Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

[dl] Dollhouse 1x03 (spoilers)

7 views
Skip to first unread message

George van Hal

unread,
Feb 28, 2009, 11:54:14 AM2/28/09
to
Spoilers voor Dollhouse 1x03 "Stage Fright"

s
p
o
i
l
e
r
s
p
a
c
e
e
n
n
o
g
w
a
t
o
m
d
a
t
h
e
t
k
a
n

Zo, dat leek er al meer op. Een aantal goede stukken dialoog, weinig
zwak schrijfwerk en iedereen acteerde goed. Zelfs Fran Kranz als Topher
was deze week een stuk beter dan de vorige, hoewel hij nog steeds niet
mijn favoriete acteur van het stel is (ik kan me alleen maar voorstellen
wat iemand als Tom Lenk (Andrew uit Buffy) met deze rol had kunnen doen,
bijvoorbeeld).

Dichen Lachman (Sierra) had deze week een wat grotere rol en dat was
welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scčnes die ze samen
deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en slungeligheid
volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering haar vrouwtje
stond als leider van de groep die Echo kwam redden tijdens die
ontvoeringszaak. Indrukwekkend en het bewijs van een "range" die Eliza
Dushku nog maar moet laten zien in deze serie.

Dat gezegd hebbende, was ze in deze aflevering toch ook wel overtuigend
als backup zangeres (alleen niet zo indrukwekkend als Lachman). Meteen
haar beste rol uit de eerste drie afleveringen, wat mij betreft. Helaas
was het verhaaltje deze week wel weer een beetje standaard (maar de
losse verhaaltjes in Buffy en Angel waren ook niet persé de kracht van
de serie destijds, zeker niet in hun eerste seizoenen), maar het
resoneerde desondanks aardig (alhoewel een beetje onsubtiel) met het
verhaal van Echo zelf (iemand zonder identiteit, die alleen kan zijn wat
anderen willen dat ze is, enzovoorts).

Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en Echo. Boyd
die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze wel echt kan
zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige interactie maakt
tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt het ook is.

Adelle die het opneemt voor Echo (en en passant - wat ik dan weer
zwakjes vond - de aflevering ook nog even uitlegt voor de minder
intelligente kijkers onder ons) aan het eind vond ik mooi om te zien.
Uit de eerste aflevering bleek al dat de kans bestaat dat ze elkaar al
kenden vóórdat ze de Dollhouse inging. Ben benieuwd welke kant dat op
zal gaan.

De verhaallijn met Agent Ballard (leuk gesprek had hij trouwens met
Victor, dialoog-technisch) neemt weer een sprongetje. Zijn informant
blijkt (wisten we dat nog niet? Ik wel, maar misschien alleen omdat ik
wist dat hij de acteur was die Victor speelde?) een Doll te zijn. Daarna
een verplicht actienummertje in dat warenhuis, maar dat mocht de pret
niet drukken. Ballard liet zich van z'n stoere kant zien: dat gaat nog
mooi worden, in de latere afleveringen.

Interessante gesprekken ook tussen Saunders en Boyd. Er lijkt "iets"
tussen die twee te spelen (zoals Topher ook onsubtiel vaststelde).
Bovendien is er iets geks als Saunders over Alpha spreekt. Bijna een
soort respect/liefde. Het zou mij bijvoorbeeld niets verbazen als die
littekens straks helemaal niet echt blijken (dat verklaart dan ook
waarom ze niet helen) en zij samen blijkt te werken met Alpha. Hoe dan
ook: interessant.

Verder blijft Echo de verwachtingen overtreffen. Niet alleen als ze als
ge"imprint" persoon rondloopt, maar ook in de Dollhouse zelf. En Echo en
Sierra worden langzaamaan een soort vriendinnen. Dat gaf ook aanleiding
tot wat meteen het sterkste moment van de aflevering was: Sierra die
Echo met een glimlach van herkenning groet en Echo die haar hoofd schudt
omdat ze bekeken worden en ze zich blijkbaar realiseert dat hun
vriendschap gevaarlijk is. Erg tof.

Al met al vond ik dit van de drie eerste afleveringen duidelijk de
beste. Ik heb me er in elk geval uitstekend mee vermaakt, en de
kwaliteit in dialoog zoals we die van een ME-serie gewend zijn, begint
weer langzaam boven te drijven. Goede zaak. Nu nog wat betere losse
verhaaltjes (of beter: meer aandacht voor de "arc") en het gaat nog echt
wat worden met deze serie.

En dan maar hopen dat de stekker er niet uitgaat als het aan het eind
van het seizoen is opgeschaald naar Fantastische Televisie[tm]. Ik ben
in elk geval benieuwd wat de kijkcijfers deze week waren. In de eerste
twee weken doet de serie het beter dan Terminator: Sarah Connor
Chronicles (dat dan ook ongetwijfeld gecancelled gaat worden) én beter
dan elke andere Fox serie die hiervoor in deze timeslot zat en is de
serie steeds 2 of 3 in de relevante demographic. Maar desondanks zijn de
kijkcijfers als geheel nog niet indrukwekkend. Als Dollhouse deze
cijfers weet vast te houden en misschien zelfs iets weet te stijgen, zal
Fox-onder-nieuw-management misschien nog een tweede seizoen proberen.
Glijdt de serie verder af, dan is het vermoedelijk einde verhaal. Maar
vooralsnog blijf ík in elk geval kijken.

Groeten,
George

Giovanni Wassen

unread,
Mar 1, 2009, 7:42:39 AM3/1/09
to

> Interessante gesprekken ook tussen Saunders en Boyd. Er lijkt "iets"
> tussen die twee te spelen (zoals Topher ook onsubtiel vaststelde).
> Bovendien is er iets geks als Saunders over Alpha spreekt. Bijna een
> soort respect/liefde. Het zou mij bijvoorbeeld niets verbazen als die
> littekens straks helemaal niet echt blijken (dat verklaart dan ook
> waarom ze niet helen) en zij samen blijkt te werken met Alpha. Hoe dan
> ook: interessant.

Überhaupt dat ze het overleefd heeft, dat is al apart. Maar je bent niet
de eerste die deze theorie heeft, alleen wat later :)

> Verder blijft Echo de verwachtingen overtreffen. Niet alleen als ze
> als ge"imprint" persoon rondloopt, maar ook in de Dollhouse zelf. En
> Echo en Sierra worden langzaamaan een soort vriendinnen. Dat gaf ook
> aanleiding tot wat meteen het sterkste moment van de aflevering was:
> Sierra die Echo met een glimlach van herkenning groet en Echo die haar
> hoofd schudt omdat ze bekeken worden en ze zich blijkbaar realiseert
> dat hun vriendschap gevaarlijk is. Erg tof.

Echo blijkt toch veel meer te onthouden dan ze laat merken.



> Al met al vond ik dit van de drie eerste afleveringen duidelijk de
> beste. Ik heb me er in elk geval uitstekend mee vermaakt, en de
> kwaliteit in dialoog zoals we die van een ME-serie gewend zijn, begint
> weer langzaam boven te drijven. Goede zaak. Nu nog wat betere losse
> verhaaltjes (of beter: meer aandacht voor de "arc") en het gaat nog
> echt wat worden met deze serie.

Ik vond deze aflevering eigenlijk best saai, ik zie ze liever naar 42
minuten gaan om het tempo wat te verhogen.

