De Norderney vlaggen story - continued.

Juul

Beste vrienden,

hHet is al weer een paar dagen geleden dat we gecorrespondeerd hebben
over de vlaggen van de Norderney.

Ik heb net onze Scheveningse reder Gerrit de Ruiter gesproken over de
vlaggen. Ik had 'em nl vorige week "onze" foto met de vlag van Sierra
Leone gestuurd en de foto van de vlaggen die geschonken zijn aan museum
RockArt.

Wat vertelde hij?

De vlaggen die inmiddels in RockArt liggen als zijn DE vlaggen waren in
werkelijkheid "door de Verweij's gewoon in de vlaggenwinkel waren
gekocht".
Dat was begin 60-er jaren. Maar toen kapitein Arie de Ruiter en hij(
Gerrit ) als echte zeelui en verantwoordelijk reder er achter kwamen en
daartegen bezwaar maakten zijn de Verweij's er werk van gaan maken om
een "echte" vlag te bemachtigen. En dat is de vlag die Gerrit aan Ad en
mij overhandigde !..............Sierra Leone dus.
Gerrit gaat nog uitzoeken wanneer precies de vlag van Sierra Leone als
zijnde DE vlag aan boord kwam en van kracht werd.

Dat Bull Verweij de vlaggen destijds aan Hans Knot en Jelle Boonstra
tijdens het maken van "het grote Bull Verweij interview" overhandigd
heeft als zijnde DE vlaggen heeft past wel een beetje bij Bull.

"leuk toch om die jongens de vlaggen te geven?".
"wat maakt het uit, wie controleert het?"
Nou die controle is nu door Gerrit de Ruiter gedaan.

En Jelle en Hans zijn door Bull op het verkeerde been gezet. Kunnen zij
ook niks aan doen.

De moraal van het verhaal; de RockArt vlaggen zijn in eerste instantie
wel op de Norderney geweest maar waren nooit de vlag die officieel door
een land verstrekt waren !

Zo, weer opgelost.

Juul

Peter de Wit

> "leuk toch om die jongens de vlaggen te geven?".
> "wat maakt het uit, wie controleert het?"
> Nou die controle is nu door Gerrit de Ruiter gedaan.

> Juul

Zijn die uitspraken echt gedaan door Bull of zouden die zo gedaan
kunnen zijn?

Peter de Wit

Peter de Wit

> De vlaggen die inmiddels in RockArt liggen als zijn DE vlaggen waren in
> werkelijkheid  "door de Verweij's gewoon in de vlaggenwinkel waren
> [...]

Mag ik hieruit concluderen dat het schip toen dus geen vlag voer??

Peter de Wit

Juul

Peter de Wit schreef:

Jij schrijft het.

J.

Juul

Peter de Wit schreef:

Ik dacht Peter dat je zou reageren op het inhoudelijke nieuws, maar
niets van dat al.

Nee, de uitspraken zouden van/door Bull gemaakt kunnen worden. Want ik
ken hem een beetje..............

Juul

Peter de Wit

Nov 11, 2009, 2:02:59 PM11/11/09

Inhoudelijk denk ik dat door de acrie van "ome Bull" de geschiedenis
een beetje vervalst is. Anderzijds vind ik het wel grappig. "Geef de
mensen wat ze willen", overigens een prachtige jaren 80 plaat van Het
Goede Doel.

Men wil een vlag van de Norderney/ Borkum Riff, dan geven we toch een
vlag.

Uiteraard is het fijn dat je nog contact hebt met de "zeebonken".

Peter de Wit

Juul

Nov 11, 2009, 2:19:51 PM11/11/09
Peter de Wit schreef:
Ja en de zeebonken vinden het ook wel leuk als je ze eens wat vraagt.
Want het zijn altijd de wat meer in het oog lopende mensen die
"gevraagd" worden.
Was dat niet "Brood en spelen" van Het Goede doel?

Ik heb de mensen van RockArt wel geadviseerd de vlaggen ten toon te
spreiden want er zit natuurlijk toch een verhaal achter. Het waren
danwel niet de echte vlaggen maar ze hebben gediend als stand-in.

De echte vlag van Sierra Leone heeft aan boord "dienst gedaan" tot vlak
voor dat de Norderney bij IJmuiden binnenliep. Kapitein Arie de Ruiter
vond het te gevaarlijk om hem aan boord te laten liggen met al die
"zeezenderfans op de loer". Want inmiddels weten we dat er heel wat
"geleend" is in die en latere periode.

Komt ineens de vraag bij mij op, "welke vlag zou de Norderney nu
hebben?" Of hoeft dat niet als je niet buiten de landsgrenzen komt?
En staat ie nu in Ned te boek of Belgi� ? ( ook van het Goede Doel)

Juul

Peter de Wit

Nov 11, 2009, 2:48:43 PM11/11/09
> Was dat niet "Brood en spelen" van Het Goede doel?

Heel goed!!

> En staat ie nu in Ned te boek of België ? ( ook van het Goede Doel)

Alweer goed!!

Alleen op je vraag kan ik geen antwoord geven... eigenlijk denk ik dat
zo'n schip altijd een vlag moet hebben ivm wet en regelgeving maar dat
laat ik aan de deskundigen over :-)

Peter de Wit

Juul

Nov 11, 2009, 3:00:06 PM11/11/09
Peter de Wit schreef:

> [...]

> Alleen op je vraag kan ik geen antwoord geven... eigenlijk denk ik dat
> zo'n schip altijd een vlag moet hebben ivm wet en regelgeving maar dat

Misschien moeten we effe wachten op de zienswijze van Leendert.

Juul

hans knot

Nov 11, 2009, 4:23:30 PM11/11/09

Beste Juul

Een scheepsvlag dient altijd aangeschaft te worden. Dat doet de
eigenaar van een schip of zijn scheepsmakelaar. Dus de vlaggen die ik
overdroeg als wel die van Sierra Leone zijn gewoon in Nederland, naar
ik aanneem, gekocht. Daarvoor waren speciale bedrijven als Ship
Stores, Shipmate en Nederlandse vlaggenindustrie. Als je met het
verkregen certificaat van bijvoorbeeld Liberia in de hand naar zo'n
groothandel ging kon je de vlag erbij kopen. Is nog steeds zo
gebruikelijk.

Jij hebt je verhaal via een tweede persoon gekregen gelijk aan Jelle
en mij, maar om nu te stellen dat Bull 'ons om de tuiin heeft
geleid' (Let op het staat tussen aanhalingstekens vanwege het gegeven
dat ik iets andere woorden gebruik) vind ik persoonlijk te ver gaan.
Laten we de waarheid in het midden houden. De
scheepsregistratiepapieren hebben jij noch Jelle en ik gezien en laten
we dan van de eerlijkheid van de beide 'tweede persoon' uitgaan en
deze, naar mijn mening, onnodige discussie, die een beetje lijkt op
'welles nietes' beeindigen. Anders krijgt het net zo'n zwaar stempel
als de norderney op het strand, dat je ook deze week weer liet
terugkeren, terwijl we het een aantal weken op een goede manier hadden
afgesloten.

een goede groet uit Groningen

Hans

Douwe

Nov 11, 2009, 4:53:28 PM11/11/09

"hans knot" <hans...@gmail.com> schreef in bericht

Beste Hans,

Juul schrijft:

[...]

dus dat noem ik uit de eerste hand.

Waarom is het (opnieuw) zo moeilijk toe te geven dat Juul het kennelijk bij
het rechte eind heeft ?

Groet en tot zaterdag,
Douwe

hans knot

Nov 11, 2009, 5:30:21 PM11/11/09
.Beste Douwe Ik doe niet moeilijk. Er is in beide gevallen geen
certificaat en zo lang die niet boven water zijn dienen we zoals ik
stel beiden te vertrouwen op de tweede partij. De meest eerlijke kant.
we laten dus de vraag wie gelijk heeft in het midden. Ik wil dat
onnodige gekibbel niet. Ik draag dus alleen over wat tegen Jelle en
mij is gezegd. Dat is namelijk het meest eerlijke. En dat is mij zo
geleerd op school en in huis. Eerlijkheid boven alles. Bull heeft het
ons verteld, Juul heeft iets anders gehoord. Heeft geen papieren als
bewijs evenmin als wij dat hebben. Dus 0-0 en ik hoef niet, om bij
anderen in een goed straatje te komen, meteen iemand anders gelijk te
geven. Verklaar nu eens wat je verstaat onder moeilijk doen? Valt dat
onder de categorie eerlijk zijn? groet Hans

Herbert Visser

"Juul" <Juulg...@norderney.nl> schreef in bericht

> [...]
> Of hoeft dat niet als je niet buiten de landsgrenzen komt?
> En staat ie nu in Ned te boek of Belgi� ? ( ook van het Goede Doel)

Ik had begrepen dat de Norderney niet langer als 'schip' staat
geregistreerd, maar (hooguit) als 'drijvend object'.
Wee'k niet zeker maar een ponton heeft ook geen vlag nodig. En een vlag
lijkt me overbodig als je inderdaad niet de internationale wateren opgaat.
De Norderney valt momenteel sowieso onder de wetgeving van Belgi�. Dus
als de Norderney in de haven van Antwerpen illegaal gaat zenden, dan komt
het BIPT (de Belgische Agentschap Telecom) op een gegeven moment een keertje
langs.

