Consumentenrecht ramp voor Duitse oldtimer-bestand (maar goed voor export naar hier??)

Willem-Jan Markerink

Uit het Duitse OldTimerMarkt 6/2003, over de Duitse omzetting van EU-
consumentenrecht (Gewährleistungsrecht).

(overigens is dit ook relevant voor iedereen die zich afvraagt waarom er
zoveel rollend spul uit Duitsland naar hier komt, inclusief campers &
caravans....Duitsers zijn altijd al grote angsthazen geweest, en blijkbaar
dient men de soep daar heter op dan hier....of is dit een voorbode van wat
hier gaat gebeuren?)

(waarom je zo'n ding in het contract niet tot op elk onderdeel als
'reparatie-behoeftig' zou kunnen omschrijven is mij trouwens een
raadsel....maar je wordt niet zomaar angsthaas vrees ik)

Enfin, het zoveelste voorbeeld waarin de consument door teveel bescherming
het deksel krakend op zijn neus krijgt....

Geen put zo ondiep of men verzuipt er wel enthousiast een kalf in, om
vervolgens met een nieuwe regel uit die put te voorschijn te komen.

En de rest zich maar afvragen waarom er steeds minder water in die putten
zit.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Der dicke Hund

Ein Jahr danach: Das neue Gewährleistungsrecht und die Folgen
Seit über einem Jahr ist das neue Gewährleistungsrecht nun in Kraft - und
zeitigt wie erwartet erhebliche Nebeneffekte. Eine Bilanz...

Das Angebot war äußerst verlockend:,, Mer-cedes 500 E, EZ 2/92, 2. Hand,
210. 000 km, scheckheft, Top-Zustand, VB 6000 Euro... “ Kenner wissen, was
sich hinter der knappen Formel 500 E versteckt: ein Biedermann als
Brandstifter, ein 326 PS starker Fünfliter-V8 im unauffälligen Blechkleid
der W 124-Bau-reihe, ab Werk dezent tiefergelegt, mit 16-Zoll-Rädern, SL-
Bremsanlage, montiert bei Por-sche in sehr überschaubaren Stückzahlen!
Für Chefredakteur Peter Steinfurth war die Sache klar, diese Fahrmaschine
mit eingebau-ter Klassikergarantie musste er haben. Doch aus dem Griff nach
dem Stern wurde nichts -
18 OLDTIMER-MARKT 6/2OO3
die Enttäuschung folgte, als er mit dem Händ-ler einen Besichtigungstermin
vereinbaren wollte. Ein Auto dieses Alters und mit derartig hoher
Laufleistung verkaufe er ausschließlich an professionelle Kollegen, da er
diesen keine Gewährleistung geben müsse, ließ der Verkäu-fer den verdutzten
Steinfurth wissen. Auch dessen Bitte, das Fahrzeug als Bastler- oder
Restaurierungsobjekt zu übernehmen und jede gewünschte Form von
Gewährleistungsaus-schluss zu unterschreiben, beschied der Händ-ler
abschlägig. Falls sich zwischenzeitlich kein deutscher Liebhaber mit
Gewerbeschein ge-funden hat, dürfte der Kraft-Benz längst in den
außereuropäischen Export abgewandert sein. Ein Einzelfall? Unlängst fiel
Stefan Debiel, OLDTIMER-MARKT-Gastkommentator in Rechtsfragen, ein älterer
XJS auf dem Frei-gelände eines Jaguar-Händlers auf. Doch zu
Preisverhandlungen über das gepflegte Coupé karn es erst gar nicht - auch
hier lautete die kla-
re Ansage: Privatkäufer müssen leider draußen bleiben.
Den Anbietern ist ihre Verweigerungshal-tung kaum zu verdenken. Denn seit
dem 1. Ja-nuar 2002 sind sie in der Beweispflicht: Tritt an einem
Gebrauchten innerhalb eines halben Jahres nach Verkauf ein Schaden auf,
wird ge-nerell erstmal vermutet, dass dieser bei der Übergabe bereits
existierte. Kann der Händler nicht nachweisen, dass der Defekt zu diesem
Zeitpunkt definitiv nicht vorhanden war und eine Folge normalen
Verschleißes ist, muss er für den Schaden aufkommen. Da aber der Un-
schuldsbeweis oft kaum zu führen und ein teu-rer und langwieriger
Gutachterstreit program-miert ist, verzichten viele Anbieter lieber gleich
auf den Verkauf an privat.
Kein Wunder, dass sich manch fachlich ver-su•iiiT Autofan vom neuen
Gewahrleistungs-gesetz entmündigt fühlt und sich vorkommt wie jenes alte
Mütterchen, das in übereifriger
Hilfsbereitschaft über die Straße geführt wird, obwohl es gar nicht auf die
andere Seite will. Tatsächlich hat der aufgeklärte Käufer keine Chance,
sich vor dem Verbraucherschutz zu schützen. Floskeln wie,, gekauft wie
gesehen", ,, Bastler-/Restaurierungsobjekt" oder,, Aus-schluss jeglicher
Gewährleistung" sind juris-tisch wirkungslos und werden vom Gesetzge-ber
als unzulässiger Versuch angesehen, die Leistungspflicht zu umgehen.
Lediglich das exakte Benennen von bekannten oder bald zu erwartenden
Schaden im Kaufvertrag bewahrt den Verkäufer vor Ersatzforderungen bei De-
fekten an den aufgeführten Teilen. Fliegt dann jedoch statt des
prognostizierten Motorscha-dens überraschend das Getriebe auseinander, ist
er wiederum in der Pflicht...
Die Folgen des neuen, europaweit einheitli-chen Verbraucherschutzes sind
mannigfaltig. So können Privatkäufer mit schmalerem Bud-get die
Niederlassungen von BMW und Mer-cedes bei der Suche nach einem günstigen
Gebrauchten von vorneherein ausklammern. ,, Fahrzeuge, die unseren
Qualitätsansprüchen nicht genügen, werden an Händler verkauft", stellt
Konstanze Fiola von der DaimlerChrys-ler-Vertriebsorganisation klar. In der
Regel werden die Fahrzeuge chargenweise in nur für Händler zugängliche
Auktionen eingestellt.
Hier ist das Stimmengewirr babylonisch. Die Bieter kommen aus den Staaten
der ehe-maligen UdSSR, dem Nahen Osten und Afri-ka. Allen gemeinsam ist,
dass ihr Geschäft seit dem 1. Januar 2002 (noch) besser läuft.,, Das
Angebot ist besser, weil die Preise gesunken sind", freut sich Eid Azar.
Der Libanese hat sich auf den Export nach Afrika spezialisiert, viele
seiner Autos stammen von Werks-Nie-derlassungen.
So machen europäische Gebrauchte, aber auch Youngtimer, die GUS-Staaten
und Schwarzafrika mobil, der durch Altauto-verordnung und Strafsteuer für
Katlose bereits beschleunigte Abfluss von Alt-fahrzeugen erhält weitere
Nahrung. Ob die Autohersteller an diesem Gesetz mitgestrickt haben oder
nicht - in jedem Fall hilft es ih-
nen, die mit Neu-, Vorführ-und Gebrauchtwagen über-füllten Läger zu leeren.
Die Rechnung zahlt der vermeintlich geschützte Kunde, und zwar in zwei-
erlei Hinsicht: Einerseits müssen weniger solvente Käufer nun auf den Pri-
vatmarkt ausweichen, in dem das neue Gewährleistungsrecht nicht greift.
Hier besteht die Gefahr, an so genannte,, Küchentisch-händler" zu
geraten.,, Das sind windige Profis, die als Privatanbieter auftreten und
Autos unter der Hand verkaufen - unversteuert!", erklärt Ansgar Klein,
Geschäftsführer des Bundesver-bands freier Kfz-Händler.,, Natürlich kennen
wir unsere Pappenheimer und haben in einigen
Fällen Finanzämter informiert, aber die rühren sich nicht", ärgert er sich.
Wer professionell Steuerhinterziehung betreibt, schreckt wohl kaum vor,,
Bagatellen" wie Tachomanipulatio-nen zurück...
Aber auch wer beim Händler kauft, zahlt die Zeche verbesserten
Verbraucherschutzes letzt-lich selbst.,, Wir haben beobachtet, dass das
Gewährleistungsrecht den qualitätsorientierten Anbieter unterstützt, was
sich bei uns in stei-genden Absatzzahlen bemerkbar macht", frohlockt
Konstanze Fiola vom DaimlerChrys-ler-Vertrieb. Anders formuliert: Da auch
freie Händler die Preise erhöhen mussten, sind sie kaum noch billiger als
die Werks-Niederlas-sungen mit ihren Gebrauchtwagengarantien.
In der Oldtimerszene läuft es nicht anders: ,, Fahrzeuge durchwachsener
Qualität nehmen wir erst gar nicht mehr an, alle anderen werden noch
intensiver gecheckt. Dabei tauschen wir prophylaktisch Teile, die womöglich
noch eine ganze Weile gehalten hätten", erläutert Merce-des-
Restaurierungsprofi Klaus Kienle seine Reaktion auf das Gesetz.,, Diese
Kosten geben wir an den Kunden weiter. " Insofern sei genau das
eingetreten, was er bereits vor eineinhalb Jahren gegenüber OLDTIMER-MARKT
(siehe Heft 12/2001) prophezeit habe. Außerdem weise er die Käufer noch
intensiver auf die speziellen Anforderungen eines Oldies bezüg-lich Wartung
und Betrieb hin.
,, Ein Bekannter von mir hat kürzlich ein Turnierpferd verkauft - als
Ackergaul!" So ähnlich läsen sich mittlerweile auch seine Kaufverträge,
grimmt Porsche-Fachmann Ul-rich Weber von K&W.,, Da kauft jemand ein
blitzsauberes Auto für 30.000 Euro, und im Vertrag wird es dargestellt wie
der letz-te Seelenverkäufer!" Jeden noch so kleinen bekannten oder aus
Erfah-rung möglicherweise zu erwartenden Schaden nimmt er in den Kontrakt
auf, um sich abzusichern - das Gesetz unterscheide eben nicht zwischen
Oldies und handelsüblichen Gebrauchtwagen, und diesbezügli-che Gerichtsur-
teile gebe es auch noch keine. Zum Glück seien die Kunden
schlauer als vom Gesetzgeber vermutet,,, die machen sich ein Bild
vom Auto und kümmern sich nicht drum, was am Ende im Vertrag steht. " Bei
kritischen Klienten übergebe er das Fahrzeug zusammen mit einem TÜV-Prüfer,
der das Objekt ebenfalls intensiv untersucht. Auch diese Kosten zahlt der
Kunde.
Gehen die Käufer mit der Sicherheit der Gewährleistung im Hinterkopf jetzt
sorgloser
Der Kommentar
,, Versierte Käufer werden zu unmündigen Dummchen gemacht. “
Gut gedacht, schlecht gemacht. Gerade die schützenswerten, finanzschwachen
Käufer werden in den Privatmarkt abge-drängt, in den mittlerweile auch
steuer-hinterziehende Händler mit krimineller Energie abgetaucht sind. Wer
beim Profi kauft, zahlt das Plus an Schutz letztlich aus eigener Tasche.
Und versierte Ama-teure, die des Schutzes nicht bedürfen, werden wie
unmündige Dummchen vom Gesetz an die Hand genommen - staatli-che
Bevormundung in Reinform! Aus Sicht der Oldie-Szene besonders är-gerlich:
Durch Export wird das Potential künftiger Klassiker weiter verringert...
Dirk Ramackers
oder gar rabiater mit den Autos um? Weber und Kienle verneinen:,, Das sind
echte Liebhaber. " Eine Beobachtung, die Citroën-Spezialist Bernd Koslowski
aus Marl bestätigt.,, Ich weiß aber von Kollegen, dass es Kunden gibt, die
über die Gewährleistungsschiene nachträglich versuchen, den Kaufpreis zu
drücken. "
Koslowski sah vor anderthalb Jahren noch schlimme Zeiten auf sich zukommen,
gesteht aber mittlerweile, dass nichts so heiß gegessen wie gekocht werde.
Grund zum Jubeln hat er indes nicht. Denn seit dem 1. Januar vergange-nen
Jahres muss er mindestens ein Jahr Gewährleistung auf Reparaturen geben.,,
Wie soll ich das machen, wenn ich die Wahl habe zwischen gebrauchten Teilen
und nicht immer hochwertigen Nachfertigungen, zumal die Zu-lieferer nur für
ihr Produkt die Gewähr übernehmen, aber nicht für den Ein- und Ausbau?" Es
nütze ihm nichts, wenn ihm im Schadensfall die günstige DS-Kupplung ersetzt
werde, er aber auf den Kosten des siebenstündigen Ein-und Ausbaus sitzen
bleibe.,, Jetzt bitte ich die Kunden, die Teile selbst zu bestellen, ich
baue sie dann nur noch ein. " Dadurch steht der Mar-ler nur noch für seine
Arbeitsleistung gerade, kommt es zum materialbedingten Schaden, muss sich
der Kunde selbst mit dem französi-schen Hersteller auseinander setzen - ein
schwieriges Unterfangen. Nebeneffekte dieser Lösung: Koslowski ist um seine
Gewinnspan-ne beim Teileverkauf gebracht und die Kunden um den
beabsichtigten Verbraucherschutz. Die dürfen sich stattdessen noch um ihre
eigenen Ersatzteillieferungen kümmern.
Eine wirkliche Verbesserung hat das neue Recht in seinen Augen allerdings
gebracht: ,, Ich habe meinen Lieferanten die Pistole auf die Brust gesetzt:
Entweder ihr verbessert die Qualität, oder ihr seid raus!" Seitdem habe
sich das Fertigungsniveau mancher Hersteller deut-lich verbessert. Immerhin
etwas...
Text: Dirk Ramackers Illustrationen: Lothar Krebs
OLDTIMER-MARKT 6/2OO3
19

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Hans

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>Der dicke Hund
<knip duits gereutel>

Als je het dan al over duitse auto's wilt hebben, neem dan de moeite
en vertaal het ff.

