Bespreking van: Het hemelse gerecht

1 view

Mariacollege Ronse-Julie D

Leesveslag
Het Hemelse Gerecht

Renate Dorrestein beschrijft "Het Hemelse Gerecht" vanuit een
driehoeksrelatie. Twee vrouwen, zussen dan nog wel, met één man onder
hetzelfe dak. In hun relatie staat 'hebzucht' centraal. De vraag rijst
dan als die hebzucht leidt tot de dood.

Bij het lezen van het boek was de stijl het eerste aspect die naar
voor kwam. Tussen de gebeurtenissen van Irthe en Ange is een
duidelijke grens, dat brengt met zich mee dat ik het verhaal zeer goed
kon volgen. Tevens zijn er de herhalingen zoals daar zijn: 'En is de
avond niet weer een succes?' die telkens weer opduiken.
Naast de stijl vielen me ook de karaktertrekken op van de drie
hoofdpersonages. In tegenstelling tot de keurige en vlotte stijl vind
ik de karakters verwarrend. Op het ene moment gaat mijn sympathie uit
naar Irthe, die lief en zorgzaam is, en op het andere moment komt dan
weer een vorm van afkeer naar boven tegenover Irthe, die bruut is ten
opzichte van Dixie. In feite durf ik zeggen dat Irthes en Anges
karakters elkaar aanvullen. Wanneer Irthe zich in een slechte bui
bevindt, dan komt Ange eruit als een liefhebbende vrouw en omgekeerd.
Vervolgens stel ik me de vraag als het mogelijk is dat mensen zo ver
gaan voor hun geliefde, dat ze hem opsluiten om te bezitten. Dit is
het geval bij de twee zussen die er alles voor over hebben om hun man
te beschouwen als hun bezit en hem daarom opsluiten op de zolder.
Ook de manier waarop de zussen omgaan met Dixie, de dochter uit Gilles
eerste huwelijk, kwam vrij bizar over. Het is moelijk om een klaar en
duidelijk beeld te vormen van wat precies de relatie is tussen de
zussen en Dixie.

Tot slot vind ik "Het Hemelse Gerecht" wel boeiend om te lezen.
Alhoewel dat het naar het einde toe min of meer voorspelbaar is dat de
zussen iets gaan ondernemen om te snappen aan een mogelijke
veroordeling.

Discussievragen:
1) Is Gilles op het einde omgekomen?
2) Geeft de kaft van het boek een weergave van je verwachtingen?

Julie Descamps

--
Mariacollege Ronse
mariac...@ping.be.RemoveThisTail

Mariacollege Ronse-Sylvie D

1) Ik denk toch ook dat Gilles omgekomen is. Volgens mij zijn de
mensen van het dorp naar het restaurant gegaan en hebben ze het huis
in brand gestoken. Eigenlijk zal hij ervoor al gestorven zijn.
Wanneer de dokter naar boven gaat, ruikt het daat toch ook slecht.
Dat kan ook de reuk geweest zijn van het levenloze lichaa.

2) Ik denk van wel. Op de kaft zie je de oever waar het restaurant
gelegen is. Dat doet mij ook denken aan de wateroverlast dat ze gehad
hebben.

groetjes, Sylvie

Mariacollege Ronse-Julie D

IK ben dus ook van mening dat Gilles omgekomen . Wat denk je dat er
vervolgens zal gebeuren met de dokter? Zal hij ook sterven?
Sylvie je hebt u m vergeten bij u lichaam.
Doei,
JD

Mariacollege Ronse -Ruth D

Zoals ik reeds tegen Aurélie zei,we kunnen blijven gissen naar wat
gebeurt is of naar wat zal gebeuren.Over de kaft kan ik vrijwel niets
zeggen aangezien er 2 verschillende kaften in omloop waren .Maar
waaraan ik onmiddellijk moest denken bij het lezen van de titel moest
ik eerst en vooral over het leven na de dood .Wat gebeurt er in de
hemel?Eten we 'zoals in de sprookjes'ook met gouden lepeltjes?

Mariacollege Ronse-Aurelie V

1) Ik denk wel dat Gilles op het einde omgekomen is.
Toen Dixie Gilles ontdekt heeft op zolder heeft ze dit verteld aan
Henri, de dokter.
Hij is naar boven gegaan om te controleren en klaagde van de
ongeloofelijke stank. Hieruit leid ik af dat Gillles dood is.

2) Neen. Op de kaft van het boek stond enkel een groot meer met een
groot gebouw tussen de bomen.
Je kunt absoluut niet denken dat het boek over zoiets gaat.

Aurélie V.

Mariacollege Ronse -Ruth D

On Thu, 04 Feb 1999 13:42:03 GMT, mariac...@ping.be (Mariacollege
Ronse-Julie D) wrote:

> [...]
>vervolgens zal gebeuren met de dokter? Zal hij ook sterven?
>Sylvie je hebt u m vergeten bij u lichaam.

Zeg voor dat ge commentaar geeft op iemand anders kijk eerst naar u
eigen!In uwen tekst hebt ge een fout geschreven.Meer uitleg volgt
later.

Mariacollege Ronse-Sylvie D

Sorry dat ik fouten schrijf ze !!!! Missen is menselijk.
de dokter is waarschijnlijk ook wel dood (door de brand)

Mariacollege Ronse -Barbara DS

> [...]
>ik eerst en vooral over het leven na de dood .Wat gebeurt er in de
>hemel?Eten we 'zoals in de sprookjes'ook met gouden lepeltjes?

Hoe kwam het bij je op om te denken aan het leven na de dood. Mijn
eerste gedachte bij het lezen van de titel had absoluut niets te maken
met het leven na de dood. Ik dacht eerder aan een gerecht(om op te
eten) dat voor vele mensen het van het is. Als ik de achterzijde las
van het boek kon ik mij eigenlijk weinig voorstellen van het
verhaal.De kaft van mijn boek was eigenlijk een weergave van het beeld
van de overstromingen en ik vond dat er misschien wel een beter
ontwerp gevonden kon worden voor het boek. Ik vond dus dat de kaft
absoluut niet origineel is.
Doeii, Jul

Mariacollege Ronse-Sofie Verpl.

Het is ook raar dat de moeder van Dixie nooit belt. Wel is er ooit
ne keer sprake dat ze gebeld heeft -denk ik- maar verder wordt er
niets anders gezegd.

Mariacollege Ronse-Eva L.

On Thu, 04 Feb 1999 13:15:39 GMT, mariac...@ping.be (Mariacollege
Ronse-Julie D) wrote:

> [...]
>naar Irthe, die lief en zorgzaam is, en op het andere moment komt dan
>weer een vorm van afkeer naar boven tegenover Irthe, die bruut is ten

(Het is toch Ange dat bruut is tegenover Dixie? A. Vandenbroeke)