[STTOS] 1x01 (02) Where No Man Has Gone Before

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
12 okt. 2009 17:23:1512-10-2009
aan
Meer dan tien jaar na de gebeurtenissen in 'The Cage' heeft de Enterprise
een aantal veranderingen ondergaan. Mister Spock is van tweede officier
doorgeschoven naar eerste officier en heeft nu de rang van
leutenant-commander. Philip Boyce is als scheepsarts vervangen door Mark
Piper. Het aantal bemanningsleden is meer dan verdubbeld (was ongeveer 203,
nu ongeveer 430, maar dat zal in latere afleveringen specifiek genoemd
worden). Een zekere Sulu is natuurkundige van de astro-wetenschappen [I].
Ander personeel is ook aanwezig waarbij niet in het minst ene James Tiberius
Kirk en een goede oude vriend van hem: Gary Mitchell, die respectievelijk
captain en stuurman zijn [II]. Kirk en Mitchell kennen elkaar al vijftien
jaar van een tijd dat Kirk nog luitenant was en les gaf aan de academie. Hij
stond bekend als een stapel boeken op twee benen en was veeleisend. Als je
van hem les kreeg moest je gewoon je best doen en slagen, anders was je
verloren. Mitchell daarentegen vond Kirk te veel een houten hark blijkbaar
en wilde wat onder die strengheid uitkomen. Vandaar dat hij een blonde
laboratorium technica in het geheim instrueerde en op hem afstuurde zodat
Kirk wat afleiding had en Gary niet zo zijn best hoefde te doen. Veel fans
hebben gespeculeerd dat die blonde dame wellicht Carol Marcus zou kunnen
zijn geweest (zie Star Trek II), maar zeker is dat niet. Wel weten we dat
Kirk zoveel voor haar voelde dat hij bijna met haar trouwde. Kirk en
Mitchell werden en bleven vrienden en Mitchells trouw ten opzichte van Kirk
was zo sterk dat hij een keer zelfs een vergiftigde pijl voor hem opving en
bijna sneefde.

Kirk leerde ook iemand anders kennen waarmee hij een vriendschappelijk band
sloot: Spock. In ieder geval zo bevriend dat ze wel eens met elkaar een
spelletje 3D schaak spelen. Spock meent tijdens zo'n spelletje dat hij Kirk
kan verslaan, maar hij misrekent zich en Kirk weet de partij alsnog naar hem
toe te trekken. Spock voelt dan ondanks zijn afkomst toch enige irritatie
hierover en geeft de schuld aan het feit dat ��n van zijn voorouders een
menselijke vrouw trouwde [III]
Ze spelen overigens schaak om de tijd een beetje te doden. De Enterprise
heeft namelijk een signaal opgepikt van de SS Valiant, een ruimteschip dat
meer dan twee eeuwen eerder op het punt stond de melkweg te verlaten om voor
de eerste keer de intergalactische ruimte te verkennen.
Lee Kelso, de navigator, meldt hen de bron van het signaal gevonden te
hebben en het blijkt de recorder van de Valiant te zijn (een soort voice
cockpit / zwarte doos) van het schip. Het ding wordt aan boord gehaald via
de transporter (bediend door Montgomery Scott [IV]) en de banden aan boord
worden verbonden aan de scheepscomputer om ze uit te lezen.

Vanaf de brug beluisterd Spock de banden. Diverse afdelingshoofden zijn op
de brug uitgenodigd en ook blijkt dat Kirk de naam van zijn persoonlijke
Yeoman (Smith) niet kan onthouden (hij noemt haar Jones). Dokter Piper
introduceert ook een nieuwelinge aan boord: Psychiatrice Elizabeth Dehner
(HOTLIPS!!), een heel mooie vrouw waarbij Mitchell probeert te 'scoren', ze
wimpelt hem echter af waardoor ze van Gary het stempel wandelende ijskast
krijgt. Niet terecht vind ik.
Wel begrijpt ze af en toe een vraag niet goed. Wanneer Kirk haar vraagt wat
ze weet van ESP zegt ze dat niet direct, maar deelt mede dat ze er een hoge
score in heeft. :-) Vanwaar de belangstelling voor ESP (Extra Sensory
Perception, telepathie enz. psionische gaven)? Wegens hetgeen met de Valiant
is gebeurd. Dat schip ontmoette aan de rand van de melkweg (20.000
lichtjaren van de Aarde!) een energiestorm. Een aantal van de
bemanningsleden sneuvelden, maar ��n herstelde zich en sinds dat incident
waren ze aan boord van de Valiant zeer ge�nteresseerd in ESP. Kort daarop
gaf de captain van dat schip het bevel tot zelfvernietiging.

