Naar het eerste ongelezen bericht

Anno

ongelezen,
21 jun. 2003 09:53:2021-06-2003
aan
Bij het bewerken van foto's in photoshop kan ik kiezen voor afbeelding
resolutie.
Was het nu 72 pix per inch of cm ??
Of moet ik een andere resolutie aanhouden ?
De foto's worden op het internet geplaatst vandaar.

groeten anno

Paul van Walree

ongelezen,
21 jun. 2003 10:33:5721-06-2003
aan
The "Anno" <anno-zer...@wxs.nl> wrote:

>Bij het bewerken van foto's in photoshop kan ik kiezen voor afbeelding
>resolutie.
>Was het nu 72 pix per inch of cm ??

Was *wat* nu 72 pix per inch of cm?

>Of moet ik een andere resolutie aanhouden ?
>De foto's worden op het internet geplaatst vandaar.

Als het de bedoeling is om de foto's op een beeldscherm te tonen dan is
het enige dat telt de afmetingen in pixels. Een eventuele resolutie die
je met photoshop instelt heeft geen enkele invloed op de
beeldschermweergave.

--
It is difficult to keep quiet if you have nothing to do.
Arthur Schopenhauer

Jeroen Visser | ViZi

ongelezen,
21 jun. 2003 21:31:4721-06-2003
aan
In article <bd1o70$9qe$1...@reader11.wxs.nl>,
"Anno" <anno-zer...@wxs.nl> wrote:

> Bij het bewerken van foto's in photoshop kan ik kiezen voor afbeelding
> resolutie.
> Was het nu 72 pix per inch of cm ??

Algemeen gebruik is om 72 dpi aan te houden voor webafbeeldingen.

> Of moet ik een andere resolutie aanhouden ?
> De foto's worden op het internet geplaatst vandaar.

De keuze voor een resolutie is voornamelijk afhankelijk van het doel van
zo'n online afbeelding. Als het plaatje _alleen_ op het scherm wordt
weergegeven, of als het plaatje een onderdeel vormt van de grafische
vormgeving, houd dan 72 dpi aan. Als het plaatje (bijvoorbeeld als
onderdeel van een online beeldarchief) ook gedownload en in drukwerk
gebruikt kan worden, dan zou ik gewoon de 300 dpi aanhouden die in die
wereld gangbaar is.

Goed voorbeeld is <http://www.filmfestivalrotterdam.com>. Hier staan bij
filmbeschrijvingen 72 dpi beeldschermplaatjes, terwijl voor de pers op
een andere plek 300 dpi printversies te downloaden zijn.

Jeroen Visser [BNO]

--
ViZi grafisch ontwerpers - http://www.vizi.nl

"Content comes first... yet excellent design can catch people's eyes
and impress the contents on their memory." - Hideki Nakajima

Anno

ongelezen,
22 jun. 2003 03:36:0022-06-2003
aan
Kan ik aannemen dat dpi het zelfde is als pixel per inch ?

"Jeroen Visser | ViZi" <j.vi...@vizi.nl> schreef in bericht

John W.

ongelezen,
22 jun. 2003 05:05:5622-06-2003
aan

<http://www.google.nl/search?q=acronym+dpi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=>

--
John W.
<http://webcel.nl/>

"Time is what prevents everything from happening at once"
- John Archibald Wheeler -

Paul van Walree

ongelezen,
22 jun. 2003 06:01:1322-06-2003
aan
The Jeroen Visser | ViZi <j.vi...@vizi.nl> wrote:

> [...]

>zo'n online afbeelding. Als het plaatje _alleen_ op het scherm wordt
>weergegeven, of als het plaatje een onderdeel vormt van de grafische

Dat is echt onzin. Ik heb drie verschillende resoluties meegegeven aan
het volgende fotootje: http://www.vanwalree.com/temp/r.html

Zie jij verschil?

--
It would be as useless to perceive how things 'actually look' as it
would be to watch the random dots on untuned television screens.

Johnny Bravo

ongelezen,
22 jun. 2003 06:42:4522-06-2003
aan
On Sat, 21 Jun 2003 15:53:20 +0200, "Anno" <anno-zer...@wxs.nl>
wrote:

72 dots/inch = 28 dots/cm

Op een monitor is de maximale resolutie afhankelijk van je beeld buis.
Aangezien de gemiddelde monitor, tft ff buiten beschouwing, 72 dpi is,
soms meer.
Maar dat terzijde.
Maak het niet uit wat je resolutie van het plaatje is. Je ziet nooit
meer dan de x dpi van je monitor.
--
http://portal.kools-online.com
http://www.kools-online.com/4images

Steven

ongelezen,
22 jun. 2003 06:49:2822-06-2003
aan
Anno wrote:

> Kan ik aannemen dat dpi het zelfde is als pixel per inch ?

Nee, maar een aantal browserbouwers gebruiken ook ten onrechte de term
dpi waar ze eigenlijk ppi moeten gebruiken. De term dpi staat voor 'dots
per inch' en ppi voor 'pixels per inch'. Een dot is wat anders dan een
pixel. Een dot is een eenheid die gerelateerd is aan het apparaat dat
iets weergeeft, dpi geeft het vermogen van een apparaat weer. De term
ppi is gerelateerd aan hetgeen afgebeeld moet worden, het geeft aan hoe
de pixels waaruit het is opgebouwd is vertaald moeten worden naar een
echte maat die je in de werkelijkheid kan meten en afdrukken. Een
printer heeft een vermogen van bijvoorbeeld 1200 dpi. Op zo'n printer
kan je best een plaatje afdrukken van 300 ppi (Een pixel wordt dan
opgebouwd uit 16 dots). Hetzelfde gaat in grote lijnen op voor
beeldschermen.

