Prey (met spoilers)

Wouter Valentijn

of
.
the
.
World
.

Prey is de jongste van de Predator films en gaat over één van de eerste
jachten van een Predator op Aarde.

Het verhaal speelt zich 300 jaar geleden af in het gebied van de Comanches.

Een jonge vrouw genaamd Naru is het hoofdpersonage en ze wil zich heel
graag bewijzen in de jacht. Haar oudere broer Taabe is daar bijzonder
sceptisch over en probeert zelfs een succes van haar voor zichzelf te
claimen. Later echter geeft hij toe dat dit succes haar verdienste is.

En dan het je natuurlijk ook een Predator, van dat volkje dat heel graag
naar andere planeten gaat om daar lekker te jagen en te vechten met de
meest waardige en gevaarlijke tegenstanders die het maar kan vinden.
Deze predator begint bescheiden met een slang, maar later vecht het met
grotere roofdieren tot zelfs een forse beer aan toe.

Verder is er ook een groep Franse jagers die jacht maken op Bizons en
tot groot ongenoegen van de Comanches zijn ze daar niet zuinig mee.

Naru is de eerste die merkt dat er wel iets heel vreemds in de buurt is,
maar haar dorpsgenoten willen in eerste instantie haar niet geloven. Ze
denken dat ze beweert een wezen uit één of ander kinderverhaal te hebben
gezien.
Naru is echter het koppige type en wil van de Predator haar prooi maken.

Al met al een vermakelijke film waarin Naru blijk geeft van een goed
observatievermogen, slimheid en jachttraining zodat de strijd niet zo
oneven is als men op het eerste gezicht zou denken.

--
Wouter Valentijn

Kirk: "No beach to walk on..."
Star Trek (s01e07): The Naked Time

http://www.nksf.nl/

liam=mail

Wietze de Boer

Misschien is Naru dan wel de over-overgrootmoeder van Arnold
Schwarzenegger?

--
Groet, Wietze

Wouter Valentijn

Op 6-8-2022 om 15:25 schreef Wietze de Boer:
Wie weet Wietze.

Wouter Valentijn

Op 6-8-2022 om 12:52 schreef Wouter Valentijn:
Ik heb vandaag ook maar gelijk "Predators" bekeken.
Op zich ook een leuke Predator film, maar iets minder denk ik.

Groepen Aardbewoners, vaak in groepjes van ongeveer 7, worden periodiek
van de Aarde ontvoerd en gedropt op een jachtdomein van de Predators.
In mijn head canon zijn dit misschien de rijkere Predators die zich zo'n
jachtplaneet kunnen veroorloven. :-)
De ontvoerden zijn allen stuk voor stuk killers en onder hen bevinden
zich soldaten, huurlingen en leden van georganiseerde misdaad.
De groepsleden kennen elkaar niet en hebben niet zo veel reden om elkaar
te vertrouwen. Desondanks lukt het één van hen de neuzen één kant op te
krijgen hetgeen hen door de eerste uren van hun verblijf op de planeet
helpt. Onder hen een zekere Cuchillo, gespeeld door Danny Trejo!
Andere bekende namen (voor mij) zijn Laurence Fishburne (jarig op
dezelfde dag als Arnold Schwarzenegger) en Mahershala Ali.
Redelijk snel ontdekken ze waarom ze daar zijn: om als jager/prooi te
dienen voor de Predators. Ook zien ze de resten van vorige teams en
komen in contact met een lid van een 'vorige lichting'.
Ze leren elkaar telkens een beetje beter kennen en leren ook opoffering.
Aan het einde blijkt dat één van hen even dodelijk is als de Predators zelf.

Het einde is redelijk open en ik vraag me af wat er met de overlevenden
verder is gebeurd. Bij mijn weten is er op hun verhaal geen vervolg gekomen.

Wietze de Boer

Lang geleden heb ik deze ook gezien, maar kan me er weinig meer van
herinneren. Ik meende dat Adrien Brody de hoofdrol speelde en dat ook dat
joch van That 70s Show erin zat en die bleek juist een verrader te zijn.

--
Groet, Wietze

jacqueline

Op 6-8-2022 om 20:33 schreef Wouter Valentijn:
> Het einde is redelijk open en ik vraag me af wat er met de overlevenden
> verder is gebeurd. Bij mijn weten is er op hun verhaal geen vervolg
> gekomen.

is dat die film met Adrien Brody?

