eens zo kunnen zijn dat deze delen
bij Floris hoorde, maar ik meen mij te herinneren dat Floris zijn
strijd ten einde had gevoerd en op rkuistocht was ofzo...
Er zijn in ieder geval flink wat afleveringen geweest met alleen
'Sindala en nog een compaan' in de hoofdrol...

> En weten jullie nog wat de "Koperen Ploert" voor iets was? ;)

th> Nou, dat is een algemene benaming voor de zon.
Ik maak me daar ook een blunder van de eerste orde. Ik bedoel namenlijk
"Koperen Pond".

th> Maar weet jij nog wat de Byzantijnse beker was?

Hmmm, was dat niet dat ding waaruit ze de smolten kaas lieten lopen ;)
Nee, natuurlijk neit, dat was van die reclame-))))
Tja, wat was toch ook. er was in ieder geval iets bijzonders met die
beker. Was dat ding niet gestolen door Lange Pier en werd deze stiekum
's nachts weer teruggepikt door Floris???

Of was dat nou weer een een of andere dolk. Tjonge ik weet het niet meer

th> En welke beroemde schilder een hoofdrol had in de serie?
Ik zou het niet weten, ben zelf niet zo thuis in de kunstwereld...

th> En welk kasteel model stond voor Oldenstein?
Nee joh, dat interesseerde mij namenlijk helemaal niet. Ik was ook nog
maar een jochie van een paar jaar oud. Maar vond het wel practhig!!!
Zo herinner ik mij nog die aflevering over de pest, dat er figuren
liepen binnen de stadspoorten met van die pinquin-pakken aan...

En zo'n kwakzalver die hoestdrakjes maakte door het flesje tussen zijn
smerige tenen te stoppen en deze vervolgens vulde met water uit de
sloot-))

Dan was er nog een aflevering waarin Floris achter tralies zat en een
stok had met daarin nog een mes. Daarmee prikte hij een net gebakken
kip aan dit mis en at heerlijk zijn buik rond, terwijl hij eigenlijk
alleen water en brood kreeg....

th> En waarom Sindala zo lekker in slaap viel in het brandende stro? En of
th> Floris nou wel of niet zijn hand verwondde in het toernooi? En wat er
th> nu erger was: een witte bal trekken of een zwarte bal? En wie ook
th> alweer gravin Ada van Holland was? En hoe je een leprozenhand kunt
th> imiteren?
th> Kortom, herhalen maar weer eens he?

Helemaal mee eens. Laat TV10 maar eens met echt leuke programma's komen
in plaats van die belachelijke tekenfilms die je de hele dag ook wel
kunt zien op allerlei andere zenders! Als dat Goede Tijden op 10 kan
worden herhaald mag er ook wel een echt leuke serie als Floris op worden
getoond!!!

> Floris werd altijd op zondag-avond uitgezonden bij de NOS, voordat
> Studio Sport begon

th> Met pyjama op de bank.

Ja hoor, zo was het bij mij thuis ook-))) Grappig om zoiets nog eens
in herinnering te halen...

DANCE-FM

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

> Dirk-Jan Donkers (DANCE-FM) schreef:

> Hmm, ik ken nog een andere serie over een jochie met een St. Bernard.
> Dit was een Franse serie getiteld "Belle et Sebastian"...

th> Ik dacht alleen maar 'Sebastien'. Braaf jongetje met zwarte coltrui
th> (relict van het Franse existentialisme?), witte broek in zwarte hoge
th> laarzen (relict van het Franse Vichy-regime?). Was Belle nu dat mooie
th> meisje met de lange zwarte vlecht, of was het nu zijn hond
th> (schapendoes? bobtail?)

Belle was toch echt die hond... Overigens kon je best eens gelijk hebben
over de titel van deze jeugdserie. Zelf keek ik er nauwelijks naar, maar
mijn moeder en 'grote' zus huilden tranen met tuiten ;)

DANCE-FM

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

>DANCE-FM schreef:
> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...

