Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

[DL] Heroes - 4x13

2 views
Skip to first unread message

Niek

unread,
Jan 6, 2010, 3:59:53 PM1/6/10
to
Ja, het is weer begonnen en gelijk met twee afleveringen. Alleen had ik
vandaag geen zin om er twee te kijken dus hierbij de bespreking van
alleen 4x13.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

4x13 Upon This Rock

Het was voor mij weer inkomen hoe het ook alweer zat allemaal.
Een vrij trage aflevering waardoor de draad redelijk makkelijk op te
pakken is.

Claire wordt op de kermis ingezet door Lydia om hun te helpen tegen de
plannen van Samuel. Wat deze plannen nou precies zijn, is mij nog steeds
niet duidelijk.
Samuel haalt wel met hulp van Emma die niet alleen kleuren ziet bij
geluid maar ook mensen kan be�nvloeden door middel van geluid (wat
Samuel weer weet door de dossiers van Noah) er een hero bij die dode
grond weer kan laten leven. Op zo'n vlakte zegt hij dat dit hun thuis
wordt maar wat wil hij daar toch mee?

Claire ondervindt wat weerstand van de multiplier Eli en de poppenspeler
Doyle. Alhoewel zij die laatste toch redelijk naar haar hand weet te
zetten en Eli erin laten stinken in het spiegelpaleis wat wel grappig was.

Nathan is officieel dood verklaard en wordt tijdens een onbegrijpelijk
lange begravenissc�ne waarin niets speciaals gebeurt begraven. Claire
weet dat het een leugen is waarbij ik aanneem dat Peter dit verteld
heeft. Maar ja, wat is een leugen. Was Nathan eigenlijk niet al veel
langer echt dood en was zijn voortbestaan in Sylar niet een misleiding?

Naast de Claireverhaallijn is er ook nog die van Hiro die alleen nog in
termen van comicbooks en andersoortige verhalen met helden kan spreken.
Het is aan Ando om uit te vinden wat hij nou precies bedoelt.
Op zich wel leuk gevonden, alleen als je al die referenties niet kent
(ik denk dat de helft mij ontging) dan is het toch minder boeiend.

O ja, een opmerkelijkheid vond ik dat Samuel zo openlijk aan Claire over
de moord op zijn broer vertelt. Waarom zou hij dat doen terwijl hij de
messenman heeft weggejaagd omdat hij het wist?

Niet echt een scherpe aflevering maar goed dat we er meteen nog een hebben.


--
Niek

s|b

unread,
Jan 9, 2010, 4:13:25 PM1/9/10
to
Niek schreef:

> Ja, het is weer begonnen en gelijk met twee afleveringen. Alleen had ik
> vandaag geen zin om er twee te kijken dus hierbij de bespreking van
> alleen 4x13.

Goed! Zo kan ik ook even pauze nemen! :-) (Alhoewel, ik zie dat er ook
nog Medium is en mss bekijk ik die Dollhouse ook nog even.)

En de intro was ook een goed hulpmiddel om een en ander opnieuw te
verfrissen.



> Claire wordt op de kermis ingezet door Lydia om hun te helpen tegen de
> plannen van Samuel. Wat deze plannen nou precies zijn, is mij nog steeds
> niet duidelijk.

E�n ding is alvast duidelijk: Samuel wil kost wat kost zoveel mogelijk
'heroes' rond zich krijgen, zodat zijn eigen kracht groeit. Om wat te
doen is nog niet heel duidelijk.

> Samuel haalt wel met hulp van Emma die niet alleen kleuren ziet bij
> geluid maar ook mensen kan be�nvloeden door middel van geluid (wat
> Samuel weer weet door de dossiers van Noah) er een hero bij die dode
> grond weer kan laten leven. Op zo'n vlakte zegt hij dat dit hun thuis
> wordt maar wat wil hij daar toch mee?

En Claire trapt er ook nog in, de domme koe. Als Samuel er iets mee wil
doen, dan is het, denk ik toch, opnieuw zoveel mogelijk 'speciale'
mensen te verenigen.



> Claire ondervindt wat weerstand van de multiplier Eli en de poppenspeler
> Doyle. Alhoewel zij die laatste toch redelijk naar haar hand weet te
> zetten en Eli erin laten stinken in het spiegelpaleis wat wel grappig was.

Dat misschien wel, maar het blijft een na�eve troela.



