RTV West en RTV Rijnmond zo goed als failliet

m1z

Van http://www.rtvwest.nl/actueel/nieuws.cgi?positie=9 geplukt:

RTV West en RTV Rijnmond zo goed als failliet
dinsdag 2 december 2003

DEN HAAG - De publieke omroepen in Zuid-Holland, RTV West en RTV
Rijnmond, zijn zo goed als failliet. Te grote personeelsbestanden,
slechte financiële administraties, te dure huisvesting en forse
overschrijdingen van de begroting zijn daar debet aan. Dat blijkt uit
onderzoek naar de beide omroepen, dat in opdracht van de provincie
Zuid-Holland is gedaan.
RTV West heeft op de balans een tekort van 3 miljoen euro, bij Rijnmond
is dat 1,3 miljoen. In totaal zou 9,4 miljoen euro nodig zijn om de
beide omroepen er weer bovenop te krijgen. RTV West zou gered zijn met 1
miljoen euro aan renteloze leningen en ruim 4 miljoen aan subsidie, voor
Rijnmond zou dat 2 miljoen euro aan leningen zijn en dik 2 miljoen
subsidie.
Het hangt van de provincie af of in eerste instantie RTV West en
mogelijk later ook RTV Rijnmond daadwerkelijk faillissement moeten
aanvragen.

Kijk voor het gehele rapport op: http://www.pzh.nl

Geplukt van http://www.rtvrijnmond.nl/index.html?pid=4&item=17851
geplukt:

37 Banen weg bij RTV Rijnmond

Bij Radio- en TV Rijnmond moeten 37 banen verdwijnen om het bedrijf weer
gezond te maken.

Dat is een kwart van het personeel. Er is geen geld voor een sociaal
plan, dat zal de provincie moeten betalen. Dit blijkt uit onderzoek in
opdracht van de provincie Zuid Holland.

Het onderzoek concludeert dat vooral de personeelskosten te hoog zijn
opgelopen, waardoor de inkomsten uit subsidie
en reclames niet meer voldoende zijn om de kosten te bestrijden. De
reclame-inkomsten blijven ook flink achter door de economische recessie.

De reserves van RTV Rijnmond zijn uitgeput. Als de provincie niet te
hulp schiet zou de omroep zelfs failliet gaan. Bij de andere omroep in
Zuid-Holland, RTV-West, is de situatie volgens het onderzoek nog
zorgelijker dan bij Rijnmond.

Planet/ANP:
http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=423889/sc=64770b

RADIO.nl:
http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2003/12/84981.html

RTL-Z:
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2003/12_december/02/binnenland/1202_radiostations_Zuid_Holland_1500.xml

Fred

"m1z" <m...@NOSPAMlive.nu> schreef in bericht

> Van http://www.rtvwest.nl/actueel/nieuws.cgi?positie=9 geplukt:

> RTV West en RTV Rijnmond zo goed als failliet
> dinsdag 2 december 2003

knip

> Kijk voor het gehele rapport op: http://www.pzh.nl

ziet er niet best uit

Fred

René Verstraten

On Tue, 2 Dec 2003 16:42:22 +0100, "Fred" <frerol...@planet.nl>
wrote:

>ziet er niet best uit
>
>Fred

Nee, dat hebben ze knap gedaan :-)

RV

Thomas Westerduin

"Fred" <frerol...@planet.nl> wrote:

Laat ze zich alleen tot *regionale* zaken beperken. Na het landelijke
nieuws een kort item, zoals in de begintijd.

Th.

Fred

"Thomas Westerduin" <_nospam_...@mailcity.com> schreef in bericht

Laat ze zich alleen tot *regionale* zaken beperken. Na het landelijke
nieuws een kort item, zoals in de begintijd.

Th.

ja mee eens.

ik zie dat er alleen radio west overblijft.

