Informatie gezocht: Moord op de Apollolaan op 24 Oktober 1944

Rene Sloot

Op 24 Oktober 1944 werden 29 Nederlanders op de Apollolaan in Amsterdam door
de Duitsers vermoord.
Daarbij waren de verloofde van mijn moeder, Roelf Looy (Roel Nijsse) en mij
grootvader, Petrus (Piet) Oosterheert.

Ik ben nu op zoek naar alle mogelijke informatie die met de moord te maken
heeft.
Ook heb ik een groot interesse aan informaties die de voorgeschiedenis
dokumenteren.

Alvast hartelijke dank
Rene Sloot

Hummelweg 11
4104 Oberwil
Zwitserland

Sybrand Bakker

"Rene Sloot" <Re...@Sloot.NET> wrote in message

Het beste advies wat ik je kan geven is het te proberen bij het Nederlands
Instituut voor Oorlogsdocumentatie
(www.niod.nl)
of in de publicatie van dr. L. de Jong Het Koninkrijk der Nederlanden in de
Tweede Wereldoorlog.
Het lijkt mij dat het laatste werk ook nog wel in een zwitserse bibliotheek
staat.
Mij lijkt het het beste deze zeer voor de hand liggende ingangen als eerste
te proberen.

Vrgr,

Sybrand Bakker

Chris Laarman

"Sybrand Bakker" <pos...@sybrandb.demon.nl> schreef in bericht

> "Rene Sloot" <Re...@Sloot.NET> wrote in message

> Het beste advies wat ik je kan geven is het te proberen bij het Nederlands
> Instituut voor Oorlogsdocumentatie
> (www.niod.nl)

En het Gemeentearchief van Amsterdam: www.gemeentearchief.amsterdam.nl
(Ik vind de interface niet prettig.)

--
Chris Laarman
(Amsterdam, NL)

Arie Biemond

Op 23 oktober 1944 werd laat in de middag op de hoek van de Apollolaan en
de Beethovenstraat in Amsterdam de gevaarlijke SD'er Herbert Oehlschläger
in opdracht van de B.S. door een Knokploeg uit Amsterdam doodgeschoten.
De betrokker SD'er was de contactpersoon tussen de SD en de in diverse
illegale groepen geplaatste spionnen (z.g. V-Männer).
Het was de bedoeling geweest om Oehlschläger eerst te ontvoeren en uit
te horen voordat hij geliquideerd zou worden maar dat mislukte doordat
O.
zich heftig bleef verzetten waarna hij ter plekke met een kogel door het
hoofd werd doodeschoten.

Als represaille werd door Lages, het hoofd van de SD in Noord Holland,
na overleg met Rauter opdracht gegeven tot de executie van 29 gevangenen
uit het Huis van Bewaring aan de Weteringschans. Grotendeels waren dit
z.g. "Todeskandidate", gevangen genomen verzetstrijders in afwachting van
een eventuele represaille-executie, maar er waren ook enkele gevangenen bij,
die wachtten op transport naar een concentratiekamp.
De terechtstellingen vonden in de vroege ochtend van 24 oktober 1944
plaats
op de brede middenberm van de Apollolaan, dicht bij de plaats van de aanslag.
De lichamen bleven twee dagen op deze executieplaats liggen waarna zij werden
afgevoerd en verast in het crematorium Westerveld.

Ik ken de executieplaats goed omdat ik als 12 jarige jongen na mijn
repatriëring uit Ned. Indië ruim een jaar bij mijn tantes in de Breughelstraat
daar vlak bij heb gewoond.
Er is daar na de oorlog een monument geplaatst, waar voor zover ik mij
kan
herinneren geen namen van gefusileerden op staan. Ook de Jong noemt hun
namen niet.
Wellicht dat het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie

http://www.riod.nl

hierover meer gegevens heeft.

Deze gegevens komen van De Jong's "Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede
Wereldoorlog", Deel 10b, pag. 366/369.
Wellicht heb je hier wat aan.

Arie Biemond
Middelburg.

Rene Sloot

Heel hartelijk bedankt voor deze informatie.

De lijst met namen heb ik.
Deze zijn te vinden in "V.N. NIEUWS Special Bulletin van VRIJ NEDERLAND"
Nummer 27 van Vrijdag, 27 October 1944.
Als hiervoor interesse bestaat, kann ik wel een kopie op het internet
zetten.
Eveneens ben ik in het bezit van fotos, die kort na de moorden gemaakt zijn
als de exekutieplaats een zee van bloemen was.

Ik zou wel interesse hebben aan een kopie van De Jong's "Koninkrijk der
Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog", Deel 10b, pag. 366/369. Als ik de
volgende keer weer in Nederland ben, ga ik wel op zoek naar het boek zelf.