Kirk laat zich niet ontmoedigen en de Enterprise vliegt naar de rand van de
melkweg waar ze een band van energie ontdekken die zich langs de hele rand
van de melkweg lijkt te strekken. Ze vliegen erin en ondervinden nogal
hevige effecten. Dehner en Mitchell worden getroffen door een soort bliksem
en vallen neer. Diverse panelen exploderen en met pijn en moeite lukt het ze
om het schip uit de barri�re te krijgen, terug de melkweg in. Resultaat de
warp drive [V] is naar de hel en wat eerder een reis was van dagen is nu een
kwestie van jaren (zeg eigenlijk maar vele eeuwen denk ik). Erger nog: Er
zijn negen doden te betreuren en Gary Mitchell heeft plotseling last van een
soort zilveren gloed in zijn ogen [VI].

Mitchell wordt in de ziekenboeg opgenomen alwaar hij blijk geeft van
bijzondere geestelijke vermogens. Binnen korte tijd is hij in staat de halve
bibliotheek van het schip door te lezen en hij onthoudt ook nog alles ook!
Hij is in staat te zien wie binnenkomt zonder de persoon te horen of te
zien. Wanneer Kirk beveelt dat dokter Dehner hem in de gaten moet houden is
hij daar in eerste instantie niet gecharmeerd van, maar naarmate de tijd
vordert raakt hij meer in haar ge�nteresseerd. En zij in hem... Hij krijgt
op een gegeven moment ook de controle over zijn autonome lichaamsfuncties en
'speelt' via die gave met de diagnosesensors van zijn ziekenboegbed. Hij
sterft een aantal seconden, puur en alleen om indruk te maken op Dehner.
Wanneer Lee Kelso, zijn naaste collega, hem bezoekt ziet hij in diens
onderbewustzijn een probleem bij een bepaald onderdeel van de motoren.

De officieren bespreken de kwestie en Scott weet te melden dat Mitchell op
telekinetische wijze met de brugsystemen zat te rotzooien. Sulu legt de
berekening voor dat Mitchells gaven exponentieel groeien. Alleen Dehner wil
niet zo snel toegeven dat ze bijzondere dingen bij Mitchell heeft
waargenomen, en wanneer ze het wel doet bagatelliseert ze het gevaar van een
Mitchell die dat soort dingen kan en uithaalt.
Na afloop van de bespreking adviseert Spock dat Kirk Mitchell achterlaat op
een planeet genaamd Delta Vega alwaar een automatische
lithiumverwerkingsbasis is, waar de ertsschepen eens in de twintig jaar
komen. Het alternatief is Mitchell te doden. Kirk is hier allerminst
gelukkig mee. Gary is immers een goede vriend van hem. Mitchell zelf
gedraagt zich meer en meer als een god en vindt gewone mensen minderwaardige
wezens. Hij valt Kirk en Spock aan met een soort bliksemschichten en met
moeite kunnen ze hem verdoven.

Aangekomen bij Delta Vega wordt een landing party naar beneden gestraald dat
Mitchell moet achterlaten en diverse componenten moet oogsten om de
Enterprise te repareren. Lee Kelso leidt die operatie en Scott
complimenteert hem met het 'stelen' van de juiste onderdelen. Lang kan Kelso
niet van de triomf profiteren. Op afstand begint Mitchell een kabel
telekinetisch te dirigeren en wurgt hiermee Kelso. Dan valt hij Kirk en
Spock opnieuw aan met krachtigere energie en wuift met een handgebaar het
energieveld van zijn cel weg. Dehner voegt zich bij hem. Ook haar ogen
gloeien nu zilver. De god heeft zijn godin gevonden.
Dokter Piper wekt Kirk met een pil en de captain beveelt hem te wachten met
het wekken van Spock. Hij moet dit zelf oplossen.

Kirk neemt een phasergeweer [VII] en begint te zoeken naar Mitchell.
Gary neemt het er intussen van en 'tovert' een open plek in een rotsformatie
om tot een tuin van Eden. Elizabeth Dehner kan het wel waarderen. Dan voelt
Gary Kirk naderen en meent dat Elizabeth hem moet begroeten. Zodat ze kan
zien hoe betekenisloos mensen eigenlijk zijn. Kirk probeert bij haar te
pleiten. Hij voert aan dat ondanks al die krachten ze nog steeds beschikken
over menselijke gevoelens en hoe gevaarlijk die zijn in combinatie met die
krachten. Het valt op dovevrouwsoren. Mitchell komt ook en besluit dat hij
Kirk een 'waardige dood' wil geven. Hij schept uit het niets een graf met
een grafsteen [VIII]
Kirk pleit nog steeds en terwijl hij door Mitchell op de knie�n wordt
gedwongen om tot hem te bidden richt hij zich weer tot Elizabeth en
eindelijk begint bij haar het kwartje te vallen. Met bliksemschichten
probeert ze Mitchell te verslaan, maar het is niet genoeg en zij zelf krijgt
er op dezelfde manier van langs. Eventjes lijkt hij normaal te worden [IX]
op het moment dat Kirk hem met een forse steen wil doden. De ogen zijn even
weer bruin en hij lijkt niet te beseffen wat er aan de hand is. Kirk vraagt
zijn vergiffenis en dat wordt hem bijna fataal. De gloed van zilver komt
weer terug en Kirk wordt opzij geslagen. Uiteindelijk na een fikse
knokpartij belandt Mitchell in het graf en vuurt Kirk met het phaser geweer
(dat rechtstreeks niets tegen Mitchell kon uithalen) op een overhangende
rots die reeds wat losser was gemaakt door Mitchell. De rots valt en
verplettert Kirks oude kameraad. Hij sterft [X] en wanneer Kirk (met
gescheurd uniform) naar Elizabeth Dehner toe kruipt. Ze verontschuldigt
zichzelf min of meer door te stellen dat hij niet weet hoe het is zich even
een god te voelen. Dan sterft ze aan haar verwondingen.

