Bereik TV Noordzee

Piet

Leuk kaartje met het bereik van TV Noordzee vanaf het REM-eiland, en het
sprekende paard Mr. Ed:

http://noordwijksevillas.blogspot.com/2009/01/rem-eiland-en-meester-ed.html

Piet.

Herman Uit Gent

On 1 aug, 17:55, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> Leuk kaartje met het bereik van TV Noordzee vanaf het REM-eiland, en het
> sprekende paard Mr. Ed:
>
> http://noordwijksevillas.blogspot.com/2009/01/rem-eiland-en-meester-e...
>
> Piet.

Piet,

Wat veel later nog eens te zien was op de Nederlandse TV dat heb ik
toen gezien dat was wel lachen.

TV Noordzee was bij goeie weersomstandigheden ook te zien tot in het
Noorden van Vlaanderen , zeg maar tussen in het bovenliggende gebied
van Brugge, Gent naar Antwerpen. Dat vertelde men wijlen overleden
buurman. Die was zelfstandige Radio & TV Installateur voordat merk uit
de lichtstad uit den zuiden des lands en Officieel Radio Zendamateur.

Het probleem met de ontvangst in Vlaanderen als me dus TV Noordzee kon
zien was dat te toenmalige BRT (nu VRT) uitzond op kanaal 10 VHF en
nog steeds en TV Noordezee op kanaal 11 VHF en die stoorde dus wel
elkaar.

Dus ga ik van de vooronderstelling uit dat de ontvangst dus zeker met
veel storing strepen in het beeld moet geweest zijn. Iets wat dus nu
niet meer bestaat nu het bijna allemaal digitale TV is een ramp dus
voor echte TV dx'ers dus

Pasq

On Sat, 01 Aug 2009 09:48:40 -0700, Herman Uit Gent wrote:

> [...]
> veel storing strepen in het beeld moet geweest zijn. Iets wat dus nu
> niet meer bestaat nu het bijna allemaal digitale TV is een ramp dus voor

Hmm.. TV DX is nu net interessanter..
Je kunt met zwakkere signalen toch nog beeld krijgen. Dat was vroeger met
analoog niet.
Bijkomend voordeel is dat het staions ID wordt meegezonden.
Geen eeuwig geleur meer met opnamen met de vraag wie toevallig weet welk
exotisch station het is dat je hebt ontvangen.. :-)

Piet

"Herman Uit Gent" <lent...@hotmail.com> schreef in bericht

Herman,

Niet alleen de BRT op kanaal 10 vanuit Waver maakte het moeilijker om TV
Noordzee in Vlaanderen te ontvangen, ook de zwakke BRT-zender in Brussel die
eveneens op kanaal 11 uitzond. Daarnaast gebruikte ook de WDR een zender in
Keulen op kanaal 11, dus bij gunstige condities 'rommelde' dat allemaal door
elkaar. Kwam nog daarbij dat de BRT met 405 lijnen uitzond, en TV Noordzee
en de WDR met 625 lijnen. In de kop van de provincie Noord-Holland, met name
Den Helder en omgeving, was TV Noordzee ook wat moeilijker te ontvangen
vanwege de aanwezigheid van een tv-zender op de vuurtoren in de buurt op
kanaal 10. Dat was voordat de zendmast in Wieringermeer was gebouwd.
Overigens viel de overlast van andere zenders binnen het eigen uitzendgebied
van de betreffende zenders over het algemeen wel mee.

Piet.

Herman Uit Gent

Ik denk dat TV dx minder interessanter is vooral als je dat nog
anoloog doet natuurlijk is binnen Europe nauwelijks ook iets te zien
behalve de RTBF Belgie (de Waalse tegenhanger van de VRT)

Ik ben niet zeker want ik heb géén ervaring met Digitale TV , maar wat
ik wel weet dat is als het TV signaal te zwak is je alleen maar
blokjes ziet iets wat je voordien dus niet had met de Analoge TV.

Nee , ik ben zeker géén voorstander van Digitale TV het leverend
misschien en heel mooi tv signaal op dat is wel te merken als je naar
de tv kijkt via de kabel wat nog altijd analoog is hier maar das ook
alles. Maar ja over smaak kan je niet twisten natuurlijk maar ik hoef
geen digitale tv vind het best wel duur

Herman

Herman Uit Gent

On 1 aug, 20:45, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herman Uit Gent" <lente...@hotmail.com> schreef in berichtnews:08ac14ac-b717-4382...@24g2000yqm.googlegroups.com...

Hallo Piet,

Bedankt voor je info zeer interessant om lezen en weten. Sorry ik was
de naam van Waver vergeten op kan 10 en of die zwakkere zender op kan
11 in Brussel toen al in de lucht was weet ik niet.
Ik was toen toen nog te jong in 1964 was ik pas 5 jaar oud.

Wat ik hier wel ergens liggen heb is een hele oude lijst met tv
kanalen uit Belgie welk jaar zou het niet weten dus of er daar iets
van in terug te vinden is over die steunzender in Brussel geen idee
dus. Er valt wel te achter halen wanneer die steunzender op kan 11 in
Brussel in de lucht is gekomen. Was dat niet die zender waar de BRT in
de jaren 50 mee begon uit te zenden toen we in Belgie TV kregen ? Er
staat me er wel zo iets van bij.

Over die verschillende TV lijnen ja dat was ook wat , het staat mij
nog goed bij toen Belgie is omgeschakeld van het Belgische Systeem
naar Europees systeem dat was ergens begin de jaren 70 geloof ik ?

Herman

Kees uit Leiden

TV Noordzee zegt me helemaal niets. Ik ken alleen Noordzee FM. Inmiddels is
dat Q-Music 'is good for You' met dagelijks de grootste hits!

Hartelijke Q groeten van Kees uit Leiden

"Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> schreef in bericht

Herman Uit Gent

On 1 aug, 19:28, Pasq <n...@mail.invalid> wrote:

citaat : " Geen eeuwig geleur meer met opnamen met de vraag wie

toevallig weet welk
exotisch station het is dat je hebt ontvangen.. :-) "

Nou dat vind ik nu juist het meest spannende ervan dat je moet
uitzoeken waar het vandaan komt , geld hetzelfde voor als je naar een
X station luistert. Das juist de sport ervan in mij ogen toch maar ik
snap wel als je wat ID info hebt dat het dan net iets makkelijker word
en je meer zekerheid hebt dat zal ik niet ontkennen. Ik beken ook
schuld haha dat ik ook wel gebruik als ik de kans krijg

Herman

Jan

On 2009-08-01, Piet <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:

> [...]
> elkaar. Kwam nog daarbij dat de BRT met 405 lijnen uitzond, en TV Noordzee

Volgens mij werd in Belgie vroeger de Franse norm van 819 lijnen
gebruikt (405 lijnen was de oude Engelse norm). Maar het zou kunnen dat
ze in 1964 al op 625 lijnen zaten (in een oud boek met zenderlijsten heb
ik ooit eens 819/625 zien staan bij Waver).

> [...]
> vanwege de aanwezigheid van een tv-zender op de vuurtoren in de buurt op
> kanaal 10. Dat was voordat de zendmast in Wieringermeer was gebouwd.

Die zender stond in Huisduinen (was feitelijk een repeater die Lopik
relayde).

groet, Jan.

