Zeezender Radio Marina ontdekte banden uit de jaren 70 ?

De Zeerover

Hallo waarde radiogenoten

Vandaag wil ik op verzoek mijn artikel beginnen over Radio Marina
Ik lig al meer dan 25 jaar te worstelen met de vraag of deze zeezender
ooit bestaan heeft, en of er mischien ooit ergens testuitzendingen
gebeurden aan boord van één van de bekende zendschepen.Ooit had ik
ergens op studiotapes banden, copies die ik aankocht van via het Free
Radio Magazine iets gehoord over Radio Marina .
Hetgeen ik toen aankocht waren copies op schamrock band van de
originele banden ( nu in 2005 piepen ze als de beste, leuk is anders )
Pas in 2004 ondekte ik na gespekken met Jean-Luc Bostyn dat mijn
speurderszin correct was.Ik had altijd al gedacht dat ze in Breda toen
werden gecopieerd door Radiovisie en Radio Gemini medewerker destijds
Dielis Bergen gekend als Frans Schuurbiers die Radiovisie NL te
vertegenwoordigde .
De grote spoelen met de opnames zijn dan achteraf zelf ongeveer 25
jaar zoek geweest in 1 of andere kelder.Hoe de banden uiteindelijk na
al die jaren gevonden worden is een verhaal apart.Toen ik achter deze
banden informeerde en wist dat ze zoek waren bleef ik er toch naar
vragen en aandringen in de ijdele hoop dat ze ooit zouden opduiken .
Om kort te gaan ik had geluk want bleek een dame die ze in de klelder
vond de moeite te doen om nasporingen te doen naar de vroegere bewoners
en ze via via bij Frans weer terechtkwam Uiteindelijk na jaren kwamen
de banden aan in België.
Een groot geluk is geweest dat die dame de tapes niet zomaar wegwierp!
Het is niet te geloven dat al het materiaal nog boven water kwam.
Later kwamen de banden via Frans bij Jean-Luc terecht tesamen met
tientallen grote dozen waarin het voorwerk zat van de Baffle's en
Radiovisies uit die tijd.Ik heb er nog eens een dag in geworsteld om
bepaalde strips en tekeningen uit te zoeken om tesamen met
RadioVisie/De Reclamestripclub een boekje uit te geven.
Daarin stond oa een Radio Caroline stripverhaal.
Maar laten we niet afdwalen en het bij de VVVR tapes houden die
uiteindelijk door Radiovisie medewerker en technieker Walter Galle
werden behandeld .Walter had er een jaar lang werk aan om alles te
optimaliseren, controleren, soms weer iets in te voegen wat weg was.
Hoe alles in zijn werk ging is ook weer een verhaal apart.Wie is Walter
Galle ?
In ieder geval een man met een voorliefde voor zendapparaten,
antennemasten, studio's kortom techniek is zijn ding.En ook een
zeezenderfreak
Hij woonde ten tijde van Radio Mi-Amigo in Dentergem waar het toen in
een oude boerderij het een komen en gaan was s'nachts van medewerkers
van Mi-Amigo of van de VVVR de vrienden van vrije radio of de
vereniging van vrije radio.
Walter was de onbekende stem zonder dj naam die ook de VVVR programma's
presenteerde die de zondagnamiddag werden uitgezonden aan boord van
Mi-Amigo.
Daarom had de toenmalige BOB hem nooit kunnen bevinden of hard maken
dat hij meewerkte aan verboden handelingen.
Ooit heeft de BOB 1 keer hem bezocht en zijn studio werd
doorzocht.Walter bleef op zijn stoel zitten Want hij was net voor de
heren binnen kwamen een programma aan het maken voor de VVVR! Het
enigste dat ze niet controleerden was de tape van de bandrecorder die
voor zijn neus stond.
De heren zeiden dat ze verkeerd getipt waren en het een vergissing
betrof, en boden hun escuses aan onze Walter die de onschuldigste mens
van de wereld speelde.
Gelukkig is het toen goed afgelopen en kon Walter lustig verder zijn
unieke programma's maken.Rond die tijd kende ik hem niet persoonlijk,
enfin ik luisterde naar zijn programma's over De Geschiedenis der
Zeezenders en De Geschiedenis van Mi-Amigo.
In feite kun je er een apart boekje over schrijven maar we wilden het
op Radio Marina houden
Ik had die naam gehoord via Radio Mi-Amigo en dan op de aangekochte
tapes.
Marina zou nooit meer uit mijn hoofd verdwijnen!
Walter bleek dus de schuld ervan te zijn, zo erg dat iemand te
Oostduinkerke af en toe uitzond onder deze naam op de FM band vanaf de
jaren 70.
Toen ik via het Free Radio Magazine een zender kocht ging ik hulp
zoeken bij die jongen om de zender in NL af te halen en om met mijn pas
aangekochte oude auto van 18 jaar naar Nederland te rijden.
Bleek tijdens ons gesprek dat hij schrok omdat ik wilde uitzenden onder
de Marina naam.Toen vertelde hij me dat hij al uitzond eerder onder die
naam.Bleek ie ook net als ik ooit iets gehoord te hebben over de
zeezender Marina en stelde me vragen.
Om kort de gaan in 1981 werd de vrije radio Radio Marina Westkust
geboren.
Hans Knot heeft er nog jingles voor gemaakt.De Marina naam als
zeezender bleef me inspireren om opnames daarvan te zoeken.
Niemand zelfs Hans Knot kon me niet helpen met zijn unieke verzameling
opnames.Had deze zender nu bestaan of niet en zoja bestonden er opnames
van.Ik ben altijd een speurder en volhouder geweest dus ik gaf nooit
op.
Tot ik bevriend werd met Walter en ik hem meermaals een bezoek bracht
ten huize.
Toen vertelde ik over mijn vrije radio's in de jaren 80 en Walter over
zijn piratentijden.
Walter was ook de man en dj van de toen zeer gekende Free Radio Road