Uitgeput neemt Kirk contact op met zijn schip. Aan boord zet hij in zijn
verslag dat ook Gary Mitchell en Elizabeth Dehner gestorven zijn tijdens de
uitoefening van hun plicht. Mede dankzij zijn oude vriendschap met Gary kon
hij moeilijk iets anders over hem zeggen. Vooral ook omdat hij dit niet
allemaal gewild had.

En dit, mijn mede nksf'ers, is het verhaal waardoor de bobo's wel het groene
licht gaven voor de serie.

[I] Later zal deze Hikaru Sulu de overstap maken naar een andere divisie aan
boord van het schip. Kennelijk liggen zijn ambities elders. :-).

[II] Lang dacht men eventueel navigator, omdat in latere afleveringen het
stuurboord console dat van de navigator was en het bakboord console van de
stuurman, maar als men goed oplet en kijkt wie op bevelen reageert ziet dat
Mitchell de stuurman is hier.

[III] Later in de serie groeit dit natuurlijk uit tot zijn moeder: Amanda
Greyson.

[IV] Zowel Spock als Scott zijn hier in 'gold' uniform. Het red shirt was
nog niet uitgevonden. :-)

[V] Bij 'The Cage' hadden ze het nog over iets als hyper motoren. Men
spreekt ook over Aard bases die nu heel ver weg liggen. De Federatie was
toen nog niet door de schrijvers bedacht.

[VI] De acteur had overigens nogal last van die speciale contactlenzen
daarvoor zodat hij een beetje zijn hoofd op een rare manier moest houden om
recht te kijken. Kwam goed uit denk ik voor het personage. :-)

[VII] De andere wapens die we zien zijn nog de hand lasers uit 'The Cage'.

[VIII] Met 'James R. Kirk' erop. Toen ze de 'T' bedachten hadden ze die 'R'
eigenlijk vergeten. Fans doen dat in canon nu vaak verklaren als een
parallel universum, of een grapje tussen Kirk en Mitchell uit de tijd dat ze
nog vrienden waren.

[IX] Opvallend is ook dat naast de zilveren ogen bij Mitchell ook grijs haar
aan de slapen is ontstaan.

[X] Er is natuurlijk een onofficieel vervolg op in 'Of Gods And Men', de
'amateurfilm'.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Buffy: This is the Initiative Xander. Military guys and scientists do not
make out with each other.
Xander: Well maybe that's what's wrong with the world. Ever think about
that?

'Buffy the Vampire Slayer 4x14: Goodbye Iowa'

liam=mail

Giovanni Wassen

ongelezen,
13 okt. 2009 01:44:4713-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:

> Ander personeel is ook
> aanwezig waarbij niet in het minst ene James Tiberius Kirk

James R. Kirk bedoel je :)

> [...]
> spelletje dat hij Kirk kan verslaan, maar hij misrekent zich en Kirk
> weet de partij alsnog naar hem toe te trekken.

Spock toont hier maar eens aan dat hij niet buiten de 'box' kan denken,
met logica alleen kom je er niet altijd.

> [...]
> ruimteschip dat meer dan twee eeuwen eerder op het punt stond de
> melkweg te verlaten om voor de eerste keer de intergalactische ruimte

Zefram Cochrane op lijn ��n, hoe kan dit?

> Erger nog: Er zijn negen
> doden te betreuren en Gary Mitchell heeft plotseling last van een
> soort zilveren gloed in zijn ogen [VI].

Hij kijkt ook behoorlijk scheel uit zijn ogen moet ik zeggen, wat
eigenlijk nogal raar er uit zag. Ze kozen er in ieder geval niet voor om
de ogen later in te kleuren, dat had er nog veel erger uitgezien
waarschijnlijk.

Bijzonder aardige aflevering die nog vele malen door diverse SF-series
gekopieerd zal worden :)

--
Gio

http://www.watkijkikoptv.info
http://myanimelist.net/profile/extatix
http://watkijkikoptv.info/animeblog

Joe King

ongelezen,
13 okt. 2009 04:56:1313-10-2009
aan

"Wouter Valentijn"

> [...]
> stuurman, maar als men goed oplet en kijkt wie op bevelen reageert ziet

En later de tweede man op de Discovery ;-)

http://www.imdb.com/name/nm0516972/

Joe

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 okt. 2009 13:35:4713-10-2009
aan

Zijn toch wel meest befaamde rol denk ik.

Lieven Marchand

ongelezen,
13 okt. 2009 13:45:2413-10-2009
aan
"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> writes:

> [...]