> Nathan is officieel dood verklaard en wordt tijdens een onbegrijpelijk
> lange begravenissc�ne waarin niets speciaals gebeurt begraven. Claire
> weet dat het een leugen is waarbij ik aanneem dat Peter dit verteld
> heeft. Maar ja, wat is een leugen. Was Nathan eigenlijk niet al veel
> langer echt dood en was zijn voortbestaan in Sylar niet een misleiding?

Zou Peter haar de volledige waarheid hebben verteld?



> Naast de Claireverhaallijn is er ook nog die van Hiro die alleen nog in
> termen van comicbooks en andersoortige verhalen met helden kan spreken.
> Het is aan Ando om uit te vinden wat hij nou precies bedoelt.
> Op zich wel leuk gevonden, alleen als je al die referenties niet kent
> (ik denk dat de helft mij ontging) dan is het toch minder boeiend.

Opnieuw een karikatuur van Hiro en zijn side-kick Ando. Ik begreep er
ook geen snars van...



> O ja, een opmerkelijkheid vond ik dat Samuel zo openlijk aan Claire over
> de moord op zijn broer vertelt. Waarom zou hij dat doen terwijl hij de
> messenman heeft weggejaagd omdat hij het wist?

Om Claire te misleiden? Hij heeft wel toegegeven dat hij zijn broer
vermoord heeft, maar verzweeg wel de echte reden. Ik blijf me opjagen
over Claire. Samuel heeft gewoon de dossiers van HRG in handen en zij
slikt die bull-shit zomaar?



> Niet echt een scherpe aflevering maar goed dat we er meteen nog een hebben.

Nog even een rondje usenetten en dan bekijk ik die wel. :-)

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>

Niek

unread,
Jan 9, 2010, 4:46:27 PM1/9/10
to
s|b wrote:
> Niek schreef:
>
>> Ja, het is weer begonnen en gelijk met twee afleveringen. Alleen had ik
>> vandaag geen zin om er twee te kijken dus hierbij de bespreking van
>> alleen 4x13.
>
> Goed! Zo kan ik ook even pauze nemen! :-) (Alhoewel, ik zie dat er ook
> nog Medium is en mss bekijk ik die Dollhouse ook nog even.)

Ja, het worden weer drukke tv-series-kijken-tijden. :-)

> E�n ding is alvast duidelijk: Samuel wil kost wat kost zoveel mogelijk
> 'heroes' rond zich krijgen, zodat zijn eigen kracht groeit. Om wat te
> doen is nog niet heel duidelijk.

Maar hoe groeit zijn kracht dan? Of bedoel je met kracht dat wat hij in
kan zetten en niet dat hij zijn gave daarmee kan versterken?

> En Claire trapt er ook nog in, de domme koe.

Ze blinkt inderdaad niet uit in slimheid maar wellicht dat we haar
leeftijd toch wel een beetje de schuld daarvan kunnen geven. Al zou je
denken na alles wat ze heeft meegemaakt dat ze wel wat meer
levenservaring zou hebben ondertussen.

> Zou Peter haar de volledige waarheid hebben verteld?

Dat is ook een goeie vraag. Geen flauw idee eigenlijk.

>> Niet echt een scherpe aflevering maar goed dat we er meteen nog een hebben.
>
> Nog even een rondje usenetten en dan bekijk ik die wel. :-)

Ik zie reactie wel verschijnen.

--
Niek

s|b

unread,
Jan 9, 2010, 5:34:45 PM1/9/10
to
Niek schreef:

> >> 4x13 Upon This Rock

Als ik dat oude filmpje goed begrepen (en onthouden), dan groeit Samuels
kracht (stenen/aarde/massa verzetten) recht evenredig met het aantal
'heroes' dat hij in de buurt heeft. Als Sylar opduikt zegt hij tegen Mr.
Puppet Master van zich te verschuilen, maar niet te ver uit de buurt;



> > Zou Peter haar de volledige waarheid hebben verteld?

> Dat is ook een goeie vraag. Geen flauw idee eigenlijk.

Zien we dus in de volgende aflevering (niet echt een spoiler, toch? :-).



> >> Niet echt een scherpe aflevering maar goed dat we er meteen nog een hebben.
> > Nog even een rondje usenetten en dan bekijk ik die wel. :-)

> Ik zie reactie wel verschijnen.

