Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

[DW] 31x01 The Eleventh Hour

4 views
Skip to first unread message

Randomcybrarian

unread,
Apr 3, 2010, 3:24:31 AM4/3/10
to
Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het nu dan
toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13 afleveringen. Een
nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe Companion.

Had ik al nieuw gezegd?

De 11e Doctor maakt vanavond zijn debuut en, zoals de laatste jaren de
gewoonte was, vlak daarna kunnen de BBC Three kijkers nagenieten met een
Doctor Who Confidential. Hoe laat vraag je?

19.20 BBC One DW 31x01 'The Eleventh Hour'
20.25 BBC Three DW Confidential 5x01 'Call me the Doctor'

Veel kijkplezier!

--
Random
http://doctorwho.nksf.nl

Niek

unread,
Apr 3, 2010, 3:41:36 AM4/3/10
to
Randomcybrarian wrote:
> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het nu dan
> toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13 afleveringen. Een
> nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe Companion.

Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

> Had ik al nieuw gezegd?

Eh...kun je niet vaak genoeg zeggen. Nieuw, nieuw, nieuw!

> De 11e Doctor maakt vanavond zijn debuut en, zoals de laatste jaren de
> gewoonte was, vlak daarna kunnen de BBC Three kijkers nagenieten met een
> Doctor Who Confidential. Hoe laat vraag je?

Nou, nou, nou?

> 19.20 BBC One DW 31x01 'The Eleventh Hour'
> 20.25 BBC Three DW Confidential 5x01 'Call me the Doctor'

De Confidentials sla ik maar over. Ik heb het idee dat nu toch wel zo'n
beetje gezien te hebben. Plus dat er nog wel eens wat spoilerachtige
dingen in zitten en ik juist bij deze Doctors zoveel mogelijk spoilers
heb vermeden wat ik ook graag zo wil laten.

> Veel kijkplezier!

Dat gaat vast lukken. Jij ook!

--
Niek

Saskia

unread,
Apr 3, 2010, 2:26:00 PM4/3/10
to
Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:

> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het nu dan
> toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13 afleveringen. Een
> nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe Companion.

Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met
dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En morgen
gaat ze trouwen awwww!

Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat boeit
nog maar net aan.

"Who da man?"

Oh en mooie nieuwe Tardis!

--

Saskia


Niek

unread,
Apr 3, 2010, 2:31:54 PM4/3/10
to
Saskia wrote:
> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Hahahahahahaha, een mooie ben jij.
Vooral het eerste kwartier had ik het gevoel naar een acteur te kijken
die vreselijk zijn best stond te doen om te acteren. Op een of andere
manier geloofde ik zijn gekkigheid niet gelijk. Gaandeweg werd dit wel
beter. Voor mij nog eens iets te hyperige Doctor, ik had gehoopt op een
wat meer introverter type.

> De companion is ook cute, past bij 'm.

Zij is zeker leuk. Als kind vol vertrouwen en als volwassene vol
wantrouwen. Haar kinddeel komt toch sterker uit de strijd naar voren en
zij gaat met hem mee. Heel mooi.

> Dat beeld van haar als kind met
> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww!

Prachtig.

> En morgen gaat ze trouwen awwww!

Dat voelde ik al meteen aankomen bij haar stelligheid dat ze de volgende
dag terug moest zijn.

> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
> van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat boeit
> nog maar net aan.

Van Moffat had ik een wat sterker verhaal verwacht, al moet ik wel
toegeven dat de sfeer wel heel anders was dan bij de vorige Doctor. En
dat is een positief iets, in mijn beleving.

> "Who da man?"

LOL!

> Oh en mooie nieuwe Tardis!

Schitterend!

--
Niek

niels

unread,
Apr 3, 2010, 3:34:37 PM4/3/10
to
> Saskia wrote:
>> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig, cute,
>> en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.
>
> Hahahahahahaha, een mooie ben jij.
> Vooral het eerste kwartier had ik het gevoel naar een acteur te kijken die
> vreselijk zijn best stond te doen om te acteren. Op een of andere manier
> geloofde ik zijn gekkigheid niet gelijk. Gaandeweg werd dit wel beter.
> Voor mij nog eens iets te hyperige Doctor, ik had gehoopt op een wat meer
> introverter type.
>
I had ook wel wat mooite in het begin. Maar gaande weg (na 12 jaar) begon ik
er wel in te komen.
Het voeren van de doctor vond ik zelf wel erg grappig ;)

>
>> De companion is ook cute, past bij 'm.

Zeker weten.

>
> Zij is zeker leuk. Als kind vol vertrouwen en als volwassene vol
> wantrouwen. Haar kinddeel komt toch sterker uit de strijd naar voren en
> zij gaat met hem mee. Heel mooi.
>
>
>> Dat beeld van haar als kind met dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op
>> d'r koffertje, awww!
>
> Prachtig.

Ohhh arme kind . Het was wel erg voorspelbaar dat ze niet meteen zou worden
opgehaald maar maakte niet zo uit.
Ik krijg we een Rose gevoel bij haar op een of andere manier heeft ze net
zo'n uitstraling.
Weet niet goed waarom, net of er een bepaalde gemie is ofzo, tussen haar en
Rose. De tijd zal het leren.
En het zal me niets verbazen al die trouwerij niet zal plaats vinden.

Niels - die andere SF fan.

Niek

unread,
Apr 3, 2010, 3:44:25 PM4/3/10
to
niels wrote:
> I had ook wel wat mooite in het begin. Maar gaande weg (na 12 jaar)
> begon ik er wel in te komen.

:-)

> Ohhh arme kind . Het was wel erg voorspelbaar dat ze niet meteen zou worden
> opgehaald maar maakte niet zo uit.

Het kon me ook niet storen hoe voorspelbaar het ook was. Het beeld was
heel mooi.

> Ik krijg we een Rose gevoel bij haar op een of andere manier heeft ze net
> zo'n uitstraling.

Dat gevoel heb ik helemaal niet.

> En het zal me niets verbazen al die trouwerij niet zal plaats vinden.

;-)

--
Niek

marbel

unread,
Apr 3, 2010, 4:20:00 PM4/3/10
to

Ja, ik vond Matt als nieuwe doctor heel aangenaam om naar te kijken.
Eigenlijk gelijk vertrouwd, meer dan ik met Tennant in het begin had.
Zijn hyperigheid is ook minder irritant vind ik. En dat eten proberen
was grappig :)

Compagnion vind ik ook erg leuk. Als kind zelfs nog leuker trouwens. Ik
hoop *als* ze trouwt wel dat ze Jeff koos en niet de helemaal duffe
verpleger.

Verhaal vond ik heel erg matig. een zes minnetje omdat het een helemaal
nieuw begin is en er veel dingen duidelijk moeten worden gemaakt, anders
was het een ruime onvoldoende geworden. Maar ik heb wel gelijk weer
enorm veel zin in de rest van het seizoen!