> hierover en geeft de schuld aan het feit dat één van zijn voorouders een

Dit is het soort van 'Kirk is altijd de beste'-scene waar ik een hekel
aan heb. Het is net als in die idiote films waar je een karakter hebt
dat een schaakmeester in een zet mat zet zonder dat die het heeft zien
aankomen. Als Spock beweert dat Kirk verloren is is dat omdat hij de
hele game tree opgebouwd heeft en dat verlies onvermijdelijk is.

> [...]
> wimpelt hem echter af waardoor ze van Gary het stempel wandelende ijskast

Ongelooflijk hoe sexistisch dit soort afleveringen lijken na zo'n lange
tijd. Dat het zelfs maar abnormaal gevonden wordt dat ze niet begint te
flirten midden in een belangrijke vergadering met haar bazen.

> [...]
> eigenlijk vergeten. Fans doen dat in canon nu vaak verklaren als een
> parallel universum, of een grapje tussen Kirk en Mitchell uit de tijd dat ze

Het verschil was mij opgevallen. James T. Kirk wordt later wel vaker
herhaald in de serie.

--
[The beginner] should not be discouraged [...] if he finds that he does not
have the prerequisites for reading the prerequisites. Paul Halmos

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 okt. 2009 14:14:4213-10-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:

> James R. Kirk bedoel je :)

Heh, zie de achtste voetnoot. :-P

> Spock toont hier maar eens aan dat hij niet buiten de 'box' kan
> denken, met logica alleen kom je er niet altijd.

Vandaar dat ze als team tot de beste resultaten komen.

> Zefram Cochrane op lijn ��n, hoe kan dit?

Uhm... lijn ��n... Ik begrijp die uitdrukking niet zo goed.

Even kijken naar de geschiedenis van Cochrane ( *onder TOS wel te verstaan*
!!!!!).
Zie 'Metamorphosis'
Die aflevering speelt zich enkele jaren na deze af en hierin ontmoet men
Cochrane die officieel gezien 150 jaar (voor die aflevering) gestorven zou
zijn.
In werkelijkheid verdween Cochrane op 87 jarige leeftijd.
Dit bij elkaar opgeteld leidt tot een geboorte van Cochrane omstreeks 237
jaar voor die aflevering en wellicht zo'n 235 jaar voor WNMHGB.
Dit maakt dat Cochrane ongeveer tussen de 30 en de 35 geweest moet zijn ten
tijde van de verdwijning van de SS Valiant.
We gaan een stap verder: In 'Space Seed' kunnen we (wederom voor min of meer
TOS) bepalen dat de avonturen van Kirk & Co. zich afspelen rond het jaar
2200. De SS Valiant is dus gelanceerd ergens begin deze eeuw en Cochrane is
wellicht geboren in de jaren '60 van de twintigste eeuw. :-)

> [...]
> eigenlijk nogal raar er uit zag. Ze kozen er in ieder geval niet voor
> om de ogen later in te kleuren, dat had er nog veel erger uitgezien

Zie de zesde voetnoot. :-D

> Bijzonder aardige aflevering die nog vele malen door diverse SF-series
> gekopieerd zal worden :)

Absoluut!

Joe King

ongelezen,
13 okt. 2009 14:16:2513-10-2009
aan

"Lieven Marchand"
> [...]

> aan heb. Het is net als in die idiote films waar je een karakter hebt
> dat een schaakmeester in een zet mat zet zonder dat die het heeft zien

Zoals Blade Runner bedoel je? ;-)

Joe
(ok, daar is het anderhalve zet)

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 okt. 2009 14:21:5913-10-2009
aan
Lieven Marchand wrote:

> [...]
> aankomen. Als Spock beweert dat Kirk verloren is is dat omdat hij de
> hele game tree opgebouwd heeft en dat verlies onvermijdelijk is.

Later zullen we vernemen ('Court Martial') dat Spock zichzelf toch wel
verbeterd heeft op het gebied van schaak. :-)

> [...]
> lange tijd. Dat het zelfs maar abnormaal gevonden wordt dat ze niet
> begint te flirten midden in een belangrijke vergadering met haar

Ik zou Gary Mitchell niet haar baas noemen. Die zit niet in haar lijn. Maar
ik begrijp wat je bedoelt.

> Het verschil was mij opgevallen. James T. Kirk wordt later wel vaker
> herhaald in de serie.

Maar afaik wordt pas na de serie uitgelegd waar de T. voor staat.

Giovanni Wassen

ongelezen,
13 okt. 2009 14:24:5413-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:

> Uhm... lijn ��n... Ik begrijp die uitdrukking niet zo goed.

De telefoniste geeft aan dat ie op lijn ��n belt.

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 okt. 2009 15:32:3713-10-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:

> De telefoniste geeft aan dat ie op lijn ��n belt.

Ah...
Dus:
Telefoniste: "Zefram Cochrane op lijn ��n."
Ik druk op ��n en hoor vervolgens:
Cochrane: "Hoe dan dit?"

Zo iets?