show in België, de spots waren oa in de VVVR programma's te horen op
Mi-Amigo.
Omdat Walter altijd de onbekende stem was en nu eenmaal niet de man is
om in de grote belangstelling te staan is hij eerder ook niet zo bekend
in de zeezendermiddens.
Maar den Walter heeft dus ook een zeer grote bijdrage geleverd in de
zeezenderwereld.Zonder Walter waren veel programma's oa nooit geweest.
Zelfs nu nog geniet de luisteraar via Mi-Amigo 192 webradio de zondag
van zijn programma's van de VVVR die hijzelf in 2004 terug bewerkte.
Via de RadioVisie club werden ze aangeboden aan de leden in
2004-2005.Geen kip die beseft welk een reuzewerk het koste voor deze
prachtige cds tot stand kwamen..
De originele banden werden trouwens allen via een zijband van de
middengolf terug uitgezonden in 2004 en het signaal terug opgepikt.
De rest van het verhaal is techisch iets dat alleen Walter kan
uitleggen.Maar laten we de spanning niet ten top drijven .Iedereen zit
nu natuurlijk te zuchten van " teju wanneer gaat den zeerover nu
eindelijk het verhaal vertellen over Radio Marina ".
Ach ..hier is het dan.Walter beweerde na onze vele gesprekken dat hij
opnames had van de zeezender Radio Marina vanaf de Mebo II !
Nou zei ik eerst horen, zien en dan geloven.Walter was even de opnames
zoek zei hij.
Goed later werd er weer over gesproken.Na de radiodag in Amsterdam
reden we huiswaarts toe.Na Maurice Bokkebroek afgezet te hebben in
Londerzeel kwam in de auto het gesprek over Marina boven water.
Ik ga uw de verrassing bezorgen van uw leven vertelde hij me, want ik
heb al iets teruggevonden en zal het u laten horen thuis. Walter had
van de tapes die hij opnam een stukje gemaakt.En inderdaad ploseling
zwierden de klanken van Radio Marina de nieuwe zeezender met
testuitzeningen in de middengolf, de korte golf oa mij tegemoet.
Ook veel spots, reclames van grote bekende zaken vooral uit het Gentse
waren te horen.
Er werd door de djs flink promotie gemaakt.Ik was blij verrast om als
1ste offshore fan deze klanken na Walter te kunnen horen ! Na ongeveer
dacht ik 35 jaar of iets minder was mijn droom om Marina te horen of
een opname te ontdekken eindelijk uitgekomen.
Ik was verrast en de vraag was , mocht ik van Walter dit nieuws ooit
uitbrengen?
Tot hij me opbelde de vrijdagavond 18 november 2005 en me melde '' JP
zwier eens een verhaal over Radio Marina op het Forum en schud die
mannen onze zeezenderfans eens terug wakker'' .
Ik ging direct van start om het verhaal zo kort mogelijk te brengen
want als ik begin te typen is er geen houden meer aan.Mijn hand heeft
een vlotte pen, niks aan te doen
Ik ben alvast benieuwd of de zeezenderfans na het lezen van dit verhaal
al of niet massaal zullen reageren!Jammer genoeg was tijdens de
testuitzendingen die gebeurden rond 10.00 tot ongeveer 17.00 uur die
dag de zender niet stabiel en moest men meermalen de wijzer van de
radio bijstellen om te kunnen blijven luisteren.
Walter had ergens in een krant een klein stukje gelezen dat deze zender
van start ging en was dus toen die dag standby om de radioband af te
zoeken.
Jammer genoeg had ook Walter in zijn jonge tijd net als velen onder ons
geldgebrek of moest hij toch spaarzaam omgaan met zijn centen.
Daarom werd de muziek grotendeels weggelaten en nam hij de spots, djs
oa op om band uit te sparen.Wat me opviel aan de uitzendingen, het
gedeelte dat ik kon beluisteren is dat ik het typische geluid hoorde
van de zender van de Mebo !! soms op de achtergrond.Ik dacht wat in de
jaren 70 hoorbaar was.
Het probleem voor Walter is nu om de banden weer te behandelen, dus de
muziek die grootendeels werd weggelaten er terug in te voegen. En je
moet dus ook de liedjes bezitten.En natuurlijk het probleem van de
tijd.Ondertussen wordt de zaak Marina , wie er achter zat verder
onderzocht.Ik hoorde al wat verhalen die ik maar voor mezelf hou van oa
een figuur die bij die organisatie betrokken was en niet zuiver op de
graat was.
Men verzocht mij de naam niet te onthullen oa.Persoonlijk was de naam
mij niet bekend.
De organisatie moest waarschijnlijk rond de streek van Gent in België
gezocht worden.
Daar ik een kustbewoner ben kan ik er weinig of niks over vetellen en
zeker niet over Gent in de jaren 70.
Leeft de Big boss nu nog weet ik ook niet. Mij werd verteld dat hij
bekend was als een '' lounch figuur in zakendoen " Dus het kan best dat
hij de eigenaars van Radio Noordzee oplichte of kon bekomen om
testuitzendingen te doen doch deze na een dag afhaakten omdat de centen
uiteindelijk niet voorhanden waren en de belofte geschonden werd.
Duidelijk is dat ik in ieder geval opnames hoorde die uitgezonden
werden onder de naam van '' de zeezender Radio Marina ". Voor deze keer
is dit mijn verhaal die ik optekende.
De volgende keer hopelijk meer. Mijn grote honger vraag blijft nog
steeds, ie er iemand die er meer over weet en zoja werden er dan al of
niet meerdere dagen uitgezonden als testuitzendingen.
Weet er iemand meer over deze Gentste intiatiefnemer-s en is deze
zender wel degelijk een zeezender geweest??En is er iemand die opnames
bezit?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

De Zeerover

Oldies45

De Zeerover a écrit

Hier het enige stukje wat onze club heeft van Radio Marina.
Naar mijn gevoel is het fake...de oorspronkelijke opname was langer met
nonstop muziek maar heel slordig opgenomen zoals afkappen van platen en
stukjes tekst alsof de muziek eerst van een andere omroep zender was
opgenomen.

You can click on the following link to retrieve your file. The link
will expire in 7 days and will be available for a limited number of
downloads.

Regular link (for all web browsers):
http://s60.yousendit.com/d.aspx?id=31OUSYQJMPMT41CR9JL401NK2L

Harm

--
Oldies45

De Zeerover

Hoi Harm

Kennelijk is dit stuk opname hetgene dat van die VVVR tape komt dat ook
in de club is?
Fake kan de zeezender zijn doch opnamen zij echt uitgezonden en
opgenomen door Walter
Hetgeen ik gehoord heb bij hem thuis was ook een lang stuk
Maar ik wil in de toekomst wel meer horen als hij die opnames digitaal
zou hebben
Er is me meer nieuws beloofd doch is voor later
Hij wil eerst wat terugvinden oa het krantenknipsel enz..
En wil ook nog eens extra in zijn geheugen graven of wat opzoeken
Ik hou je op de hoogte. Kan nog een tijd duren
De lange afstand tot elkaar weet je wel, en ik wil wat op papier
neerpennen en niet alleen telefonisch
Betekend dus een volgend bezoek eerst ten huize aldaar en de tijd
vinden
Groetjes.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.nl

Q_1_2_...@hotmail.nl

Nico Gouda

...lees en zie(12x) nu ook https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME19/Marina.shtml en op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-20-oktober-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1974:

(reclamebanner)

– De technische diensten van de PTT nemen de illegale Radio Marina in beslag.