Gewone Auto met zwaailicht en sirene

Me

Hallo,

Gister zat er een normale zwarte Golf achter me met een tijdelijk
(magnetisch?) werkend blauw zwaailicht op het dak en met sirene. Dit mag
toch niet in Nederland? M.a.w. had ik gewoon kunnen blijven rijden zonder
deze auto door te laten?

Bedankt, Leo

Heine Broers

Me wrote:

In dit geval is de auto n.m.i. van de politie. Dus laat ik deze door.
Een auto mag dat m.i. in Nederland bij Noodgevallen. Een dokter mag dat
bv. ook.
Gelukkig maar bij Noodgevallen, stel je voor dat er meer doden zouden
komen. Is het anders zo moeilijk om even iemand voor te laten in het
verkeer?

--
See also: http://www.cybercomm.nl/~broers

Media Voice Productions

Heine Broers wrote:

> In dit geval is de auto n.m.i. van de politie. Dus laat ik deze door.

Het zal een auto zijn geweest van ofwel recherche, ofwel politie in
burger. Het voeren van een blauw zwaailicht is hen geoorloofd in
oproepgevallen.

> Een auto mag dat m.i. in Nederland bij Noodgevallen. Een dokter mag dat
> bv. ook.

Een dokter mag dat juist niet, er is net een aantal rechtzaken over
geweest waarin dat juist aan de orde werd gesteld. Doktoren wilden ook
een zwaailicht gaan voeren (ik dacht groen), maar de rechter wijkt niet
af van de regeling dat blauw voor de hulpdiensten is, en oranje voor
ondersteunende diensten.

Edo

Heine Broers

Media Voice Productions wrote:

Van HB: Sorry ik wist dat niet

> Edo

Media Voice Productions

Ik ben niet boos, dus sorry hoefde niet echt... ;-)

Edo

Bim Rouwenhorst

Dat ligt eraan waar die Golf van is.
Is het een burger dan mag het niet, is het een door de minister aanwezen
dienst (die signalen mag voeren) dan mag het uiteraard wel.
Bim R.

Bim Rouwenhorst

Heine Broers wrote:
> In dit geval is de auto n.m.i. van de politie. Dus laat ik deze door.

> Een auto mag dat m.i. in Nederland bij Noodgevallen. Een dokter mag dat
> bv. ook.

Zeer zeker niet.
Bim R.

Ralf van de Ven

Hoe dan ook is het een voertuig dat op dat moment voorrangs signalen voert,
en ju zult dat voertuig als dusdanig dus ook voorrang moeten verlenen. Het
is immers niet aan de automobilisten om te bepalen of een voertuig al dan
wel of niet die signalen mag voeren.

mvg
Ralf

Bim Rouwenhorst

Ralf van de Ven wrote:
> [...]
> is immers niet aan de automobilisten om te bepalen of een voertuig al dan

Zo is dat.
B.

Jan van Aalderen (Z)

Logisch, dat - met blauw en oranje "bezet" - artsen die kleuren niet
ook mogen voeren. Maar gebruik van groen door artsen is niet in
tegenspraak met de aangegeven regel inzake blauw en geel, en een arts
kan ook wel degelijk op weg zijn naar een noodgeval. Hooguit zal een
enkele kleurenblinde automobilist ten onrechte doorgang verlenen.

--
Vriendelijke groet,
Jan van Aalderen

Maarten

Ralf van de Ven <ra...@stack.nl> wrote in news:9p9mhb$qul$1...@news.tue.nl:

> [...]
> verlenen. Het is immers niet aan de automobilisten om te bepalen of een
> voertuig al dan wel of niet die signalen mag voeren.

Ben ik het mee eens...

Maar wat als zo'n auto, zonder sirene, bij een rood stoplicht aan komt?

Die mag hij toch alleen maar over als hij _ook_ sirene voert? Ik heb het
een keer gehad dat er zo'n arrestatieteam-auto door rood licht kwam
rijden, en ik schrok me echt helemaal wezenloos.

--
Maarten

A loop, by its nature, continues. If that didn't make sense, start
reading this sentence again.

G. Ch. J. Massa

Maarten wrote:

> [...]
> een keer gehad dat er zo'n arrestatieteam-auto door rood licht kwam
> rijden, en ik schrok me echt helemaal wezenloos.

Waarom zochten ze je.?

Waarom weer zoek google steeds dezelfde discussie opstarten als een jaar
geleden.

Gerard

Bim Rouwenhorst

Maarten wrote:
> [...]
> een keer gehad dat er zo'n arrestatieteam-auto door rood licht kwam
> rijden, en ik schrok me echt helemaal wezenloos.

Zolang je er niet opknalt is er nix aan de hand.
Anders gewoon een ongeval alsof het een normale burgerauto betreft.
B.

Sabine

On Mon, 01 Oct 2001 12:14:34 +0200, Heine Broers <bro...@cybercomm.nl>
wrote:
- Op Mon, 01 Oct 2001 12:14:34 +0200, Heine Broers <bro...@cybercomm.nl>
schreef:

> [...]
>Gelukkig maar bij Noodgevallen, stel je voor dat er meer doden zouden
>komen. Is het anders zo moeilijk om even iemand voor te laten in het

Mogelijk is er sprake van "stille achtervolging" die op een gegeven moment
over is gegaan in een wat minder stille modus. Aan het type of kleur van
een auto kun je niet opmaken of er sprake is van een voertuig is dat
behoort dot een hulpdienst die bevoegd is om in noodgevallen een blauw
zwaailicht en sirene te voeren. Je dient dus wel degelijk voorrang te
verlenen, ook als later mocht blijken dat het later een publieksgeile
aandachtstrekker is.

Love,
Sabine.
---
homepage: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/sm.vandulmen/index.html
and don't forget to click on my picture if you want to see more of me!

Some people say I'm crazy. But that has also been said about Galilei, Copernicus,
Pasteur, Marconi and Einstein. So I'm in good company!

Alexander van Lingen

L.S.,

U dient altijd overrang te verlenen aan alle voertuigen, dat een blauw
zwaai- of knipperlicht voert en een twee of drie-tonige hoorn.

Dat het desbetreffende voertuig niet als zodanig te herkennen is, als zijnde
politie- of brandweer-wagen, doet niet ter zake.

De wet stelt aan personen (dus bestuurders) de bevoegdheid tot gebruik van
eerdergenoemd blauw zwaai- of knipperlicht voert en een twee of drie-tonige
hoorn.

-=( Alexander )=-

"Me" <a...@me.nl> schreef in bericht news:9p9e9e$aag$1...@news1.xs4all.nl...