Marjolein

Lieven Marchand

unread,
Apr 3, 2010, 4:33:43 PM4/3/10
to
Saskia <sasc...@xs4all.nl> writes:

> Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:
>
>> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het nu dan
>> toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13 afleveringen. Een
>> nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe Companion.
>
> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Helemaal mee eens. Schitterende versie van de Doctor.

> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met
> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En morgen
> gaat ze trouwen awwww!

Toen ik haar de eerste keer in dat politie-uniform zag dacht ik dat als
dat het standaard politievrouw-uniform is in Engeland, mannen gaan
vrijwilligeren voor gearresteerd te worden :)

> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
> van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat
> boeit nog maar net aan.

Ja het verhaaltje was maar dunnetjes en bevatte nogal wat elementen die
we al eerder gezien hebben.

> Oh en mooie nieuwe Tardis!

Prachtig.

Lieven Marchand

unread,
Apr 3, 2010, 4:37:00 PM4/3/10
to
Niek <Ni...@nksf.nl> writes:

> Saskia wrote:
>> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
>> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.
>
> Hahahahahahaha, een mooie ben jij.
> Vooral het eerste kwartier had ik het gevoel naar een acteur te kijken
> die vreselijk zijn best stond te doen om te acteren. Op een of andere
> manier geloofde ik zijn gekkigheid niet gelijk. Gaandeweg werd dit wel
> beter. Voor mij nog eens iets te hyperige Doctor, ik had gehoopt op
> een wat meer introverter type.

Hij deed mij nogal aan Pertwee denken. Misschien daarom dat jij hem
minder vindt. En zowel hij als Pertwee geraakten aan hun outfit door die
in een ziekenhuis te stelen. Ik denk dat de makers ook een link zagen.

> Prachtig.
>
>> En morgen gaat ze trouwen awwww!
>
> Dat voelde ik al meteen aankomen bij haar stelligheid dat ze de
> volgende dag terug moest zijn.

Ik ook. Maar de vraag blijft wel nog met wie.

Randomcybrarian

unread,
Apr 3, 2010, 4:53:08 PM4/3/10
to
Saskia wrote:

> Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:
>
>> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het
>> nu dan toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13
>> afleveringen. Een nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe
>> Companion.
>
> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Net zo hyper als Tennant maar op de 1 of andere manier kon ik het bij deze
beter hebben.

> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met
> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En morgen
> gaat ze trouwen awwww!

De jongere versie was cute, de huidige editie is best wel jammie eigenlijk
:) Zal wel aan haar accent liggen.

> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
> van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat
> boeit nog maar net aan.

Niet een heel sterk verhaal nee maar dat heb je (helaas) wel vaker als ze
tegelijk pogen diverse nieuwe dingen te introduceren.



> "Who da man?"
>
> Oh en mooie nieuwe Tardis!

Prachtig gewoon. Als ik de beelden aan het eind bekijk dan verheug ik me
wel enorm op wat komen gaat. Geen briljante tv misschien maar wel erg
lekkere DW :)

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 3, 2010, 5:44:42 PM4/3/10
to
On Sat, 03 Apr 2010 20:26:00 +0200, Saskia <sasc...@xs4all.nl> wrote:

>Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
>van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat boeit
>nog maar net aan.

Geef dit materiaal aan RTD en hij bakt er een onverteerbaar zootje
van, terwijl Moffat dit aflevert: een aflevering vol perfecte timing,
met her en der grapjes en zijsprongetjes, en geen onnodig emotioneel
gedoe. Beter dan pak 'm beet 80 à 90% van wat de afgelopen jaren als
DW de ether in is geslingerd -- "op z'n sloffen".

Enige minpunt: de muziek, die VEEL TE LUID stond. Je hoorde soms de
frisse dialogen niet, en diverse stukken heb ik terug moeten spoelen
om te proberen uit te vissen wat er gezegd werd.

Heerlijk.

Beetje jammer dat die uitgebreide preview meteen volgde (had dat niet
na de titels gekund?), maar die was veelbelovend.

--
Bart Van Hemelen [at] GMail [dot] com
-------------------------------------------------------------------------------
"Space is disease and danger wrapped in darkness and silence!"
-- Leonard "Bones" McCoy in Star Trek XI

Niek

unread,
Apr 3, 2010, 5:51:33 PM4/3/10
to
Bart Van Hemelen wrote:
> Enige minpunt: de muziek, die VEEL TE LUID stond. Je hoorde soms de
> frisse dialogen niet, en diverse stukken heb ik terug moeten spoelen
> om te proberen uit te vissen wat er gezegd werd.

Bij vorige afleveringen heb ik daar ook nog wel eens last van gehad maar
had nu de ondertiteling aanstaan waardoor het me niet zo is opgevallen.
Wel vreemd dat ze de muziek er op deze manier inmixen. Het zou
ondersteunend en eventueel versterkend moeten zijn en niet overstemmend.

> Beetje jammer dat die uitgebreide preview meteen volgde (had dat niet
> na de titels gekund?), maar die was veelbelovend.

Heel eerlijk gezegd roept zo'n preview te veel verwachtingen bij mij op
en zou die voor mij helemaal achterwegen gelaten mogen worden.
En zag ik daar werkelijk weer een Dalek en Cybermen? Daar zit ik
helemaal niet op te wachten. Ik wil frisse nieuwe verhalen.

--
Niek

Lieven Marchand

unread,
Apr 4, 2010, 5:00:37 AM4/4/10
to
Niek <Ni...@nksf.nl> writes:

> Heel eerlijk gezegd roept zo'n preview te veel verwachtingen bij mij
> op en zou die voor mij helemaal achterwegen gelaten mogen worden.
> En zag ik daar werkelijk weer een Dalek en Cybermen? Daar zit ik
> helemaal niet op te wachten. Ik wil frisse nieuwe verhalen.

Komaan. Elke Doctor moet toch de Daleks, de Cybermen en de Master
trotseren.

Niek

unread,
Apr 4, 2010, 5:19:08 AM4/4/10
to
Lieven Marchand wrote:
> Komaan. Elke Doctor moet toch de Daleks, de Cybermen en de Master
> trotseren.

Maar niet meteen in zijn eerste seizoen.

--
Niek

Jacqueline

unread,
Apr 4, 2010, 5:33:30 AM4/4/10
to

"Saskia" <sasc...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:4bb7883e$0$22941$e4fe...@news.xs4all.nl...

> Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:
>
>> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het nu
>> dan
>> toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13 afleveringen. Een
>> nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe Companion.
>
> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig, cute,
> en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Ik ben David Tennant niet vergeten, en zal hem ook niet vergeten. Maar bij
deze Doctor had ik een goed gevoel.

> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met dat
> mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww!

Ik kan het niet beter zeggen. :-)

> En morgen gaat ze trouwen awwww!
>
> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde van
> de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat boeit nog
> maar net aan.

Niet zo'n sterk verhaal. Wat erg leuk vond is dat iedereen in de omgeving
van Amy de Doctor dus al kende omdat ze cartoons van hem had gemaakt.

> "Who da man?"
>
> Oh en mooie nieuwe Tardis!

Met een zwembad en een bibliotheek.

Jacqueline

Gert-Jan Kramer

unread,
Apr 4, 2010, 5:35:53 AM4/4/10
to
Niek schreef:

> Saskia wrote:
>> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
>> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Ja, ik was meteen aan 'm gewend. Ik hoop dat ie na de effecten van de
regeneratie iets minder hyperend wordt dan Tennant, maar hij lag hier
nog overhoop met z'n nieuwe lichaam. Anders zou ik ie niet tegen een
boom lopen en vissticks met custardvla eten. :) Amy is ook leuk, dus die
mag blijven. En ze mag altijd langskomen als kissogram.

>> Dat beeld van haar als kind met dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op
>> d'r koffertje, awww!
>
> Prachtig.

Absoluut schattig!

>> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
>> van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat
>> boeit nog maar net aan.
>
> Van Moffat had ik een wat sterker verhaal verwacht, al moet ik wel
> toegeven dat de sfeer wel heel anders was dan bij de vorige Doctor. En
> dat is een positief iets, in mijn beleving.

Het Alien ZERO-verhaal vond ik ook niet de sterkste kant, maar ą la...
het diende als introductie van de nieuwe Doctor en companion. Eigenlijk
vond ik het opvallend veel lijken op hoe RTD zoiets aanpakte, alleen de
toonzetting van Moffat is iets minder jolig en hij houdt de lijnen iets
strakker in de hand. Verder lag het toch in het verlengde van de vorige
seizoenen. Volgens een interview wil ie terugkeren naar het aspect van
'dark fairytale' in DW. We zullen zien.

>> "Who da man?"
>
> LOL!

Zoooo fout, die uitspraak. :p

>> Oh en mooie nieuwe Tardis!
>
> Schitterend!

Bling-bling! Al met al een goede introductie van de elfde Doctor, Amy en
nieuwe TARDIS, maar ik moet ff wennen. Vooral aan de nieuwe versie van
de herkenningstune, want die knalt er niet meer lekker in als de vorige.

Ben ik nu overigens de enige die bij de ruimteschepen met dat grote oog
moest denken aan de aliens uit Life of Brian? :)

--
GJ

Jacqueline

unread,
Apr 4, 2010, 6:34:21 AM4/4/10
to

"Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> schreef in bericht
news:4bb85d79$1$949$703f...@news.kpn.nl...

[knip]


>
> Bling-bling! Al met al een goede introductie van de elfde Doctor, Amy en
> nieuwe TARDIS, maar ik moet ff wennen. Vooral aan de nieuwe versie van de
> herkenningstune, want die knalt er niet meer lekker in als de vorige.

Ja...die herkenningstune vind ik niet zo geweldig. Beetje saai.

>
> Ben ik nu overigens de enige die bij de ruimteschepen met dat grote oog
> moest denken aan de aliens uit Life of Brian? :)

Ha...nou je het zegt.

Jacqueline


Peter Kleiweg

unread,
Apr 4, 2010, 7:00:02 AM4/4/10
to
Jacqueline schreef op de 4e dag van de grasmaand van het jaar 2010:

>
> "Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> schreef in bericht
> news:4bb85d79$1$949$703f...@news.kpn.nl...
>
> [knip]
> >
> > Bling-bling! Al met al een goede introductie van de elfde Doctor, Amy en
> > nieuwe TARDIS, maar ik moet ff wennen. Vooral aan de nieuwe versie van de
> > herkenningstune, want die knalt er niet meer lekker in als de vorige.
>
> Ja...die herkenningstune vind ik niet zo geweldig. Beetje saai.

Ah, ik ben de enige niet. Ik vreesde al dat het aan mij lag.

Bij mij ging in voorgaande jaren de tv lekker hard bij de
openingsmuziek, lekker dramatisch. Dat is weg.


--
peter zegt latei
http://www.xs4all.nl/~pkleiweg/

George van Hal

unread,
Apr 4, 2010, 9:56:33 AM4/4/10
to
Saskia schreef:

> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.

Ik vond Tennant geweldig, maar van deze Doctor ben ik ook meteen fan.
Heerlijk. Hij borduurt duidelijk voort op de Doctor van Tennant, maar
met een eigen draai. Primagoed, ik ben er tevreden mee.

> De companion is ook cute, past bij 'm.

Ik denk dat half Engeland nu al stiekem verliefd op d'r is - ik in elk
geval wel ;). Leukste companion tot nu toe! Haar personage wordt
bovendien overtuigend neergezet. Ze *is* meteen iemand, met haar
achtergrond met de Doctor. Een perfecte introductie.

> Dat beeld van haar als kind met
> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww!

Ik zag dat al aankomen, ja, maar het leverde absoluut een prachtig beeld
op. Het was overigens volgens mij ook de bedoeling dat we het al zagen
aankomen, want de muziek werd al vrij treurig toen ze haar koffertje aan
het inpakken was en helemaal klaar ging zitten voor haar vertrek met The
Doctor. Awww, indeed :).

> En morgen gaat ze trouwen awwww!

Ja, met d'r sullige verpleger. Dat zal wel een seizoenslang
doet-ze-t-of-doet-ze-t-niet draadje worden :).

> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het einde
> van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla, dat boeit
> nog maar net aan.

Ja, een typisch Doctor Who verhaal, maar wel v��l beter verteld. Moffat
maakt z'n belofte meteen waar, door een masterclass 'hoe vertel ik een
Who verhaal' te geven. Geen losse eindjes, geen warrige structuur en een
heerlijk script vol spitsvondige dialogen, enzovoorts. Het had alle
sterke kanten van RTD's scripts uit de vorige jaren, zonder al die
zwakke kanten die RTD ook aan het geheel toevoegde.

Dit belooft een geweldig seizoen te worden en kent in elk geval alvast
met �fstand de beste opening van de nieuwe Who. Effici�nt, compact en
direct een heerlijke introductie voor alle personages. Ik heb er ronduit
van genoten.

> "Who da man?"

:).

> Oh en mooie nieuwe Tardis!

Ja, die zag er zeker mooi uit! Overigens zag de hele aflevering er
fantastisch uit. De openingscredits zijn mooier (al vind ik de nieuwe
muziek niet direct beter dan de vorige), het logo is mooier, het
lettertype waarmee de namen in beeld komen, is mooier en de regie was
deze aflevering geweldig. Het inzoomen op die ogen, bijvoorbeeld, maar
ook het subtielere camerawerk, het snelle switchen tussen voorgrond en
achtergrond... wie regisseerde deze aflevering? Was dat Moffat zelf?
Want het was beter dan ik gewend ben van de meeste afleveringen van Who.
Het geheel zag er - qua scherpte, kleurgebruik, camerawerk, enzovoorts,
enzovoorts - gewoon een stuk verzorgder uit (misschien is het budget
omhoog gegaan?).