Hans

Willem-Jan Markerink

dekkie-h...@home.nl (Hans) wrote in news:3eef404b.199643442
@news.mill1.nb.home.nl:

Prakkizeer ik niet over, zeker geen juridisch Duits.
Had je op school maar beter je best moeten doen.

Hans

>Prakkizeer ik niet over, zeker geen juridisch Duits.
>Had je op school maar beter je best moeten doen.

1) Zelfs voor een Duitser is juridisch Duits moeilijk.
2) Denk niet dat er veel Nederlanders juridisch Duits op school hebben
gehad, arrogante kwal.
3) Heb járen in Duitsland gewoond, en mijn Duits is zó goed dat het
niet van echt te onderscheiden is, maar zo'n lang verhaal.... je post
in NL groepen, dus ook graag in het Nederlands.

Hans

Johan Wevers

Willem-Jan Markerink <w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>Enfin, het zoveelste voorbeeld waarin de consument door teveel bescherming
>het deksel krakend op zijn neus krijgt....

Wat is er dan aan de hand?

[Grote knip]

Dit zijn Nederlandstalige nieuwsgroepen. Als je grote lappen tekst in het
Moffisch post, zou je ze dan voortaan willen vertalen? En in ieder geval die
8-bit rommel in een of andere rare character set eruit filteren waardoor de
hele tekst hier ook nog vol staat met Griekse letters.

--
ir. J.C.A. Wevers // Physics and science fiction site:
joh...@vulcan.xs4all.nl // http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html

Willem-Jan Markerink

dekkie-h...@home.nl (Hans) wrote in news:3eee4b08.202392765
@news.mill1.nb.home.nl:

> 1) Zelfs voor een Duitser is juridisch Duits moeilijk.
> 2) Denk niet dat er veel Nederlanders juridisch Duits op school hebben
> gehad, arrogante kwal.

Ik ook niet jandoedel, maar ik kan het wel lezen.
En beter een goed origineel dan een slechte vertaling.

> 3) Heb járen in Duitsland gewoond, en mijn Duits is zó goed dat het
> niet van echt te onderscheiden is, maar zo'n lang verhaal....

Je *hoeft* het niet te lezen hoor, als je niet voldoende lees-conditie
hebt.
Ik heb het zelfs nog als .pdf, als je het dan makkelijker kunt verteren:

<http://www.a1.nl/phomepag/markerink/OldTimerMarkt_2003-6_garantie-
pflicht.pdf>

> je post
> in NL groepen, dus ook graag in het Nederlands.

Prak-ki-zeer ik niet over.

Willem-Jan Markerink

joh...@vulcan.xs4all.nl (Johan Wevers) wrote in

> [...]
> geval die 8-bit rommel in een of andere rare character set eruit
> filteren waardoor de hele tekst hier ook nog vol staat met Griekse

Ik had in de OCR-export de keus uit ASCII, unicode8 en unicode16....had
waarschijnlijk de laatste moeten hebben?

En vertalen doe je maar mooi zelf, je weet de brakke translation-bots wel te
vinden....:))

Hans

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>En vertalen doe je maar mooi zelf, je weet de brakke translation-bots wel te
>vinden....:))

Ah, dus ik mag voortaan ook in het swahili posten?
Doe effe normaal, man.

Hans

Willem-Jan Markerink

> Ah, dus ik mag voortaan ook in het swahili posten?

Tuurlijk mag dat.

> Doe effe normaal, man.

Doe jij es effe normaal....je *hoeft* het niet te lezen hoor.

Peterrrrr

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

> dekkie-h...@home.nl (Hans) wrote in

translation-bots

> Tuurlijk mag dat.

> Doe jij es effe normaal....je *hoeft* het niet te lezen hoor.

aufsalzen, ga lekker in duitse groepen posten!

el misti

"Hans" <dekkie-h...@home.nl> schreef in bericht

Doe geen moeite beschaafd te zijn tegen Markerink. 't Is een onbeschoft
mannetje en meer niet.
Overigens is hij zelf waarschijnlijk niet in staat zijn Duitse artikel te
vertalen, en hoopt hij dat iemand in een NG het even voor hem vertaald.
(Daarom ook die reut aan crossposts, maaktie meer kans op een vertaling).
--
vriendelijke groeten,

el misti

Joost

"el misti" <spamrotop!el-m...@home.nl> schreef in bericht
mr Misti,

Right on the nose!

...geen vertaling :-))

Joost

Supergonzo

Als hufterigheid nog niet bestond, dan zou Markerink daar de uitvinder
van zijn.

Maarten Afman

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in zijn berichtje
van 16 Jun 2003 23:09:05 GMT:

>Ik heb het zelfs nog als .pdf, als je het dan makkelijker kunt verteren:
>
><http://www.a1.nl/phomepag/markerink/OldTimerMarkt_2003-6_garantie-
>pflicht.pdf>

Dat plaatje vat het artikel waarschijnlijk goed samen, niet?!

Hoef helemaal geen duits te kennen, gewoon plaatje kijken.

theo1610 "polderpoliSSiestaat"

Op 16 Jun 2003 20:54:27 GMT schreef "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>:

>Uit het Duitse OldTimerMarkt 6/2003, over de Duitse omzetting van EU-
>consumentenrecht (Gewährleistungsrecht).

Interessant stukje !
--
Btw, stop de war on drugs!
"Lievebeheersbeestjes"

2G0T5i

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

> Uit het Duitse OldTimerMarkt 6/2003, over de Duitse omzetting van EU-
> consumentenrecht (Gewährleistungsrecht).

Beste willem-Jan,

Zou je AUB (als je het dan post) alles voor me willen vertalen in het
nederlands? Ik kan me toch echt herrineren dat ik nl.auto in mijn
nieuwsgroepenzoeklijst heb aangevinkt en zou het dan ook bijzonder prettig
vinden als ik in het nederlands alles kan lezen.

Ditmaal was het een stuk waar in wel oor naar had en ja hoor....tis weer
eens duits.

Bij dit alles heb ik toch maar een abuse gestuurd. Want ik kan me herrineren
dat ik deze vraag wel drie keer eerder heb gevraagd.

Hopelijk snap je mijn instelling en begin je ook te begrijpen dat er
nederlanders zijn die geen duits WILLEN leren.

Groetjes.

2G0T5i

> Prakkizeer ik niet over, zeker geen juridisch Duits.
> Had je op school maar beter je best moeten doen.

Nou ja zeg. Tyf dan maar een eind op uit deze nieuwsgroep. Dit slaat gewoon
helemaal nergens meer op. Heb deze opmerking maar even doorgespeeld naar je
ISP samen met de abuse die ik al eerder heb verstuurd, want op deze manier
verdien je bij mij geen krediet meer.

Tjonge jonge, had nog wel een hoge pet van je op zeg.

2G0T5i

"2G0T5i" <nie...@yzord.speedlinq.nl> schreef in bericht
> Beste willem-Jan,

Oeps, ik had even verder moeten lezen. Bij deze heb ik je opmerking van 0:26
uur ook maar even doorgestuurd. Schijnbaar snap jij een charter niet en snap
je ook niet waar die nl. voor auto staat.