> aart verbree wrote on 07 Dec 97 16:56:50 a message to All <=-
av> *Tweekamp*, met de tune van de serie 'Please Sir'.

BINGO, die bedoelde ik inderdaad. Goh, dat je dat nog weet! Ik kon
echt niet meer op de naam van dat programma komen.

er schiet mij nog een serie te binnen (afkomstig uit Duitsland volgens
mij). Deze serie werd na het sport en nieuws uitgezonden bij de NOS
en heette "Die Rote Kapelle". Deze serie ging over het verzet in de
Tweede Wereldoorlog. Ik weet dat ik vrijwel iedere aflevering heb
gezien maar kan me er inhoudelijk niets meer van herinner. Ik zou
niet liever willen dat deze serie nog eens weer op het scherm komt.
Het was altijd geweldig spannend. Het ging vaak over lui, die middels
geheime zenders bezig waren, en de Duitser reden dan rond met een
'peilwagen'. Geweldige serie met veel spanning!!!
Zou het mogelijk zijn om juist deze serie nog te achterhalen en op
video te krijgen????


Groet'n oet Ass'n \\|// Dirk-Jan Donkers
+-----------------oOO-(O-O)-OOo-----------------+
| DANCE-FM 106:111/100 (_) F1-NET 606:3175/104 |
| HUNZE +31-(0)592-318921 FIDO 2:2802/216 |
| E-mail: Dirk-Jan...@hunze.iwg.nl |
`-----------------------------------------------'

... *** DANCE-FM: Wie niks wil...heeft niks te willen! ***

DANCE-FM

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

AB> Bij Blokker verschijnen af en toe videos met Floris. Op de eerste band
AB> staan de drie eerste afleveringen. Ik weet niet wanneer de volgende
AB> uitkomt, Blokker weet het ook niet.

YAHOOOO!!! (sorry), deze jongen gaat dus even winkelen bij BLOKKER-)))
Je zou bijna gaan stellen, dat deze videos niet mogen ontbreken in een
goede videotheek. Toch heb ik ze nog niet kunnen waarnemen bij een
verhuurpunt...

Dan maar kopen, voor een elder genoemd bedrag van 14,95 kan je die
dingen toch niet laten staan?

Groover

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

--------------D6EC04CB04C11AB359E95500
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Hoe komt het dat je het wereldprogramma Ren je Rot vergeet in het rijtje
klasiekers
enige nadeel was de introductie van hans kazan.

IvL> Tita Tovenaar (Aardbezieen in kamelen)
Tja, wie kent deze klassieker niet!-) Toch is het een verschil met de
eerder genoemde series. Tita Tovenaar kwam volgens mij in de plaats
voor de Fabeltjeskrant, welke op z'n einde liep. Die twee harige poppen

kan ik me nog herinneren en die ongelovige paniekzaaier, een vrouw van
stand, een veldwachter en nog een 'boze' heks...

Heks uit tita tovenaar heette Grobelia samen met opa "sappige
spruitjes"een van mijn favourieten,
In ieder geval beter als Quark of Kwark "mag ik even op je bezen
vliegen?"

--------------D6EC04CB04C11AB359E95500
Content-Type: text/html; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit

<HTML>
Hoe komt het dat je het wereldprogramma Ren je Rot vergeet in het rijtje
klasiekers
<BR>enige nadeel was de introductie van hans kazan.
<BR>&nbsp;
<BR><I>IvL> Tita Tovenaar (Aardbezieen in kamelen)</I>
<BR><I>&nbsp;Tja, wie kent deze klassieker niet!-) Toch is het een verschil
met de</I>
<BR><I>&nbsp;eerder genoemde series. Tita Tovenaar kwam volgens mij in
de plaats</I>
<BR><I>&nbsp;voor de Fabeltjeskrant, welke op z'n einde liep. Die twee
harige poppen</I>
<BR><I>&nbsp;kan ik me nog herinneren en die ongelovige paniekzaaier, een
vrouw van</I>
<BR><I>&nbsp;stand, een veldwachter en nog een 'boze' heks...</I>

<P>Heks uit tita tovenaar heette Grobelia samen met opa "sappige spruitjes"een
van mijn favourieten,
<BR>In ieder geval beter als Quark of Kwark&nbsp; "mag ik even op je bezen
vliegen?"</HTML>

--------------D6EC04CB04C11AB359E95500--


Groover

unread,
Dec 9, 1997, 3:00:00 AM12/9/97
to

--------------35F91EE7D32CCC93E27E6DDE


Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit

>> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze


>> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
>> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...

>Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het


>fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van

>een Sindala-serie gehoord te hebben.

Nee, ik denk dat hier bedoeld wordt 'Sandokan'......Geen Sindala serie
is ooit
gemaakt.

De serie Sindala is wel gemaakt, was geloof ik een belgische productie

--------------35F91EE7D32CCC93E27E6DDE


Content-Type: text/html; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit

<HTML>
<I>>> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze</I>
<BR><I>>> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch)
over</I>
<BR><I>>> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...</I><I></I>

<P><I>>Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het</I>
<BR><I>>fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van</I>
<BR><I>>een Sindala-serie gehoord te hebben.</I><I></I>

<P><I>Nee, ik denk dat hier bedoeld wordt 'Sandokan'......Geen Sindala
serie is ooit</I>
<BR><I>gemaakt.</I><I></I>

<P>De serie Sindala is wel gemaakt, was geloof ik een belgische productie</HTML>

--------------35F91EE7D32CCC93E27E6DDE--


Alex

unread,
Dec 10, 1997, 3:00:00 AM12/10/97
to

Groover <r.hu...@luna.net> wrote:

>>> Iedereen kent natuurlijk Floris nog wel (Rutger Hauer) maar NA deze
>>> serie is er ook nog een aparte serie geweest (kort maar toch) over
>>> zijn handlanger Sindala... Hoe heette deze toch ook weer...
>
>>Huh? Als voormalig Florisfan (wegens gebrek aan Floris is het
>>fanmanschap er een beetje af) moet ik bekennen nog nooit van
>>een Sindala-serie gehoord te hebben.
>
>Nee, ik denk dat hier bedoeld wordt 'Sandokan'......Geen Sindala serie
>is ooit
>gemaakt.
>
>De serie Sindala is wel gemaakt, was geloof ik een belgische productie

Ah, dat zou natuurlijk kunnen. Maar was dat dan een Nederlandse produktie?
Weet je misschien een jaar?

Bedankt voor de info!

Alex
BubbleGum TV

Groover

unread,
Dec 10, 1997, 3:00:00 AM12/10/97
to Alex

>>De serie Sindala is wel gemaakt, was geloof ik een belgische productie

>Ah, dat zou natuurlijk kunnen. Maar was dat dan een Nederlandse
produktie?
>Weet je misschien een jaar?

Hallo
Een jaartal weet ik niet want dat was ver voor mijn geestelijke
bewustwording
Ben bouwjaar 1970 dus serie is van voor 76-78 hoorde het van mijn ouders
die konden het zich nog herineren


Izak van Langevelde

unread,
Dec 10, 1997, 3:00:00 AM12/10/97
to

In article <348DAE68...@luna.net>, Groover <r.hu...@luna.net> wrote:

> --------------D6EC04CB04C11AB359E95500


> Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
> Content-Transfer-Encoding: 7bit
>

> Hoe komt het dat je het wereldprogramma Ren je Rot vergeet in het rijtje
> klasiekers
> enige nadeel was de introductie van hans kazan.
>
> IvL> Tita Tovenaar (Aardbezieen in kamelen)
> Tja, wie kent deze klassieker niet!-) Toch is het een verschil met de
> eerder genoemde series. Tita Tovenaar kwam volgens mij in de plaats
> voor de Fabeltjeskrant, welke op z'n einde liep. Die twee harige poppen
>
> kan ik me nog herinneren en die ongelovige paniekzaaier, een vrouw van
> stand, een veldwachter en nog een 'boze' heks...
>
> Heks uit tita tovenaar heette Grobelia samen met opa "sappige
> spruitjes"een van mijn favourieten,
> In ieder geval beter als Quark of Kwark "mag ik even op je bezen
> vliegen?"

