Nederlandse titels

Klaas Oosterveld

Een paar jaar geleden heb ik het al eens geprobeerd, en nu doe ik het maar
weer: via Google is het me niet gelukt om te achterhalen wat de
oorspronkelijke titels waren van buitenlandse films, die met name in de
jaren vijftig stelselmatig werden voorzien van Nederlandse titels.

Zo niet: kan iemand mij anders vertellen welke US/UK-film schuilgaat achter
de intrigerende filmtitel 'Storm over Malakka'? Per abuis als zevenjarige
gezien (>14!) in 1953 - dit in plaats van een reportage (in
speelfilmlengte?)over Elisabeth's kroning.

Klaas Oosterveld

Ram

"Klaas Oosterveld" <kl.oos...@NOTchello.nl> schreef in bericht

Misschien kan je hier meer vinden: http://www.imdb.com

Ram

Ram

Volgens mij is dit hem :-) http://us.imdb.com/title/tt0046222/

Klaas Oosterveld

Ram wrote:
> Volgens mij is dit hem :-) http://us.imdb.com/title/tt0046222/

Inderdaad, maar die heb ik juist NIET gezien, maar wel de nachtmerrie
veroorzakende film 'Storm over Malakka'.
IMDB, die ik zeer regelmatig raadpleeg, geeft uiteraard geen Nederlandse
titels van niet-Nederlandse films - helaas.

Klaas Oosterveld

Geert

http://www.imdb.com/title/tt0046979/

Het is erg ver uit de richting, maar misschien...

Christa

Thu, 3 Jun 2004 08:03:48 +0200 tikte dan wel citeerde Geert:

Malaga is niet Malakka (Maleisië).

Bovendien is die film een jaar later uitgebracht (in 1954).

Ik dacht even aan A town like Alice (naar het boek van Nevil Shute),
maar die is ook van een paar jaar later.

Zonder iets over de inhoud is het lastig zoeken. Er kwamen nogal wat
oorlogsfilms uit in die tijd.

Ik heb ook al zitten zoeken naar filmtitels. Volgens mij ben ik
weleens ergens een lijst met nl/gb titels tegengekomen, maar ik kan
hem niet meer vinden.

Peer Mankpoot

Klo schreef/citeerde op Wed, 2 Jun 2004 17:27:34 +0200:

> kan iemand mij anders vertellen welke US/UK-film schuilgaat achter
> de intrigerende filmtitel 'Storm over Malakka'?

Weet je geen enkel detail meer? Acteur, regisseur, desnoods studio (begon
het met die gong of met die leeuw), muziek van ....?

Was het US of UK, weet je dat nog?

Die 1953 is zeker?

Waar ging die film over?

--
Pakte 'n moer op

Bart Dinnissen

> [...]

> Ik heb ook al zitten zoeken naar filmtitels. Volgens mij ben ik
> weleens ergens een lijst met nl/gb titels tegengekomen, maar ik kan

Ik had vroeger een exemplaar van de Videohound's Golden Movie Retriever,
je weet wel zo'n heel dik boek met alle films die ooit op video zijn
uitgebracht, en daar stond tussen de vele lijsten achterin ook een lijst
met andere (oorspronkelijke) titels buitenlandse titels voor Engelse
films. Ik heb dat boek niet meer maar misschien heeft de OP iets aan het
gegeven.

--
Bart

Geert

Nederlandse

> Malaga is niet Malakka (Maleisië).

Ik zei toch dat het ver uit de richting was :-)

Malakka, Malacca of Melaka kom ik nergens in een titel tegen en ik dacht wie
weet heeft ie het verkeerd onthouden...

Geert

> [...]
> met andere (oorspronkelijke) titels buitenlandse titels voor Engelse
> films. Ik heb dat boek niet meer maar misschien heeft de OP iets aan het

Hee die heb ik op zolder ergens in een boekenkast staan, dus ik kan daar
weleens even in kijken...

Christa

Thu, 03 Jun 2004 08:55:26 +0200 tikte dan wel citeerde Bart Dinnissen:

*zwaai*

> [...]
>met andere (oorspronkelijke) titels buitenlandse titels voor Engelse
>films. Ik heb dat boek niet meer maar misschien heeft de OP iets aan het

duh...
Natuurlijk.
In de speelfilmencyclopedie staan ook de Nederlandse titels.
En daar heb ik er nog een van hier.
Storm over
Azie
de Nijl
Haiti
Lisbon
Marokko
Texas
Tibet
Washington
Wyoming

hm
Geen Malakka.
Storm over Marokko?
The Wind and the Lion - uit 1975. Niet dus.

Storm over Azie is Potomok Tsjingis-Kan uit 1928. Dat zou wel kunnen.

Storm over Tibet is uit 1952. Die titel is onvertaald.

