Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Bedrijfspostzegels drie varianten en verkrijgbaarheid Prestigeboekjes

76 views
Skip to first unread message

J.H. Avis

unread,
Oct 17, 2003, 2:41:01 PM10/17/03
to
Nog wat "actualiteiten":

Vandaag op De POSTEX op de kop getikt de Bedrijfspostzegels. Bij nadere
beschouwing blijken er drie varianten te bestaan.
En Wel

In de mailer van 50 zegels:
geslitte zegels
in de eerste en de zesde horizontale rij zegels met een L-vormige
fosforbalk, links en onder. Deze variant komt acht maal in de mailer voor.

in de horizontale rijen 2 t/m 5 en 7 t/m 13 zegel met rechthoekige
fosforbalk boven (dwars door de (perforatie heen), links en onder, aan de
rechterzijde is geen fosforbalk afgedrukt. Deze variant komt 42 maal in de
mailer voor.

In het presentatiemapje nr. 286 a:

vier in Engeland gestanste zegels met weliswaar dezelfde tanding, maar deze
is qua vorm duidelijk te onderscheiden van de zegels uit de mailer, die door
Joh. Enschedé in Haarlem zijn "geslit". Deze zegels zijn weer ongetand naar
Engeland verzonden, alwaar ze van tanding zijn voorzien.

De Verzamelzegel

Er blijken kleurverschillen voor te komen in zegels uit het velletje van
tien zegels en de zegels uit het Prestigeboekje nr. 1. Het lijkt er
overigens ook op, dat zegels uit presentatiemapje nr. 286 eveneens een
afwijkende kleurstelling hebben. Dit behoeft duidelijk nadere bestudering.
Indien dit bevestigd wordt, zijn ook hier derhalve drie varianten te
onderscheiden. Er zitten overigens twee blokje van vier zegels elk in dit
boekje.

Ook gesignaleerd 10 voor Nederland Van Gogh euro 0,39 met L-vormige
fosforbalk, W1 W1 W1 aan de linker zijde, en mailers 50 voor Nederland Van
Gogh euro 0,39 W1 W1 W1 aan de rechteronderzijde.

vr. gr.

Jaap

PS Las net op de site van Collect Club, dat de Prestigeboekjes alleen bij
TPG Post Collect Club en de NVPH-handelaren zullen worden verkocht! Dus NIET
op de postkantoren!!

Service is ook wat en de "handel" moet ook leven.

Uiteraard de komende twee dagen ook op de POSTEX verkrijgbaar.


Emilio

unread,
Oct 17, 2003, 6:08:03 PM10/17/03
to
Ik ga mijn mailers gelijk checken hierop.

Ter aanvulling nog ...

De mailers met 50 zegels werden vandaag ongevouwen en dus als een soort groot
vel verkocht.
Ik neem aan dat deze vorm afwijkt van de door "Groningen" te leveren mailers.

Verder zijn ook de mailers 50 voor het kind, huwelijk en uw rouwbrieven in de
W2 variant te koop.

Groet,

Emile

Emilio

unread,
Oct 17, 2003, 6:18:44 PM10/17/03
to
Oeps, ik bedoel hieronder de mailers van 50 bedrijfspostzegels

Groet,

Emile

J.H. Avis

unread,
Oct 19, 2003, 1:54:39 PM10/19/03
to
Op de POSTEX in de overbekende wandelgangen uit betrouwbare kring vernomen,
dat de oplage van het Prestige-boekje nummer 1 tien duizend (10.000)
exemplaren bedraagt.

"J.H. Avis" <j.a...@freeler.nl> schreef in bericht
news:10664160...@evisp-news-01.ops.asmr-01.energis-idc.net...

Ivo Naninck

unread,
Oct 19, 2003, 3:51:49 PM10/19/03
to
Hmmm, volgens Ferry Sieben van TPG Post 25.000, althans dat was
vrijdag het bericht.
Maar goed, minder is beter :-)))

Vooral wanneer je alle versies hebt:
Postfris "uit de doos"
Met dagstempel
Met dagstempel en gesigneerd door de ontwerpster van de Verzamelzegel.
Met Postex stempel
Met Postex stempel gesigneerd door etc....