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Apr 4, 2010, 10:19:49 AM4/4/10
to
Gert-Jan Kramer schreef:

> Ja, ik was meteen aan 'm gewend. Ik hoop dat ie na de effecten van de
> regeneratie iets minder hyperend wordt dan Tennant, maar hij lag hier
> nog overhoop met z'n nieuwe lichaam.

Tennant was natuurlijk ook niet *altijd* hyper - het lag aan het type
aflevering. Dat verwacht ik met deze Doctor eigenlijk ook.

> Anders zou ik ie niet tegen een
> boom lopen en vissticks met custardvla eten. :)

Ja, een hilarisch begin, vond ik. Sowieso zat er genoeg grappigs in voor
de kinderen, maar in tegenstelling tot eerdere afleveringen (zoals die
schetenlatende aliens, of de boerende vuilnisbak), was dit véél leuker,
veel minder 'kinderachtig'.

Overigens vond ik de sfeerzetting als geheel een stuk donkerder dan de
vorige seizoenen. Moffat heeft dan wel gezegd dat hij niet altíjd
afleveringen als 'Blink' gaat leveren, maar in dit verder redelijk
standaard Who-verhaal, wist hij het geheel toch al direct een stuk enger
te maken dan gebruikelijk. Het hele 'wat je half-ziet in de hoek van je
ogen', het 'gevaarlijke scheur in de muur' en die superenge tanden die
bij de door patient zero neergezette mensen spontaan naar buiten
sprongen - als dat zo doorgaat, denk ik dat de kinderen in Engeland dit
seizoen vaker achter de bank te vinden zullen zijn. Ik vind het alvast
heerlijk :)

> Amy is ook leuk, dus die
> mag blijven. En ze mag altijd langskomen als kissogram.

Wat je zegt, ja :)

>> Van Moffat had ik een wat sterker verhaal verwacht, al moet ik wel
>> toegeven dat de sfeer wel heel anders was dan bij de vorige Doctor. En
>> dat is een positief iets, in mijn beleving.

Het verhaal *zelf* was misschien niet sterker, maar de manier *waarop*
het verteld werd, was een klasse beter dan de wijze waarop RTD zijn
verhalen vertelde. Ik vond het een behoorlijk niveauverschil.

> Het Alien ZERO-verhaal vond ik ook niet de sterkste kant, maar à la...

> het diende als introductie van de nieuwe Doctor en companion.

En dat deed het uitstekend, moet ik zeggen. Amelia/Amy is direct een
buitengewoon aansprekend personage (vergelijk dat eens met hoe RTD Rose
introduceerde en je ziet het verschil - de beste RTD introductie van een
nieuwe companion was met Donna, en dit was nog een klasse beter).

> Eigenlijk
> vond ik het opvallend veel lijken op hoe RTD zoiets aanpakte, alleen de
> toonzetting van Moffat is iets minder jolig en hij houdt de lijnen iets
> strakker in de hand.

Yep. Kijk, RTD deed ook heel veel dingen *goed* (anders was ik nu niet
nog steeds naar Who aan het kijken) en wat heel erg leek op wat Davies
deed, waren de 'vuist-in-de-lucht' momenten, waarbij je zin hebt om op
te staan en in spontaan gejuich los te breken. Van die heerlijke
iconische stukjes Who en aansprekende beelden. Zoals The Doctor de
aliens wegjaagt met een stoere speech, zoals de beelden van de oude
Doctors, zoals hij z'n nieuwe companion overtuigt mee te gaan, zoals hij
aan het begin uit die op z'n kant liggende Tardis komt, zoals de nieuwe
Tardis geïntroduceerd wordt, enzovoorts, enzovoorts; deze aflevering zat
er vól mee. Het verschil is dat het script van Moffat deze elementen
min-of-meer 'verdient', door ze goed op te zetten.

Zo was in een RTD script het gevangen nemen van patient zero
waarschijnlijk door een deus ex-machina en wat technobabble uit de lucht
komen vallen, waardoor het 'The Doctor fixt het binnen 20 minuten ('two
minutes to spare') zonder Tardis en cosmic screwdriver, veel minder een
'ja, gaaf' moment was geweest. Moffat, daarentegen, maakt eerder al
duidelijk dat die aliens patient zero niet kunnen vinden en dat hij zich
overtuigend verstopt. Hij voert netjes eerst die comapatienten op,
daarna zie je hoe patient zero zich vermomt, het is logisch dat de
verpleger er foto's van maakt (wat ook al eerder is vastgesteld) en dat
The Doctor dat ziet; zijn eerste poging om de aandacht op patient zero
te vestigen mislukt (bij RTD vermoed ik dat de sonic screwdriver methode
zomaar de oplossing had kunnen zijn, en dan was het véél meer 'uit de
lucht' komen vallen), het feit dat patient zero de dromen/gedachten van
iemand kan overnemen, wordt duidelijk neergezet voordat The Doctor dat
tegen hem gebruikt. Moffat laat ook eerst zien dat The Doctor het
programma vanaf zijn telefoon verspreidt (en laat The Doctor zelfs iets
zeggen als 'je merkt straks wel waarom'), enzovoorts.

En omdat dat geheel zo goed staat, zijn de restantjes vaagheid (hoe
krijg je zó snel, met één virus alle klokken overal op 'nul'; hoe weet
The Doctor vanuit het feit dat patient zero hém erbij maakt, dat hij Amy
kan bereiken om over zijn ware vorm te dromen) nog maar minimaal en veel
beter te slikken.

Een ander voorbeeld vond ik het gesprek tussen Amy en The Doctor om haar
te overtuigen mee te gaan. Toen Rose voor het eerst de Tardis betrad,
bleef je als kijker toch vooral achter met de vraag waaróm. RTD kon het
niet aannemelijk maken dat dat zomaar zou lukken. Het gesprek tussen Amy
en The Doctor doet dat veel beter - inclusief twijfel en haar kant en
logische vragen (wanneer kan je me terugkrijgen, waarom ik, ben je soms
gewoon eenzaam, hoe weet ik dat je niet zomaar een gek bent). Moffat
target de uitkomst net als RTD als een iconisch moment, maar waar de
laatste snel naar dat moment toewerkt, legt Moffat er wat meer
achtergrond achter, waardoor hij dat moment 'verdient'.

Door dat soort dingen vond ik deze opening een verademing, vergeleken
met vorige openingsafleveringen - en dat terwijl dit verhaaltje *an
sich* niet eens zo heel bijzonder was.

> Verder lag het toch in het verlengde van de vorige
> seizoenen. Volgens een interview wil ie terugkeren naar het aspect van
> 'dark fairytale' in DW. We zullen zien.

Volgens mij bevindt hij zich redelijk op de goede weg. Ik was bang dat
Moffat het niet waar zou maken en er gaan dit seizoen ongetwíjfeld ook
zwakke afleveringen komen, maar vooralsnog is het een heel solide,
bevredigend begin.

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Apr 4, 2010, 10:21:19 AM4/4/10
to
marbel schreef:

> Compagnion vind ik ook erg leuk. Als kind zelfs nog leuker trouwens. Ik
> hoop *als* ze trouwt wel dat ze Jeff koos en niet de helemaal duffe
> verpleger.

Jeff? Dat was die kerel van wie de computer was, toch? Dat was toch
familie van haar? D'r neefje ofzo? (Hij noemt die oude vrouw 'oma' en
die vrouw was toch de tante van Amelia? Of had ik dát verkeerd begrepen?)

Groeten,
George

George van Hal

unread,
Apr 4, 2010, 10:23:04 AM4/4/10
to
Bart Van Hemelen schreef:

> Enige minpunt: de muziek, die VEEL TE LUID stond. Je hoorde soms de
> frisse dialogen niet, en diverse stukken heb ik terug moeten spoelen
> om te proberen uit te vissen wat er gezegd werd.

Eens. Overigens vond ik de muziek wel weer goed; het gaf aan het geheel
een bombastische bioscoopfilmachtige kwaliteit mee. Maar zoals je zegt:
het stond wél te hard.

> Beetje jammer dat die uitgebreide preview meteen volgde (had dat niet
> na de titels gekund?), maar die was veelbelovend.

Ja, heerlijk gemonteerde trailer. Ik heb meteen heel veel zin in de rest
van het seizoen. Kom maar op :).

Groeten,
George

Wietze de Boer

unread,
Apr 4, 2010, 10:25:44 AM4/4/10
to
Op Sun, 04 Apr 2010 11:19:08 +0200, hat Niek <Ni...@nksf.nl> skreaun:

Waarom niet?


Grace and peace,
--
Wietze
_________________________________________________________________
"Don't bring your faith down to the level of your circumstances,
bring your circumstances up to the level of your faith!"

George van Hal

unread,
Apr 4, 2010, 10:28:50 AM4/4/10
to
Wietze de Boer schreef:

> Op Sun, 04 Apr 2010 11:19:08 +0200, hat Niek <Ni...@nksf.nl> skreaun:
>
>> Lieven Marchand wrote:
>>> Komaan. Elke Doctor moet toch de Daleks, de Cybermen en de Master
>>> trotseren.
>>
>> Maar niet meteen in zijn eerste seizoen.
>
> Waarom niet?

Ik heb bij dit soort dingen altijd zoiets van 'het blijft uiteindelijk
tóch een kinderserie' en ik vond het als koter óók gaaf als in
series/tekenfilms/enzvoorts, m'n favoriete 'bad guys' weer langskwamen.
Pas daarná ga je denken "jeutje, alweer diezelfde dudes, doe maar eens
wat nieuws". Hopelijk weten ze er iets van te maken dit seizoen, want op
zích zit ik ook niet te springen om ze weer te zien (maar beide kunnen
in potentie natuurlijk wel hele leuke verhalen opleveren).

Groeten,
George

Wietze de Boer

unread,
Apr 4, 2010, 10:29:43 AM4/4/10
to
Op Sat, 03 Apr 2010 22:37:00 +0200, hat Lieven Marchand <m...@wyrd.be>
skreaun:

> Niek <Ni...@nksf.nl> writes:
>
>> Saskia wrote:
>>> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
>>> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.
>>
>> Hahahahahahaha, een mooie ben jij.
>> Vooral het eerste kwartier had ik het gevoel naar een acteur te kijken
>> die vreselijk zijn best stond te doen om te acteren. Op een of andere
>> manier geloofde ik zijn gekkigheid niet gelijk. Gaandeweg werd dit wel
>> beter. Voor mij nog eens iets te hyperige Doctor, ik had gehoopt op
>> een wat meer introverter type.
>
> Hij deed mij nogal aan Pertwee denken. Misschien daarom dat jij hem
> minder vindt. En zowel hij als Pertwee geraakten aan hun outfit door die
> in een ziekenhuis te stelen. Ik denk dat de makers ook een link zagen.

Hij deed mij meer denken aan Peter Davison. Daar lijkt hij qua gezicht wel
wat op, maar ook qua acteerwerk.

>> Prachtig.
>>
>>> En morgen gaat ze trouwen awwww!
>>
>> Dat voelde ik al meteen aankomen bij haar stelligheid dat ze de
>> volgende dag terug moest zijn.
>
> Ik ook. Maar de vraag blijft wel nog met wie.

Met mij! ;-)

Wietze de Boer

unread,
Apr 4, 2010, 10:31:14 AM4/4/10
to
Op Sat, 03 Apr 2010 22:53:08 +0200, hat Randomcybrarian
<randomcybrar...@nksf.nl> skreaun:

> Saskia wrote:
>
>> Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:
>>
>>> Jaaaaaaawel, eindelijk! Na een jaartje met slechts 5 specials is het
>>> nu dan toch eindelijk weer gekomen: een nieuw seizoen met 13
>>> afleveringen. Een nieuw seizoen met een nieuwe Doctor en een nieuwe
>>> Companion.
>>
>> Ik vind 'm leuk, de nieuwe Doctor. Heel leuk. Hyper, cute, geestig,
>> cute, en helemaal gek. Ik ben de ouwe alweer bijna vergeten.
>
> Net zo hyper als Tennant maar op de 1 of andere manier kon ik het bij
> deze
> beter hebben.
>
>> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met
>> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En morgen
>> gaat ze trouwen awwww!
>
> De jongere versie was cute, de huidige editie is best wel jammie
> eigenlijk
> :) Zal wel aan haar accent liggen.

Ja ze heeft hier en daar wel hele mooie "accenten"... ;-)

Wietze de Boer

unread,
Apr 4, 2010, 10:33:13 AM4/4/10
to
Op Sun, 04 Apr 2010 16:28:50 +0200, hat George van Hal
<hal0...@planet.nl> skreaun:

Ik vind de doctor en de daleks toch eigenlijk altijd wel bij elkaar horen.
Ook al verslaat hij ze 100 keer, ze mogen wat mij betreft altijd
terugkomen. Doctor Who zonder de daleks, dat kan gewoon niet. :-)

Randomcybrarian

unread,
Apr 4, 2010, 10:36:15 AM4/4/10
to
Peter Kleiweg wrote:

Je bent zeker de enige niet. Veel verbeteringen met Doctor Who sinds het
vorige seizoen maar de openingstune is dat zeker niet. De oude was lekker
bombastisch en opzwepend, de nieuwe is ... meh.


--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

Randomcybrarian

unread,
Apr 4, 2010, 10:39:40 AM4/4/10
to
George van Hal wrote:

Precies. Ik hoef ook niet perse Cybermen en Daleks in dit seizoen te hebben
maar als er een goed verhaal mee verteld wordt, tuurlijk zijn ze welkom. Ik
zag in een flits al een niet typische Dalek voorbij komen dus ik heb zeker
hoop dat Moffat er een andere draai aan geeft.