Gr

Fred

ikke

uit RD, Woensdag 3 December 2003

RTV Rijnmond en RTV West: zakelijk gebrekkig en 'n anarchie

Rotterdam - Conflicten vermijden. Dat was jarenlang het parool bij RTV
Rijnmond. Niemand durfde de verantwoordelijkheid te nemen voor de beslissing
om de veertig mensen ontslag aan te zeggen die overtollig waren geworden
door de fusie van de regionale radiozender met het regionale tv-station. De
directie deed dat niet en het bestuur evenmin. Er werd juist alles aan
gedaan om de noodzaak van die beslissing te verdoezelen en te doen alsof
alles koek en ei was bij de zender.

Zolang de omroep het tij economisch meehad, ging dat wel. Maar de
recessie had nog niet toegeslagen of de berichten over financieel
mismanagement bij de omroep kwamen naar buiten. De dalende
advertentie-inkomsten bleken slechts het topje van de ijsberg. Er was
jarenlang maar wat aangerommeld met geld. Niet alleen om een te groot
personeelsbestand in stand te houden, maar ook om meer freelancers te
betalen dan volgens de begroting kon. Verder zit de omroep vast aan allerlei
kostbare verplichtingen, zoals een duur contract met een partij die
faciliteiten verleent aan de omroep en de voorfinanciering van producties
voor anderen.

De twee omroepen in Zuid-Holland hebben een gebrekkig zakelijk
inzicht, hebben de onderzoekers van het Bussumse bureau MJP vastgesteld. Bij
RTV Rijnmond en de Haagse omroep RTV West heerste tot de ontnuchtering een
soort anarchie: geld was niet belangrijk, het 'vrijheidsgevoel' stond
voorop. Grote ambities en hoge kosten gingen hand in hand.

Een gezag dat deze processen in de hand houdt, is op beide redacties
altijd ver te zoeken geweest, kan uit het rapport van MJP worden opgemaakt.
RTV Rijnmond heeft geen directiestatuut en geen bedrijfsreglement. Met
andere woorden: de bevoegdheden van de directie zijn onduidelijk. ,,Men is
altijd dolerend geweest in het zoeken naar verantwoordelijkheden,'' aldus
onderzoeker L. Welters.

Dat het zo niet verder kan, is duidelijk. Om de omroepen uit het slop
te halen, moeten ze worden afgeslankt tot organisaties met ieder 110
medewerkers. Collectieve ontslagen zijn onvermijdelijk en snijden in de
ambities is eveneens onontkoombaar, meent Welters. De nieuwe organisaties
moeten per dag 24 uur radio zonder franje maken en één uur tv. Meer is
financieel niet mogelijk. ,,Alle andere ambities moeten worden vergeten.''

Of RTV West en RTV Rijnmond in 2004 nog verder kunnen functioneren als
twee afgeslankte, maar zelfstandige organisaties is niet zeker. Eerst moet
duidelijk worden of de provincie bereid is geld in de sanering te steken. En
het kan zijn dat de provincie nog maar één gefuseerde omroep wil blijven
steunen. Maar die optie komt voor de onderzoekers van MJP pas in beeld ná
een sanering. Welters: ,,Nú fuseren betekent dat je twee vrijwel failliete
bedrijven op één hoop gooit. Dat betekent alleen maar nog meer ellende.''
Eerst de omroepen saneren en dan pas kijken of ze eventueel kunnen gaan
samenwerken, is het advies van het onderzoeksbureau aan gedeputeerde E. van
Heijningen en Provinciale Staten van Zuid-Holland.

