Veiling FM frequenties

Ted Seuren

Kan iemand mij vertellen wanneer de nieuwe indeling van FM frequenties
plaats gaat vinden. De laatste berichten zijn volgens mij:

1. Huidige vergunningen FM frequenties lopen 1 september 2000 af. Kort
geding om te voorkomen dat huidige frequenties moeten worden opgegeven. Kort
geding is trouwens in mijn ogen terecht. Ik zou bijvoorbeeld zelf niet blij
zijn met Radio Noordzee op 100.7 FM.
2. In mei aanstaande vindt het kamerdebat plaats betreffende deze
herverdeling.

Ik woon zelf in Limburg en zoals jullie wellicht weten is het in Limburg erg
beroerd mbt FM frequenties commerciele omroepen. Zo is er in Limburg:
1. Geen sky-radio op de FM. De ontvangst valt weg zodra je over de A2
Limburg binnenrijdt.
2. Noorzee FM alleen in het noorden van de provincie (102.2 FM).
3. Geen 538. De dichtsbijzijnde zenders zijn nu Eindhoven (101.5 FM die in
Eindhoven- Zuid al niet meer te ontvangen is, reden: hij is naar het noorden
gericht) en in Arnhem (ook helaas). Volgens mij is Limburg de enige
provincie in Nederland zonder 538 in de ether.
4. Een mini zendertje Veronica FM die alleen in Maastricht en 5 kilometer
daaromheen is te ontvangen. Zoals bekend is Veronica FM niet echt

Wat limburg wel heeft is een knoepert van een zender 90.9 FM die vanuit
Roermond in heel limburg en ver daarbuiten het signaal van 3FM uitzendt. De
vraag hieris ook of dit wel nodig is.

Al met al ben ik erg benieuwd naar deze ontwikkelingen. Is er misschien een
site waarin al deze ontwikkelingen zijn te volgen?

Ted

Rink

Ted,

Voorzover ik weet lopen de vergunningen door tot ergens in 2001.
Maar ik zie inderdaad verschillende datums (1 april, 1 september).

Ontvang je niets op 88.6 van Business NieuwsRadio?

Sky valt op mijn autoradio weg op de A73 ongeveer bij Venraij.

Overigens heeft Limburg wel een bevoorrechte positie met andere zenders die
in de rest van Nederland niet of nauwelijks te ontvangen zijn:
5x VRT, 4x RTBf, BRF, HitRadio 100.5, 5x WDR, DLF
AFN, BFBS1, CFN/RFC
en nog wat lokalen uit Belgie en Duitsland

Met name Radio 21 zoek ik altijd op als ik in de buurt ben (maar smaken
verschillen).

Rink

Ted Seuren heeft geschreven in bericht <8dulq9$70cj7$1...@reader2.wxs.nl>...

Ruud Poeze

Limburg zal altijd karig bedeeld blijven met commerciele omroepen. De
hele FM band zit daar al sind jaar en dag vol met buitenlandse zenders.
Overigens is er voor Sky een zender op 100.7 gepland in Hulsberg.
Huidige vergunningen lopen af op 1 september as. Niemand weet waar hij
aan toe is. De commerciele omroepn zijn vogelvrij verklaard. Sommige
zouden teveel winst maken. Het moet niet veel gekker worden daar bij
Verkeer en Waterstaat, volgens mij een soort staat in een staat.
Natuurlijk heeft de Tweede Kamer altijd het laatste woord, maar deze
frequentie-techniek is zo complex dat ze alles wordt wijsgemaakt door
VenW. Voor Ven W geldt, alleen datgene wat juridisch klopt, zodat er
geen claims komen van anderen, en het moet teveel werk voor ons zijn
(Zoals internationale coordinatie, vinden ze heeeel vervelend) Zo weten
ze nauwelijks het verschil tussen FM en middengolf. Sommigen die
betrokken zijn bij besluitvorming weten niet eens dat er zo iets als AM.

Ruud

Rink

Sky op 100.7 in Hulsberg?

En hoe zit het dan met
100.5 Eupen (net over de grens in Belgie)
100.8 Aachn Stolberg (WDR 2/Grenzland Radio 20 kW!)
100.9 Liège (Contact Deux)
??

Rink

Ruud Poeze heeft geschreven in bericht <390322...@wxs.nl>...

>Limburg zal altijd karig bedeeld blijven met commerciele omroepen. De
>hele FM band zit daar al sind jaar en dag vol met buitenlandse zenders.
>Overigens is er voor Sky een zender op 100.7 gepland in Hulsberg.

<<knip>>

Thijs

> Sky op 100.7 in Hulsberg?
>
> En hoe zit het dan met
> 100.5 Eupen (net over de grens in Belgie)
> 100.8 Aachn Stolberg (WDR 2/Grenzland Radio 20 kW!)
> 100.9 Liège (Contact Deux)

Dat wilde ik net zeggen... de 100.7 heeft ten Zuiden van Eindhoven al ligte
problemen met de 100.8..lijkt me sterk

Thijs

Ruud Poeze

Rink wrote:

> [...]
>
> En hoe zit het dan met
> 100.5 Eupen (net over de grens in Belgie)
> 100.8 Aachn Stolberg (WDR 2/Grenzland Radio 20 kW!)

100.7 Hulsberg staat in een officiele RDR lijst. Ik weet niet het
vermogen maar zal zoiets zijn als 105.3 Radio 1 denk ik.
Ruud

Ruud Poeze

Thijs wrote:

> Dat wilde ik net zeggen... de 100.7 heeft ten Zuiden van Eindhoven al ligte
> problemen met de 100.8..lijkt me sterk
>
> Thijs

Ligte problemen?
Het LICHT moeilijk begrijp ik
Ruud

Bas van den Berg

helaas voor sky hebben ze volgens mij te laat geaast op de 100.50.
anders hadden ze 90 procent dekking gehad muv zeeland.
bas

ing. Bart van Hoek

Zeeland: 100.4 Terneuzen staat toch in het 'oude' zero base onderzoek. Zal
geen grote zender zijn: potentieel aantal luisteraars 50.000.

Groeten,
B. van Hoek
http://www.radiozenders.com

Thijs

> helaas voor sky hebben ze volgens mij te laat geaast op de 100.50.
> anders hadden ze 90 procent dekking gehad muv zeeland.

Denk het niet aangezien de 100.5 al heel lang officieel voor Belgie
gecoordineerd is. alleen werd deze niet gebruikt tot een jaar of 2 geleden.

Thijs

Thijs

>Ligte problemen?
>Het LICHT moeilijk begrijp ik

klopt sorry....

hwh

> Overigens is er voor Sky een zender op 100.7 gepland in Hulsberg.

En de zender Aken 100,8 dan ? Dat kan toch helemaal niet ?

gr, hwh

Ted Seuren

Rink,

88.6FM valt richting zuiden net weg ter hoogte van Budel/Weert Noord. Geen
ontvangst in de rest van Limburg (Ook richting Venlo enige ontvangst op
FM88.6) Straal van deze zender is naar schatting 30km en blijft dus
grotendeels in Brabant.

Ted

Rink <rink...@planet.nl> schreef in berichtnieuws
8dumj5$66qe4$1...@reader1.wxs.nl...

> [...]
> en nog wat lokalen uit Belgie en Duitsland
>
> Met name Radio 21 zoek ik altijd op als ik in de buurt ben (maar smaken

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-9-oktober/ staat nu ook dit nog te lezen: Nico.

2000

Sky Radio, Classic FM, Radio 538, Noordzee FM, Veronica FM en Radio 10 FM dagen de Staat der Nederlanden voor de rechter uit onvrede over de in 2001 geplande veiling van de FM-frequenties.

Nico qwerty

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-21-juni-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: De commerciële radiostations zoals Sky Radio en Classic FM starten, uit vrees voor hun voortbestaan, een nieuwe protestactie om de geplande veiling van de etherfrequenties te dwarsbomen. De luisteraars worden opgeroepen om de Tweede Kamerleden op te bellen om zo de druk op te voeren.

NicouitGouda

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-2-februari-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001:

– Even na 16.00 uur verleent de Tweede Kamer zijn goedkeuring aan het voorstel van minister voor Verkeer en Waterstaat Monique de Vries om tijdens de zomer de FM-frequenties te veilen. Er worden onder meer 8 frequentiepakketten voor commerciële stations zoals één nieuwszender gegeven. Op 1/9/2001 wil de minister de regionale, de nationale en de lokale frequenties wisselen met die van de publieke omroepen.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-9-maart-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: De voorzitter van de vaste kamercommissie Verkeer en Waterstaat stelt het debat over de alternatieven voor het veilen van radiofrequenties ten behoeve van commerciële radio tot 22/3/2001 uit. Het onderzoek van de commissie Pieter Bouw kan pas vandaag in het kabinet besproken worden zodat de fracties weinig tijd krijgen om een standpunt in te nemen.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-28-maart-2/ staat n dit te lezen: Nico.

2001:

– In de Tweede Kamer komt het opnieuw tot een politieke discussie over de herverdeling van de etherfrequenties. Terwijl de meerderheid het voorstel van de commissie van de voormalige KLM-topman Pieter Bouw steunt om de zeven bekendste commerciële radiostations ongemoeid te laten, blijft het CDA fel protesteren. Men vreest onder meer dat de regionale en de lokale stations benadeeld worden. Ook Arrow Classic Rock, Q The Beat en Kink FM zijn niet blij met de houding van politiek Den Haag.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-29-mei-2/ staat nu dit te lezen:

2001: De verdeling van de FM-frequenties start pas door de vele juridische complicaties na de zomer. Dit blijkt uit bronnen van het ministerie van Verkeer & Waterstaat.

En lees (en zie) nu ook https://radio-tv-nederland.nl/zerobase/zerobase-introductie.html Nico.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-22-juni-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001:

– Het kabinet stelt het besluit over de herverdeling van de FM-frequenties voor commerciële radio nog even uit. Dat heeft premier Wim Kok iets voor 18.00 uur laten weten.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-31-augustus-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat en Rick van der Ploeg van Cultuur en Media gaan niet in op de wens van een kamermeerderheid om de FM-frequenties voor de commerciële radiostations via een vergelijkende toets te verdelen. Het idee op zichzelf noemen beide politici ‘niet slecht’ maar het tijdstip is slecht gekozen.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-8-oktober-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: De Staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat Monique de Vries (‘VVD’) moet misschien opstappen. De partijen ‘CDA’, ‘PvdA’ en ‘D66’ hebben harde kritiek op haar aanpak en verdenken de politica ervan belangrijke informatie over de verdeling van de radiofrequenties achter gehouden te hebben.

NicouitGouda

Feb 22, 2024, 9:42:16 AMFeb 22
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-21-februari-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: De Tweede Kamer debatteert over de commerciële radiofrequenties op FM. Een grote meerderheid in het parlement blijkt tegen een veiling te zijn. De Partij van de Arbeid via woordvoerster Marja Wagenaar eist een alternatief. Ze gelooft niet echt dat de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Monique de Vries geen noodscenario’s heeft.