MEBO Ltd en het Oostblok en Libië

luc de groot

kijk eens naar de MEBO Ltd site, waar men openlijk toegeeft
detonatoren voor springtuigen te hebben aangemaakt, oa voor Libië.
Interessant is ook de BBC Two-film over Lockerbie, met een interview
in het kantoor van MEBO Ltd. in Zurich (waar nog steeds 'Radio
Nordsee' op de deur prijkt. Bekijk hun website via http://mebocom-defilee.ch

Piet

"luc de groot" <lucasg...@hotmail.com> schreef in bericht

> [...]

> in het kantoor van MEBO Ltd. in Zurich (waar nog steeds 'Radio
> Nordsee' op de deur prijkt. Bekijk hun website via

Ik kom daar niet verder dan een homepage van een bedrijf 'Intuitec', Luc.

Piet.

leendert vingerling

"luc de groot" <lucasg...@hotmail.com> wrote in message

[...]

reactie Leendert:

Er valt veel te lezen over MEBO na aanleiding van het Lockerbie proces in
Zeist in 2000. Het is ingewikkeld en complex, maar uit alle verhoren en
onderzoeken komt naar voren dat MEBO zeer hoogwaardige technologische
apparatuur leverde aan met name Oost-Duitsland, Libiė en Syriė. Die
apparatuur werd gebruikt voor het afluisteren en decoderen van NATO
telecommunicatie. Daarnaast maakte MEBO op afstand te besturen ontstekers
voor bommen.

Uit de verhoren bleek verder dat Bollier al vroeg banden had met de
Oostduitse Geheime Dienst, de Stasi. Die betaalde MEBO grote sommen geld
vooruit voor de levering. Het is wederom een verklaring waarom de heren zo
gemakkelijk een luxe zendschip(twee eigenlijk) konden uitrusten.

En waarom zonden ze op de korte golf uit? Commercieel beslist niet
aantrekkelijk. De 49 meter band werd in de tijd van de Koude Oorlog vaak
gebruikt voor het versturen van gedecodeerde berichten.

Een kleine passage uit het verhoor van Bollier:
http://web.archive.org/web/20021105041308/www.geocities.com/CapitolHill/5260/week8.html

Bollier said he met East German spymaster Markus Wolf on his first visit to
the Stasi in East Berlin in 1970. He admitted he was often in debt to the
Stasi but said that was because they paid him in advance for goods such as
devices for the remote control of detonators, encryption systems and
electronic timers. In contrast to Libya who often delayed paying him, East
Germany gave him lump sums plus credit for material and information
supplied, he said, acknowledging that the Stasi paid him around a million
Swiss francs in 1970-1980 and half a million thereafter.

Kortom hoe je het wendt of keert ,aan de MEBO oprichters zal voor mij altijd
een onprettig luchtje blijven hangen. In feite leverden ze met hun
apparatuur het' Westen 'uit aan landen en organisaties die het' Westen '
kapot wilde maken.
Met zulke mensen heb ik weinig op, ook al hebben ze dan een zendschip
uitgerust...

Salut
Leendert

Herbert Visser

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:4963c7ca$0$28670$7a62...@news.club-internet.fr...

> [...]
> kapot wilde maken.
> Met zulke mensen heb ik weinig op, ook al hebben ze dan een zendschip

Dan vind je Bull Verweij vast een patriot......

Herbert Visser

leendert vingerling

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> wrote in message

Spitvondig Herbert ! In het licht van de tegenstellingen tussen 'het Westen'
en het Oosten' zou je Bull Verweij dan inderdaad een 'soort patriot' kunnen
noemen.

Feit blijft dat de MEBO mannen een discutabele reputatie hebben.Handelen met
schurkenstaten en terreurorganisaties(PLO,IRA,ETA) was bij de wet verboden
en is moreel onverantwoord. Geld moet hun drijfveer zijn geweest. Ik geloof
niet dat ze politieke idealen steunden.

Het starten van een radioschip was voor hen een manier om nog meer te kunnen
handelen. Dat liep in den beginne dus stuk, toen ontdekt werd dat er in
Polen aan nog eens tien radioschepen werd gewerkt voor communistische
propaganda doeleinden. Het project werd afgeblazen. De Oostduitse Stasi
geldkraan werd dichtgedraaid en toen klopten de heren bij 'patriot' Verweij
aan.

Achteraf worden zaken ineens een stuk duidelijker.