If so, dan denk ik dat het antwoord intussen gegeven is.

Is het een bekende uitdrukking?

Niek

ongelezen,
13 okt. 2009 15:46:3713-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Meer dan tien jaar na de gebeurtenissen in 'The Cage' heeft de Enterprise
> een aantal veranderingen ondergaan.

Hoe weet je dat het meer dan tien jaar later is?

> Philip Boyce is als scheepsarts vervangen door Mark Piper.

Alweer een andere dokter, je zou denken dat McCoy toch de enige dokter
was. Ben benieuwd wanneer die in beeld gaat komen.

> Wel weten we dat Kirk zoveel voor haar voelde dat hij bijna met haar trouwde.

Een vreemd iets vond ik dit. Dat Kirk het Gary kwalijk nam dat hij bijna
met een geliefde getrouwd was.

> Kirk leerde ook iemand anders kennen waarmee hij een vriendschappelijk band
> sloot: Spock. In ieder geval zo bevriend dat ze wel eens met elkaar een
> spelletje 3D schaak spelen.

Heerlijk dit soort beelden. Wat bij elkaar zitten keuvelen rondom een
bord met 3D schaak.

> Het ding wordt aan boord gehaald via
> de transporter (bediend door Montgomery Scott [IV]) en de banden aan boord
> worden verbonden aan de scheepscomputer om ze uit te lezen.

Laat ik nou gedacht hebben dat Scotty pas later in de serie op kwam
dagen. De vergissing zal wel met de dokter zijn.

> Wel begrijpt ze af en toe een vraag niet goed. Wanneer Kirk haar vraagt wat
> ze weet van ESP zegt ze dat niet direct, maar deelt mede dat ze er een hoge
> score in heeft. :-)

Hahahaha, dat was mij ook al opgevallen. Vreemde manier om iemand te
laten zeggen dat ie er hoog in scoort voor het verdere verhaal.

> Dehner en Mitchell worden getroffen door een soort bliksem
> en vallen neer.

Voor dat dit gebeurt, viel het me op dat Mitchell de vrouw achter hem
vasthoudt alsof hij bang is voor wat er gaat gebeuren. Zoiets zouden we
volgens mij heden ten dagen nooit meer zien.

> Gary Mitchell heeft plotseling last van een soort zilveren gloed in zijn ogen.

Heel mooi gedaan die zilveren gloed. Het geeft direct een angstaanjagend
effect terwijl je nog niet weet wat er aan de hand is.

> Alleen Dehner wil niet zo snel toegeven dat ze bijzondere dingen bij Mitchell heeft
> waargenomen, en wanneer ze het wel doet bagatelliseert ze het gevaar van een
> Mitchell die dat soort dingen kan en uithaalt.

Het duurde bij mij wel heel lang voordat ik doorhad waarom zij hem zo
lang bleef verdedigen. Hihi.

> Dokter Piper wekt Kirk met een pil en de captain beveelt hem te wachten met
> het wekken van Spock. Hij moet dit zelf oplossen.

Heel aparte beslissing dit. Is hij zo trots?

> De rots valt en verplettert Kirks oude kameraad. Hij sterft.

Dat vond ik wat twijfelachtig. Als hij zo goddelijk was waarom zouden
dan wat rotsen hem verpletteren?

> En dit, mijn mede nksf'ers, is het verhaal waardoor de bobo's wel het groene
> licht gaven voor de serie.

Zeer terecht. Ik vond het een prachtig verhaal en heel mooi verteld.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 okt. 2009 17:15:1213-10-2009
aan
Niek wrote:

> Hoe weet je dat het meer dan tien jaar later is?

Zie 'The Menagerie'.
Het precieze aantal is 13 jaar (dat specifieke moest wel even natrekken voor
de zekerheid).
Waarom ik dat wist? Ik heb alle afleveringen misschien al 10 keer gezien.
:-)
Star Trek was mijn god in mijn kindertijd.

> Alweer een andere dokter, je zou denken dat McCoy toch de enige dokter
> was. Ben benieuwd wanneer die in beeld gaat komen.

Je hoeft zeker niet lang te wachten. Boyce en Piper waren de enige twee
anderen chief medical officers en deden beiden maar ��n keer mee. :-)
En McCoy is toch echt wel nodig hier om de drie-eenheid af te ronden.

> Een vreemd iets vond ik dit. Dat Kirk het Gary kwalijk nam dat hij
> bijna met een geliefde getrouwd was.

Is dat altijd een garantie voor een goede relatie?
Als het inderdaad om Carol Marcus ging liept het niet bijster goed.

<knip>

> Voor dat dit gebeurt, viel het me op dat Mitchell de vrouw achter hem
> vasthoudt alsof hij bang is voor wat er gaat gebeuren. Zoiets zouden
> we volgens mij heden ten dagen nooit meer zien.

Mitchell en Smith zoeken eerder steun bij elkaar. Misschien dat hij bij haar
meer succes had dan bij Dehner.

> Heel mooi gedaan die zilveren gloed. Het geeft direct een
> angstaanjagend effect terwijl je nog niet weet wat er aan de hand is.

