Radio Veronica 21 april 1960

anne

Beste zeezendervrienden,

Na de Veronicadag van afgelopen zaterdag, kunnen we even terug gaan naar
Radio Veronica.

Op 21 april 1960 gaat de eerste uitzending de lucht in op 198 meter met
aankondigingen van Veronica omroepster Ellen van Eck.
De uitzendingen storen de luchtvaartband en Scheveningen Radio.
Alweer 48 jaar terug, op mijn weblog http://huppiedos.web-log.nl meerdere
links die verwijzen naar websites die er aandacht aanbesteden.

--
vr.gr.anne

WeetJijVeel

On 21 apr, 00:29, "anne" <huppied...@tiscali.nl> wrote:
> [...]
> Alweer 48 jaar terug, op mijn webloghttp://huppiedos.web-log.nl meerdere

> links die verwijzen naar websites die er aandacht aanbesteden.

Blijft raadselachtig hoe uitzendingen op ca 1500 kHz de luchtvaartband
kunnen storen die toen al op VHF was, boven 108 Mhz.
Maar misschien dat techneuten en frequentie-spectrum kenners hier hun
licht over kunnen laten schijnen.

Bij Scheveningen Radio kan ik me nog iets daarbij voorstellen omdat
bvb de visserijband daar niet zover vandaan was.

Jip

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> wrote in message

Daar geloof ik ook niet zoveel van.
Het gaat er overigens niet zozeer om hoe ver een frequentie van een andere
verwijderd is, maar om harmonischen (frequenties die 1 of meerdere malen
boven de grondfrequentie liggen).
Voor luchtvaartbakens werden (en worden nog steeds) middengolffrequenties
gebruikt (Automatic Direction Finding). Mogelijk dat die wel gestoord zouden
kunnen zijn geworden.
Maar dat geldt dan zeer waarschijnlijk ook voor de reguliere
middengolfzenders.
Een flauwekul argument dus naar mijn mening.

Oldies45

Jip a écrit

Was alleen om een reden te zoeken om in de media het publiek duidelijk
te maken hoe schadelijk zo'n zendpiraat zou kunnen zijn voor de
veiligheid. Zag je later ook bij landpiraten als er weer eens wat werd
geschreven werd er altijd van alles bijgehaald om het publiek te kunnen
overtuigen dat het een gevaarlijke zaak was waar die zenders mee bezig
waren en misschien was dat ook wel eens het geval...maar niet altijd.

groet
Harm

--
Oldies45

Juul Geleick

In article <480c4a20$0$13746$ba62...@text.nova.planet.nl>,
"Jip" <hj...@xs4all.nl> wrote:

Harmonischen wellicht? En de lange afstand verbindingen tussen vliegtuig
en "basis"
Maar officiele stukken heb ik nooit gezien.

Juul

Peter de Vries

"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> schreef in bericht

Beste Anne,

Volgens mij zat Verocnica toen nog op 185 meter (1620 kHz), en dat was
inderdaad in de zogenaamde visserijband waardoor Scheveningen Radio gestoord
werd. Het Duitse Nordeich Radio begon toen een stoorsignaal uit te zenden,
en dat was voor Veronica mede aanleiding om van golflengte te veranderen.
Via de 198 meter kwam men uiteindelijk op de bekende 1-9-2 terecht (1562
kHz).

Peter.

Bert M.

Oldies45 drukte met precisie uit :

> [...]
> gevaarlijke zaak was waar die zenders mee bezig waren en misschien was dat
> ook wel eens het geval...maar niet altijd.

Als er vandaag de dag weer ergens een piraat wordt opgepakt is storing
nog altijd de smoes.
Als je al die verhalen moest geloven zouden er toch dagelijks wat
vliegtuigen naar beneden moeten dwarrelen?

--
'Ich bin ein Helloweener'

ronny forgeron

On 21 apr, 10:40, "Peter de Vries" <peterdevr...@planet.nospam.nl>
wrote:
> [...]