Salut
Leendert

bert

En het zou mensen verboden moeten worden om in landen te gaan wonen die
terroristische daden ondersteunen, zoals bijvoorbeeld Frankrijk en de
aanslag op de Rainbow Warrior. De PLO de IRA en de ETA zijn trouwens
bevrijdingsorganisaties..... inderdaad achteraf :-)

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:49645279$0$28670$7a62...@news.club-internet.fr...

@xs4all.nl Hans H.

> [...]

> in het kantoor van MEBO Ltd. in Zurich (waar nog steeds 'Radio
> Nordsee' op de deur prijkt. Bekijk hun website via

(...)

> [...]
> aantrekkelijk. De 49 meter band werd in de tijd van de Koude Oorlog vaak
> gebruikt voor het versturen van gedecodeerde berichten.

Het waren technocraten, ze hielden van geld en van techniek.
Ze waren net zo cynisch als menig zakenman of bankier.
Genoeg om met dat soort regimes in zee te gaan en er zelf beter van te
worden.
En die kortegolf, dat was leuk speelgoed om mee te pochen in hun vaste
restaurant in Zürich.

HH

leendert vingerling

"bert" <b-hen...@planet.nl> wrote in message

> [...]
> aanslag op de Rainbow Warrior. De PLO de IRA en de ETA zijn trouwens
> bevrijdingsorganisaties..... inderdaad achteraf :-)

Maar Bert, je gaat me toch niet vertellen dat je het gebruik van geweld en
terreur gerechtvaardigd vindt bij de door jouw aangehaalde
'bevrijdingsorgansisaties'. Opkomen voor je onafhankelijkheid is je goed
recht, maar onschuldige burgers doden om je doel te bereiken moet worden
veroordeeld.

MEBO wist wat deze 'bevrijdingsorgansisaties' deden maar ging willens en
wetens door met handel drijven, omdat ze er grof geld mee konden verdienen.
.Er kleeft dus bloed aan de handen van MEBO. Net zoals de wapenindustrie.

RNI was het showproject van MEBO voor de communistische landen.

De aanslag op de Rainbow Warrior door Frankrijk vonden vele Fransen ook een
grof schandaal en schaamden zich er voor en hebben dat ook duidelijk gemaakt
aan de regering.

Salut
Leendert

Herbert Visser

"Hans H." <hogendhWegSpam @xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> worden.
> En die kortegolf, dat was leuk speelgoed om mee te pochen in hun vaste

We hebben er evengoed veel plezier van gehad; hetzij als luisteraar,
hetzij als medewerker.
En het enkele feit dat we er nu 35 jaar later nog vol van zijn, zegt wel
genoeg.

leendert vingerling

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> wrote in message

Dat zal ik niet ontkennen, maar soms vraag ik me af of ik het ook zou hebben
gedaan met de wetenschap van nu. Het is hetzelfde dilemma dat sporters
hebben als ze naar een land met een dubieus regime gaan. Wat doe je?

Ik denk dat de medewerkers aan het radio Noordzee avontuur niet precies
afwisten van de activiteiten van MEBO. Tegenwoordig ligt alles op straat
door de nieuwe media, maar vroeger was dat wel anders. Anders gezegd, de
oud-medewerkers kun je eigenlijk niets verwijten. Maar ik vraag wel af of er
niet bij één of twee een lampje is gaan branden?

Of waren ze allemaal naļef ?

Salut
Leendert

Piet

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:4964f14e$0$28674$7a62...@news.club-internet.fr...

Wat dat laatste betreft: zou je ook geen onderscheid moeten maken tussen de
medewerkers van de 'Mebo-tak' en de Strengholt-tak, Leendert?

Piet.

Ben Meijering

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:4964f14e$0$28674$7a62...@news.club-internet.fr...

Hans schreef dat het technocraten waren. Nu heb ik in mijn werk door de
jaren heen met heel veel technocraten te maken gehad en voor hun telt alleen
die technische "uitdaging". Daarbij zijn ze soms naief mbt wat hun
technische projecten en resultaten nog meer teweeg kunnen brengen. Waarom
zouden (in plaats van de medewerkers van RNI) Meister en Bollier niet naief
geweest kunnen zijn? Voor techneuten telt alleen de techniek, de rest is
bijzaak.

Ben

Piet

"Ben Meijering" <bmeijeri....@wxs.nl> schreef in bericht

> [...]
> zouden (in plaats van de medewerkers van RNI) Meister en Bollier niet
> naief geweest kunnen zijn? Voor techneuten telt alleen de techniek, de

En het waren fanatieke en zeer actieve zendamateurs.