Och dat viel best mee.

Die jongen werd pas echt vervelend toen hij zich in Soundmix- en
MiniPlaybackshow als vast jurylid met de choreografie ging bemoeien...

--
Grinnikend door het leven...

Alex

unread,
Dec 11, 1997, 3:00:00 AM12/11/97
to

DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:


> Zo herinner
> ik mij de Engelse versie van "Stiefbeen en Zoon" (in Amerika heette
> dit "Sanford And Son" (maar de Engelse versie was het orgineel).

Wist je dat Stiefbeen en zoon al uit 1961 stamt??

> En was het niet altijd lachen met "Het Schaap Met De Vijf Poten"?
> Overigens, wat werd er precies bedoeld met deze titel? ;)

Dit is de naam van het café waar de serie zich afspeelde
(Het Schaep met de 5 Pooten, om precies te zijn :-))

Groeten, Alex

Michel Couzijn

unread,
Dec 13, 1997, 3:00:00 AM12/13/97
to

On 09 Dec 97 12:46:59 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Ik maak me daar ook een blunder van de eerste orde. Ik bedoel namenlijk
> "Koperen Pond".

Dat is dan opnieuw een blunder, want je bedoelt vast de Koperen Hond.
Dat prachtkanon waarmee ze Oldenstein aan puin wilden schieten.
Mooie kogels waren dat he?

> th> Maar weet jij nog wat de Byzantijnse beker was?

Was het niet de prijs die aan de winnaar van het toernooi (laatste
twee afleveringen (vervolgafleveringen, waarvan het voorlaatste
deel eindigde met de verwonding van Floris aan zijn hand) zou
worden uitgereikt? Kennelijk een trofee die aan de kruistochten
was overgehouden.

> th> En welke beroemde schilder een hoofdrol had in de serie?
> Ik zou het niet weten, ben zelf niet zo thuis in de kunstwereld...

Kijk eens in de bibliotheek naar het schilderij 'De tuin der lusten'
van Jeroen (Hiëronymus) Bosch. Zal zeker herinneringen aan
Floris oproepen, inclusief aapje met trechter op de kop.

> Zo herinner ik mij nog die aflevering over de pest, dat er figuren
> liepen binnen de stadspoorten met van die pinquin-pakken aan...

Ja, met schapenmaskers. Authentiek hoor! En de nepleproos werd
nagebootst door een tot een zwerende arm gekneed stokbrood onder
de deken uit te laten steken... slimme scenarist! Hoe kom je erop!

> En zo'n kwakzalver die hoestdrakjes maakte door het flesje tussen zijn
> smerige tenen te stoppen en deze vervolgens vulde met water uit de
> sloot-))

Ja! En maakte hij geen zalfjes van het smeervet uit karrewielen?

> th> Kortom, herhalen maar weer eens he?

> Helemaal mee eens. Laat TV10 maar eens met echt leuke programma's komen

Waar kunnen we klagen?

Rinus Luijmes

unread,
Dec 16, 1997, 3:00:00 AM12/16/97
to

On 03 Dec 97 13:33:09 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

>
> > Rinus Luijmes schreef:
> RL> Leuke thread wordt dit zeg....
>
> RL> De Familie Knots! Need I say more? Dat was lachen...
> Huh?, dat zegt me helemaal niets, heb ik weer wat gemist???

Jazeker, ik meen dat het altijd zaterdags was. Een hele familie werd
gespeelt door twee personen: Hetty Heiting en een man waar ik de naam
niet meer van weet.

Het was altijd een luchtig verhaal waarbij zich dan op een gegeven
moment problemen voordeden. Kunstschilderes Ma Knots ging dan 'even
met de roze verf knoeien' en de problemen werden opgelost. 'Onkel X'
was een soort detective die altijd riep 'Hands up!' terwijl hij zijn
vinger in de zak van zijn lange regenjas opstak. Moet je kennen!