--
Vriendelijke groet,
Ivo Naninck
~
~
:wq!
cd /pub
more beer

Zwadderneel

unread,
Oct 19, 2003, 3:56:27 PM10/19/03
to
Veel minder is veel beter,
Postfris uit de doos van de ontwerpster?????
Ivo, wat is dat nu weer??

"Ivo Naninck" <inan...@xs4all.nl> wrote in message
news:pan.2003.10.19.19....@xs4all.nl...

Ivo Naninck

unread,
Oct 19, 2003, 4:52:22 PM10/19/03
to
Die boekjes zagen er "gelikt" uit, zeg maar :-)))))

Tja, kan ik er wat aan doen dat het zo donker was achterin het zaaltje
waar de 2004-emissie door TPG-Post werd gepresenteerd!?

erik boer?

unread,
Oct 21, 2003, 6:44:16 AM10/21/03
to
De Prestigeboekjes zijn via de handel verkrijgbaar- gek genoeg weet de
handel op 20-10 nog niets. Illustratief voor de knullige publiciteit
rond het boekje- in het persbericht stond dat er 'ongeveer meedere
prestige boekjes per jaar' zouden gaan verschijnen, ik weet niet wat
we ons hierbij moeten voorstellen. (bij navraag 4-5 per jaar). Ook
roept TPG dat het het eerste prestigeboekje is, maar volgens mij- de
experts moeten het maar tegen spreken- is dat het Kerstboekje 1999
(Sterrenboekje)
Mijn belangrijkste punt van kritiek op deze boekjes is evenwel de
grote bonus boven nominaal. De TPG wijs naar het grote succes van
prestigeboekjes in het buitenland, maar vergeet hierbij te vermelden
dat deze boekjes daar meestal tegen frankeerwaarde verkocht worden.
De heer Avis stelt licht ironisch dat de handel ook wat moet
verdienen, maar in dit geval is het evident dat er voor TPG meer te
verdienen valt dan door de handel, niet alleen door de bonus maar ook
door het feit dat deze boekjes door de hoge bonus nooit postaal
verbruikt zullen worden. Daarbij komt ook nog eens dat het stocken van
dit artikel risico's met zich mee brengt vanwege de hoge bonus die
boven nominaal betaald wordt.

Mijn standpunt is dan ook, dat op zichzelf het prestigeboekjes een
leuk en fraai uitgevoerd artikel is, maar dat ik graag had gezien dat
er voor 9 euro 95 aan postzegels in zat en dat de uitgifte zich zou
beperken tot 1, zeg 2 emissies per jaar.
Ik denk dat het ook de gemiddelde mening van mijn klanten is.

De monopoliepositie van de PTT legt ook een dure plicht op:
kortstondig gewin wel eens niet laten prevaleren boven langdurig
profijt. En langdurig profijt valt alleen te behalen als los van
mogelijk speculatieve elementen er een produkt geboden wordt waarvan
de prijs in redelijke verhouding tot het gebodenen staat.

Vrgr
Erik Boeré


"J.H. Avis" <j.a...@freeler.nl> wrote in message news:<10664160...@evisp-news-01.ops.asmr-01.energis-idc.net>...

erik boer?

unread,
Oct 21, 2003, 8:15:25 PM10/21/03
to
e.b...@xs4all.nl (erik boer?) wrote in message news:<9c709b66.03102...@posting.google.com>..

Aanvulling:

Ook ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de oplage 25.000 is. Dat
is voldoende als er elk jaar vijf boekjes gaan verschijnen met zo'n
bonus, en te weinig als het beleid wordt aangepast en toekomstige
boekjes voordeliger zijn of een hoger bedrag aan nominaal bevatten.