Piet.

anne

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:4964f14e$0$28674$7a62...@news.club-internet.fr...

Er zijn twee vragen bij mij boven gekomen Leendert,

1. Hoe kom jij nu aan deze informatie?
2. En waarom is deze nieuwe informatie, als ik me niet vergis, niet eerder
boven water gekomen?

Het verhaal van Andy Archer was dus niet helemaal uit zijn duim gezogen, als
je de informatie mbt. de DDR leest.

vr.gr.anne

leendert vingerling

"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> wrote in message

> [...]
> boven water gekomen?
>
> Het verhaal van Andy Archer was dus niet helemaal uit zijn duim gezogen,

Anne, ik baseer mijn informatie op de verhoren van het Lockerbie proces in
kamp Zeist. Bollier is daar vijf dagen 'opgesloten' geweest als 'verdachte'.
Uiteindelijk is besloten hem niet te vervolgen, maar als kroongetuige op te
roepen tegen de Libiërs die verdacht werden van het plaatsen van de bom in
het vliegtuig.

Naast Bollier zijn er medewerkers van het MEBO kantoor,voormalige Stasi
medewerkers,Libanezen,Libiërs etc ondervraagd . De hele doopzeel van MEBO is
gelicht en dan komt er veel boven water.

Ik weet niet of dit nieuwe informatie is. Het lijkt me van niet want het
proces vond acht jaar geleden plaats. Misschien wilde de
zeezenderfans/publicisten deze feiten niet erkennen en het in de doofpot
houden. De 'glans' van de antenne's van RNI zou daarmee wel eens flink
kunnen verbleken...

Salut
Leendert

radiogek

On 8 jan, 08:15, "leendert vingerling"
<leendert.vingerling@clubad...@club-internet.fr> wrote:
> "anne" <huppied...@tiscali.nl> wrote in message

> Leendert- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Leendert kan je nog een keer de link plaatsen, voor mij is het nog een
grote doofpot :-) Op die link die jij in het eerste bericht plaatst is
slechts een website van een bedrijf zichbaar (van M&B?).

Groetjes Hans
http://thevandijks.blogse.nl/

J.T. Evers

radiogek schreef:

Deze link?:
http://www.lockerbie.ch/

--
J.T. Evers

Peter de Wit

Hee,

Bert Hendriks, dat is lang geleden....

Oef en ik houd zo van Franse Kaas, en Wijn en.....

en ik vond Greenpeace ook een goede organisatie...

PdW

leendert vingerling

"radiogek" <theva...@gmail.com> wrote in message

[...]

De link die ik heb geplaatst in het eerste bericht werkt gewoon. Verder kom
je op héél veel sites terecht met info over Edwin Bollier via zoekmachines
zoals Google.Te veel om hier allemaal te vermelden.

Bollier vecht voor eerherstel, nu blijkt dat de printplaat in de timer van
de bom niet aan Libiė is geleverd door Mebo.
Er is flink geknoeid met het bewijs door de Amerikaaanse en Schotse
politie.Om Libiė als zondebok aan te wijzen is zelfs geprobeerd Bollier om
te kopen door te zeggen dat hij wel de printplaat had geleverd.

Helaas is het te laat, want het bedrijf MEBO AG is inmiddels failliet en de
schade bedraagt 60 miljoen dollar . De kosten voor de rechtzaken en het
wegvallen van orders door de besmette naam zijn de oorzaak.

Wellicht zien we het 'karakter' Bollier nog terug in de film die Steven
Spielberg gaat maken over de crash van de Pan-Am vlucht op Lockerbie .

Salut
Leendert

Bert M.

leendert vingerling bracht volgend idée uit :

> [...]
> houden. De 'glans' van de antenne's van RNI zou daarmee wel eens flink kunnen

Nou, ik denk niet dat de gouden glans van de RNI antennes zo gauw
verbleekt want volgens mij was er geen dj die ook maar een idee had...
Die wilden alleen maar radio maken en meer niet.
Dat er achteraf een 'doofpot' opengaat doet daar niks aan af, ook niet
voor de fans.
Denk ik.

Bertje

anne

"Bert M." <radioh...@gmail.com> schreef in bericht

<quote>

Naast Bollier zijn er medewerkers van het MEBO kantoor,voormalige Stasi
medewerkers,Libanezen,Libiërs etc ondervraagd . De hele doopzeel van MEBO is
gelicht en dan komt er veel boven water.