--
Gio

http://www.watkijkikoptv.info
http://myanimelist.net/profile/extatix
http://watkijkikoptv.info/animeblog


Lieven Marchand

unread,
Mar 1, 2009, 8:17:54 AM3/1/09
to

> Dichen Lachman (Sierra) had deze week een wat grotere rol en dat was
> welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scčnes die ze
> samen deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en
> slungeligheid volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering
> haar vrouwtje stond als leider van de groep die Echo kwam redden
> tijdens die ontvoeringszaak. Indrukwekkend en het bewijs van een
> "range" die Eliza Dushku nog maar moet laten zien in deze serie.

Grappige knipook ook dat ze helemaal van Australie kwam overgevlogen.

> Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en
> Echo. Boyd die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze
> wel echt kan zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige
> interactie maakt tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt
> het ook is.

Boyd blijft ook wel de politieagent. Weten we eigenlijk al waarom hij
daarmee gestopt is?

> De verhaallijn met Agent Ballard (leuk gesprek had hij trouwens met
> Victor, dialoog-technisch) neemt weer een sprongetje. Zijn informant
> blijkt (wisten we dat nog niet? Ik wel, maar misschien alleen omdat ik
> wist dat hij de acteur was die Victor speelde?) een Doll te
> zijn. Daarna een verplicht actienummertje in dat warenhuis, maar dat
> mocht de pret niet drukken. Ballard liet zich van z'n stoere kant
> zien: dat gaat nog mooi worden, in de latere afleveringen.

En zijn buurvrouw doet echt wel alle moeite om contact te blijven
houden. De kansen dat ze voor het Dollhouse werkt nemen serieus toe.

> Verder blijft Echo de verwachtingen overtreffen. Niet alleen als ze
> als ge"imprint" persoon rondloopt, maar ook in de Dollhouse zelf. En
> Echo en Sierra worden langzaamaan een soort vriendinnen. Dat gaf ook
> aanleiding tot wat meteen het sterkste moment van de aflevering was:
> Sierra die Echo met een glimlach van herkenning groet en Echo die haar
> hoofd schudt omdat ze bekeken worden en ze zich blijkbaar realiseert
> dat hun vriendschap gevaarlijk is. Erg tof.

Dat belooft veel voor de verdere arc.

--
The method of "postulating" what we want has many advantages; they are
the same as the advantages of theft over honest toil. - Russell

Niek

unread,
Mar 1, 2009, 7:09:53 PM3/1/09
to
> Ik vond deze aflevering eigenlijk best saai, ik zie ze liever naar 42
> minuten gaan om het tempo wat te verhogen.

Waarom het meer dan 42 minuten is, is mij ook een raadsel. Het is mij nu ook
te saai om het helemaal aandachtig te volgen.

--
Niek

Firsa

unread,
Mar 2, 2009, 6:11:39 AM3/2/09
to

Echt? Ik vond aflevering 2 stukken leuker dan deze, eigenlijk. Een
simpel lijkende opdracht die compleet misgaat, Echo die zich andere
versies van zichzelf "herinnert", Alpha (wie is het? waarom is ie zo
gewelddadig? is het een van Echo's imprints geweest en gaat zij als
zodanig af en toe zo door het lint?)

Wat me wat stoort in het geheel is dat Echo naast de geestelijke
vermogens blijkbaar ook de lichamelijke vermogens van anderen erbij
krijgt. De eerste week bleek ze slechtziend en astmatisch. De tweede
week bleek ze enorm sterk (hoewel haar kracht het daar toch een paar
keer leek te begeven) en nu kon ze ineens weer zingen.

> Dichen Lachman (Sierra) had deze week een wat grotere rol en dat was
> welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scčnes die ze samen
> deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en slungeligheid
> volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering haar vrouwtje
> stond als leider van de groep die Echo kwam redden tijdens die
> ontvoeringszaak.

Hier begreep ik de logica niet van; Echo was erin gezet als zangeres die
alles zou doen om hoe-heette-ze-ook-alweer te redden. Waarom Sierra dan
niet op een soortgelijke manier imprinten? Ze was nu alleen maar
hulpeloos en kwam als zodanig nog in gevaar ook. Blijkbaar was dat met
opzet, maar ik vond het niet erg logisch.

> Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en Echo. Boyd
> die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze wel echt kan
> zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige interactie maakt
> tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt het ook is.

Ja, Boyd's rol is leuk, en Fred (euh, ik weet niet hoe ze hier heet) kan
ook leuk worden.

> De verhaallijn met Agent Ballard (leuk gesprek had hij trouwens met
> Victor, dialoog-technisch) neemt weer een sprongetje. Zijn informant
> blijkt (wisten we dat nog niet? Ik wel, maar misschien alleen omdat ik
> wist dat hij de acteur was die Victor speelde?) een Doll te zijn. Daarna
> een verplicht actienummertje in dat warenhuis, maar dat mocht de pret
> niet drukken. Ballard liet zich van z'n stoere kant zien: dat gaat nog
> mooi worden, in de latere afleveringen.

Dat verhaallijntje begint inderdaad wat vorm te krijgen, vooral met de
buurvrouw die zich er wel erg tegenaan bemoeit. Kan nog boeiend worden.

> Al met al vond ik dit van de drie eerste afleveringen duidelijk de
> beste. Ik heb me er in elk geval uitstekend mee vermaakt, en de
> kwaliteit in dialoog zoals we die van een ME-serie gewend zijn, begint
> weer langzaam boven te drijven. Goede zaak. Nu nog wat betere losse
> verhaaltjes (of beter: meer aandacht voor de "arc") en het gaat nog echt
> wat worden met deze serie.

Grappig, ik vond het dus duidelijk de minste (voor zover je dat kan
zeggen na 3 afleveringen). De dialogen beginnen inderdaad wel meer
herkenbare trekjes te vertonen nu, maar qua interne logica en
interessante personages mag het wat mij betreft nog een hele grote
sprong maken. Ik wacht rustig af tot de door jou beloofde aflevering 6
en verder ;c)

gr, Firsa

Bart Van Hemelen

unread,
Mar 2, 2009, 4:05:49 PM3/2/09
to
On Sat, 28 Feb 2009 17:54:14 +0100, George van Hal <g...@browncoats.nl>
wrote:

>Spoilers voor Dollhouse 1x03 "Stage Fright"

Huh? Dat "concert" aan 't begin trok op niks, de geobsedeerde fan
zendt brieven (hallo? internet?), ED is danseres / achtergrondzangeres
(WTF?), ED minutenlang in een BH'tje,... Dat hele gedoe met de number
one fan op 't podium, de paniek na de geweerschoten (tientallen mensen
die er niet in slaagden dit geloofwaardig te acteren -- WTF?),... Oh
kijk, daar is 't internet, met zo'n magische niet-opspoorbare live
video stream. En dan zegt die kerel dat de superster hem moet bellen?

Puberale nonsens. Echt, alsof 't geschreven is door pubers met nul
komma nul verbeelding.

Ik zat me al af te vragen waarom eps 1, 2 en 4 waren uitgestuurd als
preview en niet 3, en da's nu wel duidelijk. Let's be honest, George:
als dit geen Whedon-product was, dan zat je dit genadeloos neer te
sabelen. Alleen al de goedkope sets van deze aflevering: blergh.

>Verder blijft Echo de verwachtingen overtreffen. Niet alleen als ze als
>ge"imprint" persoon rondloopt, maar ook in de Dollhouse zelf. En Echo en
>Sierra worden langzaamaan een soort vriendinnen. Dat gaf ook aanleiding
>tot wat meteen het sterkste moment van de aflevering was: Sierra die
>Echo met een glimlach van herkenning groet en Echo die haar hoofd schudt
>omdat ze bekeken worden en ze zich blijkbaar realiseert dat hun
>vriendschap gevaarlijk is. Erg tof.

En zowat het enige moment in de show dat Whedonesque was.

>En dan maar hopen dat de stekker er niet uitgaat als het aan het eind
>van het seizoen is opgeschaald naar Fantastische Televisie[tm].

Sorry, maar d'r moet een ongefilterd mirakel gebeuren om deze show op
aanvaardbaar niveau te tillen, laat staan dat het ver de verwachtingen
zou overtreffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Whedon hier
tegen zijn instincts in zit te werken, in een poging "normale" tv te
maken. En dan moet ik geloven dat binnen een aflevering of twee, drie
deze show plots reuzenstappen vooruit gaat zetten?

--
Bart Van Hemelen [at] GMail [dot] com
-------------------------------------------------------------------------------
"Something about those little pills / Unreal / The thrills / They yield /
Until / They kill / A million braincells"
-- Green Velvet - "La La Land"

Bart Van Hemelen

unread,
Mar 2, 2009, 4:12:30 PM3/2/09
to

Heb ik al uitgelegd.
http://groups.google.com/group/nl.kunst.sf+fantasy/msg/e98152dc673b6abd

Zie ook:
http://www.tvsquad.com/2008/05/16/fox-trims-commercials-on-fringe-and-dollhouse/

---------------------------------------------------------------------------
"It's a simple concept and potentially revolutionary," said Fox
Entertainment Chairman Peter Liguori. "We're going to have less
commercials, less promotional time, and less reason for viewers to use
the remote. We're going to redefine the viewing experience."

You might be wondering how they're going to pay for those pricey
sci-fi shows, especially in light of the fact that without
commercials, the episodes will be longer. The answer: Charge
advertisers a premium.
---------------------------------------------------------------------------

Randomcybrarian

unread,
Mar 2, 2009, 4:48:42 PM3/2/09
to
Bart Van Hemelen wrote:

> Sorry, maar d'r moet een ongefilterd mirakel gebeuren om deze show op
> aanvaardbaar niveau te tillen, laat staan dat het ver de verwachtingen
> zou overtreffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Whedon hier
> tegen zijn instincts in zit te werken, in een poging "normale" tv te
> maken. En dan moet ik geloven dat binnen een aflevering of twee, drie
> deze show plots reuzenstappen vooruit gaat zetten?

De hemel valt! Ik ben het met Bart eens!

Het kon me werkelijk niet boeien en mijn gedachten dwaalden af naar Tru
Calling wat ik tenminste nog 10 afleveringen of zo redelijk vond.

Das geen best teken.

Ik hoop echt dat het miljoenen kijkertjes erbij gaat krijgen maar
vooralsnog gaat Dollhouse van mijn kijklijst af. Jammer maar zelfs als
hapslikwegtv boeit het mij te weinig.

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

marbel

unread,
Mar 2, 2009, 5:57:21 PM3/2/09
to

LOL, en dat van iemand die TOL braaf blijft kijken....

Marjolein (die eigenlijk geen moeite heeft met het tempo, als ze het
maar leuk opvullen)

marbel

unread,
Mar 2, 2009, 6:04:02 PM3/2/09
to
>> welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scènes die ze

>> samen deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en
>> slungeligheid volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering
>> haar vrouwtje stond als leider van de groep die Echo kwam redden
>> tijdens die ontvoeringszaak. Indrukwekkend en het bewijs van een
>> "range" die Eliza Dushku nog maar moet laten zien in deze serie.
>
> Grappige knipook ook dat ze helemaal van Australie kwam overgevlogen.

Ik vond haar eigenlijk helemaal niet zo goed acteren. De overdreven
duizeligheid vond ik al niet echt en bij haar 'grootste fan' performance
moest ik alleen maar enorm aan dat karakter van Wendy van Dijk denken
(Ushi?). Zo overdreven qua stunteligheid en met die vallende bril die ze
steeds met twee polsjes weer rechtop zette... nah, ik was er niet kapot van.

>> Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en
>> Echo. Boyd die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze
>> wel echt kan zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige
>> interactie maakt tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt
>> het ook is.
>
> Boyd blijft ook wel de politieagent. Weten we eigenlijk al waarom hij
> daarmee gestopt is?

nee, volgens mij weten we dat nog niet. De tegenstelling tussen hem en
de handler van Sierra vond ik wel wat erg bot gebracht. Ik ben van
Whedon meer subtiliteit gewend bij dat soort verhoudingen, dit is
allemaal wel erg dik erbovenop voor de mentally challenged.

>> De verhaallijn met Agent Ballard (leuk gesprek had hij trouwens met
>> Victor, dialoog-technisch) neemt weer een sprongetje. Zijn informant
>> blijkt (wisten we dat nog niet? Ik wel, maar misschien alleen omdat ik
>> wist dat hij de acteur was die Victor speelde?) een Doll te
>> zijn. Daarna een verplicht actienummertje in dat warenhuis, maar dat
>> mocht de pret niet drukken. Ballard liet zich van z'n stoere kant
>> zien: dat gaat nog mooi worden, in de latere afleveringen.

Volgens mij komen we nu pas te weten dat Victor een doll is. Voor mij
was het in ieder geval nieuws en ik moest ook wel grinniken om zijn
eerdere opmerking over 'had ik ook wel gewild, een doll zijn, en dan
terugkomen als Doris Fucking Day'. Ook hier vind ik het accent en het
typetje er wat te dik bovenop liggen eerlijk gezegd, maar het stoort pas
als er teveel Victor in beeld is, niet bij de kleine scenes.

> En zijn buurvrouw doet echt wel alle moeite om contact te blijven
> houden. De kansen dat ze voor het Dollhouse werkt nemen serieus toe.

Kweetniet. Nu verdenken we iedereen er natuurlijk van dat ze voor het
dollhouse werken, maar ze is zo continu aanwezig.

>> Verder blijft Echo de verwachtingen overtreffen. Niet alleen als ze
>> als ge"imprint" persoon rondloopt, maar ook in de Dollhouse zelf. En
>> Echo en Sierra worden langzaamaan een soort vriendinnen. Dat gaf ook
>> aanleiding tot wat meteen het sterkste moment van de aflevering was:
>> Sierra die Echo met een glimlach van herkenning groet en Echo die haar
>> hoofd schudt omdat ze bekeken worden en ze zich blijkbaar realiseert
>> dat hun vriendschap gevaarlijk is. Erg tof.
>
> Dat belooft veel voor de verdere arc.

Dat op het eind vond ik ook wel mooi, een communicatie waaruit bleek dat
ze inderdaad meer onthoudt of aanvoelt dat ze zou moeten.

Marjolein


marbel

unread,
Mar 2, 2009, 6:08:52 PM3/2/09
to

Ha, wacht maar. Nog een paar jaar en iedereen die wil kan onder
behandeling om de wereldtop te halen ;)

Ik vind dat ook overdreven, dat ze alle fysieke kenmerken erbij krijgen.
Vond ik met de astma enzo nog niet zo, dat kan ook vaak psychosomatisch
zijn en bijziendheid kan ook in de hersenen zitten (tenslotte kunnen ze
je hersens ook aanwennen om alles ondersteboven te zien). Maar dat ze
met hun hele lijf inene alles aan lijken te kunnen, dat vind ik sterk.
Dat red je niet met wat joga en een loopband.