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

Randomcybrarian

unread,
Apr 4, 2010, 10:45:12 AM4/4/10
to
Wietze de Boer wrote:

> Ik vind de doctor en de daleks toch eigenlijk altijd wel bij elkaar
> horen. Ook al verslaat hij ze 100 keer, ze mogen wat mij betreft
> altijd terugkomen. Doctor Who zonder de daleks, dat kan gewoon niet.
> :-)

Nee maar het is wel de uitdaging om na 30 jaren Doctor Who een andere
invalshoek te pakken voor de Daleks. In de eerste 2 seizoenen van de 1ste
Doctor kwamen de Daleks ook uitgebreid tot drie keer voor maar wel telkens
in een andere hoedanigheid. Ik vond 'Dalek' van de 9e Doctor een prachtig
voorbeeld van gebruik van de Daleks die totaal niet leek op wat eerder
gedaan was. Ik heb hoop dat er dit seizoen ook creatief gebruik wordt
gemaakt van de Daleks en niet zo zeer als gegarandeerdkijkcijferkanon.

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

Wietze de Boer

unread,
Apr 4, 2010, 10:49:41 AM4/4/10
to
Op Sun, 04 Apr 2010 16:45:12 +0200, hat Randomcybrarian
<randomcybrar...@nksf.nl> skreaun:

> Wietze de Boer wrote:

Ik heb vertrouwen in Moffat (the daggit!?) :-)

Bart Dinnissen

unread,
Apr 4, 2010, 12:31:06 PM4/4/10
to
George van Hal schreef op Sun, 04 Apr 2010 16:19:49 +0200:

> Het hele 'wat je half-ziet in de hoek van je
> ogen', het 'gevaarlijke scheur in de muur'

Ik moest sterk denken aan Sapphire & Steele bij dit soort suggestieve eh
elementen.

> en die superenge tanden die
> bij de door patient zero neergezette mensen spontaan naar buiten
> sprongen -

Ik weet niet waarom maar als een wezen gaat bestaan uit meerdere vormen
(man+hond, moeder+2 kinderen) die ook nog door elkaar gaan praten met
vervormde stemmen lopen de rillingen me over de rug. Op een goeie manier,
dan, want van bloederige horror hou ik helemaal niet.

> als dat zo doorgaat, denk ik dat de kinderen in Engeland dit
> seizoen vaker achter de bank te vinden zullen zijn.

Het is inderdaad enorm Engels. Suspense met slapstickhumor en enge spoken.

> Ik vind het alvast heerlijk :)

Ik ook. Het is fijne tv. Ik ken bijna niets van Doctor Who maar nu haak ik
wel aan, ja.

--
Bart

Ries

unread,
Apr 4, 2010, 3:59:36 PM4/4/10
to
George van Hal wrote:

>
>> "Who da man?"
>
> :).

mijn quote of the episode gaat naar "You're Scottish, fry something".

Groetjes,
Ries

marbel

unread,
Apr 4, 2010, 6:40:02 PM4/4/10
to

Was dit de tante? Volgens mij niet hoor, dat was toch een gruwelijk mens
waar kinderAmy het helemaal niet mee kon vinden? Ik dacht dat ze lieten
zien dat Amy een leuke sociale meid is die veel mensen in haar buurt
goed kent. Maar wij keken het op de bank met drie commentaar leverende
kinderen (die niet achter de bank wilden gaan zitten trouwens) dus dan
mis je wel eens wat.

Marjolein

niels

unread,
Apr 4, 2010, 6:55:25 PM4/4/10
to

"George van Hal" <hal0...@planet.nl> schreef in bericht
news:hpa765$2u1j$1...@nl-news.euro.net...
> Gert-Jan Kramer schreef:
>
[Een heel mooi beeld verhaal van George]

> Een ander voorbeeld vond ik het gesprek tussen Amy en The Doctor om haar
> te overtuigen mee te gaan. Toen Rose voor het eerst de Tardis betrad,

> bleef je als kijker toch vooral achter met de vraag waar�m. RTD kon het

> niet aannemelijk maken dat dat zomaar zou lukken. Het gesprek tussen Amy
> en The Doctor doet dat veel beter - inclusief twijfel en haar kant en
> logische vragen (wanneer kan je me terugkrijgen, waarom ik, ben je soms
> gewoon eenzaam, hoe weet ik dat je niet zomaar een gek bent). Moffat
> target de uitkomst net als RTD als een iconisch moment, maar waar de
> laatste snel naar dat moment toewerkt, legt Moffat er wat meer achtergrond
> achter, waardoor hij dat moment 'verdient'.
>

Vond je? Ik had nog het gevoel van ooohh gaat dat zomakkelijk? Het had van
mij nog wel ietsje langer mogen zijn, voordat ze naarbinnen en mee zou gaan.

Niels - die andere SF fan

c.wouters

unread,
Apr 5, 2010, 3:07:13 AM4/5/10
to

"Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> schreef in bericht
news:87fx3b3...@black.wyrd.be...

Je zag wel meer dan alleen cybermen en daleks, zo zag je bijvoorbeeld ook de
engelen uit Blink.

--
Neem de tijd om te leven
Cor

Peter Kleiweg

unread,
Apr 5, 2010, 6:46:52 AM4/5/10
to
marbel schreef op de 5e dag van de grasmaand van het jaar 2010:

Het lijkt me sterk dat ze Annette Crosbie laten opdraven voor
een futiel rolletje.

--
peter zegt bestwil
http://www.xs4all.nl/~pkleiweg/

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 1:33:31 PM4/5/10
to
On Mon, 5 Apr 2010 00:55:25 +0200, "niels" <xs4a...@lumensoft.nl>
wrote:

>> Een ander voorbeeld vond ik het gesprek tussen Amy en The Doctor om haar
>> te overtuigen mee te gaan. Toen Rose voor het eerst de Tardis betrad,

>> bleef je als kijker toch vooral achter met de vraag waaróm. RTD kon het

>> niet aannemelijk maken dat dat zomaar zou lukken. Het gesprek tussen Amy
>> en The Doctor doet dat veel beter - inclusief twijfel en haar kant en
>> logische vragen (wanneer kan je me terugkrijgen, waarom ik, ben je soms
>> gewoon eenzaam, hoe weet ik dat je niet zomaar een gek bent). Moffat
>> target de uitkomst net als RTD als een iconisch moment, maar waar de
>> laatste snel naar dat moment toewerkt, legt Moffat er wat meer achtergrond
>> achter, waardoor hij dat moment 'verdient'.
>>
>Vond je? Ik had nog het gevoel van ooohh gaat dat zomakkelijk? Het had van
>mij nog wel ietsje langer mogen zijn, voordat ze naarbinnen en mee zou gaan.

Maar dan heb je 't over de grenzen van TV, het moet nu eenmaal binnen
X tijd.

Maar hier kijk ik daar over, omdat de intentie en uitwerking er is.
Bij RTD was dit meestal fout fout fout, omdat mijnheer elders kostbare
tijd verloren had met onnodig sentimenteel gedoe, en bovendien vond
hij dat hij recht had op die momenten, terwijl hij ze moet verdienen.

Was dit een "Le Corbusier Chair"? Neen, maar 't was wel een degelijke,
goed geconstrueerde zetel die lekker zit, jaren meegaat en niet pijn
aan de ogen doet. Terwijl het bij RTD vaak een gammele keukenstoel
bleef. Kortom: geen grote kunst, maar als dit het "run of the
mill"-niveau wordt: lang leve Moffat.

--
Bart Van Hemelen [at] GMail [dot] com
-------------------------------------------------------------------------------
"Space is disease and danger wrapped in darkness and silence!"
-- Leonard "Bones" McCoy in Star Trek XI

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 1:41:35 PM4/5/10
to
On Sat, 03 Apr 2010 15:53:08 -0500, Randomcybrarian
<randomcybrar...@nksf.nl> wrote:

>> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind met
>> dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En morgen
>> gaat ze trouwen awwww!
>
>De jongere versie was cute, de huidige editie is best wel jammie eigenlijk
>:) Zal wel aan haar accent liggen.

Ik lees net dat de jongere versie een nichtje is van de volwassen
actrice!

En een redhead met Schots accent: hmmm. Ze heeft ook auditie gedaan
met een Engels accent, maar gelukkig houdt ze 't bij haar Schotse.

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 1:45:03 PM4/5/10
to
On Sat, 03 Apr 2010 23:51:33 +0200, Niek <Ni...@nksf.nl> wrote:

>Bart Van Hemelen wrote:
>> Enige minpunt: de muziek, die VEEL TE LUID stond. Je hoorde soms de
>> frisse dialogen niet, en diverse stukken heb ik terug moeten spoelen
>> om te proberen uit te vissen wat er gezegd werd.
>

>Bij vorige afleveringen heb ik daar ook nog wel eens last van gehad maar
>had nu de ondertiteling aanstaan waardoor het me niet zo is opgevallen.

Ik zat naar een opname te kijken, en helaas slagen die klommelaars van
Telenet er niet in om de meegestuurde ondertitels door te sturen, laat
staan op te nemen.

(Nu ja, d'r is een oplossing: ik hang m'n 40" via scart aan het bakje
ipv via HDMI, en dan kan ik de Ceefax-ondertitels aanzetten. Maar ik
ben niet gek.)

>En zag ik daar werkelijk weer een Dalek en Cybermen? Daar zit ik
>helemaal niet op te wachten. Ik wil frisse nieuwe verhalen.

Verplichte nummertjes, gok ik. Zal goedkoper zijn dan nieuwe
kostuumpjes maken.

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 1:48:04 PM4/5/10
to
On Sun, 04 Apr 2010 16:23:04 +0200, George van Hal
<hal0...@planet.nl> wrote:

>> Enige minpunt: de muziek, die VEEL TE LUID stond. Je hoorde soms de
>> frisse dialogen niet, en diverse stukken heb ik terug moeten spoelen
>> om te proberen uit te vissen wat er gezegd werd.
>
>Eens. Overigens vond ik de muziek wel weer goed; het gaf aan het geheel
>een bombastische bioscoopfilmachtige kwaliteit mee. Maar zoals je zegt:
>het stond wél te hard.

En dan te bedenken dat ze al maanden, nee, jaren klagen bij Points Of
View dat de muziek te luid staat, en de BBC maar roepen "neuh hoor, is
niet zo".

Zelfs bij godbetert natuurshows zit er tegenwoordig op de idiootste
momenten muziek, die dan vaak de dierengeluiden overstemt. WTF?

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 1:50:59 PM4/5/10
to
On Sun, 4 Apr 2010 11:33:30 +0200, "Jacqueline"
<nob...@science.uva.nl> wrote:

>Niet zo'n sterk verhaal. Wat erg leuk vond is dat iedereen in de omgeving
>van Amy de Doctor dus al kende omdat ze cartoons van hem had gemaakt.

Dat was een heel mooie scene op 't eind, waarnaar voordurend gehint
werd -- "the raggedy doctor" -- en hier tegelijk een mooie pay-off
kreeg (de camera die een travelling maakte over al die tekeningen en
poppetjes, die dan ook nog eens evolueerden) zonder meteen
melodramatisch te worden.

Ik ben zo blij dat Moffat de teugels in handen heeft.

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 5, 2010, 2:01:48 PM4/5/10
to
On Sun, 04 Apr 2010 15:56:33 +0200, George van Hal
<hal0...@planet.nl> wrote:

>Ja, die zag er zeker mooi uit! Overigens zag de hele aflevering er
>fantastisch uit. De openingscredits zijn mooier (al vind ik de nieuwe
>muziek niet direct beter dan de vorige), het logo is mooier, het
>lettertype waarmee de namen in beeld komen, is mooier en de regie was
>deze aflevering geweldig. Het inzoomen op die ogen, bijvoorbeeld, maar
>ook het subtielere camerawerk, het snelle switchen tussen voorgrond en
>achtergrond... wie regisseerde deze aflevering? Was dat Moffat zelf?

Adam Smith. Regisseerde hiervoor enkele eps van Skins en een
behoorlijk deel van Little Dorrit (waarin overigens o.a. Freema
Agyeman en Eve Myles meespeelden). Deed blijkbaar eerst de Weeping
Angel-aflevering en mocht daarna deze opener onder handen nemen.

>Want het was beter dan ik gewend ben van de meeste afleveringen van Who.
>Het geheel zag er - qua scherpte, kleurgebruik, camerawerk, enzovoorts,
>enzovoorts - gewoon een stuk verzorgder uit (misschien is het budget
>omhoog gegaan?).

Ik betwijfel het, de BBC moet zwaar besparen. Ik denk dat Moffat
simpelweg zijn eigen stijl oplegt.

Niek

unread,
Apr 5, 2010, 3:18:52 PM4/5/10
to
Wietze de Boer wrote:
> Op Sun, 04 Apr 2010 11:19:08 +0200, hat Niek <Ni...@nksf.nl> skreaun:
>
>> Lieven Marchand wrote:
>>> Komaan. Elke Doctor moet toch de Daleks, de Cybermen en de Master
>>> trotseren.
>>
>> Maar niet meteen in zijn eerste seizoen.
>
> Waarom niet?

Omdat we in de afgelopen seizoenen al zoveel Daleks en Cybermen gezien
hebben, meer dan me lief is. Graag even een pauze wat dat betreft.

--
Niek

Niek

unread,
Apr 5, 2010, 3:22:37 PM4/5/10
to
Ries wrote:
> mijn quote of the episode gaat naar "You're Scottish, fry something".

ROTFLOL! Ja, die is super.