Dat er nu veel boven water komt is ook een nadeel, of voordeel van het
internet, zonder dit medium zou nog veel niet zo makkelijk zijn op te
zoeken, Leendert.

Ben ik met je eens Bert, voor mij is en blijft radio Noordzee zoals ik heb
leren kennen.
De medewerkers treffen geen blaam, zij werden er volgens mij ook verre van
gehouden.
Ik denk dat het verhaal van Andy Archer gebaseerd was op vermoedens of vage
geruchten.

Heb na aanleiding van deze discussie nog een gesprek gehad met een vriend
die geboren en getogen is in de DDR,
de MEBO was niet bestemd voor spionage, maar men kon wel constateren waar
men op de MEBO technisch toe in staat was.
De MEBO was tot ver in het Oostblok op de AM te ontvangen.

vr.gr.anne

leendert vingerling

> die geboren en getogen is in de DDR,
> de MEBO was niet bestemd voor spionage, maar men kon wel constateren waar
> men op de MEBO technisch toe in staat was.
> De MEBO was tot ver in het Oostblok op de AM te ontvangen.

Je moet daarom de MEBO 2 dan ook zien als een prototype. In Gdansk in Polen
werd aan nog eens tien schepen gewerkt, die door MEBO AG uit Zürich zouden
worden voorzien van zeer geavanceerde zendapparatuur. Alles werd betaald
door de Oostduitsers en hun bondgenoten. Doel: communistische propaganda
uitzendingen.

Salut
Leendert

hans...@gmail.com

> [...]
> door de Oostduitsers en hun bondgenoten. Doel: communistische propaganda

Kijk eens wat Leendert daar nu schrijft: gelijk aan Paul Harris zou ik
ook aan jou ook de vraag willen stellen met keiharde bewijzen te komen
dat er inderdaad aan tien zendschepen werd gewerkt in Gdanks. Ik heb
in mijn leven wel zeker vijftig zogenaamde zeezenderprojecten
beschreven in de serie duimzuigers en oplichters en duidelijk weten
neer te zetten dat het om onzin ging. Paul Harris heb ik derhalve de
vraag: kom eens met een duidelijk bewijs bij herhaling voorgelegd.
Nooit een antwoord op de vragen gehad. Uit jouw duidelijk geschreven
zinnen maak ik op Leen dat je tijdens je journalistieke opleiding ook
geleerd heb dat als je met forse aantijgingen komt er en duidelijk
'tastbaar' bewijs moet hebben. Ik denk dat je slechts de verhalen in
de Telegraaf en de pagina's met ophitsende teksten van Paul Harris in
een van zijn boeken als bewijs hebt. Vergeet niet dat al die onzinnige
informatie in de Telegraaf heel veel mensen deed besluiten het boek te
kopen want het zou ontzettend smeuïge informatie bevatten. Wat kwamen
ze toch bedrogen uit. Lees nog eens goed de zinnen hieronder, die
eerder Hans Hoogendoorn schreef. Denk dan een paar keer heel diep en
goed na en herzie je beweringen inzake Oost Duitsland, of ga het Stasi
archief in. Vraag naar de dossiers van Meister en Bollier. Je zult
niet complete info vinden gezien zelfs van elk individu waarvan een
dossier is aangemaakt, dus het merendeel van de voormalige Oost
Duitsers, veel info is donker gemaakt. Succes en we zien je verslag
wel eens tegemoet

[...]

restaurant in Zürich.’ Aldus HH

dus met een zin: ze waren geil op geld en maakte niet uit waar vandaan
en ze waren trots op wat ze neerzetten tegenover vrienden en
bekenden'.

Groet Hans K

HenS...@hetnet.nl

On 7 jan, 07:58, "leendert vingerling"
> [...]
> Leendert- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Deden de broers Verwey ook niet handel met het Oostblok?

leendert vingerling

<hans...@gmail.com> wrote in message

[...]

kopen want het zou ontzettend smeuīge informatie bevatten. Wat kwamen

[...]

Zoals ik al in eerder in dit 'draadje' schreef heb ik mijn gegevens
gebaseerd op de verhoren van het Lockerbie proces. Daarbij werden ook Stasi
medewerkers aan de tand gevoeld. Bollier geeft tijdens de ondervraging ook
toe dat MEBO in 1970 met de Oostduitsers zaken deed en dat er geld vooruit
werd betaald.

Dat verhaal van die tien schepen in Gdansk komt voor rekening van Paul
Harris. Ik ga er van uit dat iemand die zijn hele lang journalist is geweest
zorgvuldig met de feiten omgaat.Paul Harris heeft over de hele wereld
gezworven en een hoop oorlogen en conflicten verslagen. Ik vind zijn boek
juist helemaal niet 'ophitsend'. Het zet juist aan tot nadenken over de
handel en wandel van MEBO.

Van het eens zo trotse imperium is dus niets meer over.Ben benieuwd wie nu
hun vrienden zijn.

Salut
Leendert

Douwe Dijkstra

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef

> Van het eens zo trotse (MEBO) imperium is dus niets meer over.Ben benieuwd

> wie nu hun vrienden zijn.
>
> Salut
> Leendert

We kunnen het in november vragen op de radiodag als alles goed gaat.

Douwe
www.albatrosstudio.nl

Douwe Dijkstra

<HenS...@hetnet.nl> schreef

Deden de broers Verwey ook niet handel met het Oostblok?

Ja, sokken enzo.

Douwe

Douwe Dijkstra

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef

> De link die ik heb geplaatst in het eerste bericht werkt gewoon. Salut
> Leendert

Bij niet meer Leendert. Vroeger stonden hier inderdaad interessante zaken.

Douwe

leendert vingerling

"Douwe Dijkstra" <kn...@knor.nl> wrote in message

Vragen staat altijd vrij. Of je een(eerlijk) antwoord krijgt van Herr
Bollier is vers 2. Ik ben benieuwd of hij op delicate zaken wil ingaan.

Salut
Leendert

leendert vingerling

"Douwe Dijkstra" <kn...@knor.nl> wrote in message

Ik bedoel deze link. Die werkt gewoon:

http://web.archive.org:80/web/20021105041308/www.geocities.com/CapitolHill/5260/week8.html

Later the trial heard that Bollier had collaborated with the East German
secret police, Stasi. The court was told that Edwin Bollier was given cash
advances of more than one million Swiss francs during the 1970s and 1980s
for equipment he later supplied to the Stasi. He also tried to procure a
manual for them so that they could penetrate a complex coding system used by
the then West German secret service. Richard Keen QC, representing Al Amin
Khalifa Fhimah, described Mr Bollier as having "spied and collaborated" with
the Stasi. Mr Bollier said: "This is not spying, it's just organising a
manual they could not get themselves."

Salut
Leendert

leendert vingerling

[...]

Op de website van 'radiospionage expert 'Simon Mason
http://www.simonmason.karoo.net/ lees ik een interessante uitleg van
Tyroler muziek op de kortegolf. Muziek die ook door RNI werd uitgezonden:
http://www.simonmason.karoo.net/page12.html

"...Sometimes the two carriers stayed on after the Saturday broadcast ready
for Sunday's transmission, which always carried different messages. An early
Monday/Friday evening schedule on lower frequencies also existed, which
probably sent repeats.

All this coincided with the life of Radio North Sea International, the
DDR-funded pirate ship whose real function was far removed from
entertainment. Late at night after closedown, their short wave carriers
sometimes remained on, and a few tracks of Tyrolean music would be aired in
the small hours. RNI's two Swiss directors were Stasi agents, and their
company MEBO provided the timer used in the Lockerbie bomb...

This sound collage relates to the 1970's pirate radio station Radio North
Sea International and tries to imply that there was a sinister side to the
operation. Was it a front for East German spying activities and were the
Swiss owners, Mr Meister and Mr Bollier Stasi agents?..."

Radio North Sea International wma c.11 mins.
Radio North Sea International DJ Steve Merike dispels Spy ship theory.
Steve Merike talks.

Salut
Leendert

Douwe Dijkstra

> [...]

> RNI's two Swiss directors were Stasi agents, and their company MEBO
> provided the timer used in the Lockerbie bomb...

Lange halen, snel thuis

Is het onderbouwd?

Douwe

Herbert Visser

"Douwe Dijkstra" <kn...@knor.nl> schreef in bericht

Het staat op internet, dus is het waar :-).

Herbert Visser

leendert vingerling

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> wrote in message

Heren, rustig maar.

In de BBC documentaire The conspiracy files 2:Lockerbie wordt over Edwin
Bollier uitgebreid gesproken. Hij heeft gewerkt voor de Stasi als
'Inoffizieler Mitarbeider'(IM) en zijn codenaam was Robin. Ik ga er van uit
dat BBC toch geen sprookjes wil verkopen.

Uit de verhoren van het proces Lockerbie, die openbaar zijn, en overal op
het internet terug zijn te vinden, geeft Bollier ook toe banden met de
Oostduitse Veiligheidsdienst te hebben. Getuige Marcus Wolf van de Stasi
wordt hierover gehoord.

Als we na al die jaren alle puzzelstukjes bij elkaar leggen, dan ontstaat er
toch een redelijk beeld van Edwin Bollier. In mijn ogen een uiterst geslepen
zakenman, die zonder enige vorm van ethiek geld wil verdienen aan 'oorlog'.
Dus het maakt hem niet uit of hij nu met Oost-Duitsland, Libiė, de PLO,
ETA, IRA, Libanon, etc zaken doet.

Bollier had met het radio Noordzee avontuur alle schijn tegen, doordat hij
al banden met Oost-Duitsland had. Het was ook niet zo gek dat Engeland
wekenlang het station stoorde en de Engelse en Nederlandse
veiligheidsdiensten met elkaar samenwerkten.

Zou het anders zijn gelopen als Bollier banden zou hebben gehad met de CIA,
SIS, of de Mossad?

Salut
Leendert

hans...@gmail.com

leendert ik denk dat je moeilijke tijden doormaakt. Gissingen en nog
eens gissingen. Zal ik er nog een bij doen om je het nog moeilijker te
maken. Stel ze of een van hen had via de Stassi weg geld gemaakt, ja
zelfs veel geld in 1969, waarom was het dan nodig de Veronicadirectie
te vertellen dat er geen genoeg geld was om de MEBO II op zee te
brengen. De gebroeders doneerden vervolgesn 1 miljoen en de rest is
historie. Wordt wakker en als gediplomeerde journalist, die je bent,
raadt ik je aan met echte eigen bevindingen te komen en niet allerlei
geschriften in boekvorm dan wel op internet aan te nemen. Uit de
reacties zie ik al iets lachelijks, probeer dat ter zelfverdediging te
mijden. groet Hans

leendert vingerling

<hans...@gmail.com> wrote in message

Hans, ik ben helemaal niet bezig om 'iets' te moeten bewijzen. Dit draadje
begon met de posting van Luc over de connectie tussen de Lockerbie affaire
en MEBO in Zwitserland. Ik heb daar mijn bevindingen aan toegevoegd en mijn
bronnen genoemd. Het is aan een ieder om daar zijn conclusies uit te
trekken. Ik hoef me toch niet te verdedigen wat een ander heeft geschreven ?

Als nu Bollier 'onder ede' toegeeft tijdens de Lockerbie verhoren voor de
Oostduitsers te hebben gewerkt,wat moet ik dan nog meer doen ?

Hoe denk je dat Lou de Jong zijn boeken over de Tweede Wereldoorlog heeft
geschreven? Die heeft zich gebaseerd op geschriften. Je kunt nu eenmaal niet
alles meer achterhalen en dus moet je afgaan op overleveringen.

Het is toch duidelijk waar het geld voor de uitrusting van de MEBO 1 en 2
vandaan kwam ? Dat het geld op een gegeven moment op was is slechts gissen.
Ofwel Oost-Duitsland had de geldkraan dichtgedraaid, ofwel MEBO had geen
inkomsten meer uit hun handel, ofwel ze zijn onder druk van geheime diensten
gezet en speelden de zielige piet.
Bollier is slimmer en sluwer dan wij allemaal denken.

Begin zeventiger jaren woedde de koude oorlog op volle toeren en als er dan
twee Zwitsers die(spionage) apparatuur voor Oostduitsers maken een ongekend
super modern radioschip uitrusten, dan gaan er veel alarmbellen rinkelen.
Lijkt mij wel logisch.

Hans, Ik begrijp dat het voor jou erg gevoelig ligt, omdat je
campagnevoerder voor RNI bent geweest en nooit onder stoelen of banken hebt
gestoken dat je voor alles een RNI fan bent. Maar accepteer op zijn minst
dat MEBO niet helemaal zuivere koffie is geweest. Dat is wel gebleken nadat
het RNI avontuur over was en de heren hun ware aard toonden door met
allerlei ongepaste regimes in zee te gaan. Ook dat is allemaal aangetoond.
Ik hoef dat niet te bewijzen, of te onderbouwen.

Salut
Leendert

hans...@gmail.com

> [...]
> allerlei ongepaste regimes in zee te gaan. Ook dat is allemaal aangetoond.
> Ik hoef dat niet te bewijzen, of te onderbouwen.

Allerlei regimes etc. Ik denk niet dat de Zwitserse regering, onder
wiens wetten MEBO werkt en werkte op generlei wijze als onafhankelijk
land een lijstje had met landen waarmee niet gehandeld mocht worden.
Vanuit dat oogpunt bekeken heeft men dus niet met allerlei regimes
gewerkt maar handel gepleegd met regeringen in diverse landen. En het
heeft niets te maken met mijn al dan niet liefde voor RNI want ik had
gelukkig meer favoriete stations waar ik veel over geschreven heb. In
mijn Veronicaboeken lees je ook geen persoonlijk ongenoegen van mijn
pen maar een neerzetten van de feiten. Zo dit was mijn laatste
geschrift in deze string. Ga weer bezig met andere interessante zaken
groet uit 0 graden groningen

radiogek

Ik als "super RNI fan" kom er nog op terug, ik ben me nog aan het
"inlezen". Vast twee opmerkingen, Lou de Jong ging zeker niet over een
nacht ijs. Die gebruikte archieven, veel geschreven bronnen maar ook
mondelinge verklaringen. Maar hij plaatste het ook in het tijdsbeeld,
dat moeten wij ook doen met betrekking de heren M&B. Ten tweede is het
nooit een geheim geweest dat de heren M&B zaken deden met Oost
Duitsland. Sterker dat was de drijfveer van hun zaak. Zwitserland als
neutraal land is een ideale uitval basis voor een dergelijk bedrijf.

Ik kom er nog op terug!

Groetjes Hans
http://thevandijks.blogse.nl/

leendert vingerling

> [...]
> Duitsland. Sterker dat was de drijfveer van hun zaak. Zwitserland als
> neutraal land is een ideale uitval basis voor een dergelijk bedrijf.

Hans, mocht je kennis van het Duits voldoende zijn, dan zou je eens het
volgende artikel uit Der Spiegel moeten lezen. Hierin wordt uitvoerig
stilgestaan bij de persoon Bollier.
http://wissen.spiegel.de/wissen/dokument/23/53/dokument.html?titel=Netz+mit+vielen+Spinnen&id=13683532&top=SPIEGEL&suchbegriff=&quellen=&qcrubrik

... "Er war Inoffizieller Mitarbeiter (IM) der Stasi, Deckname "Rubin", und
besorgte jahrzehntelang hochsensible Ware. Beim MfS (=Ministerie van
Staatsveiligheid)war er unter der Aktennummer 2550/70 registriert, sechs
dicke Aktenbände füllte die Chronologie seiner Erfolge"...

In een artikel van Die Zeit wordt vermeld dat Bollier een dubbelspion was,
waarschijnlijk voor de CIA. Dat zou ook de reden zijn geweest, waarom Libië
de Mebo 2 heeft laten zinken. Aan boord zou afluisterappartuur van de CIA
gemonteerd zijn. http://www.zeit.de/2000/50/Eine_Spur_fuehrt_in_die_Schweiz

"...Bei ihrem ersten Geschäft mit Libyen ging es um den Verkauf eines
Schiffes, das zuvor als Piratensender in der Nordsee dümpelte. Das Schiff
wurde offenbar wenig später von den Käufern mutwillig versenkt. Angeblich
aus Furcht, es sei mit versteckten Spionageapparaten der CIA ausgerüstet..."

Ik kan er niets aan doen, maar dit alles zet mij toch weer aan denken over
de zeezenderperiode...

Salut
Leendert

Herbert Visser

"leendert vingerling" <leendert.vingerling@clubadsl1@club-internet.fr>
schreef in bericht news:496a0928$0$28672$7a62...@news.club-internet.fr...

> [...]
> ausgerüstet..."
>
> Ik kan er niets aan doen, maar dit alles zet mij toch weer aan denken over

Dat 'wenig später' is toch nog wel zo'n jaar of 4 geweest. En als
gevreesd wordt dat er CIA-apparatuur aan boord zit, dan zou
ik het schip (als 't toch m'n eigendom is) helemaal gaan strippen in
plaats van het uit angst voor die apparatuur laten zinken.
Weet je wat het is met dat soort regimes? Net zoals bij de zeezenders in
de periode dat alles illegaal was, of in het criminele circuit, kom je er
mensen
tegen die behoorlijk paranoia zijn. Bij de zendschepen hadden we daar ook
wel last van. Ik weet nog dat John Dwyer aan boord van
de Ross Revenge zat, maar hij was een niet al te populair figuur aan
boord. Hij gaat van boord af en meteen kwamen enkele van z'n
Engelse collega's met zinnen als 'I'm sure he was a spy for the DTI'. Het
is heel moeilijk om je daartegen te verdedigen, vooral als je
zelf niet aan boord bent. En nadat ik had bedankt voor Radio Monique
(omdat ik 't na een aantal boordperiodes wel genoeg vond) vond
een bepaalde Monique-DJ het ook nodig om een onzinverhaal over mij op te
hangen dat ik een spion voor de Nederlandse autoriteiten zou zijn geweest.
Vermoedelijk met het doel om zelf interessanter te worden gevonden. Nog
vele jaren later werd mij door deze en gene gevraagd: 'hoe zat dat nou?'
Nou, er zat helemaal niks en het verhaal was pertinent onwaar. Maar in wat
'anders dan gebruikelijke omstandigheden' zijn er altijd wel mensen
die paranoia worden en overal wat gaan achter lopen zoeken.