>> Dichen Lachman (Sierra) had deze week een wat grotere rol en dat was

>> welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scènes die ze

>> samen deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en
>> slungeligheid volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering
>> haar vrouwtje stond als leider van de groep die Echo kwam redden
>> tijdens die ontvoeringszaak.
>
> Hier begreep ik de logica niet van; Echo was erin gezet als zangeres die
> alles zou doen om hoe-heette-ze-ook-alweer te redden. Waarom Sierra dan
> niet op een soortgelijke manier imprinten? Ze was nu alleen maar
> hulpeloos en kwam als zodanig nog in gevaar ook. Blijkbaar was dat met
> opzet, maar ik vond het niet erg logisch.

Nope, vond ik ook een vreemde dekmantel.

>> Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en Echo.
>> Boyd die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze wel
>> echt kan zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige
>> interactie maakt tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt
>> het ook is.
>
> Ja, Boyd's rol is leuk, en Fred (euh, ik weet niet hoe ze hier heet) kan
> ook leuk worden.

Saunders. Zij met de niet-helende littekens ;)

> > Al met al vond ik dit van de drie eerste afleveringen duidelijk de
>> beste. Ik heb me er in elk geval uitstekend mee vermaakt, en de
>> kwaliteit in dialoog zoals we die van een ME-serie gewend zijn, begint
>> weer langzaam boven te drijven. Goede zaak. Nu nog wat betere losse
>> verhaaltjes (of beter: meer aandacht voor de "arc") en het gaat nog
>> echt wat worden met deze serie.
>
> Grappig, ik vond het dus duidelijk de minste (voor zover je dat kan
> zeggen na 3 afleveringen). De dialogen beginnen inderdaad wel meer
> herkenbare trekjes te vertonen nu, maar qua interne logica en
> interessante personages mag het wat mij betreft nog een hele grote
> sprong maken. Ik wacht rustig af tot de door jou beloofde aflevering 6
> en verder ;c)

Mwoah. Ik vond deze amusanter om naar te kijken, maar vind het allemaal
nog niet zo hoogstaand. Om nu te discussieren welke aflevering een 5
krijgt en welke een 5+ is minder relevant ;). Nou, ok, een zesje, want
ik blijf wel kijken.

Marjolein

George van Hal

unread,
Mar 3, 2009, 2:13:07 AM3/3/09
to

> Echt? Ik vond aflevering 2 stukken leuker dan deze, eigenlijk.

Nee, ik vond aflevering 2 eigenlijk de minste. Die ellenlange saaie
jachtscènes, pffft. Dan was deze engagement ten minste *leuker* :-).

Maar wat het belangrijkste verschil is, is toch wel dat de dialogen in
deze aflevering een stuk beter "lopen". Kijk, de afleveringen zijn tot
nu toe niet briljant, maar dát vind ik toch wel belangrijk. Dat dat weer
werkt. Daarna zien we wel weer :-).

> Wat me wat stoort in het geheel is dat Echo naast de geestelijke
> vermogens blijkbaar ook de lichamelijke vermogens van anderen erbij
> krijgt. De eerste week bleek ze slechtziend en astmatisch. De tweede
> week bleek ze enorm sterk (hoewel haar kracht het daar toch een paar
> keer leek te begeven) en nu kon ze ineens weer zingen.

Dat stoort me niet zo. Ik accepteer dat als onderdeel van de basale
premise. In Buffy maakte ik me ook nooit druk om ongeloofwaardige
elementen van de basale set-up (waarom bleef Sunnydale High in
vredesnaam open? Waarom stuurde het leger een stapel tieners naar de
universiteit om op demonen te jagen? Waarom pokerde de
demonengemeenschap om fucking kittens? Enzovoorts :-)).

> Hier begreep ik de logica niet van; Echo was erin gezet als zangeres die
> alles zou doen om hoe-heette-ze-ook-alweer te redden. Waarom Sierra dan
> niet op een soortgelijke manier imprinten? Ze was nu alleen maar
> hulpeloos en kwam als zodanig nog in gevaar ook. Blijkbaar was dat met
> opzet, maar ik vond het niet erg logisch.

Ja, ik had het idee dat ze er zat voor "noodgevallen". Dat ze dan als
een soort terminator "aan" zou gaan. Dat deed ze natuurlijk níet om
zichzelf te beschermen, dus toen ze ontvoerd werd, gebeurde er niets.
Tenminste, dat was mijn redenatie. Maar erg sterk, vond ik dat niet.

Wél sterk vond ik dat Echo het plan veranderde om Sierra te redden. Ook
in haar nieuwe geïmprinte persoonlijkheid, nam ze het instinctief voor
Sierra op, omdat het haar vriendin is.

> Ja, Boyd's rol is leuk, en Fred (euh, ik weet niet hoe ze hier heet) kan
> ook leuk worden.

Ja, dat denk ik ook.

> Grappig, ik vond het dus duidelijk de minste (voor zover je dat kan
> zeggen na 3 afleveringen). De dialogen beginnen inderdaad wel meer
> herkenbare trekjes te vertonen nu, maar qua interne logica en
> interessante personages mag het wat mij betreft nog een hele grote
> sprong maken. Ik wacht rustig af tot de door jou beloofde aflevering 6
> en verder ;c)

Yep. Tot nu toe blijft dit een serie met potentie maar op het moment nog
grote problemen. Maar gezien het enorme talent dat in de writers room
zit, twijfel ik er niet aan dat dat goed gaat komen.

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Mar 3, 2009, 2:17:03 AM3/3/09
to

> nee, volgens mij weten we dat nog niet. De tegenstelling tussen hem en

> de handler van Sierra vond ik wel wat erg bot gebracht. Ik ben van
> Whedon meer subtiliteit gewend bij dat soort verhoudingen, dit is
> allemaal wel erg dik erbovenop voor de mentally challenged.

Vergeet niet dat Whedon bij Dollhouse minder hands-on is dan in z'n
vorige series. Het werkt makkelijk als shorthand en het is ook geen
excuus, want de overige writing staff is ССk heel goed. In deze
aflevering vond ik het beste gesprek die tussen Ballard en Victor en het
mag dan ook geen verbazing oproepen dat die rechtstreeks uit het
(overigens briljante, ik heb het gelezen) originele pilotscript kwam.

De rest van de aflevering kwam van de hand van firsttime
scriptschrijvers Jed & Maurissa, respectievelijk het broertje van Joss
en de vriendin van Jed, waar hij voor 'Dr. Horrible' voor het eerst mee
samenwerkte.

> Volgens mij komen we nu pas te weten dat Victor een doll is. Voor mij
> was het in ieder geval nieuws en ik moest ook wel grinniken om zijn
> eerdere opmerking over 'had ik ook wel gewild, een doll zijn, en dan
> terugkomen als Doris Fucking Day'. Ook hier vind ik het accent en het
> typetje er wat te dik bovenop liggen eerlijk gezegd, maar het stoort pas
> als er teveel Victor in beeld is, niet bij de kleine scenes.

Eens wat de acteur betreft. De verdere gelaagdheid in dat gesprekje, is
weer typisch Whedon. En zoals gezegd rechtstreeks uit de originele
pilotscript.

> Dat op het eind vond ik ook wel mooi, een communicatie waaruit bleek dat
> ze inderdaad meer onthoudt of aanvoelt dat ze zou moeten.

Yep.

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Mar 3, 2009, 2:26:56 AM3/3/09
to

> Puberale nonsens. Echt, alsof 't geschreven is door pubers met nul
> komma nul verbeelding.