--
Rinus.
Anti-spam: replace "nospam" with "tref" to reply.
This message was posted from 51d56'59"N, 06d24'40"E

digi...@xs4all.nl

unread,
Dec 16, 1997, 3:00:00 AM12/16/97
to

On 01 Dec 97 18:20:37 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:

> Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
>

> Over Dick gesproken! Hoewel geen echt kinderprogramma toch jarenlang een
> succes op de buis "Zeskamp", dat was toch altijd weer lachen he?

Is Passchier niet naar Scandinavie geemigreerd? (Sorry, kan de trema
niet vinden) :) Ik meen dat ik vorig jaar of zo een interview met hem
- totaal grijs, bijna onherkenbaar - heb gezien.

--
Rinus.
These words came to you all the way from 51d56'59"N, 06d24'40"E

S937185

unread,
Dec 16, 1997, 3:00:00 AM12/16/97
to
> This message was posted from 51d56'59"N, 06d24'40"E


Ach ja, Spam or nospam; that's the question. Lees de Intermediair er
maar eens op na. Spam is niet gewenst. Er zal waarschijnlijk een premium
Internet komen waarbij je Spam, porno en geweld kunt weren...

Izak van Langevelde

unread,
Dec 16, 1997, 3:00:00 AM12/16/97
to

> On 03 Dec 97 13:33:09 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:
>
> >
> > > Rinus Luijmes schreef:
> > RL> Leuke thread wordt dit zeg....
> >
> > RL> De Familie Knots! Need I say more? Dat was lachen...
> > Huh?, dat zegt me helemaal niets, heb ik weer wat gemist???
>
> Jazeker, ik meen dat het altijd zaterdags was. Een hele familie werd
> gespeelt door twee personen: Hetty Heiting en een man waar ik de naam
> niet meer van weet.

Simon Minkema

> Het was altijd een luchtig verhaal waarbij zich dan op een gegeven
> moment problemen voordeden. Kunstschilderes Ma Knots ging dan 'even
> met de roze verf knoeien' en de problemen werden opgelost.

Dat was tante Til, met 'een kloddertje hieeeeeeeeeeer, en een klodderte
daaaar" (volgens mij was d'r helemaal geen Ma Knots)

>'Onkel X'
> was een soort detective die altijd riep 'Hands up!' terwijl hij zijn
> vinger in de zak van zijn lange regenjas opstak. Moet je kennen!

En Oma die de complete keuken omverniest, waarop Opa reageert met een
geagiteerd "He, mens" En Hansje, die beneden in de stripboekenwinkel
werkt.

De serie was van de hand van Hetty Heiting.

Frank Tempelman

unread,
Dec 17, 1997, 3:00:00 AM12/17/97
to

digi...@xs4all.nl wrote:

: On 01 Dec 97 18:20:37 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:
:
: > Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
: > middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
: > Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
: >
: > Over Dick gesproken! Hoewel geen echt kinderprogramma toch jarenlang een
: > succes op de buis "Zeskamp", dat was toch altijd weer lachen he?
:
: Is Passchier niet naar Scandinavie geemigreerd? (Sorry, kan de trema
: niet vinden) :) Ik meen dat ik vorig jaar of zo een interview met hem
: - totaal grijs, bijna onherkenbaar - heb gezien.

Dick Passchier is ondertussen geheel weggeschilferd in Scandinavie,
ja. Spijtig, omdat het hog tijd wordt dat de "Minivoetbalshow"
(bal uit een koker, kopbal dubbelteller, vierde corner pinantie,
muziekcorps, SOftanon-handje) heropgestart wordt.

: Rinus.

