schoonmaken plateau koffiezetapparaat

Johannes

Zo'n twee jaar geleden kocht ik een koffiezetapparaat. Een heel gewone (dus
niet een Senseo o.i.d.).
Af en toe druppelt er wat koffie op het warmhoudplateautje. Dat is niet te
voorkomen.
Ik maakte dat altijd schoon met een vochtig doekje of een vochtig sponsje,
en soms ook met azijn.
Maar helemaal schoon wordt het nooit en na verloop van tijd brandt er toch
meer en meer koffie in. En wordt het plateautje steeds koffiebruiner.
Een schurend middel heb ik er nooit op durven gebruiken.
Het warmhoudplateautje heeft een teflonachtige laag.
Hoe kan ik dit weer zoveel mogelijk "als nieuw" krijgen?

Linea Recta

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> schreef in bericht

> Zo'n twee jaar geleden kocht ik een koffiezetapparaat. Een heel gewone
> (dus niet een Senseo o.i.d.).
> Af en toe druppelt er wat koffie op het warmhoudplateautje. Dat is niet te
> voorkomen.

Ik heb onlangs een dergelijk apparaat gekocht (voor filterzakjes). Het ding
was voorzien van een zogenaamde 'druppelstopper', een rampzalige uitvinding
zoals later zou blijken. Het apparaat op de voorgescreven manier in gebruik
genomen, met als resultaat een tsunami van koffie op het warmhoudplaatje en
de hele omgeving van het aanrecht. Na nog enkele mislukte pogingen ontdekte
ik dat het mis ging bij de druppelstopper. Ik heb dat ding toen "operatief
verwijderd", waarna de koffiezetter voortaan uitstekend werk levert.
Helaas kun je tegenwoordig geen koffieapparaat meer kopen zonder de
rampzalige druppelstopper, hetgeen waarschijnlijk oorspronkelijk bedoeld was
als verkoopargument...

> [...]
> Het warmhoudplateautje heeft een teflonachtige laag.
> Hoe kan ik dit weer zoveel mogelijk "als nieuw" krijgen?

Geen schuurmiddelen gebruiken. Eerst altijd stekker uit het stopcontact(!),
daarna met vochtige doek en afwasmiddel proberen. Mogelijk is het ingebrand
waardoor verwijderen van aanslag misschien niet meer geheel lukt.

--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk