Steunzender voor Sky in Amsterdam

Freak

aldus www.radio.nl/fmtv
blijkbaar is 200kW vanuit Hilversum niet genoeg
waar moet dit heen met al die nutteloze steunzenders
na iedere steunzender moet er weer een steunzender komen
echt te idioot voor woorden
als Sky nou eens zo slim is om via T-DAB te gaan uitzenden dan hebben ze
nagenoeg landelijke dekking zonder storingen.
en nu zal iedereen hier weer gaan zeiken over de audio kwaliteit maar wat is
voor een omroep meer waard? Nagenoeg landelijk dekking of half landelijk met
daarbij nog lokale storingen?

Herbert Visser

"Freak" <nos...@freeler.nl> schreef in bericht

> [...]
> is
> voor een omroep meer waard? Nagenoeg landelijk dekking of half landelijk

Met DAB heb je een mindere audiokwaliteit dan bij FM, en bovendien veel
meer storingen. Op de meeste plaatsen kun je fatsoenlijke binnenshuis
ontvangst met DAB vergeten.

Herbert Visser

Jassy

Freak pleurde in de NG:

> aldus www.radio.nl/fmtv
> blijkbaar is 200kW vanuit Hilversum niet genoeg

Wahnsinn!!!

--
mvg Jassy

peter

"Freak" <nos...@freeler.nl> schreef in bericht

das toch heel simpel, als Sky en de andere 8 radio omroepen met "landelijk"
FM pakket via DAB gaan uitzenden, zo DAB wel een populair kunnen worden, zo
populair dat er meer omroepen via DAB gaan uitzenden, gevolg meer
concurentie en daar zitten ze bij SKY niet op te wachten.

Peter

Eline

Freak schreef:

> [...]
> waar moet dit heen met al die nutteloze steunzenders
> na iedere steunzender moet er weer een steunzender komen

ik snap dat niet, Skyradio via 101,2 is prima te ontvangen op een mp3
speler met ingebouwde radio in Amsterdam centrum en Alkmaar centrum. De
publieke omroep komt er een stuk slechter vanaf!

--

Eline
http://zaan.web-log.nl

Michielvd

Die audiokwaliteit is natuurlijk discutabel, subjectief en afhankelijk
van de bitrate waarin wordt uitgezonden.

Helaas zenden veel stations, onder andere in Nederland en vooral in
het VK, uit op 128 KBit/s, wat duidelijk te weinig is om inderdaad een
fatsoenlijk signaal te leveren. 192Kbit/s kan daarintegen een heel
acceptabel geluid opleveren.

Michielvd

On Mon, 23 Jan 2006 18:13:18 +0100, "peter" <petero...@gmail.com>
wrote:

DAB kan in de huidige omstandigheden niet populair worden. Een gebrek
aan spectrum is één van de oorzaken daarvan, evenals een gebrek aan
betaalbare ontvangers, een te kleine selectie aan ontvangers en nog
een bak andere factoren. De commerciële omroepen doen er verstandig
aan voorlopig de DAB-techniek even links te laten liggen en de kat
rustig uit de boom te kijken.

GL

Michielvd schreef op 23-1-2006 :

Ja, maar dat kan praktischer.
Stel, je bent een commerciele omroep die via de ether te ontvangen wil
zijn.
Stel verder dat je de keuze hebt tussen:
1. Een FM pakket, met bijvoorbeeld zenders als 104.6 R'dam, die
iedereen nu, en nog jarenlang in de wijde omgeving van Rotterdam kan
ontvangen, en
2. een DAB allotment dat misschien, in de loop van het jaar, vanuit
R'dam en andere grote steden ook wel eens een keertje voor de
commercielen aangestoken kan worden.
Bovendien weet je nu al zeker dat het signaal van die DAB zenders
voorlopig nog lang niet door iedereen omgezet wordt in muziek
(inclusief de bijbehorende commercials natuurlijk). Daarvoor worden er
te weinig ontvangers verkocht.
En wie weet hoe dat tegenwoordig gaat met DAB, je loopt het risico dat
er een ander systeem voor in de plaats komt.
Nou ... dan weet ik dus wel wat ik in dat geval zou kiezen.

--

mvg,
Giovanni.

Der Robbie.....

> [...]
> populair dat er meer omroepen via DAB gaan uitzenden, gevolg meer
> concurentie en daar zitten ze bij SKY niet op te wachten.

Dat is dus een onzinnige redenatie. Als iedereen de 9 commerciele omroepen
via de FM kan ontvangen, waarom zouden de mensen dan een DAB radio gaan
kopen. De geluidskwaliteit is, als ik de deskundigen mag geloven minder, en
de ontvangst is vooral binnenshuis heel slecht.
Dus waarom zouden mensen dan een DAB ontvanger gaan kopen ??
Dat doen ze dus niet. Dus een investering in DAB is weggegooid geld. Als er
meer mensen naar de DAB gaan luisteren dan gaan er minder naar de FM
luistren. Dat is dus lood om oud ijzer.

Robbie.....

Jassy

Der Robbie..... pleurde in de NG:

> Dat is dus een onzinnige redenatie. Als iedereen de 9 commerciele omroepen
> via de FM kan ontvangen, waarom zouden de mensen dan een DAB radio gaan
> kopen.

als hier een DAB dekking zou zijn met deze 9 stations zou ik meteen een
DAB portable kopen, aangeizen het hier allemaal ruist op de FM en we
Yorin en BNR hier niet eens kunnen krijgen!!

--
mvg Jassy

peter

"Michielvd" <rep...@michielvd.cistron.nl> schreef in bericht

er is in iedergeval al genoeg ruimte om meer landelijke zenders in een goede
kwalittijd door te geven, dan dat er op FM mogelijk is (2 100 % kanalen a 7
zenders plus een 60% kanaal met ook nog eens 7 zenders), en als de anloge tv
uitgaat nog wel meer.

peter

Erwin

"peter" <petero...@gmail.com> schreef in bericht

Mensen gaan geen geld uitgeven aan bagger ontvangst en in slechte
geluidskwaliteit en ook nog eens dure ontvangers. Met internetradio heb je
een betere geluidskwaliteit en in een hogere bitrate zelfs!

Erwin
(Erwin's radio weblog: www.erwinsweblog.nl)

peter

"Erwin" <erwi...@hotmail.com> schreef in bericht

Met 7 zenders per kanaal heb je een kwaltijd van 192, ken wenig internet
radio stations die dat halen, bovendien is inetenet radio niet mobiel, en
voor veel mensen veel te ingewilkeld.

Peter

Erwin

"peter" <petero...@gmail.com> schreef in bericht

Beetje heropvoeden kan geen kwaad, en ach tegen die tijd zal het heus wel
lukken. En internet radio is dan ook gewoon mobiel, niets aan de hand...
Je wil het maar niet inzien he?

peter

"Erwin" <erwi...@hotmail.com> schreef in bericht

Kan ik ook van jou zeggen.

Erwin

"peter" <petero...@gmail.com> schreef in bericht

Het is hier niet de plaats om 'welles/nietes' te gaan spelen, maarre ik
krijg gelijk...mark my words...

Der Robbie.....

"Jassy" <gaa...@niets.aan> schreef in bericht

Maar 'wij' (deze nieuwsgroeplezers) zijn geen gemiddelde luisteraar. Wij
zijn geinterresseerd in het medium en doen wat meer dan de 'gewone burger'.
Die zullen redeneren 'waarom moet ik een nieuwe radio kopen om dezelfde
zenders te kunnen ontvangen, die ik nu ook al kan ontvangen'.
Dat is gelijk het grote manco bij de huidige DAB. Er zit te weinig verschil
in met wat er al op normale FM te ontvangen is.

Robbie......

Webbie

"Erwin" <erwi...@hotmail.com> schreef in bericht

Daar heb je wat aan in je auto.

Webbie

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

> [...]
> Dus waarom zouden mensen dan een DAB ontvanger gaan kopen ??
> Dat doen ze dus niet. Dus een investering in DAB is weggegooid geld.

Wat een onzin. De kosten die ze nu maken om het analoge net op te krikken
hadden ze in 1x een DAB kanaal voor gehad.
Er kunnen 7 zenders met 256k op of 9 op 160k dus wat is het probleem?

Erwin

"Webbie" <nos...@freeler.nl> schreef in bericht

Ach tegen die tijd is daar ook al wel een oplossing voor hoor, wees maar
niet bang. De techniek staat niet stil, sommige figuren hier wel
schijnbaar...

peter

"Die Kees" <lieve...@mail.nl> schreef in bericht

> [...]
> digitale ether radio,dat is het grote verschil IMO.
>
> Vandaar dat daar IDT ook een markt voor zal zijn IMO,kijk eens naar de
> notebooks,pda's en smartphones van nu.(die markt is er al!)
>
> Er rijden meerdere treinen de toekomst in en de internettrein heeft
> simpelweg het meest te bieden.(radio en tv zijn hier slechts een klein
> onderdeel van,en is via WMP,Winamp,Realplayer en diverse startpagina's
> echt niet moeilijk te vinden)
>
> Wat is de toegevoegde waarde van een digitaal radiosysteem voor de
> consument tenopzichte van de radio van nu?(daar zit dus IMO het

Meerwaarde is dat er meer zenders kunnen worden ontvangen, ja ik weet met
internet radio kun je nog meer zenders ontvangen, maar denk niet dat de
gemidelde consument daar voor wil betalen (als het als mogelijk zo zijn elke
radio van sigjaal te voorzien).

Peter

hwh

> [...]
> waar moet dit heen met al die nutteloze steunzenders
> na iedere steunzender moet er weer een steunzender komen

Nee, dat is omdat er heel veel zenders op de rai noodmast staan waardoor
zenders die er niet staan slechter kunnen doorkomen.

gr, hwh

peter

> [...]
> Die zullen redeneren 'waarom moet ik een nieuwe radio kopen om dezelfde
> zenders te kunnen ontvangen, die ik nu ook al kan ontvangen'.

dat geld mischien voor de randstad maar kom maar eens in limburg, daar
ontvang je niet veel.

Peter

hwh

"peter" <petero...@gmail.com> schreef in bericht

> Met 7 zenders per kanaal heb je een kwaltijd van 192, ken wenig internet
> radio stations die dat halen,

DAB is MP2, Internet meestal MP3. 128 kbps MP3 is vergelijkbaar met 192 kbps
MP2. Een DAB uitzending van 192 kbps verliest ook nog eens 16 kbps aan
data....

gr, hwh

hwh

> Wat een onzin. De kosten die ze nu maken om het analoge net op te krikken
> hadden ze in 1x een DAB kanaal voor gehad.
> Er kunnen 7 zenders met 256k op of 9 op 160k dus wat is het probleem?

Simpel. In de norm die de publieke omroep gebruikt is het zes maal 192 kbps
MP2 per DAB multiplex. De VRT gebruikt een andere norm, die een sterker
signaal vergt maar wel 7 keer 192 kbps oplevert.

gr, hwh

peter

sst zo slim is erwin niet....

Der Robbie.....

> [...]
> hadden ze in 1x een DAB kanaal voor gehad.
> Er kunnen 7 zenders met 256k op of 9 op 160k dus wat is het probleem?

Ja, dan hadden ze een mooi DAB net gehad, maar geen luisteraars. Er liggen
in de winkels nog geen DAB radio's, dus met een DAB net zit je alleen de
ether te bevuilen. De luisteraars zoeken dan wel iets anders op de FM-band.

Robbie.....

Der Robbie.....

> [...]
> lukken. En internet radio is dan ook gewoon mobiel, niets aan de hand...

Met internet radio en televisie blijft de verbinding een probleem. Het is en
blijft een point-to-point verbinding. Dus voor elke kijker en luisteraar
wordt er apart streampje van de server naar de client gestuurd.
Daar je je eens mee gaan rekenen, dan gaan de getallen je duizelen.
Overdag staan er 2 miljoen radio's aan met allemaal een stream van 200 kbps
(afgerond). Dat geeft al een stream van 400 Gbps. Dan gaan er nog 3 miljoen
mensen televisie kijken met een 2 Mbps (je wilt tenslotte wel een beetje
kwaliteit overhouden) dat geeft ook nog eens 6000 Gbps, samen is dat 6400
Gbps.
Dat is alleen nog maar radio en TV via internet in Nederland !!!!. En dan
wil je gelijk ook nog even je filmpjes blijven downloaden met een redelijke
snelheid. Tel alles bij elkaar op en je komt op datasnelheden, waarbij zelfs
de beheerders van de internet backbone staan te duizelen.
Voorlopig zal internet radio en tv dus stranden op de beperkingen van het
internet. Leuk als speeltje voor de wizkids op hun wireless internet
multimedia phone, maar zeker niet voor het grote publiek.

Robbie....

Erwin

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

Welkom bij de club van dromers...Nogmaals die problemen zijn tegen die tijd
ALLANG opgelost.

peter

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

die liggen er zo als er maar goed ookbod is, in engeland zijn ze volop
vrijkrijgbaar.

peter

Der Robbie.....

> Welkom bij de club van dromers...Nogmaals die problemen zijn tegen die
> [...]

Vertel eens, wie is hier de dromer? Ik zeg niet dat het niet kan, maar zeker
de eerstkomende paar jaar zeker niet.

Robbie.....

Der Robbie.....

> FM-band.
>
> die liggen er zo als er maar goed ookbod is, in engeland zijn ze volop
> vrijkrijgbaar.

Maar de commercielen laten altijd eerst de publieken het vuur aansteken en
komen daarna het beste plekje bij de kachel opeisen.
Bij alle media (TV, FM, AM, DAB, enz) komen eerst altijd de publieke zenders
die het zenderpark en de luisterschare mogen opbouwen. Als er genoeg
luisteraars/kijkers zijn om het commercieel aantrekkelijk te maken dan komen
de commercielen hun plekje opeisen, omdat de publieken dan altijd zgn de
beste plek hebben (en dat is zoooooo oneerlijk). Maar in de ether geldt
hetzelfde als in de kerk, wie het eerst komt, die het beste zit.
De commercielen zullen geen cent in DAB of wat dan ook steken, voordat
minstens de helft van Nederland een DAB ontvanger in huis heeft.

Robbie.....

hwh

> [...]

> miljoen mensen televisie kijken met een 2 Mbps (je wilt tenslotte wel een
> beetje kwaliteit overhouden) dat geeft ook nog eens 6000 Gbps, samen is

Er bestaat ook zoiets als multicasting en IPV6. Daarmee is dit probleem op
te lossen.
Dan zijn er nog technieken als Abacast, waarmee computers gegevens aan
elkaar doorsturen.

gr, hwh

Erwin

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

Oh jawel hoor, sneller dan je denkt. Wacht maar af...

Webbie

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

Bij Correct in Rotterdam heb je meer keuze aan portable DAB radio's dan
analoge portable radio's

peter

> Dat is IDD het enige en misschien ook wel de reden dat het allemaal zo
> erg lang duurd met die digitale radio?

> Je vergeet de andere zaken van internet die wel een grote meerwaarde
> geven!
>
> O.a veel info,mailen,telefoon voip,boeken en bestellen van een groot
> aantal zaken en diensten,bankzaken,downloaden van vanalles en nog wat
> enz.(teveel om op te noemen).

en dat allemaal mobiel ? want daar praten we wel over al we het hebben over
radio via internet, denk nog steeds dat niet veel mensen er extra geld voor
over te hebben om op zo'n klein schermpje (en nee die kunnen niet groter
worden want dan ziin ze niet meer draagbaar) dat alle maal te doen

Peter

Peter

Erwin

"peter" <petero...@gmail.com> schreef in bericht

Och je zult er nog versteld van staan wat ze allemaal kunnen over een aantal
jaren. Komt allemaal goed!

Message has been deleted

peter

Di Kees wrote:

> [...]

> Dit biedt gewone digitale radio NIET.

> Je betaald nu ook voor je vaste breedbandverbinding,so its the same
> alleen dan mobiel.

> Vast heb je de mediacenters en momenteeel ook kits die het mogelijk
> maken om alles van je PC op je TV/HIFI te zien en horen.

> Mobiel heb je momenteel smartphones,PDA's en notebooks.

> Zoals ik je in een andere posting heb laten zien is deze maand in de VS
> het eerste mediacenter voor in de auto gelanceerd.(met een groot
> scherm)

> Dus straks ook een mediacenter in de auto.

het gaat er niet alleen over wat er allemaal kan, gaat er ook over of
het grote publiek berrijd is er voor te betalen.

voor internet in de auto zullen niet veel mensen willen betalen (elke
maand), dus kan een interradiostation nooit een groot markaandeel halen.
en zullen veel radiostations altijd een andere distibutie wijze willen
hebben. bijvoorbeeld een vorm van digitale radio. (of natuurlijk good ald
FM en AM)

Peter

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Message has been deleted

peter

"Di Kees" <lieve...@mail.nl> schreef in bericht

> [...]
>
> Overigens zijn de eerste produkten voor de vaste vorm van WIMAX sinds
> kort goedgekeurd zie
> http://www.tiscali.nl/content/article/cmult/376703.htm
>
> Nu nog wachten op de mobiele versie!
>
> Je hebt dus nu al meerdere vormen van draadloos met een groter bereik
> en ook vormen met mobiel bereik.
>

> Volg het internetnieuws zou ik zeggen en dan vooral het draadloze
> gebeuren.(er valt IMO niet aan te ontkomen IDT)
>
> Het heeft IMO geen enkele zin om diverse digitale systemen te hebben
> terwijl dit door internet in één keer vervangen kan worden.

Dus dat er nu zowel tv kunt kijken via de (digitale) kabel, als via
Digitenne/KPN-TV, als via de schotel, en ten slotee ook nog via een
ouderwetse antenne, onwenselijk is ?

Peter

Sander Plas

peter wrote:
> Dus dat er nu zowel tv kunt kijken via de (digitale) kabel, als via
> Digitenne/KPN-TV, als via de schotel, en ten slotee ook nog via een
> ouderwetse antenne, onwenselijk is ?

Je zult zien dat al dit soort media steeds meer naar elkaar beginnen te
groeien. Sterker nog, dat is al in volle gang. Denk aan internet over de
radio/tv kabel, telefoon over internet of DSL, TV over DSL, Radio/TV over
Internet, Internet op je mobiele telefoon en ga zo maar door. Het is m.i.
een kwestie van afwachten totdat een autoradio (of moet ik zeggen
'mediacenter') standaard is uitgerust met een techniek als UMTS, waardoor je
er bijvoorbeeld mee kan bellen en (internet-)radio kan ontvangen. Dat
betekent niet dat dingen als Kabel TV en Digitenne straks gaan vervangen,
maar ze zullen waarschijnlijk langzaam maar zeker opgaan in algemene
'informatie'-diensten.

Ok, UMTS is nu misschien duur, maar dat waren al die technieken die nu
helemaal ingeburgerd zijn (ADSL, GSM, etc.) aan het begin ook.

De gemiddelde nieuwe mobiele telefoon heeft inmiddels een camera, een
mogelijkheid tot verbinding maken met het internet en er kunnen filmpjes op
bekeken worden. Enkele jaren geleden was dat nog 'toekomstmuziek' en werd
daar een beetje raar naar gekeken. Wie wil er nou filmpjes bekijken op z'n
telefoon? Daar heeft toch niemand geld voor over :) Pinnen? Betalen met een
stukje plastic? Daar raken mensen nooit aan gewend! Etc, etc. :) Toch raken
dat soort dingen sneller ingeburgerd dan aanvankelijk vaak wordt gedacht.

peter

> Onwenselijk...hoezo??
> Explain??

omdat jij beweerde dat straks alles op een manier gaat. onwenselijk is
mischien niet helemaal het goede woord hier in, mischien had ik beter
onthoudbaar gezegt.

> KPN is IMO een verhaal apart daar zij niet alleen via de vaste
> telefoonlijn werken maar zoals je aanhaald ook met DVB-T.(aardse
> digitale ether TV en radio)en ook met mobiel/ether internet.
>
> Zij bieden momenteel VZIW ook internet en telefoon via adsl 2+ en hier
> komt binnenkort nog IPTV en IPradio bij.(hetzelfde dus als de andere
> providers)
>
> Ook bieden zij dus DVB-T en het mooie hiervan is,lijkt mij,dat DVB-H
> hierin geimplementeerd kan worden.

Hee we zijn het eens, met DVB-H is digitale ether radio mogelijk.

> IMHO een sterke troef dus voor digitale mobiele/ether TV en
> radio.(inprincipe is hierdoor DAB en DMB IMO niet meer nodig)

neem aan dat je met DMB, DRM bedoet, werkt DVB-H dan ook via de lagere
freqenties, of hebben we het hier nog over iets anders, en iderdaad DAB is
niet het beste systeem voor digitale radio (maar dat was de VHS recorder ook
niet)

> Zij bieden dus alledrie de mogelijkheden.

Ja dus is dat percies wat ik bedoel, verschildende technicken elk met hun
voor en nadelen, zullen er nog heel naast elkaar blijven bestaan.

mvg

Peter

Message has been deleted

Der Robbie.....

> zeker

> Oh jawel hoor, sneller dan je denkt. Wacht maar af...
>
> Erwin
> (Erwin's radio weblog: www.erwinsweblog.nl)

Ik zit nu al een paar dagen te wachten, maar het is er nog steeds niet, Waar
blijft het dan ????

Robbie.....

Erwin

"Der Robbie....." <rob_te...@notmail.com> schreef in bericht

Doe niet zo onnozel, ik heb het niet over dagen figuur....

Message has been deleted

Q_1_2_...@hotmail.nl

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-24-januari-024/ staat nu dit te lezen: Nico.

2006

Sky Radio krijgt een steunzender in Amsterdam. Het vermogen bedraagt 40 Watt. Men kan zo de storingen in bepaalde gebieden van de stad oplossen.

Nico Gouda

Jan 24, 2024, 10:38:56 AMJan 24
...correctie en aanvulling op het bericht juist hierboven: deze is op 105,1 MHz nabij de RAI en is al rond 19/1/2006 aangezet. Nico.

Rink

Feb 18, 2024, 12:07:44 PMFeb 18
Op 24-1-2024 om 16:38 schreef Nico Gouda:
> ...correctie en aanvulling op het bericht juist hierboven: deze is
> op 105,1 MHz nabij de RAI en is al rond 19/1/2006 aangezet. Nico.

Geen idee naar welke site jij verwijst?

Sky zit in Amsterdam zeker weten niet op 105,1 en heeft daar ook nooit
gezeten.
Commerciële omroepen zitten nooit in de lokale omroep band.
De NPO heeft een paar frequenties daar in Hoorn, Hulsberg, Hulst en Den
Haag.
Verder heeft de AFN een zender in Zeeland (dat ligt in Noord Brabant !)

Bovendien zit al jarenlang op 105.2 een lokale omroep van Amsterdam van
de SALTO.

https://radio-tv-nederland.nl/1049-1079mhz.html

Even verder geneusd op deze site blijkt dat Sky in Amsterdam op 101,5
zit met een 20 Watt zender.

https://radio-tv-nederland.nl/100-1048mhz.html

Logisch natuurlijk want de 101,5 zit in het deel wat Sky sinds 2003
gebruikt.

20 Watt is genoeg om de storingen van andere hoogvermogenzenders op de
toren in Amsterdam te compenseren rond die toren.
Sky zit namelijk met 200 kW (!) op de toren in Hilversum.

Rink