--
Niek

Niek

unread,
Apr 5, 2010, 3:29:10 PM4/5/10
to
George van Hal wrote:
> Het gesprek tussen Amy en The Doctor doet dat veel beter - inclusief twijfel en haar kant en
> logische vragen (wanneer kan je me terugkrijgen, waarom ik, ben je soms
> gewoon eenzaam, hoe weet ik dat je niet zomaar een gek bent).

Wat ik wel miste was de twijfel bij de Doctor om weer een companion mee
te nemen. De 10de Doctor was er toch steeds minder happig op geworden na
zijn ervaringen met zijn laatste companions. Deze 11de Doctor slaat wel
heel snel weer een nieuw avonturenmaatje aan de haak.

--
Niek

Wietze de Boer

unread,
Apr 5, 2010, 4:12:19 PM4/5/10
to
Op Mon, 05 Apr 2010 21:18:52 +0200, hat Niek <Ni...@nksf.nl> skreaun:

Nee, nergens voor nodig! Daleks en cybermen blijven leuk, zolang het
verhaal maar leuk is! :-)

Sander Verbrugge

unread,
Apr 5, 2010, 4:42:16 PM4/5/10
to
George van Hal:

>> Oh en mooie nieuwe Tardis!


>
> Ja, die zag er zeker mooi uit! Overigens zag de hele aflevering er
> fantastisch uit. De openingscredits zijn mooier (al vind ik de nieuwe
> muziek niet direct beter dan de vorige), het logo is mooier, het
> lettertype waarmee de namen in beeld komen, is mooier en de regie was
> deze aflevering geweldig. Het inzoomen op die ogen, bijvoorbeeld, maar
> ook het subtielere camerawerk, het snelle switchen tussen voorgrond en
> achtergrond... wie regisseerde deze aflevering? Was dat Moffat zelf?

> Want het was beter dan ik gewend ben van de meeste afleveringen van Who.
> Het geheel zag er - qua scherpte, kleurgebruik, camerawerk, enzovoorts,
> enzovoorts - gewoon een stuk verzorgder uit (misschien is het budget
> omhoog gegaan?).

Ten eerste: er zijn niet voor niets credits :-p

Ten tweede: nounou, kan het wat minder? Er moet nog wel wat te juichen
overblijven voor de volgende Moffat-eps :) Bovendien lag de lat niet zo
hoog door de 'Davies-era'. (En zo doe ik toch ook mee met de RTD-bashing,
maar ja, hij is een gemakkelijk doelwit.)

Ten derde: ik wil een zwembadscène :-p

--
Duck.

Wouter Valentijn

unread,
Apr 6, 2010, 4:35:34 PM4/6/10
to
Bart Dinnissen wrote:
> George van Hal schreef op Sun, 04 Apr 2010 16:19:49 +0200:
>
>> Het hele 'wat je half-ziet in de hoek van je
>> ogen', het 'gevaarlijke scheur in de muur'
>
> Ik moest sterk denken aan Sapphire & Steele bij dit soort suggestieve
> eh elementen.

Aan de eerste aflevering daarvan. Inderdaad. Moest ik ook aan denken.

>
>> en die superenge tanden die
>> bij de door patient zero neergezette mensen spontaan naar buiten
>> sprongen -
>
> Ik weet niet waarom maar als een wezen gaat bestaan uit meerdere
> vormen (man+hond, moeder+2 kinderen) die ook nog door elkaar gaan
> praten met vervormde stemmen lopen de rillingen me over de rug. Op
> een goeie manier, dan, want van bloederige horror hou ik helemaal
> niet.

Denk eens aan Hans en Grietje in een Buffy aflevering. Was ook één grote
demon in feite. 'Gingerbread'.

Iets anders dat me aan Buffy doet denken is die psychische connectie met de
coma patiënten. Die 'live feed'. (Glory en haar breinzuig slachtoffers die
een middel vormden uiteindelijk dat tegen haar werd gebruikt).

>
>> als dat zo doorgaat, denk ik dat de kinderen in Engeland dit
>> seizoen vaker achter de bank te vinden zullen zijn.
>
> Het is inderdaad enorm Engels. Suspense met slapstickhumor en enge
> spoken.
>
>> Ik vind het alvast heerlijk :)
>
> Ik ook. Het is fijne tv. Ik ken bijna niets van Doctor Who maar nu
> haak ik wel aan, ja.

Prima! :-)


--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Buffy: This is the Initiative Xander. Military guys and scientists do not
make out with each other.
Xander: Well maybe that's what's wrong with the world. Ever think about
that?

'Buffy the Vampire Slayer 4x14: Goodbye Iowa'

liam=mail


Wouter Valentijn

unread,
Apr 6, 2010, 4:37:00 PM4/6/10
to

Ah, maar dat komt omdat hij ogen in zijn kop heeft. :-)
Dat ze gaat trouwen doet me overigens ook een beetje denken aan de Donna
verhaallijn.

Wouter Valentijn

unread,
Apr 6, 2010, 4:40:59 PM4/6/10
to
Lieven Marchand wrote:

> Saskia <sasc...@xs4all.nl> writes:
>
>> Op 3-4-2010 9:24, Randomcybrarian schreef:

<knip>

>> De companion is ook cute, past bij 'm. Dat beeld van haar als kind
>> met dat mutsje en haar rode kaplaarsjes op d'r koffertje, awww! En
>> morgen gaat ze trouwen awwww!
>

> Toen ik haar de eerste keer in dat politie-uniform zag dacht ik dat
> als dat het standaard politievrouw-uniform is in Engeland, mannen gaan
> vrijwilligeren voor gearresteerd te worden :)

Mijn gedacht!
Ik dacht eerst dat ze vergeten was een uniform broek aan te trekken.
Toen ze zei een kissogram (?) te zijn viel wel het kwartje.

>
>> Verhaal: ach ja, een typisch Doctor Who verhaal, boze alien, het
>> einde van de wereld, we moeten rennen, hollen en vliegen. blablabla,
>> dat boeit nog maar net aan.
>
> Ja het verhaaltje was maar dunnetjes en bevatte nogal wat elementen
> die we al eerder gezien hebben.


>
>> Oh en mooie nieuwe Tardis!

En ook de TARDIS was een beetje in de war na de verbouwing.
Was het ook niet zo dat in het begin van Doctor Who de besturing nogal
wanordelijk was?

>
> Prachtig.

Yep!
Behoorlijk psychedelisch.

Bart Van Hemelen

unread,
Apr 7, 2010, 2:27:09 PM4/7/10
to
On Mon, 05 Apr 2010 22:42:16 +0200, Sander Verbrugge
<use...@sunnydale.nl> wrote:

>Ten tweede: nounou, kan het wat minder? Er moet nog wel wat te juichen
>overblijven voor de volgende Moffat-eps :)

Daarvan zijn d'r een half dozijn dit seizoen (yay! ende yay!).

0 new messages