Pasq

On Sat, 01 Aug 2009 15:05:11 -0700, Herman Uit Gent wrote:

> Maar ja over smaak kan je niet twisten natuurlijk maar ik hoef geen
> digitale tv vind het best wel duur

Digitale TV duur???
Een abonnement voor digitale TV is nog altijd minimaal de helft goedkoper
dan een abonnement op de kabel.
Het is alleen even een investering in de apparatuur, maar die gaat ook
wel een paar jaar mee.
Ik heb hier een Humax IRCI-5400.
Dat was een van de eerste digitale satellietontvangers in 1997,
en toen ook behoorlijk duur (€450,-)
Ik heb em nu al 12 jaar, en hij doet het nog steeds prima. :-)
Ik heb enkel een keer de voeding moeten vervangen (€50,-).
In twaalf jaar heeft digitaal TV kijken mij dus €500,- gekost qua
apparatuur.... Dat is minder dan €50,- per jaar...

Piet

"Herman Uit Gent" <lent...@hotmail.com> schreef in bericht

Dat was toen ook de VRT en RTBF in kleur gingen uitzenden, Herman.

Piet.

Piet

"Jan" <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> schreef in bericht

Alleen Frankrijk en Luxemburg zonden uit met 819 lijnen, Engeland en Belgi�
gebruikten 405 lijnen. Waver heeft wel een tijdje met 405 lijnen uitgezonden
op VHF en tegelijk met 625 lijnen op UHF. Dat was volgens mij eind zestiger
jaren/begin zeventiger jaren.

Piet.

ronny forgeron

On 2 aug, 12:02, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> [...]

> jaren/begin zeventiger jaren.
>
> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Zo komen dus de verhalen in de wereld- het is allemaal nog na te
kijken in bv oude WRTHs.
met 405 lijnen is alleen maar uitgezonden in UK. Voor de oorlog werd
in Frankrijk 445 lijnen gebruikt, na de oorlog ging men al spoedig
over op 819. De rest van continentaal Europa gebruikte 625.( behalve
inderdaad de op Frankrijk gerichte commerciële zenders als RTL en RMC)
Vanwege het verdeelde karakter van België gebruikte Wallonië 819 en
Vlaanderen 625 kijnen. Daarom haddende belgen de duurste toestellen
van Europa, multinormtoestellen. (Kon je ook in Zuid Nederland kopen
als je België Waals wilde zien).
Jammer dat de mensen die te jong zijn om het zich uit eigen
waarnemening te kunnen herinneren zomaar iets opschrijven wat onjuist
is
r/f

Herman Uit Gent

Ja das wel juist wat je zegt Digitale TV is inderdaad een stuk
goedkoper wie hier in Vlaanderen Analoge kabel TV heeft zoals ik die
betaalt 21 % BTW op de huur van de kabel per jaar dan , als je
Digitale TV hebt via de kabel betaal je maar 12 % BTW ook jaarlijks
huur + extra kosten als je bv films wilt huren of programma's wil
herbekijken enz en zo kom je ongeveer op het zelfde bedrag uit per
jaar of zelfs iets meer.

Ook al is de BTW van 21 % dat je meer betaalt op Analoge Kabel TV da,
voel ik nog altijd niet echt iets voor om naar Digitale Kabel TV
klinkt misschien erg raar maar ik moet het niet hebben. Ik kijk al
niet zo erg vel TV en misschien gooi ik wel de Kabel eruit en kijk ik
wel weer met een TV Antenne op het dak zoals vroeger en een Decoder
ertussen die het Digitale signaal dan omzet naar Analoog.

Maar dan hebt je weer en ander dilemma het toch wel beperkte aanbod
aan zenders en andere zender niet meer kunnen zien , t'ja en zo blijft
het altijd wel wat als je moeite hebt om en keuze te maken jammer dat
de BBC niet via een ant te zien is. Maar ik zien wel wat ik ga doen we
zullen er eens goed moeten over nadenken wat we echt willen

Herman

Herman Uit Gent

On 1 aug, 20:45, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herman Uit Gent" <lente...@hotmail.com> schreef in berichtnews:08ac14ac-b717-4382...@24g2000yqm.googlegroups.com...

Piet,

Op de site van Radio Visie staat de geschiedenis over hoe de TV is
begonnen hier bij ons in Belgie http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=66655

Als je rechts kijkt op de site dan zie je daar de volgende delen staan
wel interessant om lezen hoe het nu echt in elkaar zit

Herman

Herman Uit Gent

On 2 aug, 00:25, "Kees uit Leiden" <k...@leiden.nll> wrote:
> [...]
> dat Q-Music 'is good for You' met dagelijks de grootste hits!
>
> Hartelijke Q groeten van Kees uit Leiden

Kees, Voor dat Noordzee FM bestond had je in de jaren 70's Radio
Noordzee Internationaal 220 mtr in het Nederlands overdag en Radio
Northsea International in het Engels in de avond en nacht

En die zond uit van op de Mebo 2 een schip dus en die lag buiten de
kust van Scheveningen tot ze moesten stoppen in aug 1974 door de wet
die er dan kwam

En Radio Noordzee op 214 mtr die overdag uitzond van op het REM Eiland
en TV Noordzee die na amper 3 maand uitzenden werden overvallen door
de staat van Nederland.

Dus zo zie dat de naam Noordzee dus al veel eerder werd gebruikt

Herman

Herman Uit Gent

On 2 aug, 11:59, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herman Uit Gent" <lente...@hotmail.com> schreef in berichtnews:7fcefc15-f6d4-477a...@e27g2000yqm.googlegroups.com...

Piet,

Ja dat was dus ook begin jaren 70 alleen konden wij daar niks van
merken want we hadden een Zwart Wit TV zoals velen denk ik want een
kleuren TV was peper duur toen.

Je was al gauw ruim 40.000 Bfr kwijt das nu zo iets van rond de
€ 1.500 en wij konden amper en tweede hands zw tv kopen in 1968 dus zo
breed hadden we het ook niet laat staan zo en kleuren poppen kijkkast
kopen en die waren nogal lomp van formaat toen en zwaar om niet te
geloven , nu kan je zo ongeveer en tv in je broekzak steken zo klein
en licht dat ze nu wel zijn haha behalve die muur tv's lijken net
posters hihi

Herman

Herman Uit Gent

Ronny,

Ik ken de WRTH boeken al lang sinds midden jaren 80 ergens en die zijn
heel goed en bevatten heel veel info , maar als je bv info wil te
weten komen uit de jaren 50 en 60 op tv gebied dan moet je die WRTH
boeken wel eerst hebben he anders kan je dat niet te weten komen en de
oude zijn heel moeilijk te pakken te te krijgen dat heb ik al gemerkt

Herman

Jan

On 2009-08-02, ronny forgeron <rsron...@cs.com> wrote:

> [...]

> Jammer dat de mensen die te jong zijn om het zich uit eigen
> waarnemening te kunnen herinneren zomaar iets opschrijven wat onjuist

De info die ik heb komt uit boeken die ik in de jaren '70 leende van de
bieb. Die boeken waren toen al oud (jaren '60). Maar er stond wel leuke
info in. Zo had je een boek 'Zo werkt de kleurentelevisie' van E.
Aisberg. Het was geschreven in de vorm van een vragenspel waarbij een
leek ('Vraagal') steeds aan een expert ('Weetal') allerlei vragen stelde
en zo de hele technologie erachter werd uitgelegd. Was erg boeiend om te
lezen. Alleen kon je duidelijk merken dat het door een Fransman was
geschreven want het SECAM systeem werd de hemel in geprezen en NTSC en
PAL waren volgens hem prut :-).

groet, Jan.

Hans

Zet een schotel neer en via de astra 2 kan je BBC ITV ect. kijken, en
heb je gelijk een paar honderd radio kanalen, zelfs Caroline! En
geheel gratis!
Een setje kost hier in Nederland zo'n 60 euro bij de bouwmarkt!

Groetjes Hans
http://thevandijks.blogse.nl/

Herman Uit Gent

On 2 aug, 17:12, Jan <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> wrote:

> [...]
> lezen. Alleen kon je duidelijk merken dat het door een Fransman was
> geschreven want het SECAM systeem werd de hemel in geprezen en NTSC en

Hoi Jan,

Ja ik snap heel goed wat jij bedoelt ivm met verhaal over wat die
Fransman dus schreef. Dat doet me me aan een ander verhaal denken.

Door omstandigen in Familie verband ken ik de Fransen dus heel erg
goed. Men zus woont daar al meer dan 30 j + kinderen. Nu een leuk
verhaal.

Op de Franse TV worden alle Engelstalige films in het Frans
nagesynchroniseerd op zich niks mis mee want in Duitsland doen ze het
ook in Italië en Spanje ook op zich wel erg want de hele film gaat
naar de haaien zo.

Maar goed er waren hier eens vriend van Neef (zoon van me zus) op
bezoek hier en toen zag hij eens Starsky & Hutch op de Nederlandse TV
dus met NL onderschriften.

En toen brak er zowat en hel los , want die Franse jongen beweerde dat
dat dus niet het origineel was. En wij maar trachten hem aan zijn
verstand te brengen dat dat dus wel zo was daar kon hij dus totaal
niet bij en bleef voet bij stuk houden dat wij hem iets aan het wijs
maken waren dacht hij

Wat dus helemaal niet waar was , nou na lang gezeur hebben we hem met
heel veel geduld toch aan zijn verstand kunnen brengen dat het toch
echt wel het origineel was en dus niet nagesynchroniseerd dat heeft
ons hel zweet en tranen gekost en hem veel moeite om dat als waarheid
aan te nemen. Dat zijn dus de echte Fransen haha

Nog iets anders men andere neef beweerde ooit eens dat die mensen die
al die films en series nasynchroniseren in het Frans hun werk zouden
verliezen als ze in Frankrijk dus alle films in het Engels zouden
zien.

Ik zei ja omdat ze nu alle films helemaal kapot maken en de film zelf
al zijn waarde verliest. Hij was dus best wel op zijn tenen getrapt
omdat ik dat dus zei en was dus best wel en beetje kwaad haha ik had
best wel wat pret van binnen haha

Het grote probleem wat de meeste Franse in zich hebben is dat ze
denken Frankrijk is zo groot genoeg waarom moeten we het dar buiten
gaan zoeken en zoals je zegt als wat Frans is veel beter dan als de
rest. Alleen beginnen ze nu wel te beseffen dat ze en zere grote
achterstand hebben met de Engelse taal dus er is wel iets aan het te
veranderen al is het erg langzaam

Vroeger kon je een van die allereerste video spelletjes die ping pong
dingen die alleen op PAL werkten kon je dus niet gebruiken vroeger in
Frankrijk mede dan zij de Franse Secam haha , nu is dat wel totaal
anders en nu kan je die video spelen wel gebruiken

Sorry het is nog al een lang verhaal geworden hopelijk heb je er toch
van genoten

Herman

Herman Uit Gent

Hans,

Ja das me min of meer bekend of wat je schrijft misschien wel het
overwegen waard ga er nog eens hel goed over nadenken ?

In elk geval bedankt voor je info

Herman

Satkijker

ronny forgeron schreef:

> [...]

> Jammer dat de mensen die te jong zijn om het zich uit eigen
> waarnemening te kunnen herinneren zomaar iets opschrijven wat onjuist

Volgens mij was de beeld modulatie bij de BRT tot midden jaren 70
positief terwijl de Europese norm negatief is.
Klopt dat ?

Jan

Herman Uit Gent

On 2 aug, 20:39, Satkijker <no.mail@no> wrote:

> Volgens mij was de beeld modulatie bij de BRT tot midden jaren 70
> positief terwijl de Europese norm negatief is.
> Klopt dat ?
>
> Jan

Jan,

Voor zover ik weet word het Secam tv systeem wat ze in Frankrijk
negatief gemoduleerd in het beeld met AM modulatie voor geluid. En ik
men te weten dat PAL positief maar ben niet zeker ? Das wel op te
zoeken

Herman

Herman Uit Gent

> Volgens mij was de beeld modulatie bij de BRT tot midden jaren 70
> positief terwijl de Europese norm negatief is.
> Klopt dat ?
>
> Jan

Jan

Ps Dit bericht had ik hier al eerder gepost maar ik wou het hier toch
nog eens vermelden voorjou " Op de site van Radio Visie staat de

Dirk T. Verbeek

Herman Uit Gent schreef:
Leuke link.

Maar zelfs dit artikel zit fout:
"Langs Waalse zijde zochten de 'leerlingen' hun inspiratie bij de Franse
zuiderburen. Nog voor het jonge medium startte, rezen er bijgevolg
problemen. Welke normen ging men hanteren? De Engelse 625 of de Franse
819 lijnen?"

De Engelsen hadden toen nog geen 625 lijnen systeem, die zaten echt
vastgebakken aan hun dertiger-jaren 405 lijnen.
Pas bij kleuren TV moesten die Eilanders (als laatsten in Europa) een
nieuw systeem kiezen en behalve wat mislukte eigen vindingen waren er
NTSC, SECAM en PAL.

Omdat hun hekel aan de Fransen groter was dan die voor de Duitsers
hebben ze toen het PAL systeem gekozen en daarmee 625 lijnen.
Volgens Engelse traditie moest het wel incompatibel zijn en hebben ze
daarom voor een iets grotere bandbreedte voor de kleurencomponent
gekozen en daarmee het geluid op een andere afstand gezet.

Het voordeel daarvan was dat daardoor Europese TV's niet geschikt waren
voor grijze import in de UK.

Ik meen me toch wel heel erg sterk te herinneren dat ik in de zestiger-
en zeventiger-jaren Belgische TV met 405 lijnen heb ontvangen, dus die
NBI lessen in Engeland hebben toch iets opgeleverd :)

Piet

"Dirk T. Verbeek" <dver...@xs4all.nl> schreef in bericht

Dat laatste ben ik ook van mening, Dirk. In 1974 verbleef ik een tijdje in
Oostburg (Zeeuws-Vlaanderen), en daar ontving men de BRT op kanaal 2 vanuit
Antwerpen. Dat was de voorloper van de zender Schoten. Volgens mij werd daar
wel degelijk een afwijkende norm gebruikt.

Piet.

Dirk T. Verbeek

Herman Uit Gent schreef:

> [...]
> negatief gemoduleerd in het beeld met AM modulatie voor geluid. En ik
> men te weten dat PAL positief maar ben niet zeker ? Das wel op te

Het positief gemoduleerde Franse SECAM ziet er op een standaard PAL TV
negatief uit omdat PAL negatief is gemoduleerd.
"http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_Signal_details"

Oost (Soviet) Europa heeft indertijd om politieke redenen voor kleuren
TV met het SECAM syteem gekozen maar het wel compatibel willen maken met
het Duitse PAL systeem. Daarom was het teruggebracht naar 625 lijnen en
ook negatief gemoduleerd, zo kon je b.v. de DDR TV, hoewel SECAM, toch
als Zwart/Wit op een gewone PAL TV zien.

Na de Duitse hereniging is het in Duitsland wettelijk verplicht dat een
TV zowel SECAM-Oost als PAL kan weergeven.

WeetJijVeel

> [...]
> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

De BRT op 405 lijnen uitgezonden????
Dat is nieuws voor mij.
Lijkt me een zeer raar verhaal, in alle boekjes staat Belgie met 625
lijnen uitzond, weliswaar pos modulatie met AM geluid.
IN Z Belgie was het 819 lijnen, en soms ook 625.
405 was alleen in GB en Ierland (en Hong Kong geloof ik even)

WeetJijVeel

> Herman- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

In de jaren 70 werd met de komst van Kleuern TV in Belgie van 625 en
819 lijnen naar 625 lijnen volgens CCIR norm (nu PAL B-G geheten)
overgeschakeld.
Dus van 625 lijnen met pos beeld mod en AM geluid naar 625 met neg
modulatie en FM geluid. Het 819 lijnen systeem (Frankrijk) werd
verlaten.
Zoals gezegd, 405 lijnen is nooit voorgekomen in Belgie, dat was
alleen in Engeland en Ierland.
Voor ontvangst in Belgie had je een 4 normen toestel nodig
1) 625 pos beeld AM geluid
2) 625 neg beel FM geluid - voor de Nederlandse zenders
3) 819 pos beeld, AM geluid, smalle kanaal indeling voor Belgie Frans
4) 819 pos beeld, AM geluid met FRanse kanaal indeling voor Franse
zenders.

Ik heb nog van die oude ontvangers staan, daar mee kon naar Frankrijk
kijken bij goed weer.

WeetJijVeel

> [...]

> jaren/begin zeventiger jaren.
>
> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Nee hoor, Belgie Frans was 819
405 is nooit in belgie gebruikt, nog nooit ergens gelezen.
Wel veel oude Belgie ontvangers onderhanden gehad, nooit een met 405
tegengekomen.
Ik heb werkelijk geen idee waar jouw info vandaan komt.

WeetJijVeel

> [...]
> lezen. Alleen kon je duidelijk merken dat het door een Fransman was
> geschreven want het SECAM systeem werd de hemel in geprezen en NTSC en

En het zwart wit beeld was positief gemoduleerd, terwijl in het
grootste deel van de wereld toen al neg was, met FM geluid.

WeetJijVeel

> [...]
> Klopt dat ?
>
> Jan- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ja, helemaal en geluid was bij onze patatliefhebbers AM ipv FM bij ons
en de rest van de wereld.

WeetJijVeel

On 3 aug, 10:38, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Dirk T. Verbeek" <dverb...@xs4all.nl> schreef in berichtnews:4a769a4b$0$189$e4fe...@news.xs4all.nl...
> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Afwijkend wel, maar geen 405 lijnen.
De afwijking zat in pos beld modulatie en AM geluid, ipv neg beeld en
FM bij ons.
Waarschijnlijk is ere een overgangsperiode geweest waarbij op VHF het
oude systeem werd gebuikt en op UHF het nieuwe, waarbij alleen de
laatste kleur had.

WeetJijVeel

On 3 aug, 10:43, "Dirk T. Verbeek" <dverb...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> TV zowel SECAM-Oost als PAL kan weergeven.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Je zou zeggen dat het beeld negatief wordt, maar in werkelijkheid zie
je alleen maar spagetti, want de sync pulsen worden niet opgepakt als
je met de verkeerde norm p[akt.
Het duurde een tijdje voor ik erachter kwam dat met goed weer naar
FRanse TV signalen kon kijken, bij toeval werd het beeld, zwaar
vervormd, nauwelijks stilstannd evoor korte tijd zichtbaar en
negatief.
Toen ging er bij mij een lichtje branden en bedacht dat ik nog ergens
multi-norm Z/W toestellen had staan.
Eentje aangesloten en met de stand "Belgie" perfecte ontvangst van 3
Franse stations op de lage UHF kanalen.

Jan

On 2009-08-03, WeetJijVeel <ru...@radioparadijs.nl> wrote:

> En het zwart wit beeld was positief gemoduleerd, terwijl in het
> grootste deel van de wereld toen al neg was, met FM geluid.

Klopt, het was System C, zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_television_system.
Helaas zit Wikipedia er nogal naast door te vermelden dat het niet
alleen in Belgie maar ook in Nederland, Italie en Luxemburg gebruikt
werd. Hetzelfde geldt voor System F (819 lijnen met smalle kanaalspatie
van 7 MHz). En ik vraag me af of die 'vestigial sideband' specificatie
wel klopt (0.75 MHz voor System B en G). Was het niet gewoon altijd 1.25
MHz? Lopik kanaal 4 zat op 62.25 terwijl het spectrum van 61 tot 68
liep, dan zou de vestigial sideband toch 1.25 MHz moeten zijn, of was er
nog een guardband van 0.5 MHz aan het begin? En klopt het dat wij met
Belgie en Luxemburg de enigen zijn die op UHF System H ipv System G
gebruiken (met vestigial sideband van 1.25 ipv 0.75)?
Een van de externe links in het Wikipedia artikel is
http://www.pembers.freeserve.co.uk/World-TV-Standards/ , interessant
leesvoer...

groet, Jan.

WeetJijVeel

On 4 aug, 00:10, Jan <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> wrote:

> [...]

> Belgie en Luxemburg de enigen zijn die op UHF System H ipv System G
> gebruiken (met vestigial sideband van 1.25 ipv 0.75)?

Nooit Wikepedia raadplegen voor technische zaken.
Zitten alleen maar mafkezen die van niets weten en zichzelf belangrijk
vinden.

Dirk T. Verbeek

WeetJijVeel schreef:

Dat zal het geweest zijn.
Ik had (heb) wel een Z/W multisysteem ontvanger en je moest inderdaad
een speciale stand kiezen voor De Belg.

Herman Uit Gent

Deze namiddag hoorde ik en opname van Radio Noordzee op 214 mtr (de
REM dus even voor alle duidelijkheid) dat de ontvangst goed was in
Zeeland die 1 KW AM zender deed het dus hel goed maar de middengolf
was ook nog niet zo volzet zoals dat enkele jaren wel het geval zou
zijn oa vanuit Oost Europa

Jan

On 2009-08-04, WeetJijVeel <ru...@radioparadijs.nl> wrote:

> Nooit Wikepedia raadplegen voor technische zaken.
> Zitten alleen maar mafkezen die van niets weten en zichzelf belangrijk
> vinden.

De engelse wikipedia is over het algemeen wel goed, beter dan de
nederlandse die een nogal hoog 'Jip en Janneke' gehalte heeft.
Maar http://www.pembers.freeserve.co.uk/World-TV-Standards/ is een erg
goed en compleet overzicht van alle analoge TV-systemen die ooit in de
wereld gebruikt zijn. Er staat ook in dat in Belgie System F (819 lijnen
RTBF) gebruikt is tot februari 1968 en System C (625 lijnen BRT en later
ook RTBF) tot 25 april 1977 (1 zender in Ruiselede ging zelfs door tot 1
april 1978).
Frankrijk heeft op 819 lijnen uitgezonden tot 1984 en Engeland op 405
lijnen tot 1985.

groet, Jan.

Hans

On 4 aug, 22:09, Jan <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> wrote:

> [...]

> april 1978).
> Frankrijk heeft op 819 lijnen uitgezonden tot 1984 en Engeland op 405

Het is natuurlijk altijd mogelijk om de artikelen aan te passen van de
Wikipedia. Dat is de kracht van de Wikipedia! Dus haal de "Jip en
Janneke" verhaaltjes weg, en schrijf een deskundig verhaal! Men zal u
dankbaar zijn!

Groetjes Hans
http://thevandijks.blogse.nl/

WeetJijVeel

On 4 aug, 22:50, Hans <thevandi...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Groetjes Hanshttp://thevandijks.blogse.nl/- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dan komt er weer zo'n l*lletrekker die denkt dat ie het beter weet en
weg is je goede verhaal

hwh

Herman Uit Gent wrote:
> [...]
> zien was dat te toenmalige BRT (nu VRT) uitzond op kanaal 10 VHF en
> nog steeds en TV Noordezee op kanaal 11 VHF en die stoorde dus wel

Inderdaad, Wavre gebruikte kanaal 10. Maar als je in bv. Antwerpen zit
was dat de andere kant op. In Zeeland ging het goed, in Utrecht minder
goed dan de tekening suggereert.

> [...]
> veel storing strepen in het beeld moet geweest zijn. Iets wat dus nu
> niet meer bestaat nu het bijna allemaal digitale TV is een ramp dus

Valt mee hoor, als je eer aan gewend bent valt er nog veel uit te halen.

gr, hwh

hwh

Pasq wrote:

> Hmm.. TV DX is nu net interessanter..
> Je kunt met zwakkere signalen toch nog beeld krijgen. Dat was vroeger met
> analoog niet.

Behalve als je twee zenders van dezelfde SFN multiplex ontvangt die
teveel tijdsverschil hebben (buiten de guard interval dus) :-)

> Bijkomend voordeel is dat het staions ID wordt meegezonden.
> Geen eeuwig geleur meer met opnamen met de vraag wie toevallig weet welk
> exotisch station het is dat je hebt ontvangen.. :-)

Daarom zie je die foto's met PID's!

gr, hwh

hwh

Piet wrote:
>Kwam nog daarbij dat de BRT met 405 lijnen
> uitzond,

Welnee. Ook gewoon 625.

gr, hwh

hwh

Jan wrote:

> Die zender stond in Huisduinen (was feitelijk een repeater die Lopik
> relayde).

Inderdaad, Ballempfang heet dat, meen ik me te herinneren, naar de
makers van die professionele ontvangers.

gr, hwh

hwh

Jan wrote:
> [...]
> liep, dan zou de vestigial sideband toch 1.25 MHz moeten zijn, of was er
> nog een guardband van 0.5 MHz aan het begin?

Dat kan best kloppen, want de ontvangers waren in de jaren vijftig nog
niet echt zo best.

> En klopt het dat wij met
> Belgie en Luxemburg de enigen zijn die op UHF System H ipv System G
> gebruiken (met vestigial sideband van 1.25 ipv 0.75)?

Nee, NL e.v.a. gebruikten system G. System H zag je bv. in Macedonie :-)

gr, hwh

hwh

Jan wrote:

> [...]
> RTBF) gebruikt is tot februari 1968 en System C (625 lijnen BRT en later
> ook RTBF) tot 25 april 1977 (1 zender in Ruiselede ging zelfs door tot 1

De kanaal E.2

> Frankrijk heeft op 819 lijnen uitgezonden tot 1984 en Engeland op 405
> lijnen tot 1985.

Wisten jullie dat ze voor Lopik Nederland 1 kanaal 57 hadden
gecoordineerd met 1000 kW? Men wilde in principe overal van band I
zenders af. 57 was in 1961 toegewezen aan Mierlo met 30 kW. Vanaf 2003
in gebruik voor DVB-T in de randstad.

gr, hwh

hwh

Dirk T. Verbeek wrote:
> [...]
> daarom voor een iets grotere bandbreedte voor de kleurencomponent
> gekozen en daarmee het geluid op een andere afstand gezet.

Het voordeel is ook dat de video bandbreedte in zwartwit iets groter is,
als je gaat rekenen zie je dat daar die 720 punten horizontaal van een
SD digitaal signaal vandaan komt :-)

gr, hwh

hwh

WeetJijVeel wrote:
> [...]
> Waarschijnlijk is ere een overgangsperiode geweest waarbij op VHF het
> oude systeem werd gebuikt en op UHF het nieuwe, waarbij alleen de

Klopt. De kanaal 2 zender stond trouwens niet in Antwerpen maar in
Tielt-Ruiselede. Vlak bij het welbekende Egem.

gr, hwh

WeetJijVeel

Die Engelse TV zag er inderdaad goed scherp uit, zelfs op een TV die
even omgezet was naar dat systeem door de geluids MF aan te passen,
maar de beeld MF was dat niet (niet doen, gaat altijd mis) . Maar dus
niet optimaal voor UK systeem.

WeetJijVeel

On 5 aug, 18:02, hwh <iimeel...@hotmail.com.nospam> wrote:

> [...]
> gecoordineerd met 1000 kW? Men wilde in principe overal van band I
> zenders af. 57 was in 1961 toegewezen aan Mierlo met 30 kW. Vanaf 2003

Er waren voor alle zendtstations al kanalen gecoordineerd voor
Nederland 4.
Ik denk dat 57 Lopik daarvoor in eertste instantie bedoeld was.
Ook Goes gebruikte 3 UHF frequenties, kanaal 7 zou ongeschikt zijn
wegens medegebruik door Markelo.

Kan 4 was erg onhandig, alleen al vanwege die grote antennes.
Nooit begrepen waarom band ! niet werd gebruikt voor FM Radio - beter
mobiele ontvangst - en Band 2 voor TV.
Waarschijnlijk historisch, TV was in de jaren 40 belangrijker dan FM,
dus werd de FM van de zgn 45 Mhz band in USA afgegooid ten gunste van
TV en kreeg de radio 88-108. (De eerste FM ontvangerstjes konden de
prullebak in, er zijn zelfs collectors item,s die beide banden hadden)

Jan

On 2009-08-05, hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

> Dat kan best kloppen, want de ontvangers waren in de jaren vijftig nog
> niet echt zo best.

Ik weet uit de oude boekjes nog dat het afregelen van de MF kringen van
een TV geen sinecure was, je had diverse kringen die allemaal op
verschillende frequenties moesten worden afgeregeld om de juiste
doorlaatkromme te krijgen. Ook moest de beelddraaggolffrequentie (38.9
MHz) precies op de helft van de bovenste flank van de doorlaatkromme
(Nyquist-flank) liggen.
Tegenwoordig pleuren ze er gewoon wat keramische filters in, afregelen
kost mensuren en is dus veel te duur :-).

> Nee, NL e.v.a. gebruikten system G. System H zag je bv. in Macedonie :-)

Volgens de link die ik gisteren postte gebruikt Belgie het nog op UHF.
Maar blijkbaar is het compatible met System G.

groet, Jan.

Jan

On 2009-08-05, hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

> [...]
> gecoordineerd met 1000 kW? Men wilde in principe overal van band I
> zenders af. 57 was in 1961 toegewezen aan Mierlo met 30 kW. Vanaf 2003

Toen er in 1976 een nieuwe zender voor Nederland 1 moest komen wilden ze
ook naar kanaal 30, maar dat hebben ze niet gedaan (achteraf verstandig
want toen Nederland 3 kwam hadden ze dat kanaal nodig). Overigens
stonden die 'Nederland 3' kanalen al vermeld in boeken uit de jaren '60.
Grappig is wel dat ik onlangs op een QSL kaart uit 1970 voor de zender
Goes NL1 zowel een VHF (7) als UHF (29) kanaal zag staan. Die VHF zender
is dus ergens in de jaren '70 opgedoekt.

groet, Jan.

hwh

Jan wrote:

> Volgens de link die ik gisteren postte gebruikt Belgie het nog op UHF.
> Maar blijkbaar is het compatible met System G.

Ja, die vestigal sideband maakt niet uit voor de ontvanger. Het gaat pas
fout met system H omdat het geluid 500 kHz verder weg zit.

gr, hwh

hwh

Inderdaad. Er waren problemen met het bereik van de VHF zender, toen
heeft men de kanalen voor Nederland 2 en 3 maar voor het eerste en
tweede programma gebruikt.

De kanalen zijn in 1961 al gecoordineerd, dus dat van die lijstjes kan
zonder meer kloppen:

Alkmaar 45-55 100 kW
Arnhem 50-53 30 kW
Brielle 49-52 100 kW
Franeker 22-25-28 300 kW
Gennep 40-43 30 kW
Goes 29-32 500 kW
Lelystad 23-26 100 kW
Lopik 27-30 1000 kW
Maastricht 51-54 100 kW
Markelo 51-54 300 kW
Mierlo 57-60 30 kW
Roermond 31-34 500 kW
Roosendaal 48-51 30 kW
Smilde 44-47 1000 kW
Wieringen 21-39-42 300 kW

Bron: Radio Bulletin December 1962.

Weet iemand overigens wat het vermogen van de zender Goes kanaal 7 was?
Dat kan ik namelijk nergens vinden.

gr, hwh

Jan

On 2009-08-06, hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

> Inderdaad. Er waren problemen met het bereik van de VHF zender, toen
> heeft men de kanalen voor Nederland 2 en 3 maar voor het eerste en
> tweede programma gebruikt.

En toen Nederland 3 er kwam moest er een kanaal 35 bij komen in Goes,
daar waren de ZDF-kijkers niet zo blij mee (zelfde kanaal als Wesel).

> De kanalen zijn in 1961 al gecoordineerd, dus dat van die lijstjes kan
> [...]

Veel meer opstelpunten dus dan er uiteindelijk gekomen zijn voor analoge
TV, als je de kleintjes in zuid-limburg niet meetelt.

> Bron: Radio Bulletin December 1962.

Ha, toen Radio Bulletin nog echt over radio (en TV) ging...

> Weet iemand overigens wat het vermogen van de zender Goes kanaal 7 was?
> Dat kan ik namelijk nergens vinden.

Kan ik je helaas ook niet aan helpen. Wel is bekend dat het vermogen van
de UHF zenders in Goes 250 kW was. Op VHF zal het dan iets van 1/5 of
1/10 daarvan geweest zijn. Ergens dus tussen de 25-50 kW (Roermond was
50 kW, Smilde 40 en Markelo 30).

Jan

Jan

On 2009-08-06, hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

Nee dat is System I (het Engelse UHF systeem). System H is +5.5 MHz
sound carrier. Alleen gebruikt in Belgie.

Jan

hwh

Inderdaad, ik zeg het zelf al iets hoger :-) Typen...

gr, hwh

hwh

Jan wrote:

> Veel meer opstelpunten dus dan er uiteindelijk gekomen zijn voor analoge
> TV, als je de kleintjes in zuid-limburg niet meetelt.

Ze zijn daarna creatief met de allocaties omgegaan. Zo gebruikte
Wieringen (zo noemde men het, niet Wieringermeer) 39, 42 en 45. 21 Is
niet ingezet, dat had wel gekund voor de regionale omroep. Het andere
kanaal van Alkmaar werd ingezet in Wormer.
Van Franeker is een kanaal gebruikt in Irnsum en een ander in Smilde.
Gennep 40 werd Doetinchem en 43 werd Arnhem....
Maastricht werd Eys (met 48) met maar 1 kW. Brielle 49 werd een korte
periode gebruikt in Rotterdam voor ZH-TV.

Men had dus gewoon de andere regionale omroepen ook in de ether kunnen
brengen als men gewild had.

gr, hwh

hwh

Jan wrote:

> Kan ik je helaas ook niet aan helpen.

Jammer, misschien een van de anderen? Staat er niets op die QSL-kaart?

gr, hwh

Jan

On 2009-08-06, hwh <iime...@hotmail.com.nospam> wrote:

Net gevonden: http://www.tvtorengoes.nl. Geen info over het vermogen
maar er is wel een verwijzing naar een boek dat eind 2007 uit is gekomen
tgv het 50-jarig bestaan van de toren. Hopelijk is dat nog leverbaar. Op
de site staat zelfs een item over de Norderney, om maar weer even
on-topic te blijven :-).

Jan

gast13

> [...]
> de UHF zenders in Goes 250 kW was. Op VHF zal het dan iets van 1/5 of
> 1/10 daarvan geweest zijn. Ergens dus tussen de 25-50 kW (Roermond was

Even een vraagje tussendoor, waarom kon VHF altijd met een lager
vermogen en kwam het nog een verder ook ?

Ik had altijd problemen met op binnenantenne VHF. Ik kon in het
analoge tijdperk NL2/3 (lopik) en VRT canvas (schoten) perfect
ontvangen, maar NL1 (lopik K4), en VRT één (K10 sint pietersleeuw)
altijd veel ruis. Buitenantenne ging stuk beter. Maar UHF was
duidelijk veel makkelijker en veel minder storingsgevoelig . . . .

Bert M.

gast13 beweerde :

> [...]

> altijd veel ruis. Buitenantenne ging stuk beter. Maar UHF was
> duidelijk veel makkelijker en veel minder storingsgevoelig . . . .

Daar heb ik ook altijd zo mee lopen klooien.
Ben ik achteraf eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Bertje

Jan

On 2009-08-07, gast13 <radioa...@gmail.com> wrote:

> Even een vraagje tussendoor, waarom kon VHF altijd met een lager
> vermogen en kwam het nog een verder ook ?

Het is een bekende wetmatigheid in de radiotechniek dat het
voortplantingsvermogen van radiogolven afneemt met toenemende
frequentie. Anderzijds is het makkelijker om high-gain antennes te
bouwen voor UHF vanwege de kleinere afmetingen, waardoor je een hogere
ERP krijgt met hetzelfde input vermogen. De UHF-antennes van Lopik en
Smilde hadden een gain van 40x, waardoor er dus maar 25 kW nodig was om
aan 1000kW ERP te komen.

> [...]

> altijd veel ruis. Buitenantenne ging stuk beter. Maar UHF was
> duidelijk veel makkelijker en veel minder storingsgevoelig . . . .

Waarschijnlijk hadden die UHF antennes dus veel meer elementen dan de
VHF antennes? Een 3-elements antenne voor kanaal 4 is al gauw 2 a 2,5 m
lang en breed en past dus niet altijd op de gemiddelde zolder, terwijl
dat geen probleem hoeft te zijn voor een 20-elements UHF antenne...
Daarnaast is VHF (vooral Band I) gevoeliger voor storingen van auto's en
brommers. Op de kabel kreeg ik zenders die op de VHF I zaten meestal
niet goed storingsvrij terwijl ik op VHF III en UHF geen problemen had.
Sinds de 'verglazing' van het kabelnet hier (12 jaar geleden) gebruiken
ze ook geen VHF Band I meer.

groet, Jan.

gast13

On 7 aug, 23:47, Jan <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> wrote:

> [...]

> niet goed storingsvrij terwijl ik op VHF III en UHF geen problemen had.
> Sinds de 'verglazing' van het kabelnet hier (12 jaar geleden) gebruiken

bedankt voor je uitleg ;)

Nu je het overk kabel tv hebt, tot eind vorig jaar gebruikten ze nog
(en dan bedoel ik ziggo) analoge ether als bron, waaronder de twee
VRT's(genk) uit de UHF en de RTBF1 (luik) op een lage VHF frequentie
(kanaal 3 uit mijn hoofd). De VRT's waren (enkele uitzonderingen na)
storing vrij, de rtbf zat altijd wat ruis op, regelmatig viel het
beeld bijna helemaal weg. Nu ligt luik wel iets verder weg dat wel.
VRT's zijn in oktober overgegaan bij ziggo op dvb-t(slecht wazig
beeld!!!) rtbf is er af gegooid ten behoeve van digitale tv.

Hier nog enkele mooie foto's gevonden op internet van de laatste
generatie zenders in sint-pietersleeuw:

http://www.boskabouter.com/foto/vrt/100_0066

VRT één: 20KW solid-state (VHF)
VRT Canvas: 2*30 KW klystron power, dubbel uitgevoerd, één unit in
reserve/onderhoud (UHF)

En Egem, gemaakt bij het uitschakelen van de analoge zenders (kan zijn
dat ze link niet altijd werkt helaas)
http://stichting.familyware.nl/docs/PhotoAlbumShow.aspx?Mode=1&ID=864ec0d2-bc41-4ced-abe7-31cb936175b6

VRT één 2*30 KW klystron, zelfde units als canvas in Spl (UHF)
VRT canvas solid-state, vermogen onbekend voor mij, zal waarschijnlijk
eveneens rond de 2*30 KW zijn. (UHF)

Genk en schoten ben ik helaas nooit tegengekomen. Gezien daar veel
lager vermogen was (200KW ipv 1000KW) gok ik op solid-state zenders en
uitgaande van de gain informatie van jan rond de 5KW al kan ik er
naast zitten dat de gain factor niet lineair is

Jan

On 2009-08-07, gast13 <radioa...@gmail.com> wrote:

> [...]
> VRT's zijn in oktober overgegaan bij ziggo op dvb-t(slecht wazig
> beeld!!!) rtbf is er af gegooid ten behoeve van digitale tv.

Dat is hier bij mij ook al lang geleden gebeurd. Toen het kabelnet hier
werd gebouwd (begin jaren '80) zat RTBF er nog op, al was de ontvangst
niet altijd even goed. Het ontvangststation stond op de radiotoren van
Hilversum (150 meter hoog), waar toen overigens nog geen hele trits aan
FM-zenders op zaten. Volgens mij kwam RTBF1 van Waver en RTBF2 van Luik
(RTBF2 Waver zat op kanaal 28 wat vlak naast Lopik op kanaal 27 was,
volgens mij werd RTBF1 om dezelfde reden niet van Luik gehaald want die
zat inderdaad op kanaal 3 net onder Lopik op kanaal 4).
Overigens is die RTBF-mast in Waver met de UHF-zender in 1983 een keer
omgewaaid, maar daar hadden wij dus geen last van.
VRT2 kregen we van Schoten en die kwam altijd wel goed binnen, VRT1 was
minder (kwam volgens mij van Waver kanaal 10). Ik snap nog steeds niet
waarom er in Schoten geen zender voor VRT1 stond, die ene VRT2 zender
nam wel het VRT1 programma over als VRT2 niet uitzond...

> Hier nog enkele mooie foto's gevonden op internet van de laatste
> generatie zenders in sint-pietersleeuw:
>
> http://www.boskabouter.com/foto/vrt/100_0066

Is inderdaad een erg mooie toren. Hij schijnt wel 'illegaal' te zijn
gebouwd...

> [...]

> VRT ��n 2*30 KW klystron, zelfde units als canvas in Spl (UHF)

> VRT canvas solid-state, vermogen onbekend voor mij, zal waarschijnlijk

Beiden 1000kW ERP volgens http://www.vlemmings.com/towers/index.htm...

groet, Jan.

hwh

gast13 wrote:

> Even een vraagje tussendoor, waarom kon VHF altijd met een lager
> vermogen en kwam het nog een verder ook ?

Dat heeft te maken met de frequentie, hoe hoger die is hoe meer verlies
je hebt op afstand. VHF zenders hadden typisch 10-25 keer minder
vermogen vanaf dezelfde mast (bv. Smilde 40-1000 of Markelo 30-300).
Het bereik is hoger omdat de VHF signalen net ietsje meer meebuigen met
de kromming van de aarde.

> [...]

> altijd veel ruis. Buitenantenne ging stuk beter. Maar UHF was
> duidelijk veel makkelijker en veel minder storingsgevoelig . . . .

De golflengte bij UHF is kleiner waardoor deze gemakkelijker door een
raam naar binnen komt, zeker als dat raam aan de kant van de zender zit.
Dan is een binnenantenne vaak te klein voor de VHF golflengte, hij past
als het ware niet in de kamer, terwijl de binnenantenne wel de goede
maat voor UHF heeft. Dan is VHF gevoeliger voor storingen, zoals de
amerikanen recent tot hun schrik gemerkt hebben bij de omschakeling naar
digitale tv.

gr, hwh

hwh

Jan wrote:
> Volgens mij kwam RTBF1 van Waver en RTBF2 van Luik

Yupz.

> [...]
> Overigens is die RTBF-mast in Waver met de UHF-zender in 1983 een keer
> omgewaaid, maar daar hadden wij dus geen last van.

Veel mensen wel vanwege de FM zenders.

> [...]
> waarom er in Schoten geen zender voor VRT1 stond, die ene VRT2 zender
> nam wel het VRT1 programma over als VRT2 niet uitzond...

Kostenbesparing. De zender op kanaal 10 kwam daar op een dakantenne
gewoon door. Er waren wel drie kanalen voor schoten: 59, 62 en 65.

> Beiden 1000kW ERP volgens http://www.vlemmings.com/towers/index.htm...

Inmiddels in Egem nog maar een 20 kW zender vcor DVB-T. Ze hebben
overigens in dezelfde plastic buis een verticale antenne geplaatst, net
als in Schoten.

gr, hwh

Pasq

On Sun, 09 Aug 2009 10:21:36 +0200, hwh wrote:

> Dat heeft te maken met de frequentie, hoe hoger die is hoe meer verlies

Huh!? Volgens mij toch niet hoor...
Het is wel zo dat signalen op hogere frequentie's meer last hebben van
obstakels onderweg..

Jim

Op Mon, 10 Aug 2009 21:24:22 +0000, schreef Pasq:

Neehoor, hoe hoger de qrg, hoe hoger de verliezen.
Wetmatigheid.

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

gast13

On 9 aug, 02:13, Jan <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> wrote:

> [...]
> waarom er in Schoten geen zender voor VRT1 stond, die ene VRT2 zender
> nam wel het VRT1 programma over als VRT2 niet uitzond...

Hilversum is nu niet echt de meest geschikte plaats om tv uit belgie
te ontvangen. Men had zeker nog niet de mogelijkheid om in het zuiden
te ontvangen en dan via glasvezel/straal door te sturen?

Ik heb ook wel eens gelezen dat de VRT (toen de BRT) door de ptt in
lopik werd ontvangen en doorgestuurd naar de kabelbedrijven.

Later(denk zeker al ruim 10 jaar) kregen alle kabelbedrijven hun eigen
ontvangststations in het zuiden, meestal in limburg gezien men dan van
alle drie de landen het signaal zuiver had, en werd alles via
glasvezel verder het land ingestuurd.

gast13

On 9 aug, 10:28, hwh <iimeel...@hotmail.com.nospam> wrote:

> Yupz.

> Veel mensen wel vanwege de FM zenders.

Klopt, sinds midden jaren 90 is de K10 pas naar sintpietersleeuw
overgeplaatst.

Was het niet zo dat dan alle VRT2 zenders VRT1 overnamen als er geen
uitzending was?
Totzover ik me kan herrinneren ging genk 's nachts helemaal uit de
lucht op TV2 of later canvas.

Jan

On 2009-08-11, gast13 <radioa...@gmail.com> wrote:

> Hilversum is nu niet echt de meest geschikte plaats om tv uit belgie
> te ontvangen. Men had zeker nog niet de mogelijkheid om in het zuiden
> te ontvangen en dan via glasvezel/straal door te sturen?

Nee, dat was er begin jaren '80 nog niet. Het ontvangststation was niet
van de PTT maar van de lokale Hilversumse CAI.
We konden als het erg meezat met de condities nog wel BBC en ITV
ontvangen. Vaker niet dan wel overigens. Dat veranderde eind 1986 toen
er een PTT-verbinding kwam met een ontvangststation dat ergens aan de
Belgische kust (?) zou staan. Alleen overigens voor BBC1 en BBC2, voor
ITV zat het er niet in vanwege auteursrechten.
Dat was ook zo ongeveer de tijd dat Sky Channel en Music Box erbij
kwamen en het aantal zenders de 16 voorkeuzekanalen van mijn toen 8 jaar
oude TV begon te overstijgen :-).

> Ik heb ook wel eens gelezen dat de VRT (toen de BRT) door de ptt in
> lopik werd ontvangen en doorgestuurd naar de kabelbedrijven.

Ach ja, toen had de voorganger van KPN nog een dikke vinger in de pap
bij de kabelaars. Waarschijnlijk dateert die deal met de BBC ook uit die
tijd. Iets waar KPN nu nog steeds last van heeft.

groet, Jan.

hwh

gast13 wrote:
> Hilversum is nu niet echt de meest geschikte plaats om tv uit belgie
> te ontvangen. Men had zeker nog niet de mogelijkheid om in het zuiden
> te ontvangen en dan via glasvezel/straal door te sturen?

De kabelmaatschappijen hebben nog een tijd BRT 1 ontvangen in Utrecht
(ik meen op het RWS gebouw) en dit op een UHF kanaal doorgestuurd naar
Hilversum :-)
Het ging een tijd goed totdat het op de verkeerde plaats bekend werd.

gr, hwh

gast13

> [...]
> Dat was ook zo ongeveer de tijd dat Sky Channel en Music Box erbij
> kwamen en het aantal zenders de 16 voorkeuzekanalen van mijn toen 8 jaar

Ik dacht dat de BBC vroeger via frankrijk (in de buurt van calais?)
via analoge straalverbindingen door werd gestuurd naar belgie/
nederland. Vaak ging dit goed, soms ging dit goed mis en zag je enkele
dagen gewoon heel slecht BBC. Vaak zag je een testbeeld met een franse
plaats erin. Soms enkel een kleurenbalk, afhankelijk waar het signaal
het eerst té zwak was denk ik. Al redelijk snel (sinds wij kabel
hebben) werd dit omgezet naar een astra verbinding.

> Ach ja, toen had de voorganger van KPN nog een dikke vinger in de pap
> bij de kabelaars. Waarschijnlijk dateert die deal met de BBC ook uit die
> tijd. Iets waar KPN nu nog steeds last van heeft.

Hoezo nog steeds last? Wat is er fout gegaan?

hwh

gast13 wrote:
> [...]
> het eerst t� zwak was denk ik. Al redelijk snel (sinds wij kabel

> hebben) werd dit omgezet naar een astra verbinding.

De antennes stonden in Oostduinkerke, nog net in Belgie. Ze ontvingen de
zender Dover, maar inderdaad als er condities waren was de ontvangst wel
eens slecht. Maar meestal was het een behoorlijke verbetering t.o.v. de
situatie waarbij in West-Nederland Talcolneston werd ontvangen.

gr, hwh

Rink

"Jan" <j...@HAALDITWEG.bredenbeek.net> schreef ...

Hans, Jan,

Ik heb hier een Electronisch Jaarboekje uit 1971 en daarin staat dat Goes 5 kW
ERP op kanaal 7 was, antennehoogte 123 meter.
In hetzelfde boekje staan er voor Goes ook zenders op kanalen 29 en 32 elk 125
kW ERP en antennehoogte 139 meter. In latere boekje zie ik geen kanaal 7 meer en
zijn de UHF�rs 250 kW ERP.

De zenders in Alkmaar, Arnhem, Brielle, Franeker, Gennep, Lelystad, Mierlo en
Roosendaal waren bedoeld om in te zetten als de UHF zenders hier geen goede
ontvangst zouden geven.
Die zijn er niet gekomen. In het vrije veld was de ontvangst met een
buitenantenne wel goed genoeg en in de stad werden CAI'en en GAI'en aangelegd.
Alleen in Arnhem zijn ze er in de jaren 70 wel gekomen, omdat Arnhem voor
Nederlandse begrippen erg heuvelachtig is.
De kanalen van Maastricht zijn in Eys gebruikt.

Overigens gaat Nederland nog netjes om met de aangevraagde locaties en de
uiteindelijk in gebruik genomen locaties. Ga maar eens kijken waar de grote
FM-zenders van Lille staan, da's in Bouvigny en da's een heel eind bij Lille
vandaan.

groetjes
Rink

hwh

Rink wrote:

> [...]

> FM-zenders van Lille staan, da's in Bouvigny en da's een heel eind bij Lille

Ach, creatief worden deed NL pas later, met de Franeker kanalen in
Zwolle, Smilde en Irnsum :-) Gennep 43 eindigde in Arnhem, dat gaat wel,
maar 40 in Doetinchem.
Zo schoof er wel wat meer. Het toppunt was de herallocatie van kanaal 57
naar Lopik met 1000 kW. Die was bedoeld om de kanaal 4 zender te
vervangen. De zender Goes was als gevonden, dank je. Er was ook
Huisduinen kanaal 10 met 1 kW.

gr, hwh

Rink

"gast13" <radioa...@gmail.com> schreef ...

> [...]
> ontvangststations in het zuiden, meestal in limburg gezien men dan van
> alle drie de landen het signaal zuiver had, en werd alles via

Midden jaren 80 hebben een aantal cai-bedrijven in noord Nederland zich verenigd
in de Noordelijke Signaal Onderneming (ik dacht Groningen stad, Leeuwarden en
Assen). Zij lieten een ontvangstation bouwen op de toren van Mierlo voor de
ontvangst van BRT TV1 en TV2. PTT verzorgde toen het signaaltransport naar het
noorden m.b.v. straalverbindingen.
Later heeft PTT het ontvangstation overgenomen en zijn er steeds meer cain op
aangesloten.
Toen de glasvezel opkwam is het transport overgezet op het glasvezelnetwerk. Met
de introductie van de DOCAT apparatuur was er ook ruimte voor transport van
radioprogramma's.

Voor de ontvangst van de BBC tv-zenders werd door PTT aangesloten op het reeds
bestaande Belgische straalverbindingsnetwerk. De Belgen hadden een
ontvangstation in Oostduinkerken en dat is door de Nederlandse PTT vernieuwd.
Later is een ontvangstation in de buurt van Calais gebouwd.

Rechtstreeks ophalen uit het land van oorsprong was door de Nederlandse wet niet
toegestaan. Vreemd is dat je dan wel aan de grens van het land een
ontvangstation mag neerzetten. Die regeling is ongetwijfeld door juristen
verzonnen en niet door technici.

groet,
Rink

Q_1_2_...@hotmail.com

Nicoui...@outlook.com

Q_1_2_...@hotmail.com

...op https://radiovisie.eu/nostalgische-column-hans-knot-93-video/ staat nu dit te lezen: Nico.

Kapstok als tv-antenne

Zo herinner ik mij een diefstal uit een kledingzaak in Beverwijk waar een huisvader, die nog nooit een misstap had begaan, toch werd beticht van het ontvreemden van een eenvoudige metalen broekenhanger. Achteraf bekende de man omdat hij had vernomen dat deregelijke kledinghanger, op een bepaalde manier gericht, kon worden gebruikt om de zwart-wit beelden van TV Noordzee te kunnen ontvangen.
Message has been deleted

NicouitGouda

....lees en zie nu ook de zevende en ook de achtste alinea op https://www.radiotrefpunt.nl/entry/5985-column-hans-knot-15-mei-2021/ Nico.

NicouitGouda

Nico qwerty

...lees, zie(7x) en (her)beluister(6x) nu ook https://radiovisie.eu/de-dokter-kwam-uit-zee-video/ Nico.

Nico Gouda

Jan 17, 2024, 4:44:27 PMJan 17
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-17-januari-2/ staat daarnaast(!) nu dit te lezen: Nico.

1997: Radio Noordzee Nationaal onthult het plan voor de oprichting van een televisiestation. Met de hulp van de uitgeverij ‘Strengholt’ hoopt men al in mei 1997 te starten.