Lokale omroep wil uitzenden via DAB+

Radio Zenders

Bron Totaal tv.

Omdat de L-band op de meeste radio's niet zit moet er om die reden maar geschoven worden van frequentie? Ik vind dat géén goede oplossing. Als die behoefte er niet is dan moeten mensen het zonder stellen van de lokale omroep. Ik heb wel een autoradio met L-Band. De discussie moet dan gevoerd worden met de fabrikant.

Wat vinden jullie?

Lokale omroepen willen in de toekomst digitaal in de ether via de DAB+ techniek gaan uitzenden. Belangenorganisatie OLON wil de voor lokale omroep gereserveerde DAB-frequenties gaan gebruiken.

Via DAB+ zijn op dit moment de landelijke publieke- en commerciële omroepen - inclusief enkele digitale themakanalen - in grote delen van Nederland te beluisteren. Later dit jaar volgen de eerste regionale publieke- en commerciële omroepen. Een volgende fase is de komst van lokale omroepen naar de digitale etherradio-standaard. Ze gaan hiervoor enkele frequenties in 'Band III' gebruiken, meldt Mediamagazine. Eerder kregen lokale omroepen enkele frequenties binnen de L-frequentieband toegewezen. De meeste huidige DAB+ radio's kunnen deze L-band echter niet ontvangen. Lokale omroepen gaan nu in dezelfde frequentierange als de landelijke en regionale omroepen uitzenden.

SAMENWERKING

De OLON zegt via Hans Disch - programmamanager sectorverandering - dat de verkaveling rond is en dat lokale omroepen met voorbereidingen voor de uitrol kunnen beginnen. Omdat uitzenden via DAB+ een flinke investering voor lokale omroepen is, kan het nog enige tijd duren alvorens de eerste lokale omroep digitaal in de ether via DAB+ te beluisteren is. Ook wordt vertraging verwacht omdat meerdere lokale omroepen gezamenlijk via één DAB-kavel moeten uitzenden.

TOEKOMST ONZEKER

Verder speelt de herstructurering van lokale omroepen een rol bij het uitzenden via DAB+ en de daarbij behorende investeringen. Van de huidige meer dan 250 omroepen moeten er door samenwerking en fusies in de komende jaren er rond honderd zogenaamde streekomroepen overblijven.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/16669/lokale-omroepen-willen-via-dab+-uitzenden.html

Pasq

On 2014-07-02, Radio Zenders <radioz...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Omdat de L-band op de meeste radio's niet zit moet er om die reden maar geschoven worden van frequentie? Ik vind dat géén goede oplossing. Als die behoefte er niet is dan moeten mensen het zonder stellen van de lokale omroep. Ik heb wel een autoradio met L-Band. De discussie moet dan gevoerd worden met de fabrikant.

DAB+ radio's zijn al een paar jaar op de markt.
Op een enkel land na wordt de L-band niet gebruikt.
Dus iedereen die tot nu toe een DAB+ ontvanger heeft gekocht,
zou voor de lokale radio weer een andere ontvanger moeten kopen...
Ik zie niet in wat het verschil is tussen Band-III en de L-Band..
Er is ruimte genoeg op Band-III, dus ik zou zeggen stop die maar
eerst eens vol...

Pasq

hwh

On 03/07/14 23:05, Pasq wrote:

> [...]
> Ik zie niet in wat het verschil is tussen Band-III en de L-Band..
> Er is ruimte genoeg op Band-III, dus ik zou zeggen stop die maar

Er is afgesproken op de RRC dat landen onderling extra allocaties kunnen
afstemmen. Het moet mogelijk zijn om een flink aantal kleine allocaties
t.b.v. lokale omroep te verkrijgen. Met veel foutcorrectie is maar een
laag vermogen nodig.
Overigens had Nederland al bijna 10B en 10C voor Amsterdam te pakken,
maar A-T had geen belangstelling.

gr, hwh

Piet van der Vooren

Het doet me een beetje denken aan de situatie v��r zerobase, Hans. Daarna
kon ineens alles op de FM. De geschiedenis zou zich wat DAB betreft weleens
kunnen herhalen.

Piet.

"hwh" schreef in bericht news:53b5c7f0$0$2877$e4fe...@news.xs4all.nl...

