[OSX] Toegankelijkheid - kleurenblindtest

Hans Konings

Sep 5, 2007, 8:37:36 AM9/5/07
[gepost in NIWO en nl.comp.sys.mac; fup-to NIWO]

Voor webontwerpers (en andere computerdesigners) die zich bekommeren om
toegankelijkheid (usability) voor kleurenblinden:

Sim Daltonism, een gereedschapje dat werkt onder OSX. Gratis op te halen bij:

<http://www.michelf.com/projects/sim-daltonism/>

Volgens de toelichting van de ontwikkelaar bestaan er verschillende soorten
kleurenblindheid. Je kunt deze typen selecteren uit een drop-down menuutje en
vervolgens met je muis over je webcreatie schuiven. In het venstertje van Sim
Daltonism verschijnt dan de selectie in de afwijkende kleuren. Het is best
lastig om dit in een schermafdrukje te vangen, maar zie hier ongeveer wat het
doet:

<http://www.xs4all.nl/~kamasys/temp/Vision2blind.png>

Omdat ik zelf niet kleurenblind ben (hoop ik) kan ik niet goed beoordelen hoe
realistisch een en ander gestalte wordt gegeven, maar het programmaatje is
toch een handig ding. Mits je een Mac hebt natuurlijk.

Anders kijk je hier voor ongeveer hetzelfde:

<http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php>

--
gr-hk

PP

Sep 5, 2007, 6:46:12 PM9/5/07
Hans Konings schreef op woensdag 5-9-2007 in
<0001HW.C3046FB0...@news.xs4all.nl>:

> [...]
> toch een handig ding. Mits je een Mac hebt natuurlijk.
>
> Anders kijk je hier voor ongeveer hetzelfde:

Als kleurenblinde (roos/groen) leek het me leuk, maar zelfs mijn eigen
site (http://www.pm3.nl) kon wegens frames of wegens java niet getoond
worden. Tegenvaller.

--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman

tom

Sep 6, 2007, 1:33:06 AM9/6/07
In article <0001HW.C3046FB0...@news.xs4all.nl>,
Hans Konings <kam...@xs4all.invalid> wrote:

Geinig. Overigens heeft Graphic Converter ook een functie om
kleurenblindheid te simuleren.

--
tom porcelijn
(bij email de x achter t...@porcelyn.nlx verwijderen!)

Hans Konings

Sep 6, 2007, 3:59:58 AM9/6/07
PP :

> Hans Konings :

[Si no, Ąno!]

> Als kleurenblinde (roos/groen) leek het me leuk, maar zelfs mijn eigen
> site (http://www.pm3.nl) kon wegens frames of wegens java niet getoond
> worden. Tegenvaller.

Jammer. Het was de eerste treffer die ik vond bij Google, als tegemoetkoming
aan hen die Sim Daltonism niet kunnen proberen, omdat het voor OSX gemaakt
is.

Misschien gaat het hier beter?

<http://colorfilter.wickline.org/>

--
gr-hk

PP

Sep 6, 2007, 9:12:49 AM9/6/07
Hans Konings schreef op donderdag 6-9-2007 in
<0001HW.C305801E...@news.xs4all.nl>:

> [...]
> aan hen die Sim Daltonism niet kunnen proberen, omdat het voor OSX gemaakt

Dank je, die werkt inderdaad wel. Hoewel ik bij de eerste poging dat
alleen maar zag aan het ontbreken van de google-ads: dat is dus
blijkbaar mijn vorm van kleurenblindheid, geen enkel verschil. ;-)
protanopia, nooit van gehoord....

Hans Konings

Sep 6, 2007, 9:38:42 AM9/6/07
PP :

> Hans Konings :

[kleuren testen voor kleurenblinden]

> [...]
> alleen maar zag aan het ontbreken van de google-ads: dat is dus
> blijkbaar mijn vorm van kleurenblindheid, geen enkel verschil. ;-)

Ik ook niet. Maar ik was wel nieuwsgierig of er verschil te zien was tussen
de on-line test en het programma Sim Daltonism. Het is gelukt om de
vergelijking in een schermafdruk te vangen:

<http://www.xs4all.nl/~kamasys/temp/Vergelijking-
colorfilterwickline_simdaltonism.png>
(best groot bestand)

Geen idee of bovenstaande iets nuttigs bewijst, maar verschil zie ik in ieder
geval niet.

--
gr-hk