Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Zekering in IKEA dimmer gaat vaak kappot

413 views
Skip to first unread message

Luke Roberts

unread,
Nov 5, 2001, 4:39:45 AM11/5/01
to
Ik heb een IKEA KOPPLA dimmer en een IKEA NORSSKEN halogeen draadlamp
systeem met 7 spotjes. De combinatie werkt prima maar de zekering in de
dimmer gaat regelmatig kapot. Alles lijkt correct te zijn aangesloten. Heeft
er iemand een idee wat hier de reden voor kan zijn?

Luke


--
----------------------------------------------------------------------
For e-mail replies: Remove [noSPAMplease] from my e-mail address
----------------------------------------------------------------------


Rob Janssen

unread,
Nov 5, 2001, 5:40:20 AM11/5/01
to
Luke Roberts <luke@[noSPAMplease]roberts.nl> wrote:
>Ik heb een IKEA KOPPLA dimmer en een IKEA NORSSKEN halogeen draadlamp
>systeem met 7 spotjes. De combinatie werkt prima maar de zekering in de
>dimmer gaat regelmatig kapot. Alles lijkt correct te zijn aangesloten. Heeft
>er iemand een idee wat hier de reden voor kan zijn?

Capaciteit van de dimmer te weinig voor 7 spotjes? Heb je dit
gecontroleerd?

Rob
--
+--------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWW: http://www.xs4all.nl/~pe1chl/ |
| AMPRnet: r...@pe1chl.ampr.org | AX.25 BBS: PE1CHL@PI8WNO.#UTR.NLD.EU |
+--------------------------------+--------------------------------------+

FJ

unread,
Nov 5, 2001, 5:51:42 AM11/5/01
to

Luke Roberts <luke@[noSPAMplease]roberts.nl> wrote in article
<3be65e26$0$203$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>...


> Ik heb een IKEA KOPPLA dimmer en een IKEA NORSSKEN halogeen draadlamp
> systeem met 7 spotjes. De combinatie werkt prima maar de zekering in de
> dimmer gaat regelmatig kapot. Alles lijkt correct te zijn aangesloten.
Heeft
> er iemand een idee wat hier de reden voor kan zijn?
>
> Luke

Er komen 2 opties opborrelen:
- Zijn de spotjes misschien samen 7x20=140W, en je dimmertje bijv. slechts
100W?
- Is de dimmer niet geschikt voor de hoge inschakelstroom van de trafo van
de haslogeenlampen (als het laagspanningslampen zijn)


Folkert

Theo

unread,
Nov 5, 2001, 7:58:56 AM11/5/01
to

Vermogen van de halo-lampjes optellen en daar een zekering met 10%
overwaarde nemen (trage uitvoering).

Luke Roberts <luke@[noSPAMplease]roberts.nl> schreef in berichtnieuws
3be65e26$0$203$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

Victor van Acht

unread,
Nov 5, 2001, 9:14:13 AM11/5/01
to
>Ik heb een IKEA KOPPLA dimmer en een IKEA NORSSKEN halogeen draadlamp
>systeem met 7 spotjes. De combinatie werkt prima maar de zekering in de
>dimmer gaat regelmatig kapot. Alles lijkt correct te zijn aangesloten. Heeft
>er iemand een idee wat hier de reden voor kan zijn?

Misschien is een optie de zekering een _beetje_ zwaarder te kiezen en
de eerste paar uur er bij te blijven om te controleren of er niets
veel te warm wordt?

[ik ben niet aansprakelijk voor het eventueel niet dekken van de
brandverzekering van het afbranden van je huis!!!]


Luke Roberts

unread,
Nov 5, 2001, 9:26:00 AM11/5/01
to
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties!

Ikea heeft me net telefonisch gemeld dat de Koppla dimmer inderdaad niet
goed genoeg is voor het Norrsken systeem. Jammer....

> Er komen 2 opties opborrelen:
> - Zijn de spotjes misschien samen 7x20=140W, en je dimmertje bijv. slechts
> 100W?

Hij moet Halogeen tot 300 Watt kunnen dimmen volgens de specs. Toch is dit
niet voldoende.

> - Is de dimmer niet geschikt voor de hoge inschakelstroom van de trafo van
> de haslogeenlampen (als het laagspanningslampen zijn)

Ik denk dat dit inderdaad het geval is. Ik zal de dimmers vervangen door
dimmers met meer capaciteit.