Frank (erkend minivoetbalfan)
--
Frank Tempelman
- Pep tuut piep / Daar hebbie de jeep / Van Jansen -


pasQuale

unread,
Dec 17, 1997, 3:00:00 AM12/17/97
to

digi...@xs4all.nl wrote:
>
> On 01 Dec 97 18:20:37 GMT, DANC...@hunze.iwg.nl (DANCE-FM) wrote:
>
> > Hoe heette dat programma van (ik dacht NCRV) ook alweer waarin twee
> > middelbare scholen het tegen elkaar opnamen in een kenniskwis.
> > Deze werd gepresenteerd door Dick Passchier...
> >

was dat niet Hans Kazan? of was dat *weer* 'n ander programma? Schoolstrijd oid?

staat me vaag iets van bij... en Hansje dee dan elke aflevering weer zo'n
geweldig spectaculaire goocheltruuk....

Q

Michel Couzijn

unread,
Dec 17, 1997, 3:00:00 AM12/17/97
to

On Wed, 17 Dec 1997 11:59:13 +0200, pasQuale <pasq...@xs4all.nl>
wrote:

>staat me vaag iets van bij... en Hansje dee dan elke aflevering weer zo'n
>geweldig spectaculaire goocheltruuk....

In de rest van de draad had je kunnen lezen dat het programma
'Tweekamp' met Dick Passchier en Judith Bos werd bedoeld, en dat jij
hier het programma 'Ren je Rot' op het oog hebt, gepresenteerd door
Martin Brozius en met Hans Kazan als vaste goochemerd... pardon
goochelaar.

pasQuale

unread,
Dec 19, 1997, 3:00:00 AM12/19/97
to

Michel Couzijn wrote:

Dat van Tweekamp heb ik ff gemist, maar met Hans Kazan's programma
bedoelik wel degelijk iets anders. Hij heeft toch echt iets
gepresenteerd. (behalve prijzenslag
:) ) Kinderen van 2 scholen zaten tegenover elkaar aan tafels en tsja..
verder weet ik
het niet meer.. volgens mij moesten ze vragen beantwoorden ofzo... of
ben ik nu
vreselijk in de war met Tweekamp? dacht het niet....Q


DANCE-FM

unread,
Dec 26, 1997, 3:00:00 AM12/26/97
to

Hoi daar,

> Ik maak me daar ook een blunder van de eerste orde. Ik bedoel namenlijk
> "Koperen Pond".

MC> Dat is dan opnieuw een blunder, want je bedoelt vast de Koperen Hond.
MC> Dat prachtkanon waarmee ze Oldenstein aan puin wilden schieten.
MC> Mooie kogels waren dat he?

Klopt inderdaad, ik moet nog even wennen aan dit keyboard, want ik had
het mailtje geschreven op zo 'ergonomisch ding'... Geef mij maar gewoon
zo'n AT-toetsenboard, daar kan ik tenminste alle toetsen blind vinden-))

Wat de kogels betreft, die waren niet alleen mooi, maar ook heel zwaar-)
Onlangs heb ik even bij een eerder genoemde zaak in huishoudelijke
artikelen gekeken, waar men de video ook in het schap heeft liggen.
Jammer, dat er slechts 1 exemplaar is, die overigens maar 14,95 kost.

> Zo herinner ik mij nog die aflevering over de pest, dat er figuren
> liepen binnen de stadspoorten met van die pinquin-pakken aan...

MC> Ja, met schapenmaskers. Authentiek hoor! En de nepleproos werd
MC> nagebootst door een tot een zwerende arm gekneed stokbrood onder
MC> de deken uit te laten steken... slimme scenarist! Hoe kom je erop!

Ja, nu je het schrijft komt dat ook weer naar boven. Hoe gek het ook
klinkt maar zelfs toen al bleek, dat de Nederlandse filmakers best
wel wat in huis hadden...

> En zo'n kwakzalver die hoestdrakjes maakte door het flesje tussen zijn
> smerige tenen te stoppen en deze vervolgens vulde met water uit de
> sloot-))

MC> Ja! En maakte hij geen zalfjes van het smeervet uit karrewielen?


> th> Kortom, herhalen maar weer eens he?

Ja, het wordt tijd voor het FFTODB :-))

Front Floris Terug Op De Buis....

> Helemaal mee eens. Laat TV10 maar eens met echt leuke programma's komen

MC> Waar kunnen we klagen?