> Via de 198 meter kwam men uiteindelijk op de bekende 1-9-2 terecht (1562

Dat klopt- Toen ik om half een uit school kwam die dag heb ik de
eerste uitzendingen gehoord, op de Philips radio die nu naast mij
staat (en waar Radio5 prima uit klinkt). Er werd buiten de band
uitgezonden die op de schaal eindigt bij 187,5m. De aankondigingen
repten echter van 198m, FM band en korte golf, dat klopte dus niet.
Na de storingsklachten werd het 192. Bij mijn weten is er nooit op
198m uitgezonden, alleen onjuist omgeroepen.
r/f

Peter de Vries

"ronny forgeron" <rsron...@cs.com> schreef in bericht

Hoi Ronny,

Dat onjuist omroepen van de golflengten klopt. Dat was meer om indruk te
maken, zo werd ook van Veronica-kant toegegeven. Overigens heeft Veronica op
de middengolf wel een beetje 'geschoven' op de afstemschaal. Daarbij kan in
de eerste uitzenddagen ook kortstondig de 198 meter gebruikt zijn, maar je
hebt gelijk dat men daarna heel snel uitkwam op de 192 meter. Overigens werd
in het begin niet de 'officiële' frequentie 1562 kHz gebruikt, maar zat men
er een kiloHertz naast: 1563 kHz. Omdat dit een fluittoon opleverde in de
donkere uren werd al gauw een 'correct' zendkristal voor 1562 kHz in de
zender gezet. Op briefpapier e.d. werd echter nog geruime tijd de frequentie
1563 kHz vermeld.

Peter.

Jip

"Juul Geleick" <pe0...@veron.nl> wrote in message

Precies. Als er storing opgetreden zou zijn dan zou dat door of het
grondstation of het vliegtuig gerapporteerd moeten zijn. Dat zou betekenen
dat de radiocontrolledienst daar gegevens van zou moeten hebben. Daar heb ik
nog nimmer iets van gehoord. Zou met de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB)
op te vragen moeten zijn. Of dat na zoveel jaar nog mogelijk is weet ik
niet. De gegevens zouden nu vernietigd kunnen zijn. Je kan er een brief aan
wagen en het overheidsorgaan dient binnen een korte termijn, twee weken
geloof ik, te antwoorden.

anne

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

De luchtvaartcommunicatie vindt plaats in de VHF-, UHF- en
HF-frequentiebanden.
De frequentie-toewijzing binnen de civiel gebruikte frequentiebanden wordt
internationaal bepaald door de ICAO.
De communicatie gebeurt voor het overgrote deel in de vorm van
spraakverbindingen.
de frequentie ligt tussen de 118 - 137 MHz en is AM gemoduleerd.
De burgerluchtvaart maakt intensief gebruik van frequenties in deze
VHF-luchtvaartband.
De maximaal overbrugbare afstand tussen een hoogvliegend vliegtuig en een
grondstation is ca. 350 km.

Een Harmonische is een frequentie die een aliquot, een geheel veelvoud, is
van de grondfrequentie.
De grondfrequentie is de laagste (eigen)frequentie die een systeem van
nature vertoont.
Een eigenfrequentie van een systeem is een frequentie die dat systeem van
nature kan vertonen.

Gezien de reacties, is het meer een middel van de overheid om de zender als
ongewenst te bestempelen.

De eigen omroep zenders in NL. hebben ook harmonische frequenties waarop ze
zijn te horen en dat noemt men geen storing.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvaartcommunicatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische

vr.gr.anne

WeetJijVeel

On 21 apr, 10:37, Juul Geleick <pe0...@veron.nl> wrote:

> Juul- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Kijk, nu komen we bij de kern van de zaak.
De Overheid, bij monde van Radio Controle Dienst, thans Agentschap
Telecom, beweert van alles zonder bewijs.
- Veronica stoort op L-vaart band / Schev. Radio
- Er is geen frequentie voor Veronica
- Er zijn geen frequenties voor commerciele omroep
- De FM band kan niet (veel) efficienter worden ingedeeld.

Het zijn maar een paar zaken die volledig onwaar bleken te zijn

En dan hebben we het nog niet over het onwettig van zee halen van
Paradijs en Caroline (raid).

Hoe lang en hoeveel leugens moeten we nog wachten voordat iemand
(Tweede Kamer) hier een eind aan maakt.
(Nog een tip voor Mw Verdonk, als er ergens sprake is van 4e
macht.........)

WeetJijVeel

wrote:
> [...]

> Via de 198 meter kwam men uiteindelijk op de bekende 1-9-2 terecht (1562

Ik weet niet of Veronica 2 kanalen van de omroepband af zat, en al was
dat zo dan was dat geen 1620. 1602 was (en is) de hoogste frequentie,
maar voor 1975 was het raster op dat deel van de band 8 kHz !!
Dat Veronica net buiten de omroepband zat lijkt wel waarschijnlijk,
gelet op de berichten hier. (Er moest ook rekening gehouden met de
1594 van Hogezand, Hengelo en Hulsberg)
Dat zat RNI ook in 1970 en ook toen kwam ook het storingsverhaal om de
hoek kijken.