Luke


Gerard Bok

unread,
Nov 5, 2001, 10:04:52 AM11/5/01
to
On Mon, 5 Nov 2001 10:39:45 +0100, "Luke Roberts"
<luke@[noSPAMplease]roberts.nl> wrote:

>Ik heb een IKEA KOPPLA dimmer en een IKEA NORSSKEN halogeen draadlamp
>systeem met 7 spotjes. De combinatie werkt prima maar de zekering in de
>dimmer gaat regelmatig kapot. Alles lijkt correct te zijn aangesloten. Heeft
>er iemand een idee wat hier de reden voor kan zijn?

Misschien niet het juiste type zekering ?
Behalve een stroom-aanduiding heb je nog snel en traag. *)
Als je gewoon een 'zekering' koopt, is dat meestal 'snel' terwijl je
voor die spotjes waarschijnlijk een trage moet hebben.

(* En nog 25 smaken tussen hייl snel en super-traag :-)

Luke Roberts

unread,
Nov 5, 2001, 10:44:44 AM11/5/01
to

> Misschien niet het juiste type zekering ?
> Behalve een stroom-aanduiding heb je nog snel en traag. *)
> Als je gewoon een 'zekering' koopt, is dat meestal 'snel' terwijl je
> voor die spotjes waarschijnlijk een trage moet hebben.

Ik ben klant van de maand geweest bij praxis dankzij de grote hoeveelheid
dimmerzekeringetjes, met aanduiding 1.6 ampere, die ik gekocht heb. Ze
zullen dus wel te snel zijn?

Wordt er met snel de snelheid bedoeld waarbinnen ze het begeven? MAW een
snelle zekering kan niet een stroom piek van korte duur hebben?

Luke

Rob Janssen

unread,
Nov 6, 2001, 5:31:13 AM11/6/01
to
Luke Roberts <luke@[noSPAMplease]roberts.nl> wrote:

Inderdaad. Snel betekent dat ie snel doorbrandt. Is bedoeld voor
electronica, niet voor lampen. Lampen trekken VEEL meer stroom als ze koud
zijn en dan kan de zekering doorbranden als je de boel inschakelt of als de
dimmer heel laag staat.

Oja dat brengt ons weer op het bekende (maar bij halogeen gebruikers vaak
onbekende) rendement probleem: als je flink wat vermogen aan halogeen
ophangt en het dan lekker laag draait voor de sfeer, dan moet je er
rekening mee houden dat het rendement van die lampen bij lage temperatuur
zeer slecht is, en daardoor is je electriciteits rekening veel hoger
dan je zou verwachten. Dat de lampen zwart worden en daar door steeds
minder licht gaan geven tellen we dan nog maar niet eens mee...

Gerard Bok

unread,
Nov 6, 2001, 6:41:59 AM11/6/01
to

Ja.

Een veel betere oplossing in dit geval zou trouwens bestaan uit het
gebruik van aanloopstroom begrenzers. Die hebben bovendien als
voordeel, dat je halogeenlampjes een langere levensduur hebben.
Nadeel van die dingen is, dat ze --voor zover ik weet-- nog niet in
het vrije-tijds-instalateur circuit verkrijgbaar zijn.
(En dat komt waarschijnlijk vanwege het brandgevaar bij verkeerde
montage !)

Victor van Acht

unread,
Nov 6, 2001, 9:08:24 AM11/6/01
to
>Oja dat brengt ons weer op het bekende (maar bij halogeen gebruikers vaak
>onbekende) rendement probleem: als je flink wat vermogen aan halogeen
>ophangt en het dan lekker laag draait voor de sfeer, dan moet je er
>rekening mee houden dat het rendement van die lampen bij lage temperatuur
>zeer slecht is, en daardoor is je electriciteits rekening veel hoger
>dan je zou verwachten. Dat de lampen zwart worden en daar door steeds
>minder licht gaan geven tellen we dan nog maar niet eens mee...

Conclusie -> de enige zinnige toepassing van halogeenlampen zijn de
koplampen van een auto.

Ik weet niet welke halve zool op het idee is gekomen om die
oer-lelijke en vreselijk iritante halogeenlampjes ZONDER ARMATUUR aan
het plafont te hangen, maar ze zouden hem moeten vierendelen :-)


0 new messages