Toen ik het voor het eerst zag ca. 1972 was ik ook diep onder de indruk.
Nu nog steeds zelfs!

<knip>

> Heel aparte beslissing dit. Is hij zo trots?

Gedeeltelijk. Maar bovenal voelt hij zich, terecht, ook verantwoordelijk.

> Dat vond ik wat twijfelachtig. Als hij zo goddelijk was waarom zouden
> dan wat rotsen hem verpletteren?

Ooit 'Of Gods and Men' gezien? Niet officieel, maar wel met origele acteurs.
Het is een soort van een vervolg hierop.
In comics was er ook een cross-over tussen Star Trek (TOS) en 'The X-Men'
waarin Mitchell het overleefd lijkt te hebben en een verbond is aangegaan
met de mutant Proteus (ook in de reguliere reeks van The X-Men gesneuveld).

> Zeer terecht. Ik vond het een prachtig verhaal en heel mooi verteld.

:-)

Giovanni Wassen

ongelezen,
14 okt. 2009 02:57:1714-10-2009
aan
On 13 okt 2009, you wrote in nl.kunst.sf+fantasy:

> Zo iets?

Ja

> If so, dan denk ik dat het antwoord intussen gegeven is.
>
> Is het een bekende uitdrukking?

Ik heb 'm wel vaker gehoord ja.

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 09:47:2514-10-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:

> Ja

> Ik heb 'm wel vaker gehoord ja.

Ik ken hem ook wel

Marjolein

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 09:58:0314-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:

> [...]
> :-)
> Star Trek was mijn god in mijn kindertijd.

Dan moet je denk ik oppassen met je besprekingen. Voor een aantal is het
de eerste keer dat ze het in de juiste volgorde zien, ik heb zelf veel
afleveringen of nooit gezien of ben ze vergeten. Ik vind het dus leuker
om alleen triviale dingen te leren die mensen weten over de
desbetreffende aflevering (zoals dat Gary zijn hoofd scheef houdt door
de contactlenzen) en niet dingen die de bespreker uit latere
afleveringen weet.

> Je hoeft zeker niet lang te wachten. Boyce en Piper waren de enige twee

> anderen chief medical officers en deden beiden maar één keer mee. :-)

> En McCoy is toch echt wel nodig hier om de drie-eenheid af te ronden.

Nu weet ik dus dat volgende keer McCoy op komt dagen. Geen grote
spoiler, gezien hoe belangrijk hij is, maar toch had ik me er liever
door laten verrassen.

> Is dat altijd een garantie voor een goede relatie?
> Als het inderdaad om Carol Marcus ging liept het niet bijster goed.

Op dat moment dacht ik dat Kirk pissig was dat hij verliefd werd op een
nepbeeld, niet op de dame zelf, omdat ze blijkbaar bij alles wat ze deed
en zei gestuurd werd door Gary. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

> [...]
> meer succes had dan bij Dehner.

> Gedeeltelijk. Maar bovenal voelt hij zich, terecht, ook verantwoordelijk.

Als hij zich verantwoordelijk voelt moet hij zorgen dat het opgelost
wordt en door daar in zijn eentje op af te gaan ipv met een tweede man
verkleint hij de kans op succes. Ik vind het dus onverantwoordelijk
gedrag, maar dat heb je met die oude kapiteins in de pioniersdagen van
de ruimtevaart ;)

> [...]
> met de mutant Proteus (ook in de reguliere reeks van The X-Men gesneuveld).

Ik vond het ook wat ongeloofwaardig. Een omnipotent wezen dat planten
uit niets schept heeft geen moeite met zo'n rotsblok.

marjlein

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 09:59:2914-10-2009
aan
Niek wrote:

> Het duurde bij mij wel heel lang voordat ik doorhad waarom zij hem zo
> lang bleef verdedigen. Hihi.

Echt waar? Terwijl ieder ander bemanningslid dat zo getroffen werd dood
is, Gary en de dokter zijn de enige die het overleefd hebben? Ik vond
het heel verbazingwekkend dat ze haar niet gelijk mee opsloten.

Marjolein

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 10:01:0314-10-2009
aan
Lieven Marchand wrote:

> Ongelooflijk hoe sexistisch dit soort afleveringen lijken na zo'n lange
> tijd. Dat het zelfs maar abnormaal gevonden wordt dat ze niet begint te
> flirten midden in een belangrijke vergadering met haar bazen.

LOL, in mijn singletijd was je ook ofwel een ijskast ofwel een slet
hoor, weet ik me nog te herinneren ;)

Marjolein

Ninia

ongelezen,
14 okt. 2009 10:28:1114-10-2009
aan
marbel schreef:

> LOL, in mijn singletijd was je ook ofwel een ijskast ofwel een slet
> hoor, weet ik me nog te herinneren ;)

Haha, anderzijds werden we getracteerd op het half ontblote bovenlijf
van de nog jonge Kirk. Werden de dames beter bediend dan de heren in
het begin van Star Trek?

