Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Olie op duif

323 views
Skip to first unread message

Chappie

unread,
Jun 23, 2004, 8:07:08 AM6/23/04
to
Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
Hoe krijg ik die olie van die duif af?
Chap


_.The Judge._

unread,
Jun 23, 2004, 8:10:20 AM6/23/04
to

"Chappie" <chappie_@_nogwattes.nl> wrote in message
news:cbbrpd$fmf$1...@nl-news.euro.net...

> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?
> Chap
>
heel voorzichtig met een ontvetter, bv, wasbenzine, en anders vragen bij de
dierenbescherming....


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 8:11:09 AM6/23/04
to
in artikel cbbrpd$fmf$1...@nl-news.euro.net schreef Chappie op
chappie_@_nogwattes.nl op 23-06-2004 14:07:

> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?

handwarm water en gewoon afwasmiddel, wassen onder een lopende kraan
voortdurend draaiend naar beneden wassen, heel goed naspoelen en p een
droge warme plek laten drogen en minstens een week thuis houden

Misty

unread,
Jun 23, 2004, 8:30:18 AM6/23/04
to
"Chappie"

> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?

Het beste advies vragen bij een vogelopvang.

Quote:
/Het reinigen van het verenkleed. Hiervoor zijn speciale reinigingsmiddelen
bij het asiel aanwezig. Niet iedere zeep is geschikt. Sommige soorten zeep
tasten de stuitklier aan, waardoor de vogel zich nooit meer waterdicht kan
poetsen. Na het reinigen moet de vogel in een bassin, met stromend water,
zelf zijn verenkleed weer waterdicht poetsen./

Bron: http://www.vogelhospitaal.nl/olieslachtoffers.html


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 8:36:13 AM6/23/04
to
in artikel 2jtbeqF...@uni-berlin.de schreef Misty op
kruim...@hotmail.com op 23-06-2004 14:30:

> Na het reinigen moet de vogel in een bassin, met stromend water,
> zelf zijn verenkleed weer waterdicht poetsen./

Mja vooral van toepassing op een duif.............

Ganesha

unread,
Jun 23, 2004, 8:48:12 AM6/23/04
to

"Granny Waetherwax"

Misty

> > Na het reinigen moet de vogel in een bassin, met stromend water,
> > zelf zijn verenkleed weer waterdicht poetsen./

> Mja vooral van toepassing op een duif.............

Goed zo Miss Flexa!
Duif kan zelf badderen in een ondiep gedeelte, en poetsen, om zo zijn kleed
weer water afstotend te krijgen.
Hoop dat Chappie de duif niet is gaan schoonmaken op advies van jou met een
gewoon afwasmiddel, maar een speciaal middel gebruikt.

Heb je al eens een duif met een plu zien vliegen:-)?


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 9:17:28 AM6/23/04
to
in artikel cbbu6c$nvu$1...@nl-news.euro.net schreef Ganesha op
repl...@rotmail.com op 23-06-2004 14:48:


> Goed zo Miss Flexa!
> Duif kan zelf badderen in een ondiep gedeelte, en poetsen, om zo zijn kleed
> weer water afstotend te krijgen.

Hmmm, en waarom zou de duif zich willen badderen? De duif moet droog zijn,
zichzelf poetsen om zijn veren weer in orde te brengen en de waterafstotende
laag op een verendek van een duif is heel iets anders dan die van een
watervogel, maar dat weet jij natuurlijk niet.....

> Hoop dat Chappie de duif niet is gaan schoonmaken op advies van jou met een
> gewoon afwasmiddel, maar een speciaal middel gebruikt.

De meeste vogelopvangen gebruiken in nood een prima soort afwasmiddel omdat
die het minst toxische zijn en samen met handwarmwater de beste resultaten
geven op met olie vervuilde dieren, tijdens de bretagne vervuiling gebruikte
men vooral dubro citron, vaak zijn speciale middelen niet voorhanden en is
dat een prima alternatief dit in tegenstelling tot andere zeep en
oplosmiddelen, maar dat weet jij natuurlijk ook niet.......



> Heb je al eens een duif met een plu zien vliegen:-)?

Duiven vliegen liever niet als het regent omdat zij geen watervogels zijn en
de waterafstoting in vergelijk met die van een watervogel minimaal en
oppervlakkig is..........

Maar men hoeft mijn raad niet te nemen maar zo lang wachten totdat de olie
het dier vergiftigd heeft, het naar de da brengen die hem alsnog kan wassen
of proberen een vogelopvang te bereiken die misschien geen speciale middelen
voorhanden heeft en alsnog naar de dubro grijpt, maakt mij niet uit......

Dit postje is overigens weer het laatste wat ik aan jou spendeer, meer is
verspilde moeite, morgen ben je het toch weer vergeten..........

Lisa

unread,
Jun 23, 2004, 9:26:28 AM6/23/04
to

In ieder geval NOOIT met wasbenzine, dat blijft doorbranden op de huid.

Met Woolite gaat dat geweldig. Dat advies heb ik eens van mijn dierenarts
gekregen en toegepast en het werkt idd heel goed.
Wel goed naspoelen en afdrogen. Daarna gaat de vogel zichzelf wel weer
invetten.

Ze gebruiken woolite ook bij zeevogels, die onder de olie aangespoeld
stranden.

Succes,
Lisa

Ganesha

unread,
Jun 23, 2004, 9:32:40 AM6/23/04
to

"Granny Waetherwax"

> Maar men hoeft mijn raad niet te nemen maar zo lang wachten totdat de olie
> het dier vergiftigd heeft, het naar de da brengen die hem alsnog kan
wassen
> of proberen een vogelopvang te bereiken die misschien geen speciale
middelen
> voorhanden heeft en alsnog naar de dubro grijpt, maakt mij niet uit......

Een telefoontje kost niet zoveel tijd!


Ganesha

unread,
Jun 23, 2004, 9:33:58 AM6/23/04
to

"Lisa"

> Ze gebruiken woolite ook bij zeevogels, die onder de olie aangespoeld
> stranden.

Dat wist ik niet.....bedankt voor de tip!


Misty

unread,
Jun 23, 2004, 9:34:52 AM6/23/04
to
"Lisa"

> Ze gebruiken woolite ook bij zeevogels, die onder de olie aangespoeld
> stranden.

Er schijnt ook een middeltje te zijn wat door een van de oliemaatschappijen
is ontwikkeld heb ik me door de vogelopvang hier laten vertellen.


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 9:38:01 AM6/23/04
to
in artikel 10dj1h8...@corp.supernews.com schreef Lisa op
Li...@planet.nospam.nl op 23-06-2004 15:26:

> Ze gebruiken woolite ook bij zeevogels, die onder de olie aangespoeld
> stranden.

In nood gebruiken ze alle non toxische (af) wasmiddelen die goed ontvetten
die voorhanden zijn...........goed naspoelen is vooral belangrijk en hoe
eerder de olie van de vogel is hoe minder de kans voor opname van toxische
bestanddelen door de huid en in de bek.......

Lisa

unread,
Jun 23, 2004, 10:22:44 AM6/23/04
to

Graag gedaan. Wij gebruiken het ook om de poten van de honden schoon te
maken, als ze op het strand per ongeluk olie aan hun voeten hebben gekregen.

Lisa


Ganesha

unread,
Jun 23, 2004, 12:01:43 PM6/23/04
to

"Lisa"

> Ganesha wrote:
> > "Lisa"

Wat zullen ze bere zachte pootjes hebben:-))


PietG

unread,
Jun 23, 2004, 1:37:09 PM6/23/04
to
On Wed, 23 Jun 2004 14:07:08 +0200, Chappie beitelde op het scherm:

> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?
> Chap

Wat laat, maar je kan ook gewoon dreft of biotex gebruiken.
Anders ff met de duif langs het vogelhospitaal in Haarlem gaan.

--
PietG

Neque enim disputari sine reprehensione potest

PietG

unread,
Jun 23, 2004, 1:39:27 PM6/23/04
to
On Wed, 23 Jun 2004 19:37:09 +0200, PietG beitelde op het scherm:

> On Wed, 23 Jun 2004 14:07:08 +0200, Chappie beitelde op het scherm:
>
>> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
>> Hoe krijg ik die olie van die duif af?
>> Chap
>
> Wat laat, maar je kan ook gewoon dreft of biotex gebruiken.
> Anders ff met de duif langs het vogelhospitaal in Haarlem gaan.

En zeker geen wasbenzine gebruiken wat ik iemand als advies zag geven....

Poecilia Reticulata

unread,
Jun 23, 2004, 2:05:39 PM6/23/04
to

"PietG" <m...@privacy.net> schreef in bericht
news:10aehukaxhz7s.1mn20pfl6jg6n$.dlg@40tude.net...

> En zeker geen wasbenzine gebruiken wat ik iemand als advies zag geven....
>

Want?........
Guppie


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 2:32:54 PM6/23/04
to
in artikel cbcgpt$3041$1...@nl-news.euro.net schreef Poecilia Reticulata op
herman_sloot@invalid_hotmail.com op 23-06-2004 20:05:

> Want?........

Giftige dampen die op vogellongen dodelijk kunnen zijn

Poecilia Reticulata

unread,
Jun 23, 2004, 3:14:29 PM6/23/04
to

"Granny Waetherwax" <tbju...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:BCFF9976.55D91%tbju...@xs4all.nl...

Ok, weer wat geleerd, ik dacht dat wasbenzine redelijk mild was.
Groetjes,
Guppie


Granny Waetherwax

unread,
Jun 23, 2004, 3:25:00 PM6/23/04
to
in artikel cbckqv$f3h$1...@nl-news.euro.net schreef Poecilia Reticulata op
herman_sloot@invalid_hotmail.com op 23-06-2004 21:14:

> Ok, weer wat geleerd, ik dacht dat wasbenzine redelijk mild was.

Vogellongen kunnen weinig tot niets hebben, zo moet je bijvoorbeeld ook geen
vogels in de buurt van de keuken zetten als je werkt met tefalpannen, dat
kan dodelijk zijn enz

_.The Judge._

unread,
Jun 23, 2004, 3:26:38 PM6/23/04
to

"PietG" <m...@privacy.net> wrote in message
news:10aehukaxhz7s.1mn20pfl6jg6n$.dlg@40tude.net...

> On Wed, 23 Jun 2004 19:37:09 +0200, PietG beitelde op het scherm:
>
> > On Wed, 23 Jun 2004 14:07:08 +0200, Chappie beitelde op het scherm:
> >
> >> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> >> Hoe krijg ik die olie van die duif af?
> >> Chap
> >
> > Wat laat, maar je kan ook gewoon dreft of biotex gebruiken.
> > Anders ff met de duif langs het vogelhospitaal in Haarlem gaan.
>
> En zeker geen wasbenzine gebruiken wat ik iemand als advies zag geven....
>
dat was ik, maar ik heb dat advies van een olie boer van een
olieboorplatform, en die vertelde me dat jaren geleden, dat doen ze daar met
meeuwen.....


Poecilia Reticulata

unread,
Jun 23, 2004, 3:39:28 PM6/23/04
to

"Granny Waetherwax" <tbju...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:BCFFA5AC.55DB6%tbju...@xs4all.nl...

Sja, ik had wel eens gehoord van dode kanaries na het lakken van het één en
ander, maar dat het zo erg zou zijn wist ik idd niet.
Al weer wat bekomen trouwens?
Groetjes,
Guppie


Lisa

unread,
Jun 23, 2004, 3:54:40 PM6/23/04
to
PietG wrote:
> On Wed, 23 Jun 2004 19:37:09 +0200, PietG beitelde op het scherm:
>
>> On Wed, 23 Jun 2004 14:07:08 +0200, Chappie beitelde op het scherm:
>>
>>> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
>>> Hoe krijg ik die olie van die duif af?
>>> Chap
>>
>> Wat laat, maar je kan ook gewoon dreft of biotex gebruiken.
>> Anders ff met de duif langs het vogelhospitaal in Haarlem gaan.
>
> En zeker geen wasbenzine gebruiken wat ik iemand als advies zag
> geven....

Dat advies gaf ik, Lisa. Ik heb jaren in een behang en verf zaak gewerkt,
maar voor onszelf gebruikten we nooit wasbenzine en raadden dat de klanten
ook atijd af.

Tuurlijk hadden we in het magazijn een vat staan, om verf , etc te
verwijderen, maar de klanten konden dat "duur" kopen, in kleine
hoeveelheden./ De merknaam weet ik niet meer.

Maar voor dieren kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Dus
Woolite, mij aangeraden door mijn DA.

Hopelijk leeft de duif nog.

Groetjes,
Lisa


Lisa

unread,
Jun 23, 2004, 3:57:51 PM6/23/04
to

Nee, wasbenzine is pure zooi! Niks milds aan, het blijft doorbranden.

Groetjes,
Lisa

Chappie

unread,
Jun 23, 2004, 4:45:24 PM6/23/04
to

> Hopelijk leeft de duif nog.
>
> Groetjes,
> Lisa
>
>

Jup stil alive and kicking maar zwaar aan de diaree,en das knap k*t bij een
duif.
Ik heb het beestje langs de weg gevonden in Warmond dinsdagmorgen vroeg.
Zat uitgeput(veel te zwaar van de olie)en uitgehongerd te slapen, een halve
meter naast een doorgaande weg.
Zit inmiddels bij een duivemelker (dezelfde van dat eendje voor enkele
insiders hier ;-)
Moest wel een koliekuur(zeg ik dat goed(?))en zit in quarrantine,maar is in
goeie handen dus.
Chap


Ganesha

unread,
Jun 23, 2004, 4:49:13 PM6/23/04
to

"Chappie"

> Moest wel een koliekuur(zeg ik dat goed(?))en zit in quarrantine,maar is
in
> goeie handen dus.

Goed werk Chap!


Message has been deleted

Ophidia

unread,
Jun 23, 2004, 8:03:00 PM6/23/04
to
CN kwaakte er op los en dropte dit ei:

> verheug je niet teveel met alle
> aandacht die je nu even krijgt want je ware aard verloochent zich toch
> niet.....;-)

de jouwe ook niet
<q> "Roddelen is pervers. Zegt het voort." </>

o.


--
These wounds won't seem to heal, this pain is just too real
There's just too much that time cannot erase
[© /Evanescence/ - /My Immortal/]
[http://www.dierensite.be/zip/my.immortal.zip - Secured 2.0 Mb]


Chappie

unread,
Jun 24, 2004, 2:10:59 AM6/24/04
to
> nog gefeliciteerd, en verheug je niet teveel met alle

> aandacht die je nu even krijgt want je ware aard verloochent zich toch
> niet.....;-)
>
> --
> CN

> Roddelen is pervers. Zegt het voort.
>

We hebben het over het olievrij maken van een duif.
Meningen zijn verschillend(ken je dat anussen-verhaal nog?), oplossingen
ook.
Ik zoek de goeie en een discussie ben ik niet vies van.
Maar doe dat afzeiken in een ander draadje ,of ga buiten spelen,hier zit ik
niet op te wachten.
Chap


Chappie

unread,
Jun 24, 2004, 3:17:41 AM6/24/04
to
Duif is niet meer.
Was te ziek en knapte niet op,en reageerde niet op zn meds.
Chap(thnx voor alle advies)


Message has been deleted

_.The Judge._

unread,
Jun 24, 2004, 5:10:53 AM6/24/04
to

"Chappie" <chappie_@_nogwattes.nl> wrote in message
news:cbdv6m$dau$1...@nl-news.euro.net...

> Duif is niet meer.
> Was te ziek en knapte niet op,en reageerde niet op zn meds.
> Chap(thnx voor alle advies)
>
Heel jammer, nou ja, je hebt je best gedaan.
Vraag me alleen af hoe die duif onder de olie is gekomen....


Ganesha

unread,
Jun 24, 2004, 5:27:08 AM6/24/04
to

"Chappie"

> Duif is niet meer.
> Was te ziek en knapte niet op,en reageerde niet op zn meds.

Je hebt je best gedaan.


Poecilia Reticulata

unread,
Jun 24, 2004, 5:28:27 AM6/24/04
to

"Lisa" <Li...@planet.nospam.nl> schreef in bericht

> Nee, wasbenzine is pure zooi! Niks milds aan, het blijft doorbranden.
>
> Groetjes,
> Lisa
>
>
>

Je bent in de war met terpentine denk ik, dat is heel slecht voor de huid,
wasbenzine niet.
Groetjes,
Guppie


Message has been deleted

Lisa

unread,
Jun 24, 2004, 4:32:53 PM6/24/04
to

Jammer.

Maar in ieder geval bedankt voor de moeite, die je voor dat diertje hebt
gedaan.

Lisa


Lisa

unread,
Jun 24, 2004, 4:41:27 PM6/24/04
to

Echt wel ! Ik heb, zoals ik al eerder schreef, ruim 9 jaar ervaring, door
mijn werk,
Wasbenzine is puur slecht/ leuk om op vakantie een brander mee op te warmen/
te verhitten, maar als je de moed hebt/ test het maar eens op je huid;-(

Groetjes,
Lisa


Misty

unread,
Jun 24, 2004, 4:55:54 PM6/24/04
to
"Lisa"

> Maar in ieder geval bedankt voor de moeite, die je voor dat diertje
> hebt gedaan.

Ik wilde dat iedereen het zo deed :-)


Misty

unread,
Jun 24, 2004, 4:57:19 PM6/24/04
to
"Lisa"

> Poecilia Reticulata wrote:

>> Je bent in de war met terpentine denk ik, dat is heel slecht voor de
>> huid, wasbenzine niet.
>
> Echt wel ! Ik heb, zoals ik al eerder schreef, ruim 9 jaar ervaring,
> door mijn werk,
> Wasbenzine is puur slecht/ leuk om op vakantie een brander mee op te
> warmen/ te verhitten, maar als je de moed hebt/ test het maar eens op
> je huid;-(

Ik kan alleen voor mezelf praten, van wasbenzine heb ik geen last, terwijl
m'n handen van anti-vlooienspray verbrand lijken.


Granny Waetherwax

unread,
Jun 24, 2004, 5:01:38 PM6/24/04
to
in artikel 10dmf6i...@corp.supernews.com schreef Lisa op
Li...@planet.nospam.nl op 24-06-2004 22:41:

> Wasbenzine is puur slecht/ leuk om op vakantie een brander mee op te warmen/
> te verhitten, maar als je de moed hebt/ test het maar eens op je huid;-(

Niks aan het handje hoor, maak er regelmatig mijn handen mee schoon om er
een specifiek soort lijm af te halen, goed spoelen en even een handcreme
erop, bij sommigen geeft het allergische reacties maar nog nooit last van
gehad.

Bij Minitran pleisters wordt zelfs aangeraden om de pleisterresten met
wasbenzine te verwijderen.........

Oud Wijf

unread,
Jun 24, 2004, 5:56:52 PM6/24/04
to

"Chappie" <chappie_@_nogwattes.nl> schreef in bericht
news:cbbrpd$fmf$1...@nl-news.euro.net...

> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?

Dieselolie ontvet zodanig, dat 't beestje er niet kapot aangaat.
Nadien gewoon effe met een schone doek de diesel eraf wrijven, katoen is het
beste!

--
Natte zoenen en een weeig handje van Oud Wijf
http://www.allroundchauffeur.nl


Oud Wijf

unread,
Jun 24, 2004, 5:57:24 PM6/24/04
to

"_.The Judge._" <te...@test.com> schreef in bericht
news:40d972b9$0$27772$ba62...@nova.planet.nl...

>
> "Chappie" <chappie_@_nogwattes.nl> wrote in message
> news:cbbrpd$fmf$1...@nl-news.euro.net...
> > Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> > Hoe krijg ik die olie van die duif af?
> > Chap
> >
> heel voorzichtig met een ontvetter, bv, wasbenzine, en anders vragen bij
de
> dierenbescherming....

Veel te agressief!! Gaat 't beest kapot aan!

Poecilia Reticulata

unread,
Jun 24, 2004, 6:02:43 PM6/24/04
to

"Lisa" <Li...@planet.nospam.nl> schreef in bericht
news:10dmf6i...@corp.supernews.com...
> Poecilia Reticulata wrote:

> Echt wel ! Ik heb, zoals ik al eerder schreef, ruim 9 jaar ervaring, door
> mijn werk,
> Wasbenzine is puur slecht/ leuk om op vakantie een brander mee op te
warmen/
> te verhitten, maar als je de moed hebt/ test het maar eens op je huid;-(
>

O, maar dat doe ik, ik gebruik altijd wasbenzine om gemorste verf,
bitumenvlekken edd op mijn huid schoon te maken, zonder enig probleem in
tegenstelling tot bijvoorbeeld terpentine,
Ik sprak dus uit jarenlange ervaring.
Groetjes,
Guppie


Oud Wijf

unread,
Jun 24, 2004, 5:59:17 PM6/24/04
to

"Chappie" <chappie_@_nogwattes.nl> schreef in bericht
news:cbbrpd$fmf$1...@nl-news.euro.net...
> Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
> Hoe krijg ik die olie van die duif af?

Een ander argument blijft nog over om het beest te plukken, 'm van z'n
koppie, poten en ingewanden te ontdoen, te kruiden met nootmuskaat en te
bakken...... in olie... :o)))

Poecilia Reticulata

unread,
Jun 24, 2004, 6:03:47 PM6/24/04
to

"Granny Waetherwax" <tbju...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:BD010DD2.561A1%tbju...@xs4all.nl...

Wasbenzine is idd behoorlijk zacht voor de huid.
Groetjes,
Guppie


el Padre

unread,
Jun 25, 2004, 1:45:42 PM6/25/04
to
Op Wed, 23 Jun 2004 14:07:08 +0200 vermeldde Chappie dit:

>Ik heb hier een duif die onder de olie zit.
>Hoe krijg ik die olie van die duif af?

Breng 'm naar Carla, van de dierenambulance, achter het Groene
Kerkje.....

Lisa

unread,
Jun 25, 2004, 3:04:12 PM6/25/04
to

Tja Misty, maar helaas zitten de meeste mensen zo niet in elkaar.

Groetjes,
Lisa


Chappie

unread,
Jun 26, 2004, 4:38:15 AM6/26/04
to

"el Padre" <n...@non.ork> schreef in bericht
news:g5pod0pobdk23e2hv...@4ax.com...

Die ken ik niet.........maar is een goeie om te onthouden.
Chap(inmiddels een hoofddorper)


Misty

unread,
Jun 28, 2004, 5:02:53 AM6/28/04
to
"Lisa"

> Tja Misty, maar helaas zitten de meeste mensen zo niet in elkaar.

Vaak gaat het anders ja, mensen zien een dier in de problemen, als ze er al
iets aan willen doen, pakken ze de telefoon en bellen de dierenambulance,
dan is hun plicht immers gedaan. En oweeeeeeee als die niet binnen 5 minuten
ter plaatse is.


el Padre

unread,
Jun 30, 2004, 4:22:26 AM6/30/04
to
Op Sat, 26 Jun 2004 10:38:15 +0200 vermeldde Chappie dit:

>> Breng 'm naar Carla, van de dierenambulance, achter het Groene
>> Kerkje.....
>
>Die ken ik niet.........maar is een goeie om te onthouden.
>Chap(inmiddels een hoofddorper)

Aha..... het Oegstgeestse ontvlucht, je woont nu eindelijk in
beschaaft gebied! Chapeau! :o)


Chappie

unread,
Jul 3, 2004, 4:18:57 AM7/3/04
to

>
> Aha..... het Oegstgeestse ontvlucht, je woont nu eindelijk in
> beschaaft gebied! Chapeau! :o)
>
>

Ze zeggen het :-)
Chap


0 new messages