Herinneringen aan ds. Toornvliet in 'Dossier Mi Amigo'

ometheo1961

Hallo iedereen,

18 februari 1981, precies 25 jaar geleden, overleed Radio predikant
dominee Toornvliet.

Nadat hij na een conflict met de synode van de Gereformeerde Kerken uit
zijn ambt was gezet moest Toorvliet (die tot op dat moment regelmatig
te beluisteren was geweest op Radio Bloemendaal) andere kanalen zoeken
om zijn boodschap te verkondigen.

Dat deed hij ondermeer via Radio Luxemburg, Capital Radio, Radio
Paramaribo en Radio Mi Amigo en Radio Caroline.

In 'Dossier Mi Amigo' wordt stil gestaan bij het overlijden van Gerrit
Toornvliet, zo bladeren we door de krant van februari 1981 én halen
Hans Knot en Marc Jacobs persoonlijke herinneringen op aan dominee
Toornvliet.

'Dossier Mi Amigo' is te vinden via:

http://members.home.nl/theovanhalsema/index.html

Verder is via de site een bijzonder radiofragment van dominee
Toornvliet te downloaden.

Ik wens iedereen veel kijk én luisterplezier toe!

Met vriendelijke groet,

Theo van Halsema

anne

"ometheo1961" <ome...@hotmail.com> schreef in bericht
Hallo iedereen,

http://members.home.nl/theovanhalsema/index.html

Met vriendelijke groet,

Theo van Halsema

Beste Theo,

Vandaag wat dingen op het programma staan, maar ga zeker lezen wat je hebt
geschreven.
Wilde zelf op mijn website ook aandacht geven aan de radio dominees, maar
het bleek moeilijker te zijn dan gedacht.
Vandaar een woord van lof dat je zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt.
Zonder deze mensen was er voor sommige zeezenerder geen bestaan.
Ga vanavond er zeker voor zitten.

vr.gr.anne

Dick Offringa

"ometheo1961" <ome...@hotmail.com> schreef in bericht

Hallo iedereen,

http://members.home.nl/theovanhalsema/index.html

Met vriendelijke groet,

Theo van Halsema

Ik heb in de jaren zestig veel naar Radio Bloemendaal geluisterd met
uitzendingen van ds. Toornvliet.
Later hoorde ik hem terug via diverse zeezenders.
Tevens heb ik hem verschillende malen ontmoet; zowel in Emmeloord als in
Bloemendaal.
Ik vond hem altijd een warme en innemende persoonlijkheid en vond zijn
preken erg inspirerend.
(Al moest hij niets van vrijgemaakten hebben. Maar dat terzijde......).

Eigenlijk amper te bevatten dat hij nu alweer 25 jaar geleden is overleden.
Vele jaren heb ik een stapel preken van hem gehad; van zijn radiogemeente.
Die heb ik laatst overgedaan aan een vriend van me die dominee is.

Dick

www.offringa.nl

@club-internet.fr leendert vingerling

"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> wrote in message

> Zonder deze mensen was er voor sommige zeezenerder geen bestaan.

Dat is iets teveel eer toedichten aan de piratendominees. Ze zorgden er wel
voor dat er een maandelijkse inkomsten waren, maar daar kon een station niet
van blijven draaien.

Om je een idee te geven uit de radio Monique periode: Maasbach betaalde
10.000 gulden en Toornvliet/van Gend 8.000 gulden per maand. Daar ging dan
nog eens de commissie van 25% voor reclameverkoper Gert-Jan Smit vanaf. Dus
van de 18.000 bleef er uiteindelijk dus slechts 13.500 gulden over.

Voor dat bedrag kon je gasolie leveren en inclusief de kosten voor de
bevoorrading zouden de generatoren dan veertien dagen kunnen blijven
pruttelen. En dan moet er ook nog worden gegeten, deejays betaald worden,
onderdelen vervangen etc, etc.

De vaste lasten om radio Monique te kunnen laten draaien lagen per maand
rond de 70.000 gulden.

Leendert Vingerling

jim

Op Sat, 18 Feb 2006 12:49:50 +0100, schreef leendert vingerling:

> [...]
> onderdelen vervangen etc, etc.
>
> De vaste lasten om radio Monique te kunnen laten draaien lagen per maand

Zoals ik al eerder memoreerde, van mij mochten ze wegblijven, maar het was
een mooi extratje begrijp ik.

--
Windows XP werkt echt wel, de ellende begint met drivers, applicaties,
verkeerd begrepen instellingen, et cetera.

73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This post is NOT scanned by any Anti Virus software ;-D

Hans Knot

Ik denk Leen dat je goed moet lezen. Theo heeft het over sommige
zeenzenders
en niet alle zeezenders.

Denk daarbij nu niet meteen aan Monique want dat station had ook tal van
andere
inkomsten via adverteerders. Ik denk dat met sommige stations bedoeld
worden die bijna geen andere reclame hadden of zelfs niet eens in de
ether
kwamen, waarbij Geert wel betrokken was. Capital Radio en Condor waren
daar
duidelijk voorbeelden van. Zie daar 'sommigen'.

groet

Hans

Peter de Wit

> [...]
> bevoorrading zouden de generatoren dan veertien dagen kunnen blijven
> pruttelen. En dan moet er ook nog worden gegeten, deejays betaald worden,

Dat is toch prima. Vaste inkomsten waar je op kon rekenen. Kreeg Gert Jan
van elke reclamegulden 25%?

> De vaste lasten om radio Monique te kunnen laten draaien lagen per maand
> rond de 70.000 gulden.

Dat is waarschijnlijk inclusief huur van de zender en schip. In de huur zat
waarschijnlijk ook inbegrepen de exploitatie van, het onrendabele, Caroline.

Daarnaast had Caroline ook nog dominees, Roy Masters, en uiteindelijk World
Mission Radio. Er zijn veel gewijde guldens in de zeezenders gepompt.

In absolute getallen heeft Leendert gelijk. Anderzijds hebben de
radiodominees voor een mooie basis gezorgt.

Maasbach was dagelijks te horen met een half uur. Dat is 3,5 uur per week,
(ik weet niet of Maasbach 7 dagen on-air was). Dominee Toornvliet/ van Gend
alleen op zondag 1 uur. Waar zit dat prijsverschil in? Of had de Radio
Gemeente nog meer zendtijd.
Op radio Mi- Amigo kan ik met Ds. Toornvliet herinneren met een
middagprogramma voor "jongeren".

Als er aan de "kostenkant" een beetje gesnoeit was, het onrendabele Caroline
niet als "last" van Monique/ de commissie van Gert Jan wat scherper zouden
de generatoren mogelijk wat langer hebben kunnen draaien.

Peter de Wit

"Peter de Wit" <krachtigui...@gmail.com> wrote in message

> [...]

> Caroline niet als "last" van Monique/ de commissie van Gert Jan wat
> scherper zouden de generatoren mogelijk wat langer hebben kunnen draaien.

Toen Fred Bolland en Nico Volker de 'deal' in 1984 met Ronan sloten ging
het om een maandelijkse huur van 75.000 gulden. Ronan zou dan zorg dragen
voor een funktionerend radiostation waarbij maximaal vier medewerkers aan
boord zouden kunnen verblijven.

Alles was bij deze prijs inbegrepen. De huur en het onderhoud van de zender,
bevoorrading van gasolie, water en voedsel,studio-onderhoud etc.

Na drie maanden bleek Ronan de gemaakte afspraken niet te kunnen waarmaken
en is de huurovereenkomst verandert in een zorgovereenkomst. Bolland c.s.
zou zelf de bevoorrading regelen en betalen (ook voor Caroline). De zenders
bleven de verantwoording van Ronan.

De commisie van Gert-Jan was inderdaad hoog, maar hij wilde niet zakken.
Een kwestie van slikken of stikken. Bij andere reclameovereenkomsten lag de
commissie op 15-20 %. Maar wil je verkopers enthousiast krijgen dan moet je
eenmaal een behoorlijk percentage in het vooruitzicht stellen.

Ik denk daarom niet dat de vijf of tien procent minder commissie het station
veel rendabeler zou hebben gemaakt. Een schip is een een heel zwaar blok aan
je been en er zijn altijd weer extra kosten. Een verspeeld anker kostte
destijds 25.000 gulden, vervangen van tuidraden 10.000, een nieuw oliepompje
2500 gulden, injectoren reviseren van de generatoren 3000 gulden en ga zo
maar door.

Er kon toen op geen andere manier radio gemaakt worden, maar om anno 2005
hetzelfde te willen doen is vragen om een faillissement. Een boot is een
bodemloze put...

Leendert

Henk de Groot

jim heeft ons zojuist aangekondigd :

> Zoals ik al eerder memoreerde, van mij mochten ze wegblijven, maar het was
> een mooi extratje begrijp ik.

Leuk he Jim

gr.

/henk

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Site : http://mesnews.no-ip.com

anne

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> schreef in
bericht news:43f70985$0$1156$7a62...@news.club-internet.fr...

Dat is een niet gering bedrag, is dat wel dekkend geweest met de reclame
inkomsten?
Kan me uit de Mi Amigo periode herinneren dat met in opstand kwam doordat de
betaling achterbleef.

vr.gr.anne

> [...]
> inkomsten?
> Kan me uit de Mi Amigo periode herinneren dat met in opstand kwam doordat

Na drie maanden werd de geldkraan noodgedwongen door de financiers
dichtgedraaid . Er brak dus grote paniek uit. Een station dat net is
begonnen heeft natuurlijk nauwelijks bekendheid, laat staan
reclame-inkomsten. Als eerste maatregel werden daarom de salarissen
aangepast.

In plaats van de afgesproken 2500 gulden netto per maand, werd dat 1500 per
maand (discjockey's gingen van 100 gulden per dag naar 75). Als het met het
station beter zou gaan dan werd die ontbrekende 1000 gulden weer uitbetaald.
Je kon kiezen of kabelen. We accepteerden met enig morren de
salarisverlaging. Iedereen moest een eigen bedrijfje oprichten, dus van die
1500 gulden bleef niet veel over. Nog net voldoende om de kat te voeren...

Maar...het ging helemaal niet beter met radio Monique. Maandenlang werd er
dus geld op 'de lat' geschreven en kwam zelfs het moment dat ook die 1500
gulden niet meer kon worden opgehoest. Er hebben zich toen hele vervelende
taferelen afgespeeld, die Fred en Gerda ook over zich hadden afgeroepen.

In plaats van een voorbeeld van zuinigheid en soberheid te zijn, gebeurde
het tegenovergestelde. Onder het mom van we moeten zo hard werken, werd er
bijna iedere avond in een restaurant gegeten. Er zijn nog legio
voorbeelden, maar het heeft er destijds wel om gespannen of we door zouden
gaan.

Terugkijkend was het helemaal niet zo leuk en soms best wel deprimerend,
want wat doe je zonder inkomsten? Gelukkig werkte Marjo en die heeft de boel
draaiende kunnen houden.

Leendert

anne

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> schreef in
bericht news:43fa068d$0$1147$7a62...@news.club-internet.fr...

> [...]
> begonnen heeft natuurlijk nauwelijks bekendheid, laat staan
> reclame-inkomsten. Als eerste maatregel werden daarom de salarissen

<knip> Dat kan een tijdelijke oplossing zijn, maar wel met terugwerkende
kracht.
Lijkt mij.

> [...]
> salarisverlaging. Iedereen moest een eigen bedrijfje oprichten, dus van
> die 1500 gulden bleef niet veel over. Nog net voldoende om de kat te

<knip> Wat bedoel je een eigen bedrijfje oprichten"?

> [...]
> taferelen afgespeeld, die Fred en Gerda ook over zich hadden afgeroepen.

<knip> was de oorzaak daarvan miscommunicatie of gewoon niet informeren?

> [...]
> bijna iedere avond in een restaurant gegeten. Er zijn nog legio
> voorbeelden, maar het heeft er destijds wel om gespannen of we door

<knip> Kan me voorstellen, dat er aan land wel een luxe leven werd geleid,
en er op zee werd gekort op hun salaris, dat dat spanning opleverd.

> Terugkijkend was het helemaal niet zo leuk en soms best wel deprimerend,
> want wat doe je zonder inkomsten? Gelukkig werkte Marjo en die heeft de
> boel draaiende kunnen houden.

<knip> Daarom is te veel terug kijken ook niet altijd gezond is de ervaring.
Gelukkig dat Marjo met het zelfde virus is besmet.

> Leendert

vr.gr.anne

> <knip> Wat bedoel je een eigen bedrijfje oprichten"?

Fred Bolland wilde niet zwart zijn mensen uit betalen. Daarom moest iedereen
die voor radio Monique ging werken een eigen bedrijf oprichten. Dat bedrijf
stuurde vervolgens een rekening voor verrichte diensten naar Music Media en
kreeg dan het geld op de rekening bijgeschreven. Op deze manier was
iedereen legaal bezig . Een ieder moest wel zelf zorgen voor zijn sociale
afdracht, verzekeringen en belasting. Als je dan 2500 en later 1500 euro
ontvangt, dan begrijp je wel dat het geen vetpot was. Dat zal een financieel
expert als Douwe toch moeten beamen.

> <knip> Daarom is te veel terug kijken ook niet altijd gezond is de
> ervaring.
> Gelukkig dat Marjo met het zelfde virus is besmet.

Marjo was niet met het zeezendervirus besmet. Ze vond het leuk en
avontuurlijk, maar dat is bergbeklimmen of wild water raften ook. Maar
zonder de steun van je partner lukt het niet om in het slecht betaalde
wereldje der zeezenders te werken.
Ik heb het dacht ik al eens eerder geschreven. De zeezenders hebben me heel
veel geld gekost. Bijna tien jaar lang bijna niets verdient en veel
spaargeld er aan opgemaakt. Daarom koester ik mijn herinneringen maar, want
die zijn onbetaalbaar...

Leendert

@club-internet.fr leendert vingerling

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> wrote in
message news:43facabf$0$1145$7a62...@news.club-internet.fr...

Als je dan 2500 en later 1500 euro
> ontvangt, dan begrijp je wel dat het geen vetpot was.

Foutje. Macht der gewoonte. Ik bedoel natuurlijk guldens .(die Hollandse
Florijn van vroeger...)

groet
Leendert

anne

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> schreef in
bericht news:43facabf$0$1145$7a62...@news.club-internet.fr...

> [...]
> later 1500 euro ontvangt, dan begrijp je wel dat het geen vetpot was. Dat
> zal een financieel expert als Douwe toch moeten beamen.

<knip> Op zichzelf een handige zet.
Maar thuis moet de kachel ook branden.

> [...]
> heel veel geld gekost. Bijna tien jaar lang bijna niets verdient en veel
> spaargeld er aan opgemaakt. Daarom koester ik mijn herinneringen maar,

<knip> Het laatste is iets wat ze je niet kunnenn afpakken, Leendert

vr.gr.anne

Message has been deleted

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-7-oktober-279-audio/ staat nu dit te lezen: Nico.

1976

Radio Mi Amigo zendt de religieuze programma’s van Dominee Toornvliet uit tussen 19:00 en 20:00 uur.

NicouitGouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-7-oktober-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1973: Radio Mi Amigo zendt een tweede gesproken show tussen 19.00 uur en 20.00 uur uit. De religieuze uitzendingen van Dominee Gerrit Toornvliet duiken nadien op.

NicouitGouda

Feb 21, 2024, 9:46:32 AMFeb 21
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-18-februari-2/ staat nu dit te lezen:

1981: Radiopredikant Dominee Gerrit Toornvliet (73) sterft. Tussen 1956 en 1968 groeide zijn bekendheid via Radio Bloemendaal. Hij kwam wel in conflict met de gereformeerde kerk, die hem uit zijn ambt zette. Het radiowerk kreeg bij Luxembourg, bij Capital Radio en vanaf 19/2/1978 bij Mi Amigo een vervolg. Op Aruba en in Suriname liepen zijn programma’s tot zijn laatste levensdagen.

En lees nu ook https://www.alamdarsono.nl/pointe/afleveringen/062010/08-062010-radiopredikant-yt.html

En op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-19-februari-3/ staat nu dit bericht te lezen:

1978: Dominee Gerrit Toornvliet zendt van 17.00 uur tot 17.30 uur bij Radio Mi Amigo uit.

Condoleances van Nico uit Gouda.