Paul heeft gelijk dat de ppi instelling irrelevant is voor weergave op
het web omdat er op het web. Jeroen Visser heeft gelijk dat het er wel
toe doet als de foto's bedoeld zijn om afgedrukt te worden met een
bepaalde maat.

Steven

--
ste...@sifre.nl

Anno

ongelezen,
22 jun. 2003 09:54:5822-06-2003
aan
Bedankt voor alle uitleg,
het is me nu een stuk duidelijker geworden.

groeten Anno

"Anno" <anno-zer...@wxs.nl> schreef in bericht

Jeroen Visser | ViZi

ongelezen,
22 jun. 2003 17:25:1322-06-2003
aan
In article <98vafvsru5kdos2a9...@4ax.com>,

Paul van Walree <in...@vanwalree.com> wrote:

> Dat is echt onzin.

Je hebt gelijk als je zegt dat de weergave op het scherm niet anders
wordt door een andere resolutie aan je plaatje mee te geven. Echter:
omdat veel mensen webpagina's ook uitdraaien, is het veelal aan te raden
om grafische elementen op een pagina of plaatjes (ook al gaat het sec om
een webversie) op 72 dpi te zetten. Als je dit niet doet, kunnen die
plaatjes van 150 x 100 pixels op je scherm toch echt postzegels worden
op papier.

Ik zou trouwens voorzichtig zijn met het verklaren dat iets onzin is
voor je de argumenten hebt vernomen.

Inc. A.

ongelezen,
22 jun. 2003 17:46:2322-06-2003
aan
Jeroen Visser | ViZi wrote:
> [...]
> het sec om een webversie) op 72 dpi te zetten. Als je dit niet doet,
> kunnen die plaatjes van 150 x 100 pixels op je scherm toch echt

Staat de resolutie ook echt in het plaatje zelf, of is dat een
rekentrucje van de programma's?
Oftewel, als je een jpg-je een resolutie meegeeft van 72 dpi, wordt die
dan ook echt gebruikt bij het printen, of wordt er een resolutie
gebruikt afhankelijk van het programma?

En geldt dit voor de belangrijkste formaten van webafbeeldingen (jpg,
png, en gif)?
--
Inca

Jeroen Visser | ViZi

ongelezen,
22 jun. 2003 18:18:3522-06-2003
aan
In article <bd583g$8ma$1...@nl-news.euro.net>,
"Inc. A." <shadow*movements@wanadoo*nl.invalid> wrote:

> Jeroen Visser | ViZi wrote:

[over rol 72 dpi bij printjes van webpagina]

> Staat de resolutie ook echt in het plaatje zelf, of is dat een
> rekentrucje van de programma's?

Als het goed is wordt die informatie uit het bestand gelezen en
-afhankelijk van het medium- ook echt gebruikt om het formaat van het
plaatje uit te rekenen. Voor het scherm zijn (zoals Paul terecht
opmerkt) alleen de breedte en hoogte in pixels van belang; bij
uitdraaien zou de browser ook de opgegeven resolutie mee moeten nemen en
de maten in mm/punten/pica's/cm/inch aan de printer moeten meegeven. Tot
zover de theorie (voorzover ik die weet en begrijp).

> Oftewel, als je een jpg-je een resolutie meegeeft van 72 dpi, wordt die
> dan ook echt gebruikt bij het printen, of wordt er een resolutie
> gebruikt afhankelijk van het programma?

In de praktijk doet de ene browser het net anders dan de andere; terwijl
de ene bij een jpeg van 150x100@300dpi ook echt een postzegel van
ongeveer 1,25 bij 0,85 cm print, zal een andere misschien hardnekkig
alleen op 72dpi uitprinten. Ik weet het eerlijk gezegd niet.

> En geldt dit voor de belangrijkste formaten van webafbeeldingen (jpg,
> png, en gif)?

Voorzover ik weet worden in alledrie ook resolutiegegevens opgeslagen.

Paul van Walree

ongelezen,
22 jun. 2003 18:32:0222-06-2003
aan
The "Inc. A." <shadow*movements@wanadoo*nl.invalid> wrote:

> [...]

Als je pagina's uitdraait vanuit de browser sorteert de resolutie van
het plaatje nog steeds geen enkel effect. Waarmee moet je verder dan nog
rekening houden?

>Staat de resolutie ook echt in het plaatje zelf, of is dat een
>rekentrucje van de programma's?

De resolutie staat in het plaatje zelf.

>Oftewel, als je een jpg-je een resolutie meegeeft van 72 dpi, wordt die
>dan ook echt gebruikt bij het printen, of wordt er een resolutie
>gebruikt afhankelijk van het programma?

Voor de layout van de print let een browser niet op de dpi-instelling
van het plaatje. Als je het plaatje kopieert in een andere applicatie en
het vervolgens print, dan kan de ingestelde resolutie gebruikt worden.

>En geldt dit voor de belangrijkste formaten van webafbeeldingen (jpg,
>png, en gif)?

Ja. PNG lijkt overigens te werken met pixels per centimeter, zie ik nu
in PSP.

--
Good resolutions are simply checks that men draw on a bank where they
have no account. Oscar Wilde

Steven

ongelezen,
22 jun. 2003 18:45:3522-06-2003
aan
Jeroen Visser | ViZi wrote:

> [...]
> alleen op 72dpi uitprinten. Ik weet het eerlijk gezegd niet.

> Voorzover ik weet worden in alledrie ook resolutiegegevens opgeslagen.

Adobe Save for Web exporteert altijd met een resolutie van 72ppi.
als je een jpg of gif met een hogere resolutie wilt bewaren moet dat
d.m.v. Save As.

P.S. Waar jij steeds dpi gebruikt moet eigenlijk ppi staan.

Steven

--
ste...@sifre.nl

Allen beantwoorden