Spook-thrillers met wedstrijd: alles over professor Zamorra

René van Dam

Aug 24, 2001, 7:27:30 AM8/24/01
Cult: Demonenbestrijder Professor Zamorra (serie van 3)

Op vlooienmarkten en braderieën zie je ze overal liggen: horror-pockets in
tijdschrift-vermomming. Zogenaamde B-klasse literatuur met titels als G.-man
Jerry Cotton, John Sinclair en Spook-Thriller. De romans zijn snel
geschreven, slecht vertaald en goedkoop gedrukt. Maar de pulp van de jaren
70 is de cult van de 21ste eeuw, dus is het smullen met deze boekjes.

De reeks die door de paarse omslagen het meeste in het oog springt, is de
zogenaamde Spook-thriller. Met als leeslustopwekkende ondertitel 'De
GRUWELSTORY voor mensen van nu'. Vanaf midden jaren zeventig tot ergens in
het midden van de jaren tachtig waren deze romans in tijdschriftenformaat te
koop voor een bedrag van aanvankelijk rond de gulden (of 16 Belgische frank)
bij Nederlandse tijdschriftenverkopers, maar ook bij een warenhuis als Vroom
& Dreesmann. Ineens waren ze uit het zicht verdwenen. Zelfs de Nederlandse
Koninklijke Bibliotheek heeft geen Spookthrillers in haar collectie
opgenomen. Een reden te meer voor een kleine geschiedenis van een grootse
reeks.

Op www.wanadoo.nl (subkanaal Wanadoo) staat op vrijdag 24 augustus vanaf
14.00 uur deel 1, zaterdag 25 augustus vanaf 14.00 uur deel 2 en zondag 26
augustus vanaf 14.00 uur deel 3 van een serie online. Op zondag kunt u ook
meedoen aan een wedstrijd waarmee een historisch exemplaar te winnen valt.

Met vriendelijke groet,

René van Dam

m.vin...@gmail.com

Dec 16, 2014, 11:02:40 AM12/16/14
Goede middag,

Uit nostalgie ben 'k beginnen rondzoeken op het web naar oude horror-reeksen zoals Spookthriller, John Sinclair, Professor Zamorra en Tony Ballard.
Toen 'k op Zamorra intypte op Google kwam 'k bij deze oude post terecht. Zou u me kunnen zeggen waar ik nog makkelijk aan deze oude boekjes kan geraken? Op internet vind 'k behoorlijk wat duitstalig materiaal, maar 'k zou graag de oude Distrigo-uitgaven terugvinden.

Dank voor uw aandacht,

Marc

Arsene Lhoost

Dec 25, 2021, 8:27:06 AM12/25/21
Op dinsdag 16 december 2014 om 17:02:40 UTC+1 schreef m.vin...@gmail.com:
hallo ben ook op zoekt naar die boekjes spook - thrillers kunt u mij mischiens helpen ik ben wel van belgie grt arsene

Wouter Valentijn

Dec 31, 2021, 8:59:48 AM12/31/21
Op 25-12-2021 om 14:27 schreef Arsene Lhoost:
Misschien hier proberen:

https://www.lastdodo.nl/nl/areas/1123953-spook-thriller

Of anders Marktplaats.

--