Nu zit Radio Vaticaan daar enne storen, nee kan niet, isse God.....

anne

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Het is de macht van de wetgever, deze behoord de wet naar waarheid uit te
voeren.
Waarom dat met onwaarheden gepaard gaat is mij ook vreemd, de overheid had
toen nog niet de mogelijkheid om een illegaal gebruikte frequentie buiten
het territoriale wateren aan te pakken, na Straatsburg wel.
Het is dus blijkbaar een schrikmiddel geweest om de zender te laten zwijgen
en een publieke afkeer tegen radio Veronica te krijgen.
Niet alleen in de zeezender perioden werd en na Straatsburg dit excuus
gebruikt, het wordt nog steeds gebruikt.
De overheid zou duidelijker zijn door te stellen, wat je doet is fout en
daar treden we tegen op, zonder leugens.
Daarnaast is men er achter gekomen dat er met de verkoop van frequenties
heel veel geld is te verdienen.
Dat de ether geen gaos kan worden is begrijpelijk, maar om dat te regelen
via onwaarheden is ook niet nodig.
Of Verdonk de oplossing is lijkt me sterk, die dind zich zelf te
belangrijk.

vr.gr.anne

Peter de Vries

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Ik heb niet gezegd dat Veronica 'twee kanalen' van de omroepband af zat. Ik
deelde alleen mee dat Veronica toen op 1620 kHz zat. RNI maakte in 1970
gebruik van 1610 kHz. En of hun signaal nu 8 of 9 kHz breed was is iets
minder belangrijk. Overigens is het 8 kHz-raster daadwerkelijk opgeheven op
23 november 1978. Mede dankzij de medewerking van de Bayerischer Rundfunk,
die toen op 1602 kHz zat, kon dit gerealiseerd worden.

WeetJijVeel

On 21 apr, 15:32, "Peter de Vries" <peterdevr...@planet.nospam.nl>
wrote:
> "WeetJijVeel" <r...@radioparadijs.nl> schreef in berichtnews:1c88d082-e418-4bda...@n1g2000prb.googlegroups.com...
> die toen op 1602 kHz zat, kon dit gerealiseerd worden.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Even rekenen
1620 is 2 x 9 van 1602. Dus 2 kanalen.
2 x 8 zou iets van 1618 worden, maar 2 kanalen van het hoogste kanaal
is wat veel, veel radioos (in die tijd, en nu al helemaal niet) kunnen
dat niet aan.
Dus is ca 1 kanaal afstand uitkomend op 1610 het meest waarschijnlijk
geweest voor Veronica. Net als N-zee dus, die in dat gebiedje ook weer
wat geschoven heeft.
(bAyerische R. heeft met de wijzigingen, die overigens pas na 1975
waren en dus buiten dit verhaal vallen, niets te maken. 1602 is voor
Beieren zowiezo een slechte frequentie, 1602 is nu LPC. )

Peter de Vries

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Tja, je wilt weer het laatste woord hebben, merk ik. Ook al zou ik hiertegen
best wat in kunnen brengen, ik laat het hierbij.

Douwe

"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> schreef in bericht

Leuk om het weer eens te lezen via de links op je site anne. En leuk om
elkaar zaterdag weer te ontmoeten.

Overigens waren er op donderdagavond 20 april 1960 laat in de avond al
testuitzendingen te horen. Niet dat ik ze gehoord heb (helaas), ik was net 4
net als Leendert.

Douwe
www.albatrosstudio.nl

Douwe

"ronny forgeron" <rsron...@cs.com> schreef in bericht

Leuk bericht Ronny.

Op site van de Veronica Holding staat:

Na enkele proefuitzendingen op 186 meter, volgden de eerste echte uitzending
op de 189 meter.

Hadden we die al?

Douwe

anne

"Peter de Vries" <peterd...@planet.nospam.nl> schreef in bericht
Ha Peter,

ik ga met je mee in je eerste uitleg, de storing van Scheveningen Radio en
het antwoord van de Duitse Nordeich Radio is de doorslag geweest,
Veronica heeft nooit storing willen veroorzaken.
Dat men zoekt naar de juiste frequentie is niet ongewoon bij de zeezenders.
Was er bij het over gaan naar 192 al contact met de Belgische "adviseur" (
ben even zijn naam kwijt)?

vr.gr.anne

anne

"Douwe" <kn...@knor.nl> schreef in bericht
Wederzijds Douwe, ja ik was ook nog maar drie, en thuis is er ook niet
geluisterd.
Was ik maar 10 jaar ouder.

Toch duiken er nog wel eens nieuwe sites op, met vaak het zelfde verhaal,
maar soms....

vr.gr.anne

ronny forgeron

On 21 apr, 19:51, "Douwe" <k...@knor.nl> wrote:
> "ronny forgeron" <rsronsm...@cs.com> schreef in berichtnews:bfe3fcba-fd83-4464...@d1g2000hsg.googlegroups.com...
> Douwe- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

ja correct Douwe, ze schoven naar 189m, al iets dichter bij de
omroepband na de proef op 186m. Er waren toen trouwens nog wel wat
radios van voor het Copenhagen Plan, die gingen niet verder dan 200m,
dus toen mijn grootvader ook eens Veronica wilde horen en mij vroeg
die zender op te zetten, draaide ik de afstemmingssnaar kapot--hij kon
niet lager....
De storing die jarenlang bij duisternis hoorbaar was (co-channel met
Frederikstadt) klonk niet als een heterodyne piep--het was een
varierend gebrom (dus als mijn vader thuiskwam tegen 6uur riep hij uit
die herrie, miste ik net de nr 1 en 2 in de Muziekexpress topptien).
Indertijd heb ik iets gelezen over een zg. slingerfrequentie, eea werd
mechanisch, niet middels een kristal gedaan. daar zou het aan gelegen
hebben. Tot in 1962 klonk die brom, ook toen het echt wel 1562 khz
was.
Op 15 juli 1963 begonnen er ook uitzendingen na 8uur 's avonds, toen
was de brom in ieder geval al weg.
r/f

Peter de Vries

"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> schreef in bericht

Dat laatste lijkt me niet, Anne. Volgens mij kwam hij pas later in beeld.

Peter.

Peter de Vries

"ronny forgeron" <rsron...@cs.com> schreef in bericht

Hoi Ronny,

Nog een paar kanttekeningen. Veronica is op 17 mei 1960 gebruik gaan maken
van de 192 meter. Dat is dus zo'n vier weken na het begin van de
uitzendingen. Daarna is men tot 1972 niet meer van golflengte veranderd,
anders dan de aanpassing van 1563 naar 1562 kHz. Op 189 meter heeft de
zender niet gezeten, want dat zou zeker storing met de zenders in Hoogezand,
Hengelo en Hulsberg betekend hebben die op 1594 kHz zaten. Frederikstadt zat
volgens mij op 1578 kHz, dus storing met of van deze zender is niet
mogelijk. De Veronica-zender zelf had ook een brom, maar dat staat los van
de 1000 Hz-toon als gevolg van het off-frequency werken. In het begin zat er
inderdaad geen kristal in de zender, maar werd er gebruik gemaakt van een
afstembare oscillator (BFO), en die was veel minder secuur dan een
zendkristal.

Peter.

ronny forgeron

On 22 apr, 10:32, "Peter de Vries" <peterdevr...@planet.nospam.nl>
wrote:
> "ronny forgeron" <rsronsm...@cs.com> schreef in berichtnews:de722c94-ce42-499c...@l64g2000hse.googlegroups.com...
> Peter.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Je hebt gelijk, het was net naast de omroepband dus 186m. En ook met
Frederikstad, dat haalde ik uit een van mijn krantenknipseltjes.Ook
toen schreven kranten het vaak fout.. Het was een Zweeds LP netwerk op
1562,1 khz, 14 zenders van tussen 2 en 0,5 kw.
En twee LP Zwiters van 0,5 kw. Toen Beromünster met 160kw daar ging
opereren (staat in WRTH 1970, nog niet in 1967) werd het vervelend,
vandaar ook de switch naar 557khz

Peter de Vries

"ronny forgeron" <rsron...@cs.com> schreef in bericht

Sterker nog: er werd aangekondigd dat Beromünster naar 300 kW zou gaan, en
dat was voor Veronica 'de druppel die de emmer deed overlopen'. Bovendien
werd er in Zwitserland een heel nieuwe antenne-installatie gebouwd wat als
gevolg van een betere afstraling richting Nederland een sterker signaal in
ons land zou betekenen. Toen werd door Veronica definitief besloten om naar
557 kHz te gaan.

Peter.

Douwe

"ronny forgeron" <rsron...@cs.com> schreef

Dus de 189 meter op de site van de Veronica Holding is definitief onjuist.

Douwe

Peter de Vries

"Douwe" <kn...@knor.nl> schreef in bericht

Als ze dat veranderen in 198 meter hebben ze het in ieder geval bij het
rechte eind wat de omgeroepen golflengte betreft, Douwe. Maar daadwerkelijk
zat Veronica de eerste maand dus op 185 meter, en na 17 mei 1960 op de 192
meter.

Peter.

Douwe

"Peter de Vries" <peterd...@planet.nospam.nl> schreef in bericht

Ik heb ene meneer Piet Hoffmann ofzo al eens geadviseerd om alles voor het
op die Veronica Holding site komt eerst even door Vincent Schriel te laten
controleren maar toen kreeg ik een chagarijnige email terug.

Douwe

Juul Geleick

In article <fuj4da$637$1...@nl-news.euro.net>,
"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> wrote:

Frederic van Deurm was adviseur vanaf mei 1961 - aug. 1974

Juul

Juul Geleick

In article <480e0dd6$0$14781$ba62...@text.nova.planet.nl>,

"waar maken jullie je allemaal druk over?"

Juul

Douwe

"Juul Geleick" <gjge...@hetnet.nl> schreef in bericht

Kom op Juul, het gaat niet over Delmare, Monique o.i.d. Heb je nog
vergaderingsstress van vandaag?

Douwe

anne

"Peter de Vries" <peterd...@planet.nospam.nl> schreef in bericht

klopt wat je zegt Peter, het was de 198 meter.
Net nog de documantaire die Wim van Egmond heeft aan geboden bekeken.
"Document - Radio in het algemeen"
Daar werd ook duidelijk door Veronica verteld dat men op de 198 meter
uitzond.

vr.gr.anne

anne

"Juul Geleick" <gjge...@hetnet.nl> schreef in bericht

Dank je wel Juul,

Weet je ook hoe Frederic van Deurm adviseur van Veronica is geworden.

vr.gr.anne

Juul Geleick

In article <fumogr$9tf$1...@nl-news.euro.net>,
"anne" <huppiedos.@tiscali.nl> wrote:

Nee, zal ik eens aan Bull vragen.

Juul

hans...@gmail.com

On 23 apr, 19:26, Juul Geleick <gjgele...@hetnet.nl> wrote:
> [...]
m et een simpel briefje getyped op a6 papier, bijna doorzichtig, gaf
hij advies wat te moeten doen inzake storende zaken. In een van mijn
boeken over Veronica is het terug te lezen. Ik weet wel dat hij,
Frederic dus, door Bull zeer geprezen werd en wordt. Zodra je zijn
naam noemt komen de annecdotes boven. De wisseling naar de 538 werd
per post uitgepluist en in de gevangenis door Bull en Frederic
voorbereid waarna anderen het technisch gebeuren tot realiteit
brachten
groet
Hans

anne

<hans...@gmail.com> schreef in bericht

> [...]
per post uitgepluist en in de gevangenis door Bull en Frederic
voorbereid waarna anderen het technisch gebeuren tot realiteit brachten

Hallo Hans,

Een adviseur die Veronica goed heeft geholpen met zijn technische kennis.
Kan me voorstellen dar Bull erg gefacineerd is door deze man.

Vandaar dat ik nieuws gierig ben naar de manier dat hij in contact kwam met
radio Veronica.

vr.gr.anne

Q_1_2_...@hotmail.nl

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-21-april-112-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1960

Radio Veronica blijft op diverse frequenties waaronder 1620 kHz testen. Ellen van Eck, een ex-medewerkster van de nationale omroep in Curaçao, is de allereerste omroepster. Wanneer de PTT ernstige storingen meldt, gaat men dadelijk uit de lucht. Enkele dagen later keert men via 192 meter terug. Om de douane te omzeilen, zal men niet alleen bevoorradingsschepen maar ook vliegtuigen inzetten.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...op de juist bovenstaande link is nu véél bijgepost! Nico.

Q_1_2_...@hotmail.nl

...en daarop is nu opnieuw bijgepost. Nico.

Nicoui...@outlook.com

...en lees, zie en (her)beluister (daarnaast) nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/55764-17-mei-1960/ Nico.

NicouitGouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-21-oktober/ staat daarom(!) nu dit te lezen: Nico.

1972: Radio Veronica viert de 12,5de verjaardag. Talrijke artiesten bezoeken de studios aan de Hilversumse Lapershoek. ‘Goud van Out’ besteedt hier aandacht aan. Er wordt ook een documentaire op maxi-single over de geschiedenis van zeezender uitgebracht.