Hier is de tweede al! :-)

Niek

unread,
Jan 9, 2010, 6:21:50 PM1/9/10
to
>> Maar hoe groeit zijn kracht dan? Of bedoel je met kracht dat wat hij in
>> kan zetten en niet dat hij zijn gave daarmee kan versterken?
>
> Als ik dat oude filmpje goed begrepen (en onthouden), dan groeit Samuels
> kracht (stenen/aarde/massa verzetten) recht evenredig met het aantal
> 'heroes' dat hij in de buurt heeft. Als Sylar opduikt zegt hij tegen Mr.
> Puppet Master van zich te verschuilen, maar niet te ver uit de buurt;

Ah, dat was me even ontgaan. Van dat oude filmpje van de vader van
Mohinder heb ik nooit begrepen wat daar nou eigenlijk te zien was. Ik
dacht dat dat ook opzettelijk vaag werd gehouden.

--
Niek

Wouter Valentijn

unread,
Mar 23, 2010, 2:57:06 PM3/23/10
to

"Niek" <Ni...@nksf.nl> schreef in bericht
news:7qkbua...@mid.individual.net...

> Ja, het is weer begonnen en gelijk met twee afleveringen. Alleen had ik
> vandaag geen zin om er twee te kijken dus hierbij de bespreking van alleen
> 4x13.

Ah, De BBC doet het rustig hierbij. Eén per keer.

<knip>

> Claire wordt op de kermis ingezet door Lydia om hun te helpen tegen de
> plannen van Samuel. Wat deze plannen nou precies zijn, is mij nog steeds
> niet duidelijk.
> Samuel haalt wel met hulp van Emma die niet alleen kleuren ziet bij geluid

> maar ook mensen kan beïnvloeden door middel van geluid (wat Samuel weer

> weet door de dossiers van Noah) er een hero bij die dode grond weer kan
> laten leven. Op zo'n vlakte zegt hij dat dit hun thuis wordt maar wat wil
> hij daar toch mee?

Ik denk dat Samuel aanstuurt op een klassiek James Bond achtig scenario.
Enerzijds een paradijs scheppen voor 'zijn mensen', en anderzijds voorgoed
afrekenen met de buitenwereld. Misschien dat hij als hij zijn eigen krachten
heeft versterkt een vernietigende aanval wil uitvoeren op de hele
buitenwereld.


>
> Claire ondervindt wat weerstand van de multiplier Eli en de poppenspeler
> Doyle. Alhoewel zij die laatste toch redelijk naar haar hand weet te
> zetten en Eli erin laten stinken in het spiegelpaleis wat wel grappig was.

Mooi gedaan!

>
> Nathan is officieel dood verklaard en wordt tijdens een onbegrijpelijk

> lange begravenisscène waarin niets speciaals gebeurt begraven. Claire weet

> dat het een leugen is waarbij ik aanneem dat Peter dit verteld heeft. Maar
> ja, wat is een leugen. Was Nathan eigenlijk niet al veel langer echt dood
> en was zijn voortbestaan in Sylar niet een misleiding?

Ja. En Claire wist daar toch niets van? Ik heb haar niet met Peter zien
praten, dus ik denk dat ze van niets weet.
Mooie uitvaart vond ik met de klassieke eretekenen: Saluutschoten, de
verbroken formatie enz.
Alleen Moeder Petrelli, Vader Bennett en Uitvoerder Parkman wisten ervan.
Oorspronkelijk that is.


>
> Naast de Claireverhaallijn is er ook nog die van Hiro die alleen nog in
> termen van comicbooks en andersoortige verhalen met helden kan spreken.
> Het is aan Ando om uit te vinden wat hij nou precies bedoelt.
> Op zich wel leuk gevonden, alleen als je al die referenties niet kent (ik
> denk dat de helft mij ontging) dan is het toch minder boeiend.

Feest van herkenning. Ik denk dat ik zo'n 99% snapte. :-)

>
> O ja, een opmerkelijkheid vond ik dat Samuel zo openlijk aan Claire over
> de moord op zijn broer vertelt. Waarom zou hij dat doen terwijl hij de
> messenman heeft weggejaagd omdat hij het wist?

Omdat hij het zo brengt alsof het alleen maar om de bescherming van de
kermisklanten te doen was tegenover de grote boze buitenwereld.
Hij brengt het dus halfom als een heldhaftig iets.

>
> Niet echt een scherpe aflevering maar goed dat we er meteen nog een
> hebben.

Ik moet nog een week wachten dus. :-)


--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Buffy: This is the Initiative Xander. Military guys and scientists do not
make out with each other.
Xander: Well maybe that's what's wrong with the world. Ever think about
that?

'Buffy the Vampire Slayer 4x14: Goodbye Iowa'

liam=mail


0 new messages