Ik wil niet direkt spreken over klagen, maar je zou toch op zijn minst
naast een 'English Evening" een Hollande Avond mogen verwachten...

Arjan Bokx

unread,
Dec 27, 1997, 3:00:00 AM12/27/97
to

In article <838_971...@iwg.nl>, schreef DANCE-FM
<URL:mailto:danc...@iwg.nl>:

> Hoi daar,
>
> > Ik maak me daar ook een blunder van de eerste orde. Ik bedoel namenlijk
> > "Koperen Pond".
> MC> Dat is dan opnieuw een blunder, want je bedoelt vast de Koperen Hond.
> MC> Dat prachtkanon waarmee ze Oldenstein aan puin wilden schieten.
> MC> Mooie kogels waren dat he?
>
> Klopt inderdaad, ik moet nog even wennen aan dit keyboard, want ik had
> het mailtje geschreven op zo 'ergonomisch ding'... Geef mij maar gewoon
> zo'n AT-toetsenboard, daar kan ik tenminste alle toetsen blind vinden-))
>
> Wat de kogels betreft, die waren niet alleen mooi, maar ook heel zwaar-)
> Onlangs heb ik even bij een eerder genoemde zaak in huishoudelijke
> artikelen gekeken, waar men de video ook in het schap heeft liggen.
> Jammer, dat er slechts 1 exemplaar is, die overigens maar 14,95 kost.


Band 2 is nu ook te koop (kijk maar in hun najaarsfolder).


>
> > Zo herinner ik mij nog die aflevering over de pest, dat er figuren
> > liepen binnen de stadspoorten met van die pinquin-pakken aan...
> MC> Ja, met schapenmaskers. Authentiek hoor! En de nepleproos werd
> MC> nagebootst door een tot een zwerende arm gekneed stokbrood onder
> MC> de deken uit te laten steken... slimme scenarist! Hoe kom je erop!
>
> Ja, nu je het schrijft komt dat ook weer naar boven. Hoe gek het ook
> klinkt maar zelfs toen al bleek, dat de Nederlandse filmakers best
> wel wat in huis hadden...
>
> > En zo'n kwakzalver die hoestdrakjes maakte door het flesje tussen zijn
> > smerige tenen te stoppen en deze vervolgens vulde met water uit de
> > sloot-))
> MC> Ja! En maakte hij geen zalfjes van het smeervet uit karrewielen?
> > th> Kortom, herhalen maar weer eens he?
>
> Ja, het wordt tijd voor het FFTODB :-))
>
> Front Floris Terug Op De Buis....


Er zijn destijds niet van alle scenario's afleveringen gefilmd. (Omdat het
geld op was, geloof ik. Deze scenario's zijn overigens in stripvorm uitge-
bracht.) Kunnen we de cast van weleer niet overhalen om deze alsnog te
verfilmen? :-)

DANCE-FM

unread,
Dec 29, 1997, 3:00:00 AM12/29/97
to

Hallo Kijkbuis-kinderen,

Diverse series passeerden afgelopen weken de revu. Er werd geschreven
over kinderseries, jeugdseries, spelshow en klassiekers als Floris...

Erg leuk om er nog eens van gedachten over te wisselen, maar zijn er
nog Nederlandse produkten, die ook een vermelding verdienen?

Jarenlang zijn we verwend met Zeg 'es AAA..., dat werd uitgezonden
door de VARA. Dezelfde organisatie heeft naar mijn idee ook de mooiste
shows uitgezonden met perfectionist Willem Ruis. Eigenlijk is deze
vorm van TV-vermaak helemaal 'uit de tijd' of zijn deze blijkbaar alleen
nog interessant als men een reis nar de Maan kan winnen of jaarlijks een
nieuwe auto krijgt die minstens honderd-duizend gulden kost...

Ik weet het, een beetje overdreven, maar waar zijn de tijden van shows
als De Mounties, Een van de Acht, Snip en Snap....en op oudejaarsavond
meesters in het gesproken woord als Freek de Jonge of Wim Kan.