Herbert Visser

leendert vingerling

> [...]
> de periode dat alles illegaal was, of in het criminele circuit, kom je er
> mensen tegen die behoorlijk paranoia zijn.

De grootste zeezenderlijder aan paranoia is m.i. Ronan O'Rahilly. Nooit zelf
de telefoon opnemen, onder een schuilnaam werken, nooit te lang in een
etablissement verblijven, minimaal vijf keer naar het toilet gaan, geen
adressenboekje bij je dragen, nooit de voordeur openen, altijd een andere
route nemen.

Bij Radio Monique had Nico Volker last van achterdochtigheid. Voelde zich
nergens op zijn gemak, altijd beloerd of gevolgd. Dacht dat achter iedere
stap van hem een schaduw meeliep.

Reclameverkoper Gert-Jan Smit voor Caroline, Mi Amigo en Monique had ook
last van achtervolgingswaanbeelden. Een soort kloon van Ronan .

Bij radio Delmare heb ik een zekere Dickie meegmaakt. Hij was een vriend van
kapitein Hans Keers en zat in de onderwereld. Na een bezoek aan een kroeg
in Rotterdam, dacht hij dat iemand hem achtervolgde. Hij liet zich
onmiddellijk achter een auto op het troittoir vallen en haalde een pistool
tevoorschijn. Daar zwaaide hij vervaarlijk mee in het rond. Er was gelukkig
niemand, maar hij dacht blijkbaar van wel!

Bijna iedere 'schimmige' organisatie kent wel iemand met
achtervolgingswaanzin. In het geval van Libiė is het juist verstandig om het
schip maar neer te schieten. Als je het stript, dan weet de tegenpartij
juist waarom en dat is in de wereld van de spionage niet verstandig. Je moet
je tegenstander zoveel mogelijk in de waan laten.

Salut
Leendert

Piet

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef in bericht

Straks doet het verhaal nog de ronde dat jij het 100%-kavel uiteindelijk
hebt gekregen omdat je dreigde je 'spionage' voor de autoriteiten in de
Monique-periode openbaar te maken, Herbert!
Voor alle andere mensen: dit is echt een grap, en absoluut niet waar...
Toch?

Piet.

Herbert Visser

"Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> schreef in bericht

> [...]
> Monique-periode openbaar te maken, Herbert!
> Voor alle andere mensen: dit is echt een grap, en absoluut niet waar...

Gelukkig heb ik wat dit betreft toch wel zo overduidelijk bewijs in de
vorm van een vonnis van de rechtbank, als gevolg waarvan
de Staat niet anders meer kon :-)

Herbert Visser

joostau...@hotmail.com

Een interessante documentaire van vorig jaar (2018) door 2 scholieren: May Day https://youtu.be/cclyFULlK30

Nico qwerty

...op https://radiovisie.eu/wp-content/uploads/2021/05/Radiodagboek-14-mei-1900-1999.pdf staat daarnaast nu ook dit te lezen: Nico.

1973: Zeezenders:
Het kantoor van 'Mebo Ltd.' is administratief van Zürich naar Panama verplaatst.
Message has been deleted

NicouitGouda

Feb 11, 2024, 8:53:30 AMFeb 11
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-9-februari-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1971: De uitgever van magazines als ‘Muziek Parade’ en ‘Ideaal Wonen’ tekent als onderdeel van de maatschappij ‘Strengholt Holding’ een overeenkomst met ‘Mebo Telecommunications AG’ in Zürich voor de huur van de zenders op de ‘MEBO II’ van Radio Northsea International. Joost den Draaijer en Jan van Veen zullen voor de ‘Exploitatie Maatschappij Noordzee N.V.’ werken. John de Mol sr. is programmaleider.