Cesar et Rosalie in Amsterdam

Frank Lekens

Jul 2, 2007, 10:00:41 AM7/2/07
Een tijdje terug zag ik in het Filmmuseum César et Rosalie. Het was een
van de eerste vertoningen, vooraf hield iemand een inleiding met een korte
samenvatting van de carrière van Romy Schneider. Best handig als je, zoals
ik, daar niet zoveel vanaf weet.

De film wordt vertoond in het kader van een Schneider-retrospectief. In
deze film wordt Romy Schneider verscheurd door haar liefde voor twee
mannen. Of zoals het Filmmuseum het zelf samenvat: Rosalie (Romy Schneider)
worstelt met haar gevoelens voor twee mannen, de vermogende
schroothandelaar César (Yves Montand) en [striptekenaar] David. Samen
vormen zij De Ideale Man. Sautets schildering van een openlijke
driehoeksverhouding past in het tijdsgewricht van de vroege jaren zeventig
waarin het burgerlijk huwelijk op de schop werd genomen.

Maar Romy Schneider-retrospectief of niet, voor mij was het Yves Montand
die de show stal. Ik denk dat ik nog niet veel films met Montand heb
gezien, anders was hij me vast al eerder opgevallen. Wat was het smullen om
die man aan het werk te zien. Zijn koddige woede als hij in een speelse
maar gevaarlijke autorace aan het kortste eind trekt. De aandoenlijke
branie waarmee hij op een feest een concert van Bach neuriet (of
spreek/zingt, hoe noem je het?). Zijn schutterige mengeling van bravoure en
bijna kinderlijke onzekerheid als hij voor het eerst kennismaakt met zijn
rivaal.

Het is volgens mij geen toeval dat de naam van de andere hoofdrolspeler
niet genoemd wordt in de samenvatting van het Filmmuseum (waarin hij
abusievelijk 'schilder-decorateur' wordt genoemd: hij is striptekenaar en
illustrator). Dit personage is een beetje het stereotype van de Franse
intellectueel: fraai gesneden hoofd, type Bernard Henri-Lévy, altijd in
artistiek colbertje, altijd keurig verzorgd en flegmatiek, een tikje
afstandelijk en mysterieus en zwijgzaam.

Eigenlijk nogal een halfzacht ei. Bij herhaling geeft hij de vrouw die
zogenaamd zijn grote liefde moet zijn zonder slag op stoot op. Het
personage dat Montand speelt, is een sterke domoor, een beetje het type van
Lopachin in Tsjechovs Kersentuin. Onbehouwen en ruw, met een fysieke kracht
waar altijd de dreiging van fysiek geweld in sluimert.

De inleidster bij de film vertelde (als ik het me goed herinner) dat
regisseur Sautet eigenlijk vooral oog had voor de rol van Romy Schneider,
dat zij in zijn films altijd centraal stond. Voor deze film gaat dat
volgens mij niet op. De rol en de vertolking van Montand vormden voor mij
het emotionele hart van de film.

De strekking van het verhaal zelf is niet het sterkste punt. Dat er een
driehoeksverhouding wordt geschilderd, is wel duidelijk. Af en toe lijkt de
film te willen beweren dat mensen niet zo moeten zeuren, en gewoon
accepteren dat hun partners er nog wat andere minnaars op nahouden.

Tussen de twee rivalen ontwikkelt zich een mannenvriendschap die bijna iets
van een liefdesrelatie krijgt. (Dit wordt vooral duidelijk in het
allerlaatste shot van de film, als de vrouw na een lange afwezigheid weer
terugkeert en de mannen bij elkaar aantreft. De mannen zitten bij het raam
en zien haar naar de deur lopen. De schroothandelaar heeft alleen maar oog
voor de vrouw. De striptekenaar werpt een [geamuseerde? liefdevolle?] blik
op de schroothandelaar.)