Jaren geleden zaten we in spanning mee te puzzelen met Twee voor Twaalf
(tja, de hestart was toch niet zo spannend als voorheen). En wat dacht
je van AVRO's Weekendkwis met cavia Andre van Duin in een hoofdrol...

Zet dit nu eens af tegen spelletjes als Vijf tegen Vijf, LINGO, BOGGLE
en meer van dat soort (sorry) rommel. Er zit geen spanning meer in en
waarom wint er nou nooit eens iemand een groot bedrag bij LINGO. Waarom
zou de kijker nog eens moet zien dat iemand in de finale onderuit gaat.
Dat weten we nu toch wel?

De TV-makers van nu zijn domweg niet creatief genoeg om nog iets te
bedenken, waarvoor heel Nederland een avondje thuis wil blijven. Dat
was vroeger toch anders met Willem Duis en z'n goudvissen. Toen was TV
nog leuk, vernieuwend, uitdagend en gezellig.

Tegenwoordig worden we opgezadeld met spectaculaire beelden, waar we
al lang niet meer warm of koud van worden. Al die geamputeerde armen
en benen, het zoveelste vliegtuig-ongeluk, overstromingen, stormen,
brandjes, zogeaamde nieuwsprogramma's, leedvermaak en ga zo maar door.

Is er eigenlijk nog wel IETS, waar je de TV voor aanzet, of wordt het
inderdaad tijd een nieuwe toepassing te bedenken voor het meubelstuk
in huis wat veel ruimte wegneemt, maar eigenlijk niets toegvoegt!

Waarom zien we alleen buitenlandse series op TV-tien (waarvan het grootste
deel oud BBC-materiaal is, wat de Engelsen als hebben afgedankt.
Wat mankeert er aan de nederlandse produkten. Onlangs is TV10 begonnen
met het herhalen van Goede Tijdens, Slechte Tijden. Was dat nou echt
nodig, of had men beter Zeg eens AAA kunnen aankopen om deze serie nog
eens op het scherm te krijgen....

Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker ook nog wel leuke dingen op TV
te zien, maar je bent nu echt de TV-gids nodig om deze op te sporen
tussen alle 'junk' die we voorgeschoteld krijgen. Zelfs de herhalingen
zijn niet van het nivo als wat ze kunnen zijn. Ja, Onedin LIne was een
goed bekeken serie net als Who Pays The Ferryman, die ook herhaald gaat
worden op 10, maar wanneer krijgen we series als Floris nog een keer
te zien?

Overdag worden we bekogeld met allerlei buitenlandse tekenfilms, terwijl
er prachtige kinder- en jeugseries zijn gemaakt in eigenland die ook wel
getoond kunnen worden. Volgens mij is dat niet alleen goedkoper, maar
zeker ook een stuk educatiever, dan al die schieterij in de tekenfilms
van de jaren negentig, en geen enkele zender is daarop een uitzondering.

Eerder dit jaar werd even geschreven in deze nieuwsgroep over het Engelse
peuter-programma Teletubbies. Ik ben dat geruime tijd gaan volgens en kan
niet anders schrijven, dat dit absoluut het beste kinderprogramma van dit
moment is, waarbij Sesamstraat in het niet valt. Zo prachtig opgezet met
een goede (vriendelijke) boodschap, niet gecompliceerd en toch zeer goed
doordacht in beeld gebracht....petje af voor de makers van deze serie!!!

Dit soort programma's werden in Nederland (vroeger) ook gemaakt.
Zou het mogelijk zijn om de kinderen van nu ook eens te laten zien dat er
meer is als Power Rangers, Pizza-katten en andere gewelddadige series???

Niets tegen geweld hoor... The A-Team had de formule best wel goed in
elkaar zitten, wel geweld, maar NOOIT vielen er echte slachtoffers.
Ik kan zo nog wel uren doorschrijven over de goede series van toen en de
bagger, die on tegenwoordig wordt voorgeschoteld!

Jammer, dat zo weinig TV-makers onder ons de moeite nemen om de info uit
deze nieuwgroep eens ter harte te nemen......

0 new messages