> De Prestigeboekjes zijn via de handel verkrijgbaar- gek genoeg weet de
> handel op 20-10 nog niets. Illustratief voor de knullige publiciteit
> rond het boekje- in het persbericht stond dat er 'ongeveer meedere
> prestige boekjes per jaar' zouden gaan verschijnen, ik weet niet wat
> we ons hierbij moeten voorstellen. (bij navraag 4-5 per jaar). Ook
> roept TPG dat het het eerste prestigeboekje is, maar volgens mij- de
> experts moeten het maar tegen spreken- is dat het Kerstboekje 1999
> (Sterrenboekje)
> Mijn belangrijkste punt van kritiek op deze boekjes is evenwel de

> grote bonus boven nominaal. De TPG wijst naar het grote succes van


> prestigeboekjes in het buitenland, maar vergeet hierbij te vermelden
> dat deze boekjes daar meestal tegen frankeerwaarde verkocht worden.
> De heer Avis stelt licht ironisch dat de handel ook wat moet
> verdienen, maar in dit geval is het evident dat er voor TPG meer te
> verdienen valt dan door de handel, niet alleen door de bonus maar ook
> door het feit dat deze boekjes door de hoge bonus nooit postaal
> verbruikt zullen worden. Daarbij komt ook nog eens dat het stocken van
> dit artikel risico's met zich mee brengt vanwege de hoge bonus die
> boven nominaal betaald wordt.
>
> Mijn standpunt is dan ook, dat op zichzelf het prestigeboekjes een
> leuk en fraai uitgevoerd artikel is, maar dat ik graag had gezien dat
> er voor 9 euro 95 aan postzegels in zat en dat de uitgifte zich zou
> beperken tot 1, zeg 2 emissies per jaar.
> Ik denk dat het ook de gemiddelde mening van mijn klanten is.
>
> De monopoliepositie van de PTT legt ook een dure plicht op:
> kortstondig gewin wel eens niet laten prevaleren boven langdurig
> profijt. En langdurig profijt valt alleen te behalen als los van
> mogelijk speculatieve elementen er een produkt geboden wordt waarvan

> de prijs in redelijke verhouding tot het gebodene staat. (en dat is hier beslist niet het geval)

Rein Bakhuizen van den Brink

unread,
Oct 22, 2003, 11:18:31 AM10/22/03
to
Het lijkt er op dat er bij TPGPost nog meer afgestudeerden in de marketing
rond filatelie rondlopen dan ooit Wieland Buit... Het is een volkomen matig
gedrukt, oninteressant boekje dat de FIP zou moeten verbieden. Bij de Engelse
prestige-boekjes werden nog druktechnische hoogstandjes geleverd, hier is niets
extras geleverd. Deeldrukken kenden we al uit de jaren 60-70 van de Franse PTT,
die dat nog in plaatdruk aanmaakten.

Dit boekje heeft niets postaals, niets met filatelie van doen, maar zal dankzij
een adequate marketing wel een afzet vinden bij de verzamelaars. En dan wil ik
wel eens horen wat dezelfde mensen zeggen die vonden dat het puur postale product
van 'hangboekjes' slechts verpakkingsmateriaal betrof?

Ik zou zeggen: schaf in ieder geval een exemplaar aan, want in de catalogus zal
het ongetwijfeld komen - en dat houdt Erik niet tegen al zou hij het willen - en
dan is iedereen de pineut die het niet blijkt te hebben...

groetjes, Rein

Ivo Naninck

unread,
Oct 22, 2003, 3:57:58 PM10/22/03
to
Klopt, ik was er een van waar het gaat om jouw opmerking over
verpakkingsmateriaal. Ik kreeg toen een counter attack in de vorm van
"je verzamelgebied is zo breed als je zelf leuk vindt" etc....

Nu is er een andere verschijningsvorm van het filatelistisch produkt,
nl. een blokje van 4, en nu val je de goegemeente aan over het feit
dat men "verpakkingsmateriaal" koopt, afgezien van de discussie
over de prijs ervan die TPG berekent.

Wat ik nu mis van jou is een melding over afwijkingen van de breedte
van de linnen(?) hechtstrook van het boekje, naar analogie
met de afstand tussen de hechtpunten in de ophanggaten van de
hangboekjes........

Ik kan natuurlijk in een vlaag van verstandsverbijstering hier zitten
te tikken........


On Wed, 22 Oct 2003 17:18:31 +0200, Rein Bakhuizen van den Brink wrote:

>
> Dit boekje heeft niets postaals, niets met filatelie van doen, maar zal
> dankzij een adequate marketing wel een afzet vinden bij de verzamelaars.
> En dan wil ik wel eens horen wat dezelfde mensen zeggen die vonden dat
> het puur postale product van 'hangboekjes' slechts verpakkingsmateriaal
> betrof?
>

>

--

Rein Bakhuizen van den Brink

unread,
Oct 23, 2003, 10:01:20 AM10/23/03
to
beste Ivo,

leuk dat je reageert!

Even los van het politiek correcte 'je bent vrij te verzamelen....',
ging het er mij om aan te geven dat het misschien wel eens tijd wordt
om de grenzen van de filatelie te beschrijven.

Filatelie had voor mij altijd enige relatie met het postale gebeuren.
Producten die bedoeld zijn om een postale functie te vervullen horen tot
de filatelie, producten die niet bedoeld zijn om enige postale functie te
vervullen vallen er buiten.

Dit klinkt simpel, alleen in het grijze gebied zit nogal wat materiaal.

Hoe zit het met dit 'afgang-boekje'?

Het heeft zeker geen beoogde postale functie, de labeltjes erin zouden
voor postaal gebruik kunnen dienen, maar zijn ze niet voor gemaakt en zullen
ze ook niet voor benut worden. De verkrijgbaarheid van dit spul zal onder
de regels van de Federation Internationale de Philatelie zeker niet acceptabel
zijn voor tentoonstellingen, zij het dat ze nog uitgebracht kunnen zijn onder
de auspicien van de Nederland Bond en de NVPH en dat mag het uiteraard wel....

groetjes, Rein

Ivo Naninck

unread,
Oct 23, 2003, 4:04:30 PM10/23/03
to
Rein,

Ik neem aan dat je met "de labeltjes erin" de zegels bedoelt?
Wel, deze zijn wel degelijk gemaakt voor het postale gebeuren.
Het zijn namelijk, zoals je niet ontgaan zal zijn, postzegels.
Dat ze er niet voor gebruikt worden -o.a. vanwege de presentatie
en prijs van het produkt- is een ander verhaal. Dat geldt m.i.
voor elke postzegel die postfris in een verzameling verdwijnt.
En: waar dus de Posterijen -niet alleen TPG, maar wereldwijd-
exorbitant hoge winsten op pakken. Er staat namelijk geen dienst
tegenover. Kortom, een onderwerp voor discussie op zich.

Wat ik jammer vind is dat je hieronder geheel voorbij gaat aan
de vergelijking die ik trek tussen jouw opmerkingen over dit
Prestige boekje en "de afstand tussen de hechtpunten van de
hanggaten in de hangboekjes" om maar een dwarsstraat genoemd te
hebben.
Beiden zijn verpakkingsmateriaal, het ene "verguis" je, het andere
wordt tot op de 0,1 mm nauwkeurig na- en uitgemeten.

En de mailers van 50 stuks dan? Ook geldverslindend voor verzamelaars
die "alles" willen hebben.
En de opmerking van de mevrouw van TPG-Post: "Aan _1_ exemplaar van
elke Provinciezegel heeft een verzamelaar toch voldoende, dan is de
oplage toch groot genoeg geweest!?"

Allemaal discussiepunten op zich.... die slechts _een_ ding gemeen
hebben: er is geld mee gemoeid. En dan is er slechts _een_ argument
mogelijk om eraan mee te doen of niet: of je het er voor over hebt.

--

Rein Bakhuizen van den Brink

unread,
Oct 23, 2003, 4:10:52 PM10/23/03
to
beste Ivo,

in vervolg op wat Jaap al had gemeld is het rood in de linkerbovenhoek van
de zegel bij het eerste blok uit het boekje duidelijk oranje, bij het tweede
blok oranjerood en bij de zegels uit de blokken van 10 rood.

Dit is niet het enige verschil:

de papierrichting bij de zegels uit boekjes is liggend, bij de zegels
uit blokken staand!

Dit betekent dat eventueel gebruikte losse zegels altijd te herkennen zijn
aan de papierrichting. Een oplage van 200.000 zegels is toch nog altijd een
hedendaags dieptepunt. Vind je ook niet?

groetjes, Rein

P.S.

let ook op de grootte van de perforatiegaten, er zijn smalle en brede
tanden mogelijk, afgezien van problemen in het tandvlees wat te zien is
aan de 'moeten'...

>On 22 Oct 2003 21:57:58 , Ivo Naninck wrote:

J.H. Avis

unread,
Oct 24, 2003, 4:15:32 AM10/24/03
to
Per vandaag 24 oktober 2003 alsnog via de site van Collect Club
verkrijgbaar gesteld.

"Rein Bakhuizen van den Brink" <dziewoñ@xs4all.nl> schreef in bericht
news:3f969fc3$0$58709$e4fe...@news.xs4all.nl...

J.H. Avis

unread,
Oct 24, 2003, 9:27:54 AM10/24/03
to
PS
Volgens de TPG Post logica zijn de Prestigeboekjes te vinden in de rubriek
Themamapjes.
Dus: Wat zijn het nu? Prestigeboekjes, Themamapjes of (vlg. Erik Boeré)
Souvenirboekjes?
Wie het weet? ....

"J.H. Avis" <j.a...@freeler.nl> schreef in bericht

news:10669833...@evisp-news-01.ops.asmr-01.energis-idc.net...

Zwadderneel

unread,
Oct 24, 2003, 9:54:27 AM10/24/03
to
Het zijn pleurboekjes ....


Ivo Naninck

unread,
Oct 24, 2003, 4:08:51 PM10/24/03
to
Er gaan zelfs geruchten dat de linnen band gesneden is uit de
gestolen vervalsing van Mondriaans' "Red, Yellow and Blue".....
Sorry.... kon het niet laten....

Laten we de discussie staken. Inderdaad; ik heb geen tegenargumenten
meer, zo die er al zijn. Eenieder verzamelt wat hem/haar belieft.

Laten we ons langzamerhand maar weer eens druk gaan maken om de
cylinderomtrek van de te verschijnen kortingzegels en niet te
vergeten: de liggende en staande wybertjes op staand of liggend
papier in de rollen, hangboekje, velletjes en mailers.

........


> On Fri, 24 Oct 2003 00:29:52 +0200, Rein Bakhuizen van den Brink wrote:


> Ivo,
>
> de postzegel die postfris bij jou en mij in het album verdwijnt is niet
> uitgegeven door de PTT om niet gebruikt te worden, maar als
> frankeermiddel. En als zodanig wordt de zegel dan ook overwegend
> gebruikt. Naar verzamelaars gaat soms tot 10% - inderdaad hoog - maar
> van de iHB's met een oplage van 100.000 stuks gaan er maar 50 naar
> verzamelaars [reken maar uit welk %] en dan kun je mij niet wijsmaken
> dat de iHB's bedoeld zijn om geld uit ons portemenee te plukken... Van
> de 25.000 afgang-boekjes met 200.000 labels erin zal er gbn bn [1]
> postaal gebruikt gaan worden. Ik had het over een grijs gebied, maar de
> post maakt het wel erg bont....
>
> Ondertussen heb ik ook wat druktechnische onderzoek gedaan en hier
> gepost. Als het je interesseert zal ik ook nog het golfpatroon in de
> band opmeten :)
>
> groetjes, Rein


>
>
> On 23 Oct 2003 22:04:30 , Ivo Naninck wrote:
>>Rein,
>>
>>Ik neem aan dat je met "de labeltjes erin" de zegels bedoelt? Wel, deze
>>zijn wel degelijk gemaakt voor het postale gebeuren. Het zijn namelijk,
>>zoals je niet ontgaan zal zijn, postzegels. Dat ze er niet voor gebruikt
>>worden -o.a. vanwege de presentatie en prijs van het produkt- is een
>>ander verhaal. Dat geldt m.i. voor elke postzegel die postfris in een
>>verzameling verdwijnt. En: waar dus de Posterijen -niet alleen TPG, maar
>>wereldwijd- exorbitant hoge winsten op pakken. Er staat namelijk geen
>>dienst tegenover. Kortom, een onderwerp voor discussie op zich.
>>
>>Wat ik jammer vind is dat je hieronder geheel voorbij gaat aan de
>>vergelijking die ik trek tussen jouw opmerkingen over dit Prestige
>>boekje en "de afstand tussen de hechtpunten van de hanggaten in de
>>hangboekjes" om maar een dwarsstraat genoemd te hebben. Beiden zijn
>>verpakkingsmateriaal, het ene "verguis" je, het andere wordt tot op de
>>0,1 mm nauwkeurig na- en uitgemeten.
>>
>>En de mailers van 50 stuks dan? Ook geldverslindend voor verzamelaars
>>die "alles" willen hebben.
>>En de opmerking van de mevrouw van TPG-Post: "Aan _1_ exemplaar van elke
>>Provinciezegel heeft een verzamelaar toch voldoende, dan is de oplage
>>toch groot genoeg geweest!?"
>>
>>Allemaal discussiepunten op zich.... die slechts _een_ ding gemeen
>>hebben: er is geld mee gemoeid. En dan is er slechts _een_ argument
>>mogelijk om eraan mee te doen of niet: of je het er voor over hebt.
>>
>>

--

erik boer?

unread,
Oct 25, 2003, 7:06:21 PM10/25/03
to
En nog even een toevoeging: de twee blaadjes in het prestige- boekje
zijn verschillend, bij het uit elkaar peuteren van een boekje (is dat
geen kapitaalvernietiging?) blijken de pagina- nummers in de marge te
staan...


e.b...@xs4all.nl (erik boer?) wrote in message news:<9c709b66.03102...@posting.google.com>...

Ivo Naninck

unread,
Oct 26, 2003, 4:05:33 PM10/26/03
to
Uit forensisch electronenmicroscopisch onderzoek blijkt dat
ook het aantal moleculen drukinkt per zegel en zelfs per
gekleurd vlakje verschillen.

Wie biedt meer????

Zucht.................

J.H. Avis

unread,
Oct 28, 2003, 10:13:48 AM10/28/03
to
Je hoeft ze niet "uit elkaar te peuteren"

Vandaag kreeg ik een Prestigeboekje postzegels verzamelen in handen,
waarvan het eerste getande velletje (bladzijde 3/4) kopstaand is ingeplakt.

Het vermoeden rijst nu bij mij, dat de velletjes van vier zegels in
(minimaal) twee banen naast elkaar zijn gedrukt.

De velrandgeheimen worden nu prijsgegeven zonder het boekje te hoeven
slopen.

Aan de rechterzijde van het kopstaande getande velletje staat gedrukt (bij
mij dus blz. 3):

Q5779 Dutch Post Stamp Pane (5) Page 15 CyanMagYellowBlk

In dit exemplaar is dus blz 3 vervangen door een kopstaande blz. 15. Alle
overige bladzijden zijn, helaas, normaal ingeplakt.

Vraag derhalve: Zijn er meer van dergelijke velletjes/boekjes opgedoken?

Ben benieuwd

vr. gr.

Jaap Avis


"erik boer?" <e.b...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:9c709b66.03102...@posting.google.com...

erik boer?

unread,
Nov 3, 2003, 5:27:38 PM11/3/03
to
weet iemand al hoe dat nu precies zit met die nummers van die
blaadjes...Rein? Ik heb boekjes met twee postzegelblaadjes pag. 1 en
boekjes met een pag 1 en 15.

e.b...@xs4all.nl (erik boer?) wrote in message news:<9c709b66.03102...@posting.google.com>...

J.H. Avis

unread,
Nov 4, 2003, 4:35:13 AM11/4/03
to
Ik heb tot op heden de volgende velrandteksten in de prestigeboekjes
01/2003
kunnen achterhalen:

Q5779Dutch Post Stamp Pane (1) Page 1 CyanMagYellowBlk eerste vel
(2) Page 5
tweede vel
(3) Page 9
derde vel
(4) Page 13
vierde vel
(5) Page 15
vijfde vel

Die hele woordenlijst komt er natuurlijk voor en achter.

Andere combinaties blijven natuurlijk welkom.

Bedrijfspostzegels:

Het lijkt erop, dat er op de POSTEX 2003 weer een "geintje" is uitgehaald
door TPG Post.
Ik vernam onlangs in de bekende wandelgangen, dat er velletjes
Bedrijfspostzegels met 50 "normaal" geslitte zegels zijn opgedoken.
D.W.Z. niet 8 normale "L-etjes" en 42 "U-tjes", maar 50 "L-etjes". Dt houdt
derhalve in, dat vermoedelijk slechts een gedeelte, in ieder geval dat deel
dat op de POSTEX is verkocht, fout geslit is.
Wij blijven speuren en blijven benieuwd naar andere meldingen.


"erik boer?" <e.b...@xs4all.nl> schreef in bericht

news:9c709b66.03110...@posting.google.com...

Jan Voors

unread,
Nov 10, 2003, 4:17:30 PM11/10/03
to
Mijn mailers van 50 bedrijfspostzegels zijn allen ´normaal´ dus 50
"L-etjes" (aantal gekocht op de Postex čn aantal zojuist binnen vd
Collect Club).

Dat de vorm van de tanding van gestanste zegels verschilt van de
zegels uit de mailer zie ik niet zo. Kun je een hint geven, Jaap?

Wat me wel is opgevallen bij de gestanste zegels in mapje 286a is dat
er 2 verschilende stansvormen zijn waar te nemen bij de stans tussen
de zegel en de tab, nl met ronding naar links of naar rechts, dus iets
zoals:
( en )
| |
( )
| |
( )
Waarbij ik de eerste minder aantref dan de tweede. Die eerste levert
op zich ook een ´rare´ zegel op (zonder tab bekeken) nameijk met
´bolle´ tanden links.

Groeten,
Jan


"J.H. Avis" <j.a...@freeler.nl> wrote in message news:<10679385...@evisp-news-01.ops.asmr-01.energis-idc.net>...

Rein Bakhuizen van den Brink

unread,
Nov 11, 2003, 12:43:12 AM11/11/03
to

long time no see, Jan!


De tussenslit bij de zegels uit mapjes is inderdaad zo als jij
beschrijft. Ik heb melding van de volgende varianten:

L = boogje naar links gebold - (
R = boogje naar rechts gebold - )

- 1xL + 3xR
- 2xL + 2xR
- 3xL + 1xR
- 4xR

groetjes, Rein

On 10 Nov 2003 13:17:30 , Jan Voors wrote:
>Mijn mailers van 50 bedrijfspostzegels zijn allen ´normaal´ dus 50
>"L-etjes" (aantal gekocht op de Postex čn aantal zojuist binnen vd
>Collect Club).
>
>Dat de vorm van de tanding van gestanste zegels verschilt van de
>zegels uit de mailer zie ik niet zo. Kun je een hint geven, Jaap?
>
>Wat me wel is opgevallen bij de gestanste zegels in mapje 286a is dat
>er 2 verschilende stansvormen zijn waar te nemen bij de stans tussen
>de zegel en de tab, nl met ronding naar links of naar rechts, dus iets
>zoals:
> ( en )
> | |
> ( )
> | |
> ( )
>Waarbij ik de eerste minder aantref dan de tweede. Die eerste levert
>op zich ook een ´rare´ zegel op (zonder tab bekeken) nameijk met
>´bolle´ tanden links.
>
>Groeten,
>Jan
>
>

>"J.H. Avis" <j.a...@freeler.nl> wrote in message news:<10679385...@evisp-news-01.ops.asmr-01.>energis-idc.net>...

>.

J.H. Avis

unread,
Nov 11, 2003, 4:40:48 AM11/11/03
to
Klopt!

We dus de "Haarlemse slit" in de vellen van 50
en de

"Engelse stans" in de mapjes. (twee verschillende, zoals hieronder
beschreven).


"Jan Voors" <janv...@hotmail.com> schreef in bericht
news:7d0d51b7.03111...@posting.google.com...

0 new messages