"Fred" <frerol...@planet.nl> schreef in bericht

Ruud Poeze

Thomas Westerduin schreef:

En hoe vul je dan de rest van de zendtijd in.
Toch niet overnemen Radio 1?
Overigens denk dat regio-radio alleen een succes in N-O en Zuiden vh
land is.
Ook Utrecht draait marginaal.
Dus wellicht een grote RO voor hele Randstad?
Eventueel met edities voor de 4 grote steden apart.
Ruud

Wilco Verkerk

"Ruud Poeze" <radioc...@wxs.nl> schreef in bericht

Ja hier ben ik het mee eens een grote omroep voor heel de randstad.
Maar onder de voorwaarde dat ze dan ook het nieuws brengen voor heel de
randstad .
En dus geen spelletjes meer en dat soort onzin want dat hoort niet thuis op
de Regionale zenders.
En geen verkwistende reisjes naar het buitenland voor voetbal wedstrijden.
Doen waar je voor bestaat en niet anders muziek draaien oké maar ook voor de
regionale omroepen
de zelfde voorwaarden als de lokale omroepen.

gr,

Wilco

ha ha ha

wat een rust weer een freq vrij

Fred

"ha ha ha" <quint...@hotmail.com> schreef in bericht

> wat een rust weer een freq vrij

2 freq vrij

hwh

Zou het een optie zijn om een omroep voor Zuidholland te hebben i.p.v. twee?

gr, hwh

jan hein

LOWW wrote:

> Wat TV Rijnmond betreft een goeie zaak. Een allochtonenzender op
> kosten van de Nederlandse belastingbetaler. Weg met die zooi en terug
> met Cartoon Network! Leest u mee UPC?

Er worden hier steeds dommere opmerkingen geplaatst die niet echt meer
over radio meer gaan.

Cartoon network? Da's een betaalzender!

En frequenties vrij? Natuurlijk niet, het zooitje zal gewoon net als het
publieke omroep bestel al 55 jaar lang, in stand gehouden worden met
subsidies. Mij zou het zeer verbazen als ze echt uit de lucht gaan.

UPC luisteren? Nou dan moet je niet hier wezen en RTV Rijnmond zijn Must
Carry zenders. Als die uit zouden gaan blijft die frequentie gewoon "uit"
tot een evt. ander regio programma komt

Samenwerken is leuk geopperd maar dat kenden we al. ZH TV misschien
vergeten? ergens tussen '92 en '94 zal het geweest zijn (inclusief
etherfrequentie voor die TV zender. Het werd geen succes om vele redenene
vooral het "verschil van mentaliteit"

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

The Rocker

> [...]

Tsja, ze geven iedereen ook maar een eigen programma. Dat kost geld.

The Rocker.

Aad

> [...]
> Toch niet overnemen Radio 1?
> Overigens denk dat regio-radio alleen een succes in N-O en Zuiden vh

De situaties bij Rijnmond is niet zo beroerd, omdat ze niet beluisterd en
bekeken worden. Dat is namelijk wel het geval. Ze zijn misschien niet de
best scorende regionale van Nederland, maar de marktaandelen mogen er zeker
zijn.
In de leiding hebben de verantwoordelijken (voor zover binnen de organisatie
zelf duidelijk is wie dat precies is - zie het RD) 'gewoon' zitten slapen en
zonder op het budget te letten maar extra geld uitgetrokken voor ...?
Ik vind, dat Rijnmond zich vooral bezig zou moeten houden met haar eigen
zendgebied. Naar mijn idee zijn er te vaak items te horen, die er niet
thuishoren. Leuk om een correspondent in Amerika te hebben, maar wat is de
meerwaarde?
Op tv wil men zich nogal eens 'te buiten gaan' aan 'leuke culturele
programma's'. Als ik nu zeg, dat ik daar niet altijd de waarde van inzie,
kan dat ook met smaak te maken hebben natuurlijk.

> Dus wellicht een grote RO voor hele Randstad?
> Eventueel met edities voor de 4 grote steden apart.

Dat zou een idee kunnen zijn. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen,
dat een dichtbevolkt gebied als de regio Rotterdam - Dordrecht groot genoeg
is voor een eigen zender, net als de regio's Den Haag - Leiden - Zoetermeer
en Noord-Holland.

Aad

"Wilco Verkerk" <wi...@jawmail.com> schreef in bericht

> Ja hier ben ik het mee eens een grote omroep voor heel de randstad.
> Maar onder de voorwaarde dat ze dan ook het nieuws brengen voor heel de
> randstad .

Dat lijkt me inderdaad alleen mogelijk als er een editiestelsel wordt
opgezet. Rotterdammers zijn over het algemeen weinig begaan met Amsterdams
nieuws (en andersom).

> En dus geen spelletjes meer en dat soort onzin want dat hoort niet thuis
op
> de Regionale zenders.

Waarom niet? Het hoeft natuurlijk geen klinische saaie radio te worden.
Het probleem zit 'm bij Rijnmond vooral in de financiële situatie (bij West
was ook de formatwijziging niet zo'n succes, maar die hebben ze al ongedaan
gemaakt). Een spelletje kost (bijna) geen geld en mensen vinden het vaak wel
leuk. Zolang het niet ten koste gaat van de hoofdtaak lijkt het me geen
probleem.

> [...]
de
> regionale omroepen
> de zelfde voorwaarden als de lokale omroepen.

Die voorwaarden gelden volgens mij al jaren. Ook regionale omroepen hebben
te maken met ICE-normen. Omdat regionalen met betaalde krachten werken,
kunnen ze wat eenvoudiger aan die verplichting voldoen dan veel lokale
omroepen, die vaak alleen met vrijwilligers draaien.

Aad

"hwh" <iime...@hotmail.com.nospam> schreef in bericht

> Zou het een optie zijn om een omroep voor Zuidholland te hebben i.p.v.
twee?

Die optie werd dacht ik ook genoemd in het verslag. Men concludeerde echter,
dat het samenvoegen van twee bijna failliete clubs de problemen niet oplost.
Op termijn zou het misschien een oplossing zijn, maar dan zou bij Rijnmond
en West eerst weer orde op zaken gesteld moeten worden.

erotomania

Dus voorlopig ook geen steunzenders voor Radio West in Den Haag,
Leiden en de bollenstreek. Hebben we mooi drie frequenties in de
aanbieding :)

Ruud Poeze

Luisteraar schreef:

> L. Borst, hoofdredacteur van Radio Rijnmond, is woensdag ontslagen. C. van der
> Wel, hoofdredacteur TV Rijnmond is op non-actief gezet. Dat hebben ingewijden
> bevestigd. Het bestuur van de regionale omroep weigerde woensdagavond commentaar
> en verwees voor een toelichting naar de directie van de regionale omroep. De
> directie liet alleen weten dat er donderdag een persconferentie wordt gegeven.

In het algemeen geldt dat je een omroeptoko nooit door een journalist
moet laten leiden.
Gewoon een radio-man met een commerciele insteek/achtergrond aan het
hoofd
Het journalistieke gedeelte staat dan weer wel onder leiding van een
hoofd-redacteur.

Er zijn een paar uitzonderingen die de regel bevestigen: zoals Nico
Haasbroek.
Die had als correspondent in de VS rondgekeken hoe je radio moest maken.
Gevolg: bloeiperiode Rijnmond
Ruud

jan hein

LOWW wrote:

> Misschien naar de radio?

Je hebt duidelijk de posting waarop ik reageren niet gelezen.

Met "UPC Luisteren" bedoelde ik dat in de vorige posting iemand opmerkte:
"Cartoon network terug op de kabel als TV Rijnmond verdwijnt; luiseren
jullie mee UPC?

Natuurlijk luistert UPC niet mee. En natuurlijk zal Cartoon network niet
terugkomen als de regio tv echt zou verdwijnen op het netwerk van UPC.

Fabio

m1z wrote:

> RTV West en RTV Rijnmond zo goed als failliet
> dinsdag 2 december 2003

Wel jammer maar de kwailiteit was toch ook niet zo best. Terwijl
regionale programmas en nieuws best aardig kunnen zijn.

Welk programma sprong er nu eigenlijk uit? Ik weer niks.

(praat even over TV)

--
Fabio

Fabio

Fabio wrote:

> Welk programma sprong er nu eigenlijk uit? Ik weer niks.

Ik bedoel natuurlijk 'weet'.

Was dat programma van Goderie afkomstig van West?

--
Fabio

Michiel

> [...]
>
> Dat lijkt me inderdaad alleen mogelijk als er een editiestelsel wordt
> opgezet. Rotterdammers zijn over het algemeen weinig begaan met Amsterdams

Het voordeel van een editiestelsel is dat je alleen het nieuws per regio
apart hoeft te maken. Muziekkeuze, jingles, spelletjes etc kunnen prima in
een groter gebied het zelfde zijn....

> [...]
wel
> leuk. Zolang het niet ten koste gaat van de hoofdtaak lijkt het me geen

Je moet niet programma's maken omdat ze goedkoop zijn. De norm moet toch wel
zijn of het iets toevoegt voor de regio. Anders gewoon een paar uurtjes
non-stop erop....

Michiel

Michiel

"Aad" <nie...@radionrg.nederland> schreef in bericht

> [...]
> zendgebied. Naar mijn idee zijn er te vaak items te horen, die er niet
> thuishoren. Leuk om een correspondent in Amerika te hebben, maar wat is de

Sorry maar dit vind ik echt onzin.

Op een regionaal radiostation moet je al het regionale nieuws horen, maar
ook alle andere dingen waar de luisteraars behoefte aan hebben. Het moet de
beste mix zijn, zeg maar. Als ik alléén regionieuws hoor, luister ik niet.
Ik wil namelijk ook weten wat er verder is gebeurd. Ik wil dus zowel mijn
regio, landelijk als een beetje internationaal.

Anders wordt het ook wel raar:
* geen muziek, daar zijn muziekzenders al voor
* geen files, daar is businessnieuws voor
* geen sport, daar is radio 1 voor

Regionale omroepen moeten goed nadenken over hun edities. Ik haakte af bij
radio west omdat ik alleen maar Den Haag hoorde, en nooit Gouda en Boskoop.
Terwijl daar van alles gebeurt! ;-)

Michiel

Fred

"Fabio" <fa...@denhaag.org> schreef in bericht

jij bedoeld filmspot ? nee AT5 produtie ism Goderie.

Fred

EL PIÑO

I've checked it, Fred really wrote this:

> jij bedoeld filmspot ? nee AT5 produtie ism Goderie.

Volgens mij geen productie _van_ AT5 maar gewoon ook uitgezonden _op_ AT5,
het wordt geproduceerd voor een aantal regionale Omroepen, waaronder AT5
(maar bijv. ook Omroep Brabant). Kijk maar 'es naar de aftiteling, Filmworks
o.i.d. is de producent die ik me kan herinneren

--
EP
If(tagline = 'funny') steal(); else next message();

Aad

"Michiel" <ne...@michielbosgra.nl> schreef in bericht

> [...]
> Ik wil namelijk ook weten wat er verder is gebeurd. Ik wil dus zowel mijn
> regio, landelijk als een beetje internationaal.

Ik heb ook niet geschreven dat er uitsluitend regionaal nieuws te horen zou
moeten zijn, maar internationaal nieuws kan ook prima in de bulletins die
elk half uur worden uitgezonden. Gesprekken met een correspondent in New
York horen naar mijn idee niet op een regionaal station thuis.

van Spuie

Op Thu, 04 Dec 2003 23:14:07 +0100, schreef Aad:

?? In de regio Den Haag zijn nogal wat internationale zaken actueel...
Nieuws over het Vredespaleis zou dan niet relevant zijn?

Aad

"van Spuie" <sta...@apen.laan> schreef in bericht

Ik had het over Rijnmond en niet over West. Verder is inderdaad niet alles
wat zich binnen de stadsgrenzen van Den Haag afspeelt regionaal nieuws. Den
Haag heeft een bijzondere positie, omdat het de regeringszetel van Nederland
is. Soms kan het natuurlijk wel regionaal nieuws zijn, maar als we het over
het Vredespaleis hebben, zullen het vaak zaken van internationale omvang
zijn.

Rink

"Aad" <nie...@radionrg.nederland> schreef ...

> "Ruud Poeze" <radioc...@wxs.nl> schreef ...

Die regio omroep bestaat toch al?
Gevestigd in Hilversum.
Besteedt ook weinig tijd aan alles buiten de Randstad.
Is dit niet de echte reden dat regionalen buiten de Randstad het beter doen? Die
regio's worden niet bediend vanuit Hilversum!

> [...]
> is voor een eigen zender, net als de regio's Den Haag - Leiden - Zoetermeer

Lijkt mij ook, maar dat moet Omroep West ook eens buiten "Haaglanden" komen.
Van de 6 items komen er 5 uit Den Haag.
Elke dag is er een Verkeersjournaal alleen voor regio Haaglanden.
Geeft echt het gevoel dat de regio Leiden er niet bij hoort !

Rink
(Leiderdorp)

Rink

> [...]
> Haasbroek.
> Die had als correspondent in de VS rondgekeken hoe je radio moest maken.

Tjonge, geschiedenis herhaling.
Willem van Kooten ging in 1964 kijken hoe radio werd gemaakt in Amerika.
Gevolg: bloeiperiode Radio Veronica.

Rink

Rick

Rink wrote:

> "Aad" <nie...@radionrg.nederland> schreef ...

> Lijkt mij ook, maar dat moet Omroep West ook eens buiten "Haaglanden"
> komen. Van de 6 items komen er 5 uit Den Haag.

Niet overdrijven. Hooguit 4 van de 6, en als het komkommertijd is gaat West
gerust een kwartier durend diepte-item uitzenden over een omgevallen
tomatenplantje in een Poeldijkse kas, of geknakte tulpjes in Lisse....

Alsof we daar in Den Haag op zitten te wachten. In Den Haag zijn we al
nauwelijks geinteresseerd in wat er aan de andere kant van de Laan van
Meerdervoort gebeurd. Als er als iets bestaat als de 'regio West', dan
hoort Den Haag daar zeker niet bij.

West zendt uit voor een publiek dat niet bestaat, misschien uitgezonderd een
groep bejaarden die de tulpjes in Lisse interessanter vinden dan het
wereldnieuws en Idols. Voor Hagenaars die lokaal nieuws en informatie
willen houdt 'lokaal' op bij de Utrechtsebaan. Daarna is het nationaal, en
daar hebben we andere zenders voor.

Omgekeerd kan ik me goed voorstellen dat het Haags Songfestival op een
handjevol gevluchtte Hagenazen na niemand buiten Den Haag ene ruk
interesseert.

Iets als 'het publiek in de regio West' bestaat niet. Het is maar een stuk
grond, een paar redelijk arbitraire lijnen op een kaart. De meeste
Hagenaars hebben meer gemeen met Rotterdammers dan met de bewoners van de
omliggende dorpen.

R.

--
http://www.denhaag.org
http://www.denhaag.nu

Q_1_2_...@hotmail.nl

...op https://groups.google.com/forum/#!forum/nl.media.radio staat nu dit te lezen: Nico.

2003

– De Provinciale Staten weigeren Radio TV West extra subsidies te geven zolang er geen uitsluitsel over de ware aard van de financiële problemen komt. Gedeputeerde Erik van Heijningen pleit voor een intense samenwerking met Radio Rijnmond waarbij de redacties onafhankelijk kunnen werken.

NicouitGouda

Feb 19, 2024, 9:23:50 AMFeb 19
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-18-februari-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2004: Een meerderheid van de Provinciale Staten stemt voor de redding van RTV Rijnmond en van RTV West. De fracties van het ‘CDA’, ‘PvdA’, ‘Groen Links’ en ‘SP’ keuren het voorstel van politicus Erik Van Heijningen goed om met een lening van 3,7 miljoen euro beide omroepen te behouden. Ook de stad Den Haag levert een flinke bijdrage.