Nou nou, Bart. Dat valt dus wel mee. Ik vind de losse verhaallijntjes
ook nog steeds verre van geweldig, maar ze zijn niet veel beter/slechter
dan in veel vergelijkbare series waar dergelijke losse verhaaltjes de
scepter zwaaien. Pak een gemiddelde procedural, iets als 'The Dead Zone'
of zelfs bijvoorbeeld het eerste seizoen van 'Angel' en je zult zien dat
die wekelijkse zaken ook allemaal geen shakespeare zijn.

> Let's be honest, George:
> als dit geen Whedon-product was, dan zat je dit genadeloos neer te
> sabelen. Alleen al de goedkope sets van deze aflevering: blergh.

Wat die goedkope sets betreft: dat vond ik wel meevallen.

Wat de rest betreft: "genadeloos neersabelen", is niet héél erg mijn
stijl. Redelijk kritisch wel. Had ik dit anders beoordeeld als het geen
Joss Whedon product was geweest? Ja. Maar dat is dan ook redelijk. Ik
kijk nu naar de potentie en ga af op de geluiden die mij bereiken. Joss
Whedon heeft aan de lopende band dingen geleverd die fantastisch waren:
drie hele goede series, een geweldige speelfilm, een heerlijke
internetmusical en stapels goede comics. Hij heeft daarmee wat voordeel
van de twijfel verdiend, in mijn ogen. Dus als het na drie afleveringen
nog niet geweldig is, dan wacht ik geduldig af en zoek ik naar
verbeteringen. Als Joss Whedon zélf zegt dat hij over de eerste 5
afleveringen niet zo tevreden is, maar dat hij daarna de flow te pakken
had, dan geloof ik dat. Als Dollhouse na dit eerste seizoen dit niveau
niet blijkt te hebben ontstegen, dan beschouw ik het als mislukking.

Overigens denk ik óók dat als deze serie niet door Joss Whedon
geschreven was, de recensies en beoordelingen wat milder zouden zijn. De
naam Whedon komt met een bepaald verwachtingspakket. Niet alleen qua
kwaliteit, maar ook qua stijl. En in beide gevallen voldoet het niet aan
de verwachtingen. De vroege recensies van Firefly waren bijvoorbeeld óók
behoorlijk negatief. Dat is pas later bijgetrokken en inmiddels heeft
het de status van klassieker. Het kan verkeren.

Overigens doet het me wel pijn om te constateren dat het originele pilot
script stúkken beter is dan wat we nu zagen. Een pijnlijke hint dat de
suggesties van Fox meer kapot hebben gemaakt dan ons lief was, in eerste
instantie.

> En zowat het enige moment in de show dat Whedonesque was.

Ja, misschien wel, hoewel ik het gesprek tussen Ballard en Victor ook
erg sterk vond. Maar het was wel een hintje naar meer.

> Sorry, maar d'r moet een ongefilterd mirakel gebeuren om deze show op
> aanvaardbaar niveau te tillen, laat staan dat het ver de verwachtingen
> zou overtreffen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Whedon hier
> tegen zijn instincts in zit te werken, in een poging "normale" tv te
> maken. En dan moet ik geloven dat binnen een aflevering of twee, drie
> deze show plots reuzenstappen vooruit gaat zetten?

Ja. Het network gaat zich er minder mee bemoeien, de arc gaat centre
stage krijgen. Ik verwacht er wat van. Het kan ook drie keer niks
worden. Dat zou dan weer zonde zijn.

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Mar 3, 2009, 2:32:27 AM3/3/09
to

> Ik hoop echt dat het miljoenen kijkertjes erbij gaat krijgen maar

> vooralsnog gaat Dollhouse van mijn kijklijst af. Jammer maar zelfs als
> hapslikwegtv boeit het mij te weinig.

We roepen wel als je over 3 afleveringen alweer terug moet keren ;-).

Groeten,
George

Randomcybrarian

unread,
Mar 3, 2009, 12:10:59 PM3/3/09
to
George van Hal wrote:

Prima :)

Doe wel even een ATT Random he?


--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

George van Hal

unread,
Mar 3, 2009, 1:53:39 PM3/3/09
to

Geen probleem, daar zijn we voor :-).

Groeten,
George

Andrea!

unread,
Mar 4, 2009, 5:58:56 PM3/4/09
to

Ik vind het tot dusver aardig. Dat vond ik ook van de eerste 2 of 3 eps van
Firefly en de eerste 10 eps van Buffy, dus er is bepaald hoop. Ik vind ED
haar rol heel erg goed neerzetten, ze switcht heel mooi en natuurlijk tussen
de verschillende 'persoonlijkheden', wat me tegenvalt is het gebrek aan
motivatie waarom er een Dollhouse is. Om de centen? Wie wordt er dan rijk?
Ik wil veel meer achtergronden en argumenten waarom de mensen die er werken,
er werken, en minder hero-of-the-week. De verhaallijn met die FBI-agent vind
ik lichtelijk irritant.

En ik wil minder Amy Acker... Ik vond haar als Fred al niet te pruimen, en
hier heb ik ook alsmaar iets van "Ga weg!"

Maar verder, aardig, en ik blijf wel kijken.

--
Andrea


Niek

unread,
Mar 6, 2009, 9:23:27 AM3/6/09
to
>> Waarom het meer dan 42 minuten is, is mij ook een raadsel. Het is mij
>> nu ook te saai om het helemaal aandachtig te volgen.
>
> LOL, en dat van iemand die TOL braaf blijft kijken....

Ja maar! Dat is heel iets anders.

--
Niek

Giovanni Wassen

unread,
Mar 6, 2009, 9:26:12 AM3/6/09
to
Niek <ni...@nksf.nl> wrote:

<lichte meningsspoilerspace>
<lichte meningsspoilerspace>
<lichte meningsspoilerspace>
<lichte meningsspoilerspace>
<lichte meningsspoilerspace>


>>> Waarom het meer dan 42 minuten is, is mij ook een raadsel. Het is mij
>>> nu ook te saai om het helemaal aandachtig te volgen.
>>
>> LOL, en dat van iemand die TOL braaf blijft kijken....
>
> Ja maar! Dat is heel iets anders.

Dat is oud en saai, dit is nieuw en saai :)

Niek

unread,
Mar 6, 2009, 9:29:20 AM3/6/09
to
>> Boyd blijft ook wel de politieagent. Weten we eigenlijk al waarom hij
>> daarmee gestopt is?
>
> nee, volgens mij weten we dat nog niet. De tegenstelling tussen hem en
> de handler van Sierra vond ik wel wat erg bot gebracht. Ik ben van
> Whedon meer subtiliteit gewend bij dat soort verhoudingen, dit is
> allemaal wel erg dik erbovenop voor de mentally challenged.

En dat is inderdaad niet wat ik van een Whedon-serie zou verwachten. Er zit
wel net een tikkeltje meer in dan een doorsnee lekkere weghap serie maar toch
te weinig als het zo gaat blijven. Tja, als je Whedon heet dan schep je
verwachtingen en daarmee wordt de standaard hoog gelegd, in ieder geval bij
mij. En dan roepen dat het pas na zes afleveringen wat gaat worden, vind ik
ook zo wat. Je kan ook meteen er iets goeds van maken. Of is dat te simpel
gedacht?

> Volgens mij komen we nu pas te weten dat Victor een doll is. Voor mij
> was het in ieder geval nieuws

Voor mij ook. En een hele leuke verrassing die ik in de verste verte niet aan
had zien komen. Vooral ook om zijn opmerking dat hij wel zo'n doll had willen
zijn.