Herbert Visser

Juul

hans knot schreef:
Dag Hans,

sta mij toe 1x te reageren op je veronderstelling dat er zoals je
schrijft;"Er is in beide gevallen geen certificaat".

Dat nu is onjuist, Gerrit de Ruiter heeft het officiele certificaat in
het archief op kantoor bij z'n zoon liggen. En dat gaan ze opzoeken.
Dus zoals ik al schreef "opgelost".

Het is ook allemaal niet van wereldbelang, maar het valt mij altijd wel
op dat het bij jou erg lang duurt voordat je ook maar iets hebt van dat
je weer wat te stellig was met je bewering. En dat je toegeeft dat het
wel eens net effe iets anders kan zijn. "Je kwetsbaar opstellen in het
leven is een groot goed".

Laten we de discussie hierbij laten stel ik voor. Het enige wat telt is
de juiste geschiedenis in mijn optiek en soms schuurt jou geschiedenis
inzake Veronica wel eens langs de waarheid. En da's jammer want je weet
jou boekjes over de geschiedenis van Veronica hoe goed bedoeld daar
staan een aantal dingen in waarvan ik denk.............jonge jonge.

Want nee, ik heb niet met Ad Bouman op de kleuter-lagere school gezeten,
het was de middelbare school. ( En dat was lang genoeg -hi ).

En je weet, Ik neem je niet kwalijk dat er nogal wat ophef en vertier
gemaakt is over DE vlaggen die zijn overgedragen, want jullie werden op
het verkeerde been gezet door "grapjas" Bull. Jij weet net als ik dat ie
dat soort dingen gewoon deed.

Sukses met de zeezenderdag zaterdag, maak er een mooie dag van. Dat wens
ik jullie oprecht toe.

Juul vanuit een nat Voorthuizen.

leendert vingerling

Nov 12, 2009, 1:38:58 PM11/12/09
On Nov 12, 7:16 am, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:
> [...]

> het BIPT (de Belgische Agentschap Telecom) op een gegeven moment een keertje

Het hangt er maar van af welke bestemming de eigenarenaan de Norderney
willen geven. Juridisch is alles wat niet vliegt, maar kan drijven of
heeft gedreven een schip(dus ook boeien, opblaaseendjes, luchtbedden
etc).
Een schip is volgens de wet bedoeld om er mee over water zich te
verplaatsen. De oude Veronica schuit blijft dus een schip. In mijn
optiek is de Norderney geen ponton, omdat dit als funktie heeft iets
te ondersteunen of als ondersteuning te gebruiken(brug, hijskraan).

Hoe je het wendt of keert een registratie(meetbrief, brandmerk,
eigendomsbewijs) is sowieso noodzakelijk. Indien het schip bestemd is
om zich te verplaatsen is een vlagregistratie noodzakelijk. Ik
verwacht dat dit niet meer aan de orde is en het schip in de categorie
'woonboten' valt. Daarvoor heb je geen vlag meer nodig, wel een
registratie.

Salut
Leendert

nico

Nov 14, 2009, 2:56:15 PM11/14/09
On 12 nov, 19:38, leendert vingerling <leendert.vingerl...@club-
internet.fr> wrote:

Hallo iedereen. Zie nu foto's hiervan op http://www.offshoreradio.de/images4/hvh/index.htm
Hartelijke vlag-groeten van Nico uit Gouda.

Eric Hofman

> En staat ie nu in Ned te boek of België ? ( ook van het Goede Doel)
>
> Juul- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ha die Juul,

Toen we met Maeva en Radio 192 samen hebben uitgezonden vanaf het
schip,
heb ik in de aanloop ervan een kopie gezien van de meetbrief.
De Norderney heeft dus een BR nummer. Althans ik spreek alweer van
enkele jaren geleden.

(Mijn vroegere achtergrond van voor m'n mediatijd is maritiem
transport en het yachting gebeuren.)
Je kan geen "schip" in België neerleggen zonder registratie. Een
Belgische meetbrief impliceert
een Belgische vlag. Lijkt mij als Veronicaliefhebber absoluut een
vreemd gezicht.

Hartelijke groet

Eric Hofman Maeva

Juul

Eric Hofman schreef:

> [...]

> Belgische meetbrief impliceert
> een Belgische vlag. Lijkt mij als Veronicaliefhebber absoluut een

Dag Eric,

Bij dat project daar was ik niet bij, zo je weet. Maar wel een leuk
verhaal, dat zeker. "een Belgische vlag"

Ach de tweede ( de reserve ) Continental zender is ook via de haven van
Antwerpen naar de Norderney gevaren dus wat maakt het uit.

Juul

Peter de Wit

> [...]
> heb ik in de aanloop ervan een kopie gezien van de meetbrief.
> De Norderney heeft dus een BR nummer. Althans ik spreek alweer van

Was de meetbrief Belgisch?

Peter de Wit