Voortbestaan van BNN weer in het gedrang

Erik Creugers

Ik zie dat ik K.G. voor ben met dit voor hem misschien als Breaking News
bestempelde nieuws ;)

Even to the point...... Er hangen opnieuw weer donkere wolken boven BNN!
De Eerste Kamer wil namelijk geen medewerking verlenen aan de nieuwe wet die
door de Tweede Kamer is geloodst waarin is vastgelegd dat een omroep
minimaal 150.000 leden dient te hebben om in aanmerking te komen voor een
zendvergunning. Voor BNN is het aan de leden die lid zijn geworden na de
ledenwerf campagne "Wordt lid, want we zitten in de shit" niet uit te leggen
als BNN daadwerkelijk mocht verdwijnen. Intussen heeft BNN op alle manieren
aangetoond daadwerkelijk een aanvulling te zijn in de Nederlandse Publieke
Omroep. Van alle omroepen weet de jongeren omroep ook echt jongeren te
bereiken. Dit is ook door Staatssecretaris Medy van der Laan erkend. Van der
Laan heeft daarom aan de Eerste Kamer gevraagd om nog niet te stemmen over
een wetsvoorstel over de Publieke Omroep. Van der Laan wil het minimun
aantal omroepleden verlagen van 300.000 naar 150.000. PvdA en CDA in de
senaat willen deze wijziging in de omroepwet afkeuren.
Ze willen het standpunt van het kabinet horen over de wijzigingen in het
omroepbestel. Dat kabinetsstandpunt wordt binnen enkele weken verwacht.
Stemt de senaat tegen het wetsvoorstel van Van der Laan, dan betekent dat de
verdwijning van BNN uit het publieke bestel. BNN heeft wel meer dan 150.000
leden, maar minder dan 300.000.

Het lijkt of het met BNN de zelfde kant opgaat als destijds met Veronica....
Deze heeft ook moeten vechten om een plaats te krijgen in het publieke
bestel!

EC

ron

Erik Creugers wrote:

> EC

van mij mag de stekker uit bnn,

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

James_T

"Erik Creugers" <goudkl...@home.nl> schreef in bericht
Ik vindt 150.000 leden wel een erg kleine vertegenwoordiging om aanspraak te
kunnen maken op de titel publieke omroep.
Daarbij ook nog de manier waarop een groot aantal van die 150.000 BNN
lidmaatschappen tot stand gekomen zijn is het jammer maar helaas voor deze
club.

Koen Godderis

"ron " <pul...@xs4all.com> schreef in bericht

Van mij mag de stekker in Briget.

Koen

Piet

Daarom heeft BNN ook 224.000 leden.

Micha F. Jans

"ron " <pul...@xs4all.com> schreef in bericht

Echt een antwoord waar we hier iets mee kunnen. Vast lang over nagedacht. En
waarom mag de stekker en dan uit?

Groet,
Micha (gerenomeerd BNN-lid)

Micha F. Jans

"James_T" <J...@nospam.nl> schreef in bericht

Er zijn zelfs publieke omroepen zonder leden, dus dat argument kun je niet
aanvoeren om bestaansrecht te hebben. Dan zou je ook de NPS, OHM, NMO, BOS
en weet ik veel wat voor kwats al niet meer uit het bestel moeten donderen.

Groet,
Micha

Message has been deleted

James_T

"Piet" <pi...@nospam.spam.spam.co.nl> schreef in bericht
Waarvan de helft waarschijnlijk niet eens weet dat ze lid zijn.

Piet

Waarom niet.

ruud

> Waarvan de helft waarschijnlijk niet eens weet dat ze lid zijn.

Bij de andere omroepen zal dat meer zijn.
Er zijn weinig echte leden... de meeste zijn lid -zodner het vaak zelf te
weten - omdat ze een abo hebben om een RTV gids omdat zij het blad leuk
en/of goed vinden, niet omdat de omroep ze aanspreekt.

R.

Obatala

> Ik vindt 150.000 leden wel een erg kleine vertegenwoordiging om aanspraak
te
> kunnen maken op de titel publieke omroep.

Zijn die 150.000 publiek?

