Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

747 AM.

70 views
Skip to first unread message

A D Nelis

unread,
Apr 1, 2001, 4:41:25 PM4/1/01
to
Sinds enige tijd is het station 747 AM in de lucht, het
vroegere Radio 5. Dit station zou ten opzichte van het
oude "formaat" een drastische face-lift krijgen. Zo wordt
o.a. op maandag t/m vrijdag tijdens spitsuren het programma
van Radio 1 doorgegeven, en op de overige uren een
eigen programmering.

Iemand hier ideeën over ?

m.v.g. André.

\JT\

unread,
Apr 1, 2001, 4:54:18 PM4/1/01
to
A D Nelis wrote:
>
> Sinds enige tijd is het station 747 AM in de lucht

Die "enige tijd" is ten tijde van jouw schrijven nog niet eens een hele
dag, Radio 747 AM is op 1 April 2001 van start gegaan.



> Iemand hier ideeën over ?

Zullen we het eerst een weekje aanhoren voor we commentaar geen leveren?


--
Nederland lijdt aan ziekekoeiengekte.

A D Nelis

unread,
Apr 1, 2001, 5:07:38 PM4/1/01
to
\\JT\\ wrote in message <3AC7957A...@not.net>...

<knip>

>Die "enige tijd" is ten tijde van jouw schrijven nog niet eens een hele
>dag, Radio 747 AM is op 1 April 2001 van start gegaan.
>

<knip>


>
>Zullen we het eerst een weekje aanhoren voor we commentaar geen leveren?


Dat lijkt mij inderdaad een goed idee. Ik ben zelf wel enthousiast erover,
nadat ik vorige week op teletekst en op www.omroep.nl, de nieuwe indeling
heb gezien van 747 AM.

Overigens, heb ik gemerkt, dat (zoals ergens anders in deze nieuwsgroep
was opgemerkt), de frequentie 1008 AM wel een sterker signaal geeft dan
747 AM. Kan dit liggen aan andere filters ? Ik heb in een grijs verleden wel
eens meegemaakt dat bijvoorbeeld nachtelijke uitzendingen van (voorheen
Hilversum 1 1008 kHz) tijdens werkzaamheden worden doorgegeven
op 747 kHz (of soms ook wel 675 kHz), omdat er gewerkt werd aan de
filters.

m.v.g. André.

Rink

unread,
Apr 1, 2001, 6:35:22 PM4/1/01
to

A D Nelis heeft geschreven in bericht ...
>
><knip>

>
>Overigens, heb ik gemerkt, dat (zoals ergens anders in deze nieuwsgroep
>was opgemerkt), de frequentie 1008 AM wel een sterker signaal geeft dan
>747 AM. Kan dit liggen aan andere filters ? Ik heb in een grijs verleden
wel
>eens meegemaakt dat bijvoorbeeld nachtelijke uitzendingen van (voorheen
>Hilversum 1 1008 kHz) tijdens werkzaamheden worden doorgegeven
>op 747 kHz (of soms ook wel 675 kHz), omdat er gewerkt werd aan de
>filters.
>
>m.v.g. André.

Filters veroorzaken altijd een verzwakking, tenzij het actieve filters zijn.
Volgens mij bestaan bij zenders geen actieve filters.

Waar op werd gedoeld was de betere propagatie bij een iets hogere frequentie
in de middengolf, maar vooral op het mindere aantal andere Europese zenders
op 1008 kHz. Daardoor komt de 1008 verder dan de 747.


Rink


Ruud

unread,
Apr 2, 2001, 1:59:38 AM4/2/01
to
747 am is radio 2

A D Nelis schreef:

\JT\

unread,
Apr 2, 2001, 3:23:38 AM4/2/01
to
Ruud wrote:
>
> 747 am is radio 2


Heb jij sinds de Tweede wereldoorlog je radio niet meer aan gehad? Radio
747 AM is de opvolger van Radio 5 die vroeger op 1008 AM zat. Radio 2 is
al jaaaaaaaren niet meer op de middengolf te beluisteren.

Ruud

unread,
Apr 2, 2001, 3:11:01 PM4/2/01
to
weer een Ruud
Ruud

Ruud wrote in message <3AC81548...@bart.nl>...

A D Nelis

unread,
Apr 8, 2001, 3:54:32 PM4/8/01
to
\\JT\\ wrote in message <3AC7957A...@not.net>...

<knip>

>Zullen we het eerst een weekje aanhoren voor we commentaar geen leveren?

Week nu voorbij, en ik moet zeggen, de nieuwe programmering van 747
vind ik wel strakker dan voorheen Radio 5. Wel zou ik graag een sterker
signaal op 747 willen zien, met name rond 23:00 uur is 747 niet overal
goed te ontvangen, en valt soms weg (vervorming etc), waardoor met name
gesproken woord wordt gemist.

Wellicht dat enkele steunzenders hier een oplossing kunnen vormen ??

m.v.g. André.


Rink

unread,
Apr 8, 2001, 4:11:55 PM4/8/01
to

A D Nelis heeft geschreven in bericht <#nB4qWGw...@net005s.hetnet.nl>...

André,

Waar valt de 747 weg?

Rink


B. van Hoek

unread,
Apr 9, 2001, 3:14:27 AM4/9/01
to
> Week nu voorbij, en ik moet zeggen, de nieuwe programmering van 747
> vind ik wel strakker dan voorheen Radio 5. Wel zou ik graag een sterker
> signaal op 747 willen zien, met name rond 23:00 uur is 747 niet overal
> goed te ontvangen, en valt soms weg (vervorming etc), waardoor met name
> gesproken woord wordt gemist.
>
> Wellicht dat enkele steunzenders hier een oplossing kunnen vormen ??
>

Dat heeft toch te maken met het overschakelen naar een veel zwakkere
zender in Lopik 's nachts....

Groeten,
Bart van Hoek
http://www.radiozenders.com

Ruud Poeze

unread,
Apr 9, 2001, 5:37:46 AM4/9/01
to

"B. van Hoek" schreef:

Volgens mij gebeurt dat niet meer nu 1008 de hele nacht ook in de lucht
blijft.

Hoe komt het toch dat de milieubeweging nooit protesteert tegen de
energie verspilling van de publieke omroep.
's Nachts na een uur wordt hetzelfde programma uitgezonden op
1) 747
2) 1008
3) FM-H (Radio 1)
4) FM-A (Radio 2)

En dan hebben we het nog niet over de overname door regionale omroepen.
En dan zijn er nog mensen die klagen dat ze de publieke omroep niet
overal goed kunnen ontvangen.
Misschien dat een Teleac cursus "radio-bedienen" helpt.

Ruud

B. van Hoek

unread,
Apr 9, 2001, 8:11:53 AM4/9/01
to
>
> En dan hebben we het nog niet over de overname door regionale omroepen.
> En dan zijn er nog mensen die klagen dat ze de publieke omroep niet
> overal goed kunnen ontvangen.
> Misschien dat een Teleac cursus "radio-bedienen" helpt.
>
> Ruud

Of een goede ontvanger cq antenne kopen..

A D Nelis

unread,
Apr 9, 2001, 1:41:51 PM4/9/01
to
Ik heb e.e.a. geprobeerd op 3 radio toestellen, als volgt:

1) Stem de radio af op 747 (grof).

2) Draai de radio totdat het signaal *minimale* ontvangst geeft.
(uitleg zie verderop).

3) Stem de radio af op 747 (fijn).
Door de minimale ontvangst is de band smaller, en is het
middelpunt (747) beter in te stellen.

4) Draai de radio totdat het signaal *maximale* ontvangst geeft.

Volgens mij geeft deze werkwijze een zo optimaal mogelijke
ontvangst. In met name de ochtenduren 06:00 - 08:00 geeft
747 dan ook een prima ontvangst. In de avonduren 21:00-01:00
is de ontvangst van 747 veel slechter.

Opvallend is dat AM frequenties 675 (Radio 10), 828 (Arrow),
1008 (Radio 1) nog een betere ontvangst geven (675 zit zelfs
lager dan 747) terwijl bijvoorbeeld 1395 AM (Business Nieuws)
nog slechter is te ontvangen dan 747 AM.

m.v.g. André.


