585 KHZ

Laurens

Net na de start van radio Monique heeft radio Caroline in plaats van
op 576 KHZ, een dag of zo op 585 KHZ uitgezonden. Weet iemand waarom
dat was en waarom ze weer terug zijn gegaan naar de 576 KHZ? Bij mij
(omgeving Vianen) was het op 585 juist beter te ontvangen, op 576 had
ik er meestal op de achtergrond een Duitse zender doorheen.

Mvg, Laurens

Demon

Een mogelijke reden zou kunnen zijn, dat de Engelse regering niet zo
gelukkig zou zijn geweest met de keuze voor 558.

Het vervelende feit wilde namelijk, dat daar een Brits radiostation op zou
gaan uitzenden; regionaal als ik me niet vergis...

Laser ging bovenop de 558 zitten, maar het was eigenlijk de bedoeling dat
Caroline daar in augustus 1983 zou gaan openen. Als je nieuwsgierig bent
naar dat verhaal, verwijs ik je naar www.radiocaroline.co.uk. Daar staat de
historie (hopelijk juist...) vermeld.

Die Duitse zender was een lastpak. Toen Laser veel zwakker terugkwam met het
Hot Hits-format op die frequentie, waren ze in de avond in Barendrecht-Zuid
Holland nauwelijks tot helemaal niet te ontvangen.
Daar heb ik nog een opname van liggen.....'t was puin.

Groetjes,
Marcel
"Laurens" <jose.van...@wanadoo.nl> schreef in bericht

Herbert Visser

"Laurens" <jose.van...@wanadoo.nl> schreef in bericht

Ik kreeg het antwoord van Peter Chicago toen ik niet veel later zelf aan
boord van de Ross Revenge voor Monique werkte.
Immers, die 585 khz had ik ook gehoord, en waar op 576 de ontvangst in
Nijmegen en Zevenaar echt slecht was, was die ene dag 585 khz geweldig.
Het Caroline signaal bleef tot 's avonds laat stabiel met vrijwel geen
storing. In een groot deel van Engeland was dat om een of andere rare
reden anders. Daar kwam de 576 veel beter door dan de 585 khz. Het resultaat
viel dus tegen, zogezegd. En Caroline zond na 1 dag weer gewoon uit op de
576.

Herbert Visser

Laurens

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> wrote in message news:<3f550694$1...@news.nb.nu>...
Inderdaad zal het in die omgeving wel moeilijk te ontvangen geweest
zijn. Het was toen ook wel een hele overgang voor Caroline
luisteraars, van die mooie sound op de 963 naar het toch wel een stuk
zwakkere geluid op de 576.

Ik had zelf wel eens het idee dat het uit de Gates zo de zender op
gestuurd werd, zonder enige vorm van prosessing. De reclamespots en de
jingles verschilde vaak van geluissterkte, later op de 558 leek dat
weer veel beter onder controle. Ik heb overgens ook met veel plezier
naar Monique geluisterd, vooral in de jaren 85/86 vond ik het een goed
station.

Laurens

hwh

> [...]
>
> Ik had zelf wel eens het idee dat het uit de Gates zo de zender op
> gestuurd werd, zonder enige vorm van prosessing.

Ik meen dat er maar een optimod aan boord was, wel een van de eerste in
Europa.

gr, hwh

Demon

Herbert,

Heeft toen niet die kwestie gespeeld rond de 558 en dat regionale station.
Dat is een verhaal wat mij altijd is verteld......

Ik neem zonder meer van je aan dat de Engelsen gewoon een goede ontvangst
wilden hebben op de eilanden, maar ik herinner me dat frequentieverhaal met
die regionale zender ook nog heel goed.

Stond dat dan niet met elkaar in verband dan??

Marcel

"hwh" <iime...@hotmail.com.nospam> schreef in bericht

Ruud Poeze

hwh schreef:

Ja, maar er waren twee zenders in de lucht: dus een probleempje.
De Optimod werd wellicht gebruikt voor die ander zender, de 50 kW met NL
programma's.
Ruud

Herbert Visser

"Ruud Poeze" <radioc...@wxs.nl> schreef in bericht

> Ja, maar er waren twee zenders in de lucht: dus een probleempje.
> De Optimod werd wellicht gebruikt voor die ander zender, de 50 kW met NL
> programma's.
> Ruud

Aanvankelijk was er inderdaad 1 Optimod aan boord en die bleef op de 963
staan. Caroline op 576 en die ene dag 585 zond dus zonder Optimod uit.
Echter, in de nazomer van 1986 werd 's nachts met een kleine tender uit
Engeland de 2e Optimod aan boord gebracht. En kreeg Caroline 558 toen ook
een iets beter geluid.

Herbert Visser

Herbert Visser

"Demon" <pos...@msmedia.demon.nl> schreef in bericht

> Herbert,
>
> Heeft toen niet die kwestie gespeeld rond de 558 en dat regionale station.
> Dat is een verhaal wat mij altijd is verteld......

Nee, dat speelde pas 5 jaar later (zelfs na de raid). In 1990 kreeg een
radiozender in Londen (Spectrum) toestemming om op 558 in de lucht te gaan.
Maar Caroline zond op die frequentie uit. Na veel getouwtrek verhuisde
Caroline nog eventjes naar de 819 khz, maar lang zou het allemaal niet meer
duren.

Herbert Visser

Rink

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef ...

> [...]
> Caroline nog eventjes naar de 819 khz, maar lang zou het allemaal niet meer

Maar toen Veronica in 1974 uit de lucht ging, was er al een radio station in
London op (toen nog) 557 kHz. Ik dacht Capitol Radio.
Is die later van die frequentie afgegaan?

Rink

Peter de Vries

In 1973 is het Londense lokale radiostation Capital Radio begonnen met
uitzenden op 557 kHz met een vermogen van 0,5 kW. Dat was een tijdelijke
frequentie en zender. Later is dit station verhuisd naar 1546 kHz (nu 1548
kHz) met een vermogen van 27,5 kW.

PETER.

in artikel bjd48s$27a9$1...@nl-news.euro.net schreef Rink op
rink...@haalditwegplanet.nl op 06-09-2003 16:25:

Message has been deleted

NicouitGouda

NicouitGouda

Nico qwerty

...in de juist hier bovenstaande link is nu bijgepost. Nico.