Misschien kijk ik op de verkeerde plaats, maar ik kon geen informatie bij
http://www.riod.nl vinden.
Eveneens levert het Amsterdams Archief geen resultaat op, helaas.
Misschien zoek ik ook gewoon verkeerd.

Rene Sloot

"Arie Biemond" <a.bi...@wxs.nl> wrote in message

--snip

b.r.hoo...@planet.nl

Op maandag 14 mei 2001 22:44:45 UTC+2 schreef Rene Sloot:
Veel achtergrondinformatie heb ik niet, maar in het pas gevonden dagboek van mijn moeder, Alie Hoogerdijk Robert (1917 -2012) heb ik de volgende passage gevonden:

Dinsdag 24 oktober 1944

Gisteravond laat is in Zuid op de Apollolaan een Duitse officier vermoord gevonden, als represaille maatregel zijn vandaag twee villa’s waarvoor hij gevonden werd met de grond gelijk gemaakt. De bewoners zijn als gijzelaars gevangen genomen, geheel onschuldig. En voor een schuilkelder aan de overkant zijn 29 mensen van de illegale partij zonder pardon doodgeschoten, er zijn geen woorden voor, zulke beesten. Wanneer zal hier eens een eind aankomen...

Ben Hoogerdijk
Leiden

dannyno...@gmail.com

Beste Rene,

Hoewel deze post ruim 13 jaar oud is, probeer ik toch op deze wijze aan informatie te komen. Mijn grootvader Nooteboom is ook gefusilleerd op de Apollolaan (net als de verloofde van uw moeder). Ik ben zeer geïnteresseerd in de foto's waarover u verder in dit forumbericht spreekt. Is er een mogelijkheid dat ik deze kan ontvangen?

Hartelijke groet,

Danny Nooteboom

edof...@gmail.com

Goedendag. Ik las net uw bericht over de moord op SD Mann Herbert Oelschlägel. Foto's van de represailles heb ik helaas niet, maar wel de officieële overlijdensadvertenties van Herbert Oelschlägel, ik denk uit de Telegraaf. Bij interesse kan ik een copy naar u toesturen.

Met vriendelijke groet, Erwin

J. J. Lodder

U reageert op een heel oud bericht.
U kunt de oorspronkelijke poster beter direct mailen,

Jan

key...@gmail.com

Op maandag 14 mei 2001 22:44:40 UTC+2 schreef Rene Sloot:
Dag meneer Sloot,

Mogelijk kan ik u helpen. Ik weet niet wanneer u deze vraag heeft gesteld. Als u me een seintje geeft kom ik terug in de lucht.
Vriendelijke groet,
Jet Key
Voorzitter Comité 4 mei herdenking Apollolaan

key...@gmail.com

Op zaterdag 4 oktober 2014 22:45:50 UTC+2 schreef dannyno...@gmail.com:
Beste Danny,

Graag zou ik met u in contact komen, al is mijn bericht alweer jaren nadat u antwoordde. Ik ben voorzitter van het Comité 4 mei derdenking Apollolaan en hard op zoek naar nabestaanden. Zou u mij willen mailen? key...@gmail.com
Ik hoop dat u dit bericht leest.
Vriendelijke groet,
Jet Key

J. J. Lodder

Beste Jet,
Meneer Sloot schreef een en ander op 14 Mei 2001,
zoals U zelf zou kunnen zien
als U een echte usenet client zou gebruiken,
ipv Google.

Ik denk niet dat hij nog meeleest,

Jan

Chris Jacobs

Op 11-3-2020 om 22:12 schreef J. J. Lodder:
Ook in Google is de datum uitstekend te zien.
En in Google is het bericht beschikbaar waarop Jet reageerde.
https://groups.google.com/forum/#!msg/nl.geschiedenis/jnERvawNnYU/yCQHWDW8AQAJ
Als ik een echte usenet client gebruik zie ik in nl.geschiedenis geen
berichten ouder dan 3 november 2019.
Thunderbird met news.xs4all.nl

Chris

sdsand...@gmail.com

Op maandag 14 mei 2001 22:44:40 UTC+2 schreef Rene Sloot:
Hoewel we inmiddels 19 jaar verder zijn na deze post:

lees het dagboekachtige verslag van Oom Daan ( D. H. G. Wakker) in zijn boek, "Dit gebeurde in de Weteringsschans",uitgeverij Wereldvenster ongedateerd daar leest u/iedereen precies hoe het in de gevangenis gegaan is, met naam en toenaam en hoe de fusillade ge-orkestreerd werd door de Duitsers, met Oom Daan, zoals zijn hele tijd in de gevangenis als middelpunt van het lijdzame verzet.... fascinerend boek.....

Arend de Roever (mijn vader was een van de als represaille opgepakte mannen in de Jan van Eyckstraat, maar werd later met de anderen 5 vrijgelaten

are...@hotmail.com