Geen soap, toch leuk: Mary Sue, deel 1 (Voy)

Andrea

Hallo allemaal,

Ik had dit nog ergens liggen, ik was er ooit mee begonnen als Voy-script
(toen je nog scripts kon toesturen aan Paramount), heb het later weer half
omgewerkt tot verhaal, en nu ben ik het in het Nederlands aan het vertalen.
Ja, lekker efficient. :))

Commentaar is welkom. Volgende delen volgen spoedig. Ooit. Als ze af zijn.
En echt, het heeft een Plot, die pas later duidelijk wordt. En niet eens
zo'n onaardige, al zeg ik het zelf.

:))

Andrea

---------------------------------------

Mary Sue - deel 1

-Persoonlijk logboek van de kapitein-

We zijn nu al drie dagen in onderhandeling met de Ishima's. Ze hebben exact
datgene wat wij nodig hebben - dilithium - en ze knikken geďnteresseerd bij
alles wat we ze aanbieden, van technische onderdelen tot leola wortelpastei,
maar het lijkt net alsof ze ergens op wachten. Het is vreemd en het is
ergerlijk. Het lijkt een vreedzaam, intelligent volk, en het is
overduidelijk dat hun technologie geavanceerder is dan die van ons. Dagen
voordat we hun planeet ontdekten hadden ze al onze computerbestanden al
gedownload. Ze wisten wie we waren, ze wisten wat we nodig hadden en ze
lijken bereid het te geven, als ik alleen maar wist in ruil voor wat.
En -hoe kinderachtig het ook mag klinken- ik zou willen dat ze niet zo
angstaanjagend lelijk waren.

***

"Ah, Ambassadeur Ghisnogh." Janeway glimlachte tegen het scherm boven Tom
Paris. "Heeft u al een beslissing genomen?"

Het wezen ontblootte haar tanden en bewoog haar vleugels in een subtiele
groet.
"Kapitein Janeway." De facetogen dwaalden over Toms licht gebogen hoofd
terwijl vier van de zes opponeerbare duimen tegen elkaar wreven. "Ja, wij
zijn tot een besluit gekomen."

"Fijn." Janeway stond op en deed een paar stappen naar voren. "En?"

Ze realiseerde zich vaag dat haar enthousiasme wellicht als belediging
opgevat kon worden. Jammer dan. Ze wilde dit achter de rug hebben, ruilen
wat er te ruilen viel en met warp 8 weg uit dit stelsel. Hoe vreedzaam en
intelligent ze ook mochten zijn, Janeway wilde een fors aantal lichtjaren
tussen Voyager en -zoals Paris ze noemde- de Verschrikkelijke Vrouwvliegen.

"De dilithiumkristallen staan voor u gereed," verklaarde Ghisnogh.

Janeway probeerde niet naar het paarsige slijm te staren dat gestaag uit de
bek van het wezen droop. Zichzelf dwingend breder te glimlachen, antwoordde
ze:
"Dat is goed nieuws. We zijn u bijzonder dankbaar."

"Oh, het is met plezier dat we u helpen," reageerde de ambassadeur. "Zoals u
weet, zijn we een volk dat graag vrienden maakt." Ze pauzeerde even om een
bruin behaarde poot langs haar bek te halen. Janeway voelde haar maag
protesteren.

"Maar," vervolgde Ghisnogh. "We hebben een verzoek aan u."

"Zeg het maar," zei Janeway: "Ik hoop dat we u van dienst kunnen zijn."

Ghisnogh grijnsde. Althans, Janeway hoopte van harte dat het tonen van het
hele assortiment vuilgele tanden inderdaad het Ishima equivalent van een
vriendelijke lach was.

"Zoals u weet, kapitein, hebben we uw databases bestudeerd. Ook hebben we
een complete scan van uw schip en de bemanning uitgevoerd. Hoe
onwaarschijnlijk het misschien ook lijkt, uw ras en het onze zijn…
verenigbaar."

Janeway hoorde Chakotay zijn keel schrapen. Tom draaide zich half om en keek
haar vragend - en een tikje angstig- aan. Janeway rechtte haar rug en wendde
haar blik naar de insectenkop op het scherm.

"Hoe bedoelt u?" vroeg ze, ondertussen twijfelend of ze het antwoord wel
wilde horen.

"Wij zijn een oud volk, maar we zijn slechts met weinigen," sprak Ghisnogh,
zwaaiend met een poot in wat een ongeduldig gebaar leek. " Wat we nodig
hebben is vers bloed. U hebt veel mannetjes. We zouden er graag een aantal
krijgen om mee te fokken."

Achter haar rug hoorde Janeway hoe Harry een onderdrukte kreun produceerde.
Naast haar leek Tom te verstijven. Instinctief legde ze een beschermende
hand op zijn schouder.

"Het spijt me." Janeway slikte, terwijl ze uit alle macht trachtte om het
beeld uit haar hoofd te verdrijven van Ghisnogh die een van paars kwijl
doordrenkt bed deelde met Voyager's mannelijke bemanningsleden. Ze slikte
nog een keer.

"Ambassadeur, zoals u begrepen moet hebben uit onze databanken, is onze
maatschappij niet matriarchaal zoals de uwe. Ik kan u mijn bemanningsleden
niet aanbieden, want zij zijn niet mijn eigendom. En eerlijk gezegd
betwijfel ik of ze vrijwillig naar u toe zouden willen. Het merendeel van
mijn bemanning is tamelijk gehecht aan Voyager en zal hier willen blijven."

"Al was die hele planeet gemaakt van Latinum," mompelde Tom, "mij krijg je
hier niet weg."

De ambassadeur flapperde met een vleugel. "Uw reactie verbaast mij niet,
kapitein. Wij begrijpen het probleem. Maar in dat geval, verzoeken wij u met
klem een andere mogelijkheid te overwegen. We hebben tenslotte niet de
mannetjes zelf nodig. Alleen het product."

"Het product," echode Janeway, en vroeg zich af of ze bloosde. "Dat wil
zeggen..."

"Spermamonsters," vulde Ghisnogh aan. Opnieuw een ongeduldige beweging met
een poot. "Wat ons betreft, kunt u ze zelf selecteren. Voor zover wij kunnen
bepalen, heeft u een prima kudde."

Chakotay kuchte. Vanuit een ooghoek zag Janeway hoe Tuvok een stap naar
achteren deed.

"Welnu," antwoordde ze beleefd. "Als u me even de tijd geeft, zal ik uw
voorstel bespreken met mijn staf."

Ghisnogh knikte en verdween van het scherm, waarop Tom naar achteren leunde
in zijn stoel. "Oef," zei hij.
Janeway draaide zich om en overzag de brug. Tuvok zag een beetje pips.
Harry's hoofd verscheen langzaam vanachter zijn werkstation. "Is ze weg?"
vroeg hij. Chakotay knikte, zijn ogen nog steeds op het lege scherm gericht.
"Ze is weg. Loof de geesten."

"Vergaderkamer, heren," beval Janeway. "Over vijf minuten," voegde ze nog
toe. Eerst wilde ze koffie. Sterke, zwarte koffie. Veel koffie.

* * *

-Persoonlijk logboek van de kapitein-

Ik heb Ghisnogh geprobeerd uit te leggen dat ik bang ben voor de emotionele
impact op de betrokken bemanningsleden als we zouden ingaan op haar verzoek.
Ik heb begrepen dat elke donor biologisch vader zou worden van rond de
duizend Ishima larven. Ik vind dat geen geruststellende wetenschap. De
ambassadeur verzekerde me dat de Ishima's eerder succesvolle kruisingen
hebben voortgebracht, maar ze lijkt niet te begrijpen waar het mij om gaat.

Ze bezwoer me ook dat Ishima-genen dominant zijn, zodat geen van de baby's
Tuvoks oren of Toms ogen zou erven, maar ik blijf erbij dat het kruisen van
onze rassen niet juist zou zijn. Ik heb haar verzoek afgewezen.

Het verbaasde me dat de Ishima niet beledigd lijken te zijn. Ze zijn nog
steeds bereid ons de dilithiumkristallen te geven. Morgen komt de
ambassadeur ze persoonlijk brengen. Ik moest haar uitnodigen, want er was
geen bemanningslid -behalve Seven en de Dokter- te vinden is dat een voet op
de Ishima thuisplaneet wenst te zetten. Angst voor buitenproportionele
insecten schijnt iets diepgewortelds te zijn in ons.

Ghisnogh vroeg me of ik haar dan ik elk geval wilde voorstellen aan mijn
dominante mannetjes. Ik weet niet of dat verstandig is. Bovendien, ik heb
geen flauw idee wie ik als dominant mannetje zou kunnen presenteren. Zodra
het woord Ishima alleen al valt schijnt het hele stel te lijden aan acuut
testosterontekort.

--

"Vijf minuten met dat monster op de brug overleven we wel, Harry." Tom
realiseerde zich dat hij vooral zichzelf gerust probeerde te stellen.

"Let een beetje op je taal, kadet," beet Chakotay hem toe. Chakotay klonk
nerveus, en Tom grinnikte onhoorbaar. Als Eerste Officier zou Chakotay de
Ambassadeur waarschijnlijk een hand -poot, wat dan ook- moeten geven. Daar
kwam hij zelf mooi onderuit. Zelfs om eindeloze rondjes te vliegen om die
insectenplaneet had hij zijn handen nodig voor het controlepaneel. Allebei
zijn handen. Dat ding ging hem niet aanraken. Mooi niet.

Hij draaide zich niet eens om toen de kapitein binnenkwam. Terwijl hij druk
aan de slag ging met het checken en double-checken van alle instellingen,
hoorde hij hoe Chakotay werd voorgesteld. Later, beloofde hij zichzelf, zou
hij Harry uithoren over Chakotays gezichtsuitdrukking op dat moment. Nu was
hij te druk met het uitvoeren van een minieme koerscorrectie.

"En dit is onze piloot, kadet Paris," zei Janeway. Shit. De stem van de
kapitein klonk van heel dichtbij. Hij keek op, zich schrap zettend voor de
aanblik van een twee meter hoge bromvlieg. Maar naast Janeway's hoofd was
slechts lege ruimte. Van zijn stuk gebracht keek hij naar beneden.
Ambassadeur Ghisnogh reikte tot Janeway's knie.

Tom grinnikte. Hij had in hotelkamers geslapen waar grotere insecten
rondwandelden. "Hallo daar," zei hij ongegeneerd. Vervolgens stak hij, met
nieuw verworven moed, een hand uit. "Aangenaam kennis te maken."

"Kadet…" waarschuwde Janeway hem, en hij beet op zijn wang om zijn gezicht
in de plooi te houden toen een zijdezacht pootje in zijn hand werd
gedeponeerd.

"Tom Paris," zei Ghisnogh. "Wij hebben over je… gehoord."

Hij kon zweren dat hij de facetogen zag twinkelen, en voelde zich vreemd
vereerd.

"Ik heb een oproep voor ambassadeur Ghisnogh," onderbrak Harry het tafereel.

"Op het scherm," beval Janeway.

Tom deinsde achteruit bij het verschijnen van de Ishima op het scherm. Een
kleiner scherm, bedacht hij, een veel kleiner scherm zou een stuk prettiger
zijn.

De vergrote versie van de ambassadeur zwaaide opgewonden met haar vleugels.
"Een Priaany schip is onze territoriale ruimte binnengedrongen, ambassadeur.
Slechts een Priaany aan boord. Vrouwelijk."

"Vernietigen!' klonk het ter hoogte van Toms dijbeen, en toen brak de hel
los.

wordt vervolgd

Ninia

Andrea heeft geschreven in bericht <88f4kp$dov$1...@nereid.worldonline.nl>...

> [...]
>En echt, het heeft een Plot, die pas later duidelijk wordt. En niet eens

Andrea, ik heb erg genoten van deel 1 van Mary Sue. Soap is leuk, maar dit
vind ik ook ééérg leuk, zo niet leuker. Spanning, humor, creativiteit, Ik
zie het echt voor me, kortom een zaak voor het CGL. ;-)
Je doet het ons toch niet aan om heel lang met deel 2 te wachten hč?

ninia

Sander Nijdam

Andrea wrote:

> [...]
> En echt, het heeft een Plot, die pas later duidelijk wordt. En niet eens
Wow..jij kunt echt schrijven...
Dit is wel even wat anders dan de SOAP. Ik moet zelf ook eens proberen
zoiets te doen, maar ja...geen tijd natuurlijk.
Ik ben erg benieuwd naar die echte plot, ik vindt het tot nu toe al erg
veelbelovend.

Sander

--
This is Sander Nijdam, reporting from Eindhoven, The Netherlands.
If you want to know more about me, use one of the following links:

BJ

Andrea wrote:

> [...]
> En echt, het heeft een Plot, die pas later duidelijk wordt. En niet eens

[knip afleverint]

Meer, meer, meer. Laat ons niet langer in spanning zitten.

mvg

Boudewijn

--
You are erratic, conflicted, disorganized.
Every decision is debated, every action is questioned.

Star Trek site: http://home.wxs.nl/~jong0473/

Saskia

Andrea <en...@club.tip.nl> schreef in berichtnieuws
> [...]

> En echt, het heeft een Plot, die pas later duidelijk wordt. En niet eens

Geweldig!! Spannend!! Meer!!

Saskia

Andrea

Ninia zei:

<snip>

>Andrea, ik heb erg genoten van deel 1 van Mary Sue. Soap is leuk, maar dit
>vind ik ook ééérg leuk, zo niet leuker. Spanning, humor, creativiteit, Ik
>zie het echt voor me, kortom een zaak voor het CGL. ;-)

Hee! Nou wordt het interessant. :))

>Je doet het ons toch niet aan om heel lang met deel 2 te wachten hč?

Ik doe mijn best. Echt.

:)

Andrea

Andrea

Sander zei:

<snip>

> [...]
>zoiets te doen, maar ja...geen tijd natuurlijk.
>Ik ben erg benieuwd naar die echte plot, ik vindt het tot nu toe al erg

Dankjewel. :)))

Andrea
(die dit soort berichtjes zeer motiverend vindt :))

Jonathan Black

On Wed, 16 Feb 2000, Ninia wrote:

> Andrea, ik heb erg genoten van deel 1 van Mary Sue. Soap is leuk, maar dit
> vind ik ook ééérg leuk, zo niet leuker.

Vind ik ook. Erg goed werk, Andrea. Ik snap de titel alleen nog niet, maar
dat zal nog wel komen neem ik aan.

--
J o N a T H a N

Andrea

Saskia zei:

>Geweldig!! Spannend!! Meer!!

Dankje!

Andrea
(die al visioenen heeft van lepeltjes)

Andrea

Henri zei:

<snip>

>Smaakt naar meer, Andrea!

Ik zal proberen of ik morgenavond deel 2 kan posten.

:)

Andrea
(die weer eens veel te veel te doen heeft in veel te weinig tijd)

Andrea

BJ zei:

<snip>

>[knip afleverint]
>
>Meer, meer, meer. Laat ons niet langer in spanning zitten.

Ja irritant he, dat 'wordt vervolgd'. Ik kan er ook slecht tegen.

:)))

Andrea
(die zich afvraagt waarom ze het verhaal niet eerst af heeft gemaakt voordat
ze het begin te posten. :))

Andrea

Jonathan Black zei:

Dankjewel. En ja, MS verschijnt in deel 2. En voor iedereen die niet weet
*wat* een Mary Sue is zal ik nog even wat research doen, en wat essays over
het onderwerp opzoeken op 't net,

sprak ze interessant-doenerig. :)))

Andrea

Christa Jonkergouw

Wed, 16 Feb 2000 22:20:33 +0100 tikte dan wel citeerde Andrea:

>Commentaar is welkom. Volgende delen volgen spoedig. Ooit. Als ze af zijn.

Spoedig dan hoop ik!

Hardstikke goed Andrea. Ik heb even gewacht tot ik tijd had, maar het was
de moeite waard!

--
Christa
Voorstelster van nl.newsgroups.help

Andrea

Christa zei:

>Wed, 16 Feb 2000 22:20:33 +0100 tikte dan wel citeerde Andrea:

>Spoedig dan hoop ik!
>
>Hardstikke goed Andrea. Ik heb even gewacht tot ik tijd had, maar het was
>de moeite waard!

Ik ben blij. :)) Alleen maak ik me nog steeds een beetje zorgen over waar
deel 2 terecht is gekomen. Maar goed, als 'ie vanavond niet opduikt, stuur
ik 'm nog een keertje.

Andrea
(bezig met deel 3 :))