Dacht toch echt dat je IQ wat hoger was dan deze opmerkingen van je.

Willem-Jan Markerink

"el misti" <spamrotop!el-m...@home.nl> wrote in news:bcm6h9$usn$1
@news2.tilbu1.nb.home.nl:

Selbstverstaendlich meine Liebste, wie denn sonst waere mir dieses Artikel
aufgefallen, wenn ich davon auch nur ein Wort verstanden haette.

Willem-Jan Markerink

peter de rijk <18ko...@nospam.demon.nl> wrote in

> De een meet zijn mannelijkheid af aan de lengte van zijn auto, een
> ander aan de lengte van zijn pik, Markerink aan de lengte van zijn
> postings vol gejatte lappen tekst...

Knaagt he, geen Duits kunnen lezen?....:))

Willem-Jan Markerink

Maarten Afman <m.a...@nospam.ogd.nl> wrote in

Sommigen weigeren idd lectuur in ogenschouw te nemen waarin *geen* plaatjes
voorkomen....;))
Liefst met tekstballonnetjes zelfs....:))

Willem-Jan Markerink

"theo1610 \"polderpoliSSiestaat\"" <lievebehee...@theo1610.demon.nl>
wrote in news:pintevkc3t4pc2g69...@4ax.com:

> Interessant stukje !

Theo, u toont u wederom een heer, door niet als het overige kleinzerig
xenofobe gepeupel over iets onbeduidends als een andere Europese taal te
zeuren....;))

Willem-Jan Markerink

"Bzn." <beez...@spameudoramail.com> wrote in

> En intussen is er nog niemand inhoudelijk op dit toch heel interessante
> verhaal ingegaan...
>
> spijtig.

Ik verbaas me nergens meer over, wbt die luiheid....;))
Zonder blender om eea tot babyvoedsel voor te kauwen komt menig NL'er niet
meer in beweging....

De enige troost is dat Duitsers nog veel xenofober zijn qua taal....;))
(en *dat* kon hun nog wel eens het meeste opbreken in de concurrentie met
Polen en Letland/Litouwen/Estland....*daar* spreekt men nl. *wel* regelmatig
Engels (al dan niet door contacten met Amerikaanse diaspora/remigranten).

Willem-Jan Markerink

"Klaas Ensing" <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote in news:bcmpp6$ev$1
@azure.qinip.net:

> "Bzn." <beez...@spameudoramail.com> schreef in bericht

> <w.j.ma...@a1.nl>

> lezers.

> interessante

> In het verleden heb ik dit onderwerp wel eens in een discussie willen
> inbrengen. Toen werd er ook niet op gereageerd. Waarschijnlijk worden
> deze wetten in ons land niet nageleefd. In Duitsland probeert men soms
> de Gewährleistung te omzeilen/verkorten door de producten als quasi
> particulier te verkopen. In ons land schijnt deze EU-wet niet te
> leven.

En toch zou je je daar, als particulier koper bij een bedrijfsmatig
verkoper, wel degelijk op kunnen beroepen....
Desnoods door de NL-overheid aan te klagen/aansprakelijk te stellen wegens
gebrekkige omzetting van EU-recht in NL-recht.

Willem-Jan Markerink

"2G0T5i" <nie...@yzord.speedlinq.nl> wrote in

> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
>
> Beste willem-Jan,
>
> Zou je AUB (als je het dan post) alles voor me willen vertalen in het
> nederlands?

Nee.
Heeft me een uur gekost om mijn OCR-software fatsoenlijk Duits bij te
brengen, ga jij nou maar een uur in de clinch met vertaal-machines.

> Ik kan me toch echt herrineren dat ik nl.auto in mijn
> nieuwsgroepenzoeklijst heb aangevinkt en zou het dan ook bijzonder
> prettig vinden als ik in het nederlands alles kan lezen.

Tja, life is tough....compared to what?

> Ditmaal was het een stuk waar in wel oor naar had en ja hoor....tis weer
> eens duits.

Tja, het speelt dan ook in Duitsland....nog wel.
Mocht de EU-wetgeving hier binnenkort onherroepbaar in dezelfde kannen en
kruiken zijn omgezet, dan lees je het vanzelf wel.

> Bij dit alles heb ik toch maar een abuse gestuurd. Want ik kan me
> herrineren dat ik deze vraag wel drie keer eerder heb gevraagd.

:))
Cool, als dat lukt wijdt ik er een pagina op mijn site aan, ter leering
ende vermaack....:))

> Hopelijk snap je mijn instelling en begin je ook te begrijpen dat er
> nederlanders zijn die geen duits WILLEN leren.

Troost je, ik kom nog veel meer Duitsers tegen die geen Engels willen
leren.

Willem-Jan Markerink

"2G0T5i" <nie...@yzord.speedlinq.nl> wrote in

Men krijgt spit in zijn rug van het buigen voor de pygmeeën.
(TvG)

Willem-Jan Markerink

"2G0T5i" <nie...@yzord.speedlinq.nl> wrote in news:bcnb49$56o$1
@azure.qinip.net:

> [...]
> ISP samen met de abuse die ik al eerder heb verstuurd, want op deze manier

Jouw rentepercentage was dan ook veel te hoog.

> Tjonge jonge, had nog wel een hoge pet van je op zeg.

Hoge petten vangen veel wind.

rasmanen

"Willem-Jan Markerink" schreef

<knip>

> Stefan Debiel, OLDTIMERMARKT Gastkommentator in Rechtsfragen

Ik vind dit echt een schoonheidje hoor. Kom daar eens mee aan bij een
beroepsconsulent. "Wat wil u worden meneer Debiel? Eh, Oldtimermarkt
Gastkommentator in Rechtsfragen, dat heb ik nou altijd al gewild"

RM

2G0T5i

> Nee.
> Heeft me een uur gekost om mijn OCR-software fatsoenlijk Duits bij te
> brengen, ga jij nou maar een uur in de clinch met vertaal-machines.

Tss, en ik maar denken dat je toch een beetje fatsoen in je donder had.
Alt.madcrew is dan toch een betere nieuwsgroep voor je. Je had het toch net
zo goed kunnen samenvatten in het nederlands met een eventuele link erbij
voor degene die het wel in het duits willen lezen?

Je opstandige verwoordingen kan ik wel begrijpen (doe het zelf ook vaak
zat), maar jij gaat gewoon echt tegendraads lopen doen. Dit heeft niks meer
met charter en shit te maken, maar meer gewoon met fatsoen. Ik hoop
vooralsnog dat je in de toekomst er rekening mee wilt houden, want ergens
denk ik toch dat je geen onredelijk type bent.

> Tja, life is tough....compared to what?

Inderdaad, het is misschien een feit waar men zich niet druk om zou moeten
maken, maar ik heb het je al veel eerder fatsoenlijk gevraagd. Killfile's
gebruik ik niet, want mensen mogen bij mij fouten maken (van fouten maken,
leer je tenslotte). Maar jij maakt geen fout, jij doet het gewoon express
als ik je reacties lees.