Klaas Oosterveld

Pe(t)er wat doe je me allemaal aan jongen? Hoe had ik als onbedorven jochie
van 7 jaar, die in feite met z'n oudere zuster (nee, nee zij weet het ook
niet!) meeging naar een reportage over de kroning van Elisabeth, iets kunnen
weten over fenomenen als regisseurs, 'the gong, the hook, the lion and the
ladder' (vrij naar Ives) - laat staan van de muziek en haar maker - in een
tv- en videoloos tijdperk?

Gisterenmiddag zag ik op de BBC een film (tevens aanleiding tot mijn vraag)
van Edward Dmytryk 'Back to Bataan' (1945) - daar leek het een beetje op:
veel zwetende mannen, zwoegend door (nep-)jungles, met een hoop geknal uit
schietgeweren.

Niettemin worden alle reageerders hartelijk bedankt.
(misschien dat ik het voorstellingenoverzicht uit dat jaar kan bemachtigen
van het voormalige Amsterdamse Victoria-theater)

Klaas Oosterveld

Peer Mankpoot

Klaas Oosterveld schreef/citeerde op Thu, 3 Jun 2004 12:30:38 +0200:

> Pe(t)er wat doe je me allemaal aan jongen?

Ja nee nou kijk ik dacht als ik nou allemaal moejelijke vragen stel gaat
er misschien een associatief geheugenlaatje open, waarmee dan weer
enzovoort.

(...)

> (misschien dat ik het voorstellingenoverzicht uit dat jaar kan bemachtigen
> van het voormalige Amsterdamse Victoria-theater)

De Victoria op de Sloterkade? Heb ik vele zondagmiddagen doorgebracht. Een
gulden voor een kaartje en twee kwartjes voor snoep, ijs en fris. Ik
geloof dat ik er memme vader "The Guns Of Navarone" zag en memme moeder
"De Tien Geboden". Tegenover de ouwe Tjoklat die met name op
maandagochtend stonk als een in brand staande beerput.

--
Pa komt roepen

Klaas Oosterveld

Peer Mankpoot wrote:
> De Victoria op de Sloterkade? Heb ik vele zondagmiddagen
> doorgebracht.

Maar waarzchijnlijk te jong voor een in 1953 vertoonde "enge" oorlogsfilm?

> Een gulden voor een kaartje en twee kwartjes voor
> snoep, ijs en fris. Ik geloof dat ik er memme vader "The Guns Of
> Navarone" zag en memme moeder "De Tien Geboden".

Jammer, op dat veel te kleine projectiescherm.

...dan liever al die gewčččldige Duitse films als de Sisi-reeks, de familie
Trapp, Wenn der weiße Flieder wieder blüht - ach Mensch dass war doch
wunderschön

> Tegenover de ouwe
> Tjoklat die met name op maandagochtend stonk als een in brand staande
> beerput.

Als vakantieloze stedeling had ik geen benul van beerputten. Ik vond die
Tjoklat-lucht wel lekker, geloof ik. De gecombineerde Blooker-parfumlucht
van de Omval stond mij meer tegen.

(flup naar mail:nl.stad.amsterdam)

Klaas Oosterveld

Ram

> Niettemin worden alle reageerders hartelijk bedankt.
> (misschien dat ik het voorstellingenoverzicht uit dat jaar kan bemachtigen
> van het voormalige Amsterdamse Victoria-theater)
>
> Klaas Oosterveld

Misschien kan je meer informtie vinden in het filmmuseum

www.filmmuseum.nl
Vondelpark 3
Postadres: Postbus 74782
1070 BT Amsterdam
fax 020-6833.401
in...@filmmuseum.nl

Ram

wolfie

Het is op zeker: The Planter's Wife (uk 1952) van Ken Annakin, met
Claudette Colbert.
In Nederland in de bios in 1953 en 'toelaatbaar boven 14 jaar'.
http://www.imdb.com/title/tt0045005/ : Also Known As: Outpost in Malaya
(1952) (USA)

groet, wolfie

"Christa" <chr...@forumt.nl> schreef in bericht

Klaas Oosterveld

wolfie wrote:
> [...]
> Claudette Colbert.
> In Nederland in de bios in 1953 en 'toelaatbaar boven 14 jaar'.

Wie weet Wolfie: Hawkins en Colbert schietend door de Maleisische jungle.
Tja, 1953 in Nederland en boven de 14. Het begint er zowaar op te lijken...

Maar welke Nederlandse titel staat er voor 'The Planter's Wife' / 'Outpost
in Malaya' in de Speelfilmencyclopedie van Christa?

Bedankt voor deze opmerkelijke vondst!

Kloosterveld

Christa

Fri, 4 Jun 2004 01:03:10 +0200 tikte dan wel citeerde Klaas
Oosterveld:

>Maar welke Nederlandse titel staat er voor 'The Planter's Wife' / 'Outpost
>in Malaya' in de Speelfilmencyclopedie van Christa?

Geen enkele :)
Sorry.

Klaas Oosterveld

Tsss ;-(

Klo

Ram

"Klaas Oosterveld" <kl.oos...@NOTchello.nl> schreef in bericht
Planter's wife (1952-GB) ZW-88m
Ken Annakin, Claudette Colbert, Anthony Steel, Jeremy Spencer
Verhandeling over huwelijksdisharmonie op een rubberplantage

Dat is denk ik geen enge film voor een 14 jarige?