>> En zijn buurvrouw doet echt wel alle moeite om contact te blijven
>> houden. De kansen dat ze voor het Dollhouse werkt nemen serieus toe.
>
> Kweetniet. Nu verdenken we iedereen er natuurlijk van dat ze voor het
> dollhouse werken, maar ze is zo continu aanwezig.

Ik was er helemaal nog niet opgekomen dat dat het geval zou kunnen zijn en
eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat aan de hand is. Zij zal de steun van
Paul zijn maar dan op de achtergrond.

> Dat op het eind vond ik ook wel mooi, een communicatie waaruit bleek dat
> ze inderdaad meer onthoudt of aanvoelt dat ze zou moeten.

Heel mooi en redelijk subtiel. Ik word er nieuwsgierig van wat er in haar
hoofd omgaat.

--
Niek

Niek

unread,
Mar 6, 2009, 9:32:09 AM3/6/09
to
Giovanni Wassen wrote:

> Dat is oud en saai, dit is nieuw en saai :)

Kweetnie.

Ik wist trouwens niet dat jij TOL keek.

--
Niek

Giovanni Wassen

unread,
Mar 6, 2009, 9:35:04 AM3/6/09
to
Niek <ni...@nksf.nl> wrote:

Je weet vast ook niet dat ik net een stapel papier heb versnipperd.

En nee, ik kijk TOL niet mee, maar heb er wel wat van gezien.

Het juiste antwoord is: Dollhouse lijkt tijd te moeten vullen terwijl TOL
zover ik weet gewoon wat trager werd gebracht.

Niek

unread,
Mar 6, 2009, 9:54:55 AM3/6/09
to
Giovanni Wassen wrote:
> Niek <ni...@nksf.nl> wrote:
>
>> Giovanni Wassen wrote:
>>
>>> Dat is oud en saai, dit is nieuw en saai :)
>> Kweetnie.
>>
>> Ik wist trouwens niet dat jij TOL keek.
>
> Je weet vast ook niet dat ik net een stapel papier heb versnipperd.

Dat vertel je me nu pas???

> En nee, ik kijk TOL niet mee, maar heb er wel wat van gezien.

Aha, op die manier.

> Het juiste antwoord is: Dollhouse lijkt tijd te moeten vullen terwijl TOL
> zover ik weet gewoon wat trager werd gebracht.

Juist!

--
Niek

Sander Verbrugge

unread,
Mar 7, 2009, 6:08:58 PM3/7/09
to
George van Hal:

Deze aflevering vond ik ook een stuk beter dan de vorige twee, maar dat zal
ook komen doordat vooral 1x02 een stuk langzamer tempo had :)

Topher vind ik eigenlijk wel een typisch Joss-karakter. Evenals Boyd
overigens. Maar Topher heeft nog weinig screentime gehad, dus ik vind dat
je hem een beetje te snel neersabelt :-p

> Dichen Lachman (Sierra) had deze week een wat grotere rol en dat was

> welkom. Ze speelde Eliza Dushku van het scherm in de scènes die ze samen

> deden. Als 'grootste fan' was ze in haar nerdigheid en slungeligheid
> volkomen overtuigend, terwijl ze in de eerste aflevering haar vrouwtje
> stond als leider van de groep die Echo kwam redden tijdens die
> ontvoeringszaak. Indrukwekkend en het bewijs van een "range" die Eliza
> Dushku nog maar moet laten zien in deze serie.

Eliza was wel op haar plaats in dat karakter. Het deed me een beetje aan
Faith denken. Ik moest ook even denken aan haar rol in Bring It On :)

> Verder weer wat leuke details in de interactie tussen Boyd en Echo. Boyd
> die nerveus is voordat Echo opgaat en zich afvraagt of ze wel echt kan
> zingen, was ronduit schattig. Hun vader-dochter-achtige interactie maakt
> tot nu toe toch wel een beetje de serie, hoe beperkt het ook is.

Inderdaad, dat maakte Boyd net even persoonlijker.

> De verhaallijn met Agent Ballard (leuk gesprek had hij trouwens met
> Victor, dialoog-technisch) neemt weer een sprongetje. Zijn informant
> blijkt (wisten we dat nog niet? Ik wel, maar misschien alleen omdat ik
> wist dat hij de acteur was die Victor speelde?) een Doll te zijn. Daarna
> een verplicht actienummertje in dat warenhuis, maar dat mocht de pret
> niet drukken. Ballard liet zich van z'n stoere kant zien: dat gaat nog
> mooi worden, in de latere afleveringen.

Ballards informant die een Doll bleek te zijn was best verrassend. Ballard
is op die manier ook een poppetje aan touwtjes. Al zullen ze hem liever
dood gezien hebben bij die hinderlaag.

En George, wat lees ik nou? Pilotscripts? Je beseft toch wel dat je
hierdoor niet van je imago als Joss fanboy afkomt, he? :-p

--
Duck.

Bart Van Hemelen

unread,
Mar 15, 2009, 4:12:30 PM3/15/09
to

Ik zat ook al een paar keer te denken: dan nog liever Tru Calling. Dat
had tenminste nog zijn momenten, en voor de rest had het niet al te
veel pretentie. Maar Dollhouse? Zoveel pretentie, maar niks om die
pretentie te verdienen.

Bart Van Hemelen

unread,
Mar 15, 2009, 4:38:35 PM3/15/09
to
On Tue, 03 Mar 2009 08:26:56 +0100, George van Hal <g...@browncoats.nl>
wrote:

George, het hele concept is puberaal. Ik zou hiet zo graag zitten
roepen dat 't echt fantastisch geweldig is, maar dat is het
overduidelijk niet. Hoe je 't ook draait of keert, het gaat om
gebrainwashte hoertjes.

En iedereen die 't vergelijkt met het begin van Buffy: Buffy dateert
uit een tijd dat TV-series allesbehalve geweldig waren, en alleen al
daarom ben ik ene pak vergevingsgezinder. Maar Dollhouse komt op 't
scherm in een tijdsvak waarin we nog maar net afscheid hebben genomen
van The Sopranos, waarin de wonde van het ontbreken van een seizoen 4
van Deadwood nog steeds redelijk vers is, een tijdsvak waarin we
worden verbluft door prachtseries a la Damages en Mad Men, een
tijdsvak waarin een serie als Lost op z'n eigen termen bezig is aan
het voorlaatste seizoen. Bovendien wordt Dollhouse gemaakt door mensen
die ervaring hebben, die beslagen zijn in 't maken van goede TV.

Dat Tim Kring zo vaak de bal missloeg in s1 van Heroes konden we
vergeven, omdat die serie geweldig kon zijn bij momenten ("Company
Man"). Maar ondertussen zitten we in s3, en het knoeiwerk wordt maar
erger en erger, en de enige hoop die we hebben is dat de terugkeer van
Bryan Fuller dit seizoen nog gaat redden -- zowat het enige goede dat
kan voortkomen uit de cancellation van Pushing Daisies.

Ik ben best bereid dezelfde vergevingsgezindheid te hebben tov Whedon:
het is lang geleden dat hij nog tv gemaakt heeft, en misschien
verdeelt hij zijn talenten teveel over al die comics, en misschien
wordt hij aan een strakke leiband gehouden,... Maar mogen we in ruil
dan alsjeblieft een paar flitsen van ouderwetse Whedon-greatness zien?

>Ik vind de losse verhaallijntjes
>ook nog steeds verre van geweldig, maar ze zijn niet veel beter/slechter
>dan in veel vergelijkbare series waar dergelijke losse verhaaltjes de
>scepter zwaaien. Pak een gemiddelde procedural, iets als 'The Dead Zone'
>of zelfs bijvoorbeeld het eerste seizoen van 'Angel' en je zult zien dat
>die wekelijkse zaken ook allemaal geen shakespeare zijn.

Maar TDZ was nooit een hoogvlieger, en komt ook niet uit een stal van
hoogvliegers. En Angel s1... tja, ik ben d'r allesbehalve een fan van,
maar het waren babysteps voor Whedon en hij zat bij een kleine zender
etc. Sorry, maar als dit je beste verdediging is?

>Wat de rest betreft: "genadeloos neersabelen", is niet héél erg mijn
>stijl. Redelijk kritisch wel. Had ik dit anders beoordeeld als het geen
>Joss Whedon product was geweest? Ja. Maar dat is dan ook redelijk. Ik
>kijk nu naar de potentie en ga af op de geluiden die mij bereiken.

Maar George, ik durf te wedden dat zowat elke serie dezelfde geluiden
uitstuurt. Denk je dat ze bij Heroes en public rondbazuinen dat het
deze week weeral niks is, maar dat het binnenkort een pak beter wordt?
Achteraf, sure... maar daarna volgt weer de sales pitch.

>Joss
>Whedon heeft aan de lopende band dingen geleverd die fantastisch waren:
>drie hele goede series, een geweldige speelfilm,

Dat laatste valt te betwisten.

>een heerlijke
>internetmusical en stapels goede comics. Hij heeft daarmee wat voordeel
>van de twijfel verdiend, in mijn ogen.

Of je zou kunnen zeggen dat iemand met al dit talent met betere output
moet komen dan Dollhouse.

>Overigens denk ik óók dat als deze serie niet door Joss Whedon
>geschreven was, de recensies en beoordelingen wat milder zouden zijn.

Echt? Sorry, maar als je ziet hoe d'r ingehakt werd op Lost in s2...
Of kijk naar de reacties op Tru Calling.

>Overigens doet het me wel pijn om te constateren dat het originele pilot
>script stúkken beter is dan wat we nu zagen. Een pijnlijke hint dat de
>suggesties van Fox meer kapot hebben gemaakt dan ons lief was, in eerste
>instantie.

Ik snap niet waarom Minear of Whedon blijven met Fox in zee gaan.

George van Hal

unread,
Mar 15, 2009, 5:49:11 PM3/15/09
to

> Hoe je 't ook draait of keert, het gaat om
> gebrainwashte hoertjes.

Beste Bart. Dat jouw hersenen niet in staat zijn in het concept nuance
te zien en slechts naar puberaal hoertjes terrein grijpen, daar kan ik
niets aan doen. Daar kan het mooiste betoog ter wereld nog niets aan
veranderen.

> Maar mogen we in ruil
> dan alsjeblieft een paar flitsen van ouderwetse Whedon-greatness zien?

Die "paar flitsen" hebben we al gehad. Maar zoals met alles, staat het
je vrij daarover van mening te verschillen.

> En Angel s1... tja, ik ben d'r allesbehalve een fan van,
> maar het waren babysteps voor Whedon en hij zat bij een kleine zender
> etc.

Een kleine zender maakt uit? Haha. Laat me niet lachen.

Enneh: "babysteps"? Hij had er toen anders al drie seizoenen Buffy
opzitten met een aantal juweeltjes van afleveringen. Sommige series
duren iets langer totdat ze hun draai vinden. Angel was daarvan een
voorbeeld, Buffy iets minder, Firefly niet en Dollhouse juist weer wat
meer.

> Sorry, maar als dit je beste verdediging is?

Het is geen "verdediging", het is een mening. En dit is een discussie,
een uitwisseling van gedachten, geen wedstrijd. Zou leuk zijn als jij
eens wat minder puberaal een dergelijke discussie aan zou gaan. Degene
die het hardste en stelligste roept dat hij gelijk heeft, heeft niet
altijd gelijk. Iemand die het met jou oneens is, heeft een andere
mening, maar is geen idioot. Je doet alsof de hele wereld het op jouw
manier ziet en en andere mensen hun ogen eens open moeten doen en zien
dat Jouw Mening Heilig Is. Dat is niet zo. Kijk om je heen. Accepteer
andere standpunten. Discussier erover, maar maak er geen wedstrijd of
egostrijd van. Is onnodig. Zeker hier.

> Maar George, ik durf te wedden dat zowat elke serie dezelfde geluiden
> uitstuurt. Denk je dat ze bij Heroes en public rondbazuinen dat het
> deze week weeral niks is, maar dat het binnenkort een pak beter wordt?
> Achteraf, sure... maar daarna volgt weer de sales pitch.

Uiteraard. Maar dat is een andere situatie. Joss Whedon heeft een enorm
loyale en trouwe fanbase. Reeds *voordat* de eerste aflevering werd
uitgezonden, wisten we al dat hij over het begin niet tevreden was,
omdat hij dat durft te vertellen. Dat is niet achteraf, dat is vooraf.
En zo weten we ook al een tijd dat hij een stuk meer tevreden is over de
tweede helft van het seizoen. Bovendien wordt de serie week na week
beter. Dat schept verwachtingen.

>>Joss
>>Whedon heeft aan de lopende band dingen geleverd die fantastisch waren:
>>drie hele goede series, een geweldige speelfilm,

> Dat laatste valt te betwisten.

Zoals alles valt te betwisten. Ik zie een ijzersterke film met een
gigantisch goed script. Een film die ik al ruim 15 keer gezien heb en me
nog steeds niet weet te vervelen. Een film bovendien, die uitstekende
kritieken heeft gekregen. Is er wat op aan te merken? Natuurlijk. Er is
op alles iets aan te merken, zo ook op Serenity. Maar Joss Whedon maakt
dingen die mij aanspreken en Serenity is daarvan een uitstekend
voorbeeld. Dollhouse spreekt me vooralsnog iets minder aan, maar ik word
er week na week meer door gegrepen. Ik verwacht - op basis van zijn
totale hoeveelheid werk - dat ik uiteindelijk ook voor deze serie zal
vallen. Is dat niet zo, dan even goede vrienden. Het kan niet elke keer
raak zijn.

> Of je zou kunnen zeggen dat iemand met al dit talent met betere output
> moet komen dan Dollhouse.

Ja, dat zou inderdaad de meest negatieve insteek mogelijk zijn. Is het
nou echt zo onmogelijk om (genuanceerd!) kritisch naar deze afleveringen
te kijken *en* tegelijkertijd te hopen/geloven dat het beter gaat worden?

>>Overigens denk ik óók dat als deze serie niet door Joss Whedon
>>geschreven was, de recensies en beoordelingen wat milder zouden zijn.

> Echt? Sorry, maar als je ziet hoe d'r ingehakt werd op Lost in s2...
> Of kijk naar de reacties op Tru Calling.

Niet wat ik bedoel. Bij Joss Whedon hoort een stijlverwachting. Daaraan
voldoet dit niet. Bekijk het zo: als The Beatles met een album vol
gierende metal waren gekomen, was het afgekraakt. Ookal was het
veelbelovende, uitstekende metal. Zelfde gebeurde bijvoorbeeld bij
Radiohead toen ze na 'Ok Computer' ineens iets anders gingen doen.

Dollhouse valt tegen, is (nog) niet briljant. Koppel dat aan
verwachtingen die niet waargemaakt worden en je krijgt negatieve
recensies. Overigens worden de recensies voor de nieuwe afleveringen
steeds beter. En terecht. We zijn for crying out loud pas bij aflevering
5, inmiddels. En dit gaat over de *derde* aflevering. Waarbij bovendien
slechts de eerste haastaflevering door Whedon zelf geschreven is. Ik
vind de reacties overtrokken.

> Ik snap niet waarom Minear of Whedon blijven met Fox in zee gaan.

Eliza had een contract bij Fox. Joss Whedon maakt deze serie voor haar.
QED.

Groeten,
George

Bart Van Hemelen

unread,
Mar 21, 2009, 7:30:44 AM3/21/09
to
On Sun, 15 Mar 2009 22:49:11 +0100, George van Hal <g...@browncoats.nl>
wrote:

Maar uiteindelijk is dat 't concept.

>> Maar mogen we in ruil
>> dan alsjeblieft een paar flitsen van ouderwetse Whedon-greatness zien?
>
>Die "paar flitsen" hebben we al gehad. Maar zoals met alles, staat het
>je vrij daarover van mening te verschillen.

Met flitsen bedoel ik meer dan een paar seconden per ep.

>> En Angel s1... tja, ik ben d'r allesbehalve een fan van,
>> maar het waren babysteps voor Whedon en hij zat bij een kleine zender
>> etc.
>
>Een kleine zender maakt uit? Haha. Laat me niet lachen.

Budget. Waarom gata Pushing Daisies niet naar een kleinere zender die
al te graag dat soort kijkcijfers wil hebben? Budget.

>Enneh: "babysteps"? Hij had er toen anders al drie seizoenen Buffy
>opzitten met een aantal juweeltjes van afleveringen.

Maar dat betekent niet dat je dan plots nog een tweede serie d'r bij
kan verzinnen. Zie ook: Shondra Rhimes. Het is zoals een heleboel
bands: CD 1 is iets waar ze al jaren aan hebben zitten werken, en CD 2
is wat ze rap-rap bij elkaar geschreven hebben terwijl ze aan een
slopende tour voor de succesvolle CD 1 bezig zijn.

Bij Angel had ik 't gevoel dat 't een ideetje was dat Whedon nog had
liggen, dat allesbehalve uitgewerkt was, en dat snel-snel in productie
moest omdat de zender graag een spin-off had en omdat Whedon vond dat
er meer in 't personage Angel zat. Maar dan kwam de realiteit, en
blijkt dat een hands-on iemand als Whedon misschien niet de geschikste
kerel is om twee series tegelijk te besturen, en dus kwam d'r pas
verbetering in Angel vanaf s2. Waar ik pas jaren later achter kwam,
nadat ik ergens in s3 of zo terug ben aangehaakt.

Ik ga hier nog steeds niet beweren dat Angel s1 een must-see is, maar
ik heb wel begrip voor wat er mis is gelopen. Maar Dollhouse is
Whedon's hoofdfocus op dit moment, en om dan te zien dat een ervaren
rot nog ergere fouten maakte dan bij Firefly... Hoeveel pilot-scripts?
Waarom kon Whedon niet voorspellen wat de Fox-leiding dacht van zijn
ideeën?

>Het is geen "verdediging", het is een mening. En dit is een discussie,
>een uitwisseling van gedachten, geen wedstrijd. Zou leuk zijn als jij
>eens wat minder puberaal een dergelijke discussie aan zou gaan. Degene
>die het hardste en stelligste roept dat hij gelijk heeft, heeft niet
>altijd gelijk. Iemand die het met jou oneens is, heeft een andere
>mening, maar is geen idioot. Je doet alsof de hele wereld het op jouw
>manier ziet en en andere mensen hun ogen eens open moeten doen en zien
>dat Jouw Mening Heilig Is. Dat is niet zo. Kijk om je heen. Accepteer
>andere standpunten. Discussier erover, maar maak er geen wedstrijd of
>egostrijd van. Is onnodig. Zeker hier.

Standpunten moeten onderbouwd worden met argumenten. Jij lijkt echter
twee standaarden te hebben: Whedon-series vs andere series.

>> Maar George, ik durf te wedden dat zowat elke serie dezelfde geluiden
>> uitstuurt. Denk je dat ze bij Heroes en public rondbazuinen dat het
>> deze week weeral niks is, maar dat het binnenkort een pak beter wordt?
>> Achteraf, sure... maar daarna volgt weer de sales pitch.
>
>Uiteraard. Maar dat is een andere situatie. Joss Whedon heeft een enorm
>loyale en trouwe fanbase. Reeds *voordat* de eerste aflevering werd
>uitgezonden, wisten we al dat hij over het begin niet tevreden was,
>omdat hij dat durft te vertellen. Dat is niet achteraf, dat is vooraf.
>En zo weten we ook al een tijd dat hij een stuk meer tevreden is over de
>tweede helft van het seizoen. Bovendien wordt de serie week na week
>beter.

D'r zijn een heleboel mensen die 't daar niet mee eens zijn.

>>>Joss
>>>Whedon heeft aan de lopende band dingen geleverd die fantastisch waren:
>>>drie hele goede series, een geweldige speelfilm,
>
>> Dat laatste valt te betwisten.
>
>Zoals alles valt te betwisten. Ik zie een ijzersterke film met een
>gigantisch goed script. Een film die ik al ruim 15 keer gezien heb en me
>nog steeds niet weet te vervelen.

Maar ook een film die geflopt is, zeker in vergelijking met alle
hoopla die d'r rond gemaakt werd.

>> Of je zou kunnen zeggen dat iemand met al dit talent met betere output
>> moet komen dan Dollhouse.
>
>Ja, dat zou inderdaad de meest negatieve insteek mogelijk zijn. Is het
>nou echt zo onmogelijk om (genuanceerd!) kritisch naar deze afleveringen
>te kijken *en* tegelijkertijd te hopen/geloven dat het beter gaat worden?

George, lees je eigen woorden nu eens na: alles is gefilterd door jouw
pro-Whedon-filter.

>>>Overigens denk ik óók dat als deze serie niet door Joss Whedon
>>>geschreven was, de recensies en beoordelingen wat milder zouden zijn.
>
>> Echt? Sorry, maar als je ziet hoe d'r ingehakt werd op Lost in s2...
>> Of kijk naar de reacties op Tru Calling.
>
>Niet wat ik bedoel. Bij Joss Whedon hoort een stijlverwachting.

De kritiek is slechts gedeeltelijk over de stijl. D'r is net zoveel
kritiek over de kwaliteit van 't gebodene, los van 't feit dat 't
Whedon is. If anything: d'r is enorm veen goodwill omdat 't Whedon is.

>We zijn for crying out loud pas bij aflevering
>5, inmiddels. En dit gaat over de *derde* aflevering. Waarbij bovendien
>slechts de eerste haastaflevering door Whedon zelf geschreven is.

Des te erger: wie laat toe dat de eerste eps van zijn nieuwe serie zo
slecht zijn als deze? Dit is toch 't kindje van Whedon?

Soit, ik zal proberen bij te kijken tot ep 6 voor ik nogmaals mijn
mening ventileer.

>> Ik snap niet waarom Minear of Whedon blijven met Fox in zee gaan.
>
>Eliza had een contract bij Fox. Joss Whedon maakt deze serie voor haar.
>QED.

Tja, niemand verplichtte hem om 'n serie voor Eliza te maken.

0 new messages