Miele W 726 klok kapot?

Xander Burchartz

Hallo,

ik heb een Miele W 726 wasmachine, die de laatste dagen kuren vertoont.
Bij een wasprogramma loopt de klok door tot hij op ong. "3 uur" staat, dan
blijft hij hangen blijft hij de rest van de tijd hetzelfde doen. Als ik dan
handmatig even een ander programma kies en direct daarna weer terugga naar
het oorspronkelijke programma, springt de klok een stapje verder en
doorloopt de rest van het programma zonder problemen.

Wat kan hier aan de hand zijn, en wat kan een reparatie kosten? Ik heb het
apparaat 2 jaar geleden voor 400 gulden 2-hands gekocht en ben benieuwd of
een reparatie wel verstandig is.

Alvast bedankt,

Xander

acad001

Dit kan van alles zijn. Tandwieltje waarvan een puntje is afgebroken en zo.
Maar kijk eerst eens of het water op temperatuur komt. De klok loopt ml bij
een bepaalde stand pas verder als de thermostaat aangeeft dat de ingestelde
temp. is bereikt. Indien het water warm genoeg wordt laat het dan even weten
want dan zoeken we verder. Maar eers...... Thermostaat controleren.

Grts ACAD001
Form. eig. Flevo Reparatie-Service

Xander Burchartz <xburc...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
3bb6270c$0$96708$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

Xander Burchartz

"acad001" <ajong...@chello.nl> wrote in message

> [...]
weten
> want dan zoeken we verder. Maar eers...... Thermostaat controleren.

Ok, ik weet niet hoe ik op een goede manier de thermostaat kan controleren,
maar ik denk dat m'n werkwijze wel afdoende was: een programma op 95 graden
laten draaien en na een tijd voelen aan de wasmachine/het glas of het ook
warm is geworden. Na een half uur voelde alles nog steeds koud aan, dus neem
ik aan dat het inderdaad de thermostaat zou kunnen zijn.

Aangezien ik technisch niet heel onhandig ben, maar wel een wasmachineleek
ben, hoor ik graag over het hoe en wat van de te nemen stappen/kosten.

Bedankt!

Xander

acad001

Xander Burchartz <xburc...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
3bb7802d$0$96704$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

Het is dus of de thermostaat of het verwarmingselement.
Eerst verwarmingselement checken. Machine open maken aan de achterkant.
Onder in de trommel zie je de 2 polen van het element. Deze even doormeten
met een ohmmeter. Wel eerst een kontakt van het element loshalen. Let wel op
dat alle spanning van de machine is afgehaald. Niet alleen vanwegen een
schok, maar ook omdat als opeens de trommel gaat draaien je je handjes kan
kwijdraken.
Indien de weerstand oneindig hoog is, is deze defect.
Verwisselen van het element kan door eerst de aandrijfsnaar te verwijderen.
Dan kontakten van element verwijderen. De moer die in het midden tussen de
polen zit losdraaien en het element met het rubber uit de trommel trekken.
(Dit kan redelijk zwaar zijn). Een nieuw element in omgekeerde volgorde
plaatsen. Om het rubber dan weer in de trommel op de goede plaats te
krijgen, kun je was pure afwasmiddel als glijmiddel gebruiken.
Tot zover het verwarmingselement.
Mocht je wel een weerstand meten op het element dan is naw je thermostaat
defect. Deze zit ook aan de achterkant van de trommel met een rond
rubbertje. Deze dan helemaal verwijderen tot en met het schakelgedeelte. Wel
even doormeten voor de zekerheid voor dat je een nieuwe haalt.
Succes.

ACAD001

Xander Burchartz

> Het is dus of de thermostaat of het verwarmingselement.
> Eerst verwarmingselement checken. Machine open maken aan de achterkant.

Hier kom ik al in de problemen. Ik kan de machine openmaken aan de
bovenkant, en misschien kan ik ook iets doen aan de onderkant, maar de
achterkant is een plaat metaal die overgaat in de zijwanden, waar de trommel
weer in hangt. Die kan ik dus onmogelijk weghalen. Van boven kan ik erin
kijken en het ziet er voor een leek heel interessant uit, maar ik kan er
niet veel mee. Wel vond ik bij de klok twee papieren met een schema van het
electrische deel van de machine.

Kan ik hiermee zelf nog iets, of moet ik toch hulp inroepen? En wat zou dat
kunnen gaan kosten?

Alvast bedankt,

Xander

acad001

Xander Burchartz <xburc...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws

3bc08273$0$19383$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

Hoi Xander,

Dat is dus zo een reparatie onvroendelijke machine.
Ik raad je dan maar aan om er iemand bij te halen.
Kosten bestaan uit voorrijkosten F. 100,-- arbeidsloon, ik denk 1/2 uur = F.
60,00 en het element of verwarmingselement +- F. 60,00 tot F.150,00.

Jammer, maar succes. Mocht je toch iets van van het schema snappen zoek dan
de kontakten van het element op de klok op en kijk dan of daar spanning
overheen staat. Maar kijk uit!! want hiermee maak je snel kortsluiting
doordat je gemakkelijk meerdere kontakten raakt.

Doei

ACAD001

wilm

"acad001" <ajong...@chello.nl> schreef in bericht

De machine moet open aan de voorkant. De 2 schroeven achter de zeepbak
losdraaien en de drie boutjes achter de deur...je kan dan in een keer het
gehele voorfront openklappen.
In de meeste gevallen is het aansluitdraadje van 1 van de
verwarmingselementen losgebrand.

Wilm