Het personage van Schneider blijft een beetje vaag. Het is niet altijd even
duidelijk wat er nou eigenlijk in haar omgaat, of wat ze precies wil (als
ze dat zelf al weet). Ook haar vriend de striptekenaar loopt niet over van
de daadkracht. Dat is wel anders bij de schroothandelaar, die aan de
lopende band eieren verorbert, om zijn potentie en zijn honger naar het
leven te symboliseren. Hij is één brok pure energie en wilskracht is.

Die wilskracht maakt het zo'n feest om naar te kijken. En tegelijkertijd
aandoenlijk, omdat hij ondanks die wilskracht toch stukloopt op de
onmogelijkheid om de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. De andere twee
hoofdpersonages lijken zich al bij voorbaat te hebben neergelegd bij hun
onvermogen om de wereld te beïnvloeden. Als zij al besluiten een daad te
stellen, komt dat telkens neer op een vlucht.

Ik wist dus niet altijd even goed wat ik van het verhaal moest denken. Dat
vond ik afwisselend raadselachtig en een tikje naïef.

Maar de manier waarop het verteld wordt, de dialogen, de sfeer- en
karaktertekening, de vertolkingen van de hoofdrolspelers, en dan vooral die
van Montand, maken het tot een bijzonder geslaagde film. Hij draait nog de
hele zomer, en voorlopig is het snertweer. Warm aanbevolen.

César et Rosalie
Claude Sautet (Frankrijk, 1972)
http://www.filmmuseum.nl/website/exec/frontmovieread/icgidggigfa?id=0x66696c6d6d757365756d3a373430406e6c2e66696c6d6d757365756d2e486f6d6550616765&movieid=31482-6e6c2e66696c6d6d757365756d2e4d6f766965&querystring=all&sort=date#31482-6e6c2e66696c6d6d757365756d2e4d6f76696502072007
--
Frank
(xs4all dot nl is where it's really @)

riny

Jul 2, 2007, 3:33:04 PM7/2/07

"Frank Lekens" <kraz...@goedlezen.invalid> schreef in bericht

> [...]
> van de eerste vertoningen, vooraf hield iemand een inleiding met een korte
> samenvatting van de carrière van Romy Schneider. Best handig als je,

prachtige film inderdaad, heb hier nog een (niet al te populair) Sautet
topic lopen:
http://www.cinemavanti.nl/viewtopic.php?t=767
heb nog geen slechte film van hem gezien.

Richard

Jul 3, 2007, 2:43:00 PM7/3/07
Frank Lekens heeft uiteengezet op 2-7-2007 :

Kennelijk geen hit want hij staat pas om kwart voor 10 geprogrammeerd.

Frank Lekens

Jul 3, 2007, 3:23:48 PM7/3/07
Op Tue, 03 Jul 2007 20:43:00 +0200 schreef Richard:

> Kennelijk geen hit want hij staat pas om kwart voor 10 geprogrammeerd.

Ja, die pagina die je linkt is misleidend. Daar lijkt het net alsof hij
maar twee dagen darait. Maar hij staat de hele zomer geprogrammeerd op
diverse tijden. Soms laat, soms vroeg. Soms ook tweemaal op een avond, zie
ik. Kijk gewoon in de Agenda (rechts op de pagina, geel) op
http://www.filmmuseum.nl/

En de programmering zegt sowieso niets over het succes.

De film is zo te zien wel het boegbeeld van het Romy
Schneider-retrospectief, gezien de posters en de programmering. Maar er
komen nog meer films die me interessant lijken.

Ach, hij zal heus niet altijd volle zalen trekken.
Maar als je bedoelt dat mijn praatje een reclamepraatje leek -- ik heb niks
te maken met het Filmmuseum, hoor. (Nou ja, ik ben een vriend -- maar daar
moet ik voor betalen; mooie vriendschap is dat.)

Ik weet er verder niet veel van, maar ik geloof dat de film in '72 ook wel
een succes was. (In Frankrijk althans. Veel Franse films bereiken ons
nooit. Ik vraag me af of dat toen ook al zo was.)

Eh... of bedoel je dat die programmering vanaf volgende week wordt
omgegooid en ze hem niet meer gaan vertonen?