> Daarbij ook nog de manier waarop een groot aantal van die 150.000 BNN
> lidmaatschappen tot stand gekomen zijn is het jammer maar helaas voor deze
> club.

En die via de omroepbladen is eerlijker?

Erik Creugers

"Micha F. Jans" <mich...@NOSPAMhotmail.com> schreef in bericht

Euhm Micha,

De NPS, OHM, NMO, BOS etc zijn geen echte publieke omroepen. Het zijn
omroepen die een algemene doelgroep bereiken. Ach ons omroepbestel is nu
eenmaal een zooitje. Geen mens die begrijpt hoe het allemaal werkt. Maar aan
de andere kant mogen we blij zijn dat we dit omroepbestel hebben, en dat we
verschillende omroepen hebben, die elk een eigen identiteit hebben. Maar een
lidmaatschap van een omroep is niet meer van deze tijd. Mensen willen niet
graag ergens lid van zijn om iets goed te vinden. Je kunt, zo vindt ik
tenminste ook ergens achter staan of goed vinden zonder verplicht lid te
moeten worden van die specifieke club. Als dat zo zou zijn, dan moest ik
zowat heel mijn maandsalaris uitgeven aan allerlei fanclubs....

Erik

Maz

"Erik Creugers" <goudkl...@home.nl> wrote:

Zendtijdverdeling op basis van leden, hetzij via een "kaal" lidmaatschap,
hetzij via een omroepblad stamt nog uit de tijd van de verzuiling. Een
katholiek luisterde of keek niet naar uitzendingen van die gelooflozen van de
VARA, maar alleen de KRO. Dat beeld is allang verdwenen uit onze samenleving.
Dit soort strikte groepsscheidingen bestaan niet meer en daarom mag van mij het
bestel grondig op de schop. Weg met al die separate clubjes en hun louter op
aanzien en macht beluste directies/besturen, omroepgebouwen, administraties
enz. Wat mij betreft mag het engelse bestel worden overgenomen:
Ned 1 en Ned 2 met kwaliteitsprogramma's
Ned 3 en Ned 4 als tegenhanger voor "de commerciëlen"

Tevens moeten we verlost worden van die ongelooflijk stupide regel dat er een
minimaal percentage van de programma's van nederlands fabrikaat moet zijn. Een
nationaal product hoeft nog geen goed product te zijn. Ik weet niet welke
totaal buiten de maatschappij staande ambtenaar dit soort zaken in stand houdt.

Maz

> [...]

>Ik zie dat ik K.G. voor ben met dit voor hem misschien als Breaking News

Bart Van Hemelen

"Maz" said the following (about "Re: Voortbestaan van BNN weer in het
gedrang" in be.tv on Sat, 15 May 2004 10:49:45 GMT):

>Wat mij betreft mag het engelse bestel worden overgenomen:
>Ned 1 en Ned 2 met kwaliteitsprogramma's
>Ned 3 en Ned 4 als tegenhanger voor "de commerciëlen"

Zender 3 & 4 (& 5 hedentendage) zijn in de UK nooit openbare zenders
geweest, altijd commercieel, AFAIK.

> [...]
>totaal buiten de maatschappij staande ambtenaar dit soort zaken in stand houdt.

Is dat zelfs geen Europese richtlijn die ook voor commerciële omroepen
geldt? Was ter bescherming van het verschijnen van zenders die hun
hele uitzendschema vulden met "goedkope" Amerikaanse import. Het
gevolg is dat we nu mogen genieten van eigengebrouwen pulp die het
zelden of nooit haalt bij de geïmporteerde, en dat (duurdere)
Amerikaanse producties vaak in de late uurtjes terecht komen.

--
Bart Van Hemelen
lots of useful links (downloading from usenet, ...) in these files:

Bigarbel

On Sat, 15 May 2004 22:53:56 GMT, Bart Van Hemelen
<see...@bottom.of.post.invalid> wrote:

>Zender 3 & 4 (& 5 hedentendage) zijn in de UK nooit openbare zenders
>geweest, altijd commercieel, AFAIK.