Radio Zenders

De L-band is uitermate geschikt voor de lokale omroep, dit omdat de frequenties hoog liggen en het bereik daardoor afneemt. De lokale omroep gaat uitzenden op DAB+ maar dan komt er zeker slechts één zender op? Dus één geluid? Als dat zo is vind ik dit verspilling van de bandbreedte! De lokale omroep op de VHF band vind ik alleen kunnen dat het geen nadelige effecten heeft op de mogelijke landelijke netwerken. Bijvoorbeeld 5A voor Leeuwarden, dan Burgem kanaal 5B. Dan weer Drachten kanaal 5A?

Piet van der Vooren

Het is de bedoeling dat een aantal lokale omroepen in een regio via dezelfde
DAB-multiplex gaat uitzenden. Denk bijvoorbeeld aan de Leidse regio en de
Duin- en Bollenstreek: Unity FM-Leiden, Unity FM-Leiderdorp, KB Radio, BO
Bollenstreek Omroep en RTV Katwijk. Het is een beetje vergelijkbaar met het
digitaal doorgeven van de lokale omroepen op het kabelnet van Ziggo. Dat
gebeurt ook per regio. Het bereik van zo'n DAB-multiplex is dan beperkt tot
ongeveer die regio, waardoor hetzelfde VHF-band 3-kanaal een kilometer of 60
verderop weer te gebruiken is. Gelet op de doorgiftecapaciteit per multiplex
zouden lokale omroepen op DAB zelfs meerdere programma's kunnen uitzenden.
De toewijzing van lokale DAB-multiplexen gaat niet ten koste van de
landelijke en regionale netwerken. Er worden extra frequenties beschikbaar
voor gesteld.

Piet.

"Radio Zenders" schreef in bericht

De L-band is uitermate geschikt voor de lokale omroep, dit omdat de
frequenties hoog liggen en het bereik daardoor afneemt. De lokale omroep
gaat uitzenden op DAB+ maar dan komt er zeker slechts ��n zender op? Dus ��n

hwh

On 04/07/14 11:13, Piet van der Vooren wrote:
> De toewijzing van
> lokale DAB-multiplexen gaat niet ten koste van de landelijke en
> regionale netwerken. Er worden extra frequenties beschikbaar voor gesteld.

Is daar ergens informatie over te vinden?

gr, hwh

Piet van der Vooren

Ik heb begrepen dat de OLON daarover al afspraken heeft gemaakt met
Agentschap Telecom, Hans.

Luister hier ook eens naar:
http://www.olon.nl/nieuws/artikel/bekijk/1208949877/interview-met-olon---distributie-lokale-omroepen

Piet.

"hwh" schreef in bericht news:53b6746a$0$2911$e4fe...@news.xs4all.nl...

Radio Zenders

Extra frequenties? Dat lijkt me niet, die zijn er al. Willen de luisteraars dit wel? Ik vind dat je de luisteraar centraal moet stellen. Luistercijfers zijn vanaf 2005 niet meer openbaar gemaakt. Ik vind wel dat er degelijke luisteronderzoeken moeten zijn. Ik heb percentages gezien dat nogal klein is. Ik denk dat er ook meer bekendheid moet komen voor de lokale omroep.

hwh

On 04/07/14 12:00, Piet van der Vooren wrote:
> Ik heb begrepen dat de OLON daarover al afspraken heeft gemaakt met
> Agentschap Telecom, Hans.

Er staat nergens en het wordt in het interview niet aangegeven dat het
om extra frequenties gaat. Ik ben bang dat het gaat om de
'bovenregionale' netten die nu ongebruikt zijn (drie stuks in voormalig
tv kanaal 6, 7, 8 en 9).
We krijgen dan de rare situatie dat je op sommige plaatsen 8 of meer
regionale stations en tot ongeveer 50 lokale stations kunt ontvangen.

gr, hwh

Rob

Wat is daar raar aan dan?
Je bedoelt dat een lokaal station alleen lokaal bereik mag hebben?
En anders is het raar?

hwh

Mag hebben? Daar ga ik niet over. Wel is het vreemd dat stations die het
toch al moeilijk hebben ook nog eens onderling gaan concurreren om de
luisteraars. Het zou logischer zijn speciale frequenties voor kleinere
gebieden ter beschikking te stellen, zodat de kosten lager zijn (minder
stations in een multiplex betekent minder signaal nodig en minder groot
luistergebied betekent minder muziekrechten).

gr, hwh

Q_1_2_...@hotmail.com

Pasq

On 2014-07-04, hwh <iime...@hotmail.com.invalid> wrote:

> [...]
> stations in een multiplex betekent minder signaal nodig en minder groot
> luistergebied betekent minder muziekrechten).