Vond ik geen geweldige film

jacqueline

jacqueline

Op 7-8-2022 om 13:16 schreef Wietze de Boer:
> Lang geleden heb ik deze ook gezien, maar kan me er weinig meer van
> herinneren. Ik meende dat Adrien Brody de hoofdrol speelde en dat ook dat
> joch van That 70s Show erin zat en die bleek juist een verrader te zijn.

ah. inderdaad dus die met Adrien Brody. En dat joch uit That 70 show,
was denk ik Topher Grace. Venom in de Spiderman films met Tobey.

jacqueline

Wouter Valentijn

Op 7-8-2022 om 13:20 schreef jacqueline:
Klopt!

https://www.imdb.com/title/tt1424381/?ref_=fn_al_tt_1

Ik zal wel meer dingen met hem gezien hebben, zoals King Kong. Maar
verder niet zo veel denk ik.

> Vond ik geen geweldige film

Prey is beter!

Wietze de Boer

Ik ken hem vooral als Spilman uit The Pianist. Geweldige rol!

Ik ook niet.

> Prey is beter!

Zeker weten!

--
Groet, Wietze

Wietze de Boer

Ja hij inderdaad.

--
Groet, Wietze

jacqueline

> Ik ken hem vooral als Spilman uit The Pianist. Geweldige rol!

ik ook. Daar is zijn carriere mee begonnen.

jacqueline

jacqueline

Op 6-8-2022 om 12:52 schreef Wouter Valentijn:
Ben toch wel benieuwd waarom ze dit moment hebben gekozen.

> [...]
> Deze predator begint bescheiden met een slang, maar later vecht het met
> grotere roofdieren tot zelfs een forse beer aan toe.

alsof een slang en een wolf een waardige tegenstander zijn. Die
beer....ok. die was trouwens wel heel boos. Maar ja, je moet een beer
nooit bij zijn eten storen. Hier vond ik Naru dan ook niet zo slim.

> Verder is er ook een groep Franse jagers die jacht maken op Bizons en
> tot groot ongenoegen van de Comanches zijn ze daar niet zuinig mee.

Nee. dat was vreselijk. Dat zagen we ook in Dances with Wolfs. De
massale slacht van bizons om de huid.

> [...]
> observatievermogen, slimheid en jachttraining zodat de strijd niet zo
> oneven is als men op het eerste gezicht zou denken.

Ze moet het hebben van haar slimheid en snelheid. En haar hond
natuurlijk. Die heeft haar ook diverse malen gered.

Het was veel Predator slachtpartijen, maar er zit totaal geen spanning
meer in. Of verrassingseffect. Misschien voor degenen die de vorige
films niet kennen.

Ik vond de eerste en toch zeker de tweede heel erg spannend.

En de Predator zelf. Hij leek helemaal niet op de Predators uit de
vorige films. Dat masker. hm.... Hij deed me erg denken aan die
Uruk Hai die in Helm's Deep de muur opblies.

jacqueline

Wouter Valentijn

Op 7-8-2022 om 22:47 schreef jacqueline:
<knip>

> [...]
>
> Het was veel Predator slachtpartijen, maar er zit totaal geen spanning
> meer in.  Of verrassingseffect.  Misschien voor degenen die de vorige

Hetgeen wij wellicht niet kunnen omdat we bekend zijn met de franchise. :-)

> [...]
> vorige films.  Dat masker.  hm....    Hij deed me erg denken aan die
> Uruk Hai die in Helm's Deep de muur opblies.

Alle andere films zien we Predators zoals ze NU zijn, althans op die
tijdstippen dat de films uitkwamen inclusief de AVPs. Dus zoals ze waren
in de jaren 1987-2010 (2018).
Hier zagen we een exemplaar uit 1719.
Aardse uniformen uit 1719 zien er ook anders uit dan in 2022.

jacqueline

Op 8-8-2022 om 06:42 schreef Wouter Valentijn:

> [...]
> in de jaren 1987-2010 (2018).
> Hier zagen we een exemplaar uit 1719.
> Aardse uniformen uit 1719 zien er ook anders uit dan in 2022.

maar het ging me niet alleen om het uniform. Ook de kop en het gezicht
waren anders van vorm. En dat was juist erg karakteristiek en gaaf.

jacqueline