--
Ninia

Ninia

ongelezen,
14 okt. 2009 10:30:3814-10-2009
aan
marbel schreef:

Marjolein for captain!

Maar ze had de oogjes niet.

--
Ninia

Ninia

ongelezen,
14 okt. 2009 10:36:2314-10-2009
aan
marbel schreef:

> [...]
> desbetreffende aflevering (zoals dat Gary zijn hoofd scheef houdt
> door de contactlenzen) en niet dingen die de bespreker uit latere

Ik vind het zelf niet zo nodig bij de herkijk van zo'n archaï¿œsch
produkt, dat bij de meesten wel bekend is, maar als mensen het niet
willen weten misschien dan onder spoiler space zetten? Ik vind die
verwijzingen wel leuk.

> Ik vond het ook wat ongeloofwaardig. Een omnipotent wezen dat planten
> uit niets schept heeft geen moeite met zo'n rotsblok.

Tja als hij onoverwinnelijk was geweest was de hele TOS niet
doorgegaan.

--
Ninia

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 11:35:4914-10-2009
aan

grijnz, telt een kapotte mouw al als half ontbloot?

Marjolein

marbel

ongelezen,
14 okt. 2009 11:37:4214-10-2009
aan

maar bij dat vernietigde schip hadden ze het over ESP en over
overlevenden van de bliksem, niet over oogjes. Ze had *en* net als Gary
een hoge ESP score (ik had gelijk gekeken naar die van de overleden
bemanningsleden om te kijken of er verband was) en was samen met hem de
enige die het overleefde...

marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 okt. 2009 13:13:5614-10-2009
aan

"marbel" <mar...@marbel.info> schreef in bericht

Kirk wordt vaak geshowd.

> grijnz, telt een kapotte mouw al als half ontbloot?

Uhm... half half?

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 okt. 2009 13:21:3314-10-2009
aan

"Ninia" <djee...@hotmail.invalid> schreef in bericht

> [...]

Dat is best moeilijk! Voor mij is het net als ademhalen.
Misschien Rot-13 toepassen of zo? Maar dan alleen in eventuele antwoorden
misschien. In de eigenlijke bespreking zou ik dat niet willen toepassen.
Als een NKSF'er een directe vraag stelt die ik kan beantwoorden lijkt het me
niet leuk om alleen maar te zwijgen.

> [...]

> dat bij de meesten wel bekend is, maar als mensen het niet willen weten
> misschien dan onder spoiler space zetten? Ik vind die verwijzingen wel

Ik ook. :-)

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 okt. 2009 13:25:0614-10-2009

> Ninia wrote:

<knip>

> [...]

Dat zou ik ook beargumenteren.

> [...]
> score (ik had gelijk gekeken naar die van de overleden bemanningsleden om
> te kijken of er verband was) en was samen met hem de enige die het

Bij lijkschouwing bleek dat bij die negen gesneuvelden die hersengedeelten
waren beschadigd die te maken hadden met ESP achtige zaken.

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 okt. 2009 15:35:1914-10-2009
aan

"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> schreef in bericht

> "Ninia" <djee...@hotmail.invalid> schreef in bericht

> Dat is best moeilijk! Voor mij is het net als ademhalen.
> Misschien Rot-13 toepassen of zo?

<knip>

Ik heb al een idee: Nog meer met voetnoten werken! Die zitten helemaal
onderaan en als men daar stopt met scrollen lees je ze niet. Tenzij je zelf
nieuwsgierig bent en het wel wilt weten. :-).

Niek

ongelezen,
14 okt. 2009 15:54:4014-10-2009
aan
marbel wrote:

> Echt waar? Terwijl ieder ander bemanningslid dat zo getroffen werd dood
> is, Gary en de dokter zijn de enige die het overleefd hebben? Ik vond
> het heel verbazingwekkend dat ze haar niet gelijk mee opsloten.

Ik werd verblind door haar onschuldig gedrag. Jaja, ik had beter kunnen
weten.

--
Niek

Niek

ongelezen,
14 okt. 2009 15:55:5514-10-2009
aan
Ninia wrote:
> Haha, anderzijds werden we getracteerd op het half ontblote bovenlijf
> van de nog jonge Kirk. Werden de dames beter bediend dan de heren in het
> begin van Star Trek?

Dat zou wel heel erg vooruitstrevend zijn geweest.

Maar eh bedoel je nu dat gescheurde shirt met half ontblote bovenlijf?
Vond dat weinig spectaculair maar wellicht ben ik verpest door mijn
eigen tijd.

--
Niek

Niek

ongelezen,
14 okt. 2009 16:00:0914-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Ik heb al een idee: Nog meer met voetnoten werken! Die zitten helemaal
> onderaan en als men daar stopt met scrollen lees je ze niet. Tenzij je zelf
> nieuwsgierig bent en het wel wilt weten. :-).