Ram

Klaas Oosterveld

Ram wrote:
> Ken Annakin, Claudette Colbert, Anthony Steel, Jeremy Spencer
> Verhandeling over huwelijksdisharmonie op een rubberplantage
>
> Dat is denk ik geen enge film voor een 14 jarige?

Eh...een 7-jarige. Maar wacht dacht je van dit stukje User comment? "...But
then she is unable to leave when bandits kill one of their neighbours, then
tries to kill Colbert, and the whole plantation is set up in a murderous
game of cat and mouse."

Kloosterveld

Ram

"Klaas Oosterveld" <kl.oos...@NOTchello.nl> schreef in bericht
Oh ja dat is eng ja
Toen ik 7 jaar was vond ik Pipo de clown al eng :-)

Ram

Raaskal

Raaskal

Raaskal wrote:

> http://us.imdb.com/find?tt=on;nm=on;mx=20;q='Storm%20over%20Malakka'

De jaartallen staan erbij, dus als je er zo'n 7 jaar bij optelt, moet je
eruit komen.

Raaskal

Raaskal wrote:

> De jaartallen staan erbij, dus als je er zo'n 7 jaar bij optelt, moet
> je eruit komen.

Pardon, onzin, als je kijkt in welk jaar je 7 was bedoel ik natuurlijk. Zo'n
beetje.Ga nu ff 'Jackie Brown' kijken.

Ram

"Raaskal" <Dagg...@getlost.nl> schreef in bericht

> De jaartallen staan erbij, dus als je er zo'n 7 jaar bij optelt, moet je
> eruit komen.

Huh? wat zit je nu te raaskallen? :-P

Ram

wolfie

Ik vond in het knipselarchief van de bibliotheek van het Filmmuseum het
volgende.
Knipsel De Telegraaf, dd 17 januari 1953:

Storm over Malakka
film over het harde leven der planters

De film is toch wel bij uitstek geschikt om ons van toestanden en
wantoestanden in de wereld te doordringen.
Men ziet het weer eens duidelijk in na het zien van deze door Ken Annakin
knap geregisseerde 'The Planter's Wife' (Storm over Malakka). Op Malakka
moeten de Britten het reeds jaren tegen de rebellen opnemen. Deze brengen
voortdurend de rubbercultuur in gevaar, die van zulk een onschatbaar belang
is voor de Westerse wereld. etc. etc.

Klaas Oosterveld

wolfie wrote:
> [...]
> opnemen. Deze brengen voortdurend de rubbercultuur in gevaar, die van
> zulk een onschatbaar belang is voor de Westerse wereld. etc. etc.

Je had dus toch gelijk!!! Wolfie je bent een man (?) uit duizenden!
Hartstikke bedankt!
Dat knipselarchief is vast niet via internet te raadplegen?

Kloosterveld

wolfie

Thanks en man idd. Nee, in ieder geval (nog) niet on line en het schijnt ook
(auteurs)rechtentechnisch lastig te zijn om dat soort knipsels op internet
te mogen brengen. In de betreffende knipselmap ook nog recensies van
Maasbode, Tijd, Haagse Courant etc. over de film. Misschien kun je
fotokopietjes bestellen...

miahe...@gmail.com

Op woensdag 2 juni 2004 17:27:34 UTC+2 schreef Klaas Oosterveld:
> [...]
> gezien (>14!) in 1953 - dit in plaats van een reportage (in
> speelfilmlengte?)over Elisabeth's kroning.

Met Jack Hawkins?

ReindeR Rustema

<miahe...@gmail.com> wrote:

> Met Jack Hawkins?

Heh? Reageer je nu op een posting van 10 jaar eerder?

--
ReindeR

wal...@gmail.com

Klaas heeft gelijk ik Ben ook al Jaren op Zoek naar die film die Veel indruk heeft gemaakt op mij.
Ik kom zelf uit indonesie heb daar in het kamp gezeten daarom die belangstelling.
De Nederlands titel was inderdaad Storm over Malaka en going over de strijt van de plaatselijke bevolking en Japan.
En wat Veel indruk gemaakt heeft op mij waren vooral de opnames hoe de verzetstrijders via onderaartse gangen verzet Boden
Iets waar men ook gebruik van maakte in Vietnam.

Antonie Temming

Op donderdag 7 december 2017 om 10:07:47 UTC+1 schreef wal...@gmail.com:
Antonie Temming

Storm over Malakka
Over deze film
An English rubber planter (Jack Hawkins) and his wife (Claudette Colbert) have marital trouble during a native uprising.
Cast en credits
Acteurs
Andy Ho, Victor Maddern, Anthony Steel, Jack Hawkins, Bryan Coleman, Sonya Hana, John Stamp, Helen Goss, Jeremy Spenser, Claudette Colbert
Regisseurs
Ken Annakin
Producenten
John Stafford