Tenzij hij natuurlijk BBC Three en BBC Four bedoelt.
In de UK zijn BBC One en Three zo'n beetje de commerciële
tegenhangers.
De andere twee spelen in op selecter publiek, waarbij BBC Two wat
losser in toon is dan BBC Four.

Dan is er natuurlijk nog CBeebies an CBBC (die een Ketnet/Canvas doen
met Three en Four), BBC Parliament en BBC News 24.

Heeft Nederland nu vier zenders, trouwens?

ruud

> Zender 3 & 4 (& 5 hedentendage) zijn in de UK nooit openbare zenders
> geweest, altijd commercieel, AFAIK.

Als je het hebt over BBC 3 en 4 zijn het openbare zenders, Niet te verwarren
met Channel 4 en Channel 5.

hwh

"Bigarbel" <use...@arabia.com> schreef in bericht

> On Sat, 15 May 2004 22:53:56 GMT, Bart Van Hemelen
> <see...@bottom.of.post.invalid> wrote:
> Heeft Nederland nu vier zenders, trouwens?

Er zijn drie landelijke zenders en een netwerk van 13 regionale programma's,
waarvan er acht ook via analoge zenders zijn te ontvangen en drie via
digitale tv. Twee zitten alleen op de kabel.

gr, hwh

Dolfy

ruud <ru...@van-oeffelen.enel> wrote:

Publiek commercieel heten die... Channel 4, Channel 5 en ITV.

--
Dolfy
- Webstek : http://www33.brinkster.com/dolfy1978

Dolfy

hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

> Er zijn drie landelijke zenders en een netwerk van 13 regionale programma's,
> waarvan er acht ook via analoge zenders zijn te ontvangen en drie via
> digitale tv. Twee zitten alleen op de kabel.

Vergeet BVN-TV niet... :-)

hwh

"Dolfy" <dolfyG...@hotpop.com> schreef in bericht

> Vergeet BVN-TV niet... :-)

Da's geen Nederlands netwerk.
De VRT doet mee.

gr, hwh

Dolfy

> programma's,

> Da's geen Nederlands netwerk.
> De VRT doet mee.

Het zijn inderdaad diverse partijen, maar is wel een onderdeel van de
publieke zenders, alleen dan voor twee landen...

Bart Van Hemelen

"Bigarbel" said the following (about "Re: Voortbestaan van BNN weer in
het gedrang" in be.tv on Sun, 16 May 2004 02:10:37 +0100):

>Tenzij hij natuurlijk BBC Three en BBC Four bedoelt.

Zou me verwonderen. Dat zijn nieuwe zenders, die bovendien enkel te
onvangen zijn mits set-top-box.

Rink

> "Erik Creugers" <goudkl...@home.nl> schreef ...

> Veronica....

De politiek vindt nog steeds dat BNN hetzelfde is als Veronica, en dat waren
toch piraten?
(waarbij dit niet mijn mening is!)

"Roy v Brink" <vanbr...@athome.nl> schreef ...
> dezelfde kant? hmm dan komt het wel goed met BNN.

Is het dan goed gekomen met Veronica?
Ze werden de grootste publieke. Maar Veronica kon telkens een kleinere stap
nemen (adspirant-omroep, C, B, A) en bouwde voort op de populariteit die ze met
de zeezender hadden verkregen. Veronica was (bij het ontbreken van commerciele
TV) echt anders dan de zittende omroepen.

BNN moet nu in één keer op naar 300.000 leden, terwijl we nu echt "ontzuild"
zijn en er bovendien heel veel commerciele concurrentie is gekomen.

De toekomst?
Veronica was in het commerciele avontuur bijna definitief verdwenen.

Veronica bestaat nu op radio alleen maar omdat Sky de naam voor radio heeft
gekocht en op TV omdat SBS hetzelfde deed voor TV.
Veronica TV is hetzelfde als V8, uitgebreid met de 80'er jaren leaders.
Over Veronica Radio verschillen de meningen (positief en negatief).

De toekomst van BNN?

Rink

Rink

> "Bigarbel" <use...@arabia.com> schreef ...

"hwh" schreef in ...

> Er zijn drie landelijke zenders en een netwerk van 13
> regionale programma's, waarvan er acht ook via analoge
> zenders zijn te ontvangen en drie via digitale tv.
> Twee zitten alleen op de kabel.

En dat zijn zeker West en Rijnmond?

Welke drie zijn digitaal?
TV Utrecht (eigen zender) en TV Noord-Holland (Digitenne) weet ik.

Rink

Dolfy

Rink <rink...@haalditwegplanet.nl> wrote:

> [...]
> Veronica TV is hetzelfde als V8, uitgebreid met de 80'er jaren leaders.
> Over Veronica Radio verschillen de meningen (positief en negatief).

Correctie, VOO heeft zich ingekocht bij SBS en SKY geen overnamen van
wat voor naam ook, dit integenstelling tot toen men bij RTL kwam...
V8 is en was behoorlijk Veronica, immers zo was het oorspronkelijk ook
bedoelt...

hwh

"Rink" <rink...@haalditwegplanet.nl> schreef in bericht

Ik ging er van uit dat TV West ook Digitaal zat, maar het blijkt dat in
Zuidholland om een of andere reden Noordholland wordt doorgegeven via DVB-T.
Vreemd.

gr, hwh

Rink

"Dolfy" schreef ...

> [...]
> wat voor naam ook, dit integenstelling tot toen men bij RTL kwam...
> V8 is en was behoorlijk Veronica, immers zo was het oorspronkelijk ook

Veronica heeft zich "ingekocht" bij SBS en Sky.
In ruil daarvoor mogen SBS en Sky de naam Veronica gebruiken voor hun stations.

Dit betekent:
SBS en Sky hebben een deel van hun aandelen afgestaan aan Veronica in ruil voor
het gebruik van de naam "Veronica".
Dat vind ik hetzelfde als "SBS en Sky hebben de naam Veronica gekocht".

Dit wordt bevestigd door het feit dat Veronica nauwelijks meer iets heeft te
zeggen over het radiostation en het tv station dat hun naam draagt. Sky en SBS
beslissen hierover en Veronica kan alleen als aandeelhouder nog iets roepen.
Maar als ze hun enige macht zouden uitoefenen, namelijk het verkopen van hun
aandelen, dan raken ze voor de tweede keer het radio en tv-station dat hun naam
draagt kwijt.

groet,
Rink

Dolfy

> [...]

> voor het gebruik van de naam "Veronica".
> Dat vind ik hetzelfde als "SBS en Sky hebben de naam Veronica gekocht".

Nee er zit best wel een nuance verschil in... :-)

> [...]
> iets roepen. Maar als ze hun enige macht zouden uitoefenen, namelijk het
> verkopen van hun aandelen, dan raken ze voor de tweede keer het radio en

Niet geheel, er staat iig in bij Sky dat VOO het recht behoud op de naam
(niet frequentie en zender), bij SBS weet ik het niet, maar dacht dat
ook zo geregeld was.. Ze zullen waarschijnlijk dan wel hun geldmachine
verliezen als ze daar er uitstappen, Veronica Magazine, ook de reden
waarom de eerste maal ook mislukte die onderhandelingen, later moesten
ze eigenlijk wel.

Overigens werken VOO en SBS best goed samen voor het TV-Station. Het is
geen eenrichtingverkeer... VOO of de eventuele opvolger (staat mogelijk
te gebeuren namelijk) heeft ook inspraak op het TV kanaal dus meer dan
alleen als aandeelhouders...

Pjutr

Wie of wat is (wordt) de opvolger van de VOO dan?

Dolfy

Pjutr <pj...@wanadoo.nl> wrote:

> Wie of wat is (wordt) de opvolger van de VOO dan?

Das nog niet bekend, E1n van de optie is dat VOO gewoon Veronica gaat
heten en dat de vereniging zichzelf verder opheft als vereniging.
Daarmee blijft dus het bedrijf wel bestaan maar in andere vorm dan nu.
Dit is slechts van 1 van zoveel opties die men heeft ingenomen loop der
tijd na te kijken c.q. evalueren.

NicouitGouda

Feb 7, 2024, 2:13:01 PMFeb 7