Voor mij zou dat het leesplezier enorm wegnemen. Ik vind het nu al
vervelend om steeds eindeloos te scrollen naar een voetnoot (wat ik niet
doe en ze als laatste lees in de hoop dat ik nog weet waar het op slaat).
--
Niek

Ninia

ongelezen,
14 okt. 2009 16:05:5414-10-2009
aan
Niek schreef:

> Dat zou wel heel erg vooruitstrevend zijn geweest.
>
> Maar eh bedoel je nu dat gescheurde shirt met half ontblote
> bovenlijf?

Haha ja dat bedoelde ik.

> Vond dat weinig spectaculair maar wellicht ben ik verpest
> door mijn eigen tijd.

Ik keek met historische belangstelling en het viel me op. Bij alle
gevechten in Lost ben ik nog nooit een dergelijke fraai gedrapeerde
shirtscheuring tegengekomen.

--
Ninia

Niek

ongelezen,
14 okt. 2009 16:24:2814-10-2009
aan
Ninia wrote:
> Ik keek met historische belangstelling en het viel me op. Bij alle
> gevechten in Lost ben ik nog nooit een dergelijke fraai gedrapeerde
> shirtscheuring tegengekomen.

Ik moet toegeven dat het mij ook opviel. Echt gescheurd door de
kledingafdeling.

--
Niek

Ninia

ongelezen,
14 okt. 2009 16:35:0014-10-2009
aan
Niek schreef:

Dat shirtje zou vandaag de dag veel geld opbrengen, maar het is na die
aflevering waarschijnlijk weggegooid zonder dat ze aan de herkijkende
Trekkies van 2009 hebben gedacht.

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 okt. 2009 17:04:0914-10-2009
aan

"Niek" <Ni...@nksf.nl> schreef in bericht

Ai....!
Back to the drawing board...
Nooit gedacht dat dit zo moeilijk zou worden!
Doe ik A dan is 1 treuring, doe ik B dan protesteert 2!
Weet nummer 3 een goede C? :-)
Men kan niet iedereen tevreden stellen, dus....

Joe King

ongelezen,
14 okt. 2009 17:55:0114-10-2009
aan

"Wouter Valentijn"
> [...]

> Doe ik A dan is 1 treuring, doe ik B dan protesteert 2!
> Weet nummer 3 een goede C? :-)
> Men kan niet iedereen tevreden stellen, dus....

Je zou de postjes zo kunnen laten en daarnaast een gepimpte HTML-versie op
nkSF.nl (laten) plaatsen, met bijvoorbeeld hyperlinks naar de voetnoten (en
terug!) of van die rollover-popups met daarin de tekst van de betreffende
noot.

Het is effe wat werk maar we hebben het wel over TOS! ;-)

Joe

Niek

ongelezen,
15 okt. 2009 00:46:4615-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Doe ik A dan is 1 treuring, doe ik B dan protesteert 2!
> Weet nummer 3 een goede C? :-)
> Men kan niet iedereen tevreden stellen, dus....

Dus... doen wat jezelf het leukste vindt.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
15 okt. 2009 13:14:2815-10-2009
aan
Joe King wrote:
> "Wouter Valentijn"

<knip>

> [...]
> de tekst van de betreffende noot.
>
> Het is effe wat werk maar we hebben het wel over TOS! ;-)

Ik zal het eens overwegen. :-)

Giovanni Wassen

ongelezen,
18 okt. 2009 06:42:3418-10-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:

> En dit, mijn mede nksf'ers, is het verhaal waardoor de bobo's wel het
> groene licht gaven voor de serie.

Ik ga alvast nog even wat episodes 'claimen': "Miri", "Arena", "Mirror,
Mirror" & "The Trouble with Tribbles".

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 okt. 2009 10:41:5618-10-2009
aan

"Giovanni Wassen" <ext...@gmail.com> schreef in bericht

> Ik ga alvast nog even wat episodes 'claimen': "Miri", "Arena", "Mirror,
> Mirror" & "The Trouble with Tribbles".

Wordt genoteerd Gio!
Hmmm... Mooie keuzes. Vooral 'Mirror, Mirror' :-)
Ik ga zelf ook nog wat claimen. Maar dat plaats ik in 'De Vastgelegde
Afleveringen Draad'.

Joe King

ongelezen,
18 okt. 2009 15:27:4218-10-2009
aan

"Wouter Valentijn"

> Wordt genoteerd Gio!
> Hmmm... Mooie keuzes. Vooral 'Mirror, Mirror' :-)
> Ik ga zelf ook nog wat claimen. Maar dat plaats ik in 'De Vastgelegde
> Afleveringen Draad'.

Zeg, laten jullie nog wat over voor
laatkomers/aanhakers/traagreageerders/weet-niet-of-ik-wel-zin-heb-tegen-die-tijd-dubbers,
etc.?

:-)

Joe

Niek

ongelezen,
18 okt. 2009 15:47:4918-10-2009
aan
Joe King wrote:
> Zeg, laten jullie nog wat over voor
> laatkomers/aanhakers/traagreageerders/weet-niet-of-ik-wel-zin-heb-tegen-die-tijd-dubbers,
> etc.?

Laat ze toch lekker. Wij haken wel aan als het nodig is.

--
Niek

Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden