Radio Delmare

anne

Hallo zeezender vrienden,

Op de web site van "Radiovisie"
http://www.fmradio.be/new/archief_dezedagindegeschiedenis.php

staat het volgende:

1979 - Zeezenders
Vandaag valt het doek over Radio Delmare. Dit gebeurt nadat zendtechnicus en
presentator Johan een afscheidsprogramma tussen 11.00u en 12.00.had
verzorgd.

Helaas is toen het doek gevallen en is het schip binnen gevaren.
Het schip ( dacht ik ) heeft in Dordrecht gelegen??

Maar wat is er later met het schip gebeurd?

vr.gr.anne

chris

"anne" <huppi...@hccnet.nl> schreef in bericht

Dit staat er op www.offshoreradio.org bij Geschiedenis dag per dag.
Elke dag het oude nieuws van die dag

Op 27 september 1989 moest de eigenaar van de Voice of Peace, Abie
Nathan voor de Israelische rechter verschijnen daar hij eerder dit jaar een
ontmoeting had met PLO leider Yasser Arafat. Abie wordt vandaag veroordeeld
tot 6 maanden celstraf.

Om 11 uur brengt zendchnicus en deejay Johan Rood een
afscheidprogramma. Even nadien gaat Radio Delmare uit de lucht.

leendert vingerling

"anne" <huppi...@hccnet.nl> wrote in message

> [...]
> Het schip ( dacht ik ) heeft in Dordrecht gelegen??
>
> Maar wat is er later met het schip gebeurd?

Anne,

Het schip heeft na het korte afscheidsprogramma op de 192 meter nog
wel een paar uitzendingen op 186 meter gedaan. Johan Rood ,de
zendertechnicus, ging door met QSO -'en zond zelfs bandprogramma's
uit van het laatste uur van Big L en het radio 390 verhaal. Maar na
veertien dagen was het echt over en sluiten.

Achter de schermen was er nog wel hoop op een doorstart . Ook was er
enige tijd sprake van zenderhuur door Engelsen die graag op de 186
meter wilden zitten vanwege de goede ontvangst. Het mocht allemaal
niet baten. Op zaterdag 27 oktober vond kapitein Hans Keers uit
Rotterdam het welletjes en vroeg aan schipper Piet van de 'ms
Mijntje' om de Martina naar Stellendam te slepen.

De boot werd daarop inbeslaggenomen en tijdelijk in Willemstad
geparkeerd. Een paar dagen later belandde de Martina in de
Entrepôthaven in Rotterdam waarna het door de 'Dienst Domeinen' is
verkocht aan een sloper voor 5000 gulden.

Leendert Vingerling

展ck

> [...]
>
> Om 11 uur brengt zendchnicus en deejay Johan Rood een
> afscheidprogramma. Even nadien gaat Radio Delmare uit de lucht.

Maar dat vroeg ie niet!
Žick

展ck

En dat vroeg ie wel!

®ick.

Bart Van Peer

"anne" <huppi...@hccnet.nl> wrote in message news:<bljgug$4ja$1...@news.hccnet.nl>...
Volgens mij heeft het schip nog tot 31 oktober 1979 op zee gelegen en
werd het later gesloopt.
Leendert weet vast wel hoe het werkelijk is gegaan.

Groetjes,

Bart

anne

"leendert vingerling" <leendert....@club-internet.fr> schreef in
bericht news:3f7d7440$0$20952$7a62...@news.club-internet.fr...

> [...]
> Entrepôthaven in Rotterdam waarna het door de 'Dienst Domeinen' is
> verkocht aan een sloper voor 5000 gulden.

Stond de apparatuur nog aanboord of is dat voortijdig van boord gehaald?
Of is alles meegegaan naar de sloop.

vr.gr.anne

leendert vingerling

> Stond de apparatuur nog aanboord of is dat voortijdig van boord
gehaald?
> Of is alles meegegaan naar de sloop.

Voor zover ik het me nog goed kan herinneren zijn de meeste platen
overboord gekieperd evenals de zender.
Studioappartuur bleef wel aan boord en is er door de RCD afgehaald en
verbeurd verklaard en door de 'Dienst Domeinen' via een veiling
verkocht.

Het schip had ook niet meer de naam Delmare aan weerskanten van de
railing, maar Deli. De naïve gedachte daarachter was dat het schip
geen enkele band met Delmare had , maar louter diende als een
'pleziervaartuig 'van de schipper. En toevallig had deze schipper een
studio aan boord. Dat mag toch? Op deze manier hoopte de eigenaar zijn
schip te behouden. Helaas dacht Justitie daar anders over.

Leendert Vingerling

NicouitGouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-22-augustus/ staat nu dit te lezen: Nico.

1978: Radio Delmare verhuist om 13.32 uur naar een AM-frequentie, die als 192 m wordt aangekondigd.

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-23-augustus/ staat nu dit te lezen: Nico.

1978: Radio Delmare moest na nauwelijks twee dagen door zenderproblemen zwijgen. Een degelijke afstelling zorgt voor een beter signaal waardoor men snel terug keert.

NicouitGouda

Nico Gouda

NicouitGouda

NicouitGouda

NicouitGouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-28-september/ staat nu dit te lezen: Nico.

1979: Door problemen met de stroomvoorziening moet Radio Delmare om 18.45 uur uit de lucht. Het station komt niet meer terug.