Reciva internet radio

Rink

Jun 14, 2021, 2:05:22 PMJun 14
Reciva was een site voor internet radio's.
Maar deze is nu "gesloten".
https://radios.reciva.com/

Ik heb zo'n radio, een DNT.
Met de pech dat DNT reeds failliet is gegaan, iemand de naam DNT heeft
gekocht, maar zich niet verantwoordelijk voelt voor de internet radio
die DNT jaren geleden heeft verkocht. En dus ook niets doet voor de DNT
internet radio's die nu "op zwart" gaan.

Het schijnt dat de DNT internet radio's kunnen blijven afstemmen op de
voorkeuze stations zolang die hun streamer adres maar niet veranderen.

Wie heeft enig idee, hoe deze radio werkend te houden?

Of mag ik hem plaatsen naast de DAB-radio, de video 2000 recorder en het
DVB-T kastje?

Rink

PS.
Ik ben geen computer expert, ook geen internet-expert.
Ik vond hier een "oplossing":

<https://swling.com/blog/2021/03/how-to-give-your-reciva-wifi-radio-a-second-life-before-the-service-closes-on-april-30-2021/>

maar ik begrijp er helemaal niks van.

Sjoerd

Jun 16, 2021, 4:33:54 PMJun 16
Rink schreef:
> [...]
> voorkeuze stations zolang die hun streamer adres maar niet veranderen.
>
> Wie heeft enig idee, hoe deze radio werkend te houden?

Ik heb ook een internetradio, de Pinell Supersound II+ , dat is deze:
http://pinell.no/no/produkter/pinell-supersound-ii/
Die maakt gebruik van een andere site voor internetradio, en wel deze:
https://smartradio.frontier-nuvola.net

Wat ik me nu afvraag, is of een internetradio aan zo'n site gebonden is.
Is het niet mogelijk om van deze andere site gebruik te maken?
(Iemand die het weet?)

> Of mag ik hem plaatsen naast de DAB-radio, de video 2000 recorder en
> het DVB-T kastje?

Is DAB dan ook alweer verouderd?

> PS.
> Ik ben geen computer expert, ook geen internet-expert.
> [...]

Lijkt inderdaad vooral voor experts bedoeld. Ik zou er een zware studie
van moeten maken.

Rink

Jun 18, 2021, 5:54:22 AMJun 18
Op 16-6-2021 om 22:33 schreef Sjoerd:

> [...]
>
> Wat ik me nu afvraag, is of een internetradio aan zo'n site gebonden is.
> Is het niet mogelijk om van deze andere site gebruik te maken?

Hallo Sjoerd,

DAB is vervangen door DAB+
Volgens mij zijn er alleen in de UK nog wat DAB zenders in de lucht,
maar ze zijn bezig om deze te vervangen door DAB+.
Voor DVB-T geldt hetzelfde: is vervangen door DVB-T2. Dat gaat een stuk
sneller, KPN (Digitenne) zette op een bepaalde datum het oude signaal
gewoon uit, nadat er een tijdje parallel was gedraaid.

> Lijkt inderdaad vooral voor experts bedoeld. Ik zou er een zware studie
> van moeten maken.

Daar heb ik dus ook te weinig kaas van gegeten.

Is dit wel de juiste nieuwsgroep?

Rink

Rob

Jun 18, 2021, 6:50:02 AMJun 18
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
> Voor DVB-T geldt hetzelfde: is vervangen door DVB-T2. Dat gaat een stuk
> sneller, KPN (Digitenne) zette op een bepaalde datum het oude signaal
> gewoon uit, nadat er een tijdje parallel was gedraaid.

Er is niet parallel DVB-T en DVB-T2 gedraaid... de zenders zijn per
provincie omgebouwd van DVB-T naar DVB-T2 telkens ergens midden in de
nacht. De kijker moest dan de volgende dag een ander kastje aansluiten.

Frank Slootweg

Jun 18, 2021, 11:32:34 AMJun 18
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> schreef:
Zover ik het begrijp had je - zoals de URL/titel aangeeft - de
oplossing/workaround moeten uitvoeren *voor* de Reciva site (op 30
april) uit de lucht ging. Nu is het te laat.

Het (tijds-)relevante gedeelte is dit:

"Then, in Reciva, I need to store the entry in My Streams that will tell
the CCWiFi to come and look at that file to know what to play. On the
Reciva site in My Streams, I created a stream titled 01 Caroline
Flashback with a stream address of http://192.168.1.201:80/Preset01.pls
Remember, my PC has a reserved address of 201. If you use something
different, then you will need to change the stream address accordingly.

Then, on the CCWiFi, go to My Stuff / MyStreams and select 01 Caroline
Flashback. Reciva is telling the CCWiFi to go to my PC and look at the
contents of Preset01.pls. This it does, and starts playing the stream.
Then, its just a matter of storing that playing stream in preset 1 on
the radio.

With that done, at any time in the future if I decide to change the
contents of that .pls file, I can just store the details of any other
station/stream, and the radio will play that instead without any
reference back to Reciva.

I recommend you do that for all available presets on your Internet
radio whether you are using them or not, even if they only contain
duplicate entries for now, because that way you will maintain access to
be able to use those presets in the future. And, you must do this
before April 30th, when the Reciva site will shut down."

De rest van de oplossing/workaround - het opzetten van een webserver
op je eigen PC - is ook niet simpel, maar is te doen.

De oplossing/workaround komt er op neer dat blijkbaar alleen de Reciva
site een preset naar/in je radio kan schrijven. Door de Reciva site
presets te laten schrijven die verwijzen naar *jouw* eigen webserver,
heb je daarna de Reciva site niet meer nodig, want nu kan je zelf de
inhoud van de .pls file(s) aanpassen.

Maar nu is het dus te laat, omdat de Reciva site down is en je niet
meer bij 'My Streams' kan komen.

Misschien is er ergens nog een andere 'hack', maar deze kan je niet
meer gebruiken. Sorry.

N.B. De auteur van het artikel heeft *andere* radios dan jij, dus het
zou kunnen dat er voor jouw radio een andere oplossing is.

Rink

Jun 22, 2021, 5:03:11 AMJun 22
Op 18-6-2021 om 17:32 schreef Frank Slootweg:
Hallo Frank,

Nou ja, dat is dan duidelijk.
Ik begrijp nog steeds niks van die oplossing, ik kreeg wel het idee dat
ik bij deze oplossing om de reciva radio te laten werken, 24/7 een PC
moet laten aanstaan, die dan gaat werken als "reciva-website"..
Dan heeft het natuurlijk geen zin, want dan kan ik die PC net zo goed
gebruiken om naar internet radiostations te luisteren. Kan die uit als
ik er niet naar luister.

De reciva radio doet het nog steeds op het station dat ik het laatst
geluisterd heb (toevallig het hierboven genoemde Caroline Flashback).
Wellicht dat de voorkeuzestations ook nog werken, mits ze het
streamadres niet hebben gewijzigd. Maar ik probeer het niet meer.

Al met al een reden om geen dedicated digitaal apparaat aan te schaffen
dat afhankelijk is van één website.

Algemeen nadeel van alle digitale ontvangers is dat het een eeuwigheid
duurt, voordat het volgende station uit de luidsprekers klinkt. Zowel de
Reciva, DAB+, Ziggo digitale radio alsook met een PC duurt het meerdere
seconden voordat het volgende station geluid geeft. Bij AM en FM heb je
meteen geluid.

Rink

Rink

Jun 22, 2021, 5:04:41 AMJun 22
Op 18-6-2021 om 12:44 schreef Rob:
O, dan heb ik me daarin vergist.
Erg klantonvriendelijk, maar een keuze om geen extra frequenties te
moeten gebruiken.

Rob

Jun 22, 2021, 7:24:33 AMJun 22
En geen extra zendmast met antennes. Die zijn niet zo heel goedkoop dus
is het erg verleidelijk om je bestaande zendmast en antennes te blijven
gebruiken en daar nieuwe zenders op aan te sluiten.

En dat is dus wat er gedaan is. Omdat tevens de kanaalindeling veranderd
werd (om de hoge kanalen vrij te maken voor mobiel internet) was dit
evengoed nog een hele klus omdat zowel de zenders als het koppelfilter
vervangen moesten worden.

Gelukkig wordt alles wel steeds kleiner dus het was prima mogelijk om
de nieuwe spullen op de bestaande vloer neer te zetten en in een nacht
de boel "om te pluggen".

De vroegere analoge zenders uit de tijd dat de torens gebouwd werden
besloegen een hele vloer per zender. Nu staat de hele multiplex op
1 vloer die voor het grootste deel leeg is. De nieuwe zenders zijn
weer een keer of 5 kleiner dan de oude! (1 rek voor alles ipv een
apart rek per zender)

Frank Slootweg

Jun 22, 2021, 11:25:55 AMJun 22
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> schreef:
Volgens mij is de website-op-je-eigen-PC nodig bij het veranderen van
'zender', maar dat komt natuurlijk op hetzelfde neer: PC moet aan staan.

> [...]
> streamadres niet hebben gewijzigd. Maar ik probeer het niet meer.
>
> Al met al een reden om geen dedicated digitaal apparaat aan te schaffen

Inderdaad. Ik probeer zo weinig mogelijk hardware-'boxes' aan te
schaffen en zoveel mogelijk te doen met software op een algemeen
apparaat, in mijn geval (Windows) laptop, (Android) tablet en soms
(Android) smartphone.

Ook ik heb al de nodige onbruikbaar geworden hardware, bijvoorbeeld
ook een Internet-radio/media-speler en nog een media-speler. Ook m'n
'casting' apparaat (Google Chromecast) loopt op z'n laatste benen. In
sommige gevallen kan dedicated-hardware niet worden vermeden, maar ik
probeer het zoveel mogelijk.

> [...]
> Reciva, DAB+, Ziggo digitale radio alsook met een PC duurt het meerdere
> seconden voordat het volgende station geluid geeft. Bij AM en FM heb je

Ja, de goede oude tijd! :-) (Het *opstarten* van m'n (DVB-C) ontvanger
duurt helemaal 'eeuwen' en ook m'n TV en soundbar nemen hun tijd.
Misschien zitten er toch stiekum electronen-buizen in die moeten
opwarmen!? :-))