Ik zie het probleem niet...
Ik ga echt niet naar een lokaal radiostation van drie
plaatsen verder luisteren, om daar de door oma Rietje aangevraagde
hoempapa te luisteren...
En het lokale radiostation dat ik wel leuk vind,
heeft helaas een te klein bereik om overal waar ik wil luisteren dat
ene station te ontvangen...
Voor mij is dat dus een win-situatie, en voor oma Rietje ook,
want die hoeft nu niet per se thuis te blijven om haar eigen
hoempapa meuk te kunnen horen... :-)

Pasq

Q_1_2_...@hotmail.com

...op http://www.mediamixonline.nl/audio/MM6juli2014.mp3 vanaf afspeelminuut 19:41 is een item hierover te horen. Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder
13-3-'15 Regionale publieke omroepen starten uitzendingen Digitale Radio
op http://radio-tv-nederland.nl/
En lees ook http://mediamagazine.nl/radionieuws/6112-regionale-publieke-omroepen-on-air-via-dab Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees ook de thread hierover http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=28999&start=240 en dan men name vanaf
door LeoNeo » 13 maart 2015 12:51
Nico.
Message has been deleted

Q_1_2_...@hotmail.com

...op http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=28999&p=424922#p424922 staat nu dit te lezen: Nico.

door passie3105 » 21 maart 2015 16:51

Goes en Roosendaal 10 kW zie ik op FMliste !! Knappe vermogens voor DAB+
Ik hoop dag ze dat in heel Nederland doen. Is indoorontvangst een feit !

Zie http://www.fmlist.org/sendertabelle/dab-st.php?inputLand=HOL

Q_1_2_...@hotmail.com

...zie ook http://www.ukwtv.de/cms/niederlande-dab.html Bron: de posting
door passie3105 » 23 maart 2015 10:13 in dezelfde thread. Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder
26-3-'15 ERP vermogens DAB+ Zuidwest bekend
op http://radio-tv-nederland.nl/ en lees ook http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/cgi-bin/dav.cgi?action=input_submit&kanaal=9D&vhf_uhf=&provincie=Alle
Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...zie ook de foto's in de postings op http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=28999&start=375 vanaf door LeoNeo » 24 apr 2015 12:18
Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder
30-4-'15 Morgen groot deel van de publieke regionale omroepen on air via DAB+
Nico.

Jack Dee

Deze thread gaat over de lokale omroepen. Wat hebben de regionale
omroepen die morgen lanceren daar nou mee te maken?

Q_1_2_...@hotmail.com

Hallo Jack Dee. Omdat de grens tussen lokale omroepen en regionale omroepen wat vaag is heb ik daarom besloten om geen aparte thread te maken voor de regionale omroepen. Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de tekst onder
1-5-'15 Uitrolplan DAB+ kanaal 6B op
http://radio-tv-nederland.nl/ Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Piet van der Vooren

schreef in bericht

Hallo Jack Dee. Omdat de grens tussen lokale omroepen en regionale omroepen
wat vaag is heb ik daarom besloten om geen aparte thread te maken voor de
regionale omroepen. Nico.

Vaag? In de Mediawet staat duidelijk wat het verschil is tussen die twee. Je
kunt toch wel een provincie van een gemeente onderscheiden?

Jack Dee

Het lijkt mij ook niet vaag. De regionale omroepen hebben al een plekje
gekregen op DAB+ en de eersten hebben het ook al opgevuld. De lokale
omroepen hebben dat niet en daarom heet de thread dus ook ‘Lokale
omroep wil uitzenden via DAB+’.

Q_1_2_...@hotmail.com

Hallo Piet en Jack. Dank voor jullie antwoorden en ik heb inmiddels een nieuw topic gemaakt met de naam "Regionale omroepen willen gaan uitzenden via DAB+"
Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...(her)beluister nu ook http://www.mediamixonline.nl/audio/MM29nov2015.mp3 vanaf afspeelminuut 18:46. Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Nicoui...@outlook.com

...lees nu ook https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523 in zijn geheel. Nico.

Nicoui...@outlook.com

...lees nu ook https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=30932&start=75 en eerder en ook verder. Nico.

Nicoui...@outlook.com

...lees nu ook de postings vanaf Bericht door EtherScout » 21 nov 2019 20:08 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=60 Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

Nicoui...@outlook.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...lees nu ook de postings vanaf Bericht door Madurodam FM » 26 nov 2019 11:20 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=60 Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

...en lees nu ook de postings vanaf door LokaleSter » 28 nov 2019 20:13 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=30932&start=150 Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

Q_1_2_...@hotmail.com

NicouitGouda

Nico Gouda

...lees nu ook de onderste posting op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1545 en verder. Nico.

Nico qwerty

...lees nu ook de posting(s) vanaf door glokhoff » 02 nov 2021 12:21 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1575 Nico.

Nico Gouda

NicouitGouda

...lees nu ook de tekst onder
11-12-21 DAB+ nieuws
op https://www.radio-tv-nederland.nl/ Nico.

Nico qwerty

...lees (en zie nu ook het landkaartje) nu ook https://radiovisie.eu/nederland-nieuwe-tijdelijke-kanaalindeling-voor-lokale-dab/ Nico.

Nico Gouda

...op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1620 is sinds 1 januari bijgepost. Nico.

Nico Gouda

...en daarin is nu weer bijgepost. Nico.

Nico Gouda

...en daarin is nu opnieuw bijgepost. Nico.

NicouitGouda

...en daarin is sinds eergisteravond weer bijgepost. Nico.

Nico Gouda

NicouitGouda

...en daarin is vandaag bijgepost. Nico.

Nico Gouda

NicouitGouda

Nico Gouda

...lees nu ook de posting(s) vanaf door DAB+ fan » 17 mar 2022 18:18 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=28999&start=1620 Nico.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-31-maart-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2020: Het ‘Agentschap Telecom’ (‘AT’) geeft de eerste lokale radiostations een tijdelijk vergunning om op DAB+ uit te zenden. Deze start op woensdag 1/4/2021 en loopt tot 31/8/2022.

Nico Gouda

...lees nu ook de postings vanaf door glokhoff » 12 apr 2022 07:42 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1650 (en verder). Nico.

NicouitGouda

NicouitGouda

...op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1650 is sinds gisteren bijgepost. Nico.

Nico Gouda

Nico Gouda

Nico qwerty

Nico Gouda

Nico Gouda

...en lees nu ook de postings vanaf door EtherScout » 26 mei 2022 11:51 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1665 (en verder). Nico.

NicouitGouda

...in de juist hier bovenstaande link is sinds gisteravond bijgepost. Nico.

NicouitGouda

...en daarin is nu weer bijgepost. En lees nu ook https://www.radioemmeloord.nl/ en lees nu ook het bovenste bericht op https://www.radioemmeloord.nl/nieuws.htm Nico.

NicouitGouda

Nico Gouda

NicouitGouda

Nico Gouda

...in de juist hierboven vermelde link is nu bijgepost. Nico.

NicouitGouda

NicouitGouda

Nico Gouda

...lees nu ook de posting(s) vanaf door glokhoff » 19 sep 2022 20:14 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1725 (en verder). Nico.

Nico Gouda

Nico qwerty

...lees nu ook de posting(s) vanaf door Marco79 » 05 okt 2022 14:20 op http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=32432&start=30 (en verder). Nico.

Nico Gouda

Nico Gouda

...in de juist hierboven vermelde link is nu weer bijgepost. Nico.

NicouitGouda

Nico qwerty

NicouitGouda

Nico qwerty

...en lees nu ook http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1815 vanaf de tweede posting. Nico.

Nico Gouda

Nico qwerty

...in de juist hierboven vermelde link is nu bijgepost en lees nu ook http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=31523&start=1845 Nico.

Nico Gouda

...zie m.b.t. de tweede posting in de (ook) tweede juist hierboven vermelde link nu ook https://www.hotdanceradio.com/ Nico.

NicouitGouda

NicouitGouda

Nico Gouda

Nico Gouda

...in de juist hierboven vermelde link is nu weer bijgepost. Nico.

Nico Gouda

Nico Gouda

...in de juist hierboven vermelde link is (sinds) gisteren bijgepost. Nico.

NicouitGouda

..in de juist hierboven vermelde link is sinds 1 maart weer bijgepost. Nico.
It is loading more messages.