> Tja, het speelt dan ook in Duitsland....nog wel.
> Mocht de EU-wetgeving hier binnenkort onherroepbaar in dezelfde kannen en
> kruiken zijn omgezet, dan lees je het vanzelf wel.

Lieverd, ik woon in NL. Vink een nieuwsgroep aan die nl.auto heet om
vervolgens shit te lezen over spul uit D. Begrijp je dan echt niet dat ik
dan wel een duitse nieuwsgroep had aangevinkt als het me zou boeien? Begrijp
je dan echt niet dat ik geen duitse nieuwsgroep heb aangevinkt, simpelweg
omdat ik geen duits kan en wil leren (vind het een moeilijke taal)? Mijn
jeugd is niet zo verlopen als de meesten hier, en kiezen uit Duits, Frans of
Engels had ik vroeger al helemaal niet.

> Cool, als dat lukt wijdt ik er een pagina op mijn site aan, ter leering
> ende vermaack....:))

Ik ben ook niet achterlijk. Ik weet zelf ook wel dat die abuses geen reet
uitmaken. Maar je zou er iets uit kunnen leren. Met jouw opstellingen begin
je langzaam een beeld te creeeren van een troll, terwijl je soms toch gewoon
goed met de discussies meedoet. Vandaar dat ik toch elke keer het
fatsoenlijk probeer bij jou, want misschien (heel misschien) zit er een
mogelijkheid in dat je het de volgende keer wel kort samenvat met link
erbij. En eerlijk is eerlijk, je maakt er wel vrienden mee, toch?

> Troost je, ik kom nog veel meer Duitsers tegen die geen Engels willen
> leren.

Ik hoef niet getroost te worden. Ik maak me er niet druk om dat ik geen
Duits kan. Het is never en nooit een verplicht vak geweest. Wel maak ik me
druk om het feit dat ik je dus veel eerder een paar keer fatsoenlijk heb
gevraagd of je het ook zou willen samenvatten in het nederlands, omdat ik
gewoon geen duits kan. En dat interesseert je dan geen hol, terwijl ik wel
in het onderwerp van de topic geinteresseerd ben. En ik neem aan dat je
daarom een topic plaatst. Zodat anderen erover mee kunnen discussieren. Maar
als ik vervolgens, in een nederlandse nieuwsgroep, niet mee kan discussieren
over een topic, omdat hij in het duits is neergezet, en ik vraag de
topicstarter of hij het dan in het nederlands wilt samenvatten, en ik krijg
deze antwoorden terug... tja...wat moet je dan nog?

Gegroet, en zie het maar eens een keer niet als aanval.

ann-kirstin

> "Bzn." <beez...@spameudoramail.com> wrote in

> Ik verbaas me nergens meer over, wbt die luiheid....;))
> Zonder blender om eea tot babyvoedsel voor te kauwen komt menig NL'er niet
> meer in beweging....

en dan dat gezeik, ik heb jaren in D gewoond en ik spreek vloeiend duits.
forget it, ik ben duitstalig en in duitsland opgevoed en ik spreek vloeiend
duits met een keuls accent.
en ik ben nog nooit en NLer tegengekomen die vloeiend/accentloos duits
spreekt, (duitsers zeggen dit wel vaker uit beleefdheid).

wat mijn nederlands betreft. in NL denkt iedereen dat ik belgisch ben,
vanwege mijn NL zuid-limburgs accent.

> [...]
regelmatig
> Engels (al dan niet door contacten met Amerikaanse diaspora/remigranten).

De duitsers verheugen zich al over de mogelijke toetreding van polen tot de
EU
krijgen ze eindelijk hun autos terug.

letland/litouwen/estland is echt geen concurrentie voor duitsland hoor, daar
spreken ze alleen maar boeventaal, geen zakentaal.

groetjes

A-K

Joost

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

WJW ik begin je een zeikerd te vinden en ik krijg de indruk dat je deze ng
voor iets anders gebruikt dan waar hij voor bedoelt is maar ik hoop voor jou
dat ik dat fout zie. Daarom: ga's wandelen oftewel: 'aufsalzen'!

Joost

2G0T5i

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

> Jouw rentepercentage was dan ook veel te hoog.

Jouw opmerkingen zijn veel te laag.

> Hoge petten vangen veel wind.

Hopelijk pikt de wind je dan een keertje mee om je vervolgens in Duitsland
te droppen. Mag je daar NL gaan lullen in een D nieuwsgroep.

Robert

-----------------Vreselijk veel geknipt

> --
> Bye,
>
> Willem-Jan Markerink

En hier komt-ie dan: vertaald én samengevat, voor de luien en de analfabeten
onder ons... :-)

"Duitse autohandelaren zijn huiverig om dure 2e hands auto's met veel
motorvermogen (in dit geval een dikke Mercedes en een super-Jaguar) te
verkopen aan particulieren omdat het Europese consumentenrecht hen dwingt
garantie te verlenen. Ze zijn dan ook verplicht om garantie te verlenen als
er binnen een half jaar iets anders dan normale slijtdelen stuk gaat. Zij
zouden dan aan moeten tonen dat ten tijde van de verkoop het gebrek nog niet
bestond, en dat is veelal onmogelijk. Wanneer ze aan een andere handelaar
verkopen, hoeven ze die garantie niet te geven. Een en ander heeft zeker
gevolgen voor de handel in oldtimers".

In plaats dat WJM zijn scanner en OCR-programma een uurlang Duitse teksten
zit te voeren, had hij beter kunnen vertalen én samenvatten, dan had hij
minder commentaar gekregen en was hij sneller klaar geweest.
Overigens vind ik dat commentaar lang niet altijd respectvol.

Met groet,
Robert

Willem-Jan Markerink

> Es tut ungeheuerlich Weh...
> (Goethe, 1781)

Jammerschade.

Willem-Jan Markerink

"ann-kirstin" <a-...@planet.nl> wrote in

> [...]
> en ik ben nog nooit en NLer tegengekomen die vloeiend/accentloos duits
> spreekt, (duitsers zeggen dit wel vaker uit beleefdheid).

Och, als men pas na een half uur plotsklaps vraagt 'wo kommen sie denn
her?!?' dan heeft men toch enige tijd op het verkeerde been gestaan....:))
(en hier vlak over de grens kan ik die schijn zelfs redelijk lang ophouden
met het NL-dialect aan de andere kant van de grens....:))

> [...]

> letland/litouwen/estland is echt geen concurrentie voor duitsland hoor,
> daar spreken ze alleen maar boeventaal, geen zakentaal.

Ik kom inmiddels al meer mensen uit L/L/E tegen op Engelstalige
mailinglists dan Duitsers.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

"2G0T5i" <nie...@yzord.speedlinq.nl> wrote in news:bcner8$662$1
@azure.qinip.net:

> [...]
> zo goed kunnen samenvatten in het nederlands met een eventuele link erbij
> voor degene die het wel in het duits willen lezen?

Er werd niet gevraagd om een samenvatting, maar om een vertaling.

Willem-Jan Markerink

"Joost" <MANc...@msn.com> wrote in news:bcnfa4$k0k$1...@reader10.wxs.nl:

> [...]

> ng voor iets anders gebruikt dan waar hij voor bedoelt is maar ik hoop
> voor jou dat ik dat fout zie. Daarom: ga's wandelen oftewel:

Uit jouw toetsenbord beschouw ik dat als een merkwaardig compliment....:))

Willem-Jan Markerink

"Robert" <r.scholte...@hccnet.nl> wrote in

Ja ho, ABBYY FineReader is een zelflerend programma, standaard vreet'ie
alleen low-ASCII, en na enig gefröbel om ook high-ASCII toe te voegen (de
losse taalmodules kosten geld) heb ik het programma zitten trainen met
verschillende lettertypes, dus dat uur moet je beschouwen als doceren,
voortaan moet het sneller kunnen....:))

> Overigens vind ik dat commentaar lang niet altijd respectvol.

Kben tot op het bot gekrenkt....:))

ann-kirstin

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message
maar vergeet niet, een duitser zal di minder snel vragen als een nederlander
en het grensgebied dat moet je nou echt niet als criteria nemen, daar zijn
ze heel wat vreemde dialecten gewent.
als je in een stad als berlijn, hamburg etc niet door de mand valt dan doe
je het pas goed.

> Ik kom inmiddels al meer mensen uit L/L/E tegen op Engelstalige
> mailinglists dan Duitsers.

mailinglists heeft helemaal niets te maken met het echte leven WJM.
ligt gewoon niet in de natuur van de duitser om op een mailiglist te
reageren, al helemaal niet als ie in engels is.

theo1610

Op 17 Jun 2003 15:42:48 GMT schreef "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>:

>Theo, u toont u wederom een heer, door niet als het overige kleinzerig
>xenofobe gepeupel over iets onbeduidends als een andere Europese taal te
>zeuren....;))

Ik laat me meteen inschrijven als autohandelaar !

Robert

> "Robert" <r.scholte...@hccnet.nl> wrote in

> Kben tot op het bot gekrenkt....:))
>
> --
> Bye,
>
> Willem-Jan Markerink

Het gaat mij er niet zozeer om dat jij niet gekrenkt mag worden, maar veel
te vaak monden discussies als deze uit in ware scheldpartijen waarin het
onderwerp na verloop van tijd niet meer herkenbaar is.
En gooi je de veroorzakers van die scheldkannonnades in de trollenbak, dan
is er wel iemand die erop antwoordt zodat ik het bericht toch weer te lezen
krijg.

Robert
Die zich er plotseling van bewust is nu zelf ook op trollen te reageren...

Willem-Jan Markerink

"ann-kirstin" <a-...@planet.nl> wrote in

Jazegges, zo goed kun jij je tussen Friezen/A'dammers/R'dammers/Utrechters
ook niet handhaven/camoufleren....;))

> mailinglists heeft helemaal niets te maken met het echte leven WJM.

Maar wel met handelsvaardigheden AKN....:))

> ligt gewoon niet in de natuur van de duitser om op een mailiglist te
> reageren, al helemaal niet als ie in engels is.

Dit gaat niet over reageren op, maar participeren in, zijnde discussie-
forums. Duitsland is wat dat betreft een geisoleerd eiland.
Alleen Chinezen en Japanners zijn vergelijkbaar, zelfs Spaanstalige forums
hebben overlap in deelnemers, Duitsers zelden of nooit.
Als je heel (Oost-)Europa tegenkomt op die mailinglists, muv Duitsland, dan
weet je dat het een buitenbeentje is en blijft.

Willem-Jan Markerink

theo1610 <lievebehee...@theo1610.demon.nl> wrote in

:))
Ik weet trouwens niet of de status van 'heer' daartoe echt bevorderlijk
is....;))
(tenzij uw voornaam Olivier is natuurlijk....:))

Overigens vraag ik me af of 'export richting buitenland' al niet voldoende
is om de Duitse autohandelaar opgelucht te doen laten ademhalen....:))

Willem-Jan Markerink

"Robert" <r.scholte...@hccnet.nl> wrote in news:bcnjo1$c82$1
@news.hccnet.nl:

> Het gaat mij er niet zozeer om dat jij niet gekrenkt mag worden,

<snif>
Bwehhhhhhhhh....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand

ann-kirstin

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

dat klopt, duitsers zijn daar niet zo goed in, net zoalks de belgen
trouwens.

> [...]
dan
> weet je dat het een buitenbeentje is en blijft.

duitsers, net zoals belgen, zullen alleen maar commentaar geven op een
buitenlandse posting als ze de taal voor 150% beheersen.
mijn collegas in Brussel kijken ook altijd raar op als ik met mijn
campingfrans van alles en nog wat bestel in een franstalig restaurant (mijn
frans is echt hommeles)
typisch nederlands toch.
maar daar zat ik dan wel met mijn 5 liter wijn en baguette met camembert en
nog wat vage gerechten , lache toch, ik zie daar de humor wel van in ;-)
en zij kaken op elkaar en maar niks durven vragen en honger en dorst lijden
natuurlijk.

groetjes

A-K

Marten Hoffmann

r.scholte...@hccnet.nl schreef ...

Nee, de reacties van WJM zijn respectvol. Hij zit inmiddels in mijn Bozo
Bin want ik had persoonlijk schoon genoeg van dat kinderachtige pedante
gedrag van hem.

--
Mvg,
Marten

Willem-Jan Markerink

Marten Hoffmann <mmhoff...@xs4all.nl> wrote in

Luie donders krijgen pas respect van mij als ik tussen 6 plankjes lig.

theo1610

Op 17 Jun 2003 18:49:16 GMT schreef "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>:

> [...]
>
>Overigens vraag ik me af of 'export richting buitenland' al niet voldoende
>is om de Duitse autohandelaar opgelucht te doen laten ademhalen....:))

Zag laatst een tvr, helemaal in de prak, en zonder papieren.
Ja zegt ie, ze zijn zoek, maar als je echt geinteresseerd bent
kan ik wel nieuwe aanvragen.

Eelco

> Zag laatst een tvr, helemaal in de prak, en zonder papieren.
> Ja zegt ie, ze zijn zoek, maar als je echt geinteresseerd bent
> kan ik wel nieuwe aanvragen.

Total-loss wagens met alle papieren erbij zijn in de "handel" doorgaans
relatief veel geld waard.

grt,
Eelco

Klaas Ensing

> over iets onbeduidends als een andere Europese taal te
> zeuren....;))

Duits is de meest gesproken taal binnen de huidige EU (Duitsland,
Oostenrijk, stuk van Zwitserland+Luxemburg+Belgie)

Willem-Jan Markerink

"Klaas Ensing" <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote in news:bcnttm$aa0$1
@azure.qinip.net:

Mijn tolerantie tav onwil jegens zulke aanverwante talen is met de jaren een
stuk kleiner geworden, als ik zie hoe dapper sommige mensen uit echt totaal
andere taalgebieden zoals Chinees/Russisch/Spaans op mailinglists zitten te
worstelen en zwoegen om op de gemeenschappelijke noemer Engels uit te komen.

Dan is onwil om ook maar 1 woord Duits te willen gegrijpen gewoon te grof
voor woorden....luie honden die een schop onder hun reet verdienen.

Klaas Ensing

"ann-kirstin" <a-...@planet.nl> schreef in bericht

> [...]
duits
> spreekt, (duitsers zeggen dit wel vaker uit beleefdheid).

Duits lees en spreek ik ook erg veel (zit weekends in Ostfriesland).
Vele Duitse dialecten kan ik nu al wel vrij goed verstaan (ook het
Bayerisch), maar met Koelsch heb ik nog steeds problemen, hoewel ook
daar veel NL-verbasteringen in zitten. Voor een Groninger is het Duits
niet moeilijk omdat ons dialect vroeger gelijk was met het Ostfries en
onze zinsopbouw bijna gelijk is aan het Hannoveriaanse Duits (het
Hoogduits).

Klaas Ensing

"Robert" <r.scholte...@hccnet.nl> schreef in bericht

Jouw vertaling deugt niet. Gewaehrleistung heeft juridisch een andere
betekenis dan Garantie. Gewaehrleistung heeft zelfs meer inhoud dan
Garantie met de begrippen waarborgen, borgstelling en vrijwaring.
Alleen al om die reden geef ik WJM gelijk dat hij het stuk niet
vertaald heeft.

Willem-Jan Markerink

"Klaas Ensing" <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote in news:bcnugr$aek$1
@azure.qinip.net:

Had ik idd alle juristen weer over me heen gekregen....:))

Johan Wevers

ann-kirstin <a-...@planet.nl> wrote:

>wat mijn nederlands betreft. in NL denkt iedereen dat ik belgisch ben,
>vanwege mijn NL zuid-limburgs accent.

Het verschil tussen een Limburgss en een Vlaams accent vind ik anders vrij
duidelijk. Dat Hollanders dat door elkaar halen is tot daar aan toe, maar
lang niet iedere Nederlander doet dat hoor.

>De duitsers verheugen zich al over de mogelijke toetreding van polen tot de
>EU krijgen ze eindelijk hun autos terug.

Tegen die tijd kunnen ze waarschijnlijk hooguit nog de verwijderingsbijdrage
voor die auto betalen...

Johan Wevers

> [...]

>motorvermogen (in dit geval een dikke Mercedes en een super-Jaguar) te
>verkopen aan particulieren omdat het Europese consumentenrecht hen dwingt

Je bedoelt dat ze je nu geen oud afgeragd wrak meer kunnen aansmeren waar
volgens hen alleen een oud vrouwtje rustig haar boodschappen in gehaald
heeft omdat ze vanaf nu kunnen dokken als na 2 weken de versnellingsbak de
geest geeft? Lijkt me uitstekend.

>Ze zijn dan ook verplicht om garantie te verlenen als
>er binnen een half jaar iets anders dan normale slijtdelen stuk gaat.

In Nederland valt dat al onder de standaard Bovag garantie. En alles wat
onder nog minder garantie verkocht wordt valt gewoonlijk niet in de
categorie "duur".

>Zij zouden dan aan moeten tonen dat ten tijde van de verkoop het gebrek nog
>niet bestond, en dat is veelal onmogelijk.

Als die auto duur is kunnen ze hem ook wel even nakijken voor de verkoop.

Willem-Jan Markerink

> [...]
> categorie "duur".

> Als die auto duur is kunnen ze hem ook wel even nakijken voor de

Maakt niet uit, je krijgt die auto als particulier gewoon niet meer mee,
uit angst voor onterechte/niet-inschatbare claims....handelaar of export,
anders nix.

Overigens hoort een Herr Insjinjör helemaal geen problemen met Duits te
hebben (zeker de WB'ers daaronder niet)....;))

Klaas Ensing

"Johan Wevers" <joh...@vulcan.xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
wat
> onder nog minder garantie verkocht wordt valt gewoonlijk niet in de

In Duitsland wordt zwaar getild aan het begrip "Gewaehrleistung" (weet
hiervoor geen goed N:L-woord), conform het EU-recht. Dit voorjaar
kocht ik een nieuwe camera bij Fotopoint (een vrij grote Duitse
winkelketen). Ze wilden mijn oude (nog vrij nieuwe) camera echter niet
inruilen. Indien ze een gebruikte camera weer verkopen moeten ze als
handelaar vrij lang garant staan voor eventuele (komende) gebreken.
Dit kunnen ze dan uiteraard niet meer claimen als fabrieksgarantie
zodat een gebruikte camera verkopen wel eens meer reparatiekosten kan
veroorzaken dat de complete verkoopprijs.

Maarten A.E.Bakker

In nl.auto Klaas Ensing <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote:
> [...]
> zodat een gebruikte camera verkopen wel eens meer reparatiekosten kan
> veroorzaken dat de complete verkoopprijs.

Lijkt mij een kwalijke ontwikkeling, onder andere voor het milieu.

---
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Klaas Ensing

"Maarten A.E.Bakker" <maa...@panic.et.tudelft.nl> schreef in bericht

De bedoeling van deze wet was een betere bescherming van de rechten
van de consument. Deze regel gaat echter zo zwaar de rechten van de
verkoper aantasten, dat de praktische uitvoering van deze wet meer
schade dan voordeel oplevert voor de consument. Vele handelaren
verkopen nu via stromannen of maken wat extra BV's (GmbH's) om het
risico beheersbaar te houden. Indien je een BV geplant failliet laat
gaan kun je wel 100 jaar schriftelijke garantie geven :-)

ann-kirstin

"Johan Wevers" <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote in message

> Het verschil tussen een Limburgss en een Vlaams accent vind ik anders vrij
> duidelijk. Dat Hollanders dat door elkaar halen is tot daar aan toe, maar
> lang niet iedere Nederlander doet dat hoor.

Voor mij is het ook vrij duidelijk, maar ik heb in A'dam, den haag en
rotterdam gewoond/gewerkt en daar werd ik dus wel heel erg vaak voor belg
aangezien.
(niet erg hoor).

> Tegen die tijd kunnen ze waarschijnlijk hooguit nog de
verwijderingsbijdrage
> voor die auto betalen...

De autos terugkopen zal ook wel niks worden gezien het
"Gewährleistungsrecht"
en we zijn weer terug bij af ;-)

ann-kirstin

"Klaas Ensing" <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote in message

Er zijn wel heel veel nederlanders die zeer goed duits kunnen spreken, lezen
en verstaan,
maar vloeiend/accentloos een andere taal spreken dat is toch een heel ander
verhaal.
en dit als argument gebruiken in een discussie, zo van ik weet het beter,
dat slaat toch nergens op.

wat mijn accentje betreft, dat komt omdat ik van mijn 8-18e in kerkrade
gewoond heb
en het dialect dat ze daar spreken is bijna identiek aan het keulse dialect.
in Kerkrade zul je meer mensen vinden die weinig moeite met het originele
duitse stuk hebben dan met een naar het nederlands vertaald stuk.

groetjes

Ann-Kirstin

ann-kirstin

"peter de rijk" <18ko...@nospam.demon.nl> wrote in message

> Het wordt nu wel verwarrend. Het Duitse begrip Gewaehrleistung wordt
> in dit verband (consumentenkoop) in het Nederlands toch echt met
> garantie vertaald, en wel een wettelijke garantie.

Dat is toch altijd het probleem met vertalingen, het juiste woord in de
doeltaal ervoor vinden.
Gewährleistung gaat verder dan een garantie zoals we die in NL kennen, maar
het meest voor de hand liggende nederlandse woord ervoor is garantie.
dus wordt dat woord gebruikt en denkt vervolgens de lezer van het stuk dat
het om hetzelfde soort garantie gaat als de consumentenkoopgarantie in NL.
en weer een misverstand de wereld in ;-)

groetjes

A-K

Johan Wevers

Klaas Ensing <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote:

>Duits is de meest gesproken taal binnen de huidige EU (Duitsland,
>Oostenrijk, stuk van Zwitserland+Luxemburg+Belgie)

Als moedertaal misschien. Als we 2e en 3e talen van de burgers ook gaan
meetellen denk ik dat Engels en Frans wel eens hoger kunnen scoren.

Johan Wevers

ann-kirstin <a-...@planet.nl> wrote:

>wat mijn accentje betreft, dat komt omdat ik van mijn 8-18e in kerkrade
>gewoond heb

Dat is dan ook een geval apart. Zelfs ik, als Limburger, denk nog vaak dat
een Kerkrader die Nederlands probeert te praten een goedbedoelende Duitser
is...

Johan Wevers

> [...]

>uit angst voor onterechte/niet-inschatbare claims....handelaar of export,

Als dat zo is was het zowiezo handel met een luchtje.

>Overigens hoort een Herr Insjinjör helemaal geen problemen met Duits te

^
Ik zie hier een gedeeld-door teken. Wat zag jij op je scherm?

>hebben (zeker de WB'ers daaronder niet)....;))

Ik heb technische natuurkunde gestudeerd, en het enige Duits dat is daarin
tegenkwam waren bijsluiters van bepaalde onderdelen om optiek uit te lijnen.
En dat waren onderdelen die zonder bijsluiter ook wel te gebruiken waren.
Verder kan ik wel Duits lezen, maar liever niet, en al helemaal niet als het
vol Griekse letters zit vanwege een of ander raar ISO font dat je gebruikt.

Hans

> [...]

>forget it, ik ben duitstalig en in duitsland opgevoed en ik spreek vloeiend

Lekker ter zake doende

Hans

Joost

"Hans" <dekkie-h...@home.nl> schreef in bericht

Oma,

Ik heb uw fiets gevonden,

Joost

Klaas Ensing

"peter de rijk" <18ko...@nospam.demon.nl> schreef in bericht

> [...]

> artikel bij aankoop deugde, ligt bij de verkoper.
> In DLD geldt deze garantie blijkbaar ook voor tweedehands artikelen.

Over het verschil tussen Gewaehrleistung en Garantie werd langdurig
bericht in de media, al voor invoering van de EU wet. Dit verschil was
juist belangrijk, volgens de juristen die de verhaaltjes voor de media
schreven. Toch ken ik geen goede NL-vertaling voor het woord
Gewaehrleistung die het verschil aangeeft met garantie. Zover ik het
me nog herinner, werd de fabrieksgarantie verlengd tot 2 jaar en de
Gewaehrleistung op gebruikte artikelen 6 mnd (dit laatste weet ik
echter niet meer zeker). Indien een auto zakelijk wordt verkocht,
zoals b.v. een btw-auto van eventueel een sigarenboer, zit die man
vast aan het geven van die "Gewaehrleistung"; dus niet alleen een
autohandelaar. Omdat dit een EU-wet is, moet hier meer info in ons
land bekend zijn, denk ik als leek.

Klaas Ensing

> [...]
spreken, lezen
> en verstaan,
> maar vloeiend/accentloos een andere taal spreken dat is toch een

Er zijn maar weinigen die zijn/haar eigen moedertaal accentloos kan
spreken. Zelfs onze nieuwslezers kunnen het niet (meer).

Willem-Jan Markerink

"Klaas Ensing" <k...@ensing-3.tmfweb.nl> wrote in news:bcq0ip$rvi$2
@azure.qinip.net:

Noralie spreekt perfect haar moedertaal hoor.
Had alleen nooit in NL op de buis moeten komen.

Willem-Jan Markerink

> Als dat zo is was het zowiezo handel met een luchtje.

Nope.

> ^
> Ik zie hier een gedeeld-door teken. Wat zag jij op je scherm?

Een o-umlaut, alt-148.

> [...]
> gebruiken waren. Verder kan ik wel Duits lezen, maar liever niet, en al
> helemaal niet als het vol Griekse letters zit vanwege een of ander raar

Ga maar bij meneer Hekwerk klagen.

lv

"Johan Wevers" <joh...@vulcan.xs4all.nl> schreef in bericht

Niks hoor, een Limburger is een in Nederland wonende Belg die probeert een
beetje Duits te praten.

lv

Maarten A.E.Bakker

In nl.auto Willem-Jan Markerink <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
> Ga maar bij meneer Hekwerk klagen.

Niet nodig, usenet kent officieel helemaal geen standaard buiten platte
ASCII, het hangt helemaal van de gebruikte newsreader af wat je krijgt.

Johan Wevers

>Nope.

Hoe weet jij dat, als die handelaar blijkbaar geen garantie durfde te geven?

>Een o-umlaut, alt-148.

Ik niet. Jouw software heeft daar blijkbaar stiekum wat anders voor in de
plaats gezet.

>Ga maar bij meneer Hekwerk klagen.

Ik draai Linux, daar wil gates niks van weten.

Willem-Jan Markerink

> Hoe weet jij dat, als die handelaar blijkbaar geen garantie durfde te
> geven?

Analoog voorbeeld van Klaas Ensing niet gelezen, inzake inkoop van een 2e
hands fototoestel?

> Ik niet.

Die gedachte had zich al bij mij gemanifesteerd ja.

> Jouw software heeft daar blijkbaar stiekum wat anders voor in
> de plaats gezet.

Jouw newsreader maakt daar stiekum wat anders van.

Willem-Jan Markerink

> Hoe weet jij dat, als die handelaar blijkbaar geen garantie durfde te
> geven?

Hier, heb je een voorbeeld (heb er tot nu toe nooit zo op gelet):

<http://www.mobile.de/SIDKG4mr5A6Z.FYKBiZP1Au7A-t-vexlCsK%F3P%
F3R~BmSA7J1055990821A1CCarY-t-vctpLtt~BmPA1B21B20B50l-t-
vMkRDSm_xsO~BSRA5B44D1990KlandcruiserA0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=31
&id=11111111120589666&>

En als er nou 1 vehikel is waar'ie technisch gezien geen garantie op *hoeft*
te geven, dan is dat deze wel....

Willem-Jan Markerink

http://makeashorterlink.com/?J4D615AF4