Richard

Jul 3, 2007, 4:47:50 PM7/3/07
Frank Lekens had uiteengezet :

Volgens mij is kwart voor 10 geen tijd om volle zalen te (willen)
trekken. Veel mensen komen na afloop niet eens meer thuis. Blijkbaar
hebben andere films voor het Filmmuseum meer prioriteit.

Patrick H.

Jul 3, 2007, 7:12:55 PM7/3/07
Richard wrote:

> Kennelijk geen hit want hij staat pas om kwart voor 10 geprogrammeerd.

Toch wel een hit.

http://www.nfcstatistiek.nl/top20weekend.pdf

Weekendopbrengst van 6736 in 3 zalen met 21 voorstellingen in 4 dagen.
Dat is dus zo'n 40-50 bezoekers per voorstelling. Voor een filmhuisfilm
niet slecht, lijkt me. Alleen de 4 recentste blockbusters
(Shrek/Piraten/Die Hard/Ocean) hebben een hogere zaalopbrengst.

ph
--
Any attempt to make any system idiot proof will only challenge God to
make a better idiot.

Richard

Jul 4, 2007, 12:36:13 AM7/4/07
Patrick H. drukte met precisie uit :

> [...]
> niet slecht, lijkt me. Alleen de 4 recentste blockbusters
> (Shrek/Piraten/Die Hard/Ocean) hebben een hogere zaalopbrengst.

Ik herinner me dat ik bij zijn voorlaatste "Un coeur en hiver" was.
Deze film kwam destijds volgens mij relatief groot uit in Nederland. Ik
was in de premiereweek in bioscoop Alhambra in Enschede bij de
vooorstelling de enige bezoeker. De zaal was dus verder leeg. Hij heeft
geloof ik ook maar één week gelopen.

Zijn laatste film "Nelly & Monsieur Arnoud" trok in Nederland 13.177
toeschouwers. Maar vergelijk dat met pak 'm beet Duitsland waar hij
219.376 toeschouwers trok. Ook in de Scandinavische landen Denemarken,
Noorwegen en Zweden trok hij meer. Dan trek ik de conclusie dat
Nederland niet het land is dat warm loopt voor Sautet.
En vergeleken met zijn 2 laatste films is 6736 een aardig aantal, ja.
En dat voor een re-run.

wolfie

Jul 8, 2007, 2:23:37 PM7/8/07

"Richard" <GEENSPAMric...@GEENSPAMmoviefan.nl> schreef in bericht

> Volgens mij is kwart voor 10 geen tijd om volle zalen te (willen) trekken.
> Veel mensen komen na afloop niet eens meer thuis. Blijkbaar hebben andere
> films voor het Filmmuseum meer prioriteit.

ik snap niets van jouw constateringen. De film draait al twee weken zeker
twee keer per avond (om 19.30 en 21.45) en nu ook nog een aantal dagen een
derde keer om 17.15. De 21.45-voorstellingen zijn dus altijd in combinatie
met vroegere voorstellingen. Daarbij is hij voortdurend uitverkocht. Een
deel van de voorstellingen is op prolongatiebasis.
Vanaf 12 juli draait ie vermoedelijk drie weken lang dagelijks om 17.30 en
21.15.
Een film die zo vaak draait en waarvan bovendien al vast staat dat ie draait
tot eind augustus, hoeveel meer prioriteit moet een film hebben in jouw
ogen??

wolfie

Jul 8, 2007, 2:30:25 PM7/8/07

> [...]

> niet het land is dat warm loopt voor Sautet.
> En vergeleken met zijn 2 laatste films is 6736 een aardig aantal, ja. En

uh.. 6736 is in dit geval de recette, niet het aantal bezoekers. Maar een
rerun van een klassieker doet in ons land tussen de 1000 en 15000 bezoekers.
Nu lijkt in ieder geval wel al vast te staan dat deze film aan de bovenkant
zit en dichter bij de 10000 dan bij de 5000 zal eindigen.