A D Nelis

unread,
Apr 9, 2001, 1:45:21 PM4/9/01
to
Rink wrote in message <9aqgkg$4p752$1...@reader02.wxs.nl>...

<knip>

>André,
>
>Waar valt de 747 weg?
>
>Rink

In Zeeland is 747 niet overal optimaal te ontvangen.

m.v.g. André.


Ruud Poeze

unread,
Apr 10, 2001, 6:06:36 AM4/10/01
to

A D Nelis schreef:

Het kan zijn dat 747 tijdelijk op een lager vermogen staat.
Het kan niet zo zijn dat 747 slechter door komt dan 1008.
IHA: hoe lager de frequentie, hoe beter de propagatie. 828 staat bij jou
om de hoek, dus dat zegt me niets.
Mindere ontvangst in Zeeland kan alleen verklaard worden door de
"schaduwwerking" van Groot Rotterdam.

Ruud

Ruud

unread,
Apr 10, 2001, 3:27:49 PM4/10/01
to
Inderdaad Ruud het is te idioot voor woorden wat er allemaal gebeurd op
zowel AM als FM bij de pub.omroepen.
Mocht je weten om hiervoor iets "op touw" te zetten dan heb je mijn steun
voor 250%.
Ruud

A D Nelis

unread,
Apr 11, 2001, 5:03:01 PM4/11/01
to
Ruud wrote in message <9avms0$4s7n4$1...@reader02.wxs.nl>...

<knip>

>>'s Nachts na een uur wordt hetzelfde programma uitgezonden op
>>1) 747
>>2) 1008
>>3) FM-H (Radio 1)
>>4) FM-A (Radio 2)
>>
>>En dan hebben we het nog niet over de overname door regionale omroepen.


Terwijl van 08:30-16:00, en 18:30-24:00, de 747 AM slechts op 747 en 1251
(Hulsberg) is te ontvangen en op geen enkele FM-zender.

Dat is nu weer het andere uiterste ....

m.v.g. André.


B. van Hoek

unread,
Apr 12, 2001, 3:44:56 AM4/12/01
to
Ja maar Radio 747 is niet een volledige zender, het Radio 1 Journaal
neemt een groot gedeelte van de programmering voor zijn rekening, wel te
horen op FM, dus dat is helemaal verspilling van frequentie-ruimte. Er
zijn commerciele omroepen die meer luisteraars bereiken met minder,
bv Arrow Classic Rock Radio met de zwakke AM-zender 828 kHz. Bovewndien
hebben die een 100 procent eigen programmering, 24 uur per dag.

Groeten,
Bart van Hoek
http://www.radiozenders.com

A D Nelis schreef:

Ruud Poeze

unread,
Apr 12, 2001, 7:54:06 AM4/12/01
to

A D Nelis schreef:

Nee hoor, het is voldoende als een programma alleen op AM, of alleen op
FM ontvangen kan worden.
Alles en iedereen is het er over eens dat het "dubbel beleg" opgeheven
moet worden.
Alleen bij Radio 1 proberen ze via een achterdeurtje toch weer op AM te
blijven door het "tijdelijk gebruik" van 1008 en 891.
Overigens is een programma dat alleen op AM te ontvangen is altijd nog
in FM-stereo kwaliteit te beluisteren via de kabel.

Ruud

B. van Hoek

unread,
Apr 12, 2001, 8:58:52 AM4/12/01
to
Op de FAQ pagina van Radio 1 staat dit:

7 ’s Avonds is Radio 1 via de AM slechter te ontvangen. Hoe kan
dat?
o Uitzenden via kost veel stroom en dus geld. Na 1 uur ’s nachts wordt
het
vermogen van de AM-frequentie verminderd.

Groeten,
Bart van Hoek
http://www.radiozenders.com


A D Nelis schreef:

Ruud Poeze

unread,
Apr 12, 2001, 11:15:58 AM4/12/01
to

"B. van Hoek" schreef:


>
> Op de FAQ pagina van Radio 1 staat dit:
>
> 7 ’s Avonds is Radio 1 via de AM slechter te ontvangen. Hoe kan
> dat?
> o Uitzenden via kost veel stroom en dus geld. Na 1 uur ’s nachts wordt
> het
> vermogen van de AM-frequentie verminderd.
>
> Groeten,
> Bart van Hoek
> http://www.radiozenders.com
>

Klopt, na 1 uur werd overschakeld op de reservezender in Lopik met
"maar" 60 kW ipv 400 kW in Flevo. 1 uur, want dan werd ook 1008
uitgeschakeld. Maar nu 1008 de hele nacht in de lucht blijft weet ik dus
niet of 747 's nachts in Lopik of Flevo draait. Ik woon in Utrecht en
krijg in beide gevallen een enorm signaal.
Overigens is de audio- processing van 1008, Radio 1, slecht; in ieder
geval slechter dan 747. Wellicht dat daar wat aan gedaan kan worden.


Ruud

Rink

unread,
Apr 12, 2001, 2:21:47 PM4/12/01
to
En dan zeker ook nog op:
- 891 kHz
- 1251 kHz
- geluid bij TV-zenders die geen TV-programma's uitzenden.
- lokale omroepen die geen eigen programma's uitzenden
- satelliet
- DAB
- internet ?

Rink


Ruud heeft geschreven in bericht <9avms0$4s7n4$1...@reader02.wxs.nl>...

Edwin van der Zee

unread,
Apr 12, 2001, 4:33:33 PM4/12/01
to

Beste Ruud,

>Overigens is de audio- processing van 1008, Radio 1, slecht; in ieder
>geval slechter dan 747. Wellicht dat daar wat aan gedaan kan worden.

Was dit ook zo tot 31 maart, toch
de 747 nog Radio 1 was
en 1008 Radio 5?

Groet,
Edwin.

Edwin van der Zee

unread,
Apr 12, 2001, 4:34:22 PM4/12/01
to

Beste Ruud,

>Overigens is de audio- processing van 1008, Radio 1, slecht; in ieder
>geval slechter dan 747. Wellicht dat daar wat aan gedaan kan worden.

Was dit ook zo toen de 747 nog Radio 1 was en 1008 Radio 5 (dus t/m
31-2 jl.)?

Groet,
Edwin.

Mischa

unread,
Apr 13, 2001, 3:29:38 AM4/13/01
to
> Klopt, na 1 uur werd overschakeld op de reservezender in Lopik met
> "maar" 60 kW ipv 400 kW in Flevo.

Flevo is 600 kW carrier....


Ruud Poeze

unread,
Apr 13, 2001, 8:10:21 AM4/13/01
to

Edwin van der Zee schreef:


Klopt, 100% gelijk.
Het probleem zit m waarschijnlijk in de (processing van de) audio feed
van Radio 1 naar de AM.

Ruud

Ruud Poeze

unread,
Apr 13, 2001, 8:13:31 AM4/13/01
to

Mischa schreef:


>
> > Klopt, na 1 uur werd overschakeld op de reservezender in Lopik met
> > "maar" 60 kW ipv 400 kW in Flevo.
>
> Flevo is 600 kW carrier....

Flevo heeft 600 kW zenders (AEG Telefunken) maar die staan op 400 kW
afgesteld. Dat zal er wel mee te maken dat het constant op topvermoigen
draaien meer kosten (energie, slijtage buizen) met zich mee brengt en
nauwelijks betere ontvangst geeft. Op somige momenten werd of wordt met
"maar" 200 kW gewerkt, maar ik weet niet of dit nog zo is.

Ruud

hwh

unread,
Apr 13, 2001, 1:19:30 PM4/13/01
to

> Flevo heeft 600 kW zenders (AEG Telefunken) maar die staan op 400 kW
> afgesteld. Dat zal er wel mee te maken dat het constant op topvermoigen
> draaien meer kosten (energie, slijtage buizen) met zich mee brengt en
> nauwelijks betere ontvangst geeft. Op somige momenten werd of wordt met
> "maar" 200 kW gewerkt, maar ik weet niet of dit nog zo is.

En dan is er nog de antenne gain (twee gekoppelde halve golf antennes).
Met 600 kW zenders 1000 kW ERP, dus iets van 667 kW met 400 kW zenders.

gr, hwh


Ruud Poeze

unread,
Apr 14, 2001, 10:30:06 AM4/14/01
to

hwh schreef:

En om het maar helemaal compleet te maken moeten we ook nog rekening
houden met het antenne diagram dat ovaalvormig is.

Ruud

hwh

unread,
Apr 14, 2001, 12:10:23 PM4/14/01
to
>
> En om het maar helemaal compleet te maken moeten we ook nog rekening
> houden met het antenne diagram dat ovaalvormig is.

Ik vraag me alleen af of het inmiddels echt een ovaal is: in de eerste jaren
zeker
was het vermogen richting achterhoek een stuk hoger dan richting
noordholland.
Dat was omdat in westelijke richting de geleiding veel beter is dan over de
veluwe.
Dit effect werd bereikt door de ene mast meer vermogen te geven dan de
andere.

Maar het vermogen richting Groningen/Tilburg ongeveer was het hoogste (de
punten van de ovaal).

Indertijd sprak men over 180 kW minimum (westelijk dus).

gr, hwh


Message has been deleted

Q_1_2_...@hotmail.com

unread,
Jan 10, 2020, 2:51:21 PM1/10/20
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-10-januari/ staat nu dit te lezen: Nico.

2004

747AM wijzigt de weekendprogrammering. De zender wil op zaterdag en zondag de herkenbaarheid vergroten waardoor het financiële zorgenkind van de publieke omroepen zich zeven dagen op zeven kan richten op de manier van leven, spiritualiteit, wetenschap en cultuur.

Q_1_2_...@hotmail.nl

unread,
Sep 7, 2020, 1:43:56 PM9/7/20
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-7-september-251-audio/ staat nu dit te lezen: Nico.

2003

De VARA maakt bekend dat de omroep geen programma’s meer op 747 AM zal uitzenden. ...

Q_1_2_...@hotmail.nl

unread,
Oct 15, 2020, 11:22:36 AM10/15/20
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-15-oktober/ staat nu dit te lezen: Nico.

2000

Radio 5 krijgt een nieuwe roepnaam. Radio 747AM is een gevolg van de verhuizing van Radio 1 naar 1008 kHz. Buiten een aparte programmering waarbij ondermeer cultuur centraal staat, zal men een aantal blokken van de nieuws- en sportzender overnemen.

Nico Gouda

unread,
Mar 23, 2021, 11:51:31 AM3/23/21
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-23-maart/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: Radio 1, de nieuws- en sportzender van de publieke omroepen, blijft ook na 1/4/2001 op AM 1008 kHz en op AM 891 kHz. Radio 5, dat als Radio 747 start, verhuist naar AM 747 kHz en naar AM 1251 kHz. Normaal had het ministerie van Verkeer en Waterstaat plannen om Radio 1 van de AM te verwijderen. Na overleg met de ‘NOS’ blijft alles echter tot aan de herverdeling van de etherfrequenties ongewijzigd.

NicouitGouda

unread,
Nov 19, 2021, 11:07:19 AM11/19/21
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-19-november-2/ staat nu dit te lezen:

2005: De raad van bestuur van de publieke omroepen overweegt om Radio 747 AM in 2007 al uit de ether te halen, oorspronkelijk stond dit gepland voor 2010. Het station zal dan uitsluitend via de kabel en online werken. De dalende reclameopbrengsten zorgen immers voor ingrijpende maatregelen waarbij men voor 80 miljoen euro moet bezuinigen. De herschikking van Radio 747 AM kan twee miljoen euro opbrengen.

En lees nu ook https://www.radiofreak.nl/radio-747-mogelijk-in-2007-van-am-af/ Nico.

Nico Gouda

unread,
Mar 16, 2022, 3:34:30 PM3/16/22
to
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-16-maart-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2001: Radio 5 vervangt Radio 1 op AM 747 kHz en wordt vanaf 1/4/2001 Radio 747 AM. Er komt een horizontale programmering voor de doelgroep rond 50 plus. Men hoopt op die manier de luistercijfers op te krikken.

Nico qwerty

unread,
Aug 9, 2022, 11:26:19 AM8/9/22
to

Nico Gouda

unread,
Nov 21, 2022, 